Mikä yleensä on syynä siihen, että keuhkosta otetaan ns viipalekuva?
Ei kai sitä mitenkään " huvin vuoksi " oteta, toimenpide on varmasti aika arvokas.
Epikriisissä lukee että vas.keuhkossa on ilmattomuutta, oireina rajua yskää monta kuukautta.
Viipalekuva keuhkosta eli tt -
2
3281
Vastaukset
- ...
Leikekuvalla saadaan parempi näkyvyys keuhkoihin kuin perinteisellä Thorax-kuvalla. Thorax-kuvaan jää katvealueita ja toisaalta sen perusteella on varjostumista yms. melko vaikea sanoa mitään tarkkaa. Se on siis hyvä seulontatutkimus, mutta jos siinä näkyy jotain epämääräisempää lienee TT aika perusjatkotutkimus.
Esim. keuhkoveritulppaa voidaan etsiä TT-kuvauksella, samoin selvitellä normaalissa keuhkokuvassa näkyviä varjostumia. TT-kuvaus on myös tarkempi muutosten paikallistamisessa ja koon määrittämisessä.
Eli voidaan ottaa hyvinkin monesta eri syystä. Ei se ihan ilmainen tutkimus ole, mutta käsittääkseni halvempi kuin magneetti ja sen saatavuus on parempi (ja magneetti nyt ei muutenkaan sovellu keuhkojen tutkimiseen). Potilaan kannalta "ikävää" on sen aiheuttama säteilyaltistus. - Jessica79
Mä oon myös menossa keuhkojen tt-kuvaukseen sekä vartalon tt-kuvaukseen ensi maanantaina. Mulle tehdään kuvaukset, koska senkka ja leukosyytit on ollut monta kuukautta korkeat ja jotain muutakin häikkää ollut verikokeissa. Sarkoidoosi epäillään kyhmyruusun takia. Samoin menen sprirometriaan ja keuhkodiffuusio puhalluksiin.. keuhkokuvissa ei ole näkynyt mitään erityistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400004656690- 262501
- 2182457
- 1411734
- 1141688
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu601103- 741103
IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka41095Martina miehensä kanssa Malediiveilla.
Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.1361005Ei lumous lopu koskaan
Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu62897