Mitenkäs tälläinen tilanne, kun olen nyt syksyllä aloittamassa omaehtoisen opiskelun koulutustuella amk:ssa ja yllätysraskaus ilmoitti juuri itsestään, jäisin äitiyslomalle maaliskuussa ja jatkaisin opintoja taas syksyllä.
Voiko äitiyslomalla opiskella esim avoimessa amk:ssa tms (mietin että voinko suorittaa omatoimisesti ollenkaan opintopisteitä jotka jäävät väliin ä-loman vuoksi)? Mikä on kelan ja työkkärin kanta sitten, jos opiskelee tavallaan sivutoimisesti tutkintoaan ja palaa päätoimiseksi opiskelijaksi uudestaan myöhemmin?
Tiedän että ä-loma pidentää 24 tukikuukautta, mutta en haluaisi jäädä loman aikana jälkeen opiskelukavereista...
omaehtoinen opiskelu
8
2008
Vastaukset
- ihmettelen samaa
Miten sinulle kävi? Minulla sama tilanne. Ensin piti onnistua opiskelujen jatkaminen vaikka olen äitiyslomalla ja nyt toinen työkkärin täti sanoi etten saa opiskella, että opinnot tulee keskeyttää äitiysloman ajaksi. Hullua, kun vapaaehtoisesti haluan joskus valmistuakin ja haluan jatkaa saman ryhmän mukana... Kismittää kun ensin muka onnistuu ja sitten ei... Olen haalinut verkkokurssin ja tenttejä, vaikka äitiyslomani alkoi jo viime viikolla, syksyllä aion jatkaa kurssilaisteni kanssa opintoja vauva mukana, harjoittelu jää luonnollisesti myöhempään ajankohtaan. Miksei saisi opiskella? En halua lykätä valmistumistani..
- 26
"""Miten sinulle kävi? Minulla sama tilanne. Ensin piti onnistua opiskelujen jatkaminen vaikka olen äitiyslomalla ja nyt toinen työkkärin täti sanoi etten saa opiskella, että opinnot tulee keskeyttää äitiysloman ajaksi. Hullua, kun vapaaehtoisesti haluan joskus valmistuakin ja haluan jatkaa saman ryhmän mukana... Kismittää kun ensin muka onnistuu ja sitten ei... Olen haalinut verkkokurssin ja tenttejä, vaikka äitiyslomani alkoi jo viime viikolla, syksyllä aion jatkaa kurssilaisteni kanssa opintoja vauva mukana, harjoittelu jää luonnollisesti myöhempään ajankohtaan. Miksei saisi opiskella? En halua lykätä valmistumistani.."""
Kai kysyit sen työkkärin virkailijan nimen ja sitten ne lakipykälät mihin hänen sanomansa perustui.
Vastausta alkuperäiseen kysymykseen en tiedä, mutta sen tiedän, että työkkärin virkailijoille ei yleensä kelpaa mikään mitä asiakas itse ehdottaa. - ihmettelen samaa
Nimen otin ylös kyllä, kun käski ottaa johtavampaan yhteyttä. Tänään otin häneen yhteyttä ja hän oli asiasta tietoinen. Nyt aikoi selvittää asiaa taas joltain joka tietäisi lisää. Eli tämänhetkinen tieto on, että minun tulisi keskeyttää opiskelu ja jatkaa äitiysloman loputtua opintoja, tai muuten 24kk aika kuluu äitiysloman aikana vaikken rahaa nostaisikaan, sillä tämänpäiväisellä virkailijalla oli sellainen käsitys ettei äitiysloman aikana saa avustusta maksaa.. Hän ei ottanut kantaa siihen että joulukuussa, kun kolmas eli alkuperäinen virkailija lupasi asian toimivan niin, että voin keskeyttää tuen nostamisen äitiysloman ajaksi ja jatkaa opintojani onnistuu. Toivottavasti asia selviäisi pian, aikoi ottaa yhteyttä kun saa asian selvitettyä, kuulemma viikon sisällä. Hohhoijaa. Ei auta kuin odotella ja soittaa perään jos ei asiasta kuulu mitään.. ja jatkaa opintoja tämän kevään osalta loppuun..
- sölk
Mitenkä tässä kävi? Pitikö keskeyttää opinnot? Kiinnostaa kun mulla edessä näillä näkymin sama tilanne, tosin mulla ei jää tukikuukausia jäljelle kuin 5 kk äippäloman alkaessa, mutta olisihan se siellä toisessa päässä sitten apuna ja saisin lähes opinnot päätökseen. Opiskella aion kuitenkin myös äitiyslomalla jotta homma etenee...
- Kela oikea osoite
Kannattaisi kysyä Kelalta, sillä Kela maksaa äitiysrahan ja vanhempainrahan. Kelan sivuilta kyllä äitiysrahan kohdalla lukee yleensä opiskelusta (opintotuella) ja työskentelystä äitiysrahakauden aikana, että silloin jos työskentelee tai opiskelee saa äitiysrahaa vähimmäismääräisenä.
Kysy Kelalta.
Että sillai - sanonpa ilkeästi - lapsilla tehdään taas rahaa ja venytellään korvausten maksuaikoja - kun kerran ajat sen kun pitenee vaan opiskelujen loppuun suorittamiseksi ja avoimessa opiskellaan sitten äitiysvapaalla - joo. Toiset ne hoksaa!
Mutta siis asiallisesti: KYSY KELALTA, KOSKA SEN MAKSUPÄÄTÖKSEN TEKEE! - joo, lapsia kehiin.
Kela oikea osoite kirjoitti:
Kannattaisi kysyä Kelalta, sillä Kela maksaa äitiysrahan ja vanhempainrahan. Kelan sivuilta kyllä äitiysrahan kohdalla lukee yleensä opiskelusta (opintotuella) ja työskentelystä äitiysrahakauden aikana, että silloin jos työskentelee tai opiskelee saa äitiysrahaa vähimmäismääräisenä.
Kysy Kelalta.
Että sillai - sanonpa ilkeästi - lapsilla tehdään taas rahaa ja venytellään korvausten maksuaikoja - kun kerran ajat sen kun pitenee vaan opiskelujen loppuun suorittamiseksi ja avoimessa opiskellaan sitten äitiysvapaalla - joo. Toiset ne hoksaa!
Mutta siis asiallisesti: KYSY KELALTA, KOSKA SEN MAKSUPÄÄTÖKSEN TEKEE!Mitenkähän siinä tapauksessa, että joutuisi sairauslomalle jonkin syyn takia, tulisko sairauspäivärahaa ja opiskelupäivärahaa samanaikaisesti edes miniminä? Tai saisko pidennettyä aikoja?
- voi kun mä oon tyhmä
joo, lapsia kehiin. kirjoitti:
Mitenkähän siinä tapauksessa, että joutuisi sairauslomalle jonkin syyn takia, tulisko sairauspäivärahaa ja opiskelupäivärahaa samanaikaisesti edes miniminä? Tai saisko pidennettyä aikoja?
Jos sitten taas on työttömänä ja jää äitiyslomalle niin voiko olla yhtä aikaa työnhakijana? Ei kai.
Tämä on jännä juttu tämä työttömyysturvalla (te-toimiston luvalla) opiskelu.
No, tuossahan se sitten tulikin: Te-toimiston luvalla.
Eli vaikka Kela maksaa äitiysrahaa,niin Te-toimisto tekee päätöksen saako jatkaa opiskelua, vai. Mutta pitääkö sinne te-toimistoon ilmoittaa? Vai miten on, kun kuitenkin siinä lapsen saadessa kuitenkin jokainen normaali ihminen pitää lomaa töistänsä ja opiskeluistansa (olettaisin) niin onko näistä poissaoloista ilmoitettava te-toimistoon, eli te-toimisto saisi sitä kautta tietää opiskelun keskeytyksestä ja se pistäisi sitten pelin poikki tai edellyttäisi pelin pistämistä poikki, ettei raha juoksekaan!
joo, ja rahaa tehdään ja venytellään ---- sittenhän sitä saa lapsilisiäkin. Onko vielä niin, että on toimeentulotukea vai onko puoliso töissä... Kyllä, jotkut osaavat. Ja sitten vielä jos on Helsingissä niin ellei vielä ole kaupungin vuokrakämppää, niin heti miltei irtoaa kun mukula on syntynyt!
Kyllä, jotkut tosiaan osaavat!
- sirina1
Hei!
Minulla alkoi äitiysloma tammikuussa ja toinen alle kolmivuotias on kotona. Jouduin perumaan omaehtoisen opiskelun tuen?! Kun äitiysloma on PAKOLLINEN.. näin minulle kelassa sanottiin. Eli jouduin lopettamaan opiskelun. Olen kuitenkin koulussa läsnäoleva ja olen kursseja nyt keväällä suorittanut. Mitenköhän syksyllä? Lapsia ei voi viedä hoitoon.. mies on töissä.. omaehtoisen opiskeluntuki on suurempi kuin äitiyspäiväraha.. Mitenköhän pääsen kouluun ja lasten hoidon maksettua tai järjestettyä kotiin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854578
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli173572Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102784En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212711IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392113Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1101316