Tarjoilijan työajat

Mä vähän ihmettelen

Olen tehnyt extrana useita vuosia tarjoilijan työtä. Vaihdoin kesällä tilausravintolasta. Hääkeikoilla tehtiin 14 tunnin päiviä. Nyt tehdään sitten lounaalla 3 tuntia ja tullaan illaksi takaisin esim. 6 tunniksi.

Saako työnantaja teettää 3 tuntista päivää? lain mujkaan. Jos kieltäydyn, joudun varmaan kokonaan pois.

6

2265

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ಠ_ಠ
    • 10+20

PAMin sivulta saa tietoa TESsta, mielestäni 4h on minimi. Tilausravintoloilla on kuitenkin eri status. Olen ollut sellaisessa vastaavana ja muistan että oli puhetta ennakkotapauksesta oikeudessa. Siinä oli kyse tosiaan työvuorojen laatimisesta lyhyemmällä ajalla kuin 3 viikkoa etukäteen. Perustelu oli juuri tilausravintolan liikeotiminnan luonne, missä tilanne voi muuttua lyhyessäkin ajassa. Valitettavasti se on näin, että jos työntekijöitä pidetään "tarpeettomana" niin tehot laskee ja päivästä voi tulla tappiollinen liikeoitminnan kannalta.

Jos 3 6 on säännöllinen ja se ei sovi aikatauluihisi, voi harkita uutta työpaikkaa tai sitten vain osa-.aikaisesti tehdä iltoja. Kannattaa kuitenkin ottaa puheeksi työnantajasi kanssa, jos hänelää olisi ratkaisuja tai ehdotuksia tilanteesi, sillä hyvän työntekijän lähteminen harmittaa aina.

• täs on totuus

Ota lopputili heti ja vaihda alaa, sillä nyky päivän ravintola touhussa ei toteudu minkään valtakunnan sopimukset!!

TARJOILIJA ON ORJA jota voi käsitellä ihan miten haluaa ja mikään PAMI ei siihen puutu mitenkään.

• Työnantaja saa teettää vaikka yhden tunnin työpäiviä. Työehtosopimus ei sanele mitään alarajaa. Tuo usein mainittu 4 tunnin minimi ei perustu mihinkään sopimukseen, vaikka jotkut työnantajat noudattavatkin sitä.

Ns. hyppyvuoroja saa teettää. Jos työnantaja katsoo, että on kustannustehokkainta pitää tarjoilija ensin lounaalla klo 11 - 13 ja uudestaan saman päivän illalla klo 17 - 01, hän voi vapaasti määrätä tälläisen vuoron. "Hyppyväli" voi olla vaikka vain yksi tunti, työvuoro voi siis olla esim. 12 - 15 ja 16 - 23. Yli 10-tuntista työpäivää ei saa teettää ilman työntekijän suostumusta.

• Anonyymi

Sä puhut nyt ihan höpöjä. Onko mitään faktatietoa koko alast?

• help

Kyllä liitosta kannattaa kysyä neuvoa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      81
      2975
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      91
      1706
    3. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      78
      1520
    4. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      65
      1418
    5. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      135
      1410
    6. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      149
      1292
    7. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      159
      1243
    8. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      98
      1197
    9. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      82
      1168
    10. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      81
      1168
    Aihe