Yläaste pelottaa :/

aleksi-98`

Elikkä oon -98 syntyny poika ja huomenna (16.8) alkaa koulu ja meen yläasteelle. Mulla ei oo ketään kaveria siellä, ja pelottaa se että en varmaan saa kavereita siellä, kun yksin vain pihalla seisoskelen, oon tosi ujo joten en uskalla puhua kenellekkään tuntemattomalle sanaakaan...

Lisäks mulla on ärrävika ja tekee mun koulunkäynnistä helvettiä, se kuulostaa vitun tyhmältä ja ku yläasteel on kaikkee puhejuttui enemmä esim. kaikkii esitelmii jois pitää puhuu LUOKAN EDESSÄ, ja kaikkee tälläst ni sit kaikki dissaa sitä. Ja yläasteel on vitusti porukkaa, ja se ahdistavaaaaa!

Ääh mitä mä teeeeeen.. :(

14

501

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näitä aiheita löytyy tältäkin foorumilta tuhottomasti, mutta laitanpas silti tähän jotain, mikä voisi auttaa.

-Yritä saada yliote ujoudestasi. Se voi olla vaikeaa etenkin ärrä-vikasi takia (etkö ole saanut puheterapiaa tai muuta vastaavaa?), mutta et saa ikinä ystäviä, jos et uskalla puhua kenellekään.

-Tunnetko ennestään luokastasi ketään edes nimeltä tai ulkonäöltä? Jos tunnet, voit aloittaa näistä, joista tiedät jo jotakin, voi olla kenties hieman helpompaa. Jos ei, onko luokallasi ketään toista yksinäistä? On aivan sama onko se tyttö vai poika, vaikka iässäsi voi olla vaikea ystävystyä tytön kanssa. Eli jos tällainen löytyy, mene juttelemaan hänelle esim. harrastuksista, lemmikeistä jne. jne.

-Onko teillä aamulla jokin salitilaisuus tai vastaava? Jos kyllä, yritä etsiä joku, joka näyttää olevan yksin ja mene vain viereen istumaan ja puhumaan jotain. Sama juttu myöhemmin ruokalussa (älä missään nimessä jätä sitä väliin, vaikka onkin riski, että joudut istumaan yksin!).

-Ja tässä vielä linkki, jossa vastailen samaan aiheeseen silloin vielä anonyyminä (eli olen tuo 6 5):D
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10042969

• aleksi-98`

Oon saanu puheterapiaa, mut siitä ei ollu apua, en vieläkään osaa ärrää... hävettää.. =(

Tunnen vain kolme mun luokkalaisista ja kaikkiin niihi o pienimuotone vihasuhde... toisesta yksinäisestä en tiedä... se selviää huomenna...

Salitilaisuudesta en ole varma, ehkä, ehkä ei.
      Luultavasti meen siel jonkilaiseen paniikkiin enkä uskalla tehä mitään D: Noh, sen näkee huomenna.... :s

Kirjoitan sitten tänne minkälainen eka päivä oli ja miten se meni.

Ps. Kiitos linkistä !

• Jätkä-95

Joo yritä olla oma vaa ittes, itekkin ku siirryin seiskalle nii en tuntenu ketään ja olin kans tosi ujo ja hiljanen tyyppi , ja se johtu suurimmaks osaks siitä että mul on asperger. Kyl sitä itekin pelkäs et aletaan heti dissaa, mut toisin kävi, mua kohdeltiin jotenki kunniottavasti ja se tuntu tosi oudolta, koska luulin et mua aletaan kiusaamaan. Se vaikutti kans tosi paljon mun sosiaalisuuten nykyään oon tosi puhelias ja seuraan hakeva persoona. Joten älä yritä olla mitään mitä et oo vaan oma ittes. :)

• aleksi-98`

Jep, yleensä oon oma itteni, enkä koita esittää mitään mitä en oo, toisin kuin monet muut...

..toivottavasti se jotenkin vaikuttaa siihen et miten mua kohdellaan siel!

• Seven+One

Hei voin sanoa sulle yhden jutun että itelläkin on ärrävika taino se on kyllä aika pieni mutta kuuluu joskus ehkä vähäsen. Eikä se oo mitenkään mua haitannut eikä ketään siitä oo sanonut edes mitään varmaan siksi koska se on niin pieni xd. Sekä muutenkin kun meijän luokalla on pari sellasta kenellä on muillakin ärrävika niin siinä on myös se.

• hei ei tarvii pelätä olin tnä ekaa kertaa 7lk ja se oli ihan kivaa ei ollenkaa paha!

• jennyyjak

mulla on sama juttu ja saman päivän alko koulu ja oon aman ikänen:-D en oo vieläkää saanu kavereit ku niihi ei oo niinkä helppo tutustuu:(

• aleksi-98`

Eka päivä takana... Aamul opettaja kerto yläasteesta ja kaikesta sellasest. Kaikki oli hiljaa eikä mitää puhunu...

Mut koulust tulee paljo "pahempaa" ku joutuu käyttää ääntä... se on helvettiä jos on ujo ja on ärrävika.
      Ei ollu hyvä päivä.. =(

Koko paikka oli täynnä fruittareita ja pissiksii ! -.-'

• fiksua :D

mikä koulu? :))

• 19+1

Opettele ärrä. Ei oo vaikeeta. Hoet vaan joka päivä kotona ärrää ja etit netistä ohjeita. Mä opin ärrän kun hoin tätä runoa: ärrän kierrän orren ympäri ja ässän pistän taskuun. Ja ujous katoaa yläasteen aikana, siitä voit olla varma. Seiskan alussa mä olin ujo ja hiljainen poika. Kun tuli kavereita ja alko tekemään niitten kanssa kaikkea niin ei ollu mitään ongelmaa. Mulla ei tosin ollu enää yläasteella ärrävikaa ja nyt oon ysillä. Mut kyl se siitä, ei sua kukaan kiusaa.

• Suomisuomalaisille

Jos ei puhe auta niin PUUKKO jumaalauta!

• ApuATulossA

Vinkkejä kaikille yksinäisille yläastelaisille!
      -Katsele ympärille. Löytyykö rinnakkaisluokasta yksinäinen tyttö/poika?
      -Jos löytyy voit rohkeasti pyytää jollain tunnilla tätä henkilöä samaan ryhmään yms.
      -Kun olet koulussa, yritä rentoutua. Muista, että itsevarmoista, rohkeista ja sosiaalisista pidetään.
      -Älä kävele/hengaa käytävillä naama kiinni kännykässä tai kirjassa koko aikaa vaan hymyile vastaantulijoille ja anna heille sellainen kuva että olet pirteä ja reipas tyyppi.
      -Tunneilla kannattaa rohkeasti ryhmäntyön osuessa kysyä pääsisikö johonkin ryhmään.
      -Liikuntatunneilla menet vain rohkeasti mukaan etkä kaivaudu siihen hikisen salin nurkkaukseen.
      -Jos et ole tarpeeksi rohkea tai itsevarma, on sinun aika kasvattaa varmuuttasi! Voit aloittaa vaikka listaamalla paperille asioita elämässäsi joista olet kiitollinen.
      -Harrastus. Tiedän ettei tämä ratkaise kouluyksinäisyyttä, mutta uudesta harrastuksesta voit löytää vaikkapa kaverin, jonka avulla harjoittelet sosiaalisia taitojasi.
      -Jos lykästää ja pääset kunnolla juttuun jonkun kanssa koulustasi, mene ruokalaan hänen kanssaan. Jos epäröit, kysy haluaisiko hän tulla kanssasi syömään tai voisitko päästä hänen kanssaan. Älä missään nimessä jätä yrittämättä!
      -Jos joku moikkaa sinua tai hymyilee tai yrittää osoittaa haluavansa kaveriksesi, hymyile takaisin tai moikkaa. On tärkeää ettet anna muille torjuvaa kuvaa. Muut voivat ilmeestäsi päätellä että et halua kaveriksi.
      -Peilin edessä on helppo harjoitella erilaisia juttelutilanteita. Voit myö harjoitella hymyilemistä :)

...keksisin varmaan lisääkin mutta eiköhän tosta nyt jotain apua saa. :D

Voimia kaikille yksinäisille! Muistakaa! Älkää luovuttako! Kyllä vielä lykästää!

• hyvä!

hyvä!

• aleksi-98`

Satuimpa löytämään mun vanhan kirjotuksen.. :D Tänään tosiaan koulu alkoi ja oon nyt 8b -luokkalainen :D Seiskaluokka meni ihan hyvin, sain yhden hyvän kaverin, ja ihan ok suhteet on muihin luokkakavereihin..
      Aika vittumaista kuitenki koulu on.

Oli vaa yks luokan edes oleva esitelmä, enkä käyttäny siinä paljo ärrää.. :D
      mut oon paljo hiljasempi nykyää.. :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6984
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      109
      3588
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      26
      2920
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2618
    5. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      2233
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      361
      1885
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1820
    8. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      12
      1768
    9. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1728
    10. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      51
      1586
    Aihe