:´(
jaksaako tässä ees puhua. Kun ei endokrinologi suostu mulle kirjottamaan Armouria tai Erfania, perusteena kun arvoni on viitteiden sisällä (ilman synteettistä lääkitystäkin, siis).
En listaa, mutta oireet käy kuin nenä päähän kilpparivaivoihin..niin kauan tätä kaikkea oon sinnitelly, ja harmittaa kun nuoruus menee ihan ohi...kun
ei jaksa, ei vaan jaksa töitä tai kavereita tai muutakaan.
Masennuslääkkeitten käyttö kyllä oli taas oleellinen aihe.. ja että oireet voi olla jotain muuta, no MITÄ muuta, ja miksei sitäkään tutkita..paljon autto
tämäkin käynti :´(
jaksaako tässä ees puhua. Kun ei endokrinologi suostu mulle kirjottamaan Armouria tai Erfania, perusteena kun arvoni on viitteiden sisällä (ilman synteettistä lääkitystäkin, siis).
En listaa, mutta oireet käy kuin nenä päähän kilpparivaivoihin..niin kauan tätä kaikkea oon sinnitelly, ja harmittaa kun nuoruus menee ihan ohi...kun
ei jaksa, ei vaan jaksa töitä tai kavereita tai muutakaan.
Masennuslääkkeitten käyttö kyllä oli taas oleellinen aihe.. ja että oireet voi olla jotain muuta, no MITÄ muuta, ja miksei sitäkään tutkita..paljon autto
tämäkin käynti :´(
Vastaukset 22
Vanhimmat
paljonko sulla oli TSH JA t4v?
1,5 ja 13. Synteettistä määräs toinen lääkäri mutta sitä en enää halua käyttää.
Niin öö tota mitä vikaa on tsh-arvossa 1.5 ?
voiko joku selittää ja perustella ? vittu paljonko sen sitten pitäisi olla jos tuokaan arvo ei kelpaa
voi herranjumala ku mulla on lähes kaks kertaa toi eikä lääkitystä
Niin ööö TSH:ssa ei ole mitään vikaa, mutta T4V saattaa tälle kyseiselle yksilölle liian matala. Lääkitystä kokeilemallahan se selviää. Pitäiskö sun käydä jossain ahdistuspalstalla valittamassa, kun tuntuu noin nyppivän, syytön kai tuo ketjun aloittaja (ja muut palstalla vierailijat) siihen on, että sulla ei oo lääkitystä.
Ja sä taidat olla jokin yksityistä vastaanottoa pitävä lääkäri ? vai maksetaanko sulle provikkaa ihmisistä ketä täällä ohjaat "hoitoon" ?
vai oletko jopa lääkefirman osakas ?
Joo olen ehdottomasti kaikkea tuota ;) Syöttäisin kaikille lääkkeitä vain siksi, että lääkkeet on keksitty ;) viis normaalielämää rajoittavista oireista. AP:lle on lääkäri ollut jo määräämässä lääkitystä, että mun "hoitoon ohjaukselle" ei ole mitään tarvettakaan.
Ja mikä oli T3V??
miksi et halua käyttää?? t4v on pikkasen matala, se on ihan samaa ainetta kuin tyroxin ainoastaan toi lääke on tehty tehtaassa.
oliko noi arvot ilman lääkitystä vai?
oiskohan jotain hormonihäiriötä kuitenkin, jos vajaatoiminnan oireet kuitenkin.... onko sulla kuukautiset epäsäännölliset tai puuttuu ?
Oon kuullut niin paljon huonoja kokemuksia synteettisestä, ja aidosta taas paljon hyvää.
Haluaisin vaan tietää mikä mussa sitten on vikana, kun alkaa olla ihan loppu henkisesti tän olon takia..
Ja kyllä, kuukautiset on epäsäännölliset ollu kutakuinkin aina.
Oletko edes kokeillut synteettistä? Jos olet eikä se sovi sinulle, niin vaihda sellaiselle lääkärille, joka määrää muitakin lääkkeitä. Jos et ole edes kokeillut, ymmärrän hyvin miksi lääkärisi ei sinulle muuta lääkkettä määrää.
itseäni lainaten : "Synteettistä määräs toinen lääkäri mutta sitä en enää halua käyttää"
eli sain synteettistä, koitin sitä, en halua enää. Ja lääkäriä on vaihdettu kuin sukkaa, eikä ole auttanut... mutta ei kauheasti jaksa kiinnostaa. Jään kotiin mätänemään. Sohvalla sentään jaksan makoilla, jos joku joskus kaappiin tuo ruokaa.
"Synteettistä määräs toinen lääkäri mutta sitä en enää halua käyttää" Miksi???
Jos synteettinen ei tosissaan sovi sinulle eikä kyse ole vain asennevammasta, niin etsi lääkäri, joka sen ymmärtää ja hoitaa sinut kuntoon. Älä yritä hakea sellaista summassa vaan pyydä vinkkiä kilpirauhasfoorumeilta.
ihan mielenkiinnosta, millainen on potilaan asennevamma lääkitykseen? Jos ja kun kerran potilas itse VASTAAVAN mutta kalliimman lääkkeen sairauteensa on halukas maksamaan, mitä se lääkärillekään kuuluu kumpaa lääkettä syö???
Jos kerran samaan sairauteen ovat molemmat lääkkeet, niin ei siihen pitäisi pulinoita paljon mahtua, kyllähän asiakkaalla kuuluu olla viimenen sana mihin rahansa pistää.
miten pitkään söit synteettistä? tuliko pahempia oireita? kuulostaa kyllä siltä että annos oli liian pieni.. miulla ei synteettinen ole vielä kunnolla vaikuttanut ja oon syöny nyt 7kk. en oo saanu arvoja ees alle 3.. kestää näköjään yli vuosi ennen kuin saan tasapainoon. mutta jos haluat niin jää sinne sohvalle mie ainakin haluan paremman olon
"ihan mielenkiinnosta, millainen on potilaan asennevamma lääkitykseen?"
Sellainen, että kun muuta ei saa, niin mieluummin kidutaan kuin syödään edes synteettistä, vaikka ei olla tosiasiassa edes kokeiltu sitä. Kuulopuheiden perusteella päätetään, että se ei sovi minulle. Se on mielestäni idiotismia, sillä halvempi Thyroxin voi sopia juuri sinulle parhaiten kaikista lääkkeistä. Kokeilematta et tiedä. Mutta jokainen on vapaa jäämään sohvalle makaamaan ja kitumaan, jos asenne on sellainen, mikäpä siinä.
Ja en tiedä aloittajan tapauksesta mitään, joten en puhunut hänestä. Hänellä voi olla järkevätkin perustelut sille, miksi ei halua syödä Thyroxinia.
Minullakin on piilevä vajaatoiminta ja voin kertoa hyvä aloittaja että armour ei ole mikään pelastus!
Itsekin luulin näin ja hankin tosi pitkien järjestelyiden (ja kalliiden) kautta lääkäriä joka armourin myöntäisi ja sen lääkityksen.
No, armourpa ei sopinut mulle YHTÄÄN. Elo sen kanssa oli jotain aivan järkyttävää tuskaa. Päätä särki jatkuvasti ja pamahti mitä järkyttävimmät ylitoiminnan oireet ihan nuppineulanpään kymmenesosamurustakin. Kauan kiduin mutta oli pakko lopettaa. Joillekin (yleensä just lievästi vajaille) armour on ihan liian ytyä tavaraa.
Nyt tyroksiinilla menee oikein hyvin.
milloin mahdoit kokeilla armouria?
Tästä ei suomeksi ole paljon puhuttu, mutta firmahan salaa muutti armourin aineksia 2009 ja monelle vakikäyttäjistä palas oireet pahempina kun ikinä, jopa hengenlähtö lähellä ihan lainatakseni heidän omia sanoja.
Kaikessa hiljasuudessa armouria ilmeisesti muutettiin sittemmin....ehkä useampaan otteeseen.
mutta vielä edelleen apteekista saattaa saada sitä muokattua armouria, kun ei niitä mitenkään vedetty pois.
Tää on aihe, jonka hoito ja lääkintä on ihan potilaan itsensä vastuulla, pitää olla aktiivinen ja myös osata englantia...
Mutta pitää yrittää, kun vajaatoiminta on ja pysyy.
voisko olla aivolisäkkeestä johtuva kilpparin vajis?
Ei ole vajis laisinkaan
ystävällisin terveisin,
endokrinologi
heh heh :) hyvä kun sinä sen satut sitten tietämään
Minulla se oli diagnoosi, aivolisäkeperäinen kilpirauhasen vajaatoiminta, ja kun sain Armour Thyroidin käyttöön melko pian hävisi vuosien kamalat oireet.
mutta sinun mukaasi vissiin se lääke pitäisi heti minulta viedä pois, kun sairauteni ei ole vajaatoimintaa.