Miten auttaa poikaystävää?

_Rankkaa Paskaa_

Hei, tää on jo varmaan aika epätoivosta tulla kirjottelee tänne! mut en tiijä enää mitä muutakaan tehdä..

Rupee käymään voimille tämä...............

Mutta siis kirjoitan lyhyesti, poikaystäväni juo ihan HELVETISTI ja just toissapäivänä sen faija kuoli alle viiskymppisenä ja minkähän takia.. elintapojen ja ryyppäämisen..............................

Mä en haluu että mun poikaystävälle jää kanssa ränni päälle ja menetän sen , en jaksa enää tätä tuskaa ja vaan itkua.... ;((

Tuntuu et se on kauhee ponnistus rakastaa poikaystävä irti noista ongelmistaan!

Kauheinta on kun tajuu vielä et sen kuoren alla on niin hyvä poika jolla on niin mahdottoman hyvä ja hellä sydän ja jotenki musta tuntuu et se ei itekkää haluis olla tollanen vaan haluis olla kiltimpi............. mut en ymmärrä sitten miksei se lopeta!

Sitten kun sanon asiasta, ihan asiallisesti, alkaa se vittuilu...

Mitä tämä on???

Ja pahinta on kuulla se et se vajoo niin epätoivoon et se ei ees välitä enää et tapahtuuko sille jotain vaiko ei.................... TEKIS MIELI HUUTAA ET EIKS SE YHTÄÄN TAJUU MILTÄ MUSTA ESIMERKIKS TUNTUU MUT TUNTUU KUN HUUTASIN SEN SUORAAN TYHJILLE SEINILLE !!!!

Kaveripiirisäki on vähän semmonen.............................................................

Mitä minä sen jätkän kanssa teen..., kertokaa??

Haluun vaan elää sen kanssa onnellisena, hymyillä sille joka ilta ja olla lähellä ja pusutella ja pitää kädestä ja perustaa yhteisen kodin ja perheen

44

1059

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen joskus sivunnut aihetta. Kopsaan kirjoitelmaani vuodelta 2008:

Tärkeintä juopolle on alkoholi. Hänen maailmansa pyörii sen ympärillä ja kaikki on sille alistettu. Alkoholi on tärkeämpää kuin puoliso, lapset, vanhemmat, sisarukset, ihmissuhteet yleensä, ja kaikki muu.

Kuitenkin juoppo tarvitsee perheen tai vastaavanlaisen ihmissuhteen pitääkseen yllä sosiaalista kulissia. Tai rahan takia. Juomiskausien välillä hän yrittää vahvistaa asemaansa perheessään käyttäytymällä erinomaisen rakastettavasti, tekemällä palveluksia, olemalla huomaavainen, ostamalla lahjoja jne. Tämän käyttäytymismallin perustana on saada aikaan tilanne joka mahdollistaa juomisen aloittamisen uudelleen ilman, että kulissi (=perhe) romahtaa.

Tällä palstalla saa lukea usein kirjoituksia, joissa puoliso, useimmiten vaimo, kertoo että "minulla on maailman ihanin puoliso, kunhan hän vain ei joisi". Näiden viestien kirjoittajat eivät ymmärrä, että puoliso on "ihana" voidakseen juoda.

Koska asia on vaikea, sanon vielä toistamiseen, että juopon ajatusmaailmassa k a i k k i pyörii alkoholin ympärillä. Kun tiedostaa tämän, juopon käyttäytymisen omituisuudet selvenevät.

• s

alkoholisti tarviis apua joltain muulta kun kaikkein läheisimmiltä. ja kaikki pitää lähteä ihmisestä itsestään, silloin kun on itse päättänyt niin. vaikka kuinka yrittäisit, sinä et pysty auttamaan. henkilökohtaista kokemusta löytyy, sekä myös työmaalta paljon. se on niin vaikee asia, joka on syvällä sielä vaikka kuinka tahtois, ja yrittäis. niin kova on koulu ja itsekuria pitöis löytyä ihmiseltä itseltään. suraava vastoinkäyminen, sielä ollaan taas pullonpohjalla. :( tsemppiä teille, paljon ja voimia jaksaa.

• sdvfbdf

Tuo on täyttä totta.

• jussi89887

Jos viina vie, niin se vie.
      Jätä se niin ehkä se silloin saa silmänsä auki ja tajuaa tärkeämät asiat elämässä.
      Olen nähnyt vastaavia tapauksia monia kertoja, kaikki on yhtä ihania mutta jos viina vie niin se vie...
      Herätä se, herää itse!
      Tajutkaa tilanne, ajattele onko tilanteessa mitään tulevaisuutta?
      Jos ei ole niin aloita itse uusi, parempi elämä.
      Kenenkään ei tarvitse pilata omaa elämää vain toisen juopottelun takia.
      Voimia!

• t. voipytty

Olet varmaan huomannut, että pyyntösi ja toiveesi hänen raitistumisestaan kaikuvat kuuroille korville. Et voi muuttaa toista ihmistä. Itseäsi voit. Voit muuttaa asennettasi tähän sinulle rakkaaseen alkoholistiin.

Muista, että juominen sairastuttaa myös lähellä olevat ihmiset. Oma elämänpiirisi pienenee, rupeat salaamaan poikaystäväsi juomista ja toilailuja. Talous ja ihmissuhteet kärsivät. Elämä rupeaa tuntumaan loputtomalta suossa tarpomiselta.

Kuitenkin toivoa on. Monet samanlaisessa tilanteessaa olleet puolisto ja läheiset ovat selvinneet ottamalla käyttöönsä AlAnonin ohjelman ja toveriseuran tuen. AlAnon on läheistensä alkoholin käytöstä kärsivien ihmisten auttamiseen syntynyt yhteisö.

Tutustu siihen ja käy tapaamassa siihen kuuluvia ihmisiä. he ovat saaneet avun tuskaansa, sinäkin saat, jos otat ensimmäisen askelen.

Onko läheiselläsi alkoholiongelma? - Al-Anon - Vertaistukea ...
      Alkoholistien perheille ja ystäville tarkoitettu toipumisohjelma.
      www.al-anon.fi/ - Välimuistissa - Samankaltaisia
      Ryhmät
      Kirjallisuus
      Toipumiskertomuksia
      Testaa Miten Al-Anon auttaa
      Usein kysyttyä
      Miten pääset ryhmään
      Hoitoalan ammattilaisille

• Vast.

Et voi auttaa mitenkään, jos itse ei tajua, mihin on liukumassa.

• _Rankkaa Paskaa_

Kiitoksia kaikille vastauksista!

No tulen tänne jatkamaan vielä vähän hieman uusista kuulumisista..

Siis tähän astihan minä oon ainoastaan ollu hellä ja hoivaavainen, koittanu rakastaa sen irti ongelmistaan, kertonu miten hyvä jätkä se oikeesti on ja ei sen tarvii olla tollanen..... :))

Mut kun se lupas ja lupas edellisenä päivänä et vähentää, ja seuraavana päivänä kuulen häneltä vitut

Nii on omaki terveys sen verran ulalla et miks mun pitää aikuista ihmistä passata kuin jotain viis vuotiasta!! Eikö se vois holhota ite itteesä ettei mun tarvii jatkuvasti huolehtia vittu...................... Mut oon päättäny et nyt alan keskittyy itteeni ja huolehtimaan ittestäni jotta voin parantua omista ongelmistani, koska jos mä oon kanssa tämmönen nii ei musta oo ottamaan sitä painetta mitä tämän alkoholi taistelun kanssa tulee! Ihminen on sillon terve kun se kestää painetta..

Eilen hän siis sanoi minulle msn välityksellä että on ryyppäämässä

Minä siis olen nyt viikonloppuna käymässä vanhempieni luona ja hän on puolestaan omalla kämpillään, ilmeisesti isolla lössillä............

No kun en enää jaksanu ruveta nipoo koko asiasta, nii laitoin sitten vaan messingerin henkkoht. viestiin näin " EI NE ONGELMAT JUOMALLA RATKENE... EMMÄ HALUIS MENETTÄÄKÄÄN SUA, MUT EMMÄ ENÄÄ JAKSAKAAN! "

No tämä tajus sitten about vartti myöhemmin tämän.

Ja laitto miulle vaan ok.

No itehän olin ihan hiljaa... en vaivautunu keskustelemaan

Nii kohtahan tällä on jo hätä, kirjottelee jatkuvasti msn, lähettelee herätteitä, koittaa soittaa puhelimeen, uhkailee että "meijän juttu" on ohi.. ja ite hän on käyttäytyny mua kohtaan et tunteita ei muka ois aina välillä mut taitaa olla sittenkin...........................

Oisko tälläsestä " viileen bitchmäisen " - linjan ottamisesta kenties apua??

• viileevaalee

www.al-anon.fi/ -

• Kokemusta on....

Se ei ainakaan auta jos jätät sen ja otat sitten aina takaisin ku alkaa ruikuttamaan. Jos jätä niin jätä niin että sitten otat korkientaan takaisin kun ollut kauan juomatta ja päässyt kuiville kokonaan.

• Hedonistibotti

Seurustelin teininä melko samanlaisen nuoren miehen kanssa. Voin luvata sulle, että luultavasti ei tule tilanne tuosta muuttumaan. Lupauksia tehdään jos jonkinlaisia, ainakin krapulassa muutoksenhalu on kova, kunnes tulee joku negatiivinen asia elämässä/perjantai/kaverin bileet tai ihan mitä tahansa ja lopun kai arvaattekin...

Pyydän sinua aloittaja miettimään tarkkaan, haluatko hankkia lapsia ja elää arkea alkoholisoituneen ihmisen kanssa. Haluatko että lapsesi kasvavat alkoholisti isän vallan alla? Haluatko elämäsi olevan jatkuvaa kännidraamaa jota kumppanisi ylläpitää, haluatko joutua elättämään luultavatsi työtöntä miestä, joka istuu päivät juomassa/sekoilemassa kaduilla? Mieti ihan tosissaan, millaisen suhteen tahdot ja millaisen isän tahdot lapsillesi. Tahdotko elää sitä suht tylsää mutta turvallista arkea vai vuoristorataa jossa ei käänteitä ja kauhua puutu.

Itse jätin alkoholistimiehen parin vuoden seurustelun jälkeen. Vieroitusklinikallakin herra asui, mutta aina palasi vanhaan. Joillain ei vain ihan tosi itsekuri riitä lopettamiseen vaikka kuinka läheiset tukisivat! En väitä että aina olisi näin, olenhan itsekin omistanut alkoholiongelman teini-ikäisenä. Nyt 1,5 vuotta raittiina ja en kadu päivääkään jona olen kieltäytynyt juhlimisesta. Mutta tässä täytyy olla kova usko elämän mielekkyyteen raittiina ja itsekuri. Poikaystäväsi ei kuulosta ihmiseltä, joka ihan heti ainakaan olisi juomista lopettamassa. Ja nimenomaan lopettamassa, tuollainen lupailu vähentämisestä on yhtä tyhjän kanssa. Alkoholisti ei voi juoda tippaakaan.

Toivon että teet järkiratkaisun, aina ei saa mennä tunteiden perässä.

• Gaaagaa345

Öö, ikää on? Kuulostaa aika teinimäiseltä touhulta. Itellä on alkoholiongelma, myönnän. Mutta ei se niin paha viellä onneks ole et pystyn itteeni kontrolloida. Mutta kyllä mä kasassa pysyn.

• '-'-

Itse sain avun www.apualalkoholismiin.fi eli Rehapista kannattaa lukea ainakin weppi sivut.

• ()%&%&¤%&#¤#"#!/%(/&

Mie olen tollasia juopporenttuja saanu katella maalimansivu. "En tänään juo!" "Ohhoh! Ompa karmee jysäri. Taijan ottaa kaljan!" "ottaskohan yhden...kaks..kolme.." "olisko ees yhtä? (sikspäkkiä?)" "En varmaan ikä-kuun-päivänä-ennään!" jnen..jne..jne. Viikosta toiseen, kuukauesta-toiseen, vuoesta-toiseen. Sama laulu ja valitus. Akka kitisee ja valittaa, kakarat valittaa, mutta Jeppe vaan jaksaa!

"Nälkä lähtee syömällä ja akka juomalla". Sen puoleen, parempi ottaa aamukalja kuin aamukaffet ja pulla (tai lepä). Niin se juoppotilallaa päivän alottaa. kankkusessa töihin - jos vielä töitä on. Ja huhhutahuu iltasella rankan päivän päätteeksi siks-päkki, mäykky tai kaks.. Ja joka helkutin päivä! Ja sit perjantai pullo ( ei puolikasta, vaan täys litra), mieluummin kaks ja rapulakaljat aamua varten!

Mie vaan ihmettelen, miks joku akka tollasia jaksaa hyysätä?? Eihän junallakaan maantietä ajella. Kun on yhdelle radalle pääse, sitä samaa rataa sillä ajellaan. IHAN TURHA LUULLA, että (muka) retku raitistuisi jossain aa-katkasussa. Voi mennä (ehkä) muutama kuukausi, kunnes retkahtaa. Ja aina vaan syvemmälle menee.

Entinen sukulaisäijä on just-tasan tollanen. Just nytkin on menossa takasin samoille raiteille. Jo se taas sen t uhannen kerran itkeskelee, että nykysen kans menee winxin-wonxin. muutamat riitelyt on jo takana ja taas kohta on lähtö mieron tielle. On käyty katkasut ja terapiat ja hoidot jne. Aa:ssa on "saman alan miehiä" ihan riittävästi neuvoja antamassa. B-piikin jälkeen on kiva lähtee aamukaljalle, kun paari aukee sopivasti nurkan takana!

Jos sulla ei ole mukuloita, nin tekisit ittelleksi viisaasti, jos lähtisit! Muuten saat "rakasta" retkua katella maaliman tappiin. Pikkasen lähtö kirwelee, mutta onneksi aika parantaa haavat. On maalimasa ihan "terveitäkin" jepukoita tarjolla. ja mikä kiire sulla olisi just-heti uutta etsimäänm?

• koville ottaa juomin

AA:ssa (Alcoholics Anonymous, elikkä Nimettömät alkoholistit) on naisia ja miehiä, mutta sukulaisäijäsi on tainnut käydä hakemassa B-piikkinsä ja hoitonsa ihan muualta.

AA:ssa saa yleensä vain yhden neuvon: ÄLÄ OTA TÄNÄÄN ENSIMMÄISTÄ RYYPPYÄ: Sitä jos noudattaa, ei tule humalaan, Piikkejä tai muita rohtoja siellä ei kukaan anna.

• jk

hän tarvitsee apua

• mk

Se raitistuminen pitää lähteä henkilöstä itestään että on halu muuttaa sitä alkoholin käyttöä ja niin edelleen. Kaikilla ei ole itsesuojeluvaistoa ja juovat kuin sienet. Itse jyyri loman lopettaneena ei ole mitään ongelmia mennä töihin ´kun lomallaa ei ryypätä joka päívä että silleen.

• sairaus se on

kokemusta on ja jos alkaa hyysäämään ja ymmärtämään, juominen vaan jatkuu, juoppo syyttää lopulta juomisestaan aina hyysääjää..

kylämästi vaan välit poikki, itse tein näin ja sain vastauksen: ok

eli ei juoppo välitä vaikka hänet jättääkin, sanoo vaan ok kaikelle muulle ,mutta ei juomisen lopettamiselle..

• Satoja vastaavia

Tapauksia nähnyt ja itse kokenut. Auttaa et voi ainakaan jättämällä. Uusi iso syy taas juoda. Mutta jos et itse jaksa/halua kestää, älä tuhoa omaa elämääsi, ainoa keino on lähteä omille teillesi. Juominen jätetyksi tulemisen pelosta ei lopu kuin hetkeksi ( viikko-2 vuotta) mutta alkaa varmasti uudelleen. Pysyvä raitistuminen alkaa omasta halusta ja itsensä takia. Täytyy vaan juoda niin paljon että se oma pohja löytyy, eli se piste mitä alemaksi ei halua vajota. Monesti, ikävä kyllä elämä on siinä vaiheessa jo aikalailla hajalla ja nouseminen vaatii voimia ja sisua. Mitä aikaisemmin pohjan saavuttaa, ja osaa hakea apua, sen vähempi ehtii satuttaa muita ja tuhota elämäänsä. Jos henkilö kokee ettei alkoholi ole hänelle ongelma, vaan elämän ongelmat johtuvat aina jostain muusta, pitää vain juoda niin kauan lisää että asia valkenee. Apu on kyllä tarjolla, jos sen haluaa ottaa vastaan.

• Mikäli antaa kumppanilleen usein ja säännöllisesti, ei kumppanin tarvitse ryypätä.

• hohoijakkaaa

No sieltähän se viisaus tuli, hahaha! Tuo on juopon klisee, ryyppään kun sinä et ... jne jne.

• Katajainen kansa
        hohoijakkaaa kirjoitti:

No sieltähän se viisaus tuli, hahaha! Tuo on juopon klisee, ryyppään kun sinä et ... jne jne.

Juuri noin! Juominen on kaikkien muiden ihmisten ja asioiden syytä, mutta ei juopon, joka vain kärsii, muttei myöskään voi hakea apua. Älä tuollaiseen umpikujaan jää, saat vain syyt niskoillesi ja pahan mielen.

• P

Et voi tehdä miehelle mitään. Jätä se. Olen itse alkoholisti ja tiedän miten rakkaita sattuu mun olotila. Kaikkensa ne on yrittänyt ja silti oon paska. En toki ikinä tekisi perheelle mitään. Mutta kun haluaa pitää perheen ja silti viina vie. Ei se ole helppoa minullekaan. Tekisi mieli tappaa itsensä, koska en osaa arvostaa tarpeeksi korkealle perhettäni.

Rakastan sitä, mutta en vaan saa juomista kuriin. Vaimon pitäisi jättää mut. Eihän sekään loputtomiin kestä. Sen täytyy kuitenkin hoitaa vielä perhe. Eli Jätä se, muuten kuihdut itse.

• eutanasia eemeli

Juopoille eutanasia mahdollisuus. Koska juominen ja siinä sivussa seuraaminen kamalaa. Sitä helvettiä ei soisi kenellekään. Omaiset kärsivät kauheasti.

• Ossaus

Jätä lalli. Vaihtoon vaan. Sanot suoraan ettei juoppoa kukaan tarvi.

Nähty on.
      _

• 11+15

Nyt sun vaistot eivät ole kohdillaan...ei juoposta hyvää isää/äitiä saa tekemälläkään...lemppaa pihalle vaan. On se osoittanut että viina on sua tärkeämpi juttu!!! Katso vaikka peiliin...sä näet sieltä hyväuskoisen henkilön kasvot.

• ""Tuntuu et se on kauhee ponnistus rakastaa poikaystävä irti noista ongelmistaan!""

Aivan järkyttävä cliché psykologiasta. RAKASTAA TOINEN TERVEEKSI? Haloo.

Et voi muuttaa toista. Parisuhteeseen ei pitäisi edes lähteä, jos on juomisongelma - mutta eihän sitä nuorena tajua, eivätkä kaikki koskaan. Voit toki asettaa ehdot kylmästi, mutta pahoin pelkään, että rakkaus alkoholiin on useimmiten suurempi kuin rakkaus tyttöystävään.

Voit sen sijaan kysyä poikaystävältäsi, onko hänellä halua pitää suhdetta yllä, ja jos on, menköön psykoanalyysiin (Kela:sta kysytte korvauksia), mitään fiksumpaa ratkaisua tuohon ei näytä olevan.

• alkkis-80

Niin, helpompi sinun on nyt jättää tämä tilanne taaksesi kuin vaikkapa viiden vuoden päästä - varsinkin, jos niitä lapsiakin haluat. Älä tee sitä virhettä, että jäät suhteeseen joka tekee sinulle pahaa. Mies varmaankin jättämisen jälkeen vuorotellen ruikuttaa sääliä ja vuorotellen (humalassa) haukkuu ja syyllistää, mutta muista että sekin kaikki on vain hänen päässään.

Hänellä on ongelma, sairaus, josta parantuminen alkaa vasta kun hän on käynyt pohjalla. Siihen voi mennä vielä vuosia. Haluatko elää kaiken sen läpi hänen kanssaan ja sitten vielä saada syyt niskoillesi kun kiltteydelläsi mahdollistit hänen juomisensa?

Sano hänelle, ettet halua elää juopon kanssa. Juoppo vie rahat, valehtelee, pettää ja sairastuttaa läheisensä. Ajattele, että jossain vaiheessa kun eron kipu hellittää saat olla iloinen siitä, että jätit hänet. Se ei ole itsekkyyttä vaan tervettä itsesuojeluvaistoa. Häntä ei voi auttaa niin kauan kun hänellä ei mielestään ole ongelmaa! Hän tulee käyttämään sinua hyväkseen törkeästi, jos yrität "rakastaa hänet terveeksi".

• entinen doku

Alkoholistille ainoa keino on kertakaikkiaan lopettaa ja menna AA:n. Jos meinaant jatkaa sen juopon kanssa ainoa ehto on, etta ei enaa koskaan tippaakaan.

• aiempi

ongelmia on meillä kaikilla ja hyvin itsekästä on pilata oma ja muidenkin elämä, juoppo juuri syyllistämällä haluaa läheisen apua, mutta sitten haukkuu lopulta, kyllä juopon saa jättää, ei tarvii omaa elämää pilata.

Miksi pitäs aina juoppoa auttaa, menköön lääkäriin, niin muutkin tekee kun sairastuu.

• äkkiäpakoon

Tiesitkö, että alkoholismi periytyy? Älä haaskaa elämääsi odottamalla hänen raitistumistaan. Alkoholisti on alkoholisti, vaikka viina loppuisi koko maailmasta. Hänellä ei tule koskaan olemaan mitään tärkeämpää asiaa mielessä kuin viina. Hänen ihana luonteensa on pelkkää satua.

• äkkiäpakoon kirjoitti:

Tiesitkö, että alkoholismi periytyy? Älä haaskaa elämääsi odottamalla hänen raitistumistaan. Alkoholisti on alkoholisti, vaikka viina loppuisi koko maailmasta. Hänellä ei tule koskaan olemaan mitään tärkeämpää asiaa mielessä kuin viina. Hänen ihana luonteensa on pelkkää satua.

ei periydy, ainaskaan mulle......olen alkoholistivanhempien nuorin tytär. Ja ne
        juo yhä ! ainoa isosiskoni ja sen mies tosin juovat kanssa, joten se on periytynyt
        heille...mutta siitä voi toki parantua, jos haluaa ! jos ei, niin ei sitten, se on hänen
        oma häpeänsä ! mutta se on silleen, että sit ei saa tulla naukumaan lisää rahaa
        viinaan muilta ihmisiltä.........koska ihmeessä KAIKKI kerjääminen olis suomessa
        kielletty kokonaan......? jokaiselta, oli sitten lapsi, aikuinen, nuori, sokea, kuuro.....
        humalassa ! Oikeudenmukaisuutta peliin ! humalaiset hoitoon, jonka he itse mak
        savat 100 %. Ei kukaan MUU.
        Jep, totta, että niiden ihana luonteensa on pelkkää satua !

• kuopionmies

Juovan alkoholistin kanssa ei kannata pilata elämäänsä. Hän raitistuu, jos jonain päivänä tajuaa, että ei hallitse alkoholinkäyttöään ja lähtee hakemaan apua. Mutta siihen voi mennä 10 tai 15v. Eikä suurin osa tajua sitä koskaan. Rakastamalla tai vihaamalla, uhkaamalla, maanittelemalla, kiristämällä; millään keinolla ei toinen ihminen saa toista raittiiksi. Sairastuttaa kyllä itsensä. Harvat raitistuvat, mutta sekään ei takaa autuutta: raitistunut alkoholisti elämänkumppanina voi olla aika kamala tapaus hänkin, tämän voin valitettavasti sanoa omasta kokemuksestani.

• alkoholistin exä

ikävä kyllä et voi tehdä yhtään mitään......
      minä yritin ex miestäni kaikin mahollisin keinoin lopettamaan juomisen,mut eipä siihen kukaan muu maha yhtikäs mitään,kuin itse juoja....kukaan muu ei toista paranna.ei hyvällä eikä pahalla,eli et rakkaudella ja vihallakaan saa häntä lopettamaan.kyse on vakavasta sairaudesta nimeltä ALKOHOLISMI....et voi muutakun elää siinä helvetissä ja sairastua itse tai lähteä ja ajatella itseäsi ja jatkaa elämääsi ilman alkoholistia.minä jäti 19v suhteeni enkä todellakaan ole päivääkään katunut päätöstäni.tiedän tunteen miltä tuntuu,kun joku näin sanoo,et jätä ihana kumppanisi,mutta se on ainut keino pelastaa itsesi.voimia sinulle kyl kaikki järjestyy mikäli teet asian eteen jotain.muista uusi auto, uusi koti,matka ja lapsi ei poista sairautta alkoholismi....kokemusta on näistä lupauksista.

• Voimia sinulle!

Juoppo elää usein kaksoiselämää, jossa vain alkoholi on tärkeää. Hän voi humalapäissään päätyä vaikka minne ja vaikka kenen seurassa. Sinä joutuisit sitten yksin odottamaan kotona, kunnes tuhlaajapoika palaa. Sinusta tulisi äiti myös hänelle ajan myötä. Kai sinä mieluummin otat vierellesi miehen, joka asettaa sinut tärkeysjärjestyksessä alkoholin yläpuolelle ja osaa/pystyy jakamaan arjen kanssasi ilman ryyppykavereitaan. Ethän voi nytkään tietää mitä kaikkea hän on humalassa tehnyt - ei hän itsekään kaikkea muista.

Hänen (mahdollinen) toipumisensa ei ole vielä edes alkanut ja kuten muutkin ovat todenneet, se voi kestää vaikka kuinka kauan tai jäädä kokonaan tapahtumatta. Hän ei varmaankaan usko, että uskallat jättää hänet. Älä enää tosiaan uhkaile, vaan toimi.

• Vielä siitä "toisen rakastamisesta terveeksi." On varmaa, että toinen ei aio muuttua, jos saa toimintansa seurauksena sinulta myös rakkauden osoituksia.

Ja suoraan sanottuna, miksi hankaloittaa elämää tieten tahtoen valitsemalla alkoholiongelmainen kumppani? Täällä on muutenkin tarpeeksi haastetta. Etenkin noin nuorena, kun maailma on vielä tyttöjä ja poikia puolillaan.

• karkuun nuori ihmine

Voit hyppiä vaikka päälläsi ja silti tyyppi vain juo. Näin se on. Kun toivottavasti hyvin äkkiä huomaat, että et voi vaikuttaa miehen juomiseen niin tajuat, että kyseessä on alkoholiriippuvuus. Jos miehelle antaa valintatehtävän viina vai perhe niin viinan hän valitsee. No ehkä pariksi päiväksi valitsee perheen mutta repsahdus tulee ja lujaa.

Katsos kun se ei ole miehen valinta että juoko vai ei, hän on alkoholista r-i-i-p-p-u-v-a-i-n-e-n. Kroppa huutaa jos ei saa viinaa. Pää hajoaa jos ei saa viinaa. Viinaa juodaan koska puoliso.... ja siksi kun puoliso...ja sen takia kun puoliso... ja nimenomaan siksi kun siihen on riippuvuus.

• 15 + 18

Itsekin seurustelin vakavasti yli kymmenen vuotta alkoholistin kanssa. Rakkaus ei loppunut missään vaiheessa, mutta seinä tuli vastaan. Uskoin moneen kertaan lupailut ja itkemiset paremmasta elämästä. Jälkeenpäin olen iloinnut siitä, ettemme saaneet lapsia siihen hässäkkään.

Mutta ero oli erittäin vaikea. Olisi ollut helpompaa, jos toinen olisi ollut vaikka kuollut. Eron jälkeenkin huolehdin ja stressasin miehen tekemisiä vielä pitkään.

Erosta on jo kymmenen vuotta, mutta olemme edelleen ystäviä. Olemme seurustelleet tahoillamme ja tunnemme toistemme mies- ja naisystävät. Mies on hieman rauhoittunut alkoholinkäytön suhteen, mutta saattaa edelleen lähteä satunnaisesti ryyppyreissuilleen. Olen iloinen, ettei minun tarvitse enää murehtia hänen tekemisistään, eikä surra siitä, toteutuvatko suunnitelmat, kun mies on taas viihteellä.

Silti tiedän, että hän oli elämäni suurin rakkaus. On ollut muitakin, on tälläkin hetkellä, mutta ei mitään siihen verrattavaa. Mutta elämä on traagista. En haluaisi ikinä enää palata siihen helvettiin. Tällä hetkellä elämässäni tärkeintä on luottamus. Se, että voi luottaa toiseen ja siihen, mitä toinen sanoo.

Asia on niin, että aina pelkkä rakkaus ei riitä. Se on tullut omakohtaisesti koettua.

Aloittajalle sanon, että ei ole muuta keinoa kun jättää se mies. Mies voi tulla vielä järkiinsä, tai sitten ei. Todennäköisesti ei, mutta ilmeisesti kyseessä on nuori mies, joten toivoa voi olla. Ero tuntuu tietysti ihan hirvittävältä ajatukselta. Silti parempi aiemmin kun myöhemmin. Pelasta itsesi.

• raitis_2,5V
    • Voi Arla teitä!

Silkkaa laiskuuttani en jaksa lukea kaikkia mahdollisia kommentteja ja avuntantoja ja siten todennäköisesti tuen monen mielipidettä (siteeraamatta), mutta minun näkökantani on tämä:
      Toki en henkilökohtaisella tasolla tunne itse henkilöä, mutta on mahdollista, kuten Tentström-PAV-OPT kirjoitti, että kyseessä on alkoholisti, joka kulissin ja finannsin vuoksi tarvitsee suhteen, eli toisin sanoen eräällä tapaa narsistinen henkilö, jolloin apua ei voi antaa kukaan ja vastauksen voi löytää henkilö vain itsetään.
      Toisaalta on mahdollista, että henkilö on vajonnut tietyn asteen depressiossa jo tasolle, jolloin millään ei ole merkitystä ja avun voi tarjota ammatti-ihminen yhdistettynä rakkaan ja läheisen (esim. tyttöystävän, a.k.a sinun) henkilön apu.
      Itse en ole vastaavaa kokenut, mutta rinnastaisin mielelläni tilanteen hyvin vakavasti masentuneeseen henkilöön (jollaisia tilanteita olen kokenut ja auttanut). Tällaisessa tilassa henkilö haluaa pitää "ei niin tärkeille" tuttaville kulissia, että kaikki on hyvin (näin välttyen selittämisen vaivalta ja itse tarpeettomaksi tuntevaltaan ammattiavulta) ja siten satuttaa enemmän itseään ja asiasta tietäviä. Paras apu tällaisille henkilöille on joko ongelman vakavuuden ja seurausten vaikutuksen lähimmäisiin selittäminen henkilölle, jolloin fiksuna henkilönä asiaa alkaa ajatella ja huomaa oman vikansa -> avun saanti. Toisaalta jos henkilön ongelma on vakavammalla pohjalla voi itselleen ongelman tunnustaminen olla vaikeaa, jolloin lähes ainoa keino on nimetön ilmiantaminen ammattiauttajalle (jotka ovat vakavissa tilanteissa tai tietyillä paikkakunnilla/asioilla ilmaisia) ainoa keino, vaikka se väärältä ja pahalta tuntuukin. Jos henkilö ei tämän jälkeen enää halua olla väleissä, ei hän myöskään ole sinulle se oikea.

Anteeksi karu palautukseni, tämä on yhden henkilön mielipide asiaan ja toivon, että loppusiissaan päätös on oma, eikä kenen tahansa kadunmiehen/naisen antama.

Hyvää jatkoa ja nokka kohti tulevaa!

• Turha toivo

Uteliaisuuttani kysyn, mitä tarkoitat nimettömällä ilmiannolla ammattiauttajalle?
      Kuka tai mikä on se auttaja, joka oikeasti tarttuu toimeen, kun kaikki keinot käytetty, poliisit, a-klinikka, sosiaalitoimi, pakkohoidon tarpeen arviointikaan ei johtanut mihinkään.
      Sano hyvä ihminen, mikä taho auttaa?

• likeinen

Voit mennä al anonin kokouksiin kysymään ja kuuntelemaan. Siellä kuulisit miten asiat ovat selvinneet.

• No jätä se sitten, tai PAKOTA se AA-kerhoon JA hoitoon......sano, et se on lop-
      pu sitten, jos et paranna tapojasi....itse en ole ikinä maistanut siideriä vahvem-
      paa, ja sitäkään en paljoa kerralla......lähes muu suku tosin (aikuiset) juo liikaa
      kin, ja mun isosiskollani on 3 alle 9-v poikaa.......ne kumpikin juo, usein liikaa-
      kin, ja kuka vahtii poikia ? ei kukaan. Mä kun oon ollut aina 100 % savuton ja raitis, niin joutuisin aina kuskiksi, mutta en aio hankkia ajokorttia vuosiin, enne
      n kuin vanhemmat on kuolleet tai niin vanhoja, ettei ne enää muista, kuka mä-
      kään oon. Siihen tosin voi mennä vuosiakin..........no, älkää juopot tulko meiltä muilta lisää rahaa vaakkumaan, kun ne loppuvat....hävetkää ! itse en ole kos-
      kaan antanut kenellkään rahaa naukujalle senttiäkään, enkä aio ikinä niin teh
      däkään ! sen tiedän, että ne menee vain hukkaan, ja ne juopot rahaa saatuaa
      n tuhlaa ne heti lähimmässä kaupassa tai kioskissa, en kyllä edes ymmärrä, miten he sitä saavat HUMALASSA............
      Etsi toinen parempi mies, jos haluat raittiin. Itse en edes sylkäise savuttaviin JA humalaisiin hulluihin päin. He eivät ole sen arvoisia...... kyllä täältä suomes
      takin löytyy kunnon raittiita miehiä ! täytyy vain uskaltaa hakea itse, ellei toinen
      uskalla ottaa yhteyttä............rohkeasti vain !

• käsky

se on niin että et voi 'raitistaa' ketään, ellei hän itse tajua tilannettaan, tunnista ongelmaansa ja älyä hakea apua. Suomalaiset miehet on suureksi osaksi velliperseitä jotka eivät tajua myöntää alkoholismiaan vaan piiloutuvat jonkun naamarin taakse.
      Jos miehellä tai naisella on rautainen tahto niin se ongelman myöntäminen käy naps vaan tuosta noin, varsinkin siellä Suomessa pitäisi peruskoulun viimeisellä luokalla ihan defaulttina jokaisen myöntää että on alkoholisti ja lähteä sitä kautta raitistumaan ennen lukuisia menetettyjä ihmissuhteita, työpaikkoja ja jopa henkiä..
      Älä ole velliperse, mene peilin eteen ja sano 'olen toivoton alkoholisti' ja se lähtee siitä :) Tiedän että tämä on raflaavaa mutta aatteleppa ihan ite...

• mies 36v

Kyllä se nyt on niin et naiset vaan rakastaa miehiä jotka ovat alkoholisteja, joten älä tee mitään auttaaksesi. Itse en ole koskaan ollut mikään alkoholin suurkuluttaja. Otan silloin tällöin kerran kuussa enkä juo mitään hirveitä räkä kännejä. Naiset ei ole koskaan musta tykännyt vaikka olen yrittänyt juttua aloittaa. Mut sit kun nainen tapaa jonkun puliukon joka juo kolme kertaa viikossa niin heti ne rakastuu. Olen tänän nähnyt ihan liian monta kertaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      74
      4344
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3085
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      3055
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      395
      2136
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      217
      1249
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1193
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      74
      1176
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1045
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      61
      1032
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      973
    Aihe