Koirani kärsii eroahdistuksesta jäädessään sukulaisilleni tuttuun paikkaan hoitoon. Kotiani koira tuhosi kaksi vuotiaaksi asti, nyt neljä vuotiaana kotona ei enää ongelmia ole ollut. Koira on ollut harvoin hoidossa, silloin ollut pientä ulinaa alussa ja levottomuutta, mutta rauhoittunut lopulta. Olen jättänyt koiran hoitoon samoilla rutiineilla kuin kotoa lähdettäessä, väsyttävä pyörälenkki/pallonhakua, ei huomiota puoleen tuntiin ennen lähtöä, koira odottaa lupaa namien syöntiin joita on piiloteltuja ympäri asuntoa ja lopuksi rauhallinen poistuminen ovesta.
Nyt viimeksi koira oli hotkinut kaikki lähellä olevat namit ja pyrkinyt suoraan pihalle. Voi päästää ulos vasta kun auto on hävinnyt, ettei lähde perään. Pihalla oli kuumeisesti etsinyt minua joka paikasta hirveällä tohinalla eikä komennoilla ja käskyillä ollut mitään vaikutusta, edes palloleikit eivät olleet kiinnostaneet, koira oli haukkunut ja ulissut pihalla kahdeksasta kolmeen asti yöllä, kunnes väsähti.
Miten minun tulisi nyt menetellä? Etten palkitsisi huutavaa koiraa.
Koiran hoitoon jättäminen?
3
898
Vastaukset
- pöllö pää
Useimmat koirat kaipaavat omistajaansa jos vieraille jätetään. Totuttaminen auttaa yleensä. Miksi se yöksi ulos jätettiin? Minusta teillä systeemi menee liikaa koiran ehdoilla. Iso ohjelma tehdään asiasta, kun pitäisi vaan mennä kylään ja jättää sinne. Ihminen on koiralle turvallisempi kun vaan määrää miten toimitaan, eikä hämmästele vierellä että kauheeta miten toi koira touhuaa. Tai kehittele ties mitä harhautuksia. Namien piilottamista en kyllä ymmärrä ollenkaan.
- canis.familiaris
Avoin koira suhtautuu uuteen paikkaan tutkimalla, haistelemalla jne. Vaikka koira jätetään hoitoon sillä ei ole syytä olettaa, että asia on lähtökohtaisesti huono...Normaali koira aloittaa sopeutumisen uuteen tilaan..Yleensä jos tutuille viedään, niin onhan siellä käyty jo kylässä tai edes "esikäynnillä" ja ainakin ihmisten pitäisi olla jo tuttuja. Tässä hoito asiassakin voi tehdä hyvin ns.esivalmisteluja, jotka tähtää mahdolliseen hoitiaikaan jos sellaista tarvitsee.
Eroahdisus on taas ihmisen aikaansaama tila koirassaan. Liiallinen ja vääränlaisesta huomiosta rakentuva. Tähän auttaa vain tekemällä asteittain asenne ja asennoitumismuutosta koko koiran pitoon. Se on koiran ja omistajan etu loppujenlopuksi.
Koira elää suhteellisen kauan, jos ajatellaan, että jollekkin tulee tuossa ajassa jokin elämän muutos. Se voi olla hetkellinen tai pysyvä. Tämä vasten tuota suhdetta pitää rakentaa hieman kaukaa viisaasti ja mahdolliset tilanteet huomioiden.
Samoin pitäisi olla pari paikkaa tiedossa, joille voi tarpeen vaatiessa koiran viedä hoitoon. Tätä voi "treenata" siten että koira viedään jo nuorena (totutetaan) hoitoon yöksi ja tämä mahdollinen hoitaja voi kyläillessään käyttää koiraa ulkona jne....Kaikessa on eduksi, jos pohjatyö tehdään huolellisesti ja tärkeimmät asiat huomioiden... - luottamussuhde
Totuta koiraa. Siun mielestäsi ehkä muutama käynti ko paikassa on totuttamista, mutta ei koiran kuten kai lopulta sinäkin ymmärrät? Käytte siellä useammin, mahdollisimman rauhallinen ja rento fiilis, jätät koiran hetekksi, vähitellen pidemmäksi aikaa. Luo myös suhde koiraan kuntoon, sen pitää voida luottaa sinuun. Koira jää rauhassa, jos se luottaa ettet jätä sitä "pulaan" ja että muutenkin kohtelet sitä ok.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2291420- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!65995Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809