Työharjoittelu on syvältä!

ei enää ikinä

Työharjoittelu on ihmisen hyväksikäyttöä. Jokaisesta tehdystä työstä kuuluu tekijällensä palkka. Työharjoittelusta ei saa muuta kuin pahan mielen.
Olen ollut harjoittelijana liian monta kertaa. Työkkärin kautta ja opintoihini kuuluvilla jaksoilla. Joissakin paikoissa tarjottiin sentään ruoka. Eräässä ei saanut ruokaa vaan siitä olisi pitänyt maksaa sen lisäksi että tein heille ilmaista työtä. Päivän lopuksi kyllä kannettiin ruokaa roskiin, mutta palkatta työtä tekevälle sitä ei voitu tarjota.
Kenenkään ei pitäisi joutua tekemään työtä ilmaiseksi. Minun kohdallani se on loppu NYT. Työkkäri painukoon kuuseen harjoittelupaikkoineen.

14

1607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,,

      Samaa mieltä.

    • etyty88dfg

      Oletko ikinä ollut työssä, missä joutuu ohjaamaan opiskelijoita? Vaikka itsestä tuntuu että menee vain joukon mukana ja tekee ilmaiseksi hommia niin että muut pääsee helpommalla, niin voin kertoa ettei se ihan niinkään mene. Opiskelijasta on yllättävän paljon vaivaa. Vaikka helposti ajattelee että kun porukassa on yksi "ylimääräinen" tekemässä hommia, niin hommat sujuu nopeammin. Väärin, kyllä ne yleensä vakiporukalla hoituu stressittömämmin. Ohjaaja kuitenkin on vastuussa opiskelijan touhuista ja joutuu toisella silmällä seuraamaan toisen touhuja, neuvomaan, kertomaan/selittämään käytäntöjä ja faktoja.... Lisäksi opiskelijan tehtävävien tarkastaminen/ arviointien laatiminen tehdään oman työn ohella. Eli aika usein omalla ajalla.

      Opiskeluista saa opintotuen, työkkärin harjoitteluista työmarkkinatuen. Kannattaa hankkia työ mikä työllistää varmasti, niin ei tarvitse kitua harjoitteluissa jos se on niin vastenmielistä. Itse olen ollut lähinnä kiitollinen saamastani kokemuksesta harjoittelujen tiimoilta.

      • Hohhoijaa!!!

        Joopa joo. Kunnon propagandaviesti taas.


      • Aamen, mutta

        nyt ei siis puhuta mistään opiskeluihin kuuluvasta harjoittelusta.


    • tryryrrru7786

      Ja itse siis tykkään että meillä töissä on opiskelijoita! Melkein kun yksi lähtee niin toinen tulee seuraavana maanantaina. Opiskelija haastaa itseäkin miettimään että "miksi teen näin" ja "onko tämä varnasti se paras tapa". Mutta kyllä siinä ylimääräistä puuhaa ja huolta koituu ohjaajalle! Varsinkin jos harkkari/opiskelija ei ole sieltä "parhammaista päästä". SItä miettii vielä kotonakin että miten saisi toisen innostumaan työstä joka itselle tuottaa tyydytystä, ja näkemään ne samat positiiviset puolet mitä itse näen.

      t. Edellinen

      • vittuukokoorjatyöt

        mä ainaki sain ohjaajan joka tyrkkää mulle kaikki paskasimmat hommat tehtäväks mitä kukaa muu työntekijä ei haluis tehä, ni se siitä innostamisesta sitte!


    • Työkaveri

      Työharjoittelijan ottaminen teettää töitä työpaikallakin. Jonkun pitää selvästi harjoittelijasta vastaava ja harjoittelijalle pitää olla selkeästi töitä, joita osoittaa. Ei ole kenenkään etu, että työpaikalle otetaan joku norkoilemaan ihan siksi, että sattuu olemaan jonkun lapsi ja tarvitsee pakollisen harjoittelun suorittamisen. Alkuun ne hommat eivät välttämättä ole kovin vaativia, mutta alkuun on jostakin päästävä.
      Valitettavasti viime vuosina on tullut harjoittelijoita ja vastavalmistuneita, jotka tulevat vähäisellä työkokemuksella työpaikkaan. Omana aikana mentiin 15-16-vuotiaana kesätöihin, jolloin oli tullut hieman yleistä kokemusta töissä olosta ja opiskeluajan kesät oltiin oman alan kesätöissä (jopa 90-luvun laman aikaan).

    • ££

      Eräillä aloilla pakolliseen työharjoitteluun sopivia paikkoja on niin vähän, että yritykset voisivat helposti pyytää rahaa työntekijältä eikä päinvastoin, maksajia kyllä löytyy sillä todistusta ei ilman työharjoittelua saa. Voi siis sanoa olevansa onnekas jos pääsee maksamatta sisään.

    • no....

      No jaa...itse en kyllä ihan tuota mieltä ole. Tähän mennessä olen ollut kaksi kertaa työkkärin kautta työharjoittelussa, molemmat samassa paikassa. Ensimmäisellä kerralla se jäi vain siihen kolmeen ja puoleen kuukauteen, koska minulla oli muita suunnitelmia ja nyt sitten syyskuussa tulin tekemään siitä puolesta vuodesta ne loput 2,5kk ja ensi kuussa alkaakin sitten oikeat työt siellä.

      Eihän se nyt toki aina ole motivoivaa periaatteessa ilmaiseksi nousta joka aamu sängystä, mutta kyllä siitä joskus voi hyötyäkin olla.

    • hjkglsfgrrr

      hähähä itse olen ollut monta kertaa työharjoittelussa samalla työn antaja on antanut pimeästi palkka
      yhdellä iskulla kaks osumaa..
      kokeilkaa niin palkka nuosee hurjasti..

    • X Y Z

      Naista 9 Euron tuntipalkan toista ei voi sanoa muuta kuin etta se p*****a.
      Ei kukaan voi puolustaa tyonantajaa. Jos esim henkilo oppii tyon 2 paivan sisalla, asiakaspalvelun, astioidenhuollon, varastotyot, voileipien ja salaatin valmistamisen, sitten tekee toita 5 tuntia ilman taukoa, asiakkaita kun riittaa, ei saa ruokaa, vaan sekin pitaa ostaa itse (!), niin eiko tama ole orjatyota?

      Tyo on opittu, ja takaisin kouluun opiskeleen suomenkielta. Tarjottiin paikasta jos haluaa jatkaa - siis ilmaiseksi! Tyontekijoista on pula, koska kiire on valtava, vaan ei oteta palkattua tyontekijaa. Vahan nurinkurista.

    • tjdgmkgtd

      Työharjoittelu teettää ylimääräistä työtä työnantajalle/vakihenkilökunnalle kun pitää opastaa ja korjata virheitä, mutta työharjoittelijat yleensä tekevät työtä kuitenkin niin paljon, että työnantaja hyötyy siitä selvästi, jopa useilla sadoilla euroilla.

      Muutaman viikon harjoittelussa ollut on jo oppinut yleensä tosi hyväksi ja osaa työskennellä itsenäisestikin. Harmi vain että palkaksi harjoittelija saa vain työtodistuksen.

      Itselleni on teetetty harjoittelupaikoissa todella vaativiakin tehtäviä, laskutoimituksia ja paperitöitä ja olen tehnyt yli 8-9 tunnin päiviä vaikka Kela korvaa 6 tunnin työpäivästä saman verran, sen muutaman euron päivältä.

      Lisäksi minulle on laitettu myös sunnuntaille työvuoroja, mistä vakityöntekijät saavat korkeamman palkan, työharjoittelija ei saa sunnuntaista mitään ylimääräistä.

      • ------

        Voit kieltäytyä viikonlopputöistä ja liian pitkistä päivistä vedoten ihan sääntöihin, jotka lukevat työkkärin sivuillakin... Ei tartte alistua jos ei halua.


    • dfsd gdfg df

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4856
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3066
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1461
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1203
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1167
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1167
    Aihe