Väärinkäsitykset

Välillä tuntuu menevän hillot ja marmeladit sekaisin.

Narsistisen ihmisen toiminnan syiden, seurauksien ja problematikan ihmettely ja siitä keskusteleminen ei ole sen ihannointia, että tällaiset ihmiset käyttäytyvät tuhoisasti.

Hyvistä narsistisista ominaisuuksista (kyllä, meillä kaikilla) puhuminen, ihmisissä yleensä, ei ole häiriökäyttäytyjien ihannoimista vaan tosiasioista keskustelemista.

Omien narsististen ongelmien (kyllä, niitä on sinullakin) ruodinta ei tee kenestäkään parantumattomasti änpeehoota tai sellaisten ihailijaa tai mitätöi ketään tai tee kenestäkään wanna be- narsistia.

Inhimillisten näkökulmien tuominen yhtenä vaihtoehtona parisuhdeongelmiin (joita ei nähtävästä enää ole koska on vain narsisteja ja uhreja) tai ihmissuhdeongelmiin yleensäkin, ei ole kaltoinkohtelun hyväksymistä missään muodossa.

Vitsailu välillä vakavastakin aiheesta ei ole vähättelyä vaan normaalia.
Kamutus vakkareiden kesken ei ole sisäpiiri-mene sinä pois-juttu vaan normaalia paljon keskustelevien kesken.

Kritiikki narsismiasian ilmentymiin ja sen "vainon" tuomiin väistämättömiin vaikeuksiinkin (ylilyönteihin joista ei saa puhua mutta jotka ovat väistämättömiä) niiden hyvien puolien lisäksi ei ole osoitettu kenellekään(!) henkilökohtaisesti tai liity juuri sinun kokemukseesi - se on vain näkemys tai mielipide.

Se, että kritisoi ilmiötä on ihan tervettä eikä kaltoinkohtelun kannattamista. Tietoa toisin päin kyllä löytyy mutta se vaatii vastakritiikin.
Se ei ole keneltäkään pois.

Muistutan vielä, että tällä palstalla saavat keskustella kaikki, vaikka änpeehoot sillä tämä ei ole moderoitu "uhripalsta" vaan aiheen sisällä kaikki on vapaata.

61

135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Muistutan vielä, että tällä palstalla saavat keskustella kaikki, vaikka änpeehoot sillä tämä ei ole moderoitu "uhripalsta" vaan aiheen sisällä kaikki on vapaata. "

Aamen...Ei lisättävää. :)

• Ei minua kukaan ole kieltänyt kirjoittelemasta.

:D

• 12+3

"Se, että kritisoi ilmiötä on ihan tervettä eikä kaltoinkohtelun kannattamista. Tietoa toisin päin kyllä löytyy mutta se vaatii vastakritiikin

Narsistin "kritisoiminen" eli totuudenmukaisesti kirjoittaminen siitä tuntuu kyllä olevan joidenkin mielestä "narsistien vainoamista". "Tietoa toisinpäin kyllä löytyy" - siis tietoa niistä piirteistä mitä narsisteilla kaltoinkohtelusaan on - eikä se mielestäni vaadi mitään vastakritiikkiä, sehän on vain faktaa minkä psykiatrian asiantuntijatkin ovat todenneet, ei faktatiedolle voi olla olemassakaan mitään "vastakritiikkiä". Jos vastakritiikillä tarkoitetaan sen pohtimista, mistä narsisti johtuu, ja sen toteamista "että eihän se tee sitä tahallaan", niin ei se ole mitään vastakritiikkiä vaan asian yhden puolen tarkastelemista eikä muuta asiaa miksikään.
      Jos narsistista eroon päässyt uhri tutkii jatkuvasti yksipuolisesti vuosikaupalla vain sitä mikä narsismin aiheuttaa niin se on mielestäni jopa jotenkin omituista, riittää kyllä että ymmärtää vain sen että narsismi johtuu luultavasti narsistin vääränlaisesta kasvatuksesta tai jopa geeniperimistä tai jostain mitä ei ole vielä löydetty ja että nph on nph eikä ole itse päättänyt ruveta sellaiseksi.

• Mikä tässä maailmassa on faktatietoa ?

Toisten parisuhteiden analysointi netissä ?
        Esimerkiksi ?

Edelleenkään ei lueta kuin joka toinen rivi koska missä vaiheessa olen kieltänyt tällaisen ihmisen tuhoisuuden vaan olenko ehkä (?) puhunut siitä, kuinka liian herkästi tuomitaan toinen parantumattomaksi änpeehooksi ?

Voitko kieltää ettei näin välillä käy ?

• 6+17
        lynett kirjoitti:

Mikä tässä maailmassa on faktatietoa ?

Toisten parisuhteiden analysointi netissä ?
        Esimerkiksi ?

Edelleenkään ei lueta kuin joka toinen rivi koska missä vaiheessa olen kieltänyt tällaisen ihmisen tuhoisuuden vaan olenko ehkä (?) puhunut siitä, kuinka liian herkästi tuomitaan toinen parantumattomaksi änpeehooksi ?

Voitko kieltää ettei näin välillä käy ?

"Voitko kieltää ettei näin välillä käy ?"

Ai että käy niin että nph parantuu? No kuulemma hyvin harvoin kun nph on vaikea parantaa ja hyvin harva narsisti edes mieltää tarvitsevansa hoitoa ja hakeutuu hoitoon. Nekin ketkä menevät usein keskeyttävät kuulemma hoidon kun pitäisi katsoa rehellisesti siihen peiliin ja suostua näkemään itsensä, se minkälainen on todellisuudessa eikä oman harhaisen fantasiansa kautta.

Ja tätäkö ihmettä odotellessa (narsistin parantuminen) narsistilla on oikeus pelkillä lupauksissa (tai ilman) mellastaa parisuhteissa ihmisten kanssa ja tuhota heitä, ajatuksena että kyllä ne voivat parantuakin JOS . Hyi h*vetti.

• 6+17 kirjoitti:

"Voitko kieltää ettei näin välillä käy ?"

Ai että käy niin että nph parantuu? No kuulemma hyvin harvoin kun nph on vaikea parantaa ja hyvin harva narsisti edes mieltää tarvitsevansa hoitoa ja hakeutuu hoitoon. Nekin ketkä menevät usein keskeyttävät kuulemma hoidon kun pitäisi katsoa rehellisesti siihen peiliin ja suostua näkemään itsensä, se minkälainen on todellisuudessa eikä oman harhaisen fantasiansa kautta.

Ja tätäkö ihmettä odotellessa (narsistin parantuminen) narsistilla on oikeus pelkillä lupauksissa (tai ilman) mellastaa parisuhteissa ihmisten kanssa ja tuhota heitä, ajatuksena että kyllä ne voivat parantuakin JOS . Hyi h*vetti.

Nou nou nou... tarkoitin sitä, että "viaton" parisuhdeongelmainen leimataan netissä ventovieraiden toimesta parantumattomaksi änpeehooksi vaikka ihmisillä on muutenkin isoja ongelmia.

Sitä tarkoitan noitavainolla. Ok ?

Tuntuu välillä siltä, että olet nyt hyvin tarkan ja pienen luupin takana etkä suostu näkemään muita vaihtoehtoja. Sori, mutta siltä tuntuu.

Käsitit aivan väärin mitä tarkoitin, mihin viittaan jo otsikossa.

• 15+3
        lynett kirjoitti:

Nou nou nou... tarkoitin sitä, että "viaton" parisuhdeongelmainen leimataan netissä ventovieraiden toimesta parantumattomaksi änpeehooksi vaikka ihmisillä on muutenkin isoja ongelmia.

Sitä tarkoitan noitavainolla. Ok ?

Tuntuu välillä siltä, että olet nyt hyvin tarkan ja pienen luupin takana etkä suostu näkemään muita vaihtoehtoja. Sori, mutta siltä tuntuu.

Käsitit aivan väärin mitä tarkoitin, mihin viittaan jo otsikossa.

Kirjoittaja johon viittaat luultavasti, aloitti ITSE tekstinsä sanolla "olen narsisti".

Harvoinpa täällä narsismipalstalla kertovat "viattomista parisuhdeongelmistaan" vaan useimmat kertovat siitä, että ovat kumppaninsa taholta jatkuvasti kärsineet juuri narsistille ominaisesta kiusaamisesta narsistille ominaisilla tavoilla. Ei tulisi mulle ainakaan mieleen heti ensimmäiseksi antaa lähes ainoana neuvona että "katselepas vaan itseäsi peiliin".

Harvoin myöskään korostetaan vastauksissa nph:n parantumattomuutta, elllei se ole varsinaisesti puheenaiheena, se on enemmänkin joidenkin palstalaisten heiniä aloitella ketjuja joissa annetaan kuva että narsistinen persoonallisuushäiriö olisi helpostikin parannettavissa.

"Tuntuu välillä siltä, että olet nyt hyvin tarkan ja pienen luupin takana etkä suostu näkemään muita vaihtoehtoja. Sori, mutta siltä tuntuu."

Vai siltä tuntuu, ei voi mitään :D Mitä vaihtoehtoja en suostu näkemään? Ei siinä ole paljon vaihtoehtoja, jos joku on narsisti. Eksänikin kyllä hanakasti tarjoili niitä vaihtoehtoja. Sanoissaan, ei koskaan teoissaan.

Taidat harrastaa narsistien "piilomainontaa" sitten. Välillä tuntuu että kiemurtelet kuin mato koukussa kun yrität miellyttää narsisteja. Tiedän kyllä että sinun mielipiteesi on se että ymmärrät vaan asioita niin laajalti etkä tarkastele asiaa "hyvin pienen ja tarkan" luupin takaa :D kuten eräät.

Jos tarkoitat noilla vaihtoehdoilla narsistin mahdollisuutta parantua niin sitä odotellassa :D kehotan kaikki todellisia narsistin uhreja pelastamaan oman elämänsä.

• 15+3 kirjoitti:

Kirjoittaja johon viittaat luultavasti, aloitti ITSE tekstinsä sanolla "olen narsisti".

Harvoinpa täällä narsismipalstalla kertovat "viattomista parisuhdeongelmistaan" vaan useimmat kertovat siitä, että ovat kumppaninsa taholta jatkuvasti kärsineet juuri narsistille ominaisesta kiusaamisesta narsistille ominaisilla tavoilla. Ei tulisi mulle ainakaan mieleen heti ensimmäiseksi antaa lähes ainoana neuvona että "katselepas vaan itseäsi peiliin".

Harvoin myöskään korostetaan vastauksissa nph:n parantumattomuutta, elllei se ole varsinaisesti puheenaiheena, se on enemmänkin joidenkin palstalaisten heiniä aloitella ketjuja joissa annetaan kuva että narsistinen persoonallisuushäiriö olisi helpostikin parannettavissa.

"Tuntuu välillä siltä, että olet nyt hyvin tarkan ja pienen luupin takana etkä suostu näkemään muita vaihtoehtoja. Sori, mutta siltä tuntuu."

Vai siltä tuntuu, ei voi mitään :D Mitä vaihtoehtoja en suostu näkemään? Ei siinä ole paljon vaihtoehtoja, jos joku on narsisti. Eksänikin kyllä hanakasti tarjoili niitä vaihtoehtoja. Sanoissaan, ei koskaan teoissaan.

Taidat harrastaa narsistien "piilomainontaa" sitten. Välillä tuntuu että kiemurtelet kuin mato koukussa kun yrität miellyttää narsisteja. Tiedän kyllä että sinun mielipiteesi on se että ymmärrät vaan asioita niin laajalti etkä tarkastele asiaa "hyvin pienen ja tarkan" luupin takaa :D kuten eräät.

Jos tarkoitat noilla vaihtoehdoilla narsistin mahdollisuutta parantua niin sitä odotellassa :D kehotan kaikki todellisia narsistin uhreja pelastamaan oman elämänsä.

'Todellisilla narsisteilla' tarkoitat kaiketi psykiatrin diagnosoimia narsistisia persoonallisuushäiriöisiä sekä psykopaatteja?

• 16+17
        temppuilija kirjoitti:

'Todellisilla narsisteilla' tarkoitat kaiketi psykiatrin diagnosoimia narsistisia persoonallisuushäiriöisiä sekä psykopaatteja?

Höpöhöpö, tiedät hyvin itsekin että narsistit ja psykopaatit eivät yleensä tunnusta itsessään olevan minkään vialla joten eivät hakeudu diagnosoitaviksi. Ja se on sinullekin kirjoitettu täälläkin jo moneen kertaan. Kyllä normaalijärjellä varustettu sellaisen kanssa elänyt tunnistaa nuo ilman psykiatrin diagnoosiakin.

• 8
        temppuilija kirjoitti:

Turhaa sun on edes yrittää väittää että uhrilla ei ole oikeutta tunnistaa nph:ta tai psykopaattia ilman virallista diagnoosiakin.

• 8 kirjoitti:

Turhaa sun on edes yrittää väittää että uhrilla ei ole oikeutta tunnistaa nph:ta tai psykopaattia ilman virallista diagnoosiakin.

Jep jep ... noinhan se menee. Jokainen näkee juurikin sitä, mitä haluaa nähdä.
        On hienoa, että on aina joku, johon voi ulkoistaa omat negatiiviset puolensa, jolloin ei tarvitse pohtia sitä omaa osuuttaan ollenkaan.

Hyvä teille.

• 33
        temppuilija kirjoitti:

Jep jep ... noinhan se menee. Jokainen näkee juurikin sitä, mitä haluaa nähdä.
        On hienoa, että on aina joku, johon voi ulkoistaa omat negatiiviset puolensa, jolloin ei tarvitse pohtia sitä omaa osuuttaan ollenkaan.

Hyvä teille.

Just joo, siis tahdot sanoa että kärsimykset narsistin kynsissä onkin vain sitä että uhrit ulkoistavat omat negatiiviset puolensa narsistiin. Olipa hyvä että kerroit tuonkin.

• 33 kirjoitti:

Just joo, siis tahdot sanoa että kärsimykset narsistin kynsissä onkin vain sitä että uhrit ulkoistavat omat negatiiviset puolensa narsistiin. Olipa hyvä että kerroit tuonkin.

Minä olen paha. Oletko sinä hyvä?

• 15+3 kirjoitti:

Niin..tää nyt menee taas off the topic koska koetin tuolla aloituksella juuri ja nimenomaan selittää sitä, että narsistisen ihmisen toiminnan ymmärtäminen tms ei ole heidän ihailuaan tai kannatustaan.

Mikä siinä on niin kamalaa ?

Ei mulle tarvitse perustella joka kerta tällaisen ihmisen tuhoisuutta vaikka en uskokaan, että aina voitaisiin olettaa kyseessä olevan NPH:iön vaan taustalla voi olla muutakin "kuin sellaista parantumattomuutta".

Siksi laitoin tuon luuppijutun ; toistan toistamistani (turhaan), että en väitä että "parantumattomia" tai tuhoisia ei ole, vaan kyseenalaistan ilmiön laajuuden (mitä kutsun noitavainoksi joka parisuhdeongelmaan johon ilmiselvä vastaus ei ole nph aina ?) ja sitä kautta väistämättä tulleiden perhetragedioiden määrän jolla ei ole mitään tekemistä alkuperäisen änpeehoo-nettidiagnoosin kanssa.

Siitä vaihtoehdosta puhuin, että riittääkö empatiaa myös niille turhille narsistidiganoosin saaneille uhreille, yleensä miesparoille.

Edelleenkään en tuossa yhteydessä tarkoittanut paranemismahdollisuuksia "parantumattoman" kohdalla koska tällä hetkellä sen kanssa ollaan vähän sitä ja tätä mieltä...ainakin vielä... mutta muiden narsististen ongelmien on mahd keventyä ja tasapainottua.
        Luet nyt tekstiäni väärin, yksinkertaisesti.

Ja tuosta mielistelystä... ketä mä mielistelen ?
        Ja mitä piilomainontaa ? Tämä on täysin käsittämätöntä jos oikeasti lukee mitä kirjoitan mutta... saat olla sitä mieltä mitä olet, se on oma elämäsi ja ideologiasi.

• 14+8

Yleinen narsistien syyllistämiskikka, joka viestittää että narsistia ei saa pitää pahana eikä puhua suoraan millainen narsisti on, ellei itse ole täysin viaton ja hyvä.

• Kerrotko meille kaikille ensin, mikä, tai kuka, on tuo mystinen narsisti, kehen viittaat?

• Olisikohan miten "uhrien" maailmaa järisyttävää, jos kaikki "palstanarskut" mentäisiin hakemaan diagnoosi ja saataisiinkin "terveen" paperit, kun taas uhrit saisivat jos jonkunlaista häiriöä...

Aika hauska ajatus, mutta ei mahdoton. :)
        Kuka täällä on miksikään ketään tuomitsemaan, ellei kirjoittajista ole ihan virallista asiantuntijan lausuntoa olemassa, että henkilö on narsisti...
        Se oma arviokin, kun voi olla väärä...Mikä tarkoittaisi sitä, että uhrit täällä näkevät ihmisissä vain sen, mitä haluavat nähdä.

• "Yleinen narsistien syyllistämiskikka"

voitaisiin esittää myös muodossa:

"Yleisesti esiintyvä narsistinen defenssi, jolla tehdään tunteensiirto ..."

jolloin personoituma 'narsisti' ei muutu demonimaiseksi epämääräiseksi sitomatonta energiaa sisältäväksi symboliksi, vaan siitä muodostuu kiinteä energiaa sitova symboli - narsismi.

Mutta kuten todettua, minä olen paha sinun näkökulmastasi - narsisti - koska minä yritän ymmärtää tätä ilmiötä syvällisemmin, kuin vain mustavalkoisena hyvä/paha asetelmana.

Mutta tämä on kuin seinille puhuisi, niin kuin se on aina ollut.

• dizel kirjoitti:

Olisikohan miten "uhrien" maailmaa järisyttävää, jos kaikki "palstanarskut" mentäisiin hakemaan diagnoosi ja saataisiinkin "terveen" paperit, kun taas uhrit saisivat jos jonkunlaista häiriöä...

Kuka täällä on miksikään ketään tuomitsemaan, ellei kirjoittajista ole ihan virallista asiantuntijan lausuntoa olemassa, että henkilö on narsisti...
        Se oma arviokin, kun voi olla väärä...Mikä tarkoittaisi sitä, että uhrit täällä näkevät ihmisissä vain sen, mitä haluavat nähdä.

Minusta olisi aika mageeta, jos me palstanarskut mentäs hakeen psykiatrilta nph/psykopaatti paperit.

Tähän tulisi silloin jotain järkeä.

• temppuilija kirjoitti:

Minusta olisi aika mageeta, jos me palstanarskut mentäs hakeen psykiatrilta nph/psykopaatti paperit.

Tähän tulisi silloin jotain järkeä.

That's the plan...
        No niin Temppu! Kipin kapin aikaa varaamaan...
        Ehdin muuten ennen sinua. :D

• dizel kirjoitti:

That's the plan...
        No niin Temppu! Kipin kapin aikaa varaamaan...
        Ehdin muuten ennen sinua. :D

Inpiroiva ajatus. Jos mä kirjotan meille lausunnon, saisitko ylipuhuttua Proffan allekirjottaan sen?

• H
        temppuilija kirjoitti:

"Yleinen narsistien syyllistämiskikka"

jolloin personoituma 'narsisti' ei muutu demonimaiseksi epämääräiseksi sitomatonta energiaa sisältäväksi symboliksi, vaan siitä muodostuu kiinteä energiaa sitova symboli - narsismi.

Mutta kuten todettua, minä olen paha sinun näkökulmastasi - narsisti - koska minä yritän ymmärtää tätä ilmiötä syvällisemmin, kuin vain mustavalkoisena hyvä/paha asetelmana.

NumeroH kirjoittaa tänne koska saa narsistisen lähteensä siitä koska ei sitä muuten jaksaisi jankuttaa samoja juttuja oli aihe mikä ikinä. Hän on vähän matkalla.

• temppuilija kirjoitti:

Inpiroiva ajatus. Jos mä kirjotan meille lausunnon, saisitko ylipuhuttua Proffan allekirjottaan sen?

Se p*ska on varmaan taas jossain palmun alla huilaamassa sienikorinsa kanssa...Mutta voinhan yrittää. :D

• H kirjoitti:

NumeroH kirjoittaa tänne koska saa narsistisen lähteensä siitä koska ei sitä muuten jaksaisi jankuttaa samoja juttuja oli aihe mikä ikinä. Hän on vähän matkalla.

Tänään vedetään nyt sitten juutuubii ...

Sulle voisin heittää juutuubiin hakuun seuraavan biisin:

Paramore: Monster (Audio)

Ja kysymyksen: Mikä on pelottavin asia mitä vastaan ihmiskunta taistelee?

• 14+8
        temppuilija kirjoitti:

"Mutta kuten todettua, minä olen paha sinun näkökulmastasi - narsisti .."

Etkö pysty keskustelemaan koskaan niin ettet vääntelisi toisten kirjoittamaa?
        SINÄ ITSE kirjoitit: "Minä olen paha. Oletko sinä hyvä?"
        MINÄ kirjoitin "...narsistia ei saa pitää pahana...."
        Minua ei kiinnosta vähemmässäkään määrin pohtia mitä sinä Temppuilija olet, oletko hyvä tai paha (tietysti olen saanut sinun kirjoitustesi perusteella jonkin kuvan) mutta en sanonut sinua narsistiksi, sanoin kyllä että tyylisi kiepauttaa keskustelu siihen "minä paha - sinä hyvä" juttuun on narsistiNEN kikka.

• dizel kirjoitti:

Se p*ska on varmaan taas jossain palmun alla huilaamassa sienikorinsa kanssa...Mutta voinhan yrittää. :D

Njaa... noh... ehkä me tehdään niin, et sä kirjotat lausunnon musta ja mä allekirjotan sen ja toisinpäin ... mihin me proffaa ... paska mikä paska.

• 14+8 kirjoitti:

"Mutta kuten todettua, minä olen paha sinun näkökulmastasi - narsisti .."

Etkö pysty keskustelemaan koskaan niin ettet vääntelisi toisten kirjoittamaa?
        SINÄ ITSE kirjoitit: "Minä olen paha. Oletko sinä hyvä?"
        MINÄ kirjoitin "...narsistia ei saa pitää pahana...."
        Minua ei kiinnosta vähemmässäkään määrin pohtia mitä sinä Temppuilija olet, oletko hyvä tai paha (tietysti olen saanut sinun kirjoitustesi perusteella jonkin kuvan) mutta en sanonut sinua narsistiksi, sanoin kyllä että tyylisi kiepauttaa keskustelu siihen "minä paha - sinä hyvä" juttuun on narsistiNEN kikka.

Meidän pitäisi määritellä sana narsisti. Minulle tulee väkisinkin siitä mielleyhtymä demoni.

• temppuilija kirjoitti:

Tänään vedetään nyt sitten juutuubii ...

Sulle voisin heittää juutuubiin hakuun seuraavan biisin:

Paramore: Monster (Audio)

Ja kysymyksen: Mikä on pelottavin asia mitä vastaan ihmiskunta taistelee?

Ihmiskunta näyttää käyvän taistelua itseään vastaan.

(Kuka lie näin sanonut ...)

• temppuilija kirjoitti:

Njaa... noh... ehkä me tehdään niin, et sä kirjotat lausunnon musta ja mä allekirjotan sen ja toisinpäin ... mihin me proffaa ... paska mikä paska.

Täten julistan omilla narsistisilla valtuuksillani, että Temppu alias Temppuilija täyttää ( jostain tuntemattomasta syystä ) F60.8, eli NPH:n ( suomeksi = täys p*ska ) kriteerit. Kirjoitettu narsismipalstalla päivämääränä plaa, plaa, plaa...Edellä mainitun henkilön pyynnöstä.
        Narsistin allekirjoitus tähän ( mikäli myönnät syyllistyneesi kaikkiin edellä mainittuihin syytöksiin ) : _______________

( Emme ota vastuuta tämän epädiagnoosin mahdollisista haitallisista seuraamuksista )

No niin...Eiköhän tämä päde täällä ainakin toistaiseksi. :D

• dizel kirjoitti:

Täten julistan omilla narsistisilla valtuuksillani, että Temppu alias Temppuilija täyttää ( jostain tuntemattomasta syystä ) F60.8, eli NPH:n ( suomeksi = täys p*ska ) kriteerit. Kirjoitettu narsismipalstalla päivämääränä plaa, plaa, plaa...Edellä mainitun henkilön pyynnöstä.
        Narsistin allekirjoitus tähän ( mikäli myönnät syyllistyneesi kaikkiin edellä mainittuihin syytöksiin ) : _______________

( Emme ota vastuuta tämän epädiagnoosin mahdollisista haitallisista seuraamuksista )

Allekirjoitan tämän lausunnon seuraavalla juutuubilinkillä, jonka jokainen omanarvontuntoinen palstalainen tunnistaa allekirjoitukseks(iks)eni:

Jessie J - Price Tag ft. B.o.B.

• 13+9
        temppuilija kirjoitti:

Meidän pitäisi määritellä sana narsisti. Minulle tulee väkisinkin siitä mielleyhtymä demoni.

Sanan narsisti ovat psykiatrian asiantuntijat jo määritelleet.

Sitten on tietysti aina niitä, jotka haluavat määritellä sen ihan omalla tavallaan, näemmä, ja niitä määrityksiä ei tunnista samoiksi kuin mitä ovat psykiatrien määritelmät. Minä uskon kuitenkin niitä psykiatrian määritelmiä.

Jaa-a, sen mukaan mitä monet ovat kumppaneistaan kertoneet ja mitä olen itse kokenut niin aika demonilta se usein tuntuikin.

• 13+9 kirjoitti:

Sitten on tietysti aina niitä, jotka haluavat määritellä sen ihan omalla tavallaan, näemmä, ja niitä määrityksiä ei tunnista samoiksi kuin mitä ovat psykiatrien määritelmät. Minä uskon kuitenkin niitä psykiatrian määritelmiä.

Jaa-a, sen mukaan mitä monet ovat kumppaneistaan kertoneet ja mitä olen itse kokenut niin aika demonilta se usein tuntuikin.

Olisiko syytä jättää toisten narsimin arvioiminen niille, jotka sen ovat määritelleetkin? Odotan innolla sitä DSM V:n julkistusta, jolloin tämäkin turha ajojahti saa päätepisteen.

Ke$ha - We R Who We R

• dizel kirjoitti:

Vastavuoroisuuden nimissä minun on kaiken tämän vuorovaikutuksen jälkeen annettava seuraava lausunto Dizelin nettipersoonasta:

Tasapainoinen selviytyjätyyppi, jolla on kyky olla yhteydessä sisäiseen lapseensa, sisäiseen maailmankuvaansa ja samaan aikaan todellisuuteen. Tasapainoinen normaali psyyke, jota leimaa tasapaino tunteen ja ajattelun välillä. Selkeät terveen narsismin oireet, jotka sopivasti provosoituna johtavat tiettyihin narsistisiin reaktioihin, jotka voidaan katsoa terveiden psyykeen omanarvontunnetta suojelevien mekanismien toiminnaksi.

Ei havaittavia persoonallisuushäiriöön viittavia piirteitä. Joitain traumaan viittaavia pinnallisia oireita mm. turvattomuuden piilottelemista, mutta persoonallisuuden osalta ei mainittavaa poikkeamaa keskiverrosta.

Kykenee empatiaan.

Allekirjoitus:

Nouvelle Vague - Heart Of Glass

• M.B.
        13+9 kirjoitti:

Pidän sanasta asiantuntija lähes yhtä paljon kuin sanasta normaali. Tai siis vähän. Eiku paljon..vähän..paljon.. No asiaan, jota ei oikeastaan ole.

Jos nojaa asiantuntijoiden mielipiteeseen siitä, että mikä on narsisti, niin onko yhtäaikaisesti ja yhtälailla oikeutettu peräänkuuluttamaan omankädenoikeutta toisen diagnosoimiseksi? Tuli vaan mieleen... Tämä ei kuitenkaan ollut asiani. Vaan tuo asiantuntija ja tuleva uusi painos psykiatrian raamatusta... tai eipä sekään, oikeastaan.

Annas kun pohdin. Mitä mieltä TE parahimmat narsismipalstan näpyttelijät olette seuraavanlaisesta kuvauksesta sukellettaessa tulevan diagnoosin ytimeen: " ...tiedättehän, sellainen juutalaisäiti-tyyppistä" ja minkänimistä diagnoosia kyseisellä kuvauksella aikanaan haettiin DSM-3:een??

• M.B.
        temppuilija kirjoitti:

Olisiko syytä jättää toisten narsimin arvioiminen niille, jotka sen ovat määritelleetkin? Odotan innolla sitä DSM V:n julkistusta, jolloin tämäkin turha ajojahti saa päätepisteen.

Ke$ha - We R Who We R

Narsismi oletettavasti pysyy, nimi vain vaihtuu, jotta Freudia saadaan psykoanalyyseineen sotkemasta tulevaisuuden lääketehtailijoitten voittoja, kun alkavat pyöräytellä pillereitä siihenkin vaivaan ;)

• temppuilija kirjoitti:

Vastavuoroisuuden nimissä minun on kaiken tämän vuorovaikutuksen jälkeen annettava seuraava lausunto Dizelin nettipersoonasta:

Tasapainoinen selviytyjätyyppi, jolla on kyky olla yhteydessä sisäiseen lapseensa, sisäiseen maailmankuvaansa ja samaan aikaan todellisuuteen. Tasapainoinen normaali psyyke, jota leimaa tasapaino tunteen ja ajattelun välillä. Selkeät terveen narsismin oireet, jotka sopivasti provosoituna johtavat tiettyihin narsistisiin reaktioihin, jotka voidaan katsoa terveiden psyykeen omanarvontunnetta suojelevien mekanismien toiminnaksi.

Ei havaittavia persoonallisuushäiriöön viittavia piirteitä. Joitain traumaan viittaavia pinnallisia oireita mm. turvattomuuden piilottelemista, mutta persoonallisuuden osalta ei mainittavaa poikkeamaa keskiverrosta.

Kykenee empatiaan.

Allekirjoitus:

Nouvelle Vague - Heart Of Glass

Jos tämä tarkoittaa nyt sitä, että saan luvan heittäytyä uhriksi, niin allekirjoitan ilman muuta!

http://www.youtube.com/watch?v=2s3iGpDqQpQ

• dizel kirjoitti:

Jos tämä tarkoittaa nyt sitä, että saan luvan heittäytyä uhriksi, niin allekirjoitan ilman muuta!

http://www.youtube.com/watch?v=2s3iGpDqQpQ

F*ck you! And all corns ... Gagaa se olla pitää olla ...

Lady Gaga - You And I (Audio)

• temppuilija kirjoitti:

F*ck you! And all corns ... Gagaa se olla pitää olla ...

Lady Gaga - You And I (Audio)

;P

Ja tuon biisin jälkeen onkin hyvä painua pehkuihin...Öitä Tempulle!

• dizel kirjoitti:

;P

Ja tuon biisin jälkeen onkin hyvä painua pehkuihin...Öitä Tempulle!

Yöt.

• dizel kirjoitti:

Olisikohan miten "uhrien" maailmaa järisyttävää, jos kaikki "palstanarskut" mentäisiin hakemaan diagnoosi ja saataisiinkin "terveen" paperit, kun taas uhrit saisivat jos jonkunlaista häiriöä...

"Mikä tarkoittaisi sitä, että uhrit täällä näkevät ihmisissä vain sen, mitä haluavat nähdä"

jees, siitä subjektiivisuudesta ja luupista vielä...

Tämä on juuri se ilmiö jota kritisoin tässä "noitavainossa".
        Toiset käsittelevät ongelmiaan ihan eri tavoin, siis monet ; kuten näkee bibopalstalla jne... tämä varmuus, jolla toinen on parantumaton änpeehoo on järjetön.

Mä olen sitä mieltä, että jos parisuhteessa ( tai täällä palstalla) on niin pirun vaikea olla, miksi kiusata itseään koska voi lähteä menemäänkin ; joskus kaksi sellaista ihmistä vain sattuu yhteen (ja samat ongelmat ei aina ole samanlaisia muissa suhteissa) jotka tavallaan alkavat tuhoamaan toisiaan ja elämä menee päin prinkkalaa kaikin puolin... ellei esim täällä kyseessä ole riitelynhalu, oman pahan olon purkaminen, katkeruus tai provoilu. Onneksi ei tunnetasolla nuo saavuta, enää.

Mua ei henk koht noissa uhrijutuissa, joita olen itsekin purkanut ihan riittävästi, riso mikään muu kuin se, että kaikki on niin mustavalkoista.

Mutta, mähän olenkin jo saanut terveen paperit ;)

• M.B. kirjoitti:

Narsismi oletettavasti pysyy, nimi vain vaihtuu, jotta Freudia saadaan psykoanalyyseineen sotkemasta tulevaisuuden lääketehtailijoitten voittoja, kun alkavat pyöräytellä pillereitä siihenkin vaivaan ;)

Sana narsisti on liian epämääräinen. Pitäisi käyttää NPH tai narsistinen persoonallisuushäiriöinen tai vaikkapa persoonallisuushäiriöinen, jotka ovat mielestäni paljon kuvaavampia, kuin 'narsisti', joka on aikalailla kaikenkattava, kuten kusipääkin on.

• temppuilija kirjoitti:

"Mutta kuten todettua, minä olen paha sinun näkökulmastasi - narsisti - koska minä yritän ymmärtää tätä ilmiötä syvällisemmin, kuin vain mustavalkoisena hyvä/paha asetelmana.

Mutta tämä on kuin seinille puhuisi, niin kuin se on aina ollut."

Koko aloitus lähti tuosta ajatuksesta mutta taisinpa kirjoittaa sen kiireessä ja puolikädellä, miettimättä sen kummemmin miten asian tuon ilmi.

Ei nyt sillä, että maailma siitä muuttuisi, mutta ei siinä mitään pahaa voi olla...vai voiko ;) ?

• NumeroH:lle

• Narsismi kattaa alleen paljon muutakin kuin sen kuuluisan kaltoinkohtelijan ja uhrin. Palstalla on onneksi pohdittu myös sen monimuotoisuutta ja erilaisia ilmenemistapoja.

Erilaisuutta on monenlaista ympärillämme. Kahta samanlaista ihmistä tai palstakirjoittajaa ei ole. Luojalle kiitos siitä. Olisi epämiellyttävä ajatus jos alkaisimme kloonautua samanlaisiksi joka iikka.

Jostain kumman syystä erilaisuus ja erilaiset mielipiteet tuntuvat pelottavan monia. Miksi? Syökö se jotain itsestä vai muistuttaako se jostain heijastumasta? Milloin ihminen oppisi suvaitsevaisuutta ja suoda toiselle sen saman elintilan kuin itselleenkin?

Palstakirjoittajat eivät kuitenkaan vahingoita - olkoot ketä tai mitä tahansa - meitä siten kuin todellisen elämän kummitukset. Todellisuuden ja bittimaailman ero on valtava. Miksi sitten heijastamme negaatioita, epäilyksiä, hyökkäystä toistemme kirjoituksia ja ajatuksia kohtaan? Onko se pelkoa, häpeää, syyllisyyttä, kätkettyä vihaa vai mitä?

Itse kirjoittajana, narsismin ymmärtäjänä tai ajatustentuojana olen vajavainen. Siksi tämä on henkilökohtainen, minun oma matkani. Toisten tuomat näkemykset vähitellen laajentavat ja auttavat etsimään muitakin näkökantoja omiin käsityksiini. Koen rikkautena erilaisten palstakirjoittajien tuomia ajatuksia, mutta vaikea on hyväksyä tätä henkilöitettyä, kirjoittajiin kohdistettua suvaitsemattomuutta.

Lynett; timanttialoitus. Olet ollut yksi parhaista kirjoittajista, juuri tuon laajemman näkemyksen tuojana.

• "Jostain kumman syystä erilaisuus ja erilaiset mielipiteet tuntuvat pelottavan monia. Miksi?"

Mä en tiedä... se näkyy kaikilla keskustelupalstoilla.

Ihmiset ovat välillä siis aivan suunnattoman raivoissaan jostain pikku-asioistakin ( eikä tämä nyt liittynyt kehenkään täällä !) ja kuumottelevat adrenaliinipäissään.

Ehkä tämä netti tarjoaa oivan kanavan purkaa kiukkua...vähän niin kuin rattiraivokin?

Elisakettu on siistinyt turkkinsa matkalla eikä se paljoa enää hapsota.
        Tarpeeksi kun harjaa niin se alkaa kiiltämään =)

• elisakettu:
        "Erilaisuutta on monenlaista ympärillämme"..."Jostain kumman syystä erilaisuus ja erilaiset mielipiteet tuntuvat pelottavan monia. Miksi?"

Tuo erilaisuus/sen suvaitsevuus-juttu jäi kummittelemaan mieleeni, liekö jokin etsimäni puuttuva palapelin palanen ;)

Onkohan asia ymmärrettävissä käänteisesti? Erilaisuutta suvaitsematon haluaa muitten olevan itsensä kaltaisia (narsismia vai paternaalista altruismiako?)

Miksen itse suvaitse täällä palstalla mukisematta aivan kaikenlaisia kommentteja, kun samalla tiedostan, etten ketään muuta voi muuttaa kuin itseni, enkä kenenkään sananvapautta voi rajoittaa kuin itseni.

*miettii..*

Hmm... ilahtumisen ja närkästymisen tunteet ovat sisaruksia, ja aivan yhtä tärkeitä...onkohan ajottainen suvaitsemattomuuteni oire närkästymisentunteeni tukahduttamisesta ja ulkoistamisesta tunteen tuottaneeseen ihmiseen?

*tuntee itsensä pieneksi...suunnittelee kiipeämistä korkeaan kuuseen* ;-D

Lynett,
        kiitos hyvästä aloituksesta! :)

• M.B.
        yxex kirjoitti:

elisakettu:
        "Erilaisuutta on monenlaista ympärillämme"..."Jostain kumman syystä erilaisuus ja erilaiset mielipiteet tuntuvat pelottavan monia. Miksi?"

Tuo erilaisuus/sen suvaitsevuus-juttu jäi kummittelemaan mieleeni, liekö jokin etsimäni puuttuva palapelin palanen ;)

Onkohan asia ymmärrettävissä käänteisesti? Erilaisuutta suvaitsematon haluaa muitten olevan itsensä kaltaisia (narsismia vai paternaalista altruismiako?)

Miksen itse suvaitse täällä palstalla mukisematta aivan kaikenlaisia kommentteja, kun samalla tiedostan, etten ketään muuta voi muuttaa kuin itseni, enkä kenenkään sananvapautta voi rajoittaa kuin itseni.

*miettii..*

Hmm... ilahtumisen ja närkästymisen tunteet ovat sisaruksia, ja aivan yhtä tärkeitä...onkohan ajottainen suvaitsemattomuuteni oire närkästymisentunteeni tukahduttamisesta ja ulkoistamisesta tunteen tuottaneeseen ihmiseen?

*tuntee itsensä pieneksi...suunnittelee kiipeämistä korkeaan kuuseen* ;-D

Lynett,
        kiitos hyvästä aloituksesta! :)

Kiva nähdä sinuakin yxex!!

Tulipa mieleeni, että ehkä kun närkästyt, reagoit sillä kohtaa itseäsi, joka kertoo sinulle, että mikä on sinulle tärkeää ja mikä toisen esittämä ajatus saa sinut havahtumaan puolustamaan omaa arvomaailmaasi.

Oma arvomaailma on jotakin, jonka pitäisikin olla tärkeää yksilölle. Äärimmäisen suvaitsematon ihminen on ehkä enemmänkin joustamaton mahdollisesti omassa pelossaan vierasta kohtaan??

*huh huh, ulkona ON intiaanikesä ja se erityisesti linja-autossa*

• " Lynett; timanttialoitus."

On!

• xcch

"Muistutan vielä, että tällä palstalla saavat keskustella kaikki, vaikka änpeehoot sillä tämä ei ole moderoitu "uhripalsta" vaan aiheen sisällä kaikki on vapaata. "

Eihän tuota ole kukaan väittänytkään, ongelma on pikemminkin ollut että muutamat on yrittäneet vaientaa uhrien kirjoituksia. Esim. Hennaa on ajoittain kritisoitu ankarasti.

Joten muistuttaisin aiheellisesti että tämä palsta ei ole narsistien temmellyskenttä vaan täällä saa myös uhrit kirjoitella :)

• Halebob veti herneen nenään ... So what?

• temppuilija kirjoitti:

Halebob veti herneen nenään ... So what?

Ainiin ... tänään ...

Rihanna - What's My Name? ft. Drake

• Totta kai saavat uhritkin kirjoitella mutta vastaukset eivät miellytä aina koska palsta ei ole moderoitu uhripalsta.

Se pitää muistaa.

Muistan alkujaan kuinka itteäänkin "jännitti" laittaa tänne mitään omista sekoiluista koska näin mikä meno täällä oli... kuin moukarihäkissä välillä ;)

Hyvin kävi vaikka jouduinkin siihen multinikkisekoiluun totta kai heti mukaan.

Mutta here i am, joidenkin kiusaksi, edelleen =)

• M.B.
        lynett kirjoitti:

Totta kai saavat uhritkin kirjoitella mutta vastaukset eivät miellytä aina koska palsta ei ole moderoitu uhripalsta.

Se pitää muistaa.

Muistan alkujaan kuinka itteäänkin "jännitti" laittaa tänne mitään omista sekoiluista koska näin mikä meno täällä oli... kuin moukarihäkissä välillä ;)

Kiva kun olet :)

• 8+1
        lynett kirjoitti:

Totta kai saavat uhritkin kirjoitella mutta vastaukset eivät miellytä aina koska palsta ei ole moderoitu uhripalsta.

Se pitää muistaa.

Tottakai saavat narsistikin kirjoitella mutta vastaukset ja kirjoitukset eivät aina miellytä koska narsistien uhreilla ei ole mitään tarvetta kehua ja ihailla narsisteja.

Se pitää muistaa.

• ihan tiedoksi vaan
        lynett kirjoitti:

Se pitää muistaa.

Ai sä annat luvan että "teille saa tulla kylään jos sopeutuu talon sääntöihin"?
        Ei tätä ole tarkoitettu yhtään enempää narsistien kuin uhrienkaan kirjoitteluun, joten lupaasi ei tarvita.

• M.B.
        8+1 kirjoitti:

Tottakai saavat narsistikin kirjoitella mutta vastaukset ja kirjoitukset eivät aina miellytä koska narsistien uhreilla ei ole mitään tarvetta kehua ja ihailla narsisteja.

Se pitää muistaa.

Nonni, tasapeli :)

win-win

• 8+1
        M.B. kirjoitti:

Nonni, tasapeli :)

win-win

• +-
        8+1 kirjoitti:

Se pitää muistaa.

Onks Lynsky narsisti ? Terkkuja Lynetille täältä kaukaa rakastaen ymmärtämällä mitä näet

• +- kirjoitti:

Onks Lynsky narsisti ? Terkkuja Lynetille täältä kaukaa rakastaen ymmärtämällä mitä näet

Ai vaan... mutta onks pakko ottaa vastaan palstadiganoosi jos ei taho ;) ?

• lynett kirjoitti:

Ai vaan... mutta onks pakko ottaa vastaan palstadiganoosi jos ei taho ;) ?

diganoosi, mikä se sitten onkaan.... ;)

Kuulostaa paremmalta kuin diagnoosi

• ihan tiedoksi vaan kirjoitti:

Ai sä annat luvan että "teille saa tulla kylään jos sopeutuu talon sääntöihin"?
        Ei tätä ole tarkoitettu yhtään enempää narsistien kuin uhrienkaan kirjoitteluun, joten lupaasi ei tarvita.

Ai vaan uudelleen =)

*tarkistaa että oma lupa on taskussa*

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      93
      2477
    2. Mistä löytää kadonnut motivaatio?

Mikä neuvoksi, kun oikein mikään ei enää jaksa huvittaa eli ei ole motivaatiota tehdä mitään? Joka päivä ajattelen, että
      Sinkut
      142
      2254
    3. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      13
      2068
    4. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      171
      1560
    5. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      138
      1277
    6. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      193
      898
    7. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      85
      886
    8. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      174
      856
    9. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      451
      796
    10. Mitä ajattelit ensimmäisenä kun

näit kaivattusi ekaa kertaa?
      Ikävä
      52
      684
    Aihe