Isot moottoriveneet ja hyvä merimiestapa

piti3

Kyllä taas kuluvalla purjehduskaudella ihmetyttää isojen moottoriveneiden käytös merellä.
Kapeilla väylillä ajetaan kaasu pohjassa nipin napin väistäen muita veneilijöitä ja välittämättä lainkaan minkälaista vahinkoa ja harmia muille aiheutetaan.
Tuommoiset kuljettajat pitäisi laittaa Hyvän Merimiestavan kurssille.

102

1949

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nopeampiväistää

      Nopeamman kuuluisi aina väistää hitaampaa, näinhän se menee.

      • Meriteiden säännöt

        No eipä mene.

        Kertaapa meriteiden säännöt.


      • vaihto ehto
        Meriteiden säännöt kirjoitti:

        No eipä mene.

        Kertaapa meriteiden säännöt.

        Ohittaja väistää? Oisko tuo paremmin sanottu?


      • vaihto ehto
        Meriteiden säännöt kirjoitti:

        No eipä mene.

        Kertaapa meriteiden säännöt.

        Ja vielä lainaus:
        "13 sääntö
        Ohitus

        a) Sen estämättä, mitä tämän osaston säännöissä muutoin on määrätty, jokaisen aluksen, joka ohittaa toista alusta, on väistettävä ohitettavaa alusta."


      • 8+7
        vaihto ehto kirjoitti:

        Ohittaja väistää? Oisko tuo paremmin sanottu?

        Olennaisesti paremmin. Tuo "nopeampi väistää" tarkoittaisi sitä, että esim. 10 solmua etenevän moottoriveneen tulisi väistää vasemmalta tulevaa 5 solmua etenevää.
        Valitettavasti ainakin jotkut veneily- ja navigaatiokouluttajat yrittävät "selkeyttää" sääntöjä oppilailleen ja tuloksena on juuri tuollaisia vääriä muotoja, jotka saattavat johtaa suoranaisiin vaaratilanteisiin.

        Toinen vähän samanlainen on "moottorivene väistää aina purjevenettä". Sehän ei ole totta edes silloin, kun kyseessä ei ole ohitustilanne, vaan olennaista on se, liikkuuko purjevene siinä tilanteessa pelkästään purjein eli onko se lain tarkoittama purjeALUS.


      • Kuollut luu
        8+7 kirjoitti:

        Olennaisesti paremmin. Tuo "nopeampi väistää" tarkoittaisi sitä, että esim. 10 solmua etenevän moottoriveneen tulisi väistää vasemmalta tulevaa 5 solmua etenevää.
        Valitettavasti ainakin jotkut veneily- ja navigaatiokouluttajat yrittävät "selkeyttää" sääntöjä oppilailleen ja tuloksena on juuri tuollaisia vääriä muotoja, jotka saattavat johtaa suoranaisiin vaaratilanteisiin.

        Toinen vähän samanlainen on "moottorivene väistää aina purjevenettä". Sehän ei ole totta edes silloin, kun kyseessä ei ole ohitustilanne, vaan olennaista on se, liikkuuko purjevene siinä tilanteessa pelkästään purjein eli onko se lain tarkoittama purjeALUS.

        Joskus aikoinaan saaristokurssilla hyväksyttiin vastaus "viisaampi väistää" koska sitä oli hoettu kurssin ajan.

        Mitenkä viisauttakin mittaat, älykkyyteen sentään on testit, mutta viisauteen ei - käydäänkö väistötilanteessa erä trivialpursuittia VHF:llä :D

        Onneksi säännöt ovat kuitenkin niin helpot ja niin helposti löydettävissä, että tämä luu on loppuun kaluttu ennen sen jälleensyntymistä.


    • nopeammallaeteen

      Muutenkin sattuu noita, eikä aina purjehtiessakaan: kerran meille justiin oltiin laskettu vaaput veteen uistellessa, eikö joku tunge sitten justiin meidän väylälle eteen, sellainen reitti mistä tulee paljon kaloja, suoraan kääntyy meidän eteen ajamaan..

      Eikä tietenkään silloin pystytä ajamaan kun on uistimet vedessä jo..

      • Väsitäkää vaan

        Teidän uistimenne eivät vaikuta väistämisvelvollisuuksiin. Jos ette kykene noudattamaan meriteiden sääntöjä uistellessanne teidän pitää olla uistelematta.


    • piti3

      Väistämissäännöt ovat eri asia kuin hyvä merimiestapa.
      Nämä isot moottoriveneet eivät välitä tippaakaan mitä aikaansaamansa suuret aallot tekevät muille veneilijöille.

    • Arto Tku

      Jos ei ole aallonaiheuttamista kieltävää merkkiä tai nopeusrajoitusta, saan ajella miten lujaa ja isoin aalloin haluan. Ei se ole huonoa merimiestapaa. Huonoa on lähteä merelle aluksella ja miehistöllä, joka ei kestä muiden aiheuttamia aaltoja. Väistämissääntöjä tulee tietysti noudattaa ja vermeet olla kunnossa.

      • piti3

        Arto Tku osoittaa kirjoituksellaan ettei hallitse hyvää merimiestapaa.
        Lastentarhakin rakentaminen katolisen kirkon naapuriksi on laillista mutta onko se järkevää ?


      • Turhuuksia

        Valitettavasti se on laillista, mutta täydellistä piittaamattomuutta. Aaltosi aihettavat ongelmia myös rannoilla ja laitureilla. Sinne voi olla eksynyt joku kulkija, ehkä pieni, jonka saat putoamaan mereen. Ajattelisette vähän.


      • 37

        Kunhan muistat että kippari vastaa veneensä aaltojenkin aiheuttamista vahingoista muille, niin siitä vaan. Siis jos ei ole empatiaa suotu.


      • Arto Tku
        37 kirjoitti:

        Kunhan muistat että kippari vastaa veneensä aaltojenkin aiheuttamista vahingoista muille, niin siitä vaan. Siis jos ei ole empatiaa suotu.

        Ei taatusti vastaa siitä, että joku menee ulapalla veneellä, joka ei kestä toisten peräaaltoja. Jokainen kippari vastaa omasta veneestä ja sen meriturvallisuudesta. Jos jonkun vene rikkoutuu tai kaatuu toisen peräaalloista, on sen kaatuneen veneen kippari ainoa vastuussa oleva. Pelastusvelvollisuus kuuluu empatian ja lain piiriin silloin. Tietysti jos aiheuttaa aaltoja alueella, jossa se on kiellettyä, kuten satamissa. Silloin kippari vastaa toisten vahingoista.


      • Myös iso m-vene

        Narsistisen persoonallisuushäiriön omaavia henkilöitä on joukossamme paljon, ikävä kyllä myös uurten m-veneiden kuskeissa. Tervejärkinen ja kieroutumaton henkilö toki on sitä huomaavaisempi kanssaveneilijöille mitä suurempi vene, kysehän on varsin vapaasti säädellystä herrasmieslajista. Näitä on onneksi valtaosa. Tällaisessa lajissa harastuksen luonteen ja mielekkyyden määrittävät pitkälti sitä harrastavat ihmiset. Rautalangasta vääntäen, kuka menisi pörssiklubille jos siellä räitään räkäklimpit toisten konjakkeihin. Sitähän ei narsisti ymmärrä, sillä joku on tehnyt tälle varhaislapsuudessa jotain joka on pysvästi jättänyt tämän tärkeimmän psyyken osa-alueen infantin tasolle.

        Kun seuraava puolimielisairas taas aiheuttaa vahinkoa ajamalla kiinni, ottamalla törmäyskurssin, aallottamalla satamaa tms., neuvoni on että nämä henkilöt ymmärtävät vain oman haittansa kautta. Selvässä tapauksessa käräjille, epäselvässä rekkari ylös ja sopivia mukavia vastatatoimia vaikkapa pienen aikavälin jälkeen. Tätä kieltä narsisti ymmärtää.


      • Arto Tku
        Myös iso m-vene kirjoitti:

        Narsistisen persoonallisuushäiriön omaavia henkilöitä on joukossamme paljon, ikävä kyllä myös uurten m-veneiden kuskeissa. Tervejärkinen ja kieroutumaton henkilö toki on sitä huomaavaisempi kanssaveneilijöille mitä suurempi vene, kysehän on varsin vapaasti säädellystä herrasmieslajista. Näitä on onneksi valtaosa. Tällaisessa lajissa harastuksen luonteen ja mielekkyyden määrittävät pitkälti sitä harrastavat ihmiset. Rautalangasta vääntäen, kuka menisi pörssiklubille jos siellä räitään räkäklimpit toisten konjakkeihin. Sitähän ei narsisti ymmärrä, sillä joku on tehnyt tälle varhaislapsuudessa jotain joka on pysvästi jättänyt tämän tärkeimmän psyyken osa-alueen infantin tasolle.

        Kun seuraava puolimielisairas taas aiheuttaa vahinkoa ajamalla kiinni, ottamalla törmäyskurssin, aallottamalla satamaa tms., neuvoni on että nämä henkilöt ymmärtävät vain oman haittansa kautta. Selvässä tapauksessa käräjille, epäselvässä rekkari ylös ja sopivia mukavia vastatatoimia vaikkapa pienen aikavälin jälkeen. Tätä kieltä narsisti ymmärtää.

        Miksi et hauku narsisteiksi isoja laivoja tai kantasiipialuksia jne. nopeita Tallinnan laivoja, jotka aiheuttavat aaltoja? Olen kokenut lukuisat suuret Merivartioston, Puolustusvoimien ja luotsiveneiden aiheuttamat aallot enkä ole hermostunut asiasta ja aikonut haastaa heitä käräjille. En myöskään syyttänyt narsisteiksi tai muutenkaan halventanut, jota ilmeisesti sinä koetat tehdä. Ei suurten aaltojen aiheuttaminen ole sairaus, vaan seuraus veneestä. Soutuveneellä minäkään en saa isoja aaltoja aikaiseksi. Avomerellä (ei satamissa) ja rannikkoväylillä, joilla ei ole mitään rajoituksia, saan ajella meritien ssäntöjä noudattaen kuin lujaa haluan. Turha siitä on loukkaantua ja mieltänsä henkilökohtaisesti pahoittaa. En aja moottoritelläkään 120 rajoituksella 80, vaikka joku toinen niin tekeekin.


      • 37
        Arto Tku kirjoitti:

        Ei taatusti vastaa siitä, että joku menee ulapalla veneellä, joka ei kestä toisten peräaaltoja. Jokainen kippari vastaa omasta veneestä ja sen meriturvallisuudesta. Jos jonkun vene rikkoutuu tai kaatuu toisen peräaalloista, on sen kaatuneen veneen kippari ainoa vastuussa oleva. Pelastusvelvollisuus kuuluu empatian ja lain piiriin silloin. Tietysti jos aiheuttaa aaltoja alueella, jossa se on kiellettyä, kuten satamissa. Silloin kippari vastaa toisten vahingoista.

        Moro öykkäri.

        Kyllä sinuakin koskee Merilain 9. pykälä. Kun et sitä tunne niin kopsaan sen tänne:

        "9 § Hyvän merimiestaidon noudattaminen
        Päällikön on huolehdittava siitä, että alusta kuljetetaan ja käsitellään hyvän merimiestaidon mukaisesti.
        Alusturvallisuuden valvonnasta annetun lain 2 §:ssä tarkoitettu laivanisäntä tai kukaan muu henkilö ei saa estää tai rajoittaa aluksen päällikköä tekemästä tai toteuttamasta päätöstä, joka päällikön ammatillisen arvion mukaan on tarpeellinen ihmishengen turvaamiseksi merellä tai meriympäristön suojelun kannalta. (12.1.2007/13) "

        On merioikeuden asia tulkita syyllisyytesi, jos kaadat öykkäröinnilläsi muita merellä tai aiheutat heille vahinkoa jättämällä hyvän merimiestaidon kotiin narikkaan.


      • myös suuri m-vene
        Arto Tku kirjoitti:

        Miksi et hauku narsisteiksi isoja laivoja tai kantasiipialuksia jne. nopeita Tallinnan laivoja, jotka aiheuttavat aaltoja? Olen kokenut lukuisat suuret Merivartioston, Puolustusvoimien ja luotsiveneiden aiheuttamat aallot enkä ole hermostunut asiasta ja aikonut haastaa heitä käräjille. En myöskään syyttänyt narsisteiksi tai muutenkaan halventanut, jota ilmeisesti sinä koetat tehdä. Ei suurten aaltojen aiheuttaminen ole sairaus, vaan seuraus veneestä. Soutuveneellä minäkään en saa isoja aaltoja aikaiseksi. Avomerellä (ei satamissa) ja rannikkoväylillä, joilla ei ole mitään rajoituksia, saan ajella meritien ssäntöjä noudattaen kuin lujaa haluan. Turha siitä on loukkaantua ja mieltänsä henkilökohtaisesti pahoittaa. En aja moottoritelläkään 120 rajoituksella 80, vaikka joku toinen niin tekeekin.

        Vastaan nyt vaikka tämä alka haiskahtaa enemmän tennariprovolta. Mainitsemasi ammattiliikenne ei ole minun nähteni koskaan ottanut väylältä väylän ulkopuolelle suoraa tahallista törmäyskurssia veneeseeni ja pakottanut väistämään kun olen ollut pysähdyksissä, ei ole koskaan tullut väylän väärään reunaan tarkoituksella ajamaan niin vierestä että kuohut osuu veneeseeni, eikä ole koskaan tiputtanut plaanista ison vierassataman edustalla niin että veneet rytkyy, mastot menee paskaksi jne.

        Ahtailla väylillä niin suurta alusta että se on kokonsa vuoksi ohjailukyvyltään rajoittnut, tulee vaistää (joku voi lisätä linkin ko. pykälään) . Tämä pätee mainitsemaasi liikenteeseen melkein koko niiden reitillä. Se EI päde sinun veneeseesi, vaikka niin luulet. Tuskin olet venäläinen oligarkki jolla on 160 metrinen vene. Mikset voi vain kiertää laajalla selällä vähän kauempaa muita, vaan tunget kiinni? Se on todella noloa ja aloittelijamaista. Toki jos elämänohje on aiheuttaa maksinmaaliseesti kiusaa, em. toiminta on ymärrettävää. Sen taas nykylääketiede lukee sairaudeksi, persoonallisuushäiriöksi. Olet sitten varmaan vittumainen sadisti ihan arkipäivän muillakin osa-alueilla. Miksi muten aloitit veneilyn, etkö voi ilmentää itseäsi jossakin muualla, jossa kaltaisiasi naamoja on jo valmiiksi enemmän. Toki on mahdollista että olet ottamassa vasta haparoivia ensiaskelia veneilyn parissa, eivätkä asiat oikein vielä hahmotu sinulle.

        Toisella lailla rautalangasta: Veneily ei ole kuten autoilu, jossa kaikki mikä ei ole kielletty, on sallittua. Sitä kutsutaan vapaudeksi. Pian se vapaus voi olla mennyttä, jos yhä enenevissä määrin sitä käytetään jonkun kieroutuneen itsetehostuksen ja sadismin nimissä. Ei tässä virkamiesmaassa tarkitse kauaa odotella että aletaan vaatia tiukkoja kiristyksiä veneilyä koskeviin säädöksiin, kiitos valikoitujen mätämunien.


      • en hiljennä
        Myös iso m-vene kirjoitti:

        Narsistisen persoonallisuushäiriön omaavia henkilöitä on joukossamme paljon, ikävä kyllä myös uurten m-veneiden kuskeissa. Tervejärkinen ja kieroutumaton henkilö toki on sitä huomaavaisempi kanssaveneilijöille mitä suurempi vene, kysehän on varsin vapaasti säädellystä herrasmieslajista. Näitä on onneksi valtaosa. Tällaisessa lajissa harastuksen luonteen ja mielekkyyden määrittävät pitkälti sitä harrastavat ihmiset. Rautalangasta vääntäen, kuka menisi pörssiklubille jos siellä räitään räkäklimpit toisten konjakkeihin. Sitähän ei narsisti ymmärrä, sillä joku on tehnyt tälle varhaislapsuudessa jotain joka on pysvästi jättänyt tämän tärkeimmän psyyken osa-alueen infantin tasolle.

        Kun seuraava puolimielisairas taas aiheuttaa vahinkoa ajamalla kiinni, ottamalla törmäyskurssin, aallottamalla satamaa tms., neuvoni on että nämä henkilöt ymmärtävät vain oman haittansa kautta. Selvässä tapauksessa käräjille, epäselvässä rekkari ylös ja sopivia mukavia vastatatoimia vaikkapa pienen aikavälin jälkeen. Tätä kieltä narsisti ymmärtää.

        Jostakin narsistisen persoonallisuushäiriön kaltaisesta tilasta tuntuvat kärsivän myös nämä, useimmiten purjeveneiljät, jotka eivät voi hyväksyä muita eri tavalla ja eri vauhdilla liikkuvia kanssaan samoille vesille ja väylille.
        Eivät nuo isot aallot mottoriveneelläkään ole mukavia, mutta nopeallakin veneellä niihin ehtii reakoida ja ohjata venttä ottamaan aalto vastaan kauniisti.

        Optimaalisessa liussa isohkokin moottorivene tuottaa pienemmän aallon kuin monen nopeusrajoituksen alueella.


      • Tosi On
        en hiljennä kirjoitti:

        Jostakin narsistisen persoonallisuushäiriön kaltaisesta tilasta tuntuvat kärsivän myös nämä, useimmiten purjeveneiljät, jotka eivät voi hyväksyä muita eri tavalla ja eri vauhdilla liikkuvia kanssaan samoille vesille ja väylille.
        Eivät nuo isot aallot mottoriveneelläkään ole mukavia, mutta nopeallakin veneellä niihin ehtii reakoida ja ohjata venttä ottamaan aalto vastaan kauniisti.

        Optimaalisessa liussa isohkokin moottorivene tuottaa pienemmän aallon kuin monen nopeusrajoituksen alueella.

        Se nopeusrajoitus on maksiminopeus. Kun vauhtia hiljentää riittävästi aallotkin pienenee, lopulta lähes häviää.
        On ihan totta, että monet purjeveneilijät inhoavat isoja, liukuvia moottoriveneitä. Eikä ainoastaan purjeveneilijät ...
        Olo on vähän kuin hiihtäjällä jonka ympärillä ajetaan moottorikelkkarallia. Pitäisikö tästä tykätä ?


      • Zareta
        Arto Tku kirjoitti:

        Miksi et hauku narsisteiksi isoja laivoja tai kantasiipialuksia jne. nopeita Tallinnan laivoja, jotka aiheuttavat aaltoja? Olen kokenut lukuisat suuret Merivartioston, Puolustusvoimien ja luotsiveneiden aiheuttamat aallot enkä ole hermostunut asiasta ja aikonut haastaa heitä käräjille. En myöskään syyttänyt narsisteiksi tai muutenkaan halventanut, jota ilmeisesti sinä koetat tehdä. Ei suurten aaltojen aiheuttaminen ole sairaus, vaan seuraus veneestä. Soutuveneellä minäkään en saa isoja aaltoja aikaiseksi. Avomerellä (ei satamissa) ja rannikkoväylillä, joilla ei ole mitään rajoituksia, saan ajella meritien ssäntöjä noudattaen kuin lujaa haluan. Turha siitä on loukkaantua ja mieltänsä henkilökohtaisesti pahoittaa. En aja moottoritelläkään 120 rajoituksella 80, vaikka joku toinen niin tekeekin.

        Kyllähän se niin on, että ei tuolla merellä joka veneen kohdalla voi ruveta hiljentämään, ettei se vain keikkuisi.

        Olen myös samaa mieltä, että kun merelle lähdetään, pitää olla varustautunut niin, että selviää muiden alusten aalloista.

        Edellämainittu seikka ei kuitenkaan poista aaltoja aiheuttaneen veneen kipparin vastuuta veneensä aiheuttamista vahingoista. Se että aaltojen aiheuttamista ei ole kielletty ei tarkoita, että niitä saisi tehdä. Sama pätee maantieliikenteessäkin.
        Vaikka nopeusrajoitus olisi 80 km/h, mutta jos aiheutat onnettomuuden sillä, että tilannenopeutesi on liian suuri, voit joutua korvauksiin. Tilannenopeus voi olla alempi esim sääolojen tai vaikkapa tiellä menevän moottorimarssin takia. Et myöskään saa ajaa vasemmalta tulevan kylkeen vaikka sinulla olisi etuajo-oikeus.

        Vesillä siis on sama juttu jos vaikkapa toiselta veneilijältä putoaa kiikarit sen takia, että olet pyyhkäissyt veneelläsi liian läheltä tai vene lentää rannalle, koska olet kapealla väylällä aiheuttaen odottamattoman suuren aallokon, on täysin mahdollista että sinut tuomitaan. Esimerkkitapauksia on.

        Oikeudessa joudutaan aina pohtimaan tällaisia tapauksia erikseen, olisiko vahinkoa kärsineen pitänyt pystyä ennakoimaan ko tilanne ja onko hän jättänyt jotain varotoimenpiteitä noudattamatta


      • hämmästynyt poiju
        Arto Tku kirjoitti:

        Ei taatusti vastaa siitä, että joku menee ulapalla veneellä, joka ei kestä toisten peräaaltoja. Jokainen kippari vastaa omasta veneestä ja sen meriturvallisuudesta. Jos jonkun vene rikkoutuu tai kaatuu toisen peräaalloista, on sen kaatuneen veneen kippari ainoa vastuussa oleva. Pelastusvelvollisuus kuuluu empatian ja lain piiriin silloin. Tietysti jos aiheuttaa aaltoja alueella, jossa se on kiellettyä, kuten satamissa. Silloin kippari vastaa toisten vahingoista.

        Joskus Helsingin vesillä meloessani (ei väylällä jonka yleensä ylitän mahdollisimman suoraan ja nopeasti) olen ihmetellyt kun joku moottorivene tulee kaukaa, kiertää minut lähietäisyydeltä ja jatkaa sitten matkaa. Purkkarit eivät tähän pysty, moottoriveneistäkin vain harvat viitsivät mutta noin kerran kesässä joku kiertää ihan piruuttaan muutaman metrin päästä ja kastelee.

        Eihän siitä haittaa ole, kun meloessa kastuu muutenkin ja vähänkin tottuneen melojan alla kanootti ei edes hievahda noista pärskeistä (uppoamarunkoisen aallot ovat suorastaan hauskoja). Ihmetyttää vain näiden veneilyteinien sielunelämä. Voin kuvitella että samat jantterit käyttävät myös purjeveneitä jonkinlaisina poijuina joiden kiertäminen lähietäisyydeltä tuntuu välttämättömältä. Ei kai niillä ole muuta tekemistä?


      • 4+4
        hämmästynyt poiju kirjoitti:

        Joskus Helsingin vesillä meloessani (ei väylällä jonka yleensä ylitän mahdollisimman suoraan ja nopeasti) olen ihmetellyt kun joku moottorivene tulee kaukaa, kiertää minut lähietäisyydeltä ja jatkaa sitten matkaa. Purkkarit eivät tähän pysty, moottoriveneistäkin vain harvat viitsivät mutta noin kerran kesässä joku kiertää ihan piruuttaan muutaman metrin päästä ja kastelee.

        Eihän siitä haittaa ole, kun meloessa kastuu muutenkin ja vähänkin tottuneen melojan alla kanootti ei edes hievahda noista pärskeistä (uppoamarunkoisen aallot ovat suorastaan hauskoja). Ihmetyttää vain näiden veneilyteinien sielunelämä. Voin kuvitella että samat jantterit käyttävät myös purjeveneitä jonkinlaisina poijuina joiden kiertäminen lähietäisyydeltä tuntuu välttämättömältä. Ei kai niillä ole muuta tekemistä?

        Tämä on kumma ilmiö, josta aina välillä näkee kirjoituksia, että moottoriveneet poikkeaisivat peruskurssiltaan käydäkseen vetäisemässä purkkarin tai melojan vierestä. En ole itse nähnyt mokomaa, mutta ehkä sitä sitten tapahtuu, kun kerran väitetään. En keksi sille järkevää perustetta tai oikeutusta.

        Sen sijaan olen (nykyisenä purjeveneilijänäkin) sitä mieltä, että normaalisti väylää pitkin etenevän ei tarvitse murehtia siitä, mitä hänen aaltonsa muille tekevät. Jokaisen omalla vastuulla on varautua siihen, että luonto ja muu liikenne aiheuttavat aaltoja ja olla menemättä paikkaan, jossa sitä tapahtuu, jos kalusto ja kantti eivät kestä. Toisin sanoen: tuo kolme vuotta sitten siteerattu Merilain kohta tarkoittaa myös sitä, että jos alus ei pärjää aallokossa, sillä ei pidä mennä paikkaan, jossa on aallokkoa.

        No, tiettyjä loivennuksia tähän jyrkkään sääntöön silti minäkin tekisin. Esimerkiksi nopeusrajoitusalueen päättyessä tulisi ottaa huomioon vieressä olevat veneet eikä iskeä kaasukahvaa pohjaan niin, että naapurille ei jää aikaa turvalliseen reagointiin.


      • kyllästynyt
        Arto Tku kirjoitti:

        Ei taatusti vastaa siitä, että joku menee ulapalla veneellä, joka ei kestä toisten peräaaltoja. Jokainen kippari vastaa omasta veneestä ja sen meriturvallisuudesta. Jos jonkun vene rikkoutuu tai kaatuu toisen peräaalloista, on sen kaatuneen veneen kippari ainoa vastuussa oleva. Pelastusvelvollisuus kuuluu empatian ja lain piiriin silloin. Tietysti jos aiheuttaa aaltoja alueella, jossa se on kiellettyä, kuten satamissa. Silloin kippari vastaa toisten vahingoista.

        Voi aiheuttaa minkä korkuisia aaltoja haluat, kunhan muistat ettet tee sitä rannalla etkä häiritse toista alusta. Se on juuri sitä merimiestapaa.


    • Älytöntä kaahaamista

      Pitääkö niiden isojen vehkeiden ajella kapeita saaristoväyliä, eikö noilla jo uskaltautuis ihan merelle asti.

    • mOOttOriMIÄS

      Onhan tässä niin moottoriveneilijöillä kuin purjehtijoilla opittavaa ja parannettavaa omissa toimissaan. Itse moottoriveneilijänä ihmettelen sitä kun vastaan tulee kolme purjevenettä "rinnakkain" letkassa melko kapeallakin väylällä. Kierrä siinä sitten kaikkien sääntöjen ja hyvien tapojen mukaan niin että kaikilla on mukavaa.

      Toiseksi miksi pitää ajaa pelkillä purjeillä tiukoissa kapeikoissa tukkien koko muu liikenne aiheuttaen tilanteeseen nähden suuria ongelmia muille veneilijöille. Näissä paikoissa lienee paikallaan käyttää sitä omaa moottoria. Varsinkin tuulisessa säässä on moottorivenettä, jossa on paljon tuulipintaa, hankala käsitellä paikallaan ja yrittää arvuutella että mitenkä/milloin pääsee eteenpäin.

      Mutta pakko sanoa että jotkut moottoriveneilijät lienevät vain ostaneet veneen ilman suurempaa veneilysääntöjen tuntemusta.

      • Osaamisesta pulaa?

        "Toiseksi miksi pitää ajaa pelkillä purjeillä tiukoissa kapeikoissa tukkien koko muu liikenne aiheuttaen tilanteeseen nähden suuria ongelmia muille veneilijöille. "

        Jostain kumman syystä näissä tilanteissa ei aiheudu minkäänlaisia ongelmia muille purjeveneille (jotka sentään liikkuvat purjeilla itsekin). Näin vaikka purjeveneellä ei edes pääse niin lähelle rantaa kuin moottoriveneellä. Ovatko purjehtijat sitten niin paljon taitavampia?


      • moottorimiäs 2

        Ja miksi minulla ei moottoriveneilijänä ole koskaan niitä ongelmia? Jos vastaan tulee useampi vene (purje- tai moottorisellainen) rinnakkain kapeassa paikassa, jaetaan niukkuus tasan, tai jos se ei jakamallakaan riitä, odotetaan muutama sekunti.


      • aaasuurikoinen1

        Olen purjehtinut 6 vuotta,mutta en koskaan ole nähnyt kolmea tai edes kahta purjevenettä kulkevan rinnan.Se ei edes ole mielekästä,sillä veneet syövät toistensa tuulen ,joten olet varmaan tehnyt väärään havainnon!


      • Onhan noita nähty
        aaasuurikoinen1 kirjoitti:

        Olen purjehtinut 6 vuotta,mutta en koskaan ole nähnyt kolmea tai edes kahta purjevenettä kulkevan rinnan.Se ei edes ole mielekästä,sillä veneet syövät toistensa tuulen ,joten olet varmaan tehnyt väärään havainnon!

        Ilmeisesti pitää purjehtia hieman pitempään tai sitten kilpailla tai sitten käydä loma-aikaan Ruotsissa niin sitten kyllä näkee.


    • Faikku65

      minkä ihmeen takia minun pitäisi ajella sinun takia hiljaa ? Pysy pois jaloista jos et kestä pientä keinutusta.

    • Olen itse ison aaltoja aiheuttava puoliplaanarin kippari.

      Mielestäni moottoriveneilijän pitää turvallisuuden, mukavuuden ja hyvän merimiestavan mukaisesti välttää peräaalloillaan aiheuttamaa haittaa tai peräti vaaraa.

      Luulen, että kaikki eivät oikein ymmärrä millaista on olla purkkarissa, jossa ei varsinkaan ole purjeiden vetoa päällä, kun peräaallot röykyttävät läheltä ajettaessa vielä niin, ettei ole aikaa kääntää edes vastaiseen.
      Samaten ei ole varmaan kivaa kun kuumat kahvit lentävät päälle pikku fiskarissa kun kiikutaan kuin Lintsin Viikinlaivassa.

      Osalla ajajista on todennäköisesti myös hieman pissiä päässä tai vakava asennevamma. Tai sitten pitää vaan ajaa plotteriviivaa marssinopeutta.

      Isoilla aaltoja tekevillä veneillä ei tulisi lainkaan ajaa vilkkaita, kapeita väyliä (esim. Hangon läntinen), jos ei sitten aja hiljakseen (mikä tarkoittaa tosi hiljaista vauhtia, koska plaanissa aallot ovat yleensä pienempiä kuin perä alhaalla ajettaessa).

      Mutta jos pitää näyttää maisemia ja ajaa vielä 'miehekkäästi'!

      Sitten purkkarikippareille.

      Ajakaa mahdollisuuksien mukaan väylän oikeaa laitaa tai vapaata vettä!! Silloin aallontekijöidenkin on helpompi toimia viisaasti.

      Onhan nimittäin ison raskaan veneen edestakainen liukuun nostokin 'tylsää' varsinkin jos se aiheutuu muitten väylän vääränlaisesta käytöstä.

      Purjeilla kulkevat ovat oma lukunsa, mutta kyllä minä ehkä purjehtisinkin laivaväylän mukaisesti ennemmin kuin Hangon läntisen kapeaa väylää...

    • 20hp

      Kuuluis varmaan tämä keskustelu tuonne moottoripalstalle. Kumma, että kehtaavat noita aaltokoneita edes hankkia. Moottorillakin voi mennä siivosti ympäristöä rasittamatta.

    • Mitä isomp vene, sit

      Kaikille yli 30 solmuan kulkevien veneiden kuljettajille ajokortti pakolliseksi. Heti! Ja venediiselin hinnaksi 10 E/litra!

      • drankenseilor

        Teen itsekin isoja aaltoja, mutta palatakseni alkuperäiseen viestiin, niin kyse oli kapeikoista ja joku alkoi puhua avomerestä. Kapeikoissa aaltojen teko on ajattelematonta ja lapsellista ja hyvien merimiestapojen vastaista.

        Kapeikkoja on yleensä suojaisissa paikoissa, missä myös c-luokitellut veneet ajavat turvallisesti, paitsi kun tulee ajattelematon öykkäri aallontekokoneella. Kapeassa paikassa ei paljon käännetä venettä oikeaan asentoon aaltoon nähden, vaarantamatta muuta liikennettä. Myös b-luokituksella olevat hitaat veneet keikkuvat vaarallisesti isossa sivuaallossa.

        Täällä jotkut provoavat kinastelemaan päivänselvästä asiasta. Jätetään heidät omaan arvoonsa(joka ei ole suuri)


    • Sippesson

      Merten suurimpia persereikiä ovat juuri Arto Tkun kaltaiset moottoriveneilijät. He eivät välitä tippaakaan toisten mukavuudesta tai turvallisuudesesta. Saan itsekin omalla veneelläni melko suuria aaltoja aikaan, mutta ainakaan saaristomerellä ei ole tullut koskaan sellaista tilannetta eteen etten olisi voinut sovittaa nopeutta tai muuttaa kurssia niin, että aalloista ei aiheudu kohtuutonta riesaa muille liikkujille.

      Veikkaampa että Arto Tku kuulu niihin tee-se-itse-liikemiehiin, jotka ajelevat miljoonaveneellään muutaman vuoden kunnes firma tekee konkurssin. Näiden veneiden kyydissä näkee tyypillisesti myös sataman typerimmän näköiset bimbot.

      • drankenseilor

        Asiaa :oD


      • kjijffrlnhnuvvth

        Tulin 26 jalkaisella purjeveneellä kapean salmen läpi,niin että lähes vastainen tuuli kantoi minut lateriaali merkkien välistä.Takaa tuli kovaa kyytiä moottorivene,joka hiljensi vauhdin ,ja odotti,kun olin kulkenut Pienen-Villasaaren keppihelvetin ohi ,ja ylitti vasta sitten ko kohdan.Näitä muista välittävistä löytyy yllättävän paljon!
        T.Kynä


      • 101%

        No sitä en osaa sanoa, mutta oman kokemukseni mukaan nämä Merten Artsit ovat erittäin pieni satama-altaan lähistöllä pyörivä vähemmistö. Noin 101% veneilijöistä ovat asiallisia ja hyvää merimiestapaa noudattavia tyyppejä, ja tämähän koskee myös mootorpaatteja.


    • vanhempi seilori

      Tämän kesän perusteella olen tullut siihen tulokseen, että veneilyajokortti alkaisi olla ajankohtainen. Vesillä liikkuu entistä enemmän väkeä, jolla ei ole mitään käsitystä hyvistä merimiestavoista ja meriteiden säännöistä.

      Nyt kun veneet alkavat olla rekisteröityjä, niin seuraava askel voisi aivan hyvin olla, että alettaisiin vaatimaan, että rekisteröidyllä veneellä myös osattaisiin veneillä.

      Toivottavasti ajokortti saataisiin mahdollisimman nopeasti. Jos meno jatkuu entisen kaltaisena, niin onnettomuuksilta ei vältytä.

    • optari

      Yoisinaan isoja aaltoja tekevät ajavat hitaasta ohi molemmin puolin lähes yhtäaikaa. Ei siinä paljoa muita ajatella. Isoja aaltoja tekevät soisi ajatella muitakin, vaikkei mitään sääntöjä rikkoisikaan.

    • dkdkkdkdkdkdkkdk

      Korpoströmin salmi Korppoossa on hyvä esimerkki sekavasta tilanteesta. Kapean salmen molemmissa päissä nopeusrajoitusmerkki sekä aallonmuodostuskielto. Näiden alla teksti "Ei koske alle 7 m veneitä".

      Toisin sanoen alle 7 m veneellä voit ajaa salmessa ilman rajoituksia ja tämä herättää närää. Vieraspaikkakuntalaiset eivät tiedä että alle 7 m pituiset veneet on vapatettu rajoituksesta, koska lisäkilpi on niin pieni, että se ei näy väylälle ilman kiikaria. Itse ajan mökkimatkaa ko. salmessa vajaa 6 metrisellä plaanarilla, ja kesän aikana nyrkkejä on heilutettu useaan otteeseen minulle kun kaahaan rajoitusalueella.

    • Joko Tai

      Jos ajat plaanissa, niin tuskin aiheutat suurempia aaltoja kuin ajaessasi 6 metrisellä veneellä 10 - 15 km/ h nopeutta, jota moni ajaa 10 km/ h rajoitusalueella.

      Varsinaisen aalto-ongelman aiheuttavat nämä ns. puoliplaanissa koko merta perässään vetävät älykääpiöt.

    • Sopu sijaa antaa????

      Eihän se kivaa ole, jos joutuu ajamaan toisen aaltoihin purjeveneellä. Joskus tosiaan tapaa sellaisia veneilijöitä, jotka tekevät turhan isoja aaltoja isoilla moottoriveneillä. Olen kuintekin usean vuoden kokemuksella huomannut. että minun purkkarissani on sellainen ympyränmallinen kapistus, josta veneen kulkusuuntaa voi muuttaa. OIen joitakin kertoja kokeillut muuttaa veneen kulkusuuntaa siitä kääntelemällä, ja todennut, että veneeni terävä keula halkoo noita moottoriveneiden aaltoja ihan yhtä hyvin kuin Viking Linen aaltojakin. En oikein jaksa innostua moottoriveneilijöiden kovasta haukkumisesta, ehkä se johtuu siitäkin, että tuolla avomerellä niitä aaltoja tuppaa tulemaan muutenkin keinuttamaan venettä ja siihen vähän niinkuin joutuu tottumaan, jos sinne joskus matka vie.
      Siihen hyvään veneilytapaan ei taida kuulua sellainen asia, että sietää, vaikka ei ehkä hyväksy, isommin hermostumatta toisten veneilijöiden tekemiä virhearvioita tai jopa hyvän veneilytavan vastaista käytöstä???

      • jaajaajaajaajaa

        Mitenkäs tilanne johon useat keskusteluun osallistuneet ovat kuvanneet, jossa siitä pyöreästä jutusta kääntäessäsi on törmäyksen seuraksena vähintään mantookit solmussa ellei keulapuoli veneestä poissa? Jos mulkku Turusta ajaa esim 3 metrin päästä veneestäsi, sen pyöreän jutun kääntämisellä ajoissa on em. seuraus.

        Puolet tämän säikeen "haukkujista" =toteajista ovat itse moottoriveneilijöitä, kuten minäkin.


    • piti3

      "Sopu sijaa antaa????" , taidat kuulua näihin Jeesustelijoihin jotka kääntävät toisen kyljen kun toista on ensin lyöty ?

      Kun tuulee riittävästi, eli purjeissa on painetta, eivät isot aallot juurikaan haittaa. Kapeilla väylillä on tuulikin usein heikkoa ja silloin nämä isot moottoriveneet saavat eneten haittaa aikaiseksi.
      Reippaalla tuulella avomerellä ei isoja moottoriveneitä edes näel

    • Meriläiskuski

      MInulla on 9 metrinen fiskari joka kulkee max. 8 solmua. Maksiminopeudellakin peräaalto on naurettavan pieni, ei juuri lainkaan. Pienemmillä nopeuksilla ei peräaallosta voi edes puhua. Laitureilta vilkutellaan meille iloisesti eikä meillä ole kiire minnekään, nautitaan maisemista, moottori ei melua eikä polttoainettakaan kulu kui 1,5 litr/h.

      Ottakaa mallia!

      • 1234sdx

        Taitaa olla veneessäsi design-puoli kunnossa. Hauskaa veneilyä loppukesäksi.


      • kaaharit pois

        Tollanen mullakin oli ennen purkkaria, siitä saa paljon samoja fiiliksiä kuin purjehtiessa. Mutta sitten nämä isot ja nopeat moottoriveneet pitäis kieltää lailla ihan kokonaan tai sitten niille pitäis perustaa oma kaahausrata keskelle suomenlahtea, missä ne ei niin paljon häirise muita, eikä tappais sadoittain vesilintuja. Sinne radalle sais ajaa korkeitaan kymmentä solmua, mutta siellä saisivat mellastaa kyllikseen vaikka 50 solmua. Alue vaan pitaisi aidata,muuten eivät kuitenkaan pysyisi siellä, kun eivät muutenkaan mitään sääntöjä noudata, nämä Audiveneilijät.


    • yks purjehtia vaan

      Itse ajelen 62 jalkaisella huvi veneellä aallot ovat hirmuiset. Mutta himaan aina kun purjevene tulee vastaan ja ihme kumma nämä purjeveneilijät ovat alkaneet morjestelemaan. Mistäköhän se voi johtua???? Mutta asia tässä oli se että moottori veneilijät jotka tekevät isoja aaltoja pyydän himmatkaa pienille miksei suuremmillekki purjeveneille!!

      • ranskanpottu36

        Olisitkohan se sama kaveri joka tuli vastaan vuosia sitten föglön kohdilla. Kiltisti reilulla tyhjäkäynnillä ei yhtään aaltoa ja moikkasit viellä flybridgeltä. Aivan loistavaa toimintaa jos olet se sama kaveri veneen koko ainakin sopisi. Iso kiitos ja jatka samaan tapaan. Taitaa pitää paikkaansa sanonta "Vain köyhällä on kiire"


    • jupil on jupin maine

      Hatun noston paikka jos tosiaan otat 62 jalkaisella moottoriveneellä muut huomioon. Kiertäkää, himmatkaa nopeutta ei kuitenkaan kokonaan tarvitse pysähtyä siitä se iso aalto vasta syntyykin.

      Just viikonloppuna yksi iso moottorivene ajoi reipasta vauhtia suht ahtaan salmen läpi, mites veikkaat että veneet vierasvenelaiturissa reagoi?

    • PA liian halpaa

      Nämä Audimiehet erottuvat kyllä merelläkin. - Eivätkä sielläkään edukseen.

      Olen jo vuosia toivonut runsaita polttoaineen hinnankorotuksia. Se siistisi niin maa- kuin meriliikennettäkin kaikista parhaiten. Valtion talouskin tulisi kuntoon, eikä jatkuvasti tarvitsisi ottaa lisää velkaa.

      Myös luonto kiittäisi.

    • tarkka markka

      En todellakaan lähde reitiltä kiertelemään kovin kaukaa KETÄÄN! On se menovesi sen verran kallista ettei huvita tuhlata sitä muiden iloksi! isompi kaarros tietää helposti isoa loven lompsaan!

      • Liian isot vehkeet?

        Onkohan sulla vähän liian suuri vene lompakkoon nähden? En tarkoita kuittailla, mutta jos isompi kaarros aiheuttaa painetta kesälomabudjettiin niin kaikki ei ihan täsmää.


    • uskoisitko?

      Ajan 68 jal-kaisella huvi veneellä ja väistän kaikkia ja kädet nousee aina tervehdykseenkin myös.

      Kirjoittan tälle palstalle niin kuin kaikki muutkin 68 jalkaisien veneiden omistajat.

      • SeppoJoakimMartti

        Minulla ei ole isia moottorivenettä, mutta kirjoittelen tänne silti.

        Se johtuu siitä, että minulla on purjevene, jolla olen kiertänyt maapallon ainakin kuusi kertaa. Edellisellä veneellä kiersin seitsemän kertaa, mutta vaihdoin sen isompaan, koska sinivalas meinasi syödä sen Afrikan rannikolla.

        Valas todella hyökkäsi takaapäin, ja jouduin heittämään spinnupuomin sen suuhun poikittain, ettei päässyt haukkaamaan perästä. Se oli jo ainakin 20:s puomi, koska niitä menee paljon hurrikaaneissa ja taifuuneissa. Tapanani on nimittäin ajaa spinnulla aina 38 m/s tuulennopeuksiin asti, etenkin naismiehistöllä. Naiset nimittäin osaavat käsitellä spinnua ja puomiani hellästi, ja minulle jää hyvää aikaa kirjoitella kokemuksiani tänne pallonkiertopalstalle.


    • 27kn

      Oikea moottorivene ja purkkari oli "sillai" - tuloksena sukurutsi eli puoliliukuva

    • hohhoijaa123

      Ihmeellistä tämä aonainen kitinä veneiden muodostamista aalloista, kokeilkaapa ajaa vaikka Turusta Maarianhaminaan heinäkuussa, tai ylipäänsä saaristomerellä.
      Liikennettä on niin paljon, että jos koittaisit olla aiheuttamatta mielipahaa kenellekään, niin ajelisit koko kesälomasi tyhjäkäynnillä.

      Kyllä itsekin busterilla ajellessani joudun ottamaan veneen vähän väliä pois liu-usta, ettei paikat putoa hampaista, mutta noin yleisenä perusteena jonkun aiheuttamat aallot merellä on aika kaukaa hauettua.

      On tietysti olemassa alueita joilla on aallomuodostuskielto tai nopeusrajoitus ja niitä tulee kunnioittaa, mutta onko kauteus niin kova, että isot miehet ulisevat täällä toisten aiheuttamista aalloista?

      Ehkä se tulee purjeveneiliöille yllätyksenä, mutta vaikka sinulla kestäisi koko päivän saavuttaa se edellä menevä pienempi purkkari, niin nopealla moottoriveneellä tulee ko. tilanteita muutaman minuutin välein saaristomerellä, eikä ole mitään realistista vaihtoehtoa lypsää venettä liukuun ja pois jatkuvasti.

      Merellä on aaltoja, kestäkää se tai vaihtakaa harrastusta, jos joku tilanne tulee teille täsin äkkinäisesti ja yllättäen, niin se johtuu vain teidän puutteellisesta tähystyksestä. Tässä ei tietenkään pyritä puolustelemaan kenenkään sikamaista käytöstä, mutta hurjat seilorit hei, ihan oikeasti.

      • jnask

        Siinä on vielä sekin hauska puoli, että purkkarit liikkuvat 5-8kn nopeudella yleensäa ja jos vaikka nyt sitten toiveiden mukaan hiljentäisin ja ohittaisin vaikka 10kn nopeudella näitä purkkareita, niin siitä vasta hirveät aallot tuleekin. Pidetään mielessä et liukuessaan ne hirveen pelottavat moottorijahdit tekee kuitenkin paljon pienempää aaltoa kun ajaessaan lähellä purjeveen nopeuksia.


      • kuka toivoi?
        jnask kirjoitti:

        Siinä on vielä sekin hauska puoli, että purkkarit liikkuvat 5-8kn nopeudella yleensäa ja jos vaikka nyt sitten toiveiden mukaan hiljentäisin ja ohittaisin vaikka 10kn nopeudella näitä purkkareita, niin siitä vasta hirveät aallot tuleekin. Pidetään mielessä et liukuessaan ne hirveen pelottavat moottorijahdit tekee kuitenkin paljon pienempää aaltoa kun ajaessaan lähellä purjeveen nopeuksia.

        Eipä ole juuri pyydetty hidastamaan muualla kuin kapeimmissa paikoissa. Normaalitapauksissa voisi vain jättää enemmän tilaa. Jatodella paljon useammin voisi väistää perän takaa, eikä mennä läheltä keulan editse. Onko se perän takaa väistäminen joku itsetuntokysymys, vai mikä tekee siitä niin vaikeaa?

        Ne varsinaisesti isot moottorijahdit eivät muuten koskaan kulje oikeassa plaanissa, vaan puoliplaanissa ja aallot ovat isoja muutoin kuin uppoumanopeuksilla.


      • nlsj
        kuka toivoi? kirjoitti:

        Eipä ole juuri pyydetty hidastamaan muualla kuin kapeimmissa paikoissa. Normaalitapauksissa voisi vain jättää enemmän tilaa. Jatodella paljon useammin voisi väistää perän takaa, eikä mennä läheltä keulan editse. Onko se perän takaa väistäminen joku itsetuntokysymys, vai mikä tekee siitä niin vaikeaa?

        Ne varsinaisesti isot moottorijahdit eivät muuten koskaan kulje oikeassa plaanissa, vaan puoliplaanissa ja aallot ovat isoja muutoin kuin uppoumanopeuksilla.

        Aina voisi jättää enemmän tilaa, mutta monesti moottoriveneneilijä joutuu ottamaan huomioon samaan aikaan monta purkarria ja mahdollisesti muita moottoriveneitäkin ja juuri sinun veneesi perän takaa kiertäminen saattaisi johtaa ongelmiin seuraavan veneen kanssa.

        Laskeeko sinun itsetuntosi jos ohitetaan keulan editse?

        Kyllä ne isotkin kulkee plaanissa 25-45kn, ehkä kohdallesi on sattunut vain näitä köyhiä räkäplaanissa ajavia, jotka kuvittelevat säästävänsä polttoainetta ajamalla hiljempaa, mutta L/nm on jotain ihan muuta.


      • voi kuin vaikeaa
        nlsj kirjoitti:

        Aina voisi jättää enemmän tilaa, mutta monesti moottoriveneneilijä joutuu ottamaan huomioon samaan aikaan monta purkarria ja mahdollisesti muita moottoriveneitäkin ja juuri sinun veneesi perän takaa kiertäminen saattaisi johtaa ongelmiin seuraavan veneen kanssa.

        Laskeeko sinun itsetuntosi jos ohitetaan keulan editse?

        Kyllä ne isotkin kulkee plaanissa 25-45kn, ehkä kohdallesi on sattunut vain näitä köyhiä räkäplaanissa ajavia, jotka kuvittelevat säästävänsä polttoainetta ajamalla hiljempaa, mutta L/nm on jotain ihan muuta.

        Joskus on varmaan niitäkin tilanteita, joissa huomioonotettavia veneitä on useita. Mutta yli 90 %:ssa tapauksista vain se yksi. Ja silti yli 90 %:ssa tapauksista valinta on keulan edestä.

        Keulan edestä meno ei koske itsetuntoon, mutta vasta-aaltoon rysäyttäminen on monin verroin epämiellyttävämpää monin tavoin kuin takaa tuleva aaltoon. Ei sen pitäisi uutta tietoa olla kenellekään. Eihän?

        Tutustupa Frouden lukuun ja plaanin määritelmään.


      • ranskanpottu36

        Ei kai kukaan vaadi että ohittaa pitäisi ilman aaltoja. Mutta jos et kykene jättämään senvertaa väliä että ohitettava vene ei ehdi tekemään tarvittavia suunnanmuutoksia on aika hiljentää. Jos et ymmärrä mitä tämä vaatii purjeveneeltä vallitsevassa tuulensuunnassa tulee näitä perkeleitä. Joskus riittää vain ruorin kääntäminen joskus sitten on vähän suurempi manööveri. Esim spinnu ajo tai virsikirja spiirapuomilla kestää jopa minuutteja ennenkuin vene vaihtaa suuntaansa "kohti" tuulta. Ei paljon tähystykset auta kun ei ikinä tiedä mitä ohittava vene tekee Todetaan viellä että lähes kaikki ohittaa just niinkuin pitää mutta sitten se pieni häviävä osa aiheuttaa näitä ketjuja.

        Ja siitä että saaristomerellä on ruuhkaista ollaan kyllä kovin eri mieltä. Kokeile vaikka Hanko Helsinki tai Tukholman saaristoa.


      • hoh hoijaa1234
        ranskanpottu36 kirjoitti:

        Ei kai kukaan vaadi että ohittaa pitäisi ilman aaltoja. Mutta jos et kykene jättämään senvertaa väliä että ohitettava vene ei ehdi tekemään tarvittavia suunnanmuutoksia on aika hiljentää. Jos et ymmärrä mitä tämä vaatii purjeveneeltä vallitsevassa tuulensuunnassa tulee näitä perkeleitä. Joskus riittää vain ruorin kääntäminen joskus sitten on vähän suurempi manööveri. Esim spinnu ajo tai virsikirja spiirapuomilla kestää jopa minuutteja ennenkuin vene vaihtaa suuntaansa "kohti" tuulta. Ei paljon tähystykset auta kun ei ikinä tiedä mitä ohittava vene tekee Todetaan viellä että lähes kaikki ohittaa just niinkuin pitää mutta sitten se pieni häviävä osa aiheuttaa näitä ketjuja.

        Ja siitä että saaristomerellä on ruuhkaista ollaan kyllä kovin eri mieltä. Kokeile vaikka Hanko Helsinki tai Tukholman saaristoa.

        Meinaatko et aina kun moottorivene ohittaa sut, niin ajaessas vaikka spinnulla, niin käännät 180 astetta kunhan saat keulan kohti aaltoja?

        Eikai ne aallot nyt sua haittaa jos sulla on painetta purjeissa, ootko koskaan purjehtinut avomerellä? Ehkä ihan kevyellä lenssillä spinnun kanssa, mutta siitäkin selviää kiristämällä spinnun hetkeksi vähän tiukemmalle.

        Meillä kestää alamerkiltä noin 15 sekuntia spinnulta täyteen kryssiin, mutta luulen et toi genuan spiiraaminen on enemmänkin sun juttu.

        Ja joo, oon kulkenut myös Helsinki-Hanko väliä ja Tukholman saaristossakin on tullut käytyä kymmenisen kertaan, sekä moottori- että purjeveneellä.

        Itse ainakin ajan enemmin keula edellä aaltoon, kuin otan sen perästä ja koko vene rullaa(eteenkin ilman purjeita) minuutin verran.

        Suomalaiset on tunnetusti valittajakansaa, enpä ole missään muualla kuullut valitettavan muiden veneiden tekemistä aalloista, ilmeisesti täälä saariston suojissa on kaikki turhan hyvin.

        Hauskaa kesänjatkoa ja muistakaa varoa aaltoja!


      • hoh hoijaa1234
        voi kuin vaikeaa kirjoitti:

        Joskus on varmaan niitäkin tilanteita, joissa huomioonotettavia veneitä on useita. Mutta yli 90 %:ssa tapauksista vain se yksi. Ja silti yli 90 %:ssa tapauksista valinta on keulan edestä.

        Keulan edestä meno ei koske itsetuntoon, mutta vasta-aaltoon rysäyttäminen on monin verroin epämiellyttävämpää monin tavoin kuin takaa tuleva aaltoon. Ei sen pitäisi uutta tietoa olla kenellekään. Eihän?

        Tutustupa Frouden lukuun ja plaanin määritelmään.

        En nyt jaksa alkaa virittelemään näitä teidän plaanauskeskusteluja täälä uudelleen, eiköhän jodlari hoida sen puolen, mutta jos 50ft vene ajaa 30kn, niin kulkee yli 3krt runkonopeuttaan, kutsu sitä sitten ihan miksi haluat.


      • siinäpä se
        hoh hoijaa1234 kirjoitti:

        En nyt jaksa alkaa virittelemään näitä teidän plaanauskeskusteluja täälä uudelleen, eiköhän jodlari hoida sen puolen, mutta jos 50ft vene ajaa 30kn, niin kulkee yli 3krt runkonopeuttaan, kutsu sitä sitten ihan miksi haluat.

        Erittäin harvoin näkee 50-jalkaisen veneen sellaisella nopeudella kulkevan. Yleensä ne ovat sitten jo muskeliveneluokkaan katsottavia.


    • Ulise sinä vaan

      Kuka täällä on ulissut aalloista jossain saaristo, tai muualla merellä. Kysymys on siitä, että isotkin (50 jalkaiset) moottoriveneet ajavat ranataväyliä, missä on nämä vihreäpunaiset viitat. Eikö ne osaa muuten liikkua kuin viitalta viitalle.
      Ja Lauttasaaren ja Jätkäsaaren välistä pitää mennä Hoskin aallonmurtajaa, tai Jätkasaaren kivivallia nuollen, samalla jyrätään melojien ja vesilintujen yli. Pitääkö siihenkin väliin laitta portti keskelle väylää.

      • Ajatuskatkesi?

        :D

        Lateraaliviittoja on muuallakin kuin rantaväylillä

        Isot(kin) veneet saavat ajaa rantaväylillä ja niiden on jopa pakko päästäkseen satamaan, esimerkiksi juuri kuvaamassasi paikassa. Ei ole muuta tapaa :D

        Kyllä ne osaa liikkua väylillä, miten ihmeessä kuvittelitkaan ettei osaa, perustele hölmö väite.

        Oletko koskaan yrittänyt ajaa vesilinnun yli? Ei onnistu vaikka yrittäisi - ainakaan 50 jalkaisella :D

        Yksikään meloja ei ole koskaan Suomessa jäänyt 50 jalkaisen moottoriveneen alle, vaikkei olisi noudattanutkaan sääntöjä.

        Väylällä kuljetaan sen oikeassa laidassa kapeassa kohdassa ollaan siten aina lähempänä jompaa kumpaa reunaa. Ei ole veneilijän vapaasti valittavissa, sen määrää laki.

        Miksi pitäisi laittaa portti keskelle väylää? Ajatusrakenne ei valkene ainakaan minulle. Menisikö siitä melojat ja vesilinnut :D

        Aallonmurtajat ei tykkää pahaa alloista, ne on tehty sitä varten.


      • Kielto on

        Hoskin aallonmurtajalta Lauttasaaren sillalle päin on muuten 10 km/h nopeusrajoitus ja aallontekokielto. Hauska katsella joka päivä, miten kyvyttömiä moottoriveneilijät keskimäärin ovat, kun eivät kieltotaulua ymmärrä.


      • Älä puhu kun et tied
        Kielto on kirjoitti:

        Hoskin aallonmurtajalta Lauttasaaren sillalle päin on muuten 10 km/h nopeusrajoitus ja aallontekokielto. Hauska katsella joka päivä, miten kyvyttömiä moottoriveneilijät keskimäärin ovat, kun eivät kieltotaulua ymmärrä.

        Ei muuten ole.


      • oxidus
        Ajatuskatkesi? kirjoitti:

        :D

        Lateraaliviittoja on muuallakin kuin rantaväylillä

        Isot(kin) veneet saavat ajaa rantaväylillä ja niiden on jopa pakko päästäkseen satamaan, esimerkiksi juuri kuvaamassasi paikassa. Ei ole muuta tapaa :D

        Kyllä ne osaa liikkua väylillä, miten ihmeessä kuvittelitkaan ettei osaa, perustele hölmö väite.

        Oletko koskaan yrittänyt ajaa vesilinnun yli? Ei onnistu vaikka yrittäisi - ainakaan 50 jalkaisella :D

        Yksikään meloja ei ole koskaan Suomessa jäänyt 50 jalkaisen moottoriveneen alle, vaikkei olisi noudattanutkaan sääntöjä.

        Väylällä kuljetaan sen oikeassa laidassa kapeassa kohdassa ollaan siten aina lähempänä jompaa kumpaa reunaa. Ei ole veneilijän vapaasti valittavissa, sen määrää laki.

        Miksi pitäisi laittaa portti keskelle väylää? Ajatusrakenne ei valkene ainakaan minulle. Menisikö siitä melojat ja vesilinnut :D

        Aallonmurtajat ei tykkää pahaa alloista, ne on tehty sitä varten.

        50-jalkainen on avomerivene ja sen kuuluu kulkea siellä. Satamiin johtaa avomereltä hyvät lähestymisväylät.

        Esim Hki-Hanko helppo reitti on Ulkomatala - Porkkala Kallbådanin E-viitta - Segelskärin eteläpuolen E-viitta - Hanko1. Taatusti leppoisampi reitti kuin nysvätä saaristossa nenä kiinni plotterissa.


      • Jäsennä ja perustele
        oxidus kirjoitti:

        50-jalkainen on avomerivene ja sen kuuluu kulkea siellä. Satamiin johtaa avomereltä hyvät lähestymisväylät.

        Esim Hki-Hanko helppo reitti on Ulkomatala - Porkkala Kallbådanin E-viitta - Segelskärin eteläpuolen E-viitta - Hanko1. Taatusti leppoisampi reitti kuin nysvätä saaristossa nenä kiinni plotterissa.

        50 jalkaisia on erilaisia. Osa on rannikolle, osa avomerelle. Läheskään kaikki ei ole tehty 1,5m aallokkoon eikä niillä ole myöskään mukava siellä mennä.
        Osalle se sopii.
        Fiksu valitsee sen reitin, joka on turvallinen ja mukava itselleen ja kyydissä olijoille.
        50 jalkaisen kippari itse tietää parhaiten, mikä reitti on paras. Niin sinäkin tietäisit, jos sinulla olisi sellainen. Siihen asti voit vain kuvitella ja miettiä itseksesi mitä se tarkoittaa :D

        Sitä paitsi toi ruikutus ei johda mihinkään, koska se on niin huonosti perusteltu ja kirjoitettu ikään kuin sen olisi tehnyt 10 vuotias lapsi. Yleensäkin se, että vaatii muilta epämukavutta sen takia, etä itse saisi mukavuutta, ei ole sosiaalisesti hyväksyttävää. Se on sama kuin vaatisi toista antamaan itselleen istumapaikan koska se on itselle mukavampaa.


      • oxidus
        Jäsennä ja perustele kirjoitti:

        50 jalkaisia on erilaisia. Osa on rannikolle, osa avomerelle. Läheskään kaikki ei ole tehty 1,5m aallokkoon eikä niillä ole myöskään mukava siellä mennä.
        Osalle se sopii.
        Fiksu valitsee sen reitin, joka on turvallinen ja mukava itselleen ja kyydissä olijoille.
        50 jalkaisen kippari itse tietää parhaiten, mikä reitti on paras. Niin sinäkin tietäisit, jos sinulla olisi sellainen. Siihen asti voit vain kuvitella ja miettiä itseksesi mitä se tarkoittaa :D

        Sitä paitsi toi ruikutus ei johda mihinkään, koska se on niin huonosti perusteltu ja kirjoitettu ikään kuin sen olisi tehnyt 10 vuotias lapsi. Yleensäkin se, että vaatii muilta epämukavutta sen takia, etä itse saisi mukavuutta, ei ole sosiaalisesti hyväksyttävää. Se on sama kuin vaatisi toista antamaan itselleen istumapaikan koska se on itselle mukavampaa.

        Ystävä hyvä, kylläpä putosit helppoon ansaan. Enpä tarvinnut esittää montakaan lausetta niin alkaa sadella henkilööni meneviä laatusanoja ja invektiivejä. Bullshittia kaikki.

        Ensinnäkin, kukaan ei osta 50-jalkaista joka ei sovellu avomerelle. 1,5 metrinen aallokko vaatii jo 9-10 m/s tuulen ja sitä on kesällä vain harvoin, eikä 1,5 m ole 50-jalkaiselle muutenkaan vielä mitään.

        Valitettavasti joidenkin 50-jalkaisten kippareilla näyttää olevan enemmän fyrkkaa kuin älyä, mutta sehän ei onneksi ole minun ongelma.

        Sinulla on muuten aika erikoinen perustelulogiikka. Sanot siis, että ei ole sosiaalisesti hyväksyttävää vaatia että pienempien veneiden kuuluu alistua isojen nopeiden veneiden mukavuudentahtoon. Kuitenkin vaadit itse juuri tätä! Harvoin tapaa näin epäjohdonmukaista argumentointia. Koeta nyt päättää mitä mieltä oikein olet, ennenkuin syyttelet minua ruikutuksesta.

        Jatkan tätä keskustelua faktapohjalta, mutta en jos nimittely jatkuu.


      • Tietoa on
        Älä puhu kun et tied kirjoitti:

        Ei muuten ole.

        Kyllä muuten on, mene katsomaan.


      • M.O.T.
        Älä puhu kun et tied kirjoitti:

        Ei muuten ole.

        Niinpä....

        Et näemmä sinäkään sitä kieltoa ymmärrä, vaikka hyvinkin selkeänä se siinä aallonmurtajan päällä nököttää...


      • Fillaripoliisi
        Kielto on kirjoitti:

        Hoskin aallonmurtajalta Lauttasaaren sillalle päin on muuten 10 km/h nopeusrajoitus ja aallontekokielto. Hauska katsella joka päivä, miten kyvyttömiä moottoriveneilijät keskimäärin ovat, kun eivät kieltotaulua ymmärrä.

        Ei muuten koske kun ranta-aluetta, pohjoisesta päin tullessa on paremmin merkattu, keskiväylälle ei ole nopeusrajoitusta.


      • Joko huomasit
        Fillaripoliisi kirjoitti:

        Ei muuten koske kun ranta-aluetta, pohjoisesta päin tullessa on paremmin merkattu, keskiväylälle ei ole nopeusrajoitusta.

        Siitähän tässä on juuri kysymys, että keskellä ei ajeta vaan tuota aallonmurtajaa hipoen. Sieltä aallonmurtanan aukosta voi kosaka tahansa pöllähtää ulos joku lapsi optarilla, esim.


      • hohohwoh
        oxidus kirjoitti:

        Ystävä hyvä, kylläpä putosit helppoon ansaan. Enpä tarvinnut esittää montakaan lausetta niin alkaa sadella henkilööni meneviä laatusanoja ja invektiivejä. Bullshittia kaikki.

        Ensinnäkin, kukaan ei osta 50-jalkaista joka ei sovellu avomerelle. 1,5 metrinen aallokko vaatii jo 9-10 m/s tuulen ja sitä on kesällä vain harvoin, eikä 1,5 m ole 50-jalkaiselle muutenkaan vielä mitään.

        Valitettavasti joidenkin 50-jalkaisten kippareilla näyttää olevan enemmän fyrkkaa kuin älyä, mutta sehän ei onneksi ole minun ongelma.

        Sinulla on muuten aika erikoinen perustelulogiikka. Sanot siis, että ei ole sosiaalisesti hyväksyttävää vaatia että pienempien veneiden kuuluu alistua isojen nopeiden veneiden mukavuudentahtoon. Kuitenkin vaadit itse juuri tätä! Harvoin tapaa näin epäjohdonmukaista argumentointia. Koeta nyt päättää mitä mieltä oikein olet, ennenkuin syyttelet minua ruikutuksesta.

        Jatkan tätä keskustelua faktapohjalta, mutta en jos nimittely jatkuu.

        Mitenköhän sinun perustelulogiikkasi, 50ft moottoriveneet on tehty avomerelle? Samoin kaikki purjeveneet jollia lukuunottamatta.

        Suurin osa purjeveistä on vielä valtamerikäyttöön, sieltä löytynee hyvät väylät Itämerelle.. ja ajatella, saat taatusti olla ilman moottoriveneiden häiritseviä haaltoja siellä valtamerellä.

        Kyllä niitä väyliä saa kuka tahansa käyttää, riippumatta siitä mihin luokkaan vene on valmistettu, mutta suosittelen sinua kokeilemaan valtameripurjehdusta, siellä saa oikeasti olla rauhassa.


    • Jotain rajaa

      Kapean portti on se mikä houkuttaa moottoriveilijoitä esim Melkin portti, kaikki helsingistä länteen ajavat moottoriveneet vetää siitä täysillä läpi, vaikk melkin toiselta puolelta pääsis vapaissa vesissä. Kaiken huopukisi ne tulee siitä puolentunnin päästä takaisin. Moottoriveneliikenne helsingin edustalla on jotain käsittämätöntä sikailua. Miten hemmetissä voi niin paljon olla lapsellisia idiootteja, jotaka kaahaavat olematta menossa mihinkään, tuollaisilla järjettämän isoilla ja nopella veneillä pitkin rantaväyliä. Ja sinä joka sonoit, että vesilintujen yli ei ajeta niin haista p. Sinä vaan et edes näe minkä päälle ajat.

      • Latvakakkonen

        Joo mäkin ajan siitä Melkin "portista".
        Se johtuu siitä, että siinä ei ole kareja, muualla on.
        Miksi sinä et kierrä, jos muualla on tilaa?

        On aika tyhmää vaatia muita kiertämään, mutta itse posottaa vaan suoraan.


      • nksjn

        Kateus se on näemmä tämänkin palstan suurin vitsaus, mutta miksei olisi, kuuluhan se suomalaiseen perusluonteeseen..

        Hyvää kesää kaikille ja antaa kaikkien kateellisten kadehtia rauhassa. Se ei varmaan ole kenenkään asia onko joku menossa jonnekin vai mitä tekee.


      • Lib

        Suosittelen tätä Helsingin edustan vesiliikenteen tarkkailijaa menemään jonnekkin järvelle tai lammelle tekemään liikenteestä havaintoja. Stressi vähenee siellä.

        Mielestäni Helsingin edustan alueella ei ole mitään jatkuvaa ongelmaa. Tämän valittajan standardit ovat vain liian suppeat jotta voisi ymmärtää asioita. Yleistyksiä niin paljon että se kertoo kokemuksen puutteesta. Valittajan kuvailemat ongelmat ovat syntyneet vain hänen oman päänsä sisäpuolella.

        Minä ajan monesti modarilla Melkin portin pohjoispuolelta sitä matalaa väistäen, jos porttien välissä on ruuhkaa.
        Voisin vinoilla että miksi purjeveneet ei mene Melkin eteläpuolelta avoimissa tuulissa vaan jäävät Melkin katveeseen eteläpuolen kapeaan paikkaan pyörimään? Se nyt vaan on jokaisen kipparin oma valinta mistä haluaa mennä ja minulla ei ole mitään valittamista muiden tekemisistä.

        Hyvää kesää.


      • Ottakaas esimerkkiä
        Lib kirjoitti:

        Suosittelen tätä Helsingin edustan vesiliikenteen tarkkailijaa menemään jonnekkin järvelle tai lammelle tekemään liikenteestä havaintoja. Stressi vähenee siellä.

        Mielestäni Helsingin edustan alueella ei ole mitään jatkuvaa ongelmaa. Tämän valittajan standardit ovat vain liian suppeat jotta voisi ymmärtää asioita. Yleistyksiä niin paljon että se kertoo kokemuksen puutteesta. Valittajan kuvailemat ongelmat ovat syntyneet vain hänen oman päänsä sisäpuolella.

        Minä ajan monesti modarilla Melkin portin pohjoispuolelta sitä matalaa väistäen, jos porttien välissä on ruuhkaa.
        Voisin vinoilla että miksi purjeveneet ei mene Melkin eteläpuolelta avoimissa tuulissa vaan jäävät Melkin katveeseen eteläpuolen kapeaan paikkaan pyörimään? Se nyt vaan on jokaisen kipparin oma valinta mistä haluaa mennä ja minulla ei ole mitään valittamista muiden tekemisistä.

        Hyvää kesää.

        Kyllä kaikki saavat ajaa missä vaann kunhan ajaa kapeikoissa hiljaa. Eilen illalla sattui tapaus jota vieläkin ihmettelen, ei ole sattunut vuosiin. Oli lähes tyyni keli, veneeni vauhti vaihteli 1 ja 3 soimun välillä. Moottoriveneitä meni ohi parin tunnin aikana ainakin 50 (ylikin) monet ihan vierestä vaikka tilaa olis ollut mennä kauempaakin, ja jatkuva mäiske ja meteli muuten hienossa kesäsäässä. Sitten huomasin, että taas tulee iso modari ihan kohti veneeni peräpeiliä. Aloin jo kiroilla, mutta sitten huomasin, että se lähestyy tosi hitaasti. Kun se sitten ohitti noin kymmenen metrin päästä vasemmalta, niin ei tullut peräaaltoa enempää kuin kanootista, eikä juuri mitään ääntäkään. Sen vauhti oli alle 10 solmua. Kuskin penkillä istui vanhempi herrasmies, jolle moikkasin. Edellisestä modarimoikaamisesta on vuosia. Jäin sitten miettimään mistä on kysymys, ja päättelin että joku vaan (kun ei ole kiire)halusi nauttia itsekin kauniista kesäillasta.


      • miks ne kiertää?
        Ottakaas esimerkkiä kirjoitti:

        Kyllä kaikki saavat ajaa missä vaann kunhan ajaa kapeikoissa hiljaa. Eilen illalla sattui tapaus jota vieläkin ihmettelen, ei ole sattunut vuosiin. Oli lähes tyyni keli, veneeni vauhti vaihteli 1 ja 3 soimun välillä. Moottoriveneitä meni ohi parin tunnin aikana ainakin 50 (ylikin) monet ihan vierestä vaikka tilaa olis ollut mennä kauempaakin, ja jatkuva mäiske ja meteli muuten hienossa kesäsäässä. Sitten huomasin, että taas tulee iso modari ihan kohti veneeni peräpeiliä. Aloin jo kiroilla, mutta sitten huomasin, että se lähestyy tosi hitaasti. Kun se sitten ohitti noin kymmenen metrin päästä vasemmalta, niin ei tullut peräaaltoa enempää kuin kanootista, eikä juuri mitään ääntäkään. Sen vauhti oli alle 10 solmua. Kuskin penkillä istui vanhempi herrasmies, jolle moikkasin. Edellisestä modarimoikaamisesta on vuosia. Jäin sitten miettimään mistä on kysymys, ja päättelin että joku vaan (kun ei ole kiire)halusi nauttia itsekin kauniista kesäillasta.

        Ihan todentuntuinen juttu, mutta en ymmärrä miksi ne moottoriveneet aina poistuvat väylän keskeltä ajaakseen muutaman metrin päästä sinusta- Eikö se aiheuta niille pitkiä lenkkejä?
        Minä ainakin menen suorinta tietä enkä lähde koluamaan väylän reunoja.


      • ka siks...
        miks ne kiertää? kirjoitti:

        Ihan todentuntuinen juttu, mutta en ymmärrä miksi ne moottoriveneet aina poistuvat väylän keskeltä ajaakseen muutaman metrin päästä sinusta- Eikö se aiheuta niille pitkiä lenkkejä?
        Minä ainakin menen suorinta tietä enkä lähde koluamaan väylän reunoja.

        Koska ne ei tiedä, missä väylä on, mutta purjeveneen kölin vierestä on turvallista mennä.


      • toimii aina
        ka siks... kirjoitti:

        Koska ne ei tiedä, missä väylä on, mutta purjeveneen kölin vierestä on turvallista mennä.

        Niiden pitäis mennä joskus kattoon niitä kölejä ennen kunnostamista...

        Uskon, että jos kulkee väylän keskellä, veneet menevät läheltä toisiaan etenkin mutkaisilla väylillä. Kun väylä on vain viiva paperilla kivien välissä, ei voi tietää kuinka kauas voi mennä.

        Toisaalta on hyvin itsekästä mennä itse keskiviivaa pitkin ja sanoa muille että niiden pitää mennä muualta. Kyllä me kaikki tiedämme, miten saadaan pitempi etäisyys muihin veneisiin: mennään pois keskilinjalta


      • Sivullinen22
        Ottakaas esimerkkiä kirjoitti:

        Kyllä kaikki saavat ajaa missä vaann kunhan ajaa kapeikoissa hiljaa. Eilen illalla sattui tapaus jota vieläkin ihmettelen, ei ole sattunut vuosiin. Oli lähes tyyni keli, veneeni vauhti vaihteli 1 ja 3 soimun välillä. Moottoriveneitä meni ohi parin tunnin aikana ainakin 50 (ylikin) monet ihan vierestä vaikka tilaa olis ollut mennä kauempaakin, ja jatkuva mäiske ja meteli muuten hienossa kesäsäässä. Sitten huomasin, että taas tulee iso modari ihan kohti veneeni peräpeiliä. Aloin jo kiroilla, mutta sitten huomasin, että se lähestyy tosi hitaasti. Kun se sitten ohitti noin kymmenen metrin päästä vasemmalta, niin ei tullut peräaaltoa enempää kuin kanootista, eikä juuri mitään ääntäkään. Sen vauhti oli alle 10 solmua. Kuskin penkillä istui vanhempi herrasmies, jolle moikkasin. Edellisestä modarimoikaamisesta on vuosia. Jäin sitten miettimään mistä on kysymys, ja päättelin että joku vaan (kun ei ole kiire)halusi nauttia itsekin kauniista kesäillasta.

        Hah, olenkin ihmetellyt minkälaisia ovat ihmiset, jotka eivät moikkaa takaisin. Sinä olet selvästikin yksi. Ja sitten vielä ihmettelet miksi kaikki moottoriveneilijät eivät jaksa olla kiinnostuneita juuri sinun hyvinvoinnista :D

        Kummasti kuitenkin varmaan sitten moikkailet, jos joskus tarvitset apua konerikon tai muun tilanteen takia. Ai niin, eihän sinulle sellaista tule koskaan tapahtumaan :)


    • Ei rauhaa edes ranna

      Ainakin Lauttasaaren edustalla luonnonrauha on täysin rikottu. Vielä 23 jälkeen rannoille kuuluvä meteli on kuin formulakisoissa. Miljoonaa kaahaavat moottoriveneet ja vesiskootterit(vai mitä piruja ne on) ajaa edestakaisin ja rinkiä peräkkäin, ja vaikka on jo pimeää, niin ei valontuikkua niissä. Vesilinnut on hädissään, ja Juotsenia, joita täällä ennen oli ei näy missään Kaikki joiden yli ei ole ajettu ovat vaihtaneet maisemaa. Näyttää siltä, että suuri osa näistä kaahaajista tulee Ruoholahden ta Jätkäsaaren uusista satamista, tai Humallahdesta Parin viimeisen vuoden aikana homma on mennyt aivaä älyttömäksi.

      • Vesiliikennettä

        Sitä kutsutaan vesiliikenteeksi Suomen suurimman rannikkokaupungin edustalla.

        :-)

        Suurin osa Suomen meren ja järvien rannoista on hiljaista kuin huopatossutehtaalla. Jos kaipaat luonnonrauhaa, Lauttasaari ei ole ehkä paras paikka sitä etsiä...


      • Vesiliikennettäkö
        Vesiliikennettä kirjoitti:

        Sitä kutsutaan vesiliikenteeksi Suomen suurimman rannikkokaupungin edustalla.

        :-)

        Suurin osa Suomen meren ja järvien rannoista on hiljaista kuin huopatossutehtaalla. Jos kaipaat luonnonrauhaa, Lauttasaari ei ole ehkä paras paikka sitä etsiä...

        Eikö vesiliikennetä voi harrastaa vähän pienmmällä metelillä. Täällä liikkuu muutama iso pikavene, jonka matala morruava ääni kuuluu jo kauan ennen kuin venettä näkyy, ja kauan sen jälkeen kun se on ohittanut ja poistunt näkyvistä. Mikä ihmeellisintä niin vaikka ne kulkee 100 solmua, niin ne ei ole menossa mihinkään, vaan menevät samaa rantaväylää edes takas useamman kerran päivässä.
        Kyllä täällä vielä kymmenen vuotta sitten oli rauhallista, oli paljon purjella kulkevia purjeveneitä. Moottoriveneet oli uppoarunkoisia ja äänettämiä. Nyt ei purjeveitä (ainakaan purjella liikkuvia) ole paljoa, mutta nopeita ja isoja moottoriveneitä kyllä riittää. Tosin Sandiksesta itään ne ei mene, vaan keskustasta länteen muutama maili, ja takaisin.
        Sitäpaitsi olin täällä jo paljon ennen kuin yksikään iso moottorivene kuskeinee.


    • ---

      Käytännössä mahdoton noudattaa mitään hyviä tapoja noilla vehkeillä. Parasta olisi jättää hankkimatta ja olla saamatta k-pään mainetta.

    • katsokaa peiliin

      Ainakin tiedetään, missä ongelma on.
      Ogelma on näissä syyllistävissä riidanhaastajissa. Kaikki muut tulee toimeen keskenään, mutta valittajat ei kenenkään kanssa.

      Suurkaupunki ei ole luonto eikä joutsenta saa ajettua yli moottoriveneellä. Pskaporukkaa tämä valehtelijakaarti. Keksivät kaikki mahdolliset valheet, että saisivat tahtonsa läpi. Ei ole moraalisa tietoakaan ja silti vaativat muilta tapoja.

      Minkälaine maailma olisi, jos kaikki olisi tuollaisia. voi voi

    • Katso itse peiliin

      Uskon kyllä etät kusipäät tulee toimeen keskenään. Merialue ei ole mikään kaupunki.Joutsenemo voi kyllä paeta moottorivenettä, mutta paetessaan se joutuu avaamaan siipensä ja selässä olleet viikon ikäiset poikaset tipahi suoraan veneen alle , kaikki kuolivat. Melkin portin vieressä ajelehti kuollut Hanhiemo, poikaset laiturin takana miettivä, että mitäs nyt.

      • bvjv

        Kyllä tänne varmaan saa vaikka minkälaisia nyyhkytarinoita keksittyä, mutta moottoriveneellä linnun tappaminen on kyllä todella harvinaista.

        Sinun kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä paljonko hirviä, peuroja, jäniksiä, samakkoita, kettuja koiria, kissoja jnejnejnejnejne maantieliikenne vuosittain tappaa?


      • veneilijä
        bvjv kirjoitti:

        Kyllä tänne varmaan saa vaikka minkälaisia nyyhkytarinoita keksittyä, mutta moottoriveneellä linnun tappaminen on kyllä todella harvinaista.

        Sinun kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä paljonko hirviä, peuroja, jäniksiä, samakkoita, kettuja koiria, kissoja jnejnejnejnejne maantieliikenne vuosittain tappaa?

        Puhut vastoin parempaa tietoa. Vaikka suora päälleajo kenties tapahtuu harvemmin, on yleistä että moottorivene pelästyttää merilintupoikueen niin että poikaset joutuvat toisistaan ja emosta erilleen. Silloin poikaset ovat helppo saalis merilokille tms., tai ne eksyvät emostaan ja kuolevat ruoan puutteeseen.

        Maanteille on ollut pakko rakentaa miljoonia maksavia siltoja ja tunneleita, jotta eläimet pääsevät kulkemaan turvallisesti. Tai olla rakentamatta tie.

        Väylilläkin nopeusrajoituksia on osin linnunsuojelun johdosta. Toivottavasti väyliä ei jouduta moottoriveneilyn takia sulkemaan.


      • Ihminen tappaa
        bvjv kirjoitti:

        Kyllä tänne varmaan saa vaikka minkälaisia nyyhkytarinoita keksittyä, mutta moottoriveneellä linnun tappaminen on kyllä todella harvinaista.

        Sinun kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä paljonko hirviä, peuroja, jäniksiä, samakkoita, kettuja koiria, kissoja jnejnejnejnejne maantieliikenne vuosittain tappaa?

        Ei liikenne ketään maantiellä tapa, vaan ne semat kusipäät niitä tappaa sekä maalla että merellä. Mistäkönän mahtaa johtua,se, että minun autoni alle ei yli neljänkymmenen vuoden aika jäänyt yksikään eläin,, eikä jää,


    • Hyvää toipumista

      Ilmeisesti alkaa lääkitys kaipaamaan päivitystä, sen verran voimakkaasti paistaa järjetön ahdistus kirjoituksesta.

      Perustelutn samaa luokkaa kuin niillä, jotka vaitävät yhtä suurella varmuudella että jokainen mies on raiskaaja koska sillä on munat :D

    • Kumman vika

      Eilen Haukilahden edustalla moottorivene ja soutuvene kolaroivat (näin uutisoitiin)
      Soutuvene upposi ja yksi henkilä loukkaantui. Tulikohan soutuvene vasemmalta, eikä moottorivene ehtinyt väistää suoraan eteen ylinopeutta kulkevaa soutuvenettä, vai miksi näin pääsi tapahtumaan.

    • HansNiskatuki

      Täytyy kyllä todeta, että onneksi monen veneilijän kausi on täällä Suomessa niin lyhyt. Tuolla stressitasolla, epämukavuuden kokemuksilla ja pahalla ololla tulisi kyllä taatusti vatsahaavoja ja laturikeikkoja, mikäli veneilyä kestäisi vuodessa tätä pidempään :)

      Toisaalta kautta jatkaessa päätyy veneilemään keväällä ja syksyllä. Harvoin siellä joutuu liu'usta pudottamaan, kun ei muita veneitä näy. Pitkänä pääsiäisenä stadista itään taisin kohdata kolme venettä.

      Aiheutan itse aaltoja. Mutta toivoakseni olen onnistunut joko kiertämään tai hiljentämään muiden veneiden kohdalla, se on ainakin vilpitön pyrkimykseni. Pidän niistä tervehdyksistä, joissa sormet ovat suorassa, eivätkä koukussa.

    • Anonyymi

      Sama meno jatkuu 2022 kun 50 -70 jalkaiset moottoriveneet ajaa metrin päästä ja aiheuttaa jo pienemmille veneilla vaaratilanteita. En viitsi laittaa veneiden nimiä mutta itäisellä suomenlahdella. Yleensä vähän pienemillä moottoriveneillä tuntuu olevan järkipäässä kun kohdataan purjevene. Ilmeisesti ÄÖ ei korreloi veneen kokoon.

      ÄLY HOI

      Muuten kyllä on hyvin fiksuja moottoriveneili

      • Anonyymi

        Miksi et aloittanut uutta ketjua tästä aiheesta?


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe