Mitä tekemistä koiralle jättää kotiin?

apuvajelppivä

Minulla on kohta vuoden ikäinen cockeri. Muutin juuri uudelle paikkakunnalle ja koira joutuu olemaan pitkähköjä aikoja yksin. Suurimmat "tuhot" on tehty kun olen ollut vain tunnin, kaksi poissa. Sängystä vedetään peitot ja tyynyt pois, tänään jopa myös petari!! Jätän koiralle aina tekemistä, aktivointipallon, puruluun, leipäpalasen. Lisäksi koiralla on muutama oikea luu, joita se kaluaa edelleen. Mitä asialle voisi tehdä? Kuinka saan koiralle jotain tekemistä, jotta sen ei tarvitsisi keksiä sitä itse?

10

5752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • canis.familiaris

      Ei koira aktivointi sisällö ole ikinä järkevä asia, jos tarkemmin asiaa ajattelet. (aktivointi)

      Rajaa tila, ulkoiluta ja ruoki koira ennen lähtöä. Anna luut vain, kun koira on yksin.
      Radio taustalle jne. perus juttuja. Liikunta ja aika tasaa käytöksen, jos sitä ei aijemmin ollut....

    • sinä aiheutat tuon

      Oletko opettanut koiran olemaan yksin vai oletko vain jättänyt sen yksin? Oletko antanut sen tottua uuteen ympäristöön rauhassa, ääniin, hajuihin, liikkeisiin, jne?

      Aktivoitko sitä ylipäänsä? Omilleni en jätä mitään kun jäävät yksin, saattaisivat vain innostua niistä. Liikumme riittävästi ja monipuolisesti, koirat saavat muutenkin seuraa ja treenaamme eli nukkuvat täysunta onneliisina ja rauhassa aina yksin ollessaan.

      Syy löytyy siis sinusta (tekemättä jättämisistäsi), ei koirastasi.

    • F

      Reippaalle lenkille (n. 1/2-1 h, riippuen koiran aktiivisuudesta) ennen yksin jääntiä ja siihen päälle rauhoittuminen. Sitten jätetään rajattuun tilaan. Koiran pitäisi jäädä mielellään petilleen lepäämään, ei riekkumaan minkään aktivoinnin kanssa.

      • Koi_ruus123

        Toisaalta: jos koira joutuu olemaan esim. 8 tuntia yksin, onko reilua vaatia sitä vain makaamaan hiljaa paikoillaan? Koira ei voi tehdä neljän seinän sisällä ajankuluksi samoja asioita kuin ihminen, se ei voi esim. lukea lehtia tai katsoa telkkaria ym. Jaksaisiko ihminenkään maata lattialla 8 tuntia? On ihmeellistä, miten koirat ovat voineet sopeutua ihmisten maailmaan...

        Tämä oli vain ajatus.


    • canis.familiaris

      "Toisaalta: jos koira joutuu olemaan esim. 8 tuntia yksin, onko reilua vaatia sitä vain makaamaan hiljaa paikoillaan?"...on ja sen on myös koiralle luonnollista nukkua/levätä silloin kun ei ole aktiivisessa tilassa. Se säästää energian siihen mihin se on totutettu. Koira nukkuu luonnollisesti n.16h

      Aktivoiti ja liikunta pitää olla koiralla säännöllistä, (energiankäyttö ja hyvinvointi) kontroloitua (turvallisuus) ohjattua..(määrä/hallinta). Jos ei niin niistä saadaan usein lukea milloin mistäkin.

      "On ihmeellistä, miten koirat ovat voineet sopeutua ihmisten maailmaan.."..eikö olekkin. Jos villi koiralla olisi evästä kokoajan saatavilla se saattaa nukkua pitikä jaksoja jopa 18h kerrallaan. Kissa nukkuu 2/3 elämästään

    • yksinkertaista

      Jos koiraa aktivoi ja liikuttaa, ruokkii ja huolehtii terveydestä, totuttaa yksinoloon, niin EI ole mitään tarvetta rajata sille tilaa. Tällöin koira on täysin rauhassa, nauttii rauhassa olemisesta ja lepää tyytyväisenä.

      Jos koira tuhoaa kotia, niin sillä on kipuja, stressiä, nälkä hätä ulos, se on pelokas, yms. Eli omistaja omalla tekemisillään, miten kouluttaa koiraansa ja huolehtii siitä, voi vaikuttaa näihin.

      Koirahan viestii riehumisella, että kaikki ei ole hyvin.

      Herää omistaja! Mieti, mistä et huolehdi, niin asiakorjaantuu helposti.

    • apuvajelppivä

      Koiran tilaa ei voi juuri rajata sillä asun yksiössä. En tiedä mitä muut on ajattelee, mutta olen itse sitä mieltä, että koiran ei tarvitse maata tosiaan sitä 8 tuntia vaan paikoillaan. Koira on vielä pentu iältään ja käytökseltään, joten se saa luvallisesti leikkiä ja syödä luitaan. Ikinä se ei ole taloa tai huonekaluja tuhonnut, ainoastaan levitellyt tavarat lattialle. Muutama pehmolelu on tosin hukannut nenäsä.

      Käymme ulkona kolmesti, joista yksi on vain "pissilenkki", toinen n. puoli tuntia ja kolmas ihan lenkki, päivästä ja aikataulusta riippuen 45min-1,5h. Koira on ollut ennenkin yksin, eikä ole tehnyt pahojaan, vaikka liikunnan määrä olisi ollut vähäisempikin.

      • kongi

        Koira on luultavasti hämmentynyt, kun olette muuttaneet uuteen paikkaan. Varsinkin, jos se joutuu nyt olemaan pidempään yksin kuin ennen. Sinun kannattaisi kerrata koiran kanssa yksinoloharjoituksia. Siis piipahdat vähän aikaa oven ulkopuolella ja tuletkin kohta takaisin ym.

        Kyllä minusta koiralle voi jättää jotain tekemistä yksinolon ajaksi, jos siitä on apua. Itse jätän monesti esim. pakastetun, jollain herkulla täytetyn kongin. Koirani on todella vilkas (ja nuori), joten minusta ei ole reilua odottaa siltä 8 tunnin täydellistä hiljaisuutta ja paikallaan makaamista. Kun jätän sille jotain pientä tekemistä, koira on tyytyväinen eikä tavaroita ole levitelty tms.

        Minulle on ihan sama, miten paljon villikoirat nukkuvat päivässä. Jos jokin tekeminen auttaa omaa koiraa käyttäytymään kunnolla yksinollessa, voi tekemistä ihan hyvin jättää. Mielestäni asiaa ei tarvitse sen kummemmin analysoida. Aloittajan koira ei kuitenkaan ulvo yksinään tai yritä kaivautua oven läpi ulos. Päiväpeiton alasvetäminen on aika pientä näihin verrattuna.


    • nhyjntd

      Juoksuja sillä tai lähistöllä? Elämässänne tapahtunut muutoksia, esim omistajalla stressiä?

    • Anonyymi

      Kirjoitus on jo taivaan vanha, mutta päätin kirjoittaa tänne, jotta joku muukin kaipaava saa useita mielipiteitä/vinkkejä. Jokainen koira on yksilö. Meillä 1v 2kk todella energinen ja leikkisä tapaus. Pienempänä keksi jyrsiä penkin jalkaa ja levittelee kyllä pyykkikorin sisällön edelleen, jos unohdan koiralle ”rajattuun” tilaan. (Ei pääse makkariin, eikä kylppäriin.) Kun jätän jäisen kongin ja esim.vessapaperirullan, jonka sisälle jemmattu pari herkkua, niin pärjää hyvin useamman tunnin. Olen joskus kuullut, että jos koira ”selviää” ensimmäisestä puolesta tunnista huolestumatta/hätääntymättä yksin jäännistä, niin pärjää myös pidempään jos siihen on totutettu. Toki meillä rutiinin kuuluu lenkki ja rauhoittuminen, sekä täysi huomioimattomuus n.10min ennen pois lähtöä. Sen olen ehkä kokenut kaikken tärkeimmäksi. Eli koira ei jää yht.äkkiä tyhjän päälle. Samoin tulen täysin eleettömänä kotiin, eli en buustaa ovesta kulkiessa koiran näkökulmasta mitään erikoisen ihmeellistä. Tämä oli jo yksinolon harjoittelussa. En palkannut sen 5 min jälkeen mitenkään. Tulin ovesta takaisin ylipäätään vasta kun pentu oli hiljaa, jos piti jotain ääntä. Tätä harjoiteltiin myös portin kanssa, ennen kuin jäi ensimmäisissä harjoituksissa edes oven taakse.
      Mutta jokainen koira on yksilö ja muutokset ovat ihmisillekin hankalia. Lisäksi vahtivietti yms rotukohtaiset asiat vaikuttavat. Asiat eivät ole niin kovin mustavalkoisia. Välillä harjoitukset voi vaatia kertaustakin :) Tsemppiä kaikille karvaisten perheenjäsenten kanssa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5062
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2347
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1558
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe