TTK vai LUT Sähkötekniikassa.

tuleva abi

Kirjotan nyt tulevana lukukautena ja sitten alkaakin se suurin tänkka på, minne hakisin. Puoli siis olisi sähkötekniikka. Olen lukenut molemmista pakoista ja löydänkin molemmista hyvää ja huonoa.

(SIIS LUKMAN PERUSTEELLA)
LUT:
-rentoa
-parempi yhteisö
-proffat ovat opiskelija ystävällisempiä


TKK:
-parempaa opetusta/korkeampi taso
-nörttejä (en tosin ihan usko tähän mutta ei se kyllä mieltä lämmitä olla nörttejen keskellä)

Itseäni viehättää juuri LUT:ssa tuo monien niin mainostama pieni tiivis yhteisö, mutta toisaalta olen asunut Espoossa 12 vuotta ennen pois muuttamista sieltä. Molemmilla siis olisi omat puolensa.

En halua toisten koulujen morkkaamista vaan honest mielipiteitä OMASTA opiskelija yhteisöistä, opetuksesta ja kuinka helposti pääsee juttuihin mukaan. (tiestysi oletan pienempään yhteisöön olevan helpompi)

20

3125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Waliant

      Hei,
      itse en ihan varauksetta kirjoittaisi TKK:n kohdalle tuota korkeampaa opetuksen tasoa. LUT:n säte sai kesäkuussa kaksi kansainvälistä akkreditointia, ASIIN - ja EUR ACE -akkreditoinnit, jotka myöntää ulkopuolinen järjestö ja tarkastelun kohteena on myös nimenomaan opetuksen taso. Lisää voi lukea www.lut.fi/sate

      Itse LUT:sta (tosini eri koulutusohjelmasta) valmistuneena suosittelen tietenkin LUT:ia. Säte -koulutusohjelma on myös kehittänyt mm. opettajatuutorointia niin, että jokaisen opiskelijan etenemisestä ollaan oikeasti kiinnostuneita.

    • nörttityttö

      Itse olen opiskellut TKK:ssa sähköllä ja en voi muuta kuin kehua. Poikaystäväni opiskeli Sätellä, joten jonkin näköistä perspektiiviä löytyy.

      Ensinnäkin TKK:lla on pidemmät teekkariperinteet ja oppilaiden korkeampi taso.

      Opetuksen taso vaihtelee koulusohjelmittain, mutta sähköllä kurssit ovat pääasiassa mielenkiintoisia ja opettajat hyviä. Apua opetukseen saa helposti killalta sekä kurssihenkilökunnalta (kokemukseni mukaan). LUTsta voi päästä helpommalla kuin TKK:lta. Mutta kova työ palkitaan eikä sitä tule pelätä.

      Myös Elektroniikan ja sähkötekniikan pääainesuuntia on hyvin laajasti mistä valita. Jokaiselle löytyy varmasti jotakin.

      En oikein ymmärrä tuota, miten LUT:ssa olisi parempi yhteisö. Molempia nähneenä yhteisö vaihtelee sen mukaan millaista porukkaa opiskelemaan tulee. Kuitenkin SIK:n (Aaltoyliopiston Sähköinsinöörikillan) toiminta on aktiivista ja porukka rentoa ja mukavaa. Itse olen viihtynyt erinomaisesti.

      Ja mitä nörttijuttuun tulee. Siinä vaiheessa, kun päätät hakea dippainssikouluun olet nörtti.

    • tuleva abi

      Kiitos vastauksista.

      Muutama sukulainen löytyy molemmista. Olen siis ensisijaisesti hakeutumassa TKK:hon, mutta fysiikan yo-kirjotus näyttää sitten.

      Anteeksi tuosto ''nörtti'' jutusta. Siis jos ilmoitan sen toisin, Otaniemeen (sori vaikea oppia sanomaan Aaltoyliopisto) sisään pääsemiseksi tarvitaan parempi yo-todistus joten se kertoo jotenkin lähtö kohdista. En kuitenkaan väiä, että asia olisi niin ja toivonkin, että muutama ennakkoluulo häviää sitten matkan varrella.

    • martti-hanhi

      olen opiskellut sähköä sekä tkk:lla, että lut:lla, joten uskon pystyväni kertomaan jotain kyseisistä paikoista. opetukseksen tasossa ei ole eroja, molemmissa kouluissa pystyy opiskelemaan hyväksi sähkö di:ksi. lut ehkä hieman joustavampi opiskeltavien kurssikokonaisuuksien kanssa.

      mutta sitten ne suurimmat erot, niitä on kaksi. opiskelijoiden tasoero on valtava. lut:n sähkölle on erittäin helppo päästä ja se näkyy opiskelijoiden tasossa. oikeasti hyviä on vain kourallinen ja loput ovat tyhmiä ja huonosti motivoituneita. tkk:lla suuri(n) osa on päteviä. toinen suuri ero on vapaa-aika. tkk:lla on paljon kerhoja ja pääkaupunkiseudulla tapahtuu asioita. lappeenranta on peräreikä, johon en toivo kenenkään muuttavan. lut:ssa kouluna ei ole mitään vikaa.

      • Abi

        "mutta sitten ne suurimmat erot, niitä on kaksi. opiskelijoiden tasoero on valtava. lut:n sähkölle on erittäin helppo päästä ja se näkyy opiskelijoiden tasossa. oikeasti hyviä on vain kourallinen ja loput ovat tyhmiä ja huonosti motivoituneita. tkk:lla suuri(n) osa on päteviä. toinen suuri ero on vapaa-aika...."

        Onko lut:n opiskelijoiden tilanne todellakin näin huono ?


    • LUTin opiskelijat

      " ...lut:n sähkölle on erittäin helppo päästä ja se näkyy opiskelijoiden tasossa. oikeasti hyviä on vain kourallinen ja loput ovat tyhmiä ja huonosti motivoituneita. tkk:lla suuri(n) osa on päteviä. toinen suuri ero on vapaa-aika. tkk:lla on paljon kerhoja ja pääkaupunkiseudulla tapahtuu asioita. lappeenranta on peräreikä, johon en toivo kenenkään muuttavan. lut:ssa kouluna ei ole mitään vikaa. "

      Pitääkö tämä paikkaansa LUT:in opiskelijoista ? Onko paljonkin esim. lukiossa vain lyhyen matematiikan suorittaneita tai melko heikosti lukiossa pärjänneitä, jotka ovat yltäneet matemaattisissa aineiiden arvosanoissa enintään kahdeksikon tasolle ? Voiko tilanne olla näin surkea LUTissakaan ? Kaupungin toki tiedän oleva junttilan peräreikä...

      • tekn. yliop. HUUHAA

        Oli tosi yllätys, kun selvisi totuus. Nimittäin nipin napin lyhykäisen matikan kirjoittaneita on otettu, opiskelee tällä hetkellä ja otetaan sisään taas!


      • LUT

        En ole teettänyt tutkimusta, mutta jokainen LUTilla oleva kaverini on kirjoittanut vähintään E:n pitkästä matikasta. Itse kirjoitin L:n niin kuin moni muukin kaveri LUTissa. Lyhyen matikan opiskelijoita ei ainakaan omaan kaveripiiriin mahdu. Kyllä meitä usean laudaturin ylioppilaita LUTissa riittää, joten jos opiskelijatovereiden aikaisempi koulumenestys kiinnostaa niin löytyy täältä sitä parempaakin ainesta. Itse en tosin ymmärrä mitä väliä lukion "saavutuksilla" on enää yliopistossa. Vain abiturientit ja tuoreet ylioppilaat antavat niille jotain arvoa.


    • 8+15

      "-parempaa opetusta/korkeampi taso"
      ... :DD Sori, mutta Aalto yliopisto on tunnettu heikosta opetuksen tasostaan.

      Mikset harkitsisi mieluummin TTY:tä? TTY:n sähkötekniikka on huippuluokkaa.

      LUT:iin en menisi ellei aikomuksena ole hakea opiskelemaan energiatekniikkaa, ympäristötekniikkaa, tuotantotaloutta tai kauppatieteitä.

      • Juustopää5000

        Komppaan kyllä Aallon heikkoa opetuksen tasoa, sähköllä on kyllä kuitenkin mielestäni TKK:n paras opetus. Pääasiassa kaikki sähkökurssit TKK:lla ovat olleet oikein hyviä. Muualla jotain ihan muuta...


      • Juustopää5001
        Juustopää5000 kirjoitti:

        Komppaan kyllä Aallon heikkoa opetuksen tasoa, sähköllä on kyllä kuitenkin mielestäni TKK:n paras opetus. Pääasiassa kaikki sähkökurssit TKK:lla ovat olleet oikein hyviä. Muualla jotain ihan muuta...

        "Pääasiassa kaikki sähkökurssit TKK:lla ovat olleet oikein hyviä. Muualla jotain ihan muuta... " Joihin olen siis osallistunut.


      • uhhhhhhhhhhhh

        Aalto panostaa tutkimuksiin päästäkseen ranking listoilla korkeammille sijoille hinnalla millä hyvänsä ja unohtanut opetuksen kehittämisen kokonaan. Luennoitsijatkin tuntuvat olevan enemmänkin rahan perässä kuin "tiedeyhteisön" kehittämisessä.


      • omakäsi
        uhhhhhhhhhhhh kirjoitti:

        Aalto panostaa tutkimuksiin päästäkseen ranking listoilla korkeammille sijoille hinnalla millä hyvänsä ja unohtanut opetuksen kehittämisen kokonaan. Luennoitsijatkin tuntuvat olevan enemmänkin rahan perässä kuin "tiedeyhteisön" kehittämisessä.

        Jos haluat vähänkään fiksumman ja nätimmän tyttöystävän suosittelen Aaltoa....


      • marimekkoo
        omakäsi kirjoitti:

        Jos haluat vähänkään fiksumman ja nätimmän tyttöystävän suosittelen Aaltoa....

        Samaa jaksat vaan jauhata joka ikisessä keskustelussa. Herää jo epäilys, että oletko edes itse Aallossa...


    • storstor

      Ei kumpikaan. Sähkötekniikkaa kannattaa lähtee TTY:lle opiskelemaan. TTY päihittää kummatkin tässä kategoriassa.

    • Mene mihin pääset

      Aalto ja TUT ovat vaativampia, joten niissä opit enemmän. LUT:issa varmasti on tiiviimpi yhteisö, niin kaukana se on mistään.

      • LUT-RockTheEnergy

        LUT sähkötekniikan kokemuksia: Opinnoissa on joustoa ja valinnanvaraa mukavasti. Ehkä minimivaatimus yleisesti voi olla muita koulua alempana mutta kyllä täälläkin vitosen suorituksiin ja oppimiseen on työtä tehtävä. Huomioi, että vaikka lukisitkin syventävät sähköverkoista, voit silti opiskella esim. moottorikäyttöjä. Kukaan ei kiellä lukemasta enemmän kuin vaaditaan. Opintopisteiden saamiseksi joskus on jopa pakko pelata näin. Se on myös hyvä huomata, että LUT:ssa ollaan kyllä oikeasti perillä sähkönjakelutekniikasta. TTY varmaan rokkaa sit sähkönsiirtotekniikan suhteen. Mutta itse olen pitänyt siitä, että henkilökunta ei ole jalustalla ja ilmapiiri on kevyt. Turhaa punottimista ei ole, tehdään työt ja sitten juhlitaan!
        Joka koulussa säästetään kun rahat on tiukalla. Arvaan, että jatkossa voi joutua enemmän opiskelemaan itsenäisesti ja jotain joutuuvat karsimaan.
        Kaupunkina LPR on kieltämättä vähän kehitysvaiheessa ja LUT:n kampusalue/opiskelijaelämä on omassa kaupunginosassa kauempana keskustasta. Saa kysellä lisää jos jotakuta mietityttää..


    • LUTsähkö

      Hyvä jos homma sähkötekniikan opetuksen osalta nykyisin toimii LUT:issa...

      Joskus aiemmin LUT:issa käytetiin sähkötekniikan opetuksen oppikirjoina L.Auran kirjoja, jotka olivat mielestäni lähinnä ammattikoulu- tai teknikkotasolle sopivia. Näistä kirjoista oppi lähinnä tyristorikytkentöjä, mutta muilta osin sähkötekniikka jäi käsittelmättä. Vieläkö Auran kirjat ovat LUT:in sähkötekniikan opetuksen keskeistä materiaalia ? Ylipäätään sähkötekniikan teoriapuoli oli ainakin aiemmin todella heikoissa kantimissa eikä missään nimessä vastannut yliopistotasoa (mutta opiskelijoita se ei kuitenkaan tuntunut vaivaavan).

      Opetushenkiläkunnan toimintatavat olivat myö kauniisti ilmaistuna "omaperäisiä". Nimeltä nyt ei viitsi henkilöihin viitata, mutta mm. erään iranilaisperäisen diplomi-insinöörin, joka toimi sähkötekniikan opettajana, luentojen anti oli erityisen heikkoa. Luennoitsijana tämäkään ukko ei kuitenkaan ollut ainoa lajissaan LUT:in sähkötekniikkapuolella.

    • dffdgfgfddfg

      Kyllä hommat toimii nykyään. Ainakin verkkopuolella on kaikki kunnossa ja oppikirjoina uusimmat alan tuotokset (sähköverkot I ja II, sähkönjakelutekniikka, power system analysis, ym.). Jotkin vanhemmat kirjat on ihan kelpojan nykyäänkin, niitä kannattaa lukea. Esim. Aura & Tonterin sähkökoneet ja Paavolan kirja ovat alan kivijalkoja..

    • Anonyymi

      Mene vaikka muotialalle niin löydät trendikkäämpää seuraa jossei huvita opiskella nörttien seurassa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe