Minulla on VP AQAD30A 110 hv diesel ja totesin juuri, että jostakin pääsee ilmeisesti merivettä jäähdytysnesteen joukkoon. Ihmettelin glykolin värin muuttumista vihreästä likaisen harmaaksi ja mittasin pakkasenkestävyyden. Se oli pudonnut 22 asteesta 12 asteeseen. Pinta paisuntasäiliössä ei ole tippunut vaan ehkä ennenkin noussut.
Ainut paikka missä merivesi ja glykoli ovat lähellä toisiaan on lämmönvaihdin. Ilmeisesti vuoto on siis siellä. Ihmettelyä aiheuttaa nyt kuitenkin se, että muutamia vuosia sitten yksi tuubi oli alkanut vuotaa ja tällöin glykolin pinta hiljalleen ja luonnollisestikin laski. Vuoto korjattiin ja pinta pysyi sen jälkeen vakaana ja glykoli vihreänä. Nyt ei pinta kuitenkaan ole laskenut, vaikka kaikki viittaisi vuotoon.
Mistä lienee kyse?
Volvo Penta merivettä glykolin joukossa
4
532
Vastaukset
Jos pakoputkenmutka ruostuu tukkoon, kasvaa paine niin isoksi että vaihtimeen voi tulla repeämä. Tästä merivesi siis tulee ja menee.
Itsellä paisintasäiliöön lisääntyi neste niin että se tulvi yli. Ja seistessä hävisi koneesta vesi niin että lämmöt kohos kun lähti ajamaan, piti lisätä nestettä.
Koneena tosin TMD40A / 124hv/kutonen mutta oiseesi viittaa samanlaiseen vikaan.
Jos glygoli muuttuu harmaaksi niin siihen voi päästä pakokaasua (kansi/turbo ?) mutta muistaakseni merivesikin muuttaa värin.- Taidan vaihtaa...
Kiitoksia vihjeistä. Tarkoitatko pakoputken mutkalla ylämutkaa heti turbon jälkeen, vai alapäätä ennen vetolaitetta? Ilmeisesti yläpäästä puhutaan...
Sen verran avasin tänään paikkoja, että vaihtimen nyppäsin pois, eikä siinä näkynyt mitään silmin havaittavaa vikaa. Täytyy koeponnistaa. Lisäksi avasin merivesipuolen "mutkan", joka on kiinni pakoputken ylämutkassa ja josta siis merivesi menee pakoputkeen. Kyseinen mutka oli sisäpinnalta erittäin ruosteinen, mutta ei mielestäni mitenkään tukossa. Samoin putken kiinnityskohdasta pakoputken sisälle katsoessa paikat näyttävät avonaisilta, vaikkakin ruostetta on paljon ja seinämissä on ruosteen aiheuttamia kupruja.
Tutkimukset jatkuu...
Heti siinä turbon jälkeen. Näytti itselläkin ihan hyvältä kunnes otin irti niin oli alapuoli aivan tukossa.
Uudessa on rosterisisukset juuri tämän takia.- En vaihtanut vielä
Täytyy tuo mutkakin vielä tarkastaa. Vika tosin löytyi myös lämmönvaihtimesta: yksi putki oli puhki jostakin pöntön sisältä. Kyseinen putki tulpattiin, mutta en usko, että sillä on suurta merkitystä jäähdytyksen kannalta. No, se nähdään koeajolla. Ihmettelen edelleen, miksei glykolin pinta pudonnut koneen seistessä. Ehkä vuoto oli niin pieni, että se vaati isomman paineen, jotta siitä meni neste läpi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1043558
- 623207
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342704- 822507
- 852458
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422134- 972103
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil501752Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221730- 121706