Valmennuskurssivaihtoehdot + pyrkiminen oikikseen (Hki)

Haluaisin kuulla kommentteja (= risuja ja ruusuja) Helsingin yliopiston oikeustieteelliseen pyrkineiltä (ja valmennuskurssien käyneiltä) eri valmennuskurssijärjestäjien kursseista ja niiden sisällöstä.

Osaan toki itse lukea nettisivujen tarjoamat selitykset kurssien sisällöistä, mutta haluan nyt kuulla palveluiden käyttäjien (en tarjoajien) mielipiteitä ja kommentteja siitä, oliko kurssien sisältö sitä, mitä oli luvattu vai poikkesiko se jossakin määrin esitteiden kertomasta mielikuvasta. Pykälän kursseista tiedän ystävieni kautta paljonkin, mutta etenkin Valmennuskeskuksen ja Eximian kursseista haluaisin kuulla, miten ne ovat toimineet.

En kaipaa pelkkää hehkutusta, kuinka joku kurssi oli "hyvä" tai "paras" vaan kommenttia mm. seuraavista asioista:

* Opetuksen taso
(Olivatko opettajat asiansa osaavia vai "lukivatko pääsykoekirjoja oppitunnilla ensimmäistä kertaa"? Olivatko ikäihmisiä, vastavalmistuneita, alan opiskelijoita tai jotain siltä väliltä? Osasivatko avata pääsykoekirjojen kiperimmätkin kohdat ymmärrettävästi? Pidettiinkö pistareita ja/ tai välikokeita.)

* Henkilökohtaisen tuutoroinnin toimivuudesta
(Auttoiko tekemään henkilökohtaisen lukusuunnitelman? Potkiko vauhtia lisää, jos hakija oli taantumisvaiheessa?)

* Millainen on Valmennuskeskuksen pääsykoe kalleimmille valmennuskursseille?
(Jos tällaisella kalliilla kurssilla kävit, oliko se sen arvoista?)

* Kurssimateriaalien laatu?

Lisäksi haluaisin tietää lukuaikatauluista/ -rytmeistä:

* Montako kertaa luit kirjat läpi ja montako tuntia luit keskimäärin päivässä? (-> lykästikö?) Tämä kiinnostaa siitä syystä, että kaikki kehuvat lukeneensa kirjat joko "vain kerran" tai yli 10 kertaa ja 10h/pv. Haluaisin tietää, onko olemassa "keskivertolukijoita", jotka ovat päässeet sisään oikikseen. Esimerkkinä pyrkijät, jotka lukevat pääsykokeisiin työn ohessa, mutta tekevät lukutyön suurella motivaatiolla ja intensiivisesti sen muutaman tunnin päivässä sekä vapaapäivinä.

* Millainen oli oma päivärytmisi?
* Mitä tekisit toisin?

Kiitokset vastanneille jo etukäteen!

6

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Roma87

      Heippa!

      Hain tänä keväänä ekaa kertaa ja olin Pykälän kurssilla, sillä vertailtuani niitä etukäteen ja kuultuani kokemuksia se tuntui ehdottomasti parhaalta hinta-laatu-suhteessa. Kurssini oli Pienryhmä ja vastaustekniikka ja mielestäni aivan riittävä. Opettajat olivat mielestäni todella positiivinen yllätys. Asiansa osaavia ja lisäksi myös kaikki olivat panostaneet itse opetukseen eikä lukeneet vain kirjasta tai power point slideilta. Kaikki minua opettaneet olivat suht nuoria ja joku taisi olla vielä viimeistelemässä opintojaankin, mutta asiantuntemusta heillä oli silti riittävästi eikä minulla ole siitä mitään moitittavaa. Välikokeita oli kolme ja lisäksi loppukoe ja erilaisia palautettavia harjoitustehtäviä lisäksi. Tuutoroinnista en kamalasti osaa sanoa muuta kuin, että tuutorit olivat paikalla, sillä en itse kokenut tarvitsevani heidän apuaan ja toisaalta en ole myöskään mikään lukusuunnitelmien laatija, joten nekin osiot ohitin. Kurssimateriaalit olivat mielestäni jopa liian kattavat, sillä en hyödyntänyt läheskään kaikkia ja enimmäkseen oikein hyvä tasoisia. Eli yhteenvetona, jos uudestaan kurssille menisin, niin ehdottomasti Pykälälle, sillä totesin jo paljon ennen pääsykoetta, ettei kurssia voi ainakaan syyttää, jos penkin alle menee.

      Sitten omasta lukemisestani sen verran, että luin kirjat noin kuusi kertaa läpi ja lisäksi lopussa tietty selailin vielä päälle. Luin ehkä jotain 4-8 tuntia päivässä, oikeastaan aika vaikea edes sanoa, sillä luin kotona enkä kirjastossa, joten luin pätkissä ja välillä tein ruokaa, siivosin, kävin kaupassa ja pyörin netissä jne... Oikeastaan tuntui, että luin aika vähän, sillä aiemmin hakiessani opiskelemaan nykyistä alaani luin tasaisesti 8-10 h päivässä. "Mitä teen ensi vuonna eri tavalla" -suunnitelmani ykköskohta olikin lisätä lukemista reilusti, sillä valmennuskurssin takia vielä kolme päivää viikossa kärsi reilusti, kun kurssi oli keskellä päivää ja kirjat pitäisi osata monin paikoin sanatarkasti. Vapaapäiviä en tainnut pitää kuin yhden koko keväänä, mutta mieluummin tosiaan luin silloin kuin siltä tuntui kuin kellon mukaan viitenä tai kuutena päivänä viikossa. Merkittävin huomio ennen pääsykoetta oikeastaan oli, että pitää vain uskoa itseensä vaikka vielä kuukausi ennenkin tuntuisi siltä, ettei mistään tule mitään... Kyllä ne asiat oppii, kun vaan jaksaa lukea eli luovuttaa ei saa, vaikka miltä tuntuisi. Niin ja siis tosiaan pääsin sisään ekalla yrittämällä, vaikka olin aivan varma, että pieleen meni ja niinpä kirje tulikin pienenä järkytyksenä, kun olin jo tehnyt muita suunnitelmia syksylle... Sen verran tosin vielä täytyy todeta, että aiemmista yliopisto-opinnoistani oli hyötyä kokeeseen valmistautumisessa, vaikka ala onkin aivan eri ääripäästä, mutta kirjat tuntuivat heti alussa helpoilta ja miellyttäviltä, kun on tottunut lukemaan tiiliskivikirjoja vierailla kielillä jne, joten jos haet suoraan lukiosta yms, niin älä liikaa uskoa mua;)

    • Hei vaan Roma87!
      Kiitos vastauksesta. Oli kiva lukea sun kommentit etenkin omaa luku-urakkaasi liittyen. :)

      Jos vielä luet tämän vastaukseni, niin kertoisitko lisäksi, miten "pyöritit" niitä luettavia kirjoja. Meinaan, kun kurssilla opetetaan yhtä kirjaa kerrallaan ja niitä muitakaan kirjoja ei saa unohtaa viikoiksi nurkkaan lojumaan, niin miten aikataulutit noiden kirjojen lukemisen. Luitko esimerkiksi opetettavasta kirjasta vain aina sen pätkän, jota kurssilla sillä hetkellä käytiin läpi ja muun ajan käytit sitten niihin muihin kirjoihin, vai kuin? Ja miten sinä opiskelit kirjoja? Alkuun varmaan kannattaa lukea kaikki kirjat kerran läpi, että tietää, mistä niissä opuksissa oikein on kyse, mutta entäpä sen jälkeen? Pänttäsitkö päivässä vain esim. viittäkymmentä sivua vai luitko kirjoja koko ajan ympäri sen kummemmin "pysähtelemättä"? (Ymmärsiköhän kukaan, mitä tässä nyt koitin kysyä? :D )

      Ps. Ei tässä suoraan lukiosta olla hakemassa oikikseen... Yliopisto-opintoja täälläkin on jo entuudestaan plakkarissa, mutta NYT on vihdoin mahdollisuus panostaa tähän monivuotiseen unelmaani.

      • Roma87

        Hei taas!

        Luin koko ajan kolmea kirjaa siten, että ensin kirja 1 läpi, sitten 2 ja sitten 3 eli ihan alusta loppuu pysähtelemättä. Ja tämän lisäksi luin sitten päälle aina sitä aluetta, joka oli kurssilla käsiteltävänä. Tiedän paljon porukkaa, joka luki vain kurssilla käsiteltävää kirjaa ja alkoi vasta lopussa lukea kaikkia, mutta mulle toi tyyli sopi paljon paremmin. Ei oikeastaan tullut missään vaiheessa edes mieleen, että keskittyisin vain yhteen. Ja aluksi tosiaan vain lukaisin kaikki kirjat eka läpi ihan samalla tavalla kuin romaania lukisi, että tulee asia tutuksi. Tässäkin taisin poiketa enemmistöstä, sillä luin ekan kirjan jo samana päivänä kokonaan kuin se ilmestyi ja seuraavana päivänä huomasin kurssilla, että suurin osa oli lukenut lähinnä ekat 50 sivua, kun pyrkivät muistamaan kaiken heti... Eli tapoja on monia. Ajallisesti luin yleensä puoli kirjaa päivässä eli yhtä kirjaa pari kolme päivää riippuen taas vähän kurssista, mutta olen suht nopea lukija. Yhtenä vinkkinä voin sanoa, että jos olisin joutunut hakemaan uudestaan, olisin ryhtynyt heti alusta asti opettelemaan ulkoa kaikkea turhaa irtosälää, jossa ei ole kyse ymmärtämisestä vaan ulkoa oppimisesta, koska se ei helpotu yhtään ja lopussa on muutakin tekemistä kuin lukea kaikki mahdollinen ulkoa (eli listat, taulukot yms). Monet teki kirjoista myös hyvin kattavat muistiinpanot, mutta itse en tehnyt oikeastaan lainkaan muistiinpanoja, joitain post it -lappuja lätkin seinille. Aluksi myös ajattelin, etten alleviivaa lainkaan, kun en yleisesti tykkää lukea alleviivattuja kirjoja, mutta parin kerran jälkeen ryhdyin kuitenkin värikoodaamaan eri lakeja, käsitteitä ja eri asioita ja lopulta alleviivasin aina, kun luin, niin pysyi paremmin hereillä... Mun kirjat onkin melkoista sillisalaattia nykyisin enkä itsekään enää tiedä, mikä väri tarkoittaa mitäkin, kun jos tussi loppui niin vaihdoin vain väriä jne... Lisäksi ympyröin tärkeitä sanoja (ei, vain, erittäin jne..). Mutta lähtökohtaisesti suosittelisin miettimään, mikä on se oma tyyli, sillä vaikka miten kurssilla suositeltaisiin lukusuunnitelman tekoa tai muistiinpanoja tai alleviivaamista, niin mielestäni on turha väkisin alkaa tekemään jotain, mikä ei tunnu omalta..

        Olet sitten hyvin samassa tilanteessa kuin itsekin olin keväällä, joten tsemppiä alan vaihtoon:)

        -Roma87


    • Kiitokset, Roma87, vielä uudemman kerran. Tämä oli oikein valaisevaa! Huomasin, etten ollut edelliseen viestiini muistanut naputella onnitteluja onnistuneesta suorituksestasi, joten nyt toivotan oikein paljon onnea pian alkaviin opintoihisi! :) Perästä tullaan...! ;)

      Noin yleisesti ottaen kaipaan vielä muiltakin kommentteja tähän ketjuun, vaikka Roma87:n vastaus antoi itselleni jo paljon apuja oman lukemiseni aikatauluttamiseen. Erityisesti minua kiinnostaa Valmennuskeskuksen kurssien laatu sekä henkilökohtaisen tuutoroinnin toimivuus siitäkin huolimatta, että 99%:n tarkkuudella löydän itseni keväällä Pykälän kurssilta.

      Ps. Roma87: Mä tulen keväällä huhuilemaan sua täältä, jos kaipaan lisävinkkejä ja -potkua lukemiseen sekä extratuutoria!

    • Nostetaan tätä ketjua vähän. :)
      Olisiko jollain muulla kokemusta noista valmennuskursseista/ henkilökohtaisesta tuutoroinnista?

    • kiinnostaa243

      nostan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      155
      6469
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3888
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2005
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1969
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1799
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1553
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1508
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      19
      1499
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe