Aggressiivinen koira -miten koulutat?

Äidinpikkumussukka

Taas on Millania haukuttu vaikka mihin malliin... Ei puhutakaan tässä ketjussa mitään Millanista -hänen tapansa tunnemme jo, ja osa on puolesta ja osa on vastaan.

Minä kysyn nyt -miten SINÄ kouluttaisit aggressiivisen koiran? Mitä sen kanssa pitäisi tehdä, jos ei saa tehdä niin kuin Millan tekee? Otetaan vaikka esimerkiksi tuohon toiseen ketjuun linkitetty pitbull nimeltä Buddy.... Miten sinä -JUURI SINÄ kouluttaisit tuon kaltaisen koiran? Miten saisit sen luottamaan ihmiseen, miten saisit sen rauhoittumaan? Miten saisit sen olemaan yrittämättä tappaa jokaisen vastaan tulijan?

53

2326

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maanistameuhkaamista

Onko sinulla kaikki ok?

• Tohon on helppo

vastata: Toimimalla kutakuinkin samoin kuin Cesar Millan. Muita kysymyksiä tai parempia esimerkkejä?

• Onko aloittajalla

kenties itsellä vihainen pitbull? No milanin keinot pääsääntöisesti hyviä ja ihmettelen eihän se varsinaisesti jalalla potkaise koiraa vaan se läpsäyttää jalalla takapuoleen, eikä koiraan satu, jos varsinaisesti sattuisi, niin luulenpa, että hampaat olisivat kyllä jo milanin kädessä ja tiukasti. Mutta huomasin niistä you tube pätkistä mitä katsoin, että koira ei varsinaisesti käteen yrittänytkään tulla.

Ja huomaattehan te senkin, että milan pitää koulutushetkissä vihaisen koiran kuonokopalla varustettuna. Ei kukaan täyspäinen mene toisen koiraa kouluttamaan, jos oikeasti koira on vihainen ellei koiralla ole kuonokoppaa.

Ja kiitettävää on sekin milanin toiminnassa, että se osaa analysoida sen, onko kysymys vihaisuudesta vihan vuoksi, vaiko pelkovihaisuudesta. Näilläkin asioilla on vissi ero. Eikä analysointi tapahdu vain pelkästään koiran käytöksestä, näkeehän sen miten milan osaa lukea myös koiran omistajia, jotta heidän käytöksensä korjautuu.
      En tosin ole katsonut kovin montaa milanin you tube pätkää, mutta ne mitä katsoin olivat ihan järkeenkäyviä.

Olen sitä mieltä, että milanin ohjelmissa asianmukaisesti varoitetaan, älä yritä tehdä tätä kotona. Siksipä ihmettelen, missä ne suomen maassa on ne "yhteiskuntakelpoistajat" koirien suhteen. Ei riitä, että sanoo vihaiselle koiralle joka kotiaan puolustaa, että DIANA tulee, kuten häntä pystyyn ohjelmassa sanottiin.
      Koira pitää saada jollakin tapaa ruotuun, joku sanoo että kerralla luulot pois (halolla päähän jos ei muu auta), tai muuten ollaan koiran edessä vakuuttavalla itseluottamuksella, että nyt ei auta itku markkinoilla, nyt tehdään niin kuin minä sanon.

Saisi olla koiranomistajille enemmän ohjelmia siitä, miten hyvä itseluottamus muodostuu. Usko siihen, että pysyy rauhallisena ja tyynenä, vaikka mikä olisi, auttaa siihen, että koirakin vähän ajan päästä katselee maailman menoa ns. muina miehinä.

Olen huomannut oman koirani kanssa sen, että kun se yrittää mennä esim. toisen ruokalautaseen kerjäämään, auttaa siinä tilanteessa se, että menen koirani eteen seisomaan, kävelen sitä kohti jotta se joutuu perääntymään ja sanon, että miten ollaan sievästi ja koira rupeaa sen jälkeen makoilemaan ihan tyytyväisenä. Mutta harjoitusta kaikki vaatii, ja tässähän minun esimerkissähän oli kyse vain ruokakerjäämisestä.

Jos haluatte tietää miten vihaisen pitbullin saa "yhteiskuntakelpoiseksi", niin katsokaa vain milania ja koettakaa löytää suomesta vastaava ihminen joka pystyy koiraa lukemaan niin, että koira pääsee ahdistavasta aggressiivisesta käyttäytymisestään. Sillä eihän koirallakaan ole hyvä olla jos kokoajan pitää olla valppaana puolustamassa ja hampaitaan näyttelemässä.

Eikä kannata näillä nettisivuilla sen enempää koiria koulutella, kyllä olen huomannut, että netistä ja koirakirjoista ja televisioista saa neuvoja tuutin täydeltä, mutta TÄRKEIN POINTTI ON SE, ETTÄ ITSE TAJUAA MITÄ TEKEE VÄÄRIN, KORJAA KÄYTÖSTÄÄN, TIETÄÄ MIKÄ ON OMAN KOIRANSA PARHAIN MOTIVAATTORI (pallo tms. muu lelu), KOULUTTAA KOIRAANSA JO PIENESTÄ, ON JOHDONMUKAINEN JA KÄRSIVÄLLINEN. Niin ei sitten loppujen lopuksi milaneita tarvitakaan huppista keikkaa.

• canis.familiaris

Harva omistaa vihaista koiraa. Ne on normaalisti joko korjattu tai lopetettu.

Vihaisen koiran kouluttaminen ei ole sinällään kovin haastavaa. Se viha yleensä kohdistuu johonkin tai esiintyy tietyssä tilanteissa. Eli koiran päivässä ajallisesti lyhyt aikaisesti. Uhka/agressio pääasiassa kohdistuu ulkopuiliseen kohteeseen. Koira ei siis ole agressiivinen kokoaikaa. Todellinen luonne ja käytös poimitaan normaali tilanteessa, missä koira on rauhallinen. (koti/piha jne.)

Arka ja varautuneen koiran koulutus on erillaista ja hieman pitkäjänteisempää. mm.Nämä kaksi eri tyyppistä luonnetta helposti tulkitaan väärin. Niissä on saman tyyppisiä yhtenäisiä ja näkyviä osa-alueita, joten erottelu ja varmistus on syytä tehdä useassa eri tilanteessa, mitkä koira arkielämässä kohtaa. Jos arkaa koiraa kohtelee agressiivisen mukaan, niin helposti on umpikuja edessä.

Vaikein koira kouluttaa on sellainen, jonka tunne-elämä on dumpattu. Sellainen koira, joka ei ole vastaanottavainen -Henkisesti kuollut.
      Sellaiselle koiralle pitää opettaa uudelleen lähes kaikki, mikä vaikuttaa koiran elämään ja elinympäristöön. Tälläisen koiran elämässä ei ole ollut virikkeitä, sitä ei ole huomioitu tai sen olosuhteet ei ole vastannut sitä mikä pitäisi olla.
      Koira jota on pitempiaikaisesti kaltoinkohdeltu tavalla tai toisella.

Toinen vaikea osa-alue on koira, jota ei ole johdonmukaisesti koulutettu. Se voi olla hyvä kotona, huono ulkona ja välttävä jossain muussa jne..eli edustaa epätasaista luonnetta ja käytöstä. Sellaisen tulkinta on erittäin hankalaa, jos ei näe kaikkia osa-alueita, jotka vaikuttaa koiran elinympäristöön. Sellaisen koiran käyttäytyminen on myös epäjohdonmukaista eritilanteissa..

Vihaiselle pitää opettaa vain se uudestaan, mihin vihan kohdistaa ja aralle pitää opettaa luottamusta ja kannustaa oppivaiheessa (kuten kaikkia) Eli agressiivisuus on vain pieni osa koiran luonnetta, mutta silloin kun se on -se on näkyvin ja huomiotaherättävin. (se on tarkoituskin)

Koiran korjaaminen on helppoa. resert&buuttaus=koodaus. Koodaus on helppoa, kun tietää minkä ohjelman asentaa....Vaikeaksi homman tekee taas se, että koiran luonteeseen esim. ääripää: agressiivinen->arka, niin tähän väliin mahtuu niin paljon, eriasioita, että vain tekemällä saatu kokemus helpottaa sen selvittelyä.

Voi olla tasainen koira, jolla on jokin heikko osa-alue, Agressiivisellä paljon vahvoja alueita.. aralla vahvoja/rohkeita osa-alueita ka kaikkea siltä väliltä.

Koiran käytäs sisällä, ulkona, tapahtumassa, autossa jnejnejne..Tämä hieman vaikeuttaa koko juttua. Nämä jäävät huomiotta myös tv-ohjelmissa.

Tämä ihan vain välikommenttina, että keskustelu ei käy mustavalkoiseksi.

• mä vastaan ja kysyn

AP: MIKSI SÄ VASTAAT ITELLE JOISSAIN VIESTEISSÄ?

• Miksi ei?

Sillähän saa kivasti nostettua keskustelun tasoa ;D

• Äidinpikkumussukka

No onpa outo kysymys. En ole vastannut itselleni missään viesteissä. Lienet vainoharhainen, vai mitä helkkaria oikein höpötät? Tarkoitus tällä aloituksella oli antaa mahdollisuus kertoa mitä sitten pitäisi tehdä hankalien ja aggressiivisten koirien kanssa. Millania aina haukutaan, mutta kukaan haukkuja ei koskaan anna mitään toista vaihtoehtoa, että miten tulisi toimia. Jos on olemassa vahva mielipide siitä, että joku henkilö toimii väärin, niin kai silloin täytyy kyetä antamaan toinen toimintamalli... Eli antaapa tulla sitten sieltä teiltä, jotka paremmin tiedätte ja osaatte.

• Äidinpikkumussukka
        Miksi ei? kirjoitti:

Sillähän saa kivasti nostettua keskustelun tasoa ;D

Ja nyt minä väitän, että sinä olet yksi ja sama henkilö, joka kirjoitat nimimerkeillä "mä vastaan ja kysyn" ja " Miksi ei?"

• kaiqwa

Lähettäisin omistajan jollekin pevikouluttajalle ja sillä selvä.

• canis.familiaris

P.s miten se kissa juttu lopulta onistui? Oli jossain topiikissa viime kesänä

T:nim. perheen isä

• jatkuvaa

Alkuperäisellä taitaa olla joku pakkomielle tuosta Millanista, keskustelusta toiseen toistaa tätä samaa asiaa, ja toiset vielä viitsii yrittää kommentoida,huoh.

• Äidinpikkumussukka

Niin, jos olet kykenevä lukemaan ja ymmärtämään lukemasi, niin tarkoitus oli kylläkin olla puhumatta Millanista tässä ketjussa... Että huoh vaan sullekin... :)

• millan fani
        Äidinpikkumussukka kirjoitti:

Niin, jos olet kykenevä lukemaan ja ymmärtämään lukemasi, niin tarkoitus oli kylläkin olla puhumatta Millanista tässä ketjussa... Että huoh vaan sullekin... :)

no mitä sä tekisit noissa jutuissa mitä kyselet. Voisit vastata noihin ketjuihi ja kertoo miten milanin tyylil homma hoituis, Ois kiva lukee ku sä tiedät siitä niin paljon.

• jatkuvaa

Kykenevä kyllä, ja luetun ymmärtäminenkin toimii. Mainitsit aloituksessasi monen monta kertaa Millanin ja myös Buddy koiran tapauksen. Muutenkin tekstisi sisällön perusteella, samaa olet kirjoitellut/jauhanut aiemminkin,

• Äidinpikkumussukka
        millan fani kirjoitti:

no mitä sä tekisit noissa jutuissa mitä kyselet. Voisit vastata noihin ketjuihi ja kertoo miten milanin tyylil homma hoituis, Ois kiva lukee ku sä tiedät siitä niin paljon.

Minä en tekisi mitään tuollaisen koiran kanssa, sillä minä EN OSAA, ja voin myöntää sen heti ihan ensimmäisenä... Minä tekisin kaikkeni löytääkseni jonkun joka osaa, etsisin käsiini vaikka tuon canis. familiaris -nimimerkillä kirjoittavan henkilön, sillä hän vaikuttaa sellaiselta joka osaa... Yleensä hän myös on se, joka oikeasti viitsii yrittää vastata jonkun kysymykseen, eikä ala vain vittuilla ja viisastella, niin kuin kovin monet tässäkin ketjussa...

Minä en myös tosiaankaan lähtisi haukkumaan jotain sellaista joka osaa vaarallisia koiria kouluttaa, ja Millanhan osaa -siitä on todisteena satoja koiria.

Oman koirani olen kouluttanut nameilla oikein ihanasti ja söpösti, mutta tämähän onnistui sillä koirani on normaali koira, jota ei ole kukaan pilannut aggressiiviseksi. En siis tarvitse Millania kouluttamaan omaa koiraani.

Se mikä minua suoraan sanottuna vituttaa näissä Millanin haukkujissa on se, että he vain etsivät vikoja -kelaavat ja saahavat jotain videon pätkää ees taas, ja etsivät jotain vikaa hänen tekemisistään. Tositilanne on hieman erilainen -siellä kun ei voi kelata taaksepäin.

Koirien reagointi on myös paljon nopeampaa kuin ihmisten, joten niiden vauhdissa ei läheskään aina pysy etevinkään ja parhaitenkaan koiria lukeva ihminen. Kuitenkin Millan selviytyy tästä tehtävästä paljon paremmin kuin muut, ja hän on halukas ottamaan vastaan haasteen, jotta koiralle saadaan annettua mahdollisuus hyvään elämään.

Minua häiritsee todella kovasti, että tätä henkilöä haukutaan eläintenrääkkääjäksi, vaikka hän ei sellainen ole -ja että nämä haukkujat eivät ikinä anna mitään toista vaihtoehtoa. Olen sitä itse kysynyt aiemminkin, että mitä sitten pitäisi tehdä, ja monet muutkin ovat kysyneet. Kuitenkaan kummasti koskaan vastausta tähän kysymykseen ei tule.

Päätin siis tehdä "Millan vapaan" aloituksen tästä ja kysyn nyt ihan tosissani -mitä näiden aggressiivisten koirien kanssa pitäisi tehdä, miten ne pitäisi kouluttaa? Minua ihan todella kiinnostaa, ja varmasti monia muitakin... Te vaikutatte olevan kovin paljon asioista tietäviä, ja osaatte osoittaa viat jonkun toisen toiminnassa, joten kertokaa siis oikea tapa tehdä asiat, ja ei enää tämän kommenttini jälkeen sanaakaan Millanista minulta, ja muiltakaan kiitos.

• Äidinpikkumussukka
        jatkuvaa kirjoitti:

Kykenevä kyllä, ja luetun ymmärtäminenkin toimii. Mainitsit aloituksessasi monen monta kertaa Millanin ja myös Buddy koiran tapauksen. Muutenkin tekstisi sisällön perusteella, samaa olet kirjoitellut/jauhanut aiemminkin,

En olekaan väittänyt etten olisi samasta asiasta aiemmin kirjoittanut -tuo on minun aloitukseni, jossa kirjoitan nimimerkillä "hyi hitto". En minä sitä edes yrittänyt peitellä, vaan oletin kaikkien tajuavan saman henkilön olevan aloitusten takana. Sisältö on kuitenkin monen muunkin kirjoituksissa saman kaltaista, ja olen joskus kommentoinut heidän kirjoituksiaan, eli ei ole pelkästään minun jauhamistani tästä aiheesta olevat kirjoitukset... En itse asiassa ole tänne palstalle paljonkaan kirjoittanut aiemmin.

Tässä aloituksessani kuitenkin oikeasti haluan, että keskusteltaisiin toisenlaisesta tavasta toimia. Minua itseäni koirat ja kaikki niihin liittyvä kiinnostaa, ja kouluttaminenhan on kiehtova aihe. Koskaan ei myöskään voi tietää, jos omalle kohdalle tulee hankala koira, joten mielelläni kuulisin toisenlaisia tapoja toimia niiden kanssa.

• namitajakoulu

En olekaan väittänyt etten olisi samasta asiasta aiemmin kirjoittanut -tuo on minun aloitukseni, jossa kirjoitan nimimerkillä "hyi hitto". En minä sitä edes yrittänyt peitellä, vaan oletin kaikkien tajuavan saman henkilön olevan aloitusten takana. Sisältö on kuitenkin monen muunkin kirjoituksissa saman kaltaista, ja olen joskus kommentoinut heidän kirjoituksiaan, eli ei ole pelkästään minun jauhamistani tästä aiheesta olevat kirjoitukset... En itse asiassa ole tänne palstalle paljonkaan kirjoittanut aiemmin.

Tässä aloituksessani kuitenkin oikeasti haluan, että keskusteltaisiin toisenlaisesta tavasta toimia. Minua itseäni koirat ja kaikki niihin liittyvä kiinnostaa, ja kouluttaminenhan on kiehtova aihe. Koskaan ei myöskään voi tietää, jos omalle kohdalle tulee hankala koira, joten mielelläni kuulisin toisenlaisia tapoja toimia niiden kanssa.

no vaikka ostat hyyyyväää kinkkua ja teet paloja niistä ja namitat koiraa niin kyllä se siitä. vihanenki koira on perso namitukselle.

Koirille ei saa HUUTAA!!!!!!

• namitakouluttaja
        namitajakoulu kirjoitti:

no vaikka ostat hyyyyväää kinkkua ja teet paloja niistä ja namitat koiraa niin kyllä se siitä. vihanenki koira on perso namitukselle.

Koirille ei saa HUUTAA!!!!!!

Tämä siis oli minun nim.namikouluttajan neuvo vihaisten koirien kouluttamiseen. ei tartte milania jos namittaa

• ymmärrän

Ymmärrän pointtisi, mutta täältä netistä et löydä vastausta siihen, miten sinun pitäisi toimia jos tulee kohdallesi hankala koira.
        Joku voi vain heittää joitain esimerkkejä, mutta siinä se.

• Väistä

tilanteessa, missä koet että koirasi tulee kiihtymään liikaa joko aggressiivisuuttaan tai muuten yli-innokkaana tutustumaan. Ota etäisyyttä kiihtymystä aiheuttavaan tilanteeseen, joka voi olla esim. toinen koira.
      Mutta jos lähdetään ihan alusta, niin opeta koirallesi normaalissa rauhallisessa koulutustilanteessa perusasiat istu jne. Lisää koulutustilanteisiin vähitellen ns. häiriötekijöitä, kuten vastaantuleva kävelijä, pyöräilijä, ohi menevä pyöräilijä jne. Lisäksi totuta koirasi toisiin koiriin koirakerhon koirakamuilla tai sitten ystäviesi ja sukulaistesi koirilla. Sen jälkeen voi suorittaa ohitusharjoituksia koirasi kanssa tuntemattomien koirien ohittamisessa. Muista että koirasi ei saa oppia automaattista käytöstä, että mennään heti vastaantulevan koiran luokse tutustumaan. Kaikki koirat eivät osaa suhtautua sellaiseen ja toisen koiran omistajalta on aina kysyttävä lupa saako tutustua.
      Tottelevaisuutta on hyvä harjoitella säännöllisesti esim. 5-10 minuutin pätkissä päivän aikana, aina silloin kun koira on valveilla ja virkeänä odottamassa, mitä kivaa aktiviteettia emännällä/isännällä on tarjolla.
      Totuta koirasi yksinolemiseen, vähitellen, yksinoloaikoja pidentäen, mutta ei mielestäni kenenkään koiran saisi/pitäisi olla yksin enempää kuin 8 h päivässä eli mahdollisen omistajan työpäivän ajan. Tuona aikana koiran on saatava olla koosta riippuen joko tarhassa tai sitten sisätiloissa, koiralle on järjestettävä aktiviteetteja (vaikka talouspaperirullaan nameja), kaupastahan saa näitä gongeja, joihin voit laittaa koirallesi maistuvia herkkupaloja. Näin koira saa purkaa toimintatarmoaan, ja ei stressaannu.

Kaikista tärkeimpiä neuvoja on se, että perhe ja kaikki perheenjäsenet huomioidaan aina ennen koiraa. Täten koira oppii luontevasti sen, mikä hänen paikkansa tässä laumassa on.
      Älä palkitse väärästä käytöksestä. Kehu koirasi hyviä ominaisuuksia, sillä tavalla, että koira todella tajuaa tehneensä oikein. Tämä auttaa siinä kun sen käytös ei ole toivottavaa, niin toruminen on paljon tehokkaampaa ja koira ymmärtää tehneensä väärin. Älä huuda, eläkä karju. Koiralla on paljon parempi kuulo, kun meillä ihmisillä.

Pannaksi suosittelen tavallista nahkapantaa, sillä eihän ketjukaulaimia tarvita kun koirasi on oppinut sinua ja sinun perheenjäseniäsi kunnioittamaan ja tarkkailemaan, mitä kivaa minun nytten pitää tehdä.

Hihnassa kulkeminen onnistuu hyvin sitten, että pysähdyt aina kun koira vetää, mielellään sitten jatkatte matkaa kun koira tulee sinun viereesi ihmettelemään miksi ei mennä eteenpäin.

Kaikissa koulutusvaiheissa ja aiheissa tarvitaan sitä kärsivällisyyttä ja koiran lukutaitoa ja omaa itsetuntemusta. Ei viedä koiraa sellaisiin tilanteisiin mihin ei itse olla valmiita, koira kyllä tajuaa että nyt emäntä/isäntä on jotenkin kireä, jännittää, hermostunut, pelokas. Koira katsoo näissä tilanteissa oikeudekseen ruveta puolustamaan emäntää/isäntää.

Nyt tuli tekstiä, eikä tässä varmaan vielä kaikki asiat koiran koulutuksesta olekaan, jatkakoon joku muu, jos haluaa.
      Kuten varmaan lukijat hoksasitte, tässä oli kaikkea mahdollista koirankouluttajien ja kuiskaajien käyttämää aineistoa SILLÄ KUKAAN EI OIKEASTAAN YKSISTÄÄN OLE OIKEASSA, EI OLE YHTÄ AINUTTA MENETELMÄÄ, ON VAIN SINÄ JA SINUN KOIRA JA SE MITEN SINÄ TAJUAT SEN MILLÄ KEINOILLA KOIRASI PARHAITEN OPPII.

• olenparempi millania

Minkälaista tilannetta ap.haluaa tietää

• Foot or clickker?

Onpas hauska huomata kuinka ihmiset ajattelevat ettei ennen Millan meksikaania ole pystytty kouluttamaan aggressiivisia koiria.

On paljon erilaisia kouluttajia ja koulutusmetodeita jotka toimivat. Millanin metodit ovat vain nousseet pintaan ja suosituiksi koska jokainen talukka näkee tv:stä että kuinka koira saadaan selättämällä tai jalan kopautuksella ja sihinällä normaaliksi iloiseksi perhekoiraksi ja tosiaan ohjelmahan kieltää käyttämästä Millanin metodeita kotona. Kuinka moni teistä jotka näitä käyttävät voivat olla varmoja että toimivat samalla tavalla kuin edellä mainittu meksikolainen?

Mutta ikävä kyllä tv ei kerro kaikkea eikä niissä kirjoissakaan ole oikein mitään kunnon ohjeita, ukko vaan läpisee elämästään,

Paljon on erilaisia kouluttajia jotka eivät ole "pinnalla" koska heillä ei ole omaa tv showtaan.

http://drsophiayin.com/
      http://www.andershallgren.se/
      http://www.janfennellthedoglistener.com/

• canis.familiaris

Totta se on että televisio ei kerro kuin sen mikä on ohjelman tarkoitus. Alussa huokaistaan ja lopussa taputetaan.Hokkuspokkus ja valmista tuli. Se on arkielämässä hieman erillaista, kuten koiratkin.

Aina koiria on uudelleen koulutettu ja ongelmia selätetty. Ajat ja tapa vain muuttuu -koira ei, se vain on.

• ?

Miksi Millanin kohdalla pitää mainita aina tuo meksikaani? Miksi kukaan ei sano Stilwelliä engelsmanniksi tai sitä Brad Pattisonia kanukiksi? Olisko syynä ihan se, että Millan on iholtaan pikkasen tummempi? Tunnistatko pienen rasistin itsessäsi? Mitä jos samoilla metodeilla koiria kouluttaisi oikein söpö blondi nainen? Eikö hän olisikin melkoisen kätevä likka ja ihailtava, kun osaisi söpöstä ulkomuodostaan ja ihanasta blondiudestaan huolimatta toimia sillä tavalla koirien kanssa, ja saisi vihasimmanki koiran totteleen ja rauhoittumaan? Oon aika varma, että tällaisesta mimmistä ei olis kellään pahaa sanottavaa, vaikka selättäiski koiria yms... Sitten taas jos Stilwellin metodeilla koiria kouluttais pari metriä pitkä ja parisataa kiloa painava musta-ihoinen mies, niin sehän olis automaattisesti idiootti ja pelle ja kaikki naurais sille. Mitä jos jätettäs nuo kouluttajien ulkoiset seikat, sukupuoli ja kansalaisuus vähän vähemmälle huomiolle, ja keskityttäs siihen lopputulokseen, eli koiraan. Siihen millanen se oli alun perin ja millainen siitä koulutuksella tuli.

• koiria koiria
        canis.familiaris kirjoitti:

Totta se on että televisio ei kerro kuin sen mikä on ohjelman tarkoitus. Alussa huokaistaan ja lopussa taputetaan.Hokkuspokkus ja valmista tuli. Se on arkielämässä hieman erillaista, kuten koiratkin.

Aina koiria on uudelleen koulutettu ja ongelmia selätetty. Ajat ja tapa vain muuttuu -koira ei, se vain on.

Eikä täällä keskustelupalstoilla voi antaa ohjeita miten toimia todella hankalan koiran kanssa.
        Sitä ei myöskään opi tv:tä katsomalla, saati koirakirjoista.
        Näistä voit saada vihjeitä pentukoulutukseen, tai muuhun koiraan liittyvään (turkin hoito, rokotukset jne.)

Oikeasti aggressiivisen koiran kohtaamisen kanssa ei ole mitään yleispätevää sääntöä. Se mikä toimii toisella ei toimi toisella.
        Paljon on kiinni koiran menneisyydestä, yleisesti luonteesta ja ennen kaikkea omistajan toimimisesta kyseisessä tilanteessa.
        Minä en ainakaan koe itseäni niin kokeneeksi, että voisin täällä neuvoja jaella todella ongelmaisten koirien kanssa toimimiseen.

Itselleni tulleet "ongelmakoirat", vihaiset ja muuten käytöshäiriöiset ovatkin sitten loppujen lopuksi olleet ihan normaaleja koiria, ja syy on yleensä löytynyt sieltä menneisyydestä (miten koiran kanssa on toimittu). Enkä tarkoita tällä, että kaikkia koiria olisi lyöty tms., joskus vaan on pelkkä pentukoulutus jäänyt antamatta.
        Tietysti hyökkäävä koira voi olla myös pahasti sairas, mutta silloin ei paraskaan koirankouluttaja sitä saa ennalleen.

• canis.familiaris kirjoitti:

Näin se tosiaan on.Ja sen verran vielä lisättäköön,että omasta mielestäni yksi tärkein pointti on se,MITEN kukakin tapansa taitaa.On aivan sama ollaanko sitä keisareitavikkejäpättejä vai mitä,jos sitä miten tehdään,EI taideta.
        Ai niin,ja tuosta listasta jäi mm.puuttumaan nämä omituiset,jotka ei guruta ketään,eikä pahemmin ole pähkäillyt metoleita.Mennään vaan etiäpäin,ja jos ei onnistu,niin mietitään missä tehdään väärin ja mennääääään taas,niin kauan että onnistuu.Ja mikä tärkeintä,virheistä opitaan ja ne myönnetään...
        Niin,ja aina ollaan edes suht avoimia(edes uteliaisuudesta :D ),vaikkei joka rendin perään tarttekkaan hyppiä :D

• molossi kirjoitti:

Näin se tosiaan on.Ja sen verran vielä lisättäköön,että omasta mielestäni yksi tärkein pointti on se,MITEN kukakin tapansa taitaa.On aivan sama ollaanko sitä keisareitavikkejäpättejä vai mitä,jos sitä miten tehdään,EI taideta.
        Ai niin,ja tuosta listasta jäi mm.puuttumaan nämä omituiset,jotka ei guruta ketään,eikä pahemmin ole pähkäillyt metoleita.Mennään vaan etiäpäin,ja jos ei onnistu,niin mietitään missä tehdään väärin ja mennääääään taas,niin kauan että onnistuu.Ja mikä tärkeintä,virheistä opitaan ja ne myönnetään...
        Niin,ja aina ollaan edes suht avoimia(edes uteliaisuudesta :D ),vaikkei joka rendin perään tarttekkaan hyppiä :D

Siis viesti piti mennä c.f:n "televisioviestin" alle,mutta kun nämä perhanat hyppii välillä mihin sattuu,arg...

• Paha mennä...

Paha mennä sanomaan, miten toimia... Niinkö? Tilanteesta ja koirasta riippuen ilmeisesti, ja mitään yleispätevää neuvoa ei pysty antaan... Kuitenki sitte voi kattoo juutuupista videonpätkää ja naputtaa kuin tuossa ja tuossaki kohti meni väärin... eikä tokkiisa väliä sillä, että kaikesta perseelleen menneestä huolimatta koirasta tuleepi lopuksi hyvin käyttäytyvä ja rauhallinen. Onneksi minä en tiedä ja osaa mitään, kunhan ihailen niitä jotka tietää ja osaa, vaikka aika harvassapa taitavat olla.

• aloittelija vain

Tämä on aika hämmentävä ketju... minulla ei ole minkäänlaista mielipidettä Milanista, koska en ole yhtään jaksoa hänen ohjelmastaan katsonut kokonaan (jonkin lyhyen pätkän olen kai nähnyt).

Mutta oikeasti... kannattaako kiihkoilla sen enempää puolesta tai vastaan tyypistä, joka tuskin kukaan meistä tuntee IRL?

• aloittelija vain

Tuli typo... siis "jota tuskin kukaan" piti kirjoittamani.

• canis.familiaris
        aloittelija vain kirjoitti:

Tuli typo... siis "jota tuskin kukaan" piti kirjoittamani.

no kuka on IRL?

T: putkiaivo

• aloittelija vain

no kuka on IRL?

T: putkiaivo

IRL= in real life.

"Oikeassa elämässä" suomeksi sanottuna siis! :)

• canis.familiaris
        aloittelija vain kirjoitti:

IRL= in real life.

"Oikeassa elämässä" suomeksi sanottuna siis! :)

Jaa nyt mä hokasin QWE

• aloittelija vain

Jaa nyt mä hokasin QWE

No kukas se QWE sitten on? Never höörd. :O

• Äidinpikkumussukka

Vastustajia on tällä palstalla pilvin pimein, ja henkilöä haukutaan usein aika asiattomastikin -on eläinrääkkääjä ja ties mitä. Kuitenkaan näiltä henkilöiltä jotka haukkuvat, ei koskaan tule mitään vastausta siihen, kun joku kysyy että "miten sitten pitäisi tehdä, miten sinä toimisit?" Toki on paljon niitäkin, jotka pitävät hänestä, ja puolustavat. Onko se sitten kiihkoilua, jos sanoo että minusta hän on hyvä, ja kysyy mitä joku vastustaja tekisi toisin? Yleensä vastaukseksi ei muuta tule, kuin sitten haukkumista sille henkilölle, joka Millania pitää taitavana ja asiansa osaavana...

Omasta mielestäni en ole kiihkoillut. Toki kirjoitetusta tekstistä ei tunnetilat kovin hyvin välity, jos ollenkaan, mutta en minä täällä pää sauhuten raivon vallassa naputtele, vaan ihan leppoisin tunnelmin ja paljon vitsailenkin, mutta huumorikaan ei taida välittyä... :)

Minusta pitää pystyä kertomaan sitten oikea toimintatapa, jos pystyy näyttämään toisen virheet. Itse en vain pysty ymmärtämään, miksi kyseistä henkilöä vihataan niin kovasti, kun hänhän tekee hyvää... Silloin ymmärtäisin, jos koiravihaajat vihaisivat tätä ihmistä, mutta kun tällä palstalla on oletettavasti niitä, jotka koirista pitävät.

Jos minä itse henkilökohtaisesti olisin kykenevä toimimaan vaarallisten ja aggressiivisten koirien kanssa -minä kertoisin jotain pieniä vinkkejä nyt ainakin, että mikä missäkin tilanteessa toimii...

Voihan käydä niinkin, että joku ihminen ottaa/adoptoi jo aikuiseksi kasvaneen hylätyn koiran. Koira on säyseä ja täyspäinen, eikä osoita mitään ongelmia sillä hetkellä kun tulee uuteen kotiin... Kuitenkin tilanteet voivat kärjistyä syystä tai toisesta siinä vaiheessa, kun luottamusta ei vielä olla keretty luomaan puolin ja toisin. Koirillahan on yleensä tapana reagoida aggressioilla vähän tilanteessa kuin tilanteessa -myös peloissaan. Silloin olisi hyvä olla edes jonkinlaista tietoa, että mitä tehdä jos näin käy...

Nyt olisi kaikilla näillä tietäjillä mahdollisuus kertoa, mutta mitä lueskelin tätä ketjua nyt, niin eipä kovin kummoisia vastauksia ole tullut, kun toiveenani oli, että Millanista ei puhuttaisi mitään...

Tein tämän aloituksen kuitenkin sitä varten, että tässä keskusteltaisiin sitten niistä vaihtoehtoisista metodeista, eikä Millanista. Kaikki muut ketjut menevät aina ennemmin tai myöhemmin Millanin haukkumiseksi, ja näin ollen pilalle... Olisi siis kiva, jos vaihteeksi keskusteltaisiin jostain muusta.

• canis.familiaris

Vastustajia on tällä palstalla pilvin pimein, ja henkilöä haukutaan usein aika asiattomastikin -on eläinrääkkääjä ja ties mitä. Kuitenkaan näiltä henkilöiltä jotka haukkuvat, ei koskaan tule mitään vastausta siihen, kun joku kysyy että "miten sitten pitäisi tehdä, miten sinä toimisit?" Toki on paljon niitäkin, jotka pitävät hänestä, ja puolustavat. Onko se sitten kiihkoilua, jos sanoo että minusta hän on hyvä, ja kysyy mitä joku vastustaja tekisi toisin? Yleensä vastaukseksi ei muuta tule, kuin sitten haukkumista sille henkilölle, joka Millania pitää taitavana ja asiansa osaavana...

Omasta mielestäni en ole kiihkoillut. Toki kirjoitetusta tekstistä ei tunnetilat kovin hyvin välity, jos ollenkaan, mutta en minä täällä pää sauhuten raivon vallassa naputtele, vaan ihan leppoisin tunnelmin ja paljon vitsailenkin, mutta huumorikaan ei taida välittyä... :)

Minusta pitää pystyä kertomaan sitten oikea toimintatapa, jos pystyy näyttämään toisen virheet. Itse en vain pysty ymmärtämään, miksi kyseistä henkilöä vihataan niin kovasti, kun hänhän tekee hyvää... Silloin ymmärtäisin, jos koiravihaajat vihaisivat tätä ihmistä, mutta kun tällä palstalla on oletettavasti niitä, jotka koirista pitävät.

Jos minä itse henkilökohtaisesti olisin kykenevä toimimaan vaarallisten ja aggressiivisten koirien kanssa -minä kertoisin jotain pieniä vinkkejä nyt ainakin, että mikä missäkin tilanteessa toimii...

Voihan käydä niinkin, että joku ihminen ottaa/adoptoi jo aikuiseksi kasvaneen hylätyn koiran. Koira on säyseä ja täyspäinen, eikä osoita mitään ongelmia sillä hetkellä kun tulee uuteen kotiin... Kuitenkin tilanteet voivat kärjistyä syystä tai toisesta siinä vaiheessa, kun luottamusta ei vielä olla keretty luomaan puolin ja toisin. Koirillahan on yleensä tapana reagoida aggressioilla vähän tilanteessa kuin tilanteessa -myös peloissaan. Silloin olisi hyvä olla edes jonkinlaista tietoa, että mitä tehdä jos näin käy...

Nyt olisi kaikilla näillä tietäjillä mahdollisuus kertoa, mutta mitä lueskelin tätä ketjua nyt, niin eipä kovin kummoisia vastauksia ole tullut, kun toiveenani oli, että Millanista ei puhuttaisi mitään...

Tein tämän aloituksen kuitenkin sitä varten, että tässä keskusteltaisiin sitten niistä vaihtoehtoisista metodeista, eikä Millanista. Kaikki muut ketjut menevät aina ennemmin tai myöhemmin Millanin haukkumiseksi, ja näin ollen pilalle... Olisi siis kiva, jos vaihteeksi keskusteltaisiin jostain muusta.

Kyllä ymmärrän että aihe kiinnostaa, mutta ikäväkyllä kun olet ollut sellaisessa tilanteessa missä agressiivista koiraa pyritään hallitsemaan, niin huomaat, että nettineuvot on aiheesta mahdottomia. Se johtuu siitä, että tilanteissa on liikaa muuttuvia tekijöitä, jotka vaikuttaa jokaiseen tilanteeseen.

Minä ymmärrä agressiivisen koiran sellaisena, joka on uhka ihmiselle tai toiselle koiralle. Yleensä ympäristölleen. En koe että agressiivinen koira olisi sellainen turhanpäiväinen louskuttaja, joka louskuttaa kaikelle. Sellainen on yleensä koiramaailman vellihousu. Agre koira ilmaisee itseään lähinnä (lähinnä) siinä vaiheessa, kun kinni käy. (rohkeus käydä kiinni) .

• Äidinpikkumussukka

Kyllä ymmärrän että aihe kiinnostaa, mutta ikäväkyllä kun olet ollut sellaisessa tilanteessa missä agressiivista koiraa pyritään hallitsemaan, niin huomaat, että nettineuvot on aiheesta mahdottomia. Se johtuu siitä, että tilanteissa on liikaa muuttuvia tekijöitä, jotka vaikuttaa jokaiseen tilanteeseen.

Minä ymmärrä agressiivisen koiran sellaisena, joka on uhka ihmiselle tai toiselle koiralle. Yleensä ympäristölleen. En koe että agressiivinen koira olisi sellainen turhanpäiväinen louskuttaja, joka louskuttaa kaikelle. Sellainen on yleensä koiramaailman vellihousu. Agre koira ilmaisee itseään lähinnä (lähinnä) siinä vaiheessa, kun kinni käy. (rohkeus käydä kiinni) .

Ymmärrän kyllä, että kaikki ei toimi kaikkeen ja on koirasta ja tilanteesta kiinni miten pitää tehdä. Aggressiotakin on koirilla monta laatua, ja tuo toiseen ketjuun linkittämäni Buddyhan on pelko-aggressiivinen, mutta ei mikään turhan louskuttaja vaan rodustaan johtuen aidosti vaarallinen koira, joka käy päälle aikeenaan tappaa.

Ei varmasti pysty mitään yleispätevää ohjeistusta antamaan miten tulee missäkin tilanteessa toimia, mutta varmaan on jotain tiettyjä juttuja, jotka kannattaa hallita esim. että ei tuijota koiraa silmiin ja hyökkää taputtamaan päälaelle heti kättelyssä. Kaikki vähänkään koirista jotain tietävät ovat tietoisia, että niin ei tehdä, mutta tämä nyt vain esimerkkinä asioista, jotka pätevät varmaan vähän tilanteessa kuin tilanteessa...

Näiden erinäisten koirankouluttajien ohjelmista, ja niiden tarpeellisuudesta voi kiistellä varmaan maailman tappiin, mutta voin itse sanoa, että tuota paljon parjattua miekkosta (jonka nimen mainitseminenkin suunnatonta raivoa ja inhoa aiheuttaa... ;)) ja hänen ohjelmaansa katsellessani ainakin minulle on avautunut moni asia... Olen oppinut melkolailla elekielestä ja sen merkityksestä -niin ihmisen kuin koirankin. Jos on tällainen keskiverto koiranomistaja, joka ei nyt kymmenien -jopa satojen koirien kanssa elämänsä aikana pääse touhuamaan, niin kyllä sitä ohjelmia katselemallakin monenlaista oppii, jos osaa kiinnittää huomiota.

• koiria koiria

Ymmärrän kyllä, että kaikki ei toimi kaikkeen ja on koirasta ja tilanteesta kiinni miten pitää tehdä. Aggressiotakin on koirilla monta laatua, ja tuo toiseen ketjuun linkittämäni Buddyhan on pelko-aggressiivinen, mutta ei mikään turhan louskuttaja vaan rodustaan johtuen aidosti vaarallinen koira, joka käy päälle aikeenaan tappaa.

Ei varmasti pysty mitään yleispätevää ohjeistusta antamaan miten tulee missäkin tilanteessa toimia, mutta varmaan on jotain tiettyjä juttuja, jotka kannattaa hallita esim. että ei tuijota koiraa silmiin ja hyökkää taputtamaan päälaelle heti kättelyssä. Kaikki vähänkään koirista jotain tietävät ovat tietoisia, että niin ei tehdä, mutta tämä nyt vain esimerkkinä asioista, jotka pätevät varmaan vähän tilanteessa kuin tilanteessa...

Näiden erinäisten koirankouluttajien ohjelmista, ja niiden tarpeellisuudesta voi kiistellä varmaan maailman tappiin, mutta voin itse sanoa, että tuota paljon parjattua miekkosta (jonka nimen mainitseminenkin suunnatonta raivoa ja inhoa aiheuttaa... ;)) ja hänen ohjelmaansa katsellessani ainakin minulle on avautunut moni asia... Olen oppinut melkolailla elekielestä ja sen merkityksestä -niin ihmisen kuin koirankin. Jos on tällainen keskiverto koiranomistaja, joka ei nyt kymmenien -jopa satojen koirien kanssa elämänsä aikana pääse touhuamaan, niin kyllä sitä ohjelmia katselemallakin monenlaista oppii, jos osaa kiinnittää huomiota.

En nyt oikeen tajua sinua aloittaja, luin ketjun läpi enkä ole huomannut täällä kenenkään haukkuvan Millania, tai sanovan häntä eläinrääkkääjäksi.
        Sekoitatko nyt keskusteluketjut toisiinsa.

Mutta nyt on jo monta kertaa vastattu tähän, ettei nettipalstoilla VOI antaa neuvoja aggressiivisen koiran kanssa toimimiseen.
        Voit saada täältä tai tv:stä jotain vihjeitä, mutta edelleen ne vihjeet eivät välttämättä toimi, jos kohdallesi joskus osuu "se aidosti vihainen" koira.

Sen verran kuitenkin etten nyt ihan alleviivaisi tuota lausetta "rodustaan johtuen aidosti vaarallinen koira", joka antaa sen kuvan että kaikken bitbullien pitäisi olla vaaralisia. Ja näinhän ei ole.

• Koiran ehdoilla

Mielestäni avain aggressiivisen koiran käytöksen muuttamiseen lähtee syyn etsimisestä - miksi koira on aggressiivinen? Missä tilanteissa koira on aggressiivinen, mikä sen laukaisee? Ensimmäisenä kannattaisi sulkea pois kipu. Sellaisen koiran kouluttaminen jolla on jatkuvia, koviakin kipuja, on aggressioiden kitkemisen kannalta turhaa - jos aggressio johtuu jatkuvasta kivusta ja sen aiheuttamasta stressitilasta.

Jos taas aggressio ilmenee tietyssä tilanteessa ja on poissuljettu kivut, on lähdettävä tutkimaan syitä taas. Onko koiran historiassa jotain mikä on aiheuttanut tai synnyttänyt aggressiivisen käytöksen? Onko aggressiivinen käytös opittua (esim. koira pelkää muita koiria, ja on oppinut että käyttäytymällä aggressiivisesti, se viedään kauemmas muista koirista) vai onko kyseessä vielä selkeämmin pelkoaggressio (koiralla on erittäin ikäivä kokemuksia esim. koirapuistosta, jossa se tämän takia käyttäytyy aggressiivisesti pelosta johtuen). Näissä tilanteissa sanoisin että ratkaisuna on siedättäminen (esim. muihin koiriin, koirapuistoon) ja vastaehdollistaminen (koiran mielikuvan pelättävästä asiasta miellyttäväksi muuttaminen) sekä uuden käytösmallin opettaminen esim. ohitustilanteissa (esim. opetetaan koiralle palkitsemalla se, että se ohituksissa ottaa aina kontaktin ohjaajaan).

Jos aggressiivinen käytös on yleisempää eikä sitä voida liittää mihinkään yhteen tapahtumaan tai tilanteeseen, eikä sille ole selkeää selitystä esim. koiran aikaisemmista kokemuksista, voi katsoa sitä minkälaista koiran elämä on yleisesti. Tähän liittyy kaikki ne asiat jotka voivat aiheuttaa koiralle niin kovaa stressiä ja "pahaa oloa" että koira oireilee käyttäytymällä aggressiivisesti. Esimerkiksi koiran epäjohdonmukainen tai kovakourainen kohtelu ja koulutus, kilpailu resursseista kotona (esim. paljon koiria, liian vähän ruokaa, lepopaikkoja, aikaa ihmisten kanssa), selkeästi liian vähäinen liikunta tai mielekäs, rodunomainen aktivointi, selkeästi liikaa aktiviteetteja ilman kunnollista lepoa (ja on jatkunut liian pitkään), koiran kouluttaminen altistamalla esim. sen pelkäämille asioille liikaa (jos koira säikähtää kunnolla, koiran elimistöllä kestää useita päiviä ennen kuin se "stressihormonit" palautuvat normaalille tasolle) jne jne. Myös aikaisessa pentuajassa tapahtuneet asiat voivat näkyä aggressiivisena käytöksenä pitkälle koiran aikuisuuteen ja mahdollisesti koko sen elämän ajan - esim. liian aikainen vierottaminen emosta jne. Silloin koiran aggressiivisuutta voidaan alkaa kouluttamaan ensinnäkin välttämällä asioita jotka nostavat koiran stressitasoa, muodostamalla tasapainoinen luottamussuhde koiran kanssa, toimimalla koiran kanssa johdonmukaisesti ja vakaasti. Rutiinit, koiran oikeudenmukainen ja reilu kohtelu ja koiran asteittainen siedättäminen aggressioita laukaiseville asioille niin että koira pysyy koko ajan toimintakykyisenä (ei siis lipsahda aggressiivisen käytöksen puolelle) ovat ehdottoman tärkeitä.

Vielä yksi kommentti liittyen Cesar Millaniin ja omaan kokemukseen koiran kanssa. Oma koirani oli minulle aikuisena tullessaan erittäin pelokas monia asioita kohtaan. Jos olisin heti altistanut koirani samankaltaisiin esim. ohitustilanteisiin mihin Cesar usein altistaa koulutettavat koirat, olisi oma koiran käyttäytynyt todennäköisesti juuri samalla tavalla kuin ohjelman koirat - red zone leima olisi tullut heti, ja olisi vastaantulijat voineet todeta että tuolla koiralla on aikeena tappaa kaikki vastaantulijat. No, onneksi en tehnyt niin, vaan palkitsemalla ja pienin askelin opetin koiran luottamaan minuun ja samalla tuli opetettua koiralle miten niissä tilanteissa käyttäydytään, ja etenkin koira sai itseluottamusta ja rohkeutta kun edettiin sen mukavuusalueella. Välillä edistystä tapahtui, välillä tuli hieman takapakkia mutta loppujen lopuksi olen tyytyväinen siihen mihin ollaan päästy - koira on huomattavasti rohkeampi, rauhallisempi ja tottelevaisempi. Cesar Millanin ohjelmassa taas kameran ulkopuolella on ihmisiä ja koiria jotka ovat Cesarin oman tuotantoryhmän jäsenen mukaan erityisen hyviä tuomaan esille kaikista aggressiivisimman käytöksen... Tämä ilmenee erityisjaksosta jossa kerrotaan miten ohjelmaa tehdään. Samat koirat ilman tälläistä altistamista, voisivat käyttäytyä huomattavasti rauhallisemmin ja pienin askelin edeten päästä eroon aggressioistaan - mutta siitä tulisi aika huono viihdeohjelma koulutukseen saattaisi mennä kuukauden jos toisenkin päivät, eikä se olisi muutenkaan kovin jännittävää kun jäisi hampaiden väläyttelyt ja ärinät kokonaan pois...

• Äidinpikkumussukka
        koiria koiria kirjoitti:

En nyt oikeen tajua sinua aloittaja, luin ketjun läpi enkä ole huomannut täällä kenenkään haukkuvan Millania, tai sanovan häntä eläinrääkkääjäksi.
        Sekoitatko nyt keskusteluketjut toisiinsa.

Mutta nyt on jo monta kertaa vastattu tähän, ettei nettipalstoilla VOI antaa neuvoja aggressiivisen koiran kanssa toimimiseen.
        Voit saada täältä tai tv:stä jotain vihjeitä, mutta edelleen ne vihjeet eivät välttämättä toimi, jos kohdallesi joskus osuu "se aidosti vihainen" koira.

Sen verran kuitenkin etten nyt ihan alleviivaisi tuota lausetta "rodustaan johtuen aidosti vaarallinen koira", joka antaa sen kuvan että kaikken bitbullien pitäisi olla vaaralisia. Ja näinhän ei ole.

Kun sanoin Millanin haukkumisesta, niin tarkoitan tällä palstalla olevia ketjuja... Jos luet niitä, niin useista löytyy kyseiseen henkilöön liittyen tosi rumaa haukkumista ja rääkkääjäksi sanotaan. Jopa mennään niin pitkälle, että Millanista pitävät ihmiset haukutaan tyhmäksi... Että niin suurta inhoa tämä henkilö aiheuttaa.

Kun kuitenkin hänen tapansa kouluttaa koiria usein tyrmätään, niin olen itse ja myös monet muut kirjoittajat ovat kyselleet, että mikä sitten kyseisissä tilanteissa olisi oikea tapa toimia. Tähän kysymykseen ei tule ikinä vastausta...

Pitbulleista sen verran, että ne ovat yksi niistä roduista, joista tulee aidosti vaarallisia väärän ihmisen käsissä ja väärin kohdeltuna. En tarkoita, että niiden pitäisi olla vaarallisia, sillä ei tietenkään pidä, mutta niistä saa tehtyä sellaisen.

Se Buddy mikä tuossa toisessa ketjussani esiintyy on kaltoinkohdeltu koira, jonka nämä naiset ovat saaneet talon ostaessaan vähän niinkuin "kaupantekijäisinä", eli entinen omistaja on jättänyt koiransa talon pihalle -näin käsitin asian. Koiraa on varmaankin kohdeltu rankalla kädellä, ja siitä on tullut epäluuloinen vieraita ihmisiä kohtaan. Se on pelokas koira... Luulen kuitenkin, että joku toisen rodun edustaja samalla tavalla kohdeltuna laskisi alleen ja tutisisi lamaantuneena... Kyllä sillä koiran rodullakin on oma osansa lopputuloksessa, millainen koirasta väärin kohdeltuna tulee.

Oikein kohdeltuna ja hyvin pidettynähän pitbullit ovat todella hurmaavia koiria, niinkuin mikä tahansa koira.

• Äidinpikkumussukka
        Koiran ehdoilla kirjoitti:

Mielestäni avain aggressiivisen koiran käytöksen muuttamiseen lähtee syyn etsimisestä - miksi koira on aggressiivinen? Missä tilanteissa koira on aggressiivinen, mikä sen laukaisee? Ensimmäisenä kannattaisi sulkea pois kipu. Sellaisen koiran kouluttaminen jolla on jatkuvia, koviakin kipuja, on aggressioiden kitkemisen kannalta turhaa - jos aggressio johtuu jatkuvasta kivusta ja sen aiheuttamasta stressitilasta.

Jos taas aggressio ilmenee tietyssä tilanteessa ja on poissuljettu kivut, on lähdettävä tutkimaan syitä taas. Onko koiran historiassa jotain mikä on aiheuttanut tai synnyttänyt aggressiivisen käytöksen? Onko aggressiivinen käytös opittua (esim. koira pelkää muita koiria, ja on oppinut että käyttäytymällä aggressiivisesti, se viedään kauemmas muista koirista) vai onko kyseessä vielä selkeämmin pelkoaggressio (koiralla on erittäin ikäivä kokemuksia esim. koirapuistosta, jossa se tämän takia käyttäytyy aggressiivisesti pelosta johtuen). Näissä tilanteissa sanoisin että ratkaisuna on siedättäminen (esim. muihin koiriin, koirapuistoon) ja vastaehdollistaminen (koiran mielikuvan pelättävästä asiasta miellyttäväksi muuttaminen) sekä uuden käytösmallin opettaminen esim. ohitustilanteissa (esim. opetetaan koiralle palkitsemalla se, että se ohituksissa ottaa aina kontaktin ohjaajaan).

Jos aggressiivinen käytös on yleisempää eikä sitä voida liittää mihinkään yhteen tapahtumaan tai tilanteeseen, eikä sille ole selkeää selitystä esim. koiran aikaisemmista kokemuksista, voi katsoa sitä minkälaista koiran elämä on yleisesti. Tähän liittyy kaikki ne asiat jotka voivat aiheuttaa koiralle niin kovaa stressiä ja "pahaa oloa" että koira oireilee käyttäytymällä aggressiivisesti. Esimerkiksi koiran epäjohdonmukainen tai kovakourainen kohtelu ja koulutus, kilpailu resursseista kotona (esim. paljon koiria, liian vähän ruokaa, lepopaikkoja, aikaa ihmisten kanssa), selkeästi liian vähäinen liikunta tai mielekäs, rodunomainen aktivointi, selkeästi liikaa aktiviteetteja ilman kunnollista lepoa (ja on jatkunut liian pitkään), koiran kouluttaminen altistamalla esim. sen pelkäämille asioille liikaa (jos koira säikähtää kunnolla, koiran elimistöllä kestää useita päiviä ennen kuin se "stressihormonit" palautuvat normaalille tasolle) jne jne. Myös aikaisessa pentuajassa tapahtuneet asiat voivat näkyä aggressiivisena käytöksenä pitkälle koiran aikuisuuteen ja mahdollisesti koko sen elämän ajan - esim. liian aikainen vierottaminen emosta jne. Silloin koiran aggressiivisuutta voidaan alkaa kouluttamaan ensinnäkin välttämällä asioita jotka nostavat koiran stressitasoa, muodostamalla tasapainoinen luottamussuhde koiran kanssa, toimimalla koiran kanssa johdonmukaisesti ja vakaasti. Rutiinit, koiran oikeudenmukainen ja reilu kohtelu ja koiran asteittainen siedättäminen aggressioita laukaiseville asioille niin että koira pysyy koko ajan toimintakykyisenä (ei siis lipsahda aggressiivisen käytöksen puolelle) ovat ehdottoman tärkeitä.

Vielä yksi kommentti liittyen Cesar Millaniin ja omaan kokemukseen koiran kanssa. Oma koirani oli minulle aikuisena tullessaan erittäin pelokas monia asioita kohtaan. Jos olisin heti altistanut koirani samankaltaisiin esim. ohitustilanteisiin mihin Cesar usein altistaa koulutettavat koirat, olisi oma koiran käyttäytynyt todennäköisesti juuri samalla tavalla kuin ohjelman koirat - red zone leima olisi tullut heti, ja olisi vastaantulijat voineet todeta että tuolla koiralla on aikeena tappaa kaikki vastaantulijat. No, onneksi en tehnyt niin, vaan palkitsemalla ja pienin askelin opetin koiran luottamaan minuun ja samalla tuli opetettua koiralle miten niissä tilanteissa käyttäydytään, ja etenkin koira sai itseluottamusta ja rohkeutta kun edettiin sen mukavuusalueella. Välillä edistystä tapahtui, välillä tuli hieman takapakkia mutta loppujen lopuksi olen tyytyväinen siihen mihin ollaan päästy - koira on huomattavasti rohkeampi, rauhallisempi ja tottelevaisempi. Cesar Millanin ohjelmassa taas kameran ulkopuolella on ihmisiä ja koiria jotka ovat Cesarin oman tuotantoryhmän jäsenen mukaan erityisen hyviä tuomaan esille kaikista aggressiivisimman käytöksen... Tämä ilmenee erityisjaksosta jossa kerrotaan miten ohjelmaa tehdään. Samat koirat ilman tälläistä altistamista, voisivat käyttäytyä huomattavasti rauhallisemmin ja pienin askelin edeten päästä eroon aggressioistaan - mutta siitä tulisi aika huono viihdeohjelma koulutukseen saattaisi mennä kuukauden jos toisenkin päivät, eikä se olisi muutenkaan kovin jännittävää kun jäisi hampaiden väläyttelyt ja ärinät kokonaan pois...

Kiitos asiallisesta vastauksesta -tuossa oli jo kerrottuna aika hyvin, mitä tehdä... Millanista sen verran, että ei hän kouluta näitä koiria sen tunnin aikana, mikä telkkarissa näkyy... esim. tuossakin Buddyn tapauksessahan hän käy useina päivinä näiden ihmisten luona, ja varmaankin aina viettää koko päivän siellä. Myös Millanin koulutuksessa menee kuukausia... Hänhän opettaa ihmisille uuden tavan toimia ja kehottaa noudattamaan ohjeita, jolloin tulosta alkaa syntyä. Useissa tapauksissa hän tekee uuden vierailun parin kuukauden päästä.

Hankalimmat tapaukset hän ottaa itsensä luokse koulutettavakseen, välillä käsittääkseni jopa kuukausien ja ainakin viikkojen ajaksi, ja on näiden koirien kanssa oikeastaan 24/7 -eli koira seuraa häntä kaikkialle. Nämä "punaisen vyöhykkeen" koirat joista hän puhuu ovat taas aikalailla muuta, kuin remmirähjiä... Eräässä jaksossa näytettiin sellainen pitbull, ja Millan kertoi että ne ovat hyvin eleettömiä ja hiljaisia koiria, mutta kun niiden lähelle menee ja tekee väärän liikkeen ne käyvät kiinni ja aikeena on tappaa. Se koira jota siinä näytettiin oli todellakin hyvin poikkeava elekieleltään ja olemukseltaan.

Mutta vielä kiitän sinua siitä, että oikeasti vastasit kysymykseeni -tuosta sai jo jotain irti, ja vaikuttaa siltä, että voi hyvinkin toimia monen koiran kohdalla, ja on myös toteutettavissa sellaisellakin ihmisellä, joka ei nyt varsinaisesti "koirakuiskaaja" ole. :)

• koiria koiria

Kun sanoin Millanin haukkumisesta, niin tarkoitan tällä palstalla olevia ketjuja... Jos luet niitä, niin useista löytyy kyseiseen henkilöön liittyen tosi rumaa haukkumista ja rääkkääjäksi sanotaan. Jopa mennään niin pitkälle, että Millanista pitävät ihmiset haukutaan tyhmäksi... Että niin suurta inhoa tämä henkilö aiheuttaa.

Kun kuitenkin hänen tapansa kouluttaa koiria usein tyrmätään, niin olen itse ja myös monet muut kirjoittajat ovat kyselleet, että mikä sitten kyseisissä tilanteissa olisi oikea tapa toimia. Tähän kysymykseen ei tule ikinä vastausta...

Pitbulleista sen verran, että ne ovat yksi niistä roduista, joista tulee aidosti vaarallisia väärän ihmisen käsissä ja väärin kohdeltuna. En tarkoita, että niiden pitäisi olla vaarallisia, sillä ei tietenkään pidä, mutta niistä saa tehtyä sellaisen.

Se Buddy mikä tuossa toisessa ketjussani esiintyy on kaltoinkohdeltu koira, jonka nämä naiset ovat saaneet talon ostaessaan vähän niinkuin "kaupantekijäisinä", eli entinen omistaja on jättänyt koiransa talon pihalle -näin käsitin asian. Koiraa on varmaankin kohdeltu rankalla kädellä, ja siitä on tullut epäluuloinen vieraita ihmisiä kohtaan. Se on pelokas koira... Luulen kuitenkin, että joku toisen rodun edustaja samalla tavalla kohdeltuna laskisi alleen ja tutisisi lamaantuneena... Kyllä sillä koiran rodullakin on oma osansa lopputuloksessa, millainen koirasta väärin kohdeltuna tulee.

Oikein kohdeltuna ja hyvin pidettynähän pitbullit ovat todella hurmaavia koiria, niinkuin mikä tahansa koira.

En ole lukenut kaikkia ketjuja läpi ja itse en ole haukkunut Millania tai hänen "fanejaan", en myöskään vertaile hänen tapaansa toimia muihin.
        Pidän kyllä hänen tyylistään, mutta tv ja netti ei kerro kaikkea.

Edelleen en ymmärrä miten kukaan voisi antaa täällä ohjeita toimimisessa aggressiivisen koiran kanssa.
        Minulle tulleiden kiertolaisten (monia eri ongelmia mm. vihaisuus) kanssa toimiessani olen huomannut ettei mitään yleispätevää neuvoa ole.
        Toistan jälleen, jokainen koira reagoi eri tilanteisiin aina omalla tavallaan.

Ja vielä! On monia monia eri rotuja joista saat vaarallisen väärin kohtelemalla, ehkä tuossa ei kuitenkaan ole kyse siitä minkä rotuinen tämä Buddy on.

Mutta älä sinäkään provosoidu jokaisesta huomautuksesta joka kirjoituksiisi tulee. Kaikki eivät voi olla asioista samaa mieltä, ja joitain varmasti jo kyllästyttää tämä Millan kirjoittelu ja toisia taas nää Victoria kirjoittelut.

• Äidinpikkumussukka
        koiria koiria kirjoitti:

En ole lukenut kaikkia ketjuja läpi ja itse en ole haukkunut Millania tai hänen "fanejaan", en myöskään vertaile hänen tapaansa toimia muihin.
        Pidän kyllä hänen tyylistään, mutta tv ja netti ei kerro kaikkea.

Edelleen en ymmärrä miten kukaan voisi antaa täällä ohjeita toimimisessa aggressiivisen koiran kanssa.
        Minulle tulleiden kiertolaisten (monia eri ongelmia mm. vihaisuus) kanssa toimiessani olen huomannut ettei mitään yleispätevää neuvoa ole.
        Toistan jälleen, jokainen koira reagoi eri tilanteisiin aina omalla tavallaan.

Ja vielä! On monia monia eri rotuja joista saat vaarallisen väärin kohtelemalla, ehkä tuossa ei kuitenkaan ole kyse siitä minkä rotuinen tämä Buddy on.

Mutta älä sinäkään provosoidu jokaisesta huomautuksesta joka kirjoituksiisi tulee. Kaikki eivät voi olla asioista samaa mieltä, ja joitain varmasti jo kyllästyttää tämä Millan kirjoittelu ja toisia taas nää Victoria kirjoittelut.

En sanonutkaan, että sinä olisit haukkunut... Minä vain lähinnä halusin, että ihmiset kertoisivat ennemmin toisenlaisen tavan toimia, kuin moittisivat jonkun tapaa. Vaikka tuota Buddya voisi käyttää esimerkki -tapauksena, ja kertoa miten itse tekisi sen kohdalla. Tästä oli kyse...

Mutta ehkä en sitten kirjoita tälle palstalle enempää, kun ilmeisesti se niin paljon inhoa aiheuttaa... Jopa toisten aloituksia näemmä jo minun aloituksikseni väitetään, ja näissä omissa ketjuissani väitetään muiden kommentteja minun kirjoittamikseni -eli niitä kommentteja, joissa minua ei haukuta tyhmäksi paskapääksi... :)

Voin kertoa, että ei minulla ole kuin kaksi aloitusta tällä palstalla eikä ainakaan koulutukseen liittyviä aloituksia tule olemaankaan enää näiden jälkeen... En se minäkään jaksa jankata asiasta, kun jankkaamiseksi tämä nyt on mennyt muidenkin osalta kuin minun, enkä saa edes suurimmalta osalta vastausta siihen mitä kysyn, vaan jotain epäoleellista naputtamista.

Kyllä minä tiedän, että on paljon muitakin rotuja kuin pitbullit, joista saa tehtyä vaarallisen väärällä kohtelulla. En minä pidä mitään rotua automaattisesti pahana ja vaarallisena, mutta joidenkin rotujen kohdalla väärä kohtelu voi aiheuttaa hyvinkin vaarallisia koiria... Jos nyt ajatellaan esim. labradoria ja pitbullia, jotka saisivat selkäänsä päivittäin omalta omistajaltaan, niin veikkaanpa että se pitbull niistä rajummin reagoisi...

Kaikkia koiriahan pitäisi kohdella hyvin, mutta esimerkiksi pitbull on niitä rotuja joiden kohdalla voidaan mennä metsään jo siinäkin, että ei kouluteta koiraa kunnolla. Tosiasiahan on, että pitbullit on jalostettu tappelemaan ja tappamaan. Onhan esim. jack russelitkin hyvin tulisia ja hankalia usein, mikä johtuu siitä, että ne on jalostettu tappamaan.

• canis.familiaris

keessarmillanonsiirtynytohjelmineenqwenkanavalle..=}

• aloittelija vain

En vieläkään ymmärtänyt... mutta mullapa on kuulemma miehen aivot ja ego! :P

• "mutta mullapa on miehen aivot ja ego! :P "
      Otan osaa...

• canis.familiaris

joo mäkin otan...={}

• aloittelija vain

Älä turhaan... tuo oli vain yhden turhautuneen miehen tokaisu minulle kerran. :D Ja jos se onkin totta, ei se haittaa, koska enhän tiedä paremmasta... :P

• No johan nyt

ettekö te kaikki ole kuitenkin samaa mieltä, että koiran kuin koiran ollessa kyseessä koira PITÄÄ saada ihmiselle kuuliaiseksi. Koiran koulutuksessa riittää johdonmukaisuus ja kärsivällisyys.
      Ongelmatilanteissa voi käyttää kenen tahansa telkussa nähdyn koirakouluttajan/kuiskaajan perusohjeita, näissä ohjeissa jokaisessa on päämääränä perheeseen ja ympäristöön sopeutunut koira.
      Kannattaako tässä spekuloida erityisesti vihaisen koiran koulutusta, KOETTAKAA HYVÄT IHMISET KOULIA KOIRAA JA SOSIAALISTAA SE ENNEN KUIN SIITÄ VIHAINEN TULEE. Jos et välitä kouluttaa koiraasi mitenkään, niin sitten kun et enää pärjää sen kanssa, suosituksena on vie koirasi lopetukseen. Nimittäin näitä hylättyjä koiria suomessakin on niin paljon jo, ettei niille jää muuta vaihtoehtoa kuin nukutuspiikki.
      ETTÄ SIIHEN MALLIIN EI KANNATTAA KOIRA OTTAA!!!!!!!!!!! Tuliko tarpeeksi isosti sanottua.
      Jos jokainen riitelee vain jostakin aidan seipään naulasta, ei kokonaisuus ole kellään hallussa. SIISPÄ KAIKKIEN KOULUTTAJIEN/OHJAAJIEN/TELEVISION KOIRATAITAJIEN NEUVOT OVAT IHAN OK. Jokainen soveltaa näitä juttuja kuitenkin jollakin tapaa oman koiransa kanssa.
      JA JOS TODELLA AGGRESSIIVISEN KOIRAN KANSSA TULEE KOHTAAMINEN, EPÄILEMPÄ, ETTÄ KOIRA ON OMISTAJALTAAN NÄPEISTÄ KARANNUT, VAIKKA JOTENKINHAN SE ON SEN KANSSA TULLUT SIIHEN ASTI TOIMEEN. Mutta tällaisen jälkeen koira pitää nukuttaa.

Ja vielä varoituksen sana, kenenkään ei pidä jättää koiraansa sosiaalistamatta asianmukaisesti saadakseen loistaa millaneiten ja stilwellien koirankoulutusmenetelmillä. ONGELMAKÄYTTÄYTYMISTÄ EI TULEKAAN JOS AJOISSA PENNUSTA LÄHTIEN ASIAT OIKEIN HOIDETAAN.

• koiria koiria

Juu olet useassa asiassa oikeassa, olen samaa mieltä ja varmasti moni muukin, että pentukoulutuksesta se kaikki lähtee.
      Jotkut uskoo vieläkin siihen, mitä vuosikymmeniä sitten sanottiin, ettei koiraa saa kouluttaa alle puolivuotiaana. No ihmiset mielsivät asian niin, ettei pennulle opeteta istumista, paikkaa, loksetuloa jne.. sitten koiria aletaan yli puolivuotiaina opettamaan ja kun riehakas pentu tekee kaikkea muuta, niin usein koulutus jää puutteelliseksi.

Olen kuitenkin kommentoinut, ettei netissä kouluteta koiria, eikä tv:ssä ja tätä mieltä olen ja tässä pysyn edelleen. Vihjeitä voi antaa erilaisissa asioissa.
      Mutta ainakaan aggressiivisten koirien koulutuksessa on turha edes hakea oppia täältä tai tv ohjelmista.

Itselleni on tullut kodinvaihtajana tapaus, mikä oli leimattu luonnevikaiseksi. Aggressiivinen iso koira joka, puri omistajiaan, puri vieraita jne. Piikille matkalla.
      Kaksi kertaa se väläytti hampaitaan minulle, (kertakaan ei purrut), en antanut!! Aikaa vei ennenkö siitä tuli "normaali", perhe ja harrastuskoira.
      Ja kaikki syy koiran käytökseen oli omistajien tietämättömyys koiran opettamisesta pentuaikana. Uskomaton virhe missä pentua ja sittemmin aikuista koiraa palkittiin puremisesta nameilla, kun luultiin sen niin lopettavan.

• Allaalli

Koitin lähteä lukemaan täältä vastauksia perimmäiseen kysymykseen, mutta eihän täällä koirien kouluttamisesta pahemmin puhuta. Täällä vaan haukutaan ja väitellään. Oijoii..

• Eiköhän se siittä

En oo eläissäni katsonut ainuttakaan milan ohjelmaa. Onhan tavallista kummallisempi tyyppi, kun aikuiset ihmiset ihan elämänsä pilaavat joko kannattamalla tai vastustamalla tyyppiä. Itse aattelen että suunnilleen kaikkeen joka tulee ameriikan mantereelta kannattaa vähintäänkin varauksella suhtaantua.
      Amerikka pitäisi jättää sinne eristymään, tai edistymään,ihan omaan tahtiinsa. Kunhan oppivat ensin että muutakin ruokaa on kuin hampurilaisia, ja kaikkeen ei tarvitse sanoa ai laav juu, niin kehitys aikanaan lähtee sielläkin käyntiin.

Meipii.

• rakit on rakkeja

Ei vihaista koiraa tarvitse kouluttaa.Minä lopetan ja otan uuden.Niitä saa ilmaiseksi,kun ottaa sekarotuisen ja niitä riittää kun jokapaikassa ylitarjontaa noissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen kannatusromahdus ilahduttaa

Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.
      Maailman menoa
      151
      4513
    2. Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?

Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o
      Ikävä
      192
      3147
    3. Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän

elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi
      Maailman menoa
      99
      2773
    4. Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?

Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis
      Maailman menoa
      21
      2753
    5. Pitkän päivän ilta

Tarina elämättömästä miehestä, jonka elämän täytti velvollisuudentunto. Pikkutarkka, huolellinen, hyvällä katsottu, miel
      Ikävä
      139
      2631
    6. Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin

Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos
      Puolanka
      35
      2047
    7. Totuus sattui demareihin, vaativat asiallisen jutun poistoon

ja oli vielä suosittu, mutta kun demarit tarpeeksi valittivat, niin poistettiin. Raukkamaista toimintaa. Eli siis juttu
      Maailman menoa
      53
      1986
    8. Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?

Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat
      Kuhmo
      12
      1859
    9. En selvinnyt ilman naarmuja

Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa
      Ikävä
      13
      1845
    10. Olet ainutlaatuinen

Sinussa on jotain, jota en osaa oikein edes pukea sanoiksi. Jotain paljon syvempää, kuin ulkoinen ihanuutesi. Jotain ain
      Ikävä
      38
      1119
    Aihe