Vuosaaren sataman liikenne

Olo kuin ekaluokalla

Jännittää ilmeisen satamaväylän ylitys itäänpäin mennessä, onko jotain erityistä huomioitavaa ? Karttaankin lienee tullut painatuksen jälkeen vaikka mitä tuolle kohtaa ?
Finnlinesin aikataulut lienee hyvä selvittää etukäteen.

16

290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • op

edit lisäys : ilmeisen vilkkaan

• 36

Ei siellä kovin vilkasta liikennettä ole, muutama laiva päivässä ja ne näkee kyllä jo varsin kaukaa. Ja väyläalue ei ole kovin leveä, mitä lie 200-300 m jos sitäkään.

• FF 27

Länsisatamassa oli kyllä ihan reipas liikenne mielestäni pari viikkoa sitten. 5 isoa matkustajalaivaa näin parhaimmillani kun Pihlajasaaressa kävimme. Kertovat kyllä äänimerkillä jos satut pahasti linjalle. Itse jäimme suosiolla odottamaan väylän ylitystä. Liikkuvat yllättävän nopeasti.

• autiota

Nyt puhutaankin Vuosaaren sataman väylästä joka on pk-seudun hiljaisin väylä.

• FF 27
        autiota kirjoitti:

Nyt puhutaankin Vuosaaren sataman väylästä joka on pk-seudun hiljaisin väylä.

Juu ymmärsin kyllä. 8 alusta näyttäisi satamassa tällä hetkellä olevan.

• Op
    • Matti Lappalainen

Kun noudatat meritien sääntöjä ei sun päälle aja laiva Ei siinä sen kummempaa ole. Kyllä sinne sinäkin mahdut. www.snoopy.fi

• herätys???

oma paattini liikkuu noin 7-8 solmua ja pitäisi oikein jäädä tähtäilemään finnlinesiä, että saisi jotain jännitystä aikaan. suosittelen että vaihdat veneilyharrastuksesi vanhainkodin punkkaan.

• Turpauivelo inisijä

Kerran kevytveneellä seikkaillessani Inkoossa väylällä sain huomautuksen oikein 5 lyhyen äänimerkin kera, joka sanoo suurin piirtein näin: "Turpauivelo sassiiin siitä väylältä tai täältä pesee". Sen koommin olen muistanut tähystää laivaväylällä ahkerasti.

• Jokisen Jussi

Silloin kun näköyhteyttä ei ole, laivojen liikkeiden ennakointia auttaa VTS:n kuuntelu VHF:llä - Helsingissä kanava 71. Muiden alueiden VTS kanavan näät merikortista. Jos sinulla sattuu olemaan veneessä jo plotteri ja VHF, AIS vastaanottimen hankinta oli ainakin minulle hintansa väärti. Jelppaa paitsi satama-alueilla, myös saaristoväylillä joilla laiva liikennettä, missä laivat tulevat välillä todella "puun takaa".

• Op

Kiitos. VHF-kurssi ja laitehankinta on vielä edessäpäin, samoin plotterin ja ehkä myöhemmin AIS:n hommaaminen. Ehkei tällä ikää vielä vanhainkotiin...

• "vaarallinen tehtävä

Ei laitteita eikä kursseja ja olen ylittänyt väylän ja kulkenut väylää useasti.

• silti...
        "vaarallinen tehtävä kirjoitti:

Ei laitteita eikä kursseja ja olen ylittänyt väylän ja kulkenut väylää useasti.

Jos näkyvyyttä riittää, ei siinä ylityksessä mitään laitteita tarvita. Mutta entäs jos onkin sumu? Silloin olo on vähän kuin rautatietä ylittäisi sokkona, vaikka ei niitä juniakaan usein kulje.Väylä menee rannasta avomerelle, eikä sitä voi mistään kiertää. Ja ne laitteet ja kurssit käyvät kaikkialla muuallakin kuin Vuosaaren väylän ylityksessä, hinta vain satasia.

• ei paha

Vuosaaren väylä ylitellään vakiosti viikonloppuisin. Tähän mennessä sataman aukeamisen jälkeen on kerran väistelty laivaa. Ei siis tosiaankaan mikään paha rasti.

• 32

Aika hyvä säkä, jos vain kerran olette siellä laivan kohdanneet. Itse kuljen mennen tullen tuon väylän poikki n. 6-8 viikonloppuna kesässä ja joka kesä on pari kertaa joutunut joko jonkinlaisen väistömanööverin tekemään tai ainakin arvioimaan, onko tarvetta. Mutta näkyvyyshän on siellä hyvä ja satamaväylä tosiaan vain alle 300 m leveä. Ja taitaa olla niin, että VTS ei ohjaa sille kohtaavia aluksia lainkaan. Ainakaan en muista kertaakaan nähneeni, että siellä olisi ollut näköpiirissä kahta laivaa samaan aikaan.

• Itää kohti

Meillä myös vakio viikonloppureitti kulkee Vuosaaren väylän poikki. Ehkä joka toisena viikonloppuna kohtaamme väylällä liikkuvan laivan. Alue on kuitenkin kohtuullisen hyvällä näkyvyydellä, joten eivät tule yllätyksenä ja kun oman vauhdin osaa arvioida niin kohtaamisen pystyy suunnittelemaan joko hidastamalla ja antamalla laivan mennä ensin tai jos matkaa on riittävästi niin äkkiä pois alta. Meille ei ole torvia tarvinnut huudattaa, mutta aina silloin tällöin tuolla väylien läheisyydessä kuulee kyllä näitä varoitushuutoja, kun joku huvivene ei ole osannut arvioida vauhtiaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      53
      2434
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      29
      1817
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      73
      1511
    4. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      266
      1420
    5. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      138
      1230
    6. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      13
      990
    7. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      11
      983
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      978
    9. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      65
      965
    10. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68