Otsikko melkein huokuu että täällä kirjoittelisi joku alle 10-vuotias. Mutta nyt iski paniikki tänään ultrassa.
Odotamme siis esikoista ja luut ja pää olivat "oikean kokoisia", mutta paino oli "vain" 1kg ja nyt olen raskausviikoilla 29 1. Onko tämä siis kovinkin vakava asia?
Itse tietenkin vauvan takia panikoiduin ultrassa lääkärille mutta sanoi että vauva olisi normaalimittojen alakäyrillä vain. Mitään muuta en saanut irti vaikka kuinka kyselin ja tivasin. Hän on aina niin ilmeetön, tunteeton ja kylmän oloinen että on vaikea sanoa koska hän tosissaan PUHUU TOTTA. Onko siis vaarallista tai onko ihan "normaalia" että vauva ei paina nyt juuri niin paljon kuin "pitäisi"? Entä onko jotain ruokaa tms. jolla saisi vauvallekin painoa lisää?
Rv30 nyt siis menossa ja vauvan pitäisi kai painaa 1300-1400, ja meidän pienoinen "vain" 1000g.
Kokemuksia, kertomuksia, apuja kaivattaisiin enemmän kuin mitään! Pelottaa vaikka lääkäri sanoi olevan kaiken hyvin mutta nyt vauva seurannassa että paino nousisi. Olen niin itkuinen ja avuton vain...
VAUVA LIIAN PIENI, VOIKO OLLA??
17
687
Vastaukset
- näin meillä
Meillä menossa 36 vko ja pari viikkoa sitten ultrassa todettiin lapsen olevan siro, eli menee käyrien alapäässä. Mitään vaaraa tästä ei lääkärin mukaan ole, kun olen itsekin siro ja melko pienikokoinen (ennen raskautta siis). Eli en usko tästä olevan vaaraa! Voithan vielä kysyä neuvolasta heidän mielipiteensä. Lapset saattavat kasvaa "omaa käyräänsä" syntymän jälkeenkin. Ja sekin voi olla ihan normaalia! Älä huoli!
- Eri kokoisiahan..
ne vauvat on jo siellä mahassa tuossa vaiheessa kun syntyessäänkin täysiaikainen vauva voi olla 2,5kg tai 5kg tai mitä tahansa siitä väliltä. Minkä mukaan vauvan "pitäisi" tällä hetkellä painaa juuri tuon verran? Eihän ne kirjoissa ja taulukoissa olevat painoarviot ole kuin suuntaa antavia arvioita.
- 54rreef
Siksi niissä käyrästöissä on ne ylä- ja alapäät, että kaikki siinä välillä on ihan normaalia, mutta jos joku tipahtaa sinne alle tai menee yli niin sitten aletaan katsomaan vähän tarkemmin onko jossain jotain pielessä.
Meillä istukka heitti huonolle toiminnalle loppuraskaudessa ja jouduin kontrolliultraan, kun sf-mitta ei kasvanut. Painoarviot oli pieniä ja siinä oli monenmoista, mutta käynnistettiin synnytys sitten h38, että neiti pääsi ulkopuolelle paremmille eväille (kun istukka ei enää toiminut riittävän hyvin). Yhäkin neiti kasvaa alakäyrillä, mutta on täysin terve.
Ne ottavat sinut tarkempaan seurantaan jos jotain kummallista näkyy. Esim. tupakointi, toksemia, istukan toimintahäiriöt tai sikiön kasvuongelmat voi aiheuttaa pientä kokoa. Ja tietysti kaikkein luonnollisin syy on, että pienen äidin ei tarttekaan saada suurta lasta. Jos te miehenne kanssa olette km. lyhyempiä/siroja niin ei teidän vauvan tarvikaan olla siellä yläkäyrällä. - ....
Sinä siis ajattelet, että tunteeton lääkäri ihan vain kiusallaan sanoo, että kaikki on kunnossa, mutta valehtelee sinulle päin naamaa ja naureskelee sitten itsekseen sinun poistuttuasi, että olipas tyhmä äiti kun uskoi minua ja nyt luulee kaiken olevan kunnossa, vaikka oikeasti vauva on vaikeasti vammainen, jos sitten henkiin jää? Vai voisikohan olla, että hän ammattilaisena oikeasti PUHUU TOTTA, eikä viitsisi vaarantaa uraansa ja vapauttaan ottamalla sitä riskiä, että antaa oman hoitovirheensä takia vauvan kuolla tai jotain? Jos ei siis ole pätkääkään kiinnostunut teidän hyvinvoinnistaan.
Vauvat ovat yksilöitä ja niin kauan kun kasvavat käyrien sisällä, kaikki on normaalia. Sitten kun eivät kasva, voi sekin olla normaalia, mutta sitten voidaan alkaa jo selvitellä, että olisiko kaikki kunnossa.
Keskikäyrällä menevä vauva painaa syntyessään noin 3,5 kg. Ihan terveitä vauvoja voi syntyä kilonkin kevyempinä ilman, että mitään on vialla. Ja toisaalta ne ultratkin voivat heittää painoarvioidensa kanssa. - lillastar
meillä on täällä kasvamassa normaalia pienempi vauva, eikä hänellä ole hätää. Ultrassa todettu terveeksi, liikkeet ovat erinomaiset, sydän lyö hyvin ja istukka tukevasti paikallaan. Silti neiti on 300g muita jäljessä ja luut vastaavat varhaisempaa viikkoa,mutta laskettua ei muuteta (en voi odotaa 10 kuukautta ja synnyttää 11kk! Kun normaalisti odotetaan 9 ja synnytetään 10 kuulla) koska sitä on muutettu jo pari viikkoa eteenpäin. Pari lisäpäivää sinne tänne jos on nuorempi kuin luullaan.
- älä syö liikaa
Vauvojen syntymäpainoissa on isoja eroja ihan luonnonstaan. Kuten joku kirjoitti; Paitsi, että 5kg on aina epänormaali sokerivauva tai jotain muuta pielessä... about vajaa 2,5-4,5 on normaalia. Ja tosiaan; luonto on niin viisas, että pieni äiti saa pieniä lapsia (minä 153cm; tyttö terve 45,5cm 2650g). Itse asiassa tuota tilastoa vielä pahasti vääristää se, että siinä on mukana hirvittävä määrä raskausdiabeetikoiden sokerivauvoja. Nykyään kun niin moni odottaja on ylipainoinen ja sokerit ainakin aterian jälkeen tuppaa olemaan korkealla niin kasvaahan ne vauvatkin epänormaalin suureksi. Itse olisin pienenä äitinä ollut enemmän synnyttämään mennessä huolissani nelikiloisesta kuin kaksikiloisesta :) Mutta älä siis rupea lihomaan/ sokerilla herkuttelemaan. Ei se siellä nälässä ole jos syke ja liikkeet on ok ja ultrakontrollissa verivirtaukset ok. Suurin osa pienistä vauvoista on terveitä.
- pah.
Tsiisus mikä määrä asiavirheitä näin lyhyessä tekstissä.
KAIKKI viisikiloiset vauvat eivät ole sokerivauvoja.
KAIKKI viisikiloiset vauvat eivät ole epänormaaleja.
KAIKKI raskausdiabeetikkojen vauvat eivät ole suuria, jos tila hyvin hoidetaan ja hoituu.
Kirjoita asiasta, josta jotakin tiedät. - okfåkg
160 senttinen normaalipainoinen ystävättäreni sai 5 kiloisen lapsen. Asiantuntijana varmasti osaat kertoa miksi hän sai niin "epänormaalin suuren vauvan?
- Se että..
okfåkg kirjoitti:
160 senttinen normaalipainoinen ystävättäreni sai 5 kiloisen lapsen. Asiantuntijana varmasti osaat kertoa miksi hän sai niin "epänormaalin suuren vauvan?
160cm pitkälle äidille 5 kiloinen vauva on epätavallisen suuri ei tarkoita, että kaikki 5 kiloiset vauvat olisi epänormaaleja. Ja tietysti ne isän geenit vaikuttaa siihen vauvaan 50/50 eikä pelkästään äidin pituus.
- epänormaalia? no ei.
pah. kirjoitti:
Tsiisus mikä määrä asiavirheitä näin lyhyessä tekstissä.
KAIKKI viisikiloiset vauvat eivät ole sokerivauvoja.
KAIKKI viisikiloiset vauvat eivät ole epänormaaleja.
KAIKKI raskausdiabeetikkojen vauvat eivät ole suuria, jos tila hyvin hoidetaan ja hoituu.
Kirjoita asiasta, josta jotakin tiedät.Itse olen raskausdiabeetikko, joka on synnyttänyt kaksi poikavauvaa, toinen 3,8kg ja toinen alle 3kg.
Tuttavapiirissä on kaksi hoikkaa rouvaa, jotka eivät kumpikaan olleet raskausdiabeetikkoja ja molemmat ovat saaneet yli 5 kg vauvoja, toinen 3 tyttöä, toinen yhden pojan ja yhden tytön. Vauvoissa ei ollut mitään "epänormaalia".
- älä murehdi liikaa
saattaa olla että kaikki on hyvin. Mulla toinen kaksospojista meni alakäyrillä ja rv 30 mut laitettiin makaamaan sairaalaan (poikien kokoero oli n.400g), asiaa tutkittiin kahden viikon ajan sairaalassa, välillä sanottiin ett napanuoran virtaukset ei ole kunnossa, mut sit välillä oltiin sitä mieltä ett kaikki kunnossa. No pienempi pippurinen A-poika päätti että ei jaksa kuunnella enää lääkäreitten ihmettelyä ja päätti rv31 6 ett nyt synnytään... meillä onnex kaikki menny hyvin. Olin itsekkin tosi vihanen kun en saanu kunnon vastauksia lääkäreiltä, mutta totuus on se ettei ne pysty välttämättä syytä kertomaan.
ja kuten aiemmin moni on sanonut niin kaikki saattaa olla täysin kunnossa, jotkut lapset vaan on syntyessään paljon pienempiä...niin ja se että ultran arviot saattaa heittää HYVIN paljonkin. - EI HÄTIÄ
EI HÄTÄÄÄÄÄ!!!!!
Oletan että sinulla normi raskaus joten vauva kerkii kasvaa noin 10viikkoa ja jos kasvais vaikka 250g viikossa niin laske itsekkin et ihan normi kokoo...
itsellä kukaan ei ole koskaan valittanut pahemmin et pieniä mut esikoinen oli 35 5 2430g ja keskimmäinen 2990g nyt odotan 35 3 ja vähän tuntuu et saattais olla tulossa....
Muistiko lääkäri kertoa että se on PAINOARVIO eli ei pidä 100% paikkaansa ja minulle joskus lääkäri (naistenklinikal) sanoi että se on -700g ja kuulemma 350g vois melkein aina laskea siihen mukaan.
joten ihan normaalikokoo lapsesi on. - "Hups" :D
Itselleni kävi niin toista odottaessa, että LA oli 18.6.. Maha oli TODELLA iso ja kesä helteinen, joten toivoin kovasti vauvan jo syntyvän, oli melkoisen ahdistava olo. LA:ta edeltävänä päivänä ultraava lääkäri sanoi, että toivottavasti ei vielä synny, kun painaa vasta 1500g, on siis liian pieni. Noh, 26.6. synnytys kuitenkin käynnistyi ja synnytyslääkäri punnituksen jälkeen kysyi "mikäs se olikaan se teidän ultran painoarvio?". Kun sitten kerroin painoarvion, synnytyslääkärin kasvoille imestyi "pieni ja ivallinen" hymynkare; "eihän se mennyt pieleen kuin reilulla puolella!". Poika painoi 3,2kg!!! Enkä oikein usko, että olisi painoaan tuplannut noissa kahdeksassa päivässä...
Eli kyllä se erehdys on mahdollinen, varsinkin, jos on kokemattomampi ultraaja (niinkuin minulla oli).
En usko, että sinulla on mitään hätää :)- okjgrow
Meillä arvio lääkäri ultran perusteella vauvan painoksi 4900g. Kysyi vielä kokeneen kätilön mielipidettä ja tämän arvio ultrauksen jälkeen oli 4300g korkeintaa. Vauva painoi 4260g.Että se todella on aina arvio se minkä lääkäri sanoo. Ovat myös erehtyväisiä.
- älä syö liikaa
vaikka olis yli 180cm äiti niin kyllä 5kg lapsi on sokerivauva. (PISTE). vaikka vauva olis mitoiltaan kookas ja lihaksikas niin ei ole normaalia painaa 5kg. On joko sokerivauva tai omaa poikkeavia turvotuksia tms. HUOM: Lievä mahdollisesti pitkäänkin jatkunut raskausdiabetes ei yleensä tule testeissä ilmi. Sen voi todeta vaan mussuttamalla niitä hiilareita ja sitten mittaamalla aterianjälkeisiä arvoja! jos odottavat äidit söis niinku luonto tarkoitti (=paleodieetti) niin eipä olis yhtään 5kg vauvaa, ei lähellekään.
- pah.
ja sinä perustat tämän valistuneen mielipiteen mihin? Tutkimustietoa tiskiin - olet nimittäin väärässä. Piste.
- älä syö liikaa
tässä kasvukäyrät: http://www.lastenendokrinologit.net/kirja/kuva3.html
Jos kasvu on yli tai alle 2sd päässä keskiarvosta, esiintyy sikiöllä/vauvoilla jo huomattavan paljon monenlaista sairautta/poikkeavuutta. Tämäkin on sen verran uusi aineisto, että siinä on sitä kuvaamaani vääristymää raskausdiabeteksen vuoksi. Eli jos mukana olisi vain täysin sokeriaineenvaihdunnaltaan terveet äidit, niin yli neljäkiloiset olisi harvinaisuuksia (pitkien äitien vauvoja).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763418
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753137Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683012On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181689- 601628