Lukijaa romaanilleni?

Väinämö Vaahtera

Tervehdykseni jälleen kaikille palstalaisille. Vaivaan teitä jälleen tällaisella pyynnöllä, jonka esitin tällaisessa muodossa jo joskus muinoin, mutta koska en tuolloin saanut siiihen minkäänlaista kunnollista vastausta, ajattelin jälleen kokeilla onneani, jos nyt lykästäisi.

Eli ongelmani kaipaisi apua. Ongelmani on vetämättömyys ja inspiraation puute kaunokirjallisessa työssäni, siis kirjoittaessani "Vaahterakreivin" työnimellä kulkevaa romaanikäsikirjoitustani, ja ajattelinkin kysyä nyt julkisesti tällä palstalla, että löytyisikö täältä ketään, joka voisi ystävällisesti tarjota auttavan kätensä, ja alkaa lukea tätä käsikirjoitusta.

52

304

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wetyaewaewt

Kuinka pitkä romaanisi on?

• Väinämö Vaahtera

Lopullisessa muodossaan n. 300 liuskaa, mutta tällä hetkellä valmiina korjattuna on noin puolet siitä. Tietenkään ei lukijan olisi pakko lukea kuin muutama luku, siis jotain muutama kymmenen sivua, mutta jos teksti sattuisikin vetämään, niin mikäs siinä vaikka hän lukisi koko roskan, jos siis niikseen tulisi. Minulle melkeinpä ihan sama.

• Teknopolis

Kuka on romaanisi kohderyhmä? Mikä genre? Tyyli?

• Väinämö Vaahtera

Tietysti monen muun tapaan toivoisin romaanini miellyttävän mahdollisimman monia, mutta kaikkia ei voi miellyttää samanaikaisesti, sen olen huomannut jo tällä palstalla aiemmin. Mutta romaanini on kaikkiaan tarkoitettu lähinnä kypsien, aikuisten arkisten kansalaisten sukupolvelle, ja vaikka se seuraakin kaltaiseni parikymppisen nuorenmiehen (lue: peilikuvani) elämää ja vaiheita, en silti voisi ikimaailmassa kutsua tätä minkäänlaiseksi "nuorten romaaniksi". Kyseessä on siis "arkista elämää kuvaavaa proosaa". Tyylistäni on sanottu, että se on nykyaikaan ja sen mainstream-kirjoittajatyyleihin nähden äärimmäisen vanhahtavaa, proustmaisen ja volterkilpimäisen pitkin virkkeineni, vanhahtavine kielikuvineni, epälakonisine kuvauksineni, jne. Jotkut ovat myös käyttäneet adjektiivia "koukeroinen", ja se varmasti kuvaakin aika hyvin kirjoitustani. Mikäli ei ole vielä tutustunut tekstiini, niin laitan tämän yhteyteen yhden mallipätkän.

• Väinämö Vaahtera

• dfgfgh
        Väinämö Vaahtera kirjoitti:

Tuolla pientä näytettä:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10007432#comment-50768101

Kävin lukemassa nuo lukunäytteesi. Ihan peruskielioppijuttuja on, että et voi vaihtaa aikamuotoa saman lauseen sisällä imperfektistä preesensiin.

Monimutkaisia, pitkiä lauseita voi kyllä kirjoittaa ja se voi olla ihan tyylikeino, mutta kyllä niiden pitää sitten olla oikein kirjoitettuja ja selkeitä. Esimerkiksi nämä kaksi esimerkkiä tekstistäsi ovat aika sekavia:

"Hetken seurasin hänen liukenemistaan kaupungin kesäiseen vilskeeseen, ennustaen hänen pian katoavan johonkin karaokebaariin, tuntien samalla tilanteen huomioon ottaen jotain melko tyypillistä ja ymmärrettävää siitä, että hänellä sentään oli ja riitti tekemistä täälläkin. Itse tunsin jo nyt kaipuuta kirjoituspöydän ääreen."

&

"Mutta tuskin ehdin edes kääntyä mihinkään menosuuntaan, kun jo havaitsin jotain muuta ja todella merkittävää, joka söi kaiken ympäriltä ja nielaisi minutkin maailmoihinsa: muutaman kymmenen metrin päässä, jäätelökioskin luukulla."

• You can check

Sori, lukunäytteen pohjalta kaipaisin jotakin jännittävämpää, reippaampaa ja tyylitellympää kieltä. Maailma on 2000-luvun maailma, mutta kieli on jostakin tuhannen vanhasta maailmasta.

-- tuntien samalla tilanteen huomioon ottaen jotain melko tyypillistä ja ymmärrettävää siitä, --

Tää ei oikein vedä. Kieli junnaa paikallaan ja särähtää korvaan, vaikka on pieni ote tekstistä.

Tuntuu kuin kirjoittaja kirjoittaisi itselleen, ei lukijalleen ja siksi kieli hakee koukeroista, vanhahtavaa ylätyyliä.

• Väinämö Vaahtera

Miten on, löytyykö ketään, joka osaisi tuntea tekstissäni minkäänlaista vetoa, edes älyllisenä haasteena tai jonain muuna vastaavana? Tietysti nämä jo täällä sanotut huomiot voivat riittää taas joksikin aikaa, ja tietysti tämä korjaustyö on ennenkaikkea minun oma urakkani, ei kenenkään muun, mutta kysyn silti, olisiko kenelläkään mitään halua tähän.

• My Little Eye

Oletko kokeillut muita kirjoittamisforumeita, jos siellä olisi enemmän kiinnostusta Vaahterakreiviä kohtaan. Tuntuu, että kaikki kiinnostuneet ovat (ehkä) täällä sanoneet sanottavansa.

Olen itsekin joskus lukenut tekstiäsi, ja huomannut, ettei se ole oleellisesti muuttunut aiemmasta tyylistä, vaan jatkaa samalla tavalla lauserakennemaailman luomista. Mikäpäs siinä, jos itse uskot siihen. En tiedä tarvitsetko loppujen lopuksi palautetta, vaan rohkaisua. Kieli on omasi, henkilöt ja tarina kanssa. Jos sinä uskot niihin - hyvä.

Se kiinnostuuko kustantaja romaanikäsikirjoituksestasi, on ajan kysymys. En halua lannistaa, mutta on vaikea uskoa, että tämä ihan täyttää sitä, mitä 2010-luvun kustantaja etsii, jonkinlaista pastissia vanhan ajan klassikkomaailmoista nykyajan tapahtumahorisontissa.

Ymmärtääkseni olet lähettänyt käsikirjoituksesi kustantamoihin kierrokselle? Millaista korjauspalautetta olet saanut ja miten olet palautteen kanssa toiminut?

Ehkä on aika aloittaa tämän työn ohessa kirjoittaa uutta romaania. En tiedä elämän tilanteestasi, mutta tuntuu kuin sinulla on aikaa. Jos on näin, kirjoita monenlaista: novelleja, runoja, esseitä, haastatteluja, kritiikkejä ja yritä saada niitä erilaisissa kulttuurilehdissä läpi.

Intoa sinulta ei puutu ja sehän on kirjailijan työssä tärkeä energian lähde.

• Hiontavaiheessa

Joo, samaa mieltä My Little Eyen kanssa, kannattaa kirjoittaa monenlaista. Sinun blogissasi on hyvää tekstiä, joten kirjoittaa kyllä osaat. Olisiko niin, että tuossa Vaahterakreivissä yrität liikaa, et kirjoita vapaasti omana itsenäsi, yrität kirjoittaa kirjallisuutta. Olen jossain nähnyt paidan selkämykseen painetun tekstin "Olen lukenut Alastalon salissa". Kirjoitat samantyyppisesti. Ei semmoista koukeroista kieltä jaksa kukaan lukea.

Mutta: jatka vaan kirjoittamista. Kovin olet nuori, on aikaa hakea sitä omaa sanomisen tapaa. Kirjailijoiden elämänkerroista saa lohtua: esimerkiksi luin viimeksi Doris Lessingin muisteluita ja hän kirjoitti nuorena paljon tekstiä joka ei mennyt missään läpi. Mutta hän ei lannistunut ja teki hienon uran ja sai vielä Nobelinkin. Niin että tsemppiä vaan sinulle:)

• alottelevakirjottaja

Luin tekstejäsi tuosta toisesta viestiketjusta, ja yllättäen bongasin sieltä samat epäkohdat kuin toiset kommentoijat täällä.
      Lauserakenteet ovat mahdottoman pitkiä ja asioita kuvaillaan ihan liikaa. Moni lukija ei edes halua yltiötarkkoja kuvauksia romaanin miljööstä, eikä varsinkaan asioista joilla ei ole juonen kannalta merkitystä. Jos kirjasi on ensisijaisesti täysikasvuisille ihmiselle suunnattu, olisi hyvä jos henkilöhahmot puheineen olisivat myös sellaisia. Nyt teksti muistuttaa dialogien osalta eniten nuorten kirjoja.

• Koulujen alla

Juonesta emme ole vielä kuulleet, sehän vaikuttaa tietysti kirjaan. Onhan romaaneita, joissa kieli tökkii ja kangertaa, mutta juoni vetää kuin luotijuna. Millainen on romaanin juoni?

• Juoni on juuri yksi osa sitä kokonaisuutta, jonka toivoisin vetävän lukemaan tätä "teosta" edes jonkin matkaa, vaikka kieli yms. onkin suorastaan epäinhimillisen koukeroista.

Eli "teos" kertoo Juhani Lönngrevestä, joka aluksi elää suht. normaalia elämää, vaikka onkin juuri jäänyt orvoksi vasta parikymppisenä, omaistensa kuoltua liikenneonnettomuudessa. Hän kuitenkin saa yllättäen kirjeen, jossa väitetään, etteivät hänen omaisensa olleetkaan hänen oikea perheensä. Hänet kutsutaan sukukokoukseen, jonne Juhani aikookin lähteä selvittääkseen tätä mysteeriä, mutta kotikaupunkinsa Oulun juna-asemalla saakin vastaansa kirjeen lähettäjän erään sukulaisen, joka selvittää hänelle asioiden kulut. Juhani jatkaa tämän Kaleva-nimisen miehen kanssa sukukokoukseen Nurmekseen, jossa saa keskustella mielenkiintoisten sukulaistensa kanssa ja tutustua heihin.

Juhani palaa takaisin Pohjanmaalle, jossa hän elämälleen uutta suuntaa etsiessään huomaa, että hän voisi kuluttaa kesänsä matkaamalla lönnrotmaisesti patikoiden Suomen halki ja kerätä kiintoisan sukunsa historiikin, ja ennenkaikkea tutustua sukulaisiinsa, joita ei tätä ennen ole koskaan tuntenut.

Tässä pääpiirteittäin juonen sisäinen idea, jonka edelleen toivon tosissani viehättävän edes jotakuta.

• 101 101 101 101

Hmmh... vaellusproosaa. Ehkä. Oletko lukenut Jouko Turkan "Häpeä" -romaanin. Se taitavasti leikittelee vaelluksen tematiikalla luomalla uudenlaista Cervantes -parodiaa ja viiltävää yhteiskuntakritiikkiä.

Onko teoksessasi kulttuurikriittisyyttä? Jotenkin Lönnrot -parodia postmodernina ilmiönä voisi kiehtoa, jos kieli toimisi vahvemmin, omintakeisemmin ja monitasoisemmin. Kenties, kenties.

Mikä on matkan lopputulema?

• Väinämö Vaahtera

En ole vielä lukenut "Häpeää", mutta muistaakseni joku taisi siihen viitata ja sitä esittää luettavaksi, mutta olen jo ehtinyt unohtaa sen. Mutta katsotaan seuraavalla kirjastoreissulla.

Mutta tämä ei ole parodiaa, sillä kunnioitan mm. Lönnrotia liiaksi. Kriittisyyttä on jonkun verran, mutta ainoa kritiikki, joka tavallaan jää loppuun asti "eloon", tukahtumatta johonkin, on ateistinen kritiikki uskovaisuutta kohtaan. Muuten kriittisyyttä ei ole ainakaan loppujen lopuksi juurikaan, tai sitä kyllä EHKÄ aluksi vaikuttaa esiintyvän, mutta se katoaa tapahtumien varjoon, tai sitten sitä ei esiinnykään, koska päähenkilö luonteensa takia ei halua arvostella oikeastaan ketään, koska katsoo, ettei ole sopiva henkilö puhumaan fariseusmaisesti "toisten virheistä".

Matkan lopputulema on se, että Juhani kokee aiheuttavansa harmia melkeinpä missä tahansa mihin hän sattuu päätymään. Lopulta hän erään tapahtuman johdosta huomaa tiedonpuutteensa vanhempiensa elämästä ja näiden luonteista, ja haluaa löytää jonkinlaisen lähteen, josta tutustua heihin. Hän päätyy suvun vanhaan susirajojen takaiseen linnoitusmaiseen kartanoon, jonka arkistoissa lepäävät hänen vanhempiensa jättämät muistelmat ja muut dokumentit. Luettuaan nämä Juhani vajoaa psykoottiseen tilaan, koska kokee, ettei voi tällaisten jälkeen elää normaalia elämää, kun on päässyt sentään näin verrattain lähelle vanhempiaan. Hän kuitenkin löytää pohdintojensa kautta uuden elämän, ja lähtee toteuttamaan sitä. The end.

• 101 101 101 101

Hmmh... miksi joku joka lukee dokumentteja vanhemmistaan vajoaa psykoottiseen tilaan ja silti pystyy toteuttamaan uuta suuntaa elämässään?

Miksi ihmeessä kunnioittaa Lönnrotin maailmankuvaa? Sehän on hirmuisen vanhahtava ja loppuun kaluttu, kas kun ei Runebergin perintöä. Jestas...

• Väinämö Vaahtera

En kunnioita Lönnrotin maailmankuvaa, vaan hänen työtään suomalaisen kulttuurihistorian maailmassa.

Ja jos haluat ymmärtää Juhanin tilaa tuossa vaiheessa, lue Väinö Linnan essee Lauri Viidasta, niin kerron sitten.

• 101 101 101 101

Juu, tuttu on essee. On nämä aikanaan tentitty ja kirjallisuustutkijoiden gurujutut kuunneltu...

Nähtävästi sua kiinnostaa mennyt maailma, menneet suurmiehet. Miten saat ne nivottua uskottavasti tähän aikaan, tämän ajan ihmisten maailmankuvaan ja uteliaisuuteen?

• Väinämö Vaahtera

No jaa, ehken mitenkään, en usko olevani tarpeeksi älykäs sellaiseen ainakaan tietoisesti, jos mitenkään.

• 101 101 101 101

Siinä vois olla se haaste, jolla saisit käsikirjoituksesi herättämään kustantajan lukijoiden uteliaisuuden. En tarkoita finaaliselityksiä ilmiöille, vaan meneen elävän elämisen tässä ajassa ilman kansallisuusaatteita, pöhötettyä romantiikkaa tai yltiötoiveikkuutta.

• Väinämö Vaahtera

Olen tämän aloittamani keskustelun kautta alkanut saada sellaisen tunteen, että "Vaahterakreivini" voi sittenkin olla tuhoon tuomittu.

• Väinämö Vaahtera

Ehken ole vielä täysin päässyt irti "Vaahterakreivistäni", joka sentään on tähänastisten vuosien varrella ainakin yritetty kirjoittaa melkeinpä sydänverellä asti, mutta päätin jättää sen hetkeksi hautumaan ja aloittaa kaiken varalta toisen romaanin, kuten Kalle Päätalo, kun tulevan esikoisteoksensa käsikirjoitus kiersi hylkyjä keräten kustantajalta toiselle. Tämän romaanin työnimi on "Vesa" - se on kertomus "Vaahterakreivin" päähenkilön, Juhani Lönngreven isästä, Johanneksesta.

• Sean Smith

Kuka hitto se Vesa sitten on?

• Väinämö Vaahtera

"Vesa" ei tässä tapauksessa ole henkilön nimi, vaan puuhun viittaava sana. Tarkoittaa sitä, että "Vaahterakreivin" nimihän tulee siitä, että päähenkilön suvun nimi on Lönngreve, joka tarkoittaa "vaahterakreiviä", ja aika monesti olen yhdistänyt ks. romaanini päähenkilön maailmat metsiin ja varsinkin puihin. Eli "Vesan" tapauksessa tämä tarkoittaa sitä, että tämä elämänsä alkua elävä nuorimies on sukupuunsa nuori vesa. Mutta tämä on vain työnimi, johtuen juuri siitä, että se on melko harhaanjohtava, kuten Sinun kohdallasi sain havaita.

• Sean Smith

Okei, asia selkisi.

• Väinämö Vaahtera

Olen nyt siis ajautunut siitä ikävään tilanteeseen, etten tiedä lainkaan, mitä tehdä tämän asian kanssa. "Vaahterakreivi" tuntuu lopultakin tuhoontuomitulta, mutta en silti vain pysty irtautumaan siitä, kun tunnen vuosien jälkeen, että olen päässyt yhä parempaan suuntaan. Tietysti nämä merkit voidaan tunnistaa vain tyypillisiksi voivotteluiksi itseni kannalta välttämättömässä välivaiheessa, mutta jos joku asiantunteva lukija tällä palstalla vain tarjoaisi kerran apuaan, tarttuisin siihen yhtä varmasti kuin hukkuva ulottuvilleen ojennettuun käteen. Tietysti tällöin suurin osa kehottaisi hankkimaan tähän asiaan erikoistunutta ammattiapua esim. juuri arvostelupalveluista, mutta ne ovat juuri nyt ulottumattomissa lompakkoni takia. Shimatta...

• Odd

Niin, sähän olet saanut jo runsaasti palautetta ja kaikkien suuntaviivat osoittavat aika samanlaista kokemusta: raskas, vaikealukukuinen, lahjakas, toiveikas jne. Olen käsittänyt niin, että olet jo lähettänyt käsikirjoitustasi kustantajille, osalta saanut takaisin. Eikö siinä ole jo palautetta kerrakseen? Loppukädessä arvotelupalveluista pitää irrottautua, ettei jää koukkuun. Opiskelijalle, joka ymmärtääkseni olet, se lienee kuitenkin hukkaan heitettyä rahaa. Anna ajan kulua, anna elämänkokemusten karttua ja tartu sitten uuteen aiheeseen, uudella kielellä ja tavalla nähdä tarinaasi kuin "Vaahterakreivi".

• Yhteisö Oy

Joskus parempi suunta ei riitä kustannusrajan ylittämiseen. Oletko itse tyytyväinen teoksesi kokonaisuuteen? Olisitko valmis maksamaan siitä yli 30 euroa? Tarjoaako tämä lukijalle riittävästi eläytymistä älylliseen, tunteenomaiseen tai esteettiseen maailmaan?

Kannattaa kokeilla hyvin erilaisia kirjoitustyylejä, varsinkin kun on kirjoittajan uransa alkutaipaleella.

• Reality check

Tätä on turha kaunistella: aloittajan teksti on autistis-psykoottista nillitystä, jossa ei ole lukijalle mitään tarttumapintaa.

Sinun halusi olla hyvä kirjoittaja ei tee sinusta hyvää kirjoittajaa. Lauserakenteesi ovat järkyttäviä. Ilmaisusi on kiertelevää ja tekotaiteellista, ja "volterkilpimäisyys" on yhtä kuin loputon jaarittelu vain omaa kertojaääntä kuunnellakseen.

Sinun kiinnostuksesi Lönrotiin ei tee paskasta konvehtii. Romaaniasi lukemattakin voin päätellä, että sen päähenkilö on isänsä emotionaalisesti hylkäämä, mielenterveysongelmainen ja sairaalloinen poika, joka on muun roolin puutteessa sysäytynyt taitelijaksi. Toivon, että sinä tajuat hakea apua pakkomielteeseesi, sillä kirjailijuutesi on pelkkä pätemisen illuusio.

Jo pelkästään se, että viittaat käsikirjoituksiisi lainausmerkein, Vaahterakreivi" -- luoja meitä uudelta päätalomaiselta "Vesalta" varjelkoon -- kertoo, että olet pahasti kuvittelemassa kässärisi joksikin, mitä se ei ole ja minkä parantamiseen nykyiset kykysi eivät riitä.

• Väinämö Vaahtera

(Huokaus)...

• fdgfdgfds

(Huokaus)...

Hei Väinämö, täällä on kaikennäköistä kirjoittajaa, älä ota itseesi näistä viesteistä. Olen sitä mieltä, että sinä olet vielä nuori. Ymmärrän, että haluaisit kaiken heti ja nyt, mutta jatka vain kirjoittamista, kehityt koko ajan. Kun viiden vuoden kuluttua luet vaahterakreiviä huomaat kyllä itsekin mikä siinä oli pielessä ja mikä ei. Kirjoitustyyli kehittyy koko ajan ja sinulla ei ole mikään kiire saada julkaistuksi juuri nyt. Mutta älä missään nimessä luovu harrastuksesta vain näiden kommenttien takia.

• Alalla oleva

(Huokaus)...

Et siis halunnut kuulla kritiikkiä vaan paapomista. Ei siinä mitään, mutta se ei kirjoittajan uraasi tule viemään ainakaan eteenpäin. Usko jo, että tolla mindsetillä ladatulla shaiballa päädyt vaan lähikoulun kirjoittajapiiriin.

Tämä taitaa olla ensimmäin kerta kun kukaan koskaan kritisoinut kunnolla kirjoittamistasi? Jo siitä tiedät, että jokin on ollut pielessä.

• Väinämö Vaahtera
        Alalla oleva kirjoitti:

Et siis halunnut kuulla kritiikkiä vaan paapomista. Ei siinä mitään, mutta se ei kirjoittajan uraasi tule viemään ainakaan eteenpäin. Usko jo, että tolla mindsetillä ladatulla shaiballa päädyt vaan lähikoulun kirjoittajapiiriin.

Tämä taitaa olla ensimmäin kerta kun kukaan koskaan kritisoinut kunnolla kirjoittamistasi? Jo siitä tiedät, että jokin on ollut pielessä.

Itse asiassa olen tällä palstalla ottanut vastaan tällaista kritiikkiä jo vuosia, ja mikäli et tästä tiennyt, taidat olla uudempi tulokas täällä kuin minä. Muistaakseni ainakin toista-kolmatta vuotta olen täällä pyörinyt, tosin alunperin eri nimimerkillä, mutta kuitenkin.

Mutta en missään nimessä tarkoittanut, etteikö kritiikkiä saisi antaa, ja senkin suhteen kuulen mieluummin jokaisen omaa suoraa sanaa mieluummin kuin paapomista, mitä nämä muut kommentit eivät kylläkään olleet. Eli: vaikka koinkin hankalaksi nämä kovemmat kritiikit, se ei johtunut siitä, ettenkö olisi sellaistakin itse suvainnut, vaan siksi, että ne ovat paljon hankalammin sulatettavia ja suorastaan luotaantyöntäviä, ainakin jos tunnutaan hyökkäävän aivan henkilökohtaiselle vyöhykkeelle asti, toteamalla toisen kirjoitus "autistis-psykoottiseksi nillitykseksi, jossa ei ole lukijalle mitään tarttumapintaa", jne. Pointti minulta, ja varmasti monelta muultakin olisi, että kannattaa tehdä vähän helpommin lähestyttävää kriitikkiä. Sellaista olen saanut jopa tällä palstalla, ja mm. viime talvena käymälläni Oriveden Opiston sanataidelinjalla ja muissa yhteyksissä, mutta näissä kaikissa kyseisissä yhteyksissä kritiikki on osattu antaa hyvässä hengessä.

Melko varmasti ärsytän Sinua ja hengenheimolaisiasi tällaisella suoltamisellani, mutta jos jotain inhoan, niin selvittämättömiä asioita. En kritiikkiä, minkäänlaista, vaan selvittämättömiä asioita. Anteeksi.

• kirjoittaja myös

Itse asiassa olen tällä palstalla ottanut vastaan tällaista kritiikkiä jo vuosia, ja mikäli et tästä tiennyt, taidat olla uudempi tulokas täällä kuin minä. Muistaakseni ainakin toista-kolmatta vuotta olen täällä pyörinyt, tosin alunperin eri nimimerkillä, mutta kuitenkin.

Mutta en missään nimessä tarkoittanut, etteikö kritiikkiä saisi antaa, ja senkin suhteen kuulen mieluummin jokaisen omaa suoraa sanaa mieluummin kuin paapomista, mitä nämä muut kommentit eivät kylläkään olleet. Eli: vaikka koinkin hankalaksi nämä kovemmat kritiikit, se ei johtunut siitä, ettenkö olisi sellaistakin itse suvainnut, vaan siksi, että ne ovat paljon hankalammin sulatettavia ja suorastaan luotaantyöntäviä, ainakin jos tunnutaan hyökkäävän aivan henkilökohtaiselle vyöhykkeelle asti, toteamalla toisen kirjoitus "autistis-psykoottiseksi nillitykseksi, jossa ei ole lukijalle mitään tarttumapintaa", jne. Pointti minulta, ja varmasti monelta muultakin olisi, että kannattaa tehdä vähän helpommin lähestyttävää kriitikkiä. Sellaista olen saanut jopa tällä palstalla, ja mm. viime talvena käymälläni Oriveden Opiston sanataidelinjalla ja muissa yhteyksissä, mutta näissä kaikissa kyseisissä yhteyksissä kritiikki on osattu antaa hyvässä hengessä.

Melko varmasti ärsytän Sinua ja hengenheimolaisiasi tällaisella suoltamisellani, mutta jos jotain inhoan, niin selvittämättömiä asioita. En kritiikkiä, minkäänlaista, vaan selvittämättömiä asioita. Anteeksi.

Eiköhän tässä ollut kyse pikemminkin siitä, että olet saanut paljon hyvää rakentavaa kritiikkiä, nyt se pitäisi osata sulattaa sen sijaan, että torjuisit sen ja odottaisit mieleistäsi kritiikkiä, jota ei ole tulossa. Kritiikinsietokyky on yksi kirjoittajan tärkeistä työvälineistä ja sitä kannattaa myös harjoittaa. Olen kokenut parhaaksi ottaa kritiikin hiljaa väittelemättä vastaan, ja tyrmään huonoiksi koetut neuvot vasta, kun olen kokeillut niitä.

Minusta tuntuu, että yrität kirjoittaa lauserakenteeltaan liian monimutkaista tekstiä, johon taitosi eivät riitä, ja tarina ja hahmot jäävät siksi paperisiksi taustalle. Kirjoitustyylisi täällä foorumilla on paljon selkeämpää ja parempaa, miksi et kokeilisi kirjoittaa seuraavaa romaania samalla tyylillä? Rehellinen oma ääni, jota kirjoittajan pitäisi tavoitella, ei tarkoita kielioppia, vaan sinun omaperäistä tapaa nähdä maailma ja kuvata sitä. Jos keskityt jatkossa sisältöön ja otat saamistasi neuvoista vaarin, niin saat varmasti uudenlaista kritiikkiä seuraavalla tekstilläsi, joilla pääset taas eteenpäin.

• kirjoittaja myös
        kirjoittaja myös kirjoitti:

Eiköhän tässä ollut kyse pikemminkin siitä, että olet saanut paljon hyvää rakentavaa kritiikkiä, nyt se pitäisi osata sulattaa sen sijaan, että torjuisit sen ja odottaisit mieleistäsi kritiikkiä, jota ei ole tulossa. Kritiikinsietokyky on yksi kirjoittajan tärkeistä työvälineistä ja sitä kannattaa myös harjoittaa. Olen kokenut parhaaksi ottaa kritiikin hiljaa väittelemättä vastaan, ja tyrmään huonoiksi koetut neuvot vasta, kun olen kokeillut niitä.

Minusta tuntuu, että yrität kirjoittaa lauserakenteeltaan liian monimutkaista tekstiä, johon taitosi eivät riitä, ja tarina ja hahmot jäävät siksi paperisiksi taustalle. Kirjoitustyylisi täällä foorumilla on paljon selkeämpää ja parempaa, miksi et kokeilisi kirjoittaa seuraavaa romaania samalla tyylillä? Rehellinen oma ääni, jota kirjoittajan pitäisi tavoitella, ei tarkoita kielioppia, vaan sinun omaperäistä tapaa nähdä maailma ja kuvata sitä. Jos keskityt jatkossa sisältöön ja otat saamistasi neuvoista vaarin, niin saat varmasti uudenlaista kritiikkiä seuraavalla tekstilläsi, joilla pääset taas eteenpäin.

Ja tosiaan, nuo "autistis-psykoottiseksi nillitykseksi, jossa ei ole lukijalle mitään tarttumapintaa"-heitot voi jättää kokonaan omaan arvoonsa. Ne eivät ole kritiikkiä vaan päänaukomista, jota tuskin kannattaa edes kommentoida. :/

• Väinämö Vaahtera
        kirjoittaja myös kirjoitti:

En sanonut, ettenkö yrittäisi ottaa neuvoista vaarin, vaan ehkä taitoni eivät vain riitä (toivottavasti voin sanoa "TOISTAISEKSI") tätä kummempaan. Tietysti olen itsekin huomannut, että osaan esim. juuri tällaisiin yhteyksiin kirjoittaessan kirjoittaa myös itselleni näkyvästi paljon rennommin yms., mutta ryhtyessäni "tosissani kirjoittamaan" muuttuu jäli aivan toiseksi. Mietin toki sitäkin, että pitäisikö kirjoittaa koko kässäri uusiksi kuin kirjoittaisin sitä tälle foorumille, aluksi naputellen sitä tähän kommentin kirjoittamiseen tarkoitettuun laatikkoon, ja siitä siirtäisin sen Wordiin, tai jotain. Mutta täytyy nyt vain yrittää...

• Kirjoittaja myös

En sanonut, ettenkö yrittäisi ottaa neuvoista vaarin, vaan ehkä taitoni eivät vain riitä (toivottavasti voin sanoa "TOISTAISEKSI") tätä kummempaan. Tietysti olen itsekin huomannut, että osaan esim. juuri tällaisiin yhteyksiin kirjoittaessan kirjoittaa myös itselleni näkyvästi paljon rennommin yms., mutta ryhtyessäni "tosissani kirjoittamaan" muuttuu jäli aivan toiseksi. Mietin toki sitäkin, että pitäisikö kirjoittaa koko kässäri uusiksi kuin kirjoittaisin sitä tälle foorumille, aluksi naputellen sitä tähän kommentin kirjoittamiseen tarkoitettuun laatikkoon, ja siitä siirtäisin sen Wordiin, tai jotain. Mutta täytyy nyt vain yrittää...

Hyvä! Äläkä ymmärrä väärin, minä en jaksaisi tuhlata aikaani, jos katsoisin että tekstisi on täysin toivotonta. Päin vastoin, näen siinä potentiaalia, joka ei pääse oikeuksiinsa, koska ehkä(?) työskentelytavassasi on nyt jotain perustavanlaatuisesti pielessä. Yrität mennä ehkä p**** edellä puuhun tai jotain. Miksi et kokeilisi vaikka jotain tällaista:

1.Eka kirjoituskerta. Kirjoita näkemäsi vain itsellesi muistiin, älä mieti lukijoita. Keskity tarinaan ja hahmoihin. Luo sympaattiset tyypit, joihin on helppo samaistua ja laita ne suoraan keskelle tapahtumia, johonkin konfliktiin. Älä psykologisoi tai selittele, anna hahmojen tekojen puhua puolestaan. Kirjoitettuasi kolmisenkymmentä liuskaa, tarina alkaa kulkemaan virtaamalla silmiesi edessä kuin elokuva, hahmot hengailla mukanasi ja dialogi muodostua itsellään arkiaskareita tehdessä. Jos ei, olet keskittynyt ehkä liikaa lauserakenteisiin? Käytä kaikkia aisteja, älä tuhlaa energiaa kielioppiin. Ole rehellinen luomiesi hahmojen toiminnalle. Pelko ja häpeä on hyviä johdattajia, koska silloin tietää katsovansa kohti jotain joka on totta. Anna tulla vauhdilla lyhyitä ytimekkäitä lauseita, tekstissä saa olla pisteitä kuin morsetuksessa. Lauseenvastikkeista ei tietoakaan ja konjunktioista käytössä enintään ”ja”. ;) No okei, jos tuntuu luontaiselta, niin saa käyttää muitakin, mutta ei kannata takertua rakenteluun.

2.Toinen kirjoituskerta. Kirjoita teksti ulos lukijalle, edelleen ainoastaan sisällön kannalta. Poista noin 10 prosenttia, varsinkin turhat itsestäänselvyydet, jotka olet tarinan huumassa kirjoittanut sen kummempaa ajattelematta ylös. Syvennä kuvailua, leikkaa dialogia. Jokainen jäljelle jäävä lause on tärkeä, se kuljettaa juonta eteenpäin, rakentaa jännitteitä tai kuvailee ympäristöä ja hahmoja tarinalle oleellisella tavalla.

3.Kolmas kirjoituskerta. Nyt vasta: Yhdistele lauseita, kokoa niitä uudelleen, järjestele, varioi rakenteita. Ota käyttöön kaikki keinot, jotta saat tekstistä kielellisesti vaihtelevaa. Tarkista kielioppi, laita pilkut paikoilleen.

Ja tämä ei ole nyt yritä olla mikään ylespätevä ohje, jossa olisi kaikki asiat, jotka jokaisen kirjoittajan pitäisi ikinä ottaa huomioon. Ajattelin vain, että voisi olla harjoitus, jolla sinä pääsisit eteenpäin. Lopputuloksessa on yhtä koukeroisia lauserakenteita, kuin omaan tyyliisi koet sopivaksi, mutta nyt pääsisit keskittymään ekalla kirjoituskerralla kunnolla olennaiseen. Romaania voi rakentaa kerros kerrokselta.

• Väinämö Vaahtera
        Kirjoittaja myös kirjoitti:

Hyvä! Äläkä ymmärrä väärin, minä en jaksaisi tuhlata aikaani, jos katsoisin että tekstisi on täysin toivotonta. Päin vastoin, näen siinä potentiaalia, joka ei pääse oikeuksiinsa, koska ehkä(?) työskentelytavassasi on nyt jotain perustavanlaatuisesti pielessä. Yrität mennä ehkä p**** edellä puuhun tai jotain. Miksi et kokeilisi vaikka jotain tällaista:

1.Eka kirjoituskerta. Kirjoita näkemäsi vain itsellesi muistiin, älä mieti lukijoita. Keskity tarinaan ja hahmoihin. Luo sympaattiset tyypit, joihin on helppo samaistua ja laita ne suoraan keskelle tapahtumia, johonkin konfliktiin. Älä psykologisoi tai selittele, anna hahmojen tekojen puhua puolestaan. Kirjoitettuasi kolmisenkymmentä liuskaa, tarina alkaa kulkemaan virtaamalla silmiesi edessä kuin elokuva, hahmot hengailla mukanasi ja dialogi muodostua itsellään arkiaskareita tehdessä. Jos ei, olet keskittynyt ehkä liikaa lauserakenteisiin? Käytä kaikkia aisteja, älä tuhlaa energiaa kielioppiin. Ole rehellinen luomiesi hahmojen toiminnalle. Pelko ja häpeä on hyviä johdattajia, koska silloin tietää katsovansa kohti jotain joka on totta. Anna tulla vauhdilla lyhyitä ytimekkäitä lauseita, tekstissä saa olla pisteitä kuin morsetuksessa. Lauseenvastikkeista ei tietoakaan ja konjunktioista käytössä enintään ”ja”. ;) No okei, jos tuntuu luontaiselta, niin saa käyttää muitakin, mutta ei kannata takertua rakenteluun.

2.Toinen kirjoituskerta. Kirjoita teksti ulos lukijalle, edelleen ainoastaan sisällön kannalta. Poista noin 10 prosenttia, varsinkin turhat itsestäänselvyydet, jotka olet tarinan huumassa kirjoittanut sen kummempaa ajattelematta ylös. Syvennä kuvailua, leikkaa dialogia. Jokainen jäljelle jäävä lause on tärkeä, se kuljettaa juonta eteenpäin, rakentaa jännitteitä tai kuvailee ympäristöä ja hahmoja tarinalle oleellisella tavalla.

3.Kolmas kirjoituskerta. Nyt vasta: Yhdistele lauseita, kokoa niitä uudelleen, järjestele, varioi rakenteita. Ota käyttöön kaikki keinot, jotta saat tekstistä kielellisesti vaihtelevaa. Tarkista kielioppi, laita pilkut paikoilleen.

Ja tämä ei ole nyt yritä olla mikään ylespätevä ohje, jossa olisi kaikki asiat, jotka jokaisen kirjoittajan pitäisi ikinä ottaa huomioon. Ajattelin vain, että voisi olla harjoitus, jolla sinä pääsisit eteenpäin. Lopputuloksessa on yhtä koukeroisia lauserakenteita, kuin omaan tyyliisi koet sopivaksi, mutta nyt pääsisit keskittymään ekalla kirjoituskerralla kunnolla olennaiseen. Romaania voi rakentaa kerros kerrokselta.

Kiitos vaivannäöstäsi ja uskostasi. Juuri tänään taas tulostin käsikirjoitukseni tähänastiset liuskat, ja aloin korjailemaan niitä esim. kieliopilliselta puolelta ja lauserakenteiltaan, mutta pääasiassa juonellisilta puoliltaan aloin vedellä ilmaa hampaideni välistä ja länttäsin liuskat takaisin pöydälle - niin huonossa kunnossa koko juttu tuntuu olevan, että tietenkin ainoa keino olisi vain korjata, mutta virheet tuntuvat olevan niin paljon syvemmällä ja suurimittaisempia, etten tiedä, auttaisiko enää mikään korjaus tähän. Mutta yrittää aion, ei siinä mitään, sillä juuri muutakaan tietä en tässä näe.

Ja tuota ehdottamaasi korjausmallia kannattanee minunkin kokeilla, kiitos siitäkin. Täytynee etsiä myös joku muu tie löytää itselleen kritiikkiapua, esim. Tampereen Tammerkynän tekstiarvostelupaja tms., etten ole ihan täysin yksin tämän kanssa.

• Kirjoittaja myös

Kiitos vaivannäöstäsi ja uskostasi. Juuri tänään taas tulostin käsikirjoitukseni tähänastiset liuskat, ja aloin korjailemaan niitä esim. kieliopilliselta puolelta ja lauserakenteiltaan, mutta pääasiassa juonellisilta puoliltaan aloin vedellä ilmaa hampaideni välistä ja länttäsin liuskat takaisin pöydälle - niin huonossa kunnossa koko juttu tuntuu olevan, että tietenkin ainoa keino olisi vain korjata, mutta virheet tuntuvat olevan niin paljon syvemmällä ja suurimittaisempia, etten tiedä, auttaisiko enää mikään korjaus tähän. Mutta yrittää aion, ei siinä mitään, sillä juuri muutakaan tietä en tässä näe.

Ja tuota ehdottamaasi korjausmallia kannattanee minunkin kokeilla, kiitos siitäkin. Täytynee etsiä myös joku muu tie löytää itselleen kritiikkiapua, esim. Tampereen Tammerkynän tekstiarvostelupaja tms., etten ole ihan täysin yksin tämän kanssa.

"pääasiassa juonellisilta puoliltaan aloin vedellä ilmaa hampaideni välistä ja länttäsin liuskat takaisin pöydälle - niin huonossa kunnossa koko juttu tuntuu olevan" Hirmu hyvä lause, juuri tuota tarkoitin! Yritä ihmeessä löytää se sama ääni, jota käytät täällä.

Vertaistukiryhmäksi ehdotan Nanowrimoa, jos foorumeilla kirjoittelu tuntuu ominaiselta. Se avaa myös monenlaisia lukkoja sisältä, kun kirjoittaa romaanimittaisen tekstin kuukaudessa. Tampereella on marraskuun aikana paljon kokoontumisia, jos tykkää kirjoittaa porukalla. Osallistujat on nuoria, mutta ymmärsin että niin olet vissiin sinäkin. ;)

• Väinämö Vaahtera
        Kirjoittaja myös kirjoitti:

"pääasiassa juonellisilta puoliltaan aloin vedellä ilmaa hampaideni välistä ja länttäsin liuskat takaisin pöydälle - niin huonossa kunnossa koko juttu tuntuu olevan" Hirmu hyvä lause, juuri tuota tarkoitin! Yritä ihmeessä löytää se sama ääni, jota käytät täällä.

Vertaistukiryhmäksi ehdotan Nanowrimoa, jos foorumeilla kirjoittelu tuntuu ominaiselta. Se avaa myös monenlaisia lukkoja sisältä, kun kirjoittaa romaanimittaisen tekstin kuukaudessa. Tampereella on marraskuun aikana paljon kokoontumisia, jos tykkää kirjoittaa porukalla. Osallistujat on nuoria, mutta ymmärsin että niin olet vissiin sinäkin. ;)

No oho, en olisi uskonut, että joku voi pitää noinkin pitkästä virkkeestä. Mutta jos tuollaiset ovat sellaisia "sallittuja", niin ei kai pitäisi tuottaa kovin vaikeuksia muuttaa nykyisetkin jutut vähän samanlaisiksi, siis myös sisällöltään yms. Ja ehdin tosiaan jo sopia Tammerkynän pj:n Sauli Salomaan kanssa tulevasta osallistumisestani ilmeisesti 22.9. pidettävään tekstipajaan, ja kävin jo katsomassa tuota Nanowrimoa. Vähän paremmat panokset tuntuvat ainakin nyt olevan piipussa, eli edelleen ja jälleen kiitos sen edesauttamisesta =)

• dfh dhh fj fyhj

Reality Check kirjoittaa nasevasti ja asiaa.
        Hieno juttu tämä anonyymi netti - missä muualla uskaltaisi tuolla tavalla sivallella kanssaihmisiä? Onko siitä sitten apua kritisoidulle, en tiedä. Sivullisena siitä nauttii ja ehkä oppiikin jotain.

Enpä taitaisi uskaltaa omia tekeleitäni tänne laittaa. Ties mitä mielen sairauksia paljastuisi teräväsilmäisten ruodittavaksi.

• Vapaa kirjoittaja

Älä tosiaan Väinämö välitä Reality Checkistä, hän on kopioinut kriitikon taitonsa suoraan August Ahlqvistilta.

Ehkä sinun kannattaisi kuitenkin jättää Vaahterakreivi lepäämään ja miettiä uutta aihetta. Kirjailijan/kirjoittajan paras ystävä on paperikori. Suurin ongelma noissa teksteissä on kieli: lauseenrakenteessa on joitakin perustavanlaatuisia virheitä. Omaa kieltään voi kuitenkin aina kehittää. Ehkä syy sinun vanhahtavaan ja vähän turhan rönsyilevään kieleen on niissä teksteissä, joita luet. Nyt, jos sinulla on aikaa, voisit ihan systemaattisesti paneutua nykykirjallisuuteen ja -kieleen, kansainvälisistä mestareista kotimaisiin. Saatat huomata, miten tiivistä ja eleganttia kieltä huippukirjailijoilla on. Esim. J. M. Coetzee on kielellinen taituri, jonka teokset ovat yhteiskunnallisesti ja eettisesti kantaaottavia.

Kun muistelen omia parikymppisenä kirjoittamiani tekstejä, niin niillä ei ole muuta kuin tunnearvoa (ja tunteet vaihtelevat liikutuksesta häpeään). Itsesuojeluvaistoni sanookin, että kovin keskeneräisiä tekstejä ei kannata tänne virtuaalitodellisuuteen lähetellä ellei ole valmis kovaankin - ja usein ilkeään - kritiikkiin.

• En heittäisi toivoa ja kässäriä roskakoriin kovin helposti. Itselläni on tieteellisen kirjoittamisen tausta, mikä tarkoittaa tyypillisesti kässärin uudelleen ja uudelleen työstöä kunnes se on riittävän hyvä julkaistavaksi. Aina kun tarjoaa kässäriä jonnekin julkaistavaksi ja se hylätään, on seuraava askel korjata tai kirjoittaa teksti jopa kokonaan uusiksi. Monesti lopullinen julkaistavaksi hyväksytty työ on hyvin erilainen kuin ensimmäinen nauruversio, koska uudelleenkirjoittaessa paranee niin teksti kuin tarinakin. Perusjuoni säilyy silti samana. Vaahterakreivi voi olla ihan hyvä perusjuoneltaan, mutta vaatii kirjoituskierroksia. Suurin haaste on valmistautua henkisesti urakkaan, jossa myllää oman valmiin työnsä uudelleen alusta loppuun.

• Vapaa kirjoittaja
        ciro147 kirjoitti:

En heittäisi toivoa ja kässäriä roskakoriin kovin helposti. Itselläni on tieteellisen kirjoittamisen tausta, mikä tarkoittaa tyypillisesti kässärin uudelleen ja uudelleen työstöä kunnes se on riittävän hyvä julkaistavaksi. Aina kun tarjoaa kässäriä jonnekin julkaistavaksi ja se hylätään, on seuraava askel korjata tai kirjoittaa teksti jopa kokonaan uusiksi. Monesti lopullinen julkaistavaksi hyväksytty työ on hyvin erilainen kuin ensimmäinen nauruversio, koska uudelleenkirjoittaessa paranee niin teksti kuin tarinakin. Perusjuoni säilyy silti samana. Vaahterakreivi voi olla ihan hyvä perusjuoneltaan, mutta vaatii kirjoituskierroksia. Suurin haaste on valmistautua henkisesti urakkaan, jossa myllää oman valmiin työnsä uudelleen alusta loppuun.

Tuo "paperikori on kirjoittajan paras ystävä" on lähinnä kuvainnollinen ilmaisu sille, että suurin osa kirjoitetusta ei yleensä ole julkaisukelpoista. Myös minä työstän paljon asiatekstia ja teen sen aina prosessikirjoittamisen muodossa. Vanhoja tekstien aihioita on jäljellä kahdenkymmenen vuoden takaa ja ensimmäiset versiot saavat liki aina punan nousemaan poskille. Niin kepeällä kädellä kirjoitettuja ne ovat. Väinämöllä on mielestäni sama ongelma, mutta lisäksi hänellä on kielensä kanssa paljon hiottavaa ihan perusasioiden tasolla.

Kehotin Väinämöä jättämään tekstinsä lepäämään ja vaihtamaan aihetta, koska olen seurannut hänen kirjoittamaansa aina siitä Yurin päiväkirjaketjusta lähtien ja minusta hän reagoi kommentteihin toistuvasti samalla tavalla, eli ei varsinaisesti ota onkeen saamiaan neuvoja. Ajattelin, että jos hän vaihtaa kokonaan uuteen ja paneutuu tuohon kieleen, siitä voisi syntyä jotakin. Novelli-muotoa voisi hyvinkin kokeilla, koska lyhyemmässä tekstissä on helpompi pitää tarina kasassa. "Kirjoittaja myös" -nimimerkki antoi hyviä ohjeita, joilla pääsee alkuun.

Täytyy vielä sanoa, että se päiväkirjaketju oli minusta yksi parhaita ketjuja, mitä tällä palstalla on ollut. Nuoren miehen angstailua on yllättävän mielenkiintoista seurata. Toivoisin, että Väinämö palaisi siihen kieleen ja siihen maailmaan ja jättäisi todellisuudelle vieraan Vaahterakreivin vähäksi aikaa rauhaan. Tämä on minun mielipiteeni, mutta jos muut uskovat Vaahterakreivin kehityskelpoisuuteen, niin sehän on pelkästään hyvä asia. Olen mielelläni tässä asiassa väärässä.

Täällä joku sanoi, että pelkkä halu kirjoittaa ei riitä. Tämä on totta, pitää olla myös sanottavaa. Ainakin romaaninmittaisessa tekstissä useimmille on hyödyksi tehdä jonkinlainen synopsis, sillä se pajastaa myös itselle, mikäli tekstistä on vaarassa puuttua se "punainen lanka". Näiden asioiden kanssa me kaikki painimme. Tästä tulee mieleen hienon leffan "Wonder Boysin" päähenkilö, joka muistaakseni kahdeksatta vuotta kirjoittaa käsikirjoitustaan, jolle on pituutta ehtinyt kertyä yli 2000 sivua eikä loppua näy. Samanlaiseen suohon todennäköisesti itse putoan oman romaanikäsikirjoitukseni kanssa. Ainakin kokemukseni asiakirjoittamisessa viittaa tähän, ja se jos mikä saa tuskanhien otsalle.

• Väinämö Vaahtera
        Vapaa kirjoittaja kirjoitti:

Tuo "paperikori on kirjoittajan paras ystävä" on lähinnä kuvainnollinen ilmaisu sille, että suurin osa kirjoitetusta ei yleensä ole julkaisukelpoista. Myös minä työstän paljon asiatekstia ja teen sen aina prosessikirjoittamisen muodossa. Vanhoja tekstien aihioita on jäljellä kahdenkymmenen vuoden takaa ja ensimmäiset versiot saavat liki aina punan nousemaan poskille. Niin kepeällä kädellä kirjoitettuja ne ovat. Väinämöllä on mielestäni sama ongelma, mutta lisäksi hänellä on kielensä kanssa paljon hiottavaa ihan perusasioiden tasolla.

Kehotin Väinämöä jättämään tekstinsä lepäämään ja vaihtamaan aihetta, koska olen seurannut hänen kirjoittamaansa aina siitä Yurin päiväkirjaketjusta lähtien ja minusta hän reagoi kommentteihin toistuvasti samalla tavalla, eli ei varsinaisesti ota onkeen saamiaan neuvoja. Ajattelin, että jos hän vaihtaa kokonaan uuteen ja paneutuu tuohon kieleen, siitä voisi syntyä jotakin. Novelli-muotoa voisi hyvinkin kokeilla, koska lyhyemmässä tekstissä on helpompi pitää tarina kasassa. "Kirjoittaja myös" -nimimerkki antoi hyviä ohjeita, joilla pääsee alkuun.

Täytyy vielä sanoa, että se päiväkirjaketju oli minusta yksi parhaita ketjuja, mitä tällä palstalla on ollut. Nuoren miehen angstailua on yllättävän mielenkiintoista seurata. Toivoisin, että Väinämö palaisi siihen kieleen ja siihen maailmaan ja jättäisi todellisuudelle vieraan Vaahterakreivin vähäksi aikaa rauhaan. Tämä on minun mielipiteeni, mutta jos muut uskovat Vaahterakreivin kehityskelpoisuuteen, niin sehän on pelkästään hyvä asia. Olen mielelläni tässä asiassa väärässä.

Täällä joku sanoi, että pelkkä halu kirjoittaa ei riitä. Tämä on totta, pitää olla myös sanottavaa. Ainakin romaaninmittaisessa tekstissä useimmille on hyödyksi tehdä jonkinlainen synopsis, sillä se pajastaa myös itselle, mikäli tekstistä on vaarassa puuttua se "punainen lanka". Näiden asioiden kanssa me kaikki painimme. Tästä tulee mieleen hienon leffan "Wonder Boysin" päähenkilö, joka muistaakseni kahdeksatta vuotta kirjoittaa käsikirjoitustaan, jolle on pituutta ehtinyt kertyä yli 2000 sivua eikä loppua näy. Samanlaiseen suohon todennäköisesti itse putoan oman romaanikäsikirjoitukseni kanssa. Ainakin kokemukseni asiakirjoittamisessa viittaa tähän, ja se jos mikä saa tuskanhien otsalle.

Jos olet saanut kuvan jääräpäisestä angstaajasta, niin en tiedä, auttavatko mitkään sanani ja selitykseni enää tämän käsityksen muuttamiseen - ellen sitten tekisi jotain erityisen näkyvää, jolla todistaisin, että olen tosissani ottanut onkeeni jo pitkän aikaa annetuista neuvoista. Mutta usko tai älä, olen kyllä ottanut onkeeni ja vaarin kaikista mahdollisista neuvoista, kyse on vain siitä, etten selvästikään ole tarpeeksi taitava tai kypsässä tilassa tehdäkseni niin näkyvää parannusta tekstissäni. Aina kun luen näitä kommentteja, tai aina kun luen vain omaa tekstiäni, nousevat saadut opit tietyllä tapaa kyllä esille, ja niiden mukaisesti pyrin parhaani mukaan korjaamaan, mutta jokin, jonkinlainen unohdus tms. hukuttaa ne alleen. En tarkoita sellaista unohdusta, että pääkköyteni nousisi esiin ja ylpeyttäni yms. syistä tietoisesti tai puolitietoisesti jatkaisin samaa vanhaa virheellistä linjaani, vaan kaiketi kehitykseni tapahtuu vain niin hitaasti. Ja olen kyllä huomannut, että kehitystä auttaa se, kun jättää työnsä hetkeksi tai pitemmäksikin muhimaan rauhassa, mutta ongelmani on juuri hätäisyys ja kiire saada tämä työ valmiiksi, koska tunnustan selvästi ajattelevani, että jos tämä työ joku päivä olisi antava minulle mahdollisuuden johonkin, elämäntilanteeni pakottaa ajattelemaan, että sen olisi aika tehdä se nyt. Mutta tämä on vain epärealistinen unelma ja haave, jolle kaikki tämän lukijat varmasti vain pudistelevat päätään.

Ja vielä: synopsiksia olen tehnyt näiden seitsemän vuoden aikana lukemattomia, ja "Vaahterakreivin" sisältö on ainakin itselleni jo muodostunut erittäin selkeäksi, mutta etsin nimenomaan jotain sellaista yhteyttä, jossa voisin nähdä, onko siitä mihinkään muiden silmissä.

• Vapaa kirjoittaja

Jos olet saanut kuvan jääräpäisestä angstaajasta, niin en tiedä, auttavatko mitkään sanani ja selitykseni enää tämän käsityksen muuttamiseen - ellen sitten tekisi jotain erityisen näkyvää, jolla todistaisin, että olen tosissani ottanut onkeeni jo pitkän aikaa annetuista neuvoista. Mutta usko tai älä, olen kyllä ottanut onkeeni ja vaarin kaikista mahdollisista neuvoista, kyse on vain siitä, etten selvästikään ole tarpeeksi taitava tai kypsässä tilassa tehdäkseni niin näkyvää parannusta tekstissäni. Aina kun luen näitä kommentteja, tai aina kun luen vain omaa tekstiäni, nousevat saadut opit tietyllä tapaa kyllä esille, ja niiden mukaisesti pyrin parhaani mukaan korjaamaan, mutta jokin, jonkinlainen unohdus tms. hukuttaa ne alleen. En tarkoita sellaista unohdusta, että pääkköyteni nousisi esiin ja ylpeyttäni yms. syistä tietoisesti tai puolitietoisesti jatkaisin samaa vanhaa virheellistä linjaani, vaan kaiketi kehitykseni tapahtuu vain niin hitaasti. Ja olen kyllä huomannut, että kehitystä auttaa se, kun jättää työnsä hetkeksi tai pitemmäksikin muhimaan rauhassa, mutta ongelmani on juuri hätäisyys ja kiire saada tämä työ valmiiksi, koska tunnustan selvästi ajattelevani, että jos tämä työ joku päivä olisi antava minulle mahdollisuuden johonkin, elämäntilanteeni pakottaa ajattelemaan, että sen olisi aika tehdä se nyt. Mutta tämä on vain epärealistinen unelma ja haave, jolle kaikki tämän lukijat varmasti vain pudistelevat päätään.

Ja vielä: synopsiksia olen tehnyt näiden seitsemän vuoden aikana lukemattomia, ja "Vaahterakreivin" sisältö on ainakin itselleni jo muodostunut erittäin selkeäksi, mutta etsin nimenomaan jotain sellaista yhteyttä, jossa voisin nähdä, onko siitä mihinkään muiden silmissä.

Viittasin angstaamiseen pelkästään positiivisessa merkityksessä. En muodosta sen mukaan kuvaa sinusta henkilönä, vaan sen yleinen merkitys löytyy "kirjoittajan ahdistuksen" kuvauksessa.

Ilmaisit muuten hyvin tuon suurimman ongelmasi: "mutta ongelmani on juuri hätäisyys ja kiire saada tämä työ valmiiksi, koska tunnustan selvästi ajattelevani, että jos tämä työ joku päivä olisi antava minulle mahdollisuuden johonkin, elämäntilanteeni pakottaa ajattelemaan, että sen olisi aika tehdä se nyt."

Sinä olet parikymppinen, sinulla ei ole mitään kiirettä! Älä haaveile kirjailijuudesta vaan tarinasta, joka on uniikki siinä mittakaavassa kuin mitä tässä viittausten ja jäljennösten maailmassa voi olla.

Täällä joku mainitsi Stephen Kingin "Kirjoittamisesta"-oppaan. Sitä minäkin suosittelen, sillä siinä tulee hyvin esille, kuinka kirjoittamista voi verrata käsityöläisyyteen, jonka tärkein työväline on kieli. En ole mikään King-fani, mutta hän on kova poika karsimaan adjektiiveja, ja sitä neuvoa yritän hyödyntää omassa, yleensä rönsyilevässä tekstissäni.

• Väinämö Vaahtera
        Vapaa kirjoittaja kirjoitti:

Viittasin angstaamiseen pelkästään positiivisessa merkityksessä. En muodosta sen mukaan kuvaa sinusta henkilönä, vaan sen yleinen merkitys löytyy "kirjoittajan ahdistuksen" kuvauksessa.

Ilmaisit muuten hyvin tuon suurimman ongelmasi: "mutta ongelmani on juuri hätäisyys ja kiire saada tämä työ valmiiksi, koska tunnustan selvästi ajattelevani, että jos tämä työ joku päivä olisi antava minulle mahdollisuuden johonkin, elämäntilanteeni pakottaa ajattelemaan, että sen olisi aika tehdä se nyt."

Sinä olet parikymppinen, sinulla ei ole mitään kiirettä! Älä haaveile kirjailijuudesta vaan tarinasta, joka on uniikki siinä mittakaavassa kuin mitä tässä viittausten ja jäljennösten maailmassa voi olla.

Täällä joku mainitsi Stephen Kingin "Kirjoittamisesta"-oppaan. Sitä minäkin suosittelen, sillä siinä tulee hyvin esille, kuinka kirjoittamista voi verrata käsityöläisyyteen, jonka tärkein työväline on kieli. En ole mikään King-fani, mutta hän on kova poika karsimaan adjektiiveja, ja sitä neuvoa yritän hyödyntää omassa, yleensä rönsyilevässä tekstissäni.

Hups, tuo sana on kyllä välillä harhaanjohtava, mutta hyvä jos märinäni (kutsun sitä itse tästä huolimatta märinäksi) vain on kelvannut.

Aikaa tottavie pitäisi tällekin työlle antaa, mutta kuten sanottu, elämäntilanteeni on mikä on, mutta se pitäisi selvittää muulla kuin pyrkimyksellä kirjailijaksi. "Mene töihin!" on ollut monien neuvo kautta niiden aikojen, kun olen täällä pyörinyt, ja ehkä vielä joskus sellaista työtä saankin, jonka koen mielekkääksi, kirjoitttamisesta nimittäin, mutta kaikkinainen haaveilu työstä ks. alalla on minulta toistaiseksi pelkkää haaveilua.

Mutta kirjoitusoppaisiin täytynee vain paneutua, ja tälläkin palstalla ovat monet opettaneet hyviä juttuja, joita täytyy vain muistaa - painotan sanaa MUISTAA - soveltaa omaan työhönsä.

• Väinämö Vaahtera

Kiitos ystävät, teidän vähemmän kärkevien kriitikoiden sanaa oikeastaan halusin alunperin kuunnella, mutta ei sillä, ettenkö olisi valmis kuulemaan Reality Checkinkin tapaisia kommentteja, niin kovasti kuin ne sattuvatkin, ja vaikka hänen sanansa tuntuvatkin menevän suorastaan henkilökohtaisuuksiin (en kiistä, etteikö juuri tämä oma toteamukseni menisi vuorostaan samalle vyöhykkeelle).

Mutta siis, ongelmani on juuri se, ettei minulla ole käsieni ulottuvilla juuri muuta kanavaa, jonka kautta saada palautetta teksteilleni. Tietysti kaikki olennainen virheily pitäisi löytää itse ja korjata itse, mutta jokainen tietää tämän "sokea omalle tekstilleen"-kliseen, ja aikaa minulla ei tunnu olevan odottaa sitä vaihetta, jossa sokeuteni katoaisi. Aika ei ole siihen otollinen. Muttta koetetaan nyt vielä tätä valitsemaani kautta löytää korjausten mukaisesti vähän parannusta teksteihini, vaikka Reality Checkin hengenheimolaiset kuinka sitä kritikoisivatkin.

• Kirjoittaja myös

Komppaisin edellisiä kirjoittajia ja kannustaisin sinua jatkamaan. Jätä Vaahterakreivi lepäämään ja mene eteenpäin. Hukkaan heitettyä työtä se ei missään nimessä ole, koska vain kirjoittamalla paljon voi löytää sen oman rehellisen tyylinsä. Siihen ei ole oikotietä, sitä ei löydä "keksimällä" tai kehittämällä erikoisia lauserakenteita. Sen löytää ainoastaan kirjoittamalla ja lukemalla paljon. Itse kirjoitin n. tuhat liuskaa ennen kuin sain seuraavan käsiksen menemään kustantamossa läpi. Siihen tuhannen liuskan pinoon minulla on edelleen tunneside, pidän sen hahmoista ja juonesta, mutta rakenne, kieli ja kuvaustapa on todella keskeneräistä. En ole koskaan tarjonnut sitä koskaan minnekään, mutta kavereilla luetuttaminen oli tärkeätä, koska kritiikin avulla pystyy kehittymään eteenpäin.

Tekstistäsi sen verran, että kompastuskivi tuntuu olevan liian pitkät lauserakenteet ja sekavat sanajärjestykset. Tässä pari neuvoa, jotka ovat vain omia tapojani, tuskin yleispäteviä: Harjoituksen vuoksi, kokeile kirjoittaa lyhyitä ytimekkäitä lauseita. Rönsyilevään tyyliin voit palata myöhemmin, mutta vanhan sanonnan mukaan; säännöt pitää opetella perinpohjaisesti ennen kuin niitä voi rikkoa. Kirjoittaessa keskittyisin enemmän sisältöön, hahmoihin ja juoneen. Ekalla kirjoituskerralla voi antaa rohkeasti mennä, jotta juoni lähtee kulkemaan virtaamalla ja hahmot jutustelemaan itsestään olkapään yli. Kieltä ja lauserakenteita ehtii muokkaamaan ja monimutkaistamaan toisella kirjoituskerralla.

Romaanimittaisessa tekstissä jännite ja imu ovat todella tärkeitä. Koukku pitäisi lennähtää lukijaan jo ensimmäisestä lauseesta lähtien. Dialogissa tärkeintä ei ole repliikkien sisältö, vaan puhujien väliset jännitteet, jotka kuljettavat keskustelua eteenpäin. Samoin ympäristönkuvaukseen saa jännitteen, kun kuvaa sitä nimenomaan tälle hahmolle ominaisella tavalla. Silloin kuvaus ei kerro pelkästään ympäristöstä, vaan myös jotain siitä joka paikassa kulkee. Dialogista sanoisin, että tiivistä, tiivistä, tiivistä. Jos teksti pistää kirjoittajan edes hiukan miettimään kaipaisiko tämä kohta tiivistämistä, niin silloin se yleensä kaipaa.

Jos et ole vielä lukenut, niin suosittelen lukemaan Stephen Kingin Kirjoittamisesta. Tsemppiä!

• Alalla oleva

Väinämö, ei minua olisi tarvinnut Sinutella eikä missään tapauksessa ottaa henkilökohtaisesti. Juuri siksi kirjoitin raa'asti: jos haluat ammattikirjalijaksi, sinun täytyy oppia paitsi reflektoimaan tekstiäsi myös erottamaan kirjoittajaminäsi oikeasta minästäsi. Voit ottaa kritiikistä vaarin, kuunnella päänsilittäjiä tai loukkaantua, selitellä ja murtua, mutta toivon vahvasti ensimmäistä. Onnea valitsemallasi tiellä!

• Author vuosien takaa

Turha hätäily ei ole taideammatissa hyväksi. Aikanaan kaikki. Taiteen keinojen haltuun saaminen ja oman linjan löytäminen vie joskus kymmeniä vuosia. Nykyaika ylikorostaa taiteeseen nopeaa sukeltamista debytoinnin muodossa, vaikka totuus on, että varsinkin kirjallisuudessa läpimeneminen, saati sitten yleisön löytäminen ja taidejärjestöjen huomion saaminen vievät vielä kauemmin. Kunnianhimo on hyvä asia. Kärsivällisyys ja määrätietoisuus, uudistumiskykyisyys voitelevat sitä hienosti.

• Mää näist paljoo tiä

Moikka!

En lukenut näitä kommentteja läheskään kaikkia, mutta sen Vaahterakreivi (romaani):n luvin. :) Kyl mä tykkään siitä ihan. Oon kyl 12, et ei mun sanoilla oikeen taida merkitystä olla, mut itekki kirjotan, tällä hetkellä menossa toinen kirja. Se esikoinen on vaan hiomista vailla oleva käsikirjotus. :) Joo, mä tykkään enemmän kauhusta, verestä ja ruumiista. Niistä mie sitte kirjotanki. Tänhetkisessä kirjassa tulee kuolemaan ainaki 10 eri nuorta... Mutta hei joo, toi sun vanhahtava tyylis on ihana ! Ei noita löydä enää varmaan kirjakaupoista (no joo, hiukan liioteltuu...) !

Kirjoittaja myös:
      Mä luen sairaalloisesti Stephen Kingii

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      130
      3261
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      38
      2593
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2455
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      2278
    5. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      29
      1816
    6. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1730
    7. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      174
      1428
    8. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      1366
    9. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      310
      1305
    10. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      64
      1127
    Aihe