Nöyrä vai nöyristelijä?

Vaiko kumpikaan, tai sitte molempia.
Ite oon sen vanhan sananlaskun kannalla, jonka kaikki varmasti tietää..

28

543

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anjaniina.

En kumpaakaan ;)))
      Nuorempana liiankin kiltti ja höyli, mutten todellakaan enää ;))
      Vaikka kyl joku on aina jotain hyväääkin minus näkevinään.
      Hourivat ;)
      Olen pieni ja ilkee..

• Sibone*

Tosiaan, niinhän se tais mennä " nöyrä saa olla, muttei nöyristellä"..
      Ei tarvi olla nöyrä ;)
      Hourivat?? Vaatimattomuus kaunistaa ;)

• Anjaniina.

Jaha, näkis vaan ;)))
        Minust on hullua että lapsille teroitetaan koko ajan että niiden pitää totella muita, kunnioittaa aikuisia, uskoa kun sanotaan jne...olla nöyriä.
        Kuin moni ihminen täs maailmassa on päässyt nöyryydellä eteenpäin...poislukien Buddha ;))
        Lapsista opetetaan niitä joiden niskalle ne röyhkeimmät astuu. kun kiipeevät maineen ja kunnian tikkailla...ja palkan perässä..
        Minä ainakinopetin, et pidä puoles...

• Putkivalo
        Anjaniina. kirjoitti:

Jaha, näkis vaan ;)))
        Minust on hullua että lapsille teroitetaan koko ajan että niiden pitää totella muita, kunnioittaa aikuisia, uskoa kun sanotaan jne...olla nöyriä.
        Kuin moni ihminen täs maailmassa on päässyt nöyryydellä eteenpäin...poislukien Buddha ;))
        Lapsista opetetaan niitä joiden niskalle ne röyhkeimmät astuu. kun kiipeevät maineen ja kunnian tikkailla...ja palkan perässä..
        Minä ainakinopetin, et pidä puoles...

Totta tuokin, en ole koskaan pyytänyt lapsia tekemään mitään vain siksi koska äiti sanoo. Jos käsken, mun pitää osata perustella miksi pitää tehdä niin.

• Anjaniina.
        Putkivalo kirjoitti:

Totta tuokin, en ole koskaan pyytänyt lapsia tekemään mitään vain siksi koska äiti sanoo. Jos käsken, mun pitää osata perustella miksi pitää tehdä niin.

Luulen että sillä ehkäiset murkun uhmaiän.
        Lapsi joka osaa ajatella itsekin tekojensa seurauksia, harvemmin saa raivareita...
        Kyllä muksullakin on vastuu omista teoistaan.
        On muuten eka perhe Enkuissa joka heitettiin ulos kunnan kämpästä, kun pentu osallistui mellakoihin ja sai tuomion.
        Siellä äiti koitti vedota ettei ole vastuussa poikansa teoista...aijjaa, oli mun ajatus?

• 18+3
        Anjaniina. kirjoitti:

Luulen että sillä ehkäiset murkun uhmaiän.
        Lapsi joka osaa ajatella itsekin tekojensa seurauksia, harvemmin saa raivareita...
        Kyllä muksullakin on vastuu omista teoistaan.
        On muuten eka perhe Enkuissa joka heitettiin ulos kunnan kämpästä, kun pentu osallistui mellakoihin ja sai tuomion.
        Siellä äiti koitti vedota ettei ole vastuussa poikansa teoista...aijjaa, oli mun ajatus?

Anjaniina, kirjoitit 'plussa-ajatuksia'.

Tämä ei liity aiheeseen, mutta pakko kuitenkin kirjoittaa 'Enkuista'.
        Poika lintsasi koulusta ja isä vei hänet koulun etuovelle. Poika livahti takaovesta omille teilleen. Isä sai sakot.

Hullua tässä episodissa on, että isä on jo ajat sitten kuollut ja poikakin on jo pitkälti yli viisikymmentä...

• Anjaniina.
        18+3 kirjoitti:

Anjaniina, kirjoitit 'plussa-ajatuksia'.

Tämä ei liity aiheeseen, mutta pakko kuitenkin kirjoittaa 'Enkuista'.
        Poika lintsasi koulusta ja isä vei hänet koulun etuovelle. Poika livahti takaovesta omille teilleen. Isä sai sakot.

Hullua tässä episodissa on, että isä on jo ajat sitten kuollut ja poikakin on jo pitkälti yli viisikymmentä...

Hups....oliko poika rehtori ;)

• lavidaqueviva
        Anjaniina. kirjoitti:

Hups....oliko poika rehtori ;)

:D

• Sibone*

Oma esimerkki lienee aika hyvä kasvatusmetodi? ;))

• Putkivalo

Nöyrä. Piti oikein katella mitä se tarkoittaa
      1.tottelevainen, sopeutuvainen, kuuliainen
      2.vaatimaton

Jep, en tiedä osaanko olla tuota kaikkea, mutta se on ehdottomasti mun pyrkimys.

Tietty totella ei pidä silmittömästi. Mutta jos joku sanoo mulle että haeppas kahvia, niin kysyn että haenko Sibbellekin ;)))

Jonkinlainen nöyryys elämää kohtaan helpottaa myös. Ei taistele ihan jokaista käännöstä otsa verillä.

• Ai joo, siellähän oli vielä alistuvainenkin... että silleen ;))

• Mistä kattelit? ;) Mä pitäisin noita nöyristelynä..
      Enpäs tienny edes, mistä avauksen tehnyt oon.. Ja u s k o n , tuon kahvijutun täydellisesti ;)))
      Varmaan jonniinmoista nöyryyttä just elämää ja isompia asioita kohtaa.
      P..kat kun tuli tylsä aloitus lauantain kohdalle, ja mulla on jäädä joka toinen kirjain välistä pois.. ;)

• Putkivalo

Tästä
        http://suomisanakirja.fi/nöyrä

Nöyristelystä ei löytynyt, mutta mulle tulee mieleen matelemista, kun joku ei osaa tehdä omia päätöksiä vaan menee aina muiden mukana.

Mun mielestä tämä on hyvä aloitus, enkä nyt nöyristele ;)) Eihän kaikkien ihmisten kuulu edes olla samanlaisia, tai olla samaa mieltä. Sekin, millaiset vibat tuo sana Nöyrä antaa, kertoo myös aika paljon mitä on elämässä joutunut kohtaamaan. Ja kuinka sitä hallitsee.

Niin, että jos joku sanoo että hän ei ole nöyrä, ei se mun mielestä mitään pahaa ole. Hän vaan näkee asiat eri tavalla, ehkä joutunut elämässään sellaisten asioiden eteen, ettei ole voinut olla nöyrä.

Ite jouduin joskus tilanteeseen, jossa mua kohtaan ei oltu nöyrä, siksi arvostan sitä ja pyrin siihen itse.

Tästä aiheesta sais rönsyilyä vaikka mihin suuntaan....

• En ole lukenut koko ketjua, mutta mun mielestäni nuo kaksi sanaa tarkoittavat aivan eriasioita. Nöyryys on sitä, että tietää maailmassa olevan asioita, joihin ei voi vaikuttaa. Siksi on tärkeää nähdä se, mitä on, eikä murehtia siitä mitä ei ole.

Nöyristely on mielestäni aina epärehellistä. Mä näytän nöyrältä, jotta saan sinun huomiosi.:-DD

• Nyt näkyy taas kaikki viestit. Tässä samaa.. ainakin tuossa alkuosassa.. mitä itekin ajattelin ;)

• Mulla kait masiina hajonnu, näin sun vastauksen, mutten ehtiny mitään kun taas en nähnyt.
      Huom. syytän ekana tietsikkaa ;))
      Hyvää viikonloppua!

• Ei vika ole sun tietsikassa, vaan palveluntarjoajan palvelimella, joka on niin heiveröinen, että ei jaksa pyörittää näin isoa verkkoa.

• Nöyristelyä ja mielistelyä näkee aivan liikaa. Tiedotusvälineet on niistä pahimpia, vaikka vannovat vapaan tiedotuksen nimiin.
      Kun ikää tulee, niin tuo nöyryys näyttää lisääntyvän, ei tarvitse pahemmin pullistella.
      Tuossa tänä aamiuna tuli mieleen, että olenkohan minä olosuhteiden vanki vai herra.
      Ainakin luonteeni vanki olen, ja sitä kun on rakennettu viiskymmentä vuotta, siitä sitä ei niin vain ulos päästäkkään.
      Nämä ei täällä aukene, ja parempi niin.

• Meriläinen

Nöyrän vastakohta ois ylpeä.
      Ja sanaa ylpeäkin voi ajatella kahdesta lähtökohdasta.
      Voi olla ylpeä eli nyrpistellä nokkaansa toisten edessä, eli ajatella että on parempi kuin muut.
      Toisaalta ylpeyttä voi olla myöskin ettei ota vastaan apua toiselta ihmiseltä, sanotaan sitäkin ylpeydeksi.
      Sitten on vielä se tyhmänylpeys, sellaisen ois hyvä opetella nöyräksi.
      Nää vaan sellaisia pieniä esimerkkejä mitä ajattelen.

Noh, nöyristelijä sitten on se joka taas matelee kaikkien tai ainakin joidenkin edessä. Toisaalta sellainenkin voi ola sitten taas ylpeä joidenkin edessä.

Mutta siis minäkö?? :))

Haluaisn nähdä että olen nöyrä elämän edessä. Toisinaan myöskin ihmisten edessä nöyränä, mutten ikinä halua olla nöyristelijä.
      Mikä sitten totuus, kas kun elämä ja tilanteet heittelee.

• Joidenkin asioiden edessä joutuu olemaan nöyrä, mutta nöyristelijää minusta ei kyllä saa. Esimerkiks töissä täytyy kyl olla jollain lailla nöyrä. Muutes tulis potkut persuksille. :)

• Nähköön joku tään halutessaan mielistelynä, mutta oon aidosti iloinen, ja kiitän kaikkia, jotka on asiaa pohtineet ja kommenttia laittaneet..
      Ei ketjun pakko silti oo tähän loppua.. asiat ei aina ole yksiselitteisiä, vaikka joskus selviltä vaikuttaakin!
      Oli lauantaina jo viikonlopun menot mielessä, ja vähän kiirettä, olin kärsimätön.
      Mutta ei se vika ollut tietsikassa.. eikä edes koneen ja istuimen välissä.. vaan ilmeisesti just mitä Teo on maininut.
      Yhteyksissä muuten.. ;))

• Tuota olen kyl miettiny näillä palstoilla..Miksi koskaan ei saisi sanoa toiselle kirjoittajalle jotain nättiä ? Jos sanoo, niin johan lipsahtaa kieli ruskeeks. Ollaan me ihmiset sitten kummia otuksia. :P

• Minä sanoin sitte, ettei kukaan muu ehtisi ;))
        Tai jotenkin kierteisesti sanoin...
        Kyllä sitä aika oudosti itsekin ajattelee, vähintään joskus ;)

• Ehdottomasti olen nöyristelijä. Isoisoisoisäni 20-luvun Amerikassa kiillotti kenkiä työkseen kielellään! Se on periytynyt minulle asti.

Nuolen kaikkien naispuolisten esinaisteni peffoja ylenemismielessä! Jos oikein isosta ylennyksestä on kyse jopa miehen perse käy.

Olen nöyristelijä ja ylpeä siitä! Sillä lailla pärjää elämässä parhaiten?

• tanj a

En ole kumpaakaan, vaikka joskus pitäisi osata olla nöyrä. Vai voiko kunnioituksen vaikkapa jonkun elämäntyötä sanoa kuuluvaan nöyryyteen, koska menee vaan hiljaiseksi ja ajattelee, miten sekin jaksoi. Juuri tuli sellainen olo löytäessäni kesäpaikan vanhasta tunkiosta ruostuneita hevosenkenkiä ja pidin niitä käsissäni miettien pollea, pollen isäntää, sitä mitä polle ja isäntä tekivät ja myös seppää,joka ne kengät takoi. Kuinka on pitänyt jossakin kivikkoisessa korvessa raataa.

• Olipa jotenkin soma tarina.. kaikki ei tuollaistakaan osaisi alkaa miettiä.. "käsiään sotkea" ;)
      Rankkaa se on ollut varmasti aikanaan.. tuulessa ja tuiskussa, kovilla pakkasilla..ei aina heppaa säästellen, eikä itseään.
      Kunnioitus vaikuttais hyvältä ilmaisulta..
      Tuolla aiemmin oli, jos nöyrän vastakohta ois ylpeä.. jota sitäkin tosin monenlaista.
      Nyt on pohdintakausi täällä päässä jotenkin lukossa..

• tanj alle siis tämä.

• pano päiväsä

Ei vaan köyristelijä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2785
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2684
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      10
      1515
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe