hei kyselisin mikä voisi olla vikana kun moottori syö aika paljon jäähdytysnestettä?
ja toinen kysymys, kun moottorista puuttuu ilmansuodatin, niin onko joku tarkoituksella sen ottanut ja minkälainen suodatin siihen käy.
Kone on volvo penta a140 ja vuosimalli varmaankin 1981.
Ja jos joku tietää mallikohtaisia ongelmia tai vikoja niin saa kertoa.
Kiitos jo etukäteen kaikille asiallisesti vastanneille!
volvo penta
9
1512
Vastaukset
- asfgsdrgr
Omassa AQAD30A:ssa jäähdytysneste alkoi kadota, kun lämmönvaihtimessa oli vuoto. Toisin sanoen glykoli valui hiljalleen merivesipuolelle. Ota lämmönvaihdin irti ja koeponnista/koeponnistuta se jossain alan firmassa, niin näet jos vika löytyisi sieltä.
- VP31
Kummallista, minun VP TAMD30:ssä kävi juuri toisinpäin eli lämmönvaihtimen vuoto (putkisto syöpyi puhki) aiheutti jäähdytysnesteen LISÄÄNTYMISEN (ja lamenemisen) eli ilmeisesti suurimman osan aikaa merivesipuolella on suurempi paine kuin makeavesipuolella.
Jäähdytysnesteen hävikissä epäilisin ensiksi letkuvuotoa tai kannentiivisteen rikkoutumista. VP31 kirjoitti:
Kummallista, minun VP TAMD30:ssä kävi juuri toisinpäin eli lämmönvaihtimen vuoto (putkisto syöpyi puhki) aiheutti jäähdytysnesteen LISÄÄNTYMISEN (ja lamenemisen) eli ilmeisesti suurimman osan aikaa merivesipuolella on suurempi paine kuin makeavesipuolella.
Jäähdytysnesteen hävikissä epäilisin ensiksi letkuvuotoa tai kannentiivisteen rikkoutumista.Kun vikaa vaihtimessa niin ajaessa täyttyy ja seistessään tyhjenee, näin itsellä.
- asfgsdrgr
VP31 kirjoitti:
Jäähdytysnesteen hävikissä epäilisin ensiksi letkuvuotoa tai kannentiivisteen rikkoutumista.No juu. Itse asiassa näin se meni minullakin, eli ajon aikana litkua tirskui korkin välistä ja koneen seistessä pinta laski aina vain alemmas.
...ja lisää pentan ongelmia. Kone sama kuin yllä kaverilla a140 ja ikäkin sama :
kun ajan koneen kunnolla lämpimäksi, ei tahdo käydä tyhjäkäynnillä ja sammutessaan ei käynnisty millään ilveellä ennekuin on kunnolla jäähtynyt...n. puolen tunnin kuluttua?
Riesa on varsin masentava jossain tiukassa manööverissä...- volvopentax
hei, kiitos vastauksista, käväsin tänään veneellä ja kurkkasin moottorin alle kun oli käynnissä, niin vuotoja oli kahdessa kohdassa.
Moottoreista kun en mitään tiedä niin ei ole tietoa mikä vuotaa, mutta yritän selventää..
Eli isompi vuotokohta on jos oikein tiedän niin sylinterikannen alla (eli ilmeisesti mötikkä johon sytytystulpat kiinnitetään) on jonkunlainen "hana" niin sen yläpuolelta.
Ja toinen kohta missä pieni vuoto niin löytyy kohdasta johon menee letku siitä säiliöstä mihin lisätään jäähdytysnestettä.
Öljyt on ihan normaalin oloiset, eli ei ole minkäänlaista vaaleutta huomattavissa.
kansiremontti moottoriin on tehty v.2009.
Kiitos jälleen- asiaa ja siihen
Jarmo S......nen
30.5.2011 12:50
-9
Lainaus:
" Onko se pakosarja tällainen? Neljän kanavat kaasut tulevat vesisuihkuun tilassa, joka on pienentyvä spiraali? Kaasujen paine ajaa vettä seuraavaan, joka on tietenkin tilavuudeltaan pienempi ja sitten vielä pienempään, josta kaasut pääsee pakoputkeen?
Kaasujen resonanssi ja liike etsii kulloisen liikenopeutensa ja ääniaallot madaltuu teholtaan kaasupaineen kanssa.Näin siis kaikilla kierroksilla tavallaan muuttuu spiraalien vesimäärä ja samalla liikavesi ajautuu pakoputkeen jäähdyttäen kaasun, jolloin sen liikenopeuskin alenee? Mitä hitaampi liikenopeus -sen hiljaisempi ääni.
Se on hieno systeemi! Sentapaista ole joskus itsekin miettinyt omaani, mutta aina se on jäänyt. "
Tästähän se juuri alkoi koko spiraalihorina, ja sen käyttö sukellusveneissä, Wickström W3 jatkoi tarinaa (sattumako?) ja muutaman viikon kuluttua tämä "nerokas " järjestelmä oli jo Auliksen veneessäkin !
Tuossa jo on kylliksi vähääkään tekniikkaa ymmärtävälle vitsiä koko viikoksi.
Taidatte pojut seota jo omiin juttuihinnekin.
Sitten lisätiedoksi että en ole mitään sukua kellekään Välittäjälle, että siihen piikkiin on turha vedota, hävetkää vain ihan itse.
- no vp ever
minulla oli aikoinaan volvo penta. toista volvoa ei tule. minusta niissä ei ole muuta kuin vikaa.
No, jos ostat vanhaa p:tä, niin merkillä ei ole väliä, se on kuitenkin aina sitä samaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1043558
- 623207
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342704- 822507
- 852458
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422134- 972103
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil501752Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221730- 121706