Stressi ja MUISTAMATTOMUUS

VoihanVeenus

Onko kenelläkään tietoa aiheesta?
Minulla on ollut puolitoista vuotta stressiä ja olen huomannut muistini huonotuneen. Kyse on pikku asioista. En muista tehneeni jotain tms..
Meinaan jo huolestua tästäkin, mutta varmaankin sekin pahentaa muistiani.

Huoh, tiedän että pitäisi olla stressaamatta, mutta olen stressaajatyyppiä... :/

18

2313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pellonpekka

      Minulla oli ihan sama homma, kun olin töiden takia pahasti stressaantunut ja vittuuntunut. Onneksi muisti parani kun lähdin pois koko paskalafkasta ja pystyin taas elämään ilman sitä sontaa. Oireet olivat myös onneksi minulla lieviä, mutta huomasin ne itse. Tuskin mitään peruuttamatonta siis sinullekaan on tapahtunut.

      Eipä tämä työttömänkään arki ole helppoa, mutta sentään helpompaa kuin olla puhelinmyyjänä.

    • VoihanVeenus

      Oikeessa olet, stressi vie muistin osaksi. Olen huomannut itsessäni sen, että kun olen ahdistunut ja stressaantunut jostain asiasta, se vie ajatukseni kokonaan. Tällöin mieleeni ei mahdu mitään muuta.

      Pitäisi löysätä jotenkin.. Asennemuutos olisi aika kova sana :))

    • Muisti meni

      Tee nopeasti asialle jotain, sillä liian pitkään jatkunut stressi voi johtaa pahaan burnoutiin ja sitä kautta myös pysyvään muistin heikentymiseen. Minulle kävi niin. Ei todellakaan naurata.

    • iiita.

      Aivosi olet todellakin ylikuormittuneet. Olen samaa mielta kuin edellinen postaaja, etta kaanny laakarin puoleen ajoissa, minakin puhun kokemuksesta.

    • 6+1

      jees sitä alkaa sekoilla ja unohtaa ku stressaa. Tiiän yhden 40 v kotiäidin joka on ku mikäkin dementikko. Sillä on varmaan stressistä pysyvä muistivamma, ei koskaan hakenu apua eikä työelämässä oiken pärjännyt. Se stressasi myös ja nyt kakkosen puuhailu ja kaiken maailman kotiäitiys ressaa.

      Minullakin on muistihäiriöitä stressistä. Johtuu pitkästä työmatkasta jonka takia joudun välillä asumaan lähempänä työpaikkaa. Rakastan kotiani mutta kotiseudulta ei vaan ole löytynyt töitä ja työn haku töitten ohessakin stressasi joten lopetin. Sitten kun seikkailen kahden asunnon välillä niin kokoajan unohdan jotain ja ramppaan kasseineni eestaas. Unohdan lääkkeeni ja kadotan reseptit ja tärkeät paperit. Esim nyt on tän vuoden kaikki kotitalousvähennyslaskut täysin kateissa! Unhohdan myös maksaa laskuja mutta töissä pystyn aika hyvin keskittymään ja rauhoittumaan. Pitäisi vaan asennoitua ja pakottaa itsensä olemaan siinä väliaikaisessa kämpässä jos joskus vaikka tilanteet muuttuis tai jotain. Paistais aurinko risukasaan.
      Olin psykiatrin luona muistitestissä burnoutin jälkeen. EI MITÄÄN VIKAA muistissani päin vastoin. Tämä on sitä selektiivistä muistia parhaimmillaan. Että sitä voi keskittyä ja muisti pelaa kun sitten toisissa asioissa on ihan sekaisin. Niin että kokemusta on mutta se ei ole niin yksiselitteistä koska lääketieteellisesti minulla ei ole muistivikaa vaikka huomaan sen arjessa.

      harrastan muuten joogaa ja meditointia. Seuraavana päivänä ihmettelen silti otinko nyt sen lääkkeen ja mitä mun pitikään siitä asunnosta hakea.

    • maatushka

      joo tuttujuttu. Lepoa ennen totaalista loppuunpalamista, ensinnä huonontuu muisti ja alkaa mennä hermot.. sitten on burnout (makaat muutaman kuukauden itseäsi keräten kasaan). Jos on stressaava luonne kannattaa hankkia "helppo2 työ. Itse vaihdoin ammatiksi käsityöläisen kun ainainen kiire rassasi hermot hajalle ja minulla on paniikkihäiriökin. Mutta elämänmuutos helpotti asiaa osin. toisaalta nyt stresssaan sitten enemmän rahasta.. Eli tää on tälläinen aikaavievä prosessi.. (=loppuelämän vievä..)

    • JK

      VAI NIIN

    • mihin mä sen laitoin

      Mulle tuli keväällä bunout pitkään jatkuneen työstressin takia. Työterveyshuollossa bunout diagnosoitiin masennuksena, vaikka kuinka intin vastaan. No kuitenkin, olin 4 kk pois töistä ja palasin uusiin vähemmän vaativiin tehtäviin. Olo on rauhallisempi, eikä kokoaikaa ole puristusta pallean seudulla. Mutta toi muisti !! Se ei pelaa. Mä laitan muistilappuja joka paikkaan, mutta hukkaan muistilaput. Laskut on maksamatta, lasten neuvola-ajat hoitamatta, kaikki mikä liittyy oman elämän hoitamiseen tuntuu liian raskaalta ja vaativatla.

      En ole vieläkään parantunut ja huomaan stressaavani etukäteen mahdollisia stressitilanteita. Ihan sekopäistä. Yritän rauhoittaa mieltäni, mutta burnout vei ison loven ammatillisesta identiteetistäni, sitä on vaikea saada takaisin.
      Jos vaan tietäisin keinon millä muistia saisi taas kuntoon, niin olisin iloinen. Töistä ei taloudellisista syistä ole mahdollista olla poissa. Auttasiko mielialalääkkeet yleisen vireystilan lisääntymiseen ja sitä kautta mustin parantumiseen ?

      • satunnainenohikulkia

        googlettelepas lisämunuaisen uupuminen


    • Kovan koulun käynyt.

      Pitkän monta vuotta jatkuneen stressin seurauksena menin täydelliseen burnoutiin viisi vuotta sitten. Muisti oli niin heikko, että vuoden verran jouduin jopa tarkistamaan kalenterista, mikä on vuosiluku. Moni arkinen ja tavallinen asia ei pysynyt mielessä - ihan kuin olisin ollut vakavasti dementoitunut. Tila johti myös masennukseen. Olen jo paljon toipunut, mutta vieläkään ei ole muisti täysin palautunut, eikä taida palautuakaan. Suojelkaa muistianne, ihmiset hyvät, silloin, kun vielä se tointaa!

    • Kiitos palstalaisill

      Olipa opettavainen ketju. Kiitos kommenteista. Olen huomannut itsestäni saman muistin huonontumisen, ymmärsin yhteyden, mutta ajattelin sen palaavan aikanaan. Mutta on totta että nyt kun olisi tilaisuus höllentää, niin taidampa antaa olla pienemmällä. Talous kärsii pienemmistä tuloista, mutta ruumis on jo pettänyt ja muisti alkaa mennä.

      Taidan ottaa koko loppuvuoden rennommin ja hain jo positiivisen ajattelun kirjoja. Olin niin pitkään masentunut ja traumaattisessa työssä, että tarvitsee aikaa ja uuden ajattelutavan.

      ps. ihmettelinkin miksi räjähtelen autossa liikenteessä niin herkästi. Ajatukset kulkee pikasella ja puhe puuroutuu, katson mutten ymmärrä, keskittymishäiriöitä ja jatkuva suru. Syitähän on ja sekin on käsiteltävä, mutta syy-yhteys tuli...hmm

      Armoa itselle

    • lisää kuormaan kiviä

      Olisikin vain noin, mutta pahan työuupumisen kokeneet myöhemmin dementoituvatkin helpommin. Tästä on tutkimustietoa.

    • bnmmnnv

      Niin, totta. Se varhainen epänormaali dementoituminen huolettaa jo nyt, ja se vaan pahentaa asiaa, kun siksi stressaa lisää!

    • heippa. tuttu tunne stressi ja muistamattomuus mulla varmaan vuosikaudet oli tämä tavaton stressi ja muisti alkoi kovastikkin pätkiin ja kerroin että isälläni oli alzerheim sairaus että luulen että se on myös mullekkin tullut ?? sen piikkiin lykkäsin kaameeta väsymystäni ja muistamattomuuttani ihan bläkki selvät asiat unohtu ja kun olen kotipalveluksessa töissä niin monta kertaa jouduin ajamaan ja hakemaan välineitäni pää paikalta.tällä hetkellä olen sairas kirjoilla ja ollut jo 2 viikkoa ja jatkan viellä paranemistani kotona.ei yhtään tehe mieli töihin sinne stressiin olin niin loppu että en pystynyt kenenkään kanssa normaalisti keskustelemaan ilman vittuilua ja en edes piitannut laittaa itseäni kun olin liian väsynyt ja kiireinen kun mietin että en ehdi laittautumaan ja naamasta näkyi ulos jo että olin räjähtäneen näköinen kun aikaisemmin olin kuitenkin huolitellut aina ulkonäköni mutta nyt en enään kyennyt;( ja hirveää on kun itse jälkeen päin tajuaa että voi ,hyvä sylvi mikä mulla on;( . en ole sairaslomalla ollut 15v.nykyisessä työssäni olen ollut 7v. olen miettinyt jättäväni tuon työn koska se aiheuttaa muistamattomuuden ja stressin mutta se ei ole niin vain jättää kun
      pitää maksaa vuokra y.m. meinaan jatkaa s-lomaa niin pitkälle että eivät uusi enään tösopimusta silloin on parempi ja saan asumistukea y.m

    • Body

      Stressi on ihmisen itse aiheuttama. Ei ole olemassa mitään ulkopuolista stressiä, joka hyökkää ihmisen kimppuun. Stressi ei ole mikään virus. Stressi syntyy siitä,kun ihminen ottaa hoitaakseen enemmän asioita, kuin mihin on kykenevä. Koettu ja todettu. Kannattaa hankkia E-epan rasvahappoja, ne auttoivat minua, kun meinasin seota stressin vuoksi. Jokainen kai tietää, että aivot ei toimi ilman oikeita rasvahappoja ja muisti heikkenee juuri niiden puutteen vuoksi :)

    • langaton

      Tukiasema- ja mikroaaltosäteily yleensä aiheuttaa stressiä ja muistamattomuutta.

    • paokjsui
    • alkaariittää kanssa

      tutu tunne . nytkin elämä ja jatkuva rahapula ja muut asiat ottaa niin päähän, että mietin itsaria jonka voin vielä tehdä suutus päissäni . kaverini poti samaa ja hyppäsi tammikusssa junan alle ja oli mun ikäinen. taidan tejdä kohta saman. oikeastaan pitäisi mennä psyatrille ja suljetulle osastolle jossa kerran olin puolivuotta . niin ei se enään tässä mkonkasa paina ,mutta terveyskeskuksen paska lääkäri sanoo ei sua mikään vaivaa. taidan tehdä jojon junan alle ja kasvot junaan päin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8146
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2502
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      21
      1898
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe