Paiseonkalon leikkaus

Kefexinkuurilla taas

Hei.
Onkohan kellään kokemusta toistuvien paiseiden aiheuttamasta onkalon leikkauksesta? Minulta leikattiin paikallispuudutuksessa keväällä nivusesta paise joka vaan toistui ja toistui, söin useita antibioottikuureja, paisetta ei voitu puhkaista koska se ei koskaan ns. kypsynyt siihen että olisi kehittänyt märkää. Lääkärit puhuivat aina paiseen kotelosta. Leikkaushaava parani hyvin, tikkien poistosta viikko, niin haava aukesi noin sentin verran, haava tihkutti verensekaista möhnää, haava meni taas kiinni, tästä reilu pari viikkoa niin haava aukesi taas ja vuoti, tämmöisen teki pari kertaa. Nivunen rauhottui lopulta, mutta nyt tällä viikolla paise uusiutui, olen menossa taas kirurgille kiireellisenä tapauksena, eka leikkuussa kirurgi sanoi, että on ruettava poistamaan paiseen aiheuttamaa syvää onkaloa, jos vielä uusii, syvä onkalo on syntynyt toistuvista paiseista. Muistan senkin kun kirurgi sanoi, että onkalon operoiminen onkin sitten jo isompi juttu, pitää nukuttaa operaatioon jne.. Hirvittää siis mitä tulevan pitää, kun onkalo on syvä ja siitä ei tiedä miten syvälle se ulottuu, joutuuvat siis ehkä avaamaan laajasti. Onkohan kellään moisesta kokemusta? Jos on, niin ystävällisesti kirjoittakaa kiitos! :)

5

8537

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hikirauhanen

Onko sulla hikirauhastulehdus vai tuleeko se paise aina vaan yhteen ja samaan kohtaan? Mulla hikirauhastulehduksen aiheuttama paise pakaravaossa aiheutti pitkän fistelikäytävän, joka meni sitte läpi peräsuoleen asti. Onni onnettomuudessa sulkijalihakseen ei tarttenu kajota, joten haava voitiin vaan avata koko käytävän pituudelta ja kauhoa puhtaaksi. Haava jätettiin auki ja kuukauden saikkua päivittäisine suihkutteluineen. Muuten haava parani hyvin, mutta peräaukon suulta haava kasvatti vain ihon päälleen eikä haavan reunat menneet yhteen. No tätä ei kuulemma kannata korjailla. Taipumus tälläkin vaan on uusia, että sitä odotellessa... Ainahan nuo paiseet käsittääkseni pienen onkalon tekee, se on sitte kai makuasia, miten niitä käsitellään. Mutta että ihan päiväkirurgisena tuon periaatteessa voi tehdä, ja myös selkäydinpuudutuksessa jos nukutus pelottaa. En usko että nivusen onkalot ihan tolkuttoman syvälle menisi, mutta voin toki olla väärässäkin. Mun paise vaan sattui eksymään vähän väärään paikkaan, josta se sitten teki käytäviä sinne mihin ei olisi kyllä kannattanut. Mut niin kauan kun ei sulkijalihakseen tarvii kajota niin voisin kyllä mennä ko. operaatioon uudestaankin, ei se niin kauheeta ole.

• Kefexinkuurilla taas

Kiitos vastauksestasi! Joo nyt tämä paise tuli ihan samaan kohtaan mistä se kevääällä leikattiin, leikkuuhaavan alle. Luin leikkaavan lääkärin kertomuksen ensimmäisestä operaatiosta, siinä lukee "yritetty poistaa alueelta kapseli", eli olen kuullut, että jos leikkauksessa vähänkin jää jotain tähteelle, niin paise kyllä uusii. Kun toimenpide tehtiin puudutuksessa, niin kuulin siinä kaiken mitä lääkäri puheli. Sanoi, että onkalo ulottuu niin syvälle, jotta hän ei saa onkalon pohjalta kaikkea pois. Jotta syvä se kai sitten on.. Tällä viikolla kävin kirurgin vastaanotolla, määräsi uuden antibioottikuurin (metronidazol actavis 500mg), olen nyt reilu viikon syönyt 750mg kefexiniä, tulehdus on rauhoittunut, mutta tilanne on vielä se, että vielä ei pystytä leikkaamaan, siispä popsin tämän uuden kuurin ja sitten pääsen operaatioon. Kysyin voidaanko operaatiota tehdä selkäydinpuudutuksessa, kirurgi siihen että hän suosittelee ennemmin nukutusta, koska toimenpiteen kestosta ei osaa sanoa ennen kuin on avannut jalan, helpompi on lisätä "nukkumattia" kuin puudutetta selkäytimeen. Minut on nukutettu ennenkin eikä siitä ole mitään ongelmia tullut, ainut vaan että inhottaa se herääminen ja olotila, vaikka ne pumppaa minuun pahoinvointilääkettä, niin silti on sellainen olotila, että oksennus lentää minä hetkenä vaan, ja monta pv vielä kauhea öklöolo mahassa, ei pysty oikein syömään. Päiväkirurgisessa operoivat. Kyllä kaikki lääkärit jotka ovat tätä pattia tutkineet, sanoneet jotta paise on. Verikokeet on katsottu, niissä ei ole mitään, kaikki arvot hyvät. Kuulostaa inhottavalle että sinulta on jätetty haava auki.. Rupesi heti mietityttämään jättävätkö minultakin....? Toivottavasti eivät!

• Hikirauhanen
        Kefexinkuurilla taas kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi! Joo nyt tämä paise tuli ihan samaan kohtaan mistä se kevääällä leikattiin, leikkuuhaavan alle. Luin leikkaavan lääkärin kertomuksen ensimmäisestä operaatiosta, siinä lukee "yritetty poistaa alueelta kapseli", eli olen kuullut, että jos leikkauksessa vähänkin jää jotain tähteelle, niin paise kyllä uusii. Kun toimenpide tehtiin puudutuksessa, niin kuulin siinä kaiken mitä lääkäri puheli. Sanoi, että onkalo ulottuu niin syvälle, jotta hän ei saa onkalon pohjalta kaikkea pois. Jotta syvä se kai sitten on.. Tällä viikolla kävin kirurgin vastaanotolla, määräsi uuden antibioottikuurin (metronidazol actavis 500mg), olen nyt reilu viikon syönyt 750mg kefexiniä, tulehdus on rauhoittunut, mutta tilanne on vielä se, että vielä ei pystytä leikkaamaan, siispä popsin tämän uuden kuurin ja sitten pääsen operaatioon. Kysyin voidaanko operaatiota tehdä selkäydinpuudutuksessa, kirurgi siihen että hän suosittelee ennemmin nukutusta, koska toimenpiteen kestosta ei osaa sanoa ennen kuin on avannut jalan, helpompi on lisätä "nukkumattia" kuin puudutetta selkäytimeen. Minut on nukutettu ennenkin eikä siitä ole mitään ongelmia tullut, ainut vaan että inhottaa se herääminen ja olotila, vaikka ne pumppaa minuun pahoinvointilääkettä, niin silti on sellainen olotila, että oksennus lentää minä hetkenä vaan, ja monta pv vielä kauhea öklöolo mahassa, ei pysty oikein syömään. Päiväkirurgisessa operoivat. Kyllä kaikki lääkärit jotka ovat tätä pattia tutkineet, sanoneet jotta paise on. Verikokeet on katsottu, niissä ei ole mitään, kaikki arvot hyvät. Kuulostaa inhottavalle että sinulta on jätetty haava auki.. Rupesi heti mietityttämään jättävätkö minultakin....? Toivottavasti eivät!

No jos sulla on jotenkin jalan puolella se paisekäytävä, eikä ulotu genitaalialueille tai peräaukon huitteille, niin saattavatpa sitten tikatakin. Mulla jätettiin auki ihan sen takia, että em. alueet ovat sen verran pöpörikasta seutua, että saattavat tulehduttaa tikatun haavan, kun sitä ei pääse suihkuttelemaan. Ja näillä haavoilla on ehdottoman tärkeää että paranevat pohjasta alkaen, eivätkä mene liian nopeasti päältä umpeen, jättäen onkalon sinne ihonalaiskudokseen. Siinä on uusi paise pian valmis, jos näin käy. Avohaava tuntuu ajatuksena (ja näyttää) tosi inhalta, mutta käsittämätöntä kyllä, mulla ei ollut juuri ollenkaan kipuja leikkauksen jälkeen, ei suihkutellessa eikä muutenkaan. Veikkaan että tikkaus saattaa aiheuttaa jopa enemmän kipuja (kiristelevät varmaan ainakin jossain vaiheessa).

• Kefexinkuurilla taas
        Hikirauhanen kirjoitti:

No jos sulla on jotenkin jalan puolella se paisekäytävä, eikä ulotu genitaalialueille tai peräaukon huitteille, niin saattavatpa sitten tikatakin. Mulla jätettiin auki ihan sen takia, että em. alueet ovat sen verran pöpörikasta seutua, että saattavat tulehduttaa tikatun haavan, kun sitä ei pääse suihkuttelemaan. Ja näillä haavoilla on ehdottoman tärkeää että paranevat pohjasta alkaen, eivätkä mene liian nopeasti päältä umpeen, jättäen onkalon sinne ihonalaiskudokseen. Siinä on uusi paise pian valmis, jos näin käy. Avohaava tuntuu ajatuksena (ja näyttää) tosi inhalta, mutta käsittämätöntä kyllä, mulla ei ollut juuri ollenkaan kipuja leikkauksen jälkeen, ei suihkutellessa eikä muutenkaan. Veikkaan että tikkaus saattaa aiheuttaa jopa enemmän kipuja (kiristelevät varmaan ainakin jossain vaiheessa).

Kertoisitko miten jouduit hoitamaan auki olevaa onkaloa, riittikö ihan vaan suihkuttelu? Minkäs aikaa siinä meni, kun kasvoi umpeen ja kuinka pitkän sairasloman sait? Ihan vaan sillä utelen, että kun en vielä tiedä miten omalla kohalla tulee käymään haavan suhteen niin osaispahan vähän varautua, ei tulisi järkytyksenä, kun leikkauksen jälkeen sanotaan, että haava jätettiin auki :) Tuntuu vaan niin kammottavalta ajatukselta. Kyllähän ne tikit osaa kiristää joo, eka leikkuun jälkeen oli aika vaikeaa istua, wc-pöntölle jouduin hankkimaan sellaisen korokkeen, jotta pystyin istumaan pöntölle. Leikkausiltana kotona kun yritin istumista, niin haavaan rupesi koskemaan aika rajusti, pelkäsin, että nyt kyllä tikit repesi, mutta ei luojan kiitos, kipu oli niin kovaa että hien pukkasi otsalle ja rupesi heikottamaan, onneksi burana vei kivun poijes! Minun piti heti seuraavana päivänä leikkauksesta huuhdella haavaa, sen takia kun oli niin hankalassa paikassa missä tahtoi väkisinkin vähän hautua. En tiedä miksi minua aina tikatun haavan hoito iljettää, eniten pelkään jos alkaa vaikka vuotamaan verta... Tikitkin oikein stressaa, ettei vaan vahingossakaan ratkea. Niin ja eihän se tikkien poistokaan mitään mukavaa ollut, samperi että sekin sattui, tieten kun niin herkällä ihoalueella ja pari tikkiä oli aika kireällä. Mutta nyt siis leikkausta odotellessa, pääasia jotta moisesta riesasta pääsisi lopullisesti eroon!

• Hikirauhanen

Ihan pelkkä suihkuttelu riitti, joka vessakäynnin yhteydessä käsisuihkulla pari minuuttia varovasti suihkuttelin. Ilmeisesti pari kertaa päivässäkin olis piisannut, mutta pelkäsin että haava menee liian nopeasti päältä umpeen ja paperin käyttö ois ollut muutenkin hiukan inhottavaa sen avohaavan kanssa. Ja kuten sanoin, niin kipuja ei ollut juuri ollenkaan. Yhtään särkylääkenappia en joutunut leikkauksen jälkeen ottamaan, vaikka kova arsenaali niitä olikin varmuuden vuoksi määrätty. Haava oli täysin ummessa vasta reilun parin kuukauden päästä leikkuusta, saikkua oli 4 viikkoa, jonka aikana en kyllä paljoa istuskellut. Haava eritti pelkkää kudosnestettä leikkuuta seuraavasta päivästä lähtien koko ajan vähenevässä määrin aina siihen asti, kunnes meni toivottavasti lopullisesti kiinni. Kuten mainitsin, niin ylimääräinen vekki siitä haavan aukijättämisestä jäi, mutta muuten olen kyllä ihan tyytyväinen, että haava jätettiin auki, kuulostaa paljon mutkattomammalta verrattuna tikkeihin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      252
      2308
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      192
      1694
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      48
      1367
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      50
      1045
    5. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      41
      846
    6. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      15
      827
    7. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      31
      810
    8. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      23
      778
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      25
      776
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      647
    Aihe