Lonkan jatkuva naksuminen

paukkulonkka

Hei!
Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta lonkan naksumisesta kävellessä ja mistä voi johtua?
Minulla on vasen lonkka naksunut kyllä ennenkin välillä kävellessä, mutta sitten se on ollut pari vuotta poissa. Nyt on tilanne se, että kävelylenkillä joka askeleella kuuluu napsahdus, sen oikein kuulee, voisi sanoa, että on paukkuva ääni.
Jalka tulee kävellessä joskus myös jäykän oloiseksi ja joskus kipeytyykin siitä lonkasta hieman pitemmillä lenkeillä. Välillä myös saman jalan polvi kipeytyy ja nilkassakin tuntuu kipua. Mikä voisi olla vikana, tarvitsisiko mennä lääkäriin. Paheneekohan vain ajan mittaan. Olen 45 vuotias nainen.
Voiko joku niksauttaja auttaa vai millsista hoitoa tämä vaatisi?

9

13581

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kipulonkka

kuvauta lonkkasi ,jos vaikka kuluma

• '''''''

Ääni voi tulla psoas jänteestä, puhutaan sellaisista kuin internal snapping hip tai external snapping hip. Suomeksi napsulonkka. Eli siinä psoas jänne pompsahtelee, kiristyy ja aiheuttaa kipua. Tai sitten ääni voi tulla itse lonkkanivelestä. Oli kyse mistä tahansa, niin lääkärissä käynti on paikallaan.

• Samanlaista

Hei,
      minulla on ollut muutaman kuukauden samanlaisia vaivoja kuin sinulla, mutta pystyin kuitenkin lenkkeilemään, jumppaamaan jne. Kävin lääkärissä, mutta halusivat vain seurata asiaa ilman sen ihmeempiä tutkimuksia. Fysioterapeutti antoi voimisteluohjeita.

Nyt yllättäen lonkan vaivat pahenivat niin, että yhtenä aamuna en pystynyt enää kunnolla kävelemään, housujen pukeminen ei onnistu kuin maaten jne. Kävin taas lääkärillä, ja nyt odottelen tutkimustuloksia.

Muutaman päivän levolla ja tulehduskipulääkkeillä vaivat ovat helpottaneet sen verran, että pystyn liikkumaan hiljalleen sisällä. Lenkkeilystä ei kannata edes haaveilla. Toivottavasti tästä vielä kuntoutuu ennalleen ja pääsee lenkille.

• nuoriLonkkavaivainen

Olen vasta 14 mutta mulla on puol vuotta lonksunu molemmat lonkat todella äänekkäästi joka askeleella (5 metrin päästä kuulee paukkeen pahimpina).kävin pulssissa lastenortopedilla ja sitte otettii röntgen - ja magneettikuvat. kuvista ei mitään löytynyt ni asia jäi siihen. Se ei mullakaan satu yleensä mut joskus pitkän matkan käveltyy tuntuu et lonkat muljahtais pois paikoiltaa ja rupee särkemään:/ harrastan urheilua paljon mutta ei lonksu juostessa tai jumpassa yms. Varattiin nyt sitte Neosta aika toiselle ortopedille ja katotaa keksiskö se jtn mikä edes helpottais oireita jollei syytä löydetä.:)

• nuoriLonkkavaivainen

kävin ortopedilla ja määräsi 8 käyntiä fysioterapeutilla. Reisien ja lonkkien treenausta siis luvassa

• e.alhonen

Täällä kanssa paukkuvat lonkat!
      Olen 21-vuotias nuori nainen ja olen käynyt magneettikuvissa ja varjoainekuvissa. Kuvissa muistaakseni näkyi hieman rustojen kulumaa ja että joku luu/luiden väliin jäävä rako siellä lonkassa olisi liian pieni, jossa ei mahtuisi lihas kunnolla liikkumaan. Kuitenkin paperissa lukee että tilannetta pahentaa huono lonkan ja lantionseudun lihastasapaino, joka olisi tod.näk. potilaan päällimmäinen ongelma (koska varjoainekuvauksissa saatu puudutusaine ei auttanut). Ja siitä seurasi puolen vuoden itsenäinen jumppa, sain ohjeet TYKS:n fyssarilta, mutta että on jäänyt vähän tekemättä. Mitään fysioterapiaa en tähän vaivaan saanut, mutta perussairauteni vuoksi saan vuosittain 15x/vuosi fysiota, jossa mukava fyssarini oli sitä mieltä että paneudutaanpas lonkan ja lantionseutuun. Lihaksia on löytynyt (JEE!) mutta niistä ja kipulääkkeistä ei helpotusta...
      Mahdollisesti edessä ehkä jokin toimenpide, vielä en osaa sanoa, mutta ylihuomenna perjantaina on ortopedin tapaaminen..

Että kannattaa varmaan tutkia lonkat, jos niissä on jotain vikaa!

• Mitäs pitäis tehä

Minulla on sama ongelma. Olen 16v ja harrastan ratsastusta ja olen aika hyvässä kunnossa, varsinkin reidet ja tämmöset pysyy kyllä kunnossa. Syön terveellisesti enkä käytä päihteitä jne. Kävellessä tuo oikea lonkka naksuu niin että ihan lonkkaluu väpättää ku pitää kättä siinä. Lenkillä ei ole ongelmaa, eikä jumpatessa. Mutta kävellessä, varsinkin jos käyttää korkokenkiä niin ai että. Kävellessä siis tuntee ihan sen nakseen, mutta se ei sillain kipeä ole. muutenkaan se ei ole kipeä ollut, paitsi silloin kolme vuotta sitten kun sen alkoi huomaamaan. Silloin laukatessa hevosella jumitti kyllä lantio ihan tyystin ja tuntu ihan karmea paine siinä lonkassa, piti lopettaa kesken se lenkki. Muuten ei ole ikinä ratsastaessa tehnyt tuollain, ei edes esteillä.
      Terkkarilla kävin kysymässä ja se sano et ihan normaalia ja jos häirittee ni mee lääkärii. Lääkäri ei sanonu juuta eikä jaata. Kyllähän tästä kiva olis joku selvyys saada ettei tartte parikymppisenä proteesia... Että pitäiskö mennä taas lääkärille tirisee? Mä kyllä naksun muutenkin kaikkialta, jos naksuttaa mutta en kyllä nyt oikee tykkää tosta kävellessä naksumisesta. Juuri ja juuri siedän ton kyynärpään joka ruksuu esim. ruuvimeisseliä käyttäessä.

• MarkusNumminen

Minulla on kokemusta myös tällaisesta. Olin vuosi sitten leikkauksessa jossa lonkkaani siirrettiin pari milliä eteenpäin. Toipuminen kesti puoli vuotta, mutta nyt lonkkani on kuin uusi. Sain toipumiseen pyörätuolin, jotta pystyisin liikkumaan. Voin lämpimästi suositella lonkan leikkausta. Leikkaus tehtiin Terveystalolla. Lonkkani on nyt kuin nuoruudessa!😃

• Niinsevaannyton

Nivelrikko se siellä ilmoittelee äänellään olemassaolostaan! Sori nyt, kokemus puhuu täällä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1506
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1335
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      14
      957
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      926
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      186
      868
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      801
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      82
      775
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe