Käyttääkö kukaan aikuispsykiatrian poliklinikkaa, joka kuuluu K-SShp:lle, mutta sijaitsee jollain sivukadulla (Hannikainen, Lyseo, en ihan muista).
Kysyisin vain millaista apua olette saaneet ja onko sinne pitkät jonot? Millainen on lääkäritilanne?
Ei olisi varaa käydä yksityisellä, mutta jostakin on Jyväskylässä saatava uusittua resepti ja myös sitä keskusteluapua.
Kertokaa kokemuksianne ja olen kiinnostunut kaikista asiallisista tiedoista, kiitos!
Masennukseen apua?
16
473
Vastaukset
- hahaha oma on vikas
viri viri tööt tööt
- Hullut suoraan
Kangasvuoreen Kangasvuoreen!
- kamera ja luonto
Kokeile masennukseen ahkeraa liikuntaa, luontoa..jokin mielenkiintoinen harrastus mitä olet aina halunnut harastaa tai kokonaan uusi, se vie mennessään kun löytää hyvän harrastuksen, täytyy huonoinakin päivinä pakottautua liikkeelle, ulos!
- aloittaja....
Hei! Tuo pätee alakuloisuuteen ja suruun, mutta ei AUTA kun on kyse sairaudesta! Masennus johtuu lapsuuden vaikeista traumoista ja niitä "avatessa" tarvii myös suojalääkkeen.
Mulla tuli Kelan terapiat täyteen ja aloitin uudella paikkakunnalla rohkeasti opinnot, mutta huomaan tarvitsevani tukea??
Kirjoitin siksi että kuulisin vertaiskokemuksia tuosta aikuisyksiköstä?? Olen aiemmin asioinut nuorisopolilla ja siellä ainakin on pätevää ja ammattitaitoista osaamista.
Harmi, en enää pääse sinne, joten odotan edelleen asiallisia vastauksia, kiitos!
- aloittaja...
Onko kaksi ekaa kirjoittajaa umpipsykoosissa ja muut jyväskyläläiset niiiiiin terveitä, ettei tarvitse ko yksikön apua??
Harmi kun ei saa vertaistukea?
Edellisellä paikkakunnalla kyllä keskustelu oli avoimempaa. Miksi täällä ei kukaan puhu asiaa, häiriötä tuntuu riittävän?? - kokemuksella
vaihda paikkakuntaa. se on viisainta sairauden kanssa.
- hulluksi leimattu
Aloittaja: Kyllä täällä on todella paljon ihmisiä, jotka sairastavat masennusta ja käyttävät aikuispsykiatrian palveluita mm. Hannikaisenkadulla. Itseni mukaan lukien. Tähän keskusteluun osallistuneilla ei näytä olevan masennuksesta sairautena mitään hajua. Asiasta ei keskustella avoimesti, koska monet pelkäävät tullevansa leimatuiksi, eikä vaikeaa masennusta voi ymmärtää, ellei sitä ole itse sairastanut.
Olen muuttanut alku vuodesta takaisin tänne kotikaupunkiini ja pyysin lähetteen edellisen kaupungin psykiatriselta suoraan Jyväskylään. Jonot ovat toki pitkät, mutta todellisessa hädässä olen saanut apua pikaisesti. Aikuispsykiatrisella osaavat ohjata mahdollisen vertaistuen piiriin ja aikoinaan olen käynyt myös terveyskeskuksen masennushoitajalla.
Olen aikoinaan käynyt Jyväskylän nuorisopuolella itsekin ja ollut tyytyväinen palveluun. Lopetin keväällä 7 vuotta kestäneen masennuslääkityksen ja suhtautuivat aikuispuolella asiaan niin, etten halua hoitaa itseäni, koska en syö lääkkeitä. Psykiatrisen hoito tuntuu perustuvan liikaa lääkehoitoon ja todellinen keskuteluapu jää mielestäni liian vähälle. Koska olet opiskelija, kannattaa käydä kysymässä apua koulun terveydenhoitajalta. Ainakin yliopistolla pitäisi olla omat psykologipalvelut. Edellisellä paikkakunnalla oli psykologipalvelut myös ammattikorkean puolesta.
Terveyskeskuslääkärin ohje masennukseen oli juosta järveä ympäri (!!!!) ja syödä vahvoja masennuslääkkeitä. Toivottavasti saat tarvitsemaasi vertaistukea. Mielestäni nyt syksyllä pitäisi alkaa vertaistukiryhmiä, tosin näistäkin olen saanut kuulla psyiatrisen kautta. Jaksamista sinulle! - Tsemppi
Hei,
Olen kuullut sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia aikuispsykiatriselta Jyväskylästä. Itse en ole ollut siellä asiakkaana. Luulisin, että paljon riippuu siitä, miten synkkaa kohdalle sattuneen työntekijän kanssa. Mikäli olet opiskelija kokeilisin aluksi koulun terkkaria ja koulun jäjestämiä palveluita. Muuten menisin rohkeasti omalääkärin kautta puhumaan tilanteesta julkiselle puolelle. On turha odottaa asioiden menevän vielä huonommaksi. Jonoa kaiketi on kaikissa julkisissa palveluissa, joten kannattaa toimia pikaisesti. Onnea matkaan!
Lisäksi: Tällaisten palstojen hyvänä puolena on, että voi kysyä neuvoa ja jopa saada sitä. Huonona puolena puolestaan ovat melko nuorten tai muuten kypsymättömien mahdollisuus kommentoida osaamallaan tavalla, vaikka eivät asiasta varsinaisesti tiedä saatika ymmärrä. Täytyy muistaa, että he todennäköiseti harjoittelevat vielä vuorovaikutustaitoja oikeassa face-to-face elämässä, joten netissä he voivat olla melko hukassa. - tuntematon kaupungis
hannikaisenkatu on keskellä kaupungia. Etsi kartasta osoite , tai aja taksilla. Ne tietää!
- outo kaupunki...
Nimimerkille: "kokemuksella" kysyisin, miksi kehoitat vaihtamaan paikkakuntaa vaikka kyse on masennuksesta joka paranee.
Onko tämä kaupunki jotenkin erityisen negatiivinen vai miksi sanot noin?
Terveyskeskuksiin en luota, ainoastaan erikoislääkäreihin. Tk:sta en siksi voi hakea reseptiapua?
Mutta kiitos kahdesta ihan positiivisesta vastauksesta! Saanen lääkkeeni kyllä ja totuttelen asumiseen. - Vinkki vinkkinen
Mielisairaat sirkuksiin ja häkkeihin kunnollisten ihmisten hassutuksiksi
- peter pannu
tuntuuko sinusta niin yksinäiseltä siellä häkissäsi? tule pois, olet vain kuvitellut ne kalterit.
- Mene vinkkinen...
Tiesitkö ettei masennus OLE mielisairaus?? Siinä ei ihminen muutu mitenkään muuten kuin itkuisemmaksi ja alakuloisemmaksi.
Etkö itse ole koskaan itkenyt?
Me masennusta kärsivät itkemme liikaa ja siksi sairautta pitää hoitaa. Se johtuu usein lapsuuden hyväksikäytöstä tai muusta pahoinkohtelusta.
Miltä sinusta tuntuisi, jos olisit joutunut kaltoinkohdelluksi ja sairastuisit masennukseen? Miltä tuntuisi, jos joku nimittäisi sinua vielä mielisairaaksi tai hulluksi??
Lääkärikin voi masentua ja parantua. Sitten hän jatkaa työssään niin kuin kaikki me masennuksen sairastaneet.
Mielisairauksia ovat VAIN psyykoosi-tasoiset, kuten skitsofrenia yms. Eivätkä hekään saa päätää sairastumistaan.
Jokainen ihminen varmasti haluaisi olla terve, mutta kaikille se ei ole mahdollista?
Toivon, että koet elämässäsi paljon vastoinkäymisiä niin ymmärrät asiat, myös sairaudet järkevämmin.
- Taitaa olla
Pupuhuhdassa viikottainen intternet ja atk kerho talonyhtiön pommisuojassa.
- Rohkeasti vaan...
Hei. Minä kävin ihan omalla lääkärillä tk:ssa ja sain reseptin ja tiedon vertaistukiryhmästä. Sen avulla pääsin takaisin "pinnalle" ja olen todella tyytyväinen. Lääkärini suositteli myös möllerin kalanmaksaöljykapseleit jotka todella vaikutttivat jopa kalhdessa viikossa piristävästi lääkkeiden kanssa. Nykyään syön mölleriä syyskuusta huhtikuuhun asti joka päivä ja olen koko talven iloinen ja pirteä. Aloita sieltä tk:sta ja jos et saa apua niin sitten yksityiselle. Voimia Sinulle - kyllä se elämä vielä hymyilee:)
- Viriviritööttööt
Osaatko kertoa auttaisivatko myös ternimaitokapselit?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.555978Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli652723Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️181844- 1461806
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1341692Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä181650- 1021457
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?281450Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411186Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141163