Neuropatiaako? Varpaan kynsi irtoaa....

Diabetes jo 44vuotta

Onko tämä nyt sitä neuropatiaa. Varpaan kysi irtoamassa...ei kipua,ei mitään ulkoista muuta merkkiä. Minulla on jo vuosia ollut hauraat/murenevat varpaan kynnet...lääkäri sanoi taannoin,ettei ole sieni. Nyt yhdestä varpaasta on kynsi ihan löysässä,en kyllä tiedä olisinko potkaissut varpaani johonkin.
Pelottaa,että nytkö multa menee jalat.

Millaisia ovat neuropatia oireet alkuvaiheessa?

8

3250

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Outoja tuntoja

Minulla on ilmeisesti neuropatia alkuvaiheessa lääkärinkin mielestä. Varpaiden kärjissä on outoja tuntemuksia ja osittaista tunnottomuutta, mm. eivät tunne enää lämpötilaa herkästi. Toisaalta varpaat ovat erittäin tuntoherkät, kevytkin potku vahingossa tuolinjalkaan tai vaikka lattialla olevaan irtokenkään aiheuttaa voimakkaan kivuntuntemuksen ja se tulee tavallaan viivästyen (ehkäpä sekunnin kuluttua). Kuitenkin monofiilitesti menee puhtaasti läpi ja jalat luokitellaan 0-luokkaan. Minäkin epäilin varpaankynsissä sientä mutta diabetesjalkahoitaja sanoi ettei ole.

• tatinkaataja

Minä olen jostain lukenut, että jalkasieni noostaisi kynnen irti varpaasta. Muu ei tule mieleen ainakin ihotautilääkäri voisi olla joka varmasti tietää.

• Apua on

Saattaa hyvinkin olla neuropatiasta merkki, tunnottomuus on yksi oireista. Mutta peli ei ole menetetty, kuten meille ollaan opetettu, diabetikkojen komplikaatioiden ehkäisyyn ja hoitoon on tehokas ja halpa väline!
      Puolassa aloitettiin vuonna 2000 tutkimus benfotiamiinin vaikutuksista neuropatian hoidossa, tulokset olleet positiivisia. Kyseinen entinen luontaistuotekaupan hyllyntäyte maksoi alle 17€ 60 kpl, tuntui aikoinaan itsestäni kaukaiselta unelta, että jalkojeni kipuihin apua löytyisi, kahlattuani lääkemeren apua saamatta... MITEN OLLAAN VOITU PITÄÄ KOMPLIKAATIOITA ESTÄVÄ RAVINTOLISÄ PIMENNOSSA! kÄYKÄÄ LUKEMASSA wIKIPEDIASTA MITÄ BENFOTIAMIINISTA SANOTAAN! Muualla Euroopassa ollaan vuosikaudet lääkkeiden ohella varsinkin diabetikoille annettu, B1-vitamiinin esiaste, joka vesiliukoisena kallista injektoitavaa B1-vitamiinia helpommin imeytyy.
      Olen itse kärsinyt neuropatiasta toista kymmentä vuotta, kipulääkkeet auttavat sietämään kipua, benfotiamiini itselläni ns. peruskivun kanssa auttanut kovin, ääreisverenkierto parantunut ja kädet ja jalat lämpimät, terveen vaimoni tuotetta kokeilun jälkeen omatkin kätensä ja jalkansa lämmenneen huomasi... Jotain kertoo varmaan, että EU lääkejättejä kuunneltuaan totesi lääkkeen kaltaiseksi tuotteeksi, kun tieteelliset tutkimukset erehtymättä osoittivat tehokkaaksi, eli ei lääkeluetteloon kun patentti meni vanhaksi -98 eikä luontaistuotteeksi, vaan jonnekin välimaastoon... Netistä tuotetta saa naurettavalla hinnalla, aikoinani mietin ettei siinä mitään häviäkään kun ei voi ottaa edes yliannosta...

• ttrdvfd

mistä sitä BENFOTIAMIINIa voi ostaa

• D1-pitkälinjalainen

Minulla on lähes 50 vuotta D1 jo ollut ja neuropatiaakin vaikka muille jakaa... Siis on motorista, on autonomista, on... Juu, mutta varpaiden kynsiin ei ole koskaan ollut mitään vaikutusta. Joskus 1990-luvulla oli eka ENMG, jossa diagnoosi varmentui.

Neuropatiaa on niin monenlaista ja se oireilee niin monella tavalla. Esim. minulla ei itselläni ole koskaan ollut mitään pahoja tuntopuutoksia, ei myöskään kipuja. Itselläni selvisi, kun d-lekurini suositusten mukaisesti tutki jalkojeni refleksit vuositarkastuksessa ja sen perusteella laittoi tuohon ENMG-tutkimukseen, joka varmisti diagnoosin.

Kait teillä diabeetikot (kait täällä kirjoittavat ovat diabeetikoita?) tehdään kunnon vuositarkastukset myös jalkojen osalle?

Ai niin, itse en ole koskaan käyttänyt mitään rohdoksia tai muutakaan omin päin, vain niitä esim. vitskuja, joita d-lekurini on minulle suositellut.

• alkuperäinen****

Nyt totesinkin,että irtoavan kynnen alla on jo uusi kynsi,ehkä tämä ei sittenkään ole varsinaista neuropatiaa...
      Itselläni vuosittain tutkikaan myös jalat...puutumisia on, mutta työni on päätetyötä ja niska on muutenkin ihan jumissa.

• D1-pitkälinjalainen

No noinhan mullakin on pari kertaa käynyt, siis irtoavan kynnen alla on jo uusi kasvamassa. Syy irtoamisiin on yleensä ollut esim. liikaa puristaneet kengät pitkän kävelyn yhteydessä tai sitten joku sopiva isku varpaseen.

Sulla on hyvin, kun jalat vuosittain tutkitaan. Kyllä siellä yleensä diabeetikon neuropatiat todetaan, ainakin omalla kohdallani noissa jo mainitsemissani refleksien tutkimisissa. Ja varmennus sitten ENMG:llä.

• Tuskan lapsi

Neuropatia ei aina näy edes tutkimuksissa, kymmeniä vuosia saa kärsiä kivuista, joiden päätetään johtuvan neuropatiasta kun on diabetes. Komplikaatioiden hoito on jätetty meillä retuperälle, ravinnon köyhtyminen on ajanut kansanterveytemme karille, kun vielä korkeat virka-idioottimme kertovat, että D-vitamiini on ainoa mitä lisänä ihmiset tarvitsee, saman annoksen toki kuin koe marsu! Järjestelmämme on korruptoitu niin läpikotaisin, ettei potilaiden elämänlaatu merkitse mitään, kansainvälisesti ollaan jo pitkään käytäntöämme jättää kipupotilaat heitteille arvosteltu, edes kuolevalle ei anneta kivunlievitystä, kun se saattaa jäädä koukkuun...
      Rikkaalla maallamme on miljardeja antaa vuosittain lääkejäteille, halvat terveydenhuollon keinot ollaan kilpaa vaiettu, teollisuus sanelee ruokasuositukset ja lääkinnät, potilaalla ei ole kuin kustannusarvo!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1692
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      214
      1359
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      83
      1298
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      962
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      854
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe