Kysymys lestadiolaisille

1. Pelastuvatko uskontonne mukaan kaikki kristityt vai ainoastaan lestadiolaiset?
2. Kuka on lestadiolaisuuden perustaja?
3. Kuinka monta sakramenttia teillä on?
(itse olen ortodoksi, lestadiolaiseksi en aio tulla, mutta kiinnostaa, kuinka kaukana toisistamme me olemme).

55

333

Vastaukset 55

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastaan jotakin..

1. Kaikki jotka sydämestään uskovat Jeesuksen sovitustyöhön, ja joilla

Pyhä Henki. Kuuluu meihin ortodoksejakin, minäkin tunnen.

2. Lars Levi Laestadius, oikeastaan hänkin on vain " profeetta", uskomme

perusta on Jeesus Kristus.

3. Me kuulumme yleensä luterilaisiin, niin meillä on kaksi sakramenttia,

Kaste ja Ehtoollinen.

• 66+55

Kyllä Melperi on taas oikeassa, kun luen edellistä vastausta:

1. Kaikki jotka sydämestään uskovat Jeesuksen sovitustyöhön, ja joilla

Pyhä Henki. Kuuluu meihin ortodoksejakin, minäkin tunnen.

KUULUU MEIHIN.....

• KUULUU MEIHIN

Saatanalliset VAIN ME -viestit kaikuvat rauhanyhdistyksillä ja tällä palstalla.

• Pohj. Krist.

1. Ne pelastuvat, jotka ovat vanhoillislestadiolaisia ja tunnustavat kyseisen herätysliikkeen ainoaksi oikeaksi Jeesuksen työn jatkajaksi. Lisäksi pelastuvat juuri syntyneet lapset, koska he eivät ole ennättäneet tehdä syntiä.

2. L.L. laestadius perusti, mutta myöhemmin oppia on tilanteen mukaan muutettu. Joko hakemalla perusteluja Raamatusta tai sitten ei.

3. Kaste ja ehtoollinen. Mutta kasteella pelastumisella ei ole juuri mitään tekemistä keskenään ja ehtoollinen on pelkkä muistoateria, jonka viettäminen ei ole välttämätöntä, mutta siihen kuitenkin houkutellaan.

• "1. Ne pelastuvat, jotka ovat vanhoillislestadiolaisia ja tunnustavat kyseisen herätysliikkeen ainoaksi oikeaksi Jeesuksen työn jatkajaksi."

Täyttä PAS.KAA!

Mene hoitoon!

• ex.
        Melperi1 kirjoitti:

"1. Ne pelastuvat, jotka ovat vanhoillislestadiolaisia ja tunnustavat kyseisen herätysliikkeen ainoaksi oikeaksi Jeesuksen työn jatkajaksi."

Täyttä PAS.KAA!

Mene hoitoon!

Älähän nyt, Melperi. Tuo edelläolevahan oli ihan täysin liikkeen opetuksen mukainen vastaus ja sitä nimenomaan aloittaja tiedusteli, mikä on VL- liikkeen oppi.
        Muutama muu vastaus täällä taas ei ollut liikkeen opin mukainen, vaan niissä hymisteltiin, että varmaan muuallakin pelastuu, kun ottaa Jeesuksen vapahtajakseen jne. Tyypillinen VL-tapa, kun ulkopuolinen kyselee opista. Omille taas saarnataan muut kadotuksen matkalaisiksi.

• ex. kirjoitti:

Älähän nyt, Melperi. Tuo edelläolevahan oli ihan täysin liikkeen opetuksen mukainen vastaus ja sitä nimenomaan aloittaja tiedusteli, mikä on VL- liikkeen oppi.
        Muutama muu vastaus täällä taas ei ollut liikkeen opin mukainen, vaan niissä hymisteltiin, että varmaan muuallakin pelastuu, kun ottaa Jeesuksen vapahtajakseen jne. Tyypillinen VL-tapa, kun ulkopuolinen kyselee opista. Omille taas saarnataan muut kadotuksen matkalaisiksi.

Totta.

• ex. kirjoitti:

Suotta hermostuin henkilöön, joka kertoi rehellisesti, mikä on virallisen vl-"vain me" -opin sisältö.

Kyllähän meistä valtaosa sen tiesikin, mutta esim. nimimerkki "Etsikää" väittää tällä palstalla kivenkovaan, ettei vl-herätysliike opeta "vain me" -oppia.

• Etsikää
        ex. kirjoitti:

Hyvä ex. Nyt sinä kyllä sorruit Melperi1 tapaan sanomaan väärän todistuksen lähimmäisestäsi. Minä olen kyllä aivan aito vl-liikkeeseen kuuluva henkilö ja vastasin kysymyksiin juuri niin kuin liikkeessämme on.
        Se jos, joku provosoi vastaamalla toisin tai sinä tai Melperi1 epäilette valehtelusta, niin siitä te vastaatte myös Jumalalle.
        Minä edustan liikkeen virallista linjaa ja linjaa joka pohjaa raamattuun!

• Etsikää kirjoitti:

Hyvä ex. Nyt sinä kyllä sorruit Melperi1 tapaan sanomaan väärän todistuksen lähimmäisestäsi. Minä olen kyllä aivan aito vl-liikkeeseen kuuluva henkilö ja vastasin kysymyksiin juuri niin kuin liikkeessämme on.
        Se jos, joku provosoi vastaamalla toisin tai sinä tai Melperi1 epäilette valehtelusta, niin siitä te vastaatte myös Jumalalle.

"Nyt sinä kyllä sorruit Melperi1 tapaan sanomaan väärän todistuksen lähimmäisestäsi. Minä olen kyllä aivan aito vl-liikkeeseen kuuluva henkilö ja vastasin kysymyksiin juuri niin kuin liikkeessämme on."

"Minä edustan liikkeen virallista linjaa ja linjaa joka pohjaa raamattuun!"

Kaksi vaihtoehtoa:

1. Joko et tunne lainkaan virallisia vl-oppeja.

Tai

2. Olet SIKAMAINEN VALEHTELIJA.

Vain itse tiedät, kumpi vaihtoehto on oikea.

• Etsikää
        Melperi1 kirjoitti:

"Nyt sinä kyllä sorruit Melperi1 tapaan sanomaan väärän todistuksen lähimmäisestäsi. Minä olen kyllä aivan aito vl-liikkeeseen kuuluva henkilö ja vastasin kysymyksiin juuri niin kuin liikkeessämme on."

Kaksi vaihtoehtoa:

Tai

Ehkä en tunne vl-oppia, koska näiden vuosien aikana, kun olen liikkeeseen kuulunut, ei kukaan ole sitä minulle opettanut.
        Saan toimia Rauhanyhdistyksemme tehtävissä joissa opetan myös uskoa, niin ihmettelisin, jos olisin kovinkin väärin uskova.
        Näen, että vl-liike on vain yhteisö johon kuulun, ei uskoni!

Valehtelijaksi minua tuskin voi kutsua, ainakaan tahallisesti en sellaista ole tehnyt.

Uskon, että sinua ja ehkäpä joitain muitakin harmittaa, kun olen vasta nuorena aikuisena löytänyt elävän uskon. Tässä iässä on jo kuitenkin elämänkokemusta ja järkeäkin sen verran, että osaa ja uskaltaa uskoa ja ajatella ihan omilla aivoillaan. Ei minua todellakaan kukaan ole edes yrittänyt aivopestä ja kuten olen monta kertaa sanonut, niin kysymyksiini vastataan usein, että kuunnella omaatuntoa.

Myös sitä olen sata ja yksi kertaa (no nyt lioittelin ; ) ) sanonut, että en ymmärrä kaikkia vl-liikkeen tapoja enkä tiedä kaikkien oikeellisuutta raamatun valossa, mutta näissä uskomisen asioissa en voi yhtyä sinun Melperi1 väitteisiin tai valehtelisin. Minä olen vastuussa jokaisesta sanasta Jumalalle ja siksi en halua vääristellä totuutta.

• ex.
        Etsikää kirjoitti:

"Hyvä ex. Nyt sinä kyllä sorruit Melperi1 tapaan sanomaan väärän todistuksen lähimmäisestäsi. Minä olen kyllä aivan aito vl-liikkeeseen kuuluva henkilö ja vastasin kysymyksiin juuri niin kuin liikkeessämme on."

En sortunut. Sinä varmaan olet aito vl-liikkeeseen kuuluva henkilö ja vastasit juuri niin, kuin teidän on tapana vastata ulkopuolisille kysyjille hymistellen, että Jumala yksin on tuomari ja me emme tuomitse. Kuitenkin omienne kesken saarnaatte ulkopuoliset epäuskoisiksi, kadotukseen menijöiksi, lavean tien kulkijoiksi ja miksi vielä.

Unohdit ottaa huomioon nikkini, joka on ex. tarkoittaen ex veeällää. Olen ollut liikkeessä mukana, kunnes tulin järkiini ja tiedän tasan tarkkaan käytännöt. Olen erinäisenkin vl-saarnan kuunnellut aikoinani. Samoinkuin "veljien" kanssa uskonasioista keskustellut.

Jos oppi on todellakin nykyisin se, että muissakin joukoissa, kuin veeällissä tulee autuaaksi, niin oppi on silloin radikaalisti muuttunut. Tätä en tällä syönnillä usko.

• Etsikää
        ex. kirjoitti:

"Hyvä ex. Nyt sinä kyllä sorruit Melperi1 tapaan sanomaan väärän todistuksen lähimmäisestäsi. Minä olen kyllä aivan aito vl-liikkeeseen kuuluva henkilö ja vastasin kysymyksiin juuri niin kuin liikkeessämme on."

En sortunut. Sinä varmaan olet aito vl-liikkeeseen kuuluva henkilö ja vastasit juuri niin, kuin teidän on tapana vastata ulkopuolisille kysyjille hymistellen, että Jumala yksin on tuomari ja me emme tuomitse. Kuitenkin omienne kesken saarnaatte ulkopuoliset epäuskoisiksi, kadotukseen menijöiksi, lavean tien kulkijoiksi ja miksi vielä.

Unohdit ottaa huomioon nikkini, joka on ex. tarkoittaen ex veeällää. Olen ollut liikkeessä mukana, kunnes tulin järkiini ja tiedän tasan tarkkaan käytännöt. Olen erinäisenkin vl-saarnan kuunnellut aikoinani. Samoinkuin "veljien" kanssa uskonasioista keskustellut.

Jos oppi on todellakin nykyisin se, että muissakin joukoissa, kuin veeällissä tulee autuaaksi, niin oppi on silloin radikaalisti muuttunut. Tätä en tällä syönnillä usko.

On ikävää, että olet joutunut kokemaan sellaista väärää tuomiota ja suhtautumista, jotkaovatjättäneet katkeran jäljen.
        En voi yhtyä kuitenkaan väitteisiisi tai valehtelisin ja se olisi minun omalletunnolleni väärin.
        Mitä hyötyä minulle olisi siitä, jos vääristelisin tai hymistelisin???

On aika erikoista lukea näitä väittämiä ja miettiä, että missähän päin te olette ja miksi täällä, jossa asun, ei yksikään ole kertonut minulle samoin.

Olet varmasti lukenut historiaani, että olen sukuni ainoa vl ja nuorena-aikuisena löytänyt etsinnän jälkeen elävän uskon vl-liikkeestä. En silti ole hetkeäkään uskonut, että se minun uskoni olisi vl-liike. Minua ei ole siis lapsesta asti kasvatettu mihinkään muottiin, eikä vl-johto ole voinut aivopestä kuuntelemaan vain heitä.
        Tiedän sydämessäni mitä on sielunhätä ja miltä tuntuu käydä hengellisyyksissä, joista en löytänyt elävää uskoa, rauhaa, joka oikeasti vapautti.
        En ole koskaan väittänyt, enkä tule väittämään, että elävä usko on sidottu vl-liikeeseen,koska niin ei ole, eikä niin edes raamattu opeta.

Sinä olet varmasti kasvanut yhteisössä ja ehkä siellä on sanottu, että ollaan uskovia ja nuo eivät ole uskovia tms. On tehty virheitä, kun on luokiteltu ihmisiä. Ei tarvitse mennä hyvinkään kauas taaksepäin, kun ääriajattelua oli jokaisessa seurakunnassa. JA on sitä vieläkin monessa, jos menee ns. sisälle yhteisöön. Itsellä tästäkokemuksia helluntalaisten parista, jossa joidenkin mielestä en ole uskova. Olen joutunut jäämään ilman ehtoollista, kun en ole uskova. Olen joutunut kokemaan painostusta ja rukoilua puolestani, että ymmärtäisin mennä kasteelle, saisin Pyhän Hengen. Olen myös kokenut monissa pienemmissä asioissa kiusallisena tilanteet esim. pikkujoulut, joissa kuulin, kun minusta puhuttiin "ei ole uskossa".
        Monien silmissä kuitenkin helluntalaiset ovat ekumeenisia ja niin avarakatseisia ja sallivia, kuin vain voi olla.
        Ja totta, että on sellaisiakin!
        Samoin, kuin vl-liikkeessä on meitä, jotka emme yhdy "tyhmyyksiin".
        Ei voi leimata koko liikettä ja minua ainakin loukkaa, kun syytetään, etten puhuisi/kirjoittaisi totta.
        Turhaa täällä yritän asioita oikoa, kuten olen ennenkin todennut.
        Teillä on halua uskoa valhe todeksi ja elää sen mukaan. Sitä ei saa mitenkään toiseksi, eikä edes kannata yrittää.
        Rukoilen, etä Jumala saisi koskettaa ja avata asian oikein.

• ex. kirjoitti:

"Jos oppi on todellakin nykyisin se, että muissakin joukoissa, kuin veeällissä tulee autuaaksi, niin oppi on silloin radikaalisti muuttunut. Tätä en tällä syönnillä usko."

Ei ole vl-oppi muuttunut.

Ämyreistä kajahtaa rauhanyhdistyksellä, suviseuroissa, opistopäivillä jne. KUIVAN ja ILOTTOMAN vl-puhujan OMAVANHURSKAALLA äänellä:

"Tässä ainoassa oikeassa uskossa!!"

• ex.
        Etsikää kirjoitti:

On ikävää, että olet joutunut kokemaan sellaista väärää tuomiota ja suhtautumista, jotkaovatjättäneet katkeran jäljen.
        En voi yhtyä kuitenkaan väitteisiisi tai valehtelisin ja se olisi minun omalletunnolleni väärin.
        Mitä hyötyä minulle olisi siitä, jos vääristelisin tai hymistelisin???

On aika erikoista lukea näitä väittämiä ja miettiä, että missähän päin te olette ja miksi täällä, jossa asun, ei yksikään ole kertonut minulle samoin.

Olet varmasti lukenut historiaani, että olen sukuni ainoa vl ja nuorena-aikuisena löytänyt etsinnän jälkeen elävän uskon vl-liikkeestä. En silti ole hetkeäkään uskonut, että se minun uskoni olisi vl-liike. Minua ei ole siis lapsesta asti kasvatettu mihinkään muottiin, eikä vl-johto ole voinut aivopestä kuuntelemaan vain heitä.
        Tiedän sydämessäni mitä on sielunhätä ja miltä tuntuu käydä hengellisyyksissä, joista en löytänyt elävää uskoa, rauhaa, joka oikeasti vapautti.
        En ole koskaan väittänyt, enkä tule väittämään, että elävä usko on sidottu vl-liikeeseen,koska niin ei ole, eikä niin edes raamattu opeta.

Sinä olet varmasti kasvanut yhteisössä ja ehkä siellä on sanottu, että ollaan uskovia ja nuo eivät ole uskovia tms. On tehty virheitä, kun on luokiteltu ihmisiä. Ei tarvitse mennä hyvinkään kauas taaksepäin, kun ääriajattelua oli jokaisessa seurakunnassa. JA on sitä vieläkin monessa, jos menee ns. sisälle yhteisöön. Itsellä tästäkokemuksia helluntalaisten parista, jossa joidenkin mielestä en ole uskova. Olen joutunut jäämään ilman ehtoollista, kun en ole uskova. Olen joutunut kokemaan painostusta ja rukoilua puolestani, että ymmärtäisin mennä kasteelle, saisin Pyhän Hengen. Olen myös kokenut monissa pienemmissä asioissa kiusallisena tilanteet esim. pikkujoulut, joissa kuulin, kun minusta puhuttiin "ei ole uskossa".
        Monien silmissä kuitenkin helluntalaiset ovat ekumeenisia ja niin avarakatseisia ja sallivia, kuin vain voi olla.
        Ja totta, että on sellaisiakin!
        Samoin, kuin vl-liikkeessä on meitä, jotka emme yhdy "tyhmyyksiin".
        Ei voi leimata koko liikettä ja minua ainakin loukkaa, kun syytetään, etten puhuisi/kirjoittaisi totta.
        Turhaa täällä yritän asioita oikoa, kuten olen ennenkin todennut.
        Teillä on halua uskoa valhe todeksi ja elää sen mukaan. Sitä ei saa mitenkään toiseksi, eikä edes kannata yrittää.
        Rukoilen, etä Jumala saisi koskettaa ja avata asian oikein.

En viitsi pitkää vuodatustasi kommentoida muutenkuin tähän:

"On ikävää, että olet joutunut kokemaan sellaista väärää tuomiota ja suhtautumista, jotkaovatjättäneet katkeran jäljen."

Minä en ole moisia vääriä tuomioita joutunut kokemaan henk. koht, enkä ole saanut mitään katkeria jälkiäkään. Olen vaan lahkossa sisällä olleena nähnyt ja kuullut, miten lahkoon kuulumattomista puhutaan.

Tuokin on tyypillistä vl- jargonia, että pyritään selittämään katkeroituneiksi kaikki lahkosta lähteneet. Ja ei, en olllut lukenut historiaasi.

• Etsikää
        Melperi1 kirjoitti:

"Jos oppi on todellakin nykyisin se, että muissakin joukoissa, kuin veeällissä tulee autuaaksi, niin oppi on silloin radikaalisti muuttunut. Tätä en tällä syönnillä usko."

Ei ole vl-oppi muuttunut.

Ämyreistä kajahtaa rauhanyhdistyksellä, suviseuroissa, opistopäivillä jne. KUIVAN ja ILOTTOMAN vl-puhujan OMAVANHURSKAALLA äänellä:

"Tässä ainoassa oikeassa uskossa!!"

Ajatelkaas nyt järkevästi, et jos puhuja sanoisi Tässä yhdessä oikeassa uskossa muiden uskojen joukossa?

Eikös se elävä usko olekin AINOA OIKEA USKO?
        Ei kai nyt kukaan voi kuollutta uskoa julistaa oikeaksi?

Tämä ainoa oikea usko on se mistä raamattu sanoo :" yksi usko (ainoa oikea usko, johon me uskovat uskomme), yksi kaste, yksi Jumala (ainoa oikea Jumala, johon me uskovat uskomme).

En minäkään voi uskoa, että on muuta, kuin yksi AINOA OIKEA USKO, mutta se ei ole vl-liike!

Kysyn sinulta Melperi1. Etkö sinäkin ihmettelisi, jos teidän kokouksissa vaikkapa Klaus Korhonen sanoisi: "Tässä yhdessä oikeassa uskossa muiden uskojen joukossa?"

Eihän hänkään julista mormoonien uskoa tai Jehovien uskoa oikeaksi.
        Ainoa oikea usko, johon itsekin uskon, on tämä elävä usko, jossa uskotaan Jeesuksen sovitustyö omalle kohdalle ja pidetään raamattua Jumalan Sanana (esim. uskotaan Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen!).

• Etsikää kirjoitti:

Ajatelkaas nyt järkevästi, et jos puhuja sanoisi Tässä yhdessä oikeassa uskossa muiden uskojen joukossa?

Eikös se elävä usko olekin AINOA OIKEA USKO?
        Ei kai nyt kukaan voi kuollutta uskoa julistaa oikeaksi?

Tämä ainoa oikea usko on se mistä raamattu sanoo :" yksi usko (ainoa oikea usko, johon me uskovat uskomme), yksi kaste, yksi Jumala (ainoa oikea Jumala, johon me uskovat uskomme).

En minäkään voi uskoa, että on muuta, kuin yksi AINOA OIKEA USKO, mutta se ei ole vl-liike!

Kysyn sinulta Melperi1. Etkö sinäkin ihmettelisi, jos teidän kokouksissa vaikkapa Klaus Korhonen sanoisi: "Tässä yhdessä oikeassa uskossa muiden uskojen joukossa?"

Eihän hänkään julista mormoonien uskoa tai Jehovien uskoa oikeaksi.
        Ainoa oikea usko, johon itsekin uskon, on tämä elävä usko, jossa uskotaan Jeesuksen sovitustyö omalle kohdalle ja pidetään raamattua Jumalan Sanana (esim. uskotaan Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen!).

Vl-saarnamiehet kuuluttavat: "Tässä AINOASSA oikeassa uskossa!"

Virallinen vl-"vain me" -oppi:

Vanhoillislestadiolaiset taivaaseen ja kaikki muut uskovaiset helvettiin.

Uskovaiset eivät opeta noin - vanhoillislestadiolaiset opettavat.

• Etsikää
        Melperi1 kirjoitti:

Vl-saarnamiehet kuuluttavat: "Tässä AINOASSA oikeassa uskossa!"

Virallinen vl-"vain me" -oppi:

Vanhoillislestadiolaiset taivaaseen ja kaikki muut uskovaiset helvettiin.

Uskovaiset eivät opeta noin - vanhoillislestadiolaiset opettavat.

Minä en ainakaan opeta vl-liikkeessä niin ja toimin kuitenkin sen tehtävissä. Ehkäpä siis kylvän sinne väärää opetusta.

"Vl-saarnamiehet kuuluttavat: "Tässä AINOASSA oikeassa uskossa!""
        opettavat ihan oikein sanoessaan noin! Jos he sanoisivat tässä ainoassa oikeassa vl-liikeuskossa, niin yhtyisin arvosteluusi.

"Virallinen vl-"vain me" -oppi" Näin voi tosiaan moni ajatella. Siksihän sitä onkin meillä jokaisella oikeus kuulua siihen porukkaan missä kokee, että usko on oikeaa.

Vain me-oppi :) Muista esim, en saanut ehtoollista, koska en ole oikein uskova!!!

"Uskovaiset eivät opeta noin - vanhoillislestadiolaiset opettavat."
        Ei vai?

Taas me kaksi väitellään totuudesta : (

• etsivä-xx
        Etsikää kirjoitti:

Ehkä en tunne vl-oppia, koska näiden vuosien aikana, kun olen liikkeeseen kuulunut, ei kukaan ole sitä minulle opettanut.
        Saan toimia Rauhanyhdistyksemme tehtävissä joissa opetan myös uskoa, niin ihmettelisin, jos olisin kovinkin väärin uskova.
        Näen, että vl-liike on vain yhteisö johon kuulun, ei uskoni!

Valehtelijaksi minua tuskin voi kutsua, ainakaan tahallisesti en sellaista ole tehnyt.

Uskon, että sinua ja ehkäpä joitain muitakin harmittaa, kun olen vasta nuorena aikuisena löytänyt elävän uskon. Tässä iässä on jo kuitenkin elämänkokemusta ja järkeäkin sen verran, että osaa ja uskaltaa uskoa ja ajatella ihan omilla aivoillaan. Ei minua todellakaan kukaan ole edes yrittänyt aivopestä ja kuten olen monta kertaa sanonut, niin kysymyksiini vastataan usein, että kuunnella omaatuntoa.

Myös sitä olen sata ja yksi kertaa (no nyt lioittelin ; ) ) sanonut, että en ymmärrä kaikkia vl-liikkeen tapoja enkä tiedä kaikkien oikeellisuutta raamatun valossa, mutta näissä uskomisen asioissa en voi yhtyä sinun Melperi1 väitteisiin tai valehtelisin. Minä olen vastuussa jokaisesta sanasta Jumalalle ja siksi en halua vääristellä totuutta.

Mitenkähän tämän nyt sanoisi sinulle Etsikää. Olen itsekin aikuisella iällä ilmeisesti sinua vanhempana tutustunut vanhoillislestadiolaisuuteen ja siihen jäänyt. Olen vuosikymmenet ollut tavallisen ev lut seurakunnan yhteydessä ja siellä ja muualla saanut opillistakin opetusta. Minua kiinnostaa yliopistomiesten ja -naisten luennotkin. Ja joskus tulee lueskeltua väitöskirjojakin ihan mielenkiinnosta. Mutta sen opetuksen osalta, kun toteat, että kukaan ei ole sitä sinulle opettanut. Sitä ei sillä lailla tarjota, mutta jos kuuntelee puheita, joutuu toteamaan, että kaikki ei ole ihan niin kuin on oppinut aiemmin. Ensimmäinen ajatus on, että en minä näin sitä usko. Sinä olet jäänyt siihen pisteeseen, etkä ole rohjennut mennä kysymään perusteita. Perusteet eivät ole ihan niitä heppoisia juttuja mitä täällä netissä esitetään enkä minä niitä yritäkään oikein esittää, mutta olen ymmärtänyt.

Sinun käsityksesi siitä, mitä vanhoillislestadiolainen oppi on, on erilainen kuin on opetus. Täällä Melperi yksinkertaistaa sen "vain me opisksi" ja sille yksinkertaistukselle se ensin kuulostaakin, kun itsekin kovasti loukkaannuin siitä, että epäuskosta puhutaan. Sen takana on ajatus, joka sinun pitäisi tuntea, jos jotakin itse opetat. Anteeksi, en halua loukata jos sen sellaiseksi ymmärtää, mutta pitäisikö ensin varmistaa, että on ymmärtänyt opin sisällön oikein. Minulta on mennyt pari vuotta siihen enkä vieläkään ole kaikilta osin selvillä vesillä, uutta tulee vaikka osa selkiytyy. Kirjoitat "Saan toimia Rauhanyhdistyksemme tehtävissä joissa opetan myös uskoa, niin ihmettelisin, jos olisin kovinkin väärin uskova. "

Olen itse joistakin asioista eri mieltä kuin mikä on opetus, mutta silti olen tietoinen siitä, että uskon toisin. Sinä et tunnut tunnistavan missä kohden on oleellisia eroja. Olen esittänyt tällä palstalla runsaastikin kritiikkiä aikoinaan siitä, että mitään opetusta ei ollut. Nyt olen jo löytänyt oman tieni sinne missä löytää vastauksia. Pitää vain kuulostella saarnoista kuka ottaa puheissaan laajemmin opin "teoriaakin" esille ja suunnata kysymyksineen hänen puheilleen. Olen tyytyväinen että olen niin tehnyt ja iloinen siitä, että kärsivällisesti on annettu palata aina vaan uudestaan vaikka olen todennut, että en nyt tätä näin ymmärrä.

Kuten totesin, vanhoillislestadiolaisuudessa voi tänä päivänä elää vaikka ei itse ihan kaikkea samoin uskoisikaan omassa henkilökohtaisessa uskossaan, mutta silti on eri asia ajatella vanhoillislestadiolaisen yleisen tulkinnan olevan sen mukainen mitä itse ajattelee.

• Etsikää
        etsivä-xx kirjoitti:

Mitenkähän tämän nyt sanoisi sinulle Etsikää. Olen itsekin aikuisella iällä ilmeisesti sinua vanhempana tutustunut vanhoillislestadiolaisuuteen ja siihen jäänyt. Olen vuosikymmenet ollut tavallisen ev lut seurakunnan yhteydessä ja siellä ja muualla saanut opillistakin opetusta. Minua kiinnostaa yliopistomiesten ja -naisten luennotkin. Ja joskus tulee lueskeltua väitöskirjojakin ihan mielenkiinnosta. Mutta sen opetuksen osalta, kun toteat, että kukaan ei ole sitä sinulle opettanut. Sitä ei sillä lailla tarjota, mutta jos kuuntelee puheita, joutuu toteamaan, että kaikki ei ole ihan niin kuin on oppinut aiemmin. Ensimmäinen ajatus on, että en minä näin sitä usko. Sinä olet jäänyt siihen pisteeseen, etkä ole rohjennut mennä kysymään perusteita. Perusteet eivät ole ihan niitä heppoisia juttuja mitä täällä netissä esitetään enkä minä niitä yritäkään oikein esittää, mutta olen ymmärtänyt.

Sinun käsityksesi siitä, mitä vanhoillislestadiolainen oppi on, on erilainen kuin on opetus. Täällä Melperi yksinkertaistaa sen "vain me opisksi" ja sille yksinkertaistukselle se ensin kuulostaakin, kun itsekin kovasti loukkaannuin siitä, että epäuskosta puhutaan. Sen takana on ajatus, joka sinun pitäisi tuntea, jos jotakin itse opetat. Anteeksi, en halua loukata jos sen sellaiseksi ymmärtää, mutta pitäisikö ensin varmistaa, että on ymmärtänyt opin sisällön oikein. Minulta on mennyt pari vuotta siihen enkä vieläkään ole kaikilta osin selvillä vesillä, uutta tulee vaikka osa selkiytyy. Kirjoitat "Saan toimia Rauhanyhdistyksemme tehtävissä joissa opetan myös uskoa, niin ihmettelisin, jos olisin kovinkin väärin uskova. "

Olen itse joistakin asioista eri mieltä kuin mikä on opetus, mutta silti olen tietoinen siitä, että uskon toisin. Sinä et tunnut tunnistavan missä kohden on oleellisia eroja. Olen esittänyt tällä palstalla runsaastikin kritiikkiä aikoinaan siitä, että mitään opetusta ei ollut. Nyt olen jo löytänyt oman tieni sinne missä löytää vastauksia. Pitää vain kuulostella saarnoista kuka ottaa puheissaan laajemmin opin "teoriaakin" esille ja suunnata kysymyksineen hänen puheilleen. Olen tyytyväinen että olen niin tehnyt ja iloinen siitä, että kärsivällisesti on annettu palata aina vaan uudestaan vaikka olen todennut, että en nyt tätä näin ymmärrä.

Kuten totesin, vanhoillislestadiolaisuudessa voi tänä päivänä elää vaikka ei itse ihan kaikkea samoin uskoisikaan omassa henkilökohtaisessa uskossaan, mutta silti on eri asia ajatella vanhoillislestadiolaisen yleisen tulkinnan olevan sen mukainen mitä itse ajattelee.

Voit hyvinkin olla oikeassa. Ja nätisti neuvoit, enkä yhtään loukkaantunut, vaan koen todellakin vain hyvänä, että uskot minun kirjoittavan totta ja sen ymmärryksen mukaan joka minulla on.

EHkä minä tosiaan olen ajatellut, että täällä kirjoittajat väittävät, että joku tulee suoraan sanomaan miten pitää tehdä ja siksi olen kokenut tuollaisen itselleni vieraana. Asiana johon en ole törmännyt.

Olisi hyvä, jos uskovat jaksaisivat vastata kyselyihini muutenkin, kuin käskemällä kuunnella omaatuntoa.

Oppia ikä kaikki : )

• etsivä-xx

Pohj. krist. kirjoitaa:
        "3. Kaste ja ehtoollinen. Mutta kasteella pelastumisella ei ole juuri mitään tekemistä keskenään ja ehtoollinen on pelkkä muistoateria, jonka viettäminen ei ole välttämätöntä, mutta siihen kuitenkin houkutellaan. "

Ei ihan vastaa sitä mikä on opetus. Kasteella on syvä merkitys vaikka ei uskotakaan että synnit (aikuisten tekosynnit) annetaan anteeksi. Kasteeseen liittyy kuitenkin lunastuksen perusta jo näiden Jeeksuksen sanojan kautta.
        Mark. 10:38
        Jeesus sanoi heille: "Te ette tiedä mitä pyydätte. Onko teistä juomaan sitä maljaa, jonka minä juon? Voitteko te ottaa sen kasteen, jolla minut kastetaan?" [Mark. 14:36 | Luuk. 12:50]
        ja
        Room. 6:3
        Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.

Merkityksetön ei ole myöskään ehtoollinen. Ei ole kyse vain muistoateriasta silloin kun syö ja juo Kristuksen ruumiin ja veren. Reaaliseen läsnäoloonhan vanhoillislestadiolainenkin uskoo. Uskovainen vastaanottaa ehtoollisen uskolla ja uskossa on Kristus meissä. Uskovaisella on synnit anteeksi jo uskon kautta. Ei ehtoollisen nauttiminen tee ihmistä uskovaiseksi, jonka uskon perusta on nimenomaan se syntien anteeksi antamus. Vanhoillislestadiolaisen opetuksen mukaan usko "syntyy" evankeliumin kuulemisesta kun ihminen tekee parannuksen. Sen jälkeiset "synnit on anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä" ovat tämän uskon todeksi vakuuttautumista eli saa "edelleenkin uskoa" että synnit on annettu anteeksi. Kyse ei ole siitä että tipoittain haettasiin yksi tehty synti kerrallaan niitä anteeksi vaan kerralla on saatu anteeksi kaikki tehdyt ja tekemättömätkin synnit, edellyttäen että edelleenkin on uskovainen. Tietoinen jatkuva synnin harjoittaminen ei enää ole tämän "ikään kuin henkivakuutuksen ehtojen piirissä" koska se mielentilana tulee ihmisen ja Jumalan väliin. (Sitten on jo toinen keskustelu kuka sen evankeliumin saarnaa, ei mennä siihen nyt tässä).

• pyyvän
        Melperi1 kirjoitti:

Kaksi vaihtoehtoa:

Tai

Melperi, kunnioittaisit ihmisten vastauksia, etkä aina mollais !

• Etsikää

Vastaan jotain.. tarkoitti varmasti, että vl-liikkeen piirissä olevissa on ortodokseja ja myös katolilaisia, vaikka herätysliike on luterilaisen kirkon herätysliike.

1. Sellainen ihminen on uskova, joka tuntee Jeesuksen henkilökohtaisena Vapahtajanaan ja uskoo Raamatun Jumalan Sanana.
      Uskoisin, että samalla perusteella myös pelastutaan, mutta Jumala yksin on tuomari tässä asiassa, eikä esim. ne, jotka täällä palstoilla ovat hukuttamassa meitä vl-liikkeeseen kuuluvia kadotukseen.

2. L.L.Lestadius EI OLE uskomme perustaja, mutta on totta, että hän on herätysliikkeemme perustaja. Sinullekin tiedoksi, että ELÄVÄ USKO ei ole liikesidonnainen, eikä siis tarkoita samaa, kuin vl-liike.
      Liikkeeseen voi kuulua ei-uskoviakin, eikä kaikki uskovat kuulu vl-liikkeeseen.

3. Kaste ja ehtoollinen.

• "1. Ne pelastuvat, jotka ovat vanhoillislestadiolaisia ja tunnustavat kyseisen herätysliikkeen ainoaksi oikeaksi Jeesuksen työn jatkajaksi."

Yksi vl tässä ketjussa kertoi virallisen vl-SONTAOPIN. Se on yllä todettu.

Revi siitä ja viihdy hyvin vl-HARHALAHKON Raamatun vastaisten VALHEOPPIEN keskellä!

• Melperiltä
        Melperi1 kirjoitti:

"1. Ne pelastuvat, jotka ovat vanhoillislestadiolaisia ja tunnustavat kyseisen herätysliikkeen ainoaksi oikeaksi Jeesuksen työn jatkajaksi."

Yksi vl tässä ketjussa kertoi virallisen vl-SONTAOPIN. Se on yllä todettu.

Revi siitä ja viihdy hyvin vl-HARHALAHKON Raamatun vastaisten VALHEOPPIEN keskellä!

on tainnut jäädä oma uskonelämä valvomatta kokonaan.

• Arvelen sivusta
        Melperiltä kirjoitti:

on tainnut jäädä oma uskonelämä valvomatta kokonaan.

Tuskin on ainakaan lapsiaan raiskannut.

• Etsikää
        Arvelen sivusta kirjoitti:

Tuskin on ainakaan lapsiaan raiskannut.

Voi toivon, ettei hänellä niitä lapsia olisi, eikä vaimoa, kun ei vaikuta tasapainoiselta tapaukselta.
        Ehdoin tahdoin ja väen vängällä haluaa mustamaalata meitä vl-liikkeeseen kuuluvia ja luulla meistä sellaista mitä on joskus saanut päähänsä.
        Kotonakin taatusti jyräisi, koska ei osaa kunnioittaa lähimmäistä, eikä edes Jumalaa.
        Siunaan häntä, mutta sanon suoraan, ettei tuollainen ole uskovan käytöstä.
        Herätys pitäisi lähteä juuri tuollaisista uskovista. On heitä muitakin, kuin Melperi1.
        Surullista, että antavat näin kaikista uskovista väärän kuvan.

• Etsikää kirjoitti:

Voi toivon, ettei hänellä niitä lapsia olisi, eikä vaimoa, kun ei vaikuta tasapainoiselta tapaukselta.
        Ehdoin tahdoin ja väen vängällä haluaa mustamaalata meitä vl-liikkeeseen kuuluvia ja luulla meistä sellaista mitä on joskus saanut päähänsä.
        Kotonakin taatusti jyräisi, koska ei osaa kunnioittaa lähimmäistä, eikä edes Jumalaa.
        Siunaan häntä, mutta sanon suoraan, ettei tuollainen ole uskovan käytöstä.
        Herätys pitäisi lähteä juuri tuollaisista uskovista. On heitä muitakin, kuin Melperi1.
        Surullista, että antavat näin kaikista uskovista väärän kuvan.

"Voi toivon, ettei hänellä niitä lapsia olisi, eikä vaimoa, kun ei vaikuta tasapainoiselta tapaukselta."

Minulla on upea akateemisen koulutuksen itselleen hankkinut ja kansainvälisesti palkittu vaimo sekä 2 hienoa poikaa.

Sori.

• Etsikää
        Melperi1 kirjoitti:

"Voi toivon, ettei hänellä niitä lapsia olisi, eikä vaimoa, kun ei vaikuta tasapainoiselta tapaukselta."

Minulla on upea akateemisen koulutuksen itselleen hankkinut ja kansainvälisesti palkittu vaimo sekä 2 hienoa poikaa.

Sori.

En voi ymmärtää miksi "riitelemme"? Voisiko sitä yrittää edes löytää yhteistä?
        Joo, en ole flirttailemassa, vaan tarkoitan sitä, että tehtäisi tällä palstallakin työtä Jumalalle. Näytettäis, että uskovana minulla ja sinulla on varaa kunnioittaa erilaistakin ajattelua ja iloittais siitä, jos yksikin vl ajattelee toisin, kuin yleinen käsitys tällä palstalla on?

Lainaan omaa kirjoitustani taas sinulle.
        "Riku Rinne ja Nicky Crutz kirjoittivat kirjan Ettemme menettäisi yhtäkään. Siinä kerrotaan aika hyvin, että herätyksen pitäisi lähteä uskovista. Meidän aivan jokaisen olisi syytä katsoa onko oma uskomme oikeaa ja Jumalan mielen mukaista.Olemmeko me valona ja suolana?

Kukaan meistä ei tiedä koska Jeesus tulee, mutta jokaisen kannattaa miettiä, että Hän voi tulla vaikkapa silloin, kun kirjoittaa tänne vääriä todistuksia lähimmäisistään. Tunteeko Jeesus silloin omaksi?
        Koskee myös itseäni nämä kysymykset! "

• Etsikää kirjoitti:

En voi ymmärtää miksi "riitelemme"? Voisiko sitä yrittää edes löytää yhteistä?
        Joo, en ole flirttailemassa, vaan tarkoitan sitä, että tehtäisi tällä palstallakin työtä Jumalalle. Näytettäis, että uskovana minulla ja sinulla on varaa kunnioittaa erilaistakin ajattelua ja iloittais siitä, jos yksikin vl ajattelee toisin, kuin yleinen käsitys tällä palstalla on?

Lainaan omaa kirjoitustani taas sinulle.
        "Riku Rinne ja Nicky Crutz kirjoittivat kirjan Ettemme menettäisi yhtäkään. Siinä kerrotaan aika hyvin, että herätyksen pitäisi lähteä uskovista. Meidän aivan jokaisen olisi syytä katsoa onko oma uskomme oikeaa ja Jumalan mielen mukaista.Olemmeko me valona ja suolana?

Kukaan meistä ei tiedä koska Jeesus tulee, mutta jokaisen kannattaa miettiä, että Hän voi tulla vaikkapa silloin, kun kirjoittaa tänne vääriä todistuksia lähimmäisistään. Tunteeko Jeesus silloin omaksi?
        Koskee myös itseäni nämä kysymykset! "

"Joo, en ole flirttailemassa"

Et ole flirttailemassa, mutta toivoit, että minulla ei olisi vaimoa eikä lapsia:

"Voi toivon, ettei hänellä niitä lapsia olisi, eikä vaimoa"

Häpeä vl-ROTTA!

• Etsikää
        Melperi1 kirjoitti:

"Joo, en ole flirttailemassa"

Et ole flirttailemassa, mutta toivoit, että minulla ei olisi vaimoa eikä lapsia:

"Voi toivon, ettei hänellä niitä lapsia olisi, eikä vaimoa"

Häpeä vl-ROTTA!

Sait minut hymyilemään : )
        Tämä oli sinun paras kirjoituksesi!!! ; )

Muistathan, että minullakin on mies ja muutama lapsikin, plus välillä useampi hoitolapsi.
        Niin ja hyvä akateeminen koulutus on minullakin (kansainvälinen palkinto puuttuu) eli ehkä voisin olla jopa mielestäsi vaimo-ainesta : )

Mutta asiaan,
        Miten se työ Jumalalle?

• Etsikää kirjoitti:

Sait minut hymyilemään : )
        Tämä oli sinun paras kirjoituksesi!!! ; )

Muistathan, että minullakin on mies ja muutama lapsikin, plus välillä useampi hoitolapsi.
        Niin ja hyvä akateeminen koulutus on minullakin (kansainvälinen palkinto puuttuu) eli ehkä voisin olla jopa mielestäsi vaimo-ainesta : )

Mutta asiaan,
        Miten se työ Jumalalle?

Minä en tee minkäänlaista hengellistä yhteistyötä sellaisen lahkon jäsenen kanssa, joka lahko opettaa "vain tähän joukkoon kuuluvat ovat oikeita uskovaisia ja menevät taivaaseen; kaikki muut uskovaiset menevät helvettiin".

Sinä et ole sitä mieltä, mutta valitettavasti kuulut siihen lahkoon, jonka virallinen oppi on edellä mainittu.

Siunausta sinulle!

• Etsikää
        Melperi1 kirjoitti:

Minä en tee minkäänlaista hengellistä yhteistyötä sellaisen lahkon jäsenen kanssa, joka lahko opettaa "vain tähän joukkoon kuuluvat ovat oikeita uskovaisia ja menevät taivaaseen; kaikki muut uskovaiset menevät helvettiin".

Sinä et ole sitä mieltä, mutta valitettavasti kuulut siihen lahkoon, jonka virallinen oppi on edellä mainittu.

Siunausta sinulle!

Kiitos!

Lue Kotimaa lehdestä Antti Pentikäisen kirjoitus. Hänhän on myös vl, kuten minä. Hän myös uskoo samoin, kuin minä.

• seppo kankaanniemi14
        Etsikää kirjoitti:

Kiitos!

Lue Kotimaa lehdestä Antti Pentikäisen kirjoitus. Hänhän on myös vl, kuten minä. Hän myös uskoo samoin, kuin minä.

No tämäpä oli iloinen uutinen ja teki heti päivästä valoisemman, kun Melperi ja nim. "etsikää" lopussa näin kauniisti juttelevat keskenään ja se on todella hyvä ja hyvä olisi, jos vanhoillislestadiolaisten piireissä olisi enemmän tuollaisia nim "etsikää"-tyyppisiä ja Brita Kajsoja, niin saataisiin rakkaudellista yhteistoimintaa heidän kanssaan.

• Koiras poikii
        seppo kankaanniemi14 kirjoitti:

No tämäpä oli iloinen uutinen ja teki heti päivästä valoisemman, kun Melperi ja nim. "etsikää" lopussa näin kauniisti juttelevat keskenään ja se on todella hyvä ja hyvä olisi, jos vanhoillislestadiolaisten piireissä olisi enemmän tuollaisia nim "etsikää"-tyyppisiä ja Brita Kajsoja, niin saataisiin rakkaudellista yhteistoimintaa heidän kanssaan.

Ennen koiras poikii kuin SRK muuttaa vl-opit Raamatun mukaisiksi.

• Etsikää
        Koiras poikii kirjoitti:

Ennen koiras poikii kuin SRK muuttaa vl-opit Raamatun mukaisiksi.

Vai oliko se kamelin helpompi mennä neulansilmän läpi, kuin rikkaan päästä sisälle Jumalan valtakuntaan : ) ?

• neulansilmäästä läpi
        Etsikää kirjoitti:

Vai oliko se kamelin helpompi mennä neulansilmän läpi, kuin rikkaan päästä sisälle Jumalan valtakuntaan : ) ?

Tiedätkö mistä tuo metafora "neulansilmä" on lähtöisin, jota edellä siteeraat? Luulen, että luulet tietäväsi, muttet ehkä tiedä.

Siltä varalta ettet tiedä, kerron, että Jerusalemin kaupungissa oli aikoinaan neljä porttia, joista pääsi kaupungin sisälle. Yksi noista porteista oli nimeltään "neulansilmä", josta tuo Luukkaan evankeliumin 18:25 kertoma metafora eli kielikuva "...mennä neulansilmän läpi..." on lähtöisin vaikkakin monet luulevat sen tarkoittavan kankaan ompelussa käytettävän neulan silmää.

Se mitä sillä jakeella "Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan" tarkoitetaan, on jo eri asia, johon en tässä yhteydessä nyt ota kantaa.

• porttiteoriaa
        neulansilmäästä läpi kirjoitti:

Tiedätkö mistä tuo metafora "neulansilmä" on lähtöisin, jota edellä siteeraat? Luulen, että luulet tietäväsi, muttet ehkä tiedä.

Siltä varalta ettet tiedä, kerron, että Jerusalemin kaupungissa oli aikoinaan neljä porttia, joista pääsi kaupungin sisälle. Yksi noista porteista oli nimeltään "neulansilmä", josta tuo Luukkaan evankeliumin 18:25 kertoma metafora eli kielikuva "...mennä neulansilmän läpi..." on lähtöisin vaikkakin monet luulevat sen tarkoittavan kankaan ompelussa käytettävän neulan silmää.

Se mitä sillä jakeella "Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan" tarkoitetaan, on jo eri asia, johon en tässä yhteydessä nyt ota kantaa.

Minä taas tiedän luulevani että sinä luulet tietäväsi, että Neulansilmä-portti-tarinasi on totta. Kyseisestä portista ei kuitenkaan ole mitään historiallsista faktaa.

Vertauksessa Jeesus tarkoitti yksinkertaisesti että ihmisen on mahdotonta omin teoin päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Se on mahdollista vain Jumalalle.

• Pohj. Krist. väittää seuraavaa:
      "Lisäksi pelastuvat juuri syntyneet lapset, koska he eivät ole ennättäneet tehdä syntiä".

Tämä oppi on sinulla väärä. Kukaan ei pelastu siksi, että ei ole syntiä tehnyt...

• 22+33

Älähän weha nyt noin sano, sillä ainahan liikkeessämme on sanottu, että pitää olla synnit sovittuna, jotta voi taivaan periä!

• jklfölk

Leastadiuksen opin mukaan elämä täällä maan päällä on helpompaa,
      koskapa alkoholi väärin käytettynä vie turmioon.
      Se,ettei perhe-elämästä ole muodostunut kaikille "taivasta maan päällä" on harmillista ja suorastaan surullista.Tuskin Leastadius osasi kuvitella,että hänen nimeään kantavan liikkeen sisällä tulee tämänkaltaisia ongelmia,mitä nykyisin on.
      Leastadius persoonana oli ihmisläheinen ja auttavainen,tosin saarnatessaan kiivas,mutta sai hän "juoppouden" kitkettyä pois.
      Olen sen verran "tyhmä",etten osaa miettiä elämää kuoleman jälkeen,mutta Leastadiuksella oli monia arvoja,joiden mukaan eläen elämä on ihan mukavaa.
      Arvostan Lars Leevi Leastadiusta.

• Nuori uskovainen

Pelkäsin niin kovin, että Jumala hylkäisi minut, siksi olin niin vaitelias. Jumalan kasvojen edessä niin alaston. Istuin hiljaa ja mietin miksi olen niin vaiteliaaksi käynyt. Hämilläni sanattomuudestani, toivoin saavani vastauksen.
      Kuuntelin Jumalan sanaa, sieluni sisällä rukous Jumala auta, älä hylkää minua luotasi. Annoit ystäviä, Sinun ystäviä jotka nostivat katseeni katsomaan Sinun tulevaisuuteen. Avasit sydämeni näkemään toivon näköaloja.

Et sen tähden että kukaan olisi paha tai hyvä, vaan sen tähden että Sinun nimesi säilyisi pyhänä. Niin kuin olet opettanut rukoilemaan"Isä meidän joka olet Taivaassa pyhitetty olkoon Sinun nimesi..." Sen tähden Sina sallit erilaiset elämän kohtalot, että nimesi tulisi pyhäksi kaikkialla maassa. Ei vain meidän omiesi kesken, vaan että kaikki kansat tietäisivät vain sinä olet pyhä yksin sinä Jumala.

Meissä ihmisissä ei ole mitään, ilman Sinua, Sinun yhteyttäsi. Et ole olemassa pelkästään meitä omiasi varten, vaan kaikkia sinua kaipaavia. Sinä hoidat jokaista yksittäistä lammasta ja koko lammas laumaasi. Niin ettei yksikään omasi eksy ja että olisimme yhtä koko kansasi.

Sinä annat ahdistuksen ajan, nostat toivon ja kirkastat näin pyhyyttäsi. Sinulla on oma salainen suunnitelmasi, et jätä mitään meidän ihmisten varaan. Sinun liittosi on luja ja se pysyy ikuisesti. Poikasi sovitti meidän syntiin lakeemuksen seuraukset. Sinä yhdistät kansasi. Sinun pyhyytesi edessä paljastuvat kaikki rikkomuksemme, niin selkeästi, että tiedämme sinut pyhäksi.

Totisesti Isä Sinä olet kanssamme koko ajan, missä kuljemmekin. Kerrot omillesi tulevat ajat, jotta jaksaisimme kaiken hädän ja tuskan. Meidän syntisyyden ja Sinun Pyhän kirkkautesi. Sinun enkelisi vartioivat meitä jokaista erikseen ja yhdessä, että yksi olisimme, Sinun kanssasi.

Ei ole enää pitkälti matkaa kun sinä tulet omiesi ja kaikkien ihmisten luokse. Pyhitetty olkoon Sinun nimesi, myös maan päällä niin kuin taivaissa. Sen tähden sallit pahan ja pahuuden työt, että nimesi tulisi Pyhäksi koko maailmassa. Maailmassa jonka sinä loit niin kauniiksi, niin täydelliseksi, ettei mikään täällä ole turhaa. Turhaa tätä maailmaasi varten, jonka ihmisen synnit Sinun Poikasi sovitti ristin kuolemalla. Tämä kaikki sinun Raamatussasi. Jotta Sinun pyhät sanasi toteutuisivat.

• Kirjoitat melko viisaasti. Ellen tietäsi, että olet lestadiolainen, ajattelisin olevasi mahdollisesti ortodoksikin.

• Nuori uskovainen

Mulla oli oikeesti kamala hätä että kaikki kieltää uskonsa ja että ihmisen pahuus voittaa. Mä sain vastauksen tähän rukoukseeni ja ajattelin että tämä on varmasti hyvää luettavaa kaikille.

• Inhottava realisti

Vaikka kaikki lestadiolaiset maallistuisivat, maailmassa ei olisi hätää. Sama koskee muitakin ryhmittymiä.

On ihmeellistä, mikäli oikeasti nuori ihminen tuon tyyppisistä asioista ahdistuu ja niitä murehtii. Nauti elämästäsi ja unohda turha paatos.

• Kuitenkin onnellinen

Usko tai älä mutta minä olen hyvin onnellinen ystävällisesti nuori uskovainen

• Vastaan myös puolestani, miten Raamattu sanoo näistä kysymyksistä.
      1. Uudestisyntyneet ihmiset, jotka ovat Jeesuksen seuraajia pelastuu.
      Joh.3; 3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
      Suun tunnustus;
      Matt. 10:32
      "Joka tunnustautuu minun omakseni ihmisten edessä, sen minäkin tunnustan omakseni Isäni edessä taivaissa.
      33
      Mutta joka ihmisten edessä kieltää minut, sen minäkin kiellän Isäni edessä taivaissa

Ainoa ryhmä, joka on mainittu nimeltä ja pelastuva, on messiaaniset juutalaiset;
      Room. 11:26
      Sen tapahduttua koko Israel on pelastuva, niin kuin on kirjoitettu: -- Siionista on tuleva Pelastaja, hän poistaa jumalattomuuden Jaakobin jälkeläisistä.
      Huomioi, näin tapahduttua.
      2. Lestadius, joka ei perustanut lestadiolaisuutta, vaan näki pohjoisen juopottelun ja epä -jumalallisuuden olevan liian suurta ja vei Heille Jeesusta.

3. Sakramenttia ei Jumalan Sana tunne. Ei sitä tunne kukaan, koska alkukirkossa sitä ei ilmentynyt ja se on alkukielellä mysteerio?

Kes.

• Mutta tähän "Ei ole enää pitkälti matkaa kun sinä tulet omiesi ja kaikkien ihmisten luokse" voin vastata, että ennen Kristusta tulee antikristus.
      Minäkin olen nuori uskovainen. Mutta uskon toisin kuin sinä...

• Juuri näin, mutta ennen antin tuloa Kristus tulee pilviin ja tempaa Pyhä, eli uudestsiyntyneet mukaansa, ja aika kestää 7 vuotta, jolloin Kristus tulee uudelleen, ja maahan asti, eli Öljymäelle.

Antikristus ja saatna sillävälin mellastavat ja turmelevat Temppelin, jonka valtaavat takaisn Anok ja Elia, säkkipukuiset miehet.

Kes

• vl-taustainen

"Jumalan armo on mittaamaton" tarkoittaa, että jokainen on kerran "täydellinen niin kuin Taivaallinen Isä on täydellinen". Jeesus näytti tien. Hän oli esikoinen. Kulloinkin valituista Raamattu kertoo seuraavaa(Luuk.20:34 eteenpäin).(1.Kor.15:20 eteenpäin).

Se, joka ei ole saavuttanut päämäärää, niin häneen "toisella kuolemalla" on valtaa(Ilm.20:6). Valituilla ei ole. "Isän täydellisyys" ei ole mikään vapaaehtoinen asia.

• 1. Pelastuvatko uskontonne mukaan kaikki kristityt vai ainoastaan lestadiolaiset?
      2. Kuka on lestadiolaisuuden perustaja?
      3. Kuinka monta sakramenttia teillä on?
      (itse olen ortodoksi, lestadiolaiseksi en aio tulla, mutta kiinnostaa, kuinka kaukana toisistamme me olemme).

Vastaan niinkuin tiedän asian lestadiolaisuudessa olevan.

1. Kaikki samanlailla uskovaiset pelastuu ts. ne jotka uskovat ja opettavat samalla tavalla.

2. Tämän uskon perustus on Raamattu. Se on lähtenyt siten apostoleista ja on ollut aina. Lars levi laestadius oli ainoastaan siis herätyksen tuoja. Nimet ovat ihmisten antamia. Esim. Paavalin tietä ulkopuolelta sanottiin Nasaretilaisen lahkon tieksi.

Sakramentteja on varsinaisesti kaksi, kaste ja ehtoollinen. Perusteena on: "Kun sana yhtyy aineeseen, syntyy sakramentti".

• Paavo Tillikka

"1. Kaikki samanlailla uskovaiset pelastuu ts. ne jotka uskovat ja opettavat samalla tavalla."

Huono peruste pelastumiselle. Tällaisia lahkoja on Suomessakin monia, jotka uskovat ja opettavat samalla tavalla. Vanhoillislestadiolaisena, luterilaisena ja kristittynä sanon: "Vain yksin usko Kristukseen vanhurskauttaa ihmisen, koska saan Hänen sovintotyönsä tähden ottaa uskossa, armosta, lahjaksi ja Kristuksen tähden vastaan lahjavanhurskauden ( Jumalalle kelpoisuuden ) omalle kohdalleni.

• "1. Kaikki samanlailla uskovaiset pelastuu ts. ne jotka uskovat ja opettavat samalla tavalla."

Huono peruste pelastumiselle. Tällaisia lahkoja on Suomessakin monia, jotka uskovat ja opettavat samalla tavalla. Vanhoillislestadiolaisena, luterilaisena ja kristittynä sanon: "Vain yksin usko Kristukseen vanhurskauttaa ihmisen, koska saan Hänen sovintotyönsä tähden ottaa uskossa, armosta, lahjaksi ja Kristuksen tähden vastaan lahjavanhurskauden ( Jumalalle kelpoisuuden ) omalle kohdalleni.

weha: Minusta tuo ei ole ensinkään väärä peruste pelastumiselle, vaan yksi oikean uskon hedelmä ja tuntomerkki. Sekaoppisuus on syntiä, eikä Pyhä Henki opeta monella tavalla. Ei ole monia totuuksia, eli monia oikeita opetuksia. Raamatussa on vain yksi oikea oppi ja usko.

Apt.2:42. Ja he pysyivät alati apostolien opissa ja osallisuudessa, ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.

Room.16:17. "Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa.
      18. Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet".

• Kesitas täällä laittaa noita juttujansa, jotka saa minut hymyilemään, vaikka onkin vakavasta harhasta kyse. Kun ajetallaan ja opetetaan tuhatvuotisen valtakunnan tulevan maanpäälle saa se aikaan väärää rauhaa. Nimittäin, saisimme vielä armonaikaa lisää tuhat vuotta, eikä Jeesuksen tulo ja tuomio tulisikaan "kuin varas yöllä".

Kiliasmi opettaa, että vielä tapahtuu kaksi Kristuksen tulemista: toinen tulemus pystyttämään tuhatvuotista valtakuntaa, kolmas tulemus toimittamaan yleistä maailman tuomiota. Raamattu sitä vastoin opettaa, että Kristus tulee enää kerran ja noutamaan omansa autuuteen(Hebr.9:28).
        -” Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla, eikä voida sanoa: ´katso täällä se on´, tahi;´ tuolla´
        ;sillä katso, Jumalan valtakunta on teidän keskellänne ” (Luuk.17:20:21). Siis: kuitenkin kiliastit odottavat näkyvää loistokasta rauhanvaltakuntaa ja panee toivonsa maanpäälliseen. On tarkoin huomioitava, että Paavali kuitenkin panee toivonsa yhdyskuntaamme, joka on taivaassa. Sieltä odotamme Vapahtajaa, joka on muuttava ruumiimme kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi. (Fil.3:20:21). – ” Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu”(Mat.24:14). Siis huomaa: ”loppu”.
        Monet panevat toivonsa tuhatvuotiseen rauhankauteen, kuitenkin ”monen ahdistuksen kautta meidän on meneminen sisälle Jumalan valtakuntaan” (Apt.14:22).
        Jeesus sanoo:” Minä menen valmistamaan teille sijaa? Ja vaikka minä menen valmistamaan teille
        sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen”(Joh.14:2-3).
        Sanalla sanoen, Raamattu ei opeta tuhatvuotisoppia, vaan varoittaa siitä.

• weha kirjoitti:

Kesitas täällä laittaa noita juttujansa, jotka saa minut hymyilemään, vaikka onkin vakavasta harhasta kyse. Kun ajetallaan ja opetetaan tuhatvuotisen valtakunnan tulevan maanpäälle saa se aikaan väärää rauhaa. Nimittäin, saisimme vielä armonaikaa lisää tuhat vuotta, eikä Jeesuksen tulo ja tuomio tulisikaan "kuin varas yöllä".

Kiliasmi opettaa, että vielä tapahtuu kaksi Kristuksen tulemista: toinen tulemus pystyttämään tuhatvuotista valtakuntaa, kolmas tulemus toimittamaan yleistä maailman tuomiota. Raamattu sitä vastoin opettaa, että Kristus tulee enää kerran ja noutamaan omansa autuuteen(Hebr.9:28).
        -” Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla, eikä voida sanoa: ´katso täällä se on´, tahi;´ tuolla´
        ;sillä katso, Jumalan valtakunta on teidän keskellänne ” (Luuk.17:20:21). Siis: kuitenkin kiliastit odottavat näkyvää loistokasta rauhanvaltakuntaa ja panee toivonsa maanpäälliseen. On tarkoin huomioitava, että Paavali kuitenkin panee toivonsa yhdyskuntaamme, joka on taivaassa. Sieltä odotamme Vapahtajaa, joka on muuttava ruumiimme kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi. (Fil.3:20:21). – ” Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu”(Mat.24:14). Siis huomaa: ”loppu”.
        Monet panevat toivonsa tuhatvuotiseen rauhankauteen, kuitenkin ”monen ahdistuksen kautta meidän on meneminen sisälle Jumalan valtakuntaan” (Apt.14:22).
        Jeesus sanoo:” Minä menen valmistamaan teille sijaa? Ja vaikka minä menen valmistamaan teille
        sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen”(Joh.14:2-3).
        Sanalla sanoen, Raamattu ei opeta tuhatvuotisoppia, vaan varoittaa siitä.

Älähän weha nyt noin sano, sillä ainahan liikkeessämme on sanottu, että pitää olla synnit sovittuna, jotta voi taivaan periä!

weha: "Pienet lapset eivät siis pelastu sentähden, että olisivat synnittömiä tai ei olisi syntiä tehnyt, vaan sen tähden, koska Jeesus on sovittanut ja kuollut myös pienten vauvojen puolesta (Room.5:18). Näin siis opetetaan vanhoillislestadiolaisuudessa".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL

Martina on kasvattanut fiksun tyttären.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      394
      1056
    2. Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta

Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei
      Kansallinen Kokoomus
      325
      1035
    3. Muuttaisitko kaivattusi luokse

heti asumaan? 🛒
      Ikävä
      102
      895
    4. Mitä kaivattusi

pelkää? 👻
      Ikävä
      82
      797
    5. Samassa kylässä asuu yks mies...

Jota en voi sietää... yök!
      Ikävä
      78
      772
    6. Mitä odotat kohtaamiselta?

Niin, otsikossa kysymys.
      Ikävä
      82
      736
    7. Sanotaan se sitten tässä

Rakastan sua mies varmaan.
      Ikävä
      37
      666
    8. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      50
      665
    9. Sinun silmiisi kun

Katson niin ymmärrän sen. 👁️👁️👀
      Ikävä
      45
      651
    10. Mä olen tosi

Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui
      Ikävä
      39
      650
    Aihe