Paistunko syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna

läkähtynyt

Hei,
olen lähdössä ystävieni kanssa Roomaan kolmen viikon päästä, eli syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna.
Nyt olen lukenut, että Rooma on ihan helvetillinen paikka elokuussa, josta Roomalaiset itsekkin pakenevat elokuussa.
Olin mieheni kanssa Espanijassa heinä elokuun vaihteessa parivuotta sitten. Siihen aikaan siellä oli niin kuuma, ettei voinut tehdä muuta kuin maata ja yrittää vilvoitella. Hengittäminenkin oli välillä vaikeaa.
Nyt sitten mietin, että olen menossa kaupunkiin ilman uima-allasta heti elokuun jälkeen.
Onko kukaan ollut tuohon aikaan Roomassa? Pystyykö siellä olemaan?
Pitäisikö minun olla lähtemättä (raha tosin menee hukkaan)?

18

1984

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • che tempo

      Se on siinä 25-30 astetta. Sadetta tai sadekuuroja noin melkein joka toinen päivä. Syyskuun viimeisellä viikolla on siinä 20-25 astetta. Lokakuun alussakin saattaa olla 25 tai silleen. Päivät ovat toki paljon lyhemmät Roomassa kuin Suomessa joten aurinko nousee myöhään ja laskee aikaisin. Yöt viileitä. Kuumin aika päivästä on siinä kello 13-16 jolloin on pars pitää siestaa tai ottaa pause kuten Roomassa sanotaan. Aikaisin ylös ja kävelemään, lepoa iltapäivällä ja sitten taas kaupungille lopuksi iltaa. Monet paikat sulkevat noina siestan tunteina.

      • Roomassa 2009

        Muistatko varmasti oikein? Ei se normaalisti noin kuumaa ole. joskus jopa viileää.


    • pilvi påuta

      Entäpä, minkälaista sää on yleensä lokakuun puolessa välissä?

      • Vagabonda

        Lokakuun puoliväli on mitä mainiointa aikaa matkustaa Roomaan. Jokunen sadekuuro voi sekaan mahtua, mutta ne menevät ohi yhtä nopeasti kuin tulevatkin. Toistakymmentä kertaa Roomassa käyneenä voin sanoa, että lokakuu ja sitten toisaalta huhtikuun loppu - toukokuu ovat oikein otollisia ajankohtia, mikäli ei satu olemaan tyyppi, joka vain vertyy yli 30 asteen helteessä. Niitäkin on.


    • Roomafani

      Olin kolme vuotta sitten 4 päivää syyskuun alussa Roomassa. Yhtenä päivänä klo 12-17 väisenä aikana oli helteistä muina päivinä ihan siedettävää. Jaksoi hyvin kävellä ilmojen puolesta. Yhtenä iltana lyhyt sadekuuro joka vaan virkisti. Tänäkin syksynä menen ennen syyskuun puolta väliä.

      • satunnainen matkaili

        ...niin minäkin vaimon ja parin lapseni ja lapsenlapseni kanssa...
        moikataan jos tavataan ...ja tunnistetaan ;)
        Me oomma vkon siellä historian ihmeisiin tutustumassa
        ...ja ties vaikka itte paavilta saatais siunaus toiselle 40-v avioliiton kaudelle... heh, heh


    • läkähtynyt

      Ok, kiitos vastauksista, ehkä lähden ja lopetan kauhukuvien maalailemisen : )

    • satunnainen matkaili

      en tiiä miten sun mahtaa käydä, mutt kerro ihmeessä kokemuksistasi, jos et täysin käristy. Minä kun oon samaiseen Roomaan lähdössä puolestavälistä syyskuuta.
      Olis kiva tietää ottaako paidat mukaan pitkällä vai pätkällä hihalla... ja tarviiko lippalakkia otsoonilta suojaamaan, kun tuo luomusuoja on jo päässyt hiukka harventumaan

    • liian kuumaaaaa

      Se on tällä viikolla kun on perinteisesti Rooman kuumin viikko. Ferragosto saattui manantaille joten monet jättivät kaupungin jo perjantaina. Ferrogosto on elokuun 15 päivänä. Se oli aikoinaan italialaisten ainoa lomapäivä vuodessa kirkollisten pyhien lisäksi. Nykyään ei kirkollisina pyhinä enää ole vapaata paitsi muutamana päivänä vuodessa, joulu ja pääsiäainen.

      Tällä viikolla Roomassa on noin 33-37 astetta. Meikäläiselle aivan liikaa. Ilamn kosteuskin on kuin helvetissä.

    • mieluummin muualle

      oho - oletko sielläkin ollut...? vai mistä tiedät? ;)

    • satunnainen matkaili

      En siis oo ollut, mutt puolivälissä syyskuuta kyllä menossa ja kauhulla seuraan lämpötiloja. Tää loppukuu ainakin näyttää hurjia lukemia http://www.iltalehti.fi/saa/#!103169070/Italia/Rooma
      kyll 38 ° on sentään liikaa, vaikka sanovattekin, ett "vanhat luut tykkää lämpimästä..."

    • huh hellettä

      Nyt lämpötila Roomassa on melkein 40. Muuallakin Italissa melkein samoissa lukemissa.

    • Italian kesä alkoi

      Koko Italiassa on tällä viikolla paikallisten uutisten mukaan normaalia lämpimämpää. Tämän päivän ennusteiden mukaan jatkuu ainakin ensi viikon lauantaihin eli 27.8. saakka. Nämä ovat tietenkin ennusteita, mutta jos 27.-28.8. on vielä näitä liki 40 asteen kelejä niin ei se nyt kovin totaalisesti viikossa muutu.

      Näyttää muuten Roomassa, Firenzessä, Bolognassa ym. sisämaan kaupungeissa olevan kaikkein kuuminta juuri nyt. Onneksi täällä meren rannalla on sentään edes hieman vilvoittavaa tuulta vaikka aika tyyntä on ollutkin varsinkin eilen ja tänään. Ei ole silti Suomen sateita ollenkaan ikävä... :-)

    • Termini ALPH

      Tulin Roomasta eilen klo 15.45.
      Lähtö oli Fiumicinon kentältä paikallista aikaa 11.20, jolloin oli 36 astetta.
      Kuumaa oli, mutta en minä ainakaan läkähtynyt.
      Kiersin kolme päivää nähtävyyksiä.
      Kuljin kävellen, bussilla, metrolla ja taksilla.
      Mulla oli vatikaanissa päällä pitkä hihaton puuvillamekko ja mukana hartiahuivi, jotta pääsin sisälle Pietarin kirkkoon. Hartiahuivi oli koko ajan siellä päällä.
      En läkähtynyt silti.
      Illat ja yöt oli lämpimiä, pitkähihaista ei todellakaan ainakaan 18-21.8 pv tarvittu.
      Riippuu varmaan paljon ihmisestä, että miten kelin omaksuu.
      Oli mahtavaa kun aurinkoa riitti. Tykkäsin!
      Hotellissa pääsi vilvoittavaan suihkuun.
      Meillä oli myös hyvä ilmastointi.
      Lähtisin uudestaankin elokuussa.

    • ....

      40C astetta tosi kuuma juuri nyt ja keskustassa ei sitten pääse uimaan..
      t. tänään Roomasta palannut

    • satunnainen matkaili

      :) ens vkon (36) alku jo alle 30° ! ...alkaa(kohan?) hiukka hellittää... Oon lähdössä vkolla 37...

    • läkähtyvä

      Täällä ollaan taas ihanassa sateisessa kotimaassamme jossa ilma on raikas hengittää :) .
      Reissu meni hyvin. Ketään 13 hengen ryhmästämme ei rullattu, ruoka oli hyvää, eikä ketään huijattu.
      Joukkoliikenne oli kehittynyt viimekerrasta sen verran, että lippu (ainakin päivä lipu 4€ automaatista) piti laittaa laitteen läpi, joka avasi ovet laiturilalueelle. Eli paikallisjunaan, metroon tai bussiin (lipussa luki päättymis aika) ei voinut nousta lippua leimaamatta. Viime kerralla 7 vuotta sitten nousimme vahingossa junaan leimaamatta kun emme hoksanneet, että leimauskone on laiturilla. Onneksi kiltti lipun tarkastaja jätti sakottamatta.

      Sitten se sää. Ilma oli todella lämmin eikä raikastunut edes aamulla niin kuin täällä kotona. Onneksi kaupungissa voi valita aina varjon puolen. Kaksi päivää paistoi ja kolmantena päivä aurinko paistoi pilvien takaa. Sinä päivänä menimme hunekaverini kassa rannalle uima-altaalle ja mereen. Koska aurinko ei paistanut koko taivaalta, emme palaneetkaan. Rannalle pääsi kätevästi metrolla ja junalla päätepysäkille asti. Aikaa matkaan meni noin tunti, mutta oli se sen arvoista :)
      Samana päivänä alkoi satelemaan illalla ja ilma raikaistui. Huoneemme ilmastoin ei toiminut ja sinä yönä pystyi pitämään ikkunan auki ilman, että ulkoa olisi tullut kuumempaa ilmaa. Aamulla ilma oli taas aurinkoien ja nostatti yön sadetta kosteutena ilmaan. Se oli kuitenkin lähtö aamu.

      Ilmojen osalata pärjäsi kyllä ja jaksoi vaikka hiki valuikin selkää pitkin. Pistän kuitenkin muistiin, etten enää matkusta eurooppaan kesä kuun puolen ja syyskuun puolen välissä.

      Sitten takaisin työn touhuun.

    • satunnainen matkaili

      Käytyä tuli ja lämpöä riitti meidänkin vkon matkalle vielä yli 30 ° Lähtöpäivänä (ke 21.9.) lämpötila laski alle 30:n.

      Mutt ei se lämpö ollu niin paha kuin etukäteen ajateltiin.
      Niinkuin edellä joku jo totesikin, kaduissa on usein kaksi reunaa - se varjoinen ja se aurinkoinen puoli, joista usein voi valita itselleen mieluisemman.
      Ja monessa paikassa rakennukset oli aikas korkeita ja kadut kapeita, jolloin molemmatkin puolet oli varjoisia...

      Kyllä siis helteessä pärjäs ihan hyvin - toki enempi oli hikeä kuin täällä nyt syksyn koleessa sateessa.

      Upee kaupunki!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      238
      5411
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      124
      4363
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2122
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1563
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1452
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1205
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      179
      1080
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      929
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      837
    10. 46
      813
    Aihe