Minulla on VP AQAD30A 110 hv diesel ja totesin juuri, että jostakin pääsee ilmeisesti merivettä jäähdytysnesteen joukkoon. Ihmettelin glykolin värin muuttumista vihreästä likaisen harmaaksi ja mittasin pakkasenkestävyyden. Se oli pudonnut 22 asteesta 12 asteeseen. Pinta paisuntasäiliössä ei ole tippunut vaan ehkä ennenkin noussut.
Ainut paikka missä merivesi ja glykoli ovat lähellä toisiaan on lämmönvaihdin. Ilmeisesti vuoto on siis siellä. Ihmettelyä aiheuttaa nyt kuitenkin se, että muutamia vuosia sitten yksi tuubi oli alkanut vuotaa ja tällöin glykolin pinta hiljalleen ja luonnollisestikin laski. Vuoto korjattiin ja pinta pysyi sen jälkeen vakaana ja glykoli vihreänä. Nyt ei pinta kuitenkaan ole laskenut, vaikka kaikki viittaisi vuotoon.
Mistä lienee kyse?
Volvo Penta merivettä glykolin joukossa
4
686
Vastaukset
Jos pakoputkenmutka ruostuu tukkoon, kasvaa paine niin isoksi että vaihtimeen voi tulla repeämä. Tästä merivesi siis tulee ja menee.
Itsellä paisintasäiliöön lisääntyi neste niin että se tulvi yli. Ja seistessä hävisi koneesta vesi niin että lämmöt kohos kun lähti ajamaan, piti lisätä nestettä.
Koneena tosin TMD40A / 124hv/kutonen mutta oiseesi viittaa samanlaiseen vikaan.
Jos glygoli muuttuu harmaaksi niin siihen voi päästä pakokaasua (kansi/turbo ?) mutta muistaakseni merivesikin muuttaa värin.- Taidan vaihtaa...
Kiitoksia vihjeistä. Tarkoitatko pakoputken mutkalla ylämutkaa heti turbon jälkeen, vai alapäätä ennen vetolaitetta? Ilmeisesti yläpäästä puhutaan...
Sen verran avasin tänään paikkoja, että vaihtimen nyppäsin pois, eikä siinä näkynyt mitään silmin havaittavaa vikaa. Täytyy koeponnistaa. Lisäksi avasin merivesipuolen "mutkan", joka on kiinni pakoputken ylämutkassa ja josta siis merivesi menee pakoputkeen. Kyseinen mutka oli sisäpinnalta erittäin ruosteinen, mutta ei mielestäni mitenkään tukossa. Samoin putken kiinnityskohdasta pakoputken sisälle katsoessa paikat näyttävät avonaisilta, vaikkakin ruostetta on paljon ja seinämissä on ruosteen aiheuttamia kupruja.
Tutkimukset jatkuu...
Heti siinä turbon jälkeen. Näytti itselläkin ihan hyvältä kunnes otin irti niin oli alapuoli aivan tukossa.
Uudessa on rosterisisukset juuri tämän takia.- En vaihtanut vielä
Täytyy tuo mutkakin vielä tarkastaa. Vika tosin löytyi myös lämmönvaihtimesta: yksi putki oli puhki jostakin pöntön sisältä. Kyseinen putki tulpattiin, mutta en usko, että sillä on suurta merkitystä jäähdytyksen kannalta. No, se nähdään koeajolla. Ihmettelen edelleen, miksei glykolin pinta pudonnut koneen seistessä. Ehkä vuoto oli niin pieni, että se vaati isomman paineen, jotta siitä meni neste läpi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291293
- 99833
- 73623
- 50557
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa11471ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40454Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m148406Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30387- 25368
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;174362