Volvo Penta merivettä glykolin joukossa

Vaihdanko Yanmariin?

Minulla on VP AQAD30A 110 hv diesel ja totesin juuri, että jostakin pääsee ilmeisesti merivettä jäähdytysnesteen joukkoon. Ihmettelin glykolin värin muuttumista vihreästä likaisen harmaaksi ja mittasin pakkasenkestävyyden. Se oli pudonnut 22 asteesta 12 asteeseen. Pinta paisuntasäiliössä ei ole tippunut vaan ehkä ennenkin noussut.

Ainut paikka missä merivesi ja glykoli ovat lähellä toisiaan on lämmönvaihdin. Ilmeisesti vuoto on siis siellä. Ihmettelyä aiheuttaa nyt kuitenkin se, että muutamia vuosia sitten yksi tuubi oli alkanut vuotaa ja tällöin glykolin pinta hiljalleen ja luonnollisestikin laski. Vuoto korjattiin ja pinta pysyi sen jälkeen vakaana ja glykoli vihreänä. Nyt ei pinta kuitenkaan ole laskenut, vaikka kaikki viittaisi vuotoon.

Mistä lienee kyse?

4

532

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos pakoputkenmutka ruostuu tukkoon, kasvaa paine niin isoksi että vaihtimeen voi tulla repeämä. Tästä merivesi siis tulee ja menee.
      Itsellä paisintasäiliöön lisääntyi neste niin että se tulvi yli. Ja seistessä hävisi koneesta vesi niin että lämmöt kohos kun lähti ajamaan, piti lisätä nestettä.
      Koneena tosin TMD40A / 124hv/kutonen mutta oiseesi viittaa samanlaiseen vikaan.
      Jos glygoli muuttuu harmaaksi niin siihen voi päästä pakokaasua (kansi/turbo ?) mutta muistaakseni merivesikin muuttaa värin.

• Taidan vaihtaa...

Kiitoksia vihjeistä. Tarkoitatko pakoputken mutkalla ylämutkaa heti turbon jälkeen, vai alapäätä ennen vetolaitetta? Ilmeisesti yläpäästä puhutaan...

Sen verran avasin tänään paikkoja, että vaihtimen nyppäsin pois, eikä siinä näkynyt mitään silmin havaittavaa vikaa. Täytyy koeponnistaa. Lisäksi avasin merivesipuolen "mutkan", joka on kiinni pakoputken ylämutkassa ja josta siis merivesi menee pakoputkeen. Kyseinen mutka oli sisäpinnalta erittäin ruosteinen, mutta ei mielestäni mitenkään tukossa. Samoin putken kiinnityskohdasta pakoputken sisälle katsoessa paikat näyttävät avonaisilta, vaikkakin ruostetta on paljon ja seinämissä on ruosteen aiheuttamia kupruja.

Tutkimukset jatkuu...

• Heti siinä turbon jälkeen. Näytti itselläkin ihan hyvältä kunnes otin irti niin oli alapuoli aivan tukossa.
      Uudessa on rosterisisukset juuri tämän takia.

• En vaihtanut vielä

Täytyy tuo mutkakin vielä tarkastaa. Vika tosin löytyi myös lämmönvaihtimesta: yksi putki oli puhki jostakin pöntön sisältä. Kyseinen putki tulpattiin, mutta en usko, että sillä on suurta merkitystä jäähdytyksen kannalta. No, se nähdään koeajolla. Ihmettelen edelleen, miksei glykolin pinta pudonnut koneen seistessä. Ehkä vuoto oli niin pieni, että se vaati isomman paineen, jotta siitä meni neste läpi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      104
      3558
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3207
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2704
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      82
      2507
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      85
      2458
    6. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2134
    7. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      97
      2103
    8. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      50
      1752
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1730
    10. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1706
    Aihe