Eli siis tämä selän kääntäminen, perääntyminen yms. tilanteissa kun koira käy syystä tai toisesta enemmän tai vähemmän tosissaan ihmisen kimppuun... Mielestäni ihan hyvät osata, ja toimia näin vieraan koiran kanssa, mutta miksi oman? Eikö koira silloin voita esim. "kiistan" jonkin tavaran omistamisesta, jos omalle koiralle tekee näin?
Oma koirani on vähän villi ja hankala, ja vuosi sitten oli jokseenkin samanlainen, kuin tuossa Victoria Stilwell -ketjuun linkitetyssä Stilwellin ohjelman jaksossa oleva Sammy -koira.
Oma koirani tappeli kanssani paaaaaaaljon myös lenkillä, ja sai pikku kilareita tuon tuosta. Ei siihen mitkään selän kääntämiset yms. tehonneet, vaan se taklasi ja repi minua perspuolelta, tai kiersi naamapuolelle ja kävi kimppuun.
Lopetin tämän rauhoittelun ja huomaamatta jättämisen, ja kun koira kävi kimppuuni pidin huolen siitä, että olin kasvotusten sen kanssa koko ajan, otin remmin mahdollisimman lyhyelle ja pidin koiran niin tiukasti tassut maassa kuin suinkin mahdollista (en päästänyt hyppimään päälleni) ja käskin sen istua niin kauan, että se totteli. Tämä tepsi parhaiten, kun koira tiesi, että tämä tuhma käytös ei jää huomiotta ja minä en anna periksi, vaikka se kuinka puree ja repii ja hyppii.
Mitä mieltä te muut olette asiasta? Entä jos koirasi päättäisi omistaa vaikkapa kenkäsi tai jotain muuta tärkeää, mitä ilman et pysty lähtemään kotoa, ja se hyökkäisi kimppuusi kun yrität ottaa ko. tavaran. Huutaisitko "vouvouvou" kuten Victoria Stilwell perääntyen ja kääntäen selkäsi, ja lähtisit kotoa avojaloin? ;)
Rauhoittavat eleet
15
607
Vastaukset
- canis.familiaris
Itse en käännä selkää millekkään koiralle. Olen mm.hakenut vuosien varrella monta koiraa, jonkun kotoa, kun luffe ei päästä omistajaansa sisälle tai on vallannut esim.makuuhuoneen.
Tylsää juttua taas sanoa, että tuolaisen koiran käytös on aika pitkälti omistajan aikaan saama. (joskaan ei tahallista) Joillekkin voi sattua kohdalleen yksilö, joka haluaisi tehdä jotain hieman vaativampaa tai monipuolisempaa aktiviteettiä. Koiraa ja sen kehitystä on hyvin helppo seurata. Koira tuo kaiken tarvittavan tiedon voinnistaan hyvin selkeästi esille.
Koira ei tee mitään huvikseen tai edes vahingon ilosta. Se ilmentää tuolla sitä mikä on sille aktivitiivista ja mielekästä toimintaa, siis keksii sitä itse, jos ei muuten sitä saa. Tähän ei auta vaika tekisi 4h ulkolulenkkejä. Tekijä koira haluaa tehdä jotain.
Uskoo tai ei, mutta tuolllaisen koiran hallintayritys tuossa tilassa ei ole kuin oireen kanssa painimista. Tuossakin asiassa pitää aloittaa A:sta eli Koiran hallinta ja hallittavuus syntyy kouluttamalla se ja vastaamalla koiran riittävästä liikunnasta ja tekemisen tarpeista.. Eli kun kouluttaa siinä samalla oppii tekemään yhteistyötä koiran kanssa ja näin syntyy vuorovaikutus =koiran halllinta
Koulutus kentällä tämä onnistuu parhaiten...
"Mitä mieltä te muut olette asiasta?"....sitä mieltä, että omistaja on haukannut liian ison palan. Sen voi korjata kouluttamalla koira tai antamalla koira osaavimpii käsiin. Pääasia että tekee jotain, koska tilanteista voi yllättäen tulla vaarallinen, joko itselle tai sivullisille. - Tietäjämä
Stilwellin filosofiaanhan kuuluu ettei koiraa tule haastaa koskaan.
- canis.familiaris
Jeps..aika moista piiperrystä tämä nykyinen meininki. Moni puhuu paljon ja se itse tekeminen jää takaalalle...Edelleen voi sanoa, että ei koira virheistä hajoa tekemättömyyteen hajoaa.
- Paha koira
Oma koirani on nuori uros ja hieman ylivilkas, ja oli pentuna melkosen hankala ja kova puremaan... Olen sitä lenkittänyt, kouluttanut kouluttajankin kanssa, ja aktivoinut muutenkin opettamalla jotain temppuja, ja on se jo paljon rauhoittunutkin...
Tuon lenkillä tappelemisen lopettamisen huomasin itse, mikä parhaiten siihen toimii, kun selkeästi ne rauhoittavat eleet ei hillinneet ja rauhoittaneet koiraa yhtään, vaan tappelu jatkui... Oli sitten pakko miettiä asiaa uudelleen, ja keksiä toisenlainen tapa reagoida tuohon käytökseen. En vaan ole mikään hyvä koirankouluttaja, joten opettelemista tämä on minullakin...
Lähinnä vain halusin tietää mielipiteitä tuosta, että antaa koiran omia tavaroita tai kääntää selän sille jos se käy kimppuun syystä tai toisesta. Tuon Sammy -koiran kohdalla se oli vielä leikkiä, mutta rajua leikkiä, ja niin oli oman koiranikin kohdalla...
Mietin vain sitä, että eikö sillain pikemmin opeteta koira saamaan tahtonsa läpi käymällä kimppuun ja puremalla, kun käytetään näitä rauhoittavia eleitä? Sehän on koirien omassa elekielessä sama kuin sanois että "sinä voitit, saat pitää puruluun."
Omasta mielestä ne on ihan hyvät silloin, jos on esim. itse lenkillä ja jonkun vieras koira käy jostain pihalta tai pusikosta kimppuun, mutta miksi ihmeessä antaa oman koiran voittaa, jos se haastaa omistajansa? Eikö alempiarvoinen ole se, joka antaa periksi ja eikö tuolla tavalla opeteta koira siihen, että se voi tosiaan joku päivä määrätä jopa sen, missä huoneessa ihminen saa omassa kodissaan olla? - Paha koira
Paha koira kirjoitti:
Oma koirani on nuori uros ja hieman ylivilkas, ja oli pentuna melkosen hankala ja kova puremaan... Olen sitä lenkittänyt, kouluttanut kouluttajankin kanssa, ja aktivoinut muutenkin opettamalla jotain temppuja, ja on se jo paljon rauhoittunutkin...
Tuon lenkillä tappelemisen lopettamisen huomasin itse, mikä parhaiten siihen toimii, kun selkeästi ne rauhoittavat eleet ei hillinneet ja rauhoittaneet koiraa yhtään, vaan tappelu jatkui... Oli sitten pakko miettiä asiaa uudelleen, ja keksiä toisenlainen tapa reagoida tuohon käytökseen. En vaan ole mikään hyvä koirankouluttaja, joten opettelemista tämä on minullakin...
Lähinnä vain halusin tietää mielipiteitä tuosta, että antaa koiran omia tavaroita tai kääntää selän sille jos se käy kimppuun syystä tai toisesta. Tuon Sammy -koiran kohdalla se oli vielä leikkiä, mutta rajua leikkiä, ja niin oli oman koiranikin kohdalla...
Mietin vain sitä, että eikö sillain pikemmin opeteta koira saamaan tahtonsa läpi käymällä kimppuun ja puremalla, kun käytetään näitä rauhoittavia eleitä? Sehän on koirien omassa elekielessä sama kuin sanois että "sinä voitit, saat pitää puruluun."
Omasta mielestä ne on ihan hyvät silloin, jos on esim. itse lenkillä ja jonkun vieras koira käy jostain pihalta tai pusikosta kimppuun, mutta miksi ihmeessä antaa oman koiran voittaa, jos se haastaa omistajansa? Eikö alempiarvoinen ole se, joka antaa periksi ja eikö tuolla tavalla opeteta koira siihen, että se voi tosiaan joku päivä määrätä jopa sen, missä huoneessa ihminen saa omassa kodissaan olla?Niin, no sellaisen asian myös huomasin jossain välissä oman koirani kanssa, että se pysyy ylipäänsä rauhallisempana ja tottelevaisempana lenkillä, kun "yllätän" sen välillä ja käsken tehdä jonkin ihan yksinkertaisen tempun, esim. istua... Se alkoi olla kiinnostuneempi minusta mukavammalla tavalla, kuin jonain nyrkkeilysäkkinä, eli alkoi ottaa katsekontaktia ja kuunnella.
- canis.familiaris
Paha koira kirjoitti:
Niin, no sellaisen asian myös huomasin jossain välissä oman koirani kanssa, että se pysyy ylipäänsä rauhallisempana ja tottelevaisempana lenkillä, kun "yllätän" sen välillä ja käsken tehdä jonkin ihan yksinkertaisen tempun, esim. istua... Se alkoi olla kiinnostuneempi minusta mukavammalla tavalla, kuin jonain nyrkkeilysäkkinä, eli alkoi ottaa katsekontaktia ja kuunnella.
""yllätän" sen välillä ja käsken tehdä jonkin ihan yksinkertaisen tempun"..hyvä. Yllättävyys tekee ihmisestä mielenkiintoisen koiralle. On sama mitä teet. Kävelet lenkillä ja sis-> istu-> paikka...hetki ja seuraa..Ne hallinta harjoitteet on yksinkertaisia arkipäivän rutiineita ja näissä se hallinta hiipii omistajalleen kuin varkain. Niistä ei kuitenkaan saa tulla tylsiä, (turhia) Niissä rutiineissa/tavoissa vain pitää pysyä määrätietoisesti.
Näistä kannattaa tehdä arkipäivää helpottavia juttuja.
- Ulos mentäessä. Sivulle ->istu-> hihnakoiralle
- ovet istuu sivulla odotetaan lupaa jnejne.rutiini juttuja ulkoilun yhteydessä.
Helpottaa jos suunnnittelet ja pohjustat asiaa hieman.
- Tarkasta koiran ruoka ja siitä saatava energia (myös makupalat)
- Riittävä ja monipuolinen liikunta, se pitää koiran fysiikan ja psyykkeen ..kunnossa
- Aistien käyttö. Pitää psyykkeen kunnossa
Koulutuksessa koirassa huomioitavaa.
-Vaihtelevat tekijät: mielentila, kunto, väsymys sovella ja vaadi tämän mukaan.
-Muuttuvat tekijät: aijempi koulutus ja kokemukset niistä. Muuta tapaa -sovella
-Pysyvät tekijät: Psyyke ja fyysinen rakenne. Näihin voidaan vaikuttaa, jos kyse ei ole synnynäinen rakennevika. (huomioitava seikka koiran käytöstä arvioidessa) - Paha koira
canis.familiaris kirjoitti:
""yllätän" sen välillä ja käsken tehdä jonkin ihan yksinkertaisen tempun"..hyvä. Yllättävyys tekee ihmisestä mielenkiintoisen koiralle. On sama mitä teet. Kävelet lenkillä ja sis-> istu-> paikka...hetki ja seuraa..Ne hallinta harjoitteet on yksinkertaisia arkipäivän rutiineita ja näissä se hallinta hiipii omistajalleen kuin varkain. Niistä ei kuitenkaan saa tulla tylsiä, (turhia) Niissä rutiineissa/tavoissa vain pitää pysyä määrätietoisesti.
Näistä kannattaa tehdä arkipäivää helpottavia juttuja.
- Ulos mentäessä. Sivulle ->istu-> hihnakoiralle
- ovet istuu sivulla odotetaan lupaa jnejne.rutiini juttuja ulkoilun yhteydessä.
Helpottaa jos suunnnittelet ja pohjustat asiaa hieman.
- Tarkasta koiran ruoka ja siitä saatava energia (myös makupalat)
- Riittävä ja monipuolinen liikunta, se pitää koiran fysiikan ja psyykkeen ..kunnossa
- Aistien käyttö. Pitää psyykkeen kunnossa
Koulutuksessa koirassa huomioitavaa.
-Vaihtelevat tekijät: mielentila, kunto, väsymys sovella ja vaadi tämän mukaan.
-Muuttuvat tekijät: aijempi koulutus ja kokemukset niistä. Muuta tapaa -sovella
-Pysyvät tekijät: Psyyke ja fyysinen rakenne. Näihin voidaan vaikuttaa, jos kyse ei ole synnynäinen rakennevika. (huomioitava seikka koiran käytöstä arvioidessa)Olen jo ottanut näitä yksinkertaisia komentoja mukaan ns. normaaliin tekemiseen, eli kun esim. pysähdymme risteyksiin käsken koiran istua viereeni odottamaan valojen vaihtumista jne... Ei sen energia liiasta ruuasta ainakaan johdu, sillä se syö todella vähän ja namejakin olen vähentänyt, kun alkaa jo totella ilman niitäkin... Olen siis yhdessä vaiheessa namikouluttanutkin sitä, ja se toimii hyvin, kun opetellaan uutta. :) Se nyt vain sattuu olemaan melko energinen koira, mutta on siinä jo rauhoittumista tapahtunut paljonkin. Ehkä suurin asia on kuitenkin se, että tunnen jo sen käytöksen hyvin ja tiedän mikä missäkin tilanteessa toimii.
- Eläinkouluttaja C.
Anteeksi mutta pakkohan on tässä sanoa että selän kääntäminen ei ole ns. rauhoittava ele, vaan näyttää ettet ole kiinnostunut haastamaan koiraa tai huomioimaan sitä. Oikeita rauhoittavia eleitä ovat mm. huulten lipominen ja haukotteleminen.
Kuullostaa siltä että olet pikkuhiljaa tajunnut miten koirasi toimii, onneksi olkoon! :D
Jokainen koira kun on erilainen ja kaikki keinot eivät toimi kaikkien kanssa. On totta että Victoria pyrkii ratkomaan ongelmia muilla tavoin kuin haastamalla koiran. Esim. jos se jotain omii niin käyttää yleensä vaihtokauppa-menetelmää. Näin yritti Sammynkin kanssa muttei silloin tiennyt että tämä hyvin heikkohermoinen koira oli eritoten tarkka luiden kanssa.Minä kyllä sanoisin,että selän kääntäminen on rauhoittava ele,ainakin koirilla.Itseasiassa se on hyvin voimakaskin sellainen.Kyljen kääntäminen on suurinpiirtein vastaava luokkaa,mutta käytännössä selän kääntäminen on vielä voimakkaampi.
- canis.familiaris
molossi kirjoitti:
Minä kyllä sanoisin,että selän kääntäminen on rauhoittava ele,ainakin koirilla.Itseasiassa se on hyvin voimakaskin sellainen.Kyljen kääntäminen on suurinpiirtein vastaava luokkaa,mutta käytännössä selän kääntäminen on vielä voimakkaampi.
Heh tuosta tuli mieleen, eräs belkkari joka härkki omistajalleen. Ohjaaja näytti minulle tuon "rauhoittavan" eleen. Koira nappasi hanurista ja siitä se riemu alkoi.
Itse selkää en näyttäisi kuin joillekkin "urpo" vesselikoirille jotka ovat huonotapaisia. Olen nimittäin nähnyt myös rotikan jolle käännettiin selkä niiin nappaavan niskasta ohjaajaansa. Kylki parempi, niin ei yllätä. canis.familiaris kirjoitti:
Heh tuosta tuli mieleen, eräs belkkari joka härkki omistajalleen. Ohjaaja näytti minulle tuon "rauhoittavan" eleen. Koira nappasi hanurista ja siitä se riemu alkoi.
Itse selkää en näyttäisi kuin joillekkin "urpo" vesselikoirille jotka ovat huonotapaisia. Olen nimittäin nähnyt myös rotikan jolle käännettiin selkä niiin nappaavan niskasta ohjaajaansa. Kylki parempi, niin ei yllätä."Olen nimittäin nähnyt..." Siinäpä se.Ihmisillä kun ei ihan samoin suju,kun koirilla.Kun ei pystytä samoihin kommunikaatioihin täysin,kun koirat keskenään.Eli ihan samoja ei kannata yrittää,tai ainakin kannattaa miettiä,missä ja milloin...
Niin,ja jottei liian helpoksi menisi,niin koiramaailmassakin on "ongelmaa".Kaikki koirat kun ei suinkaan puhu hyvin koiraa,tai ymmärrä sitä.Siitä johtien osa niidenkin välisistä ongelmista.
Noh,näissä osaltaan mennään jalostukseen,ym.Eli näppinsä siinäkin ihmisillä pelissä.- Paha koira
Stilwell sanoi itse, että käytti Sammyyn rauhoittavia eleitä, eli perääntyi ja käänsi selän -nämä olivat hänen omia sanojaan, hän sanoi tätä selän kääntämistä rauhoittavaksi eleeksi... Jos se ei sitä ole, niin sitten Stilwellkin on väärässä. :)
"Miksi oman..." Ehkä siksi,että ei ne koiratkaan eleitään erottele vieraiden kanssa ja omien...
Kannattaa tosin muistaa,että koirat kommunikoi kokonaisvaltaisesti.Myös eleillä,joita emme edes huomaa.Siksi nuot ei ole ihan niin yksinkertaisia,että käännämpä nyt selän,kun koirakin kääntää,ja sitten hups,miksi se nyt ei ymmärtänytkään...
Koiraa ei voi feikata.Tunnetilat ym.myös kertoo koiralle asioita.
Viimekädessä siis koiraa ja ihmisten toimintaa ei voi verrata suoraan koira/koiraan.
Johtajakoira voi hyvinkin antaa alemmalle jonkun,minkä toinen haluaa tai sitten ei.Vaikka luun,eikä se sen korkeamman asemaa siitä muuta.
Rauhoittavista eleistä sen verran,että kyllä minä niitä käytän,jonkinverran,ja sen minkä ihmisenä osaan.Ihan mielenkiinnosta.
Hyvän koirankielen omaava koira käyttää noita signaaleja erittäin paljon.Yleensä en vertaa susiin,mutta tuossa voisi sanoa,että ehkäpä jäänteitä siitä,millä esi-isät ehkäisi nimenomaan konflikteja,jotka olivat aina uhka lauman toiminnalle ja elämälle...
Kun on nähnyt,miten tuollainen koira toimii muiden kanssa,sen ylitsepääsemättömän auktoriteetin,niin joo,tietäisi mitä ne koirien rauhoittavat eleet on ja mitä niillä saa aikaan...
Mutta kuten sanoin,me ihmiset emme siihen samaan ikinä pysty,joten suoraan ei voi verrata niiden käyttöä tai tehoa.Mutta mielenkiintoinen maailmansa se myös on koiran käyttäytymisen saralla ja osaltaan sitä myös pystyy hyödyntämään.Jos haluaa.- canis.familiaris
"Kannattaa tosin muistaa,että koirat kommunikoi kokonaisvaltaisesti."...aivan. siinä voi olla monta "elementtiä" yhdessä ja erikseen.
- Aloittajalle
PARAS KONSTI VAIHDAT KOIRAN SUUSSA OLEVAN TAVARAN PAREMPAAN HERKKUUN. Ja samalla opetat käskyn IRTI.
Ja tosiaankin olet menetellyt fiksusti, kun olet pitänyt koiran lyhyellä ja istuttanut sen paikolleen. Tällä keinollahan sinä olet opettanut ja näyttänyt omalle koirallesi sen, kuka käskee ja mistä kana pissii.
Tosin kaikille ei varmaan sama konsti auta, ja kannattaa opettaa koiralle PAIKKA KOMENTO ja se tarkoittaa sitä, että lopputuloksena on koira joka istuu vaikka hamaan tappiin asti siinä mihin se on komennettu.
Muistan erään jutun, jossa poliisin koirapartio kävi rikospaikalla, koira komennettiin istumaan paikalleen, kun tutkimukset oli tehty poliisit lähtivät pois rikospaikalta, ja koira jäi sinne UNOHTIVAT sen sinne. Ja kun menivät hakemaan, niin koira edelleen istua törötteli siinä kohti mihin oli komennettu.
Tällä paikkakomennolla koira tajuaa että nyt isäntä/emäntä haluaa, että istun tai makaan rauhallisesti paikoillani, enkä tee mitään muuta. Ja samalla koira oppii, että tilanne rauhoittuu tällä selvällä peruskäskyllä, eikä tarvitse isännän/emännän kanssa tapella johtajuudesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen kannatusromahdus ilahduttaa
Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.2114880Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html234024Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?
Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o2283791Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän
elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi1343072Pitkän päivän ilta
Tarina elämättömästä miehestä, jonka elämän täytti velvollisuudentunto. Pikkutarkka, huolellinen, hyvällä katsottu, miel1583034Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?
Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis632942Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?
Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat162661Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin
Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos652550Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien852345En selvinnyt ilman naarmuja
Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa132155