Hei. Minulla olisi pieni ongelma johon toivoisin saada hiukan apua täältä. Olet yrittänyt jo täkäläisestä koirakerholta pyytää apua, mutta eivät ole vielä vastanneet.
Elikkä tilanne on tämä, minulla on 3,5v Bichon Frise tyttö ja 10kk terrieriseropi tyttö. Nyt tämä nuorempi on alkanut hyökkäämään syyttä suotta vanhemman kimppuun ja nyt tilanne on sellainen etteivät he siedä toisiaan enään ollenkaan. Vanhempi murisee pelosta nuoremmalle ja nuorempi "aktivoituu" murinasta ja hyökkää kimppuu. Nuoremmalla on nyt kohtapuolin alkamassa uhma/juoksukin on päällä, että voiko tämä sekoittaa koiran pään? Oisko kellään jotain neuvoja minulle jota voisin kokeilla ennenkuin pitää tehdä se vakavin päätös.
Tarvisin hiukan apua
16
132
Vastaukset
- canis.familiaris
Tiedän ja kokemusta on. Tuohon voi lyhyesti vastata, että rajoja ja huolenpitoa tasapuolisesti. Meilläpäin se on myös kuri. Eli ei anneta sijaa pärinöille ei missään vaiheessa ja tasapuolisuus on kaikessa. Pitää olla johdonmukaisesti tiukka ja puuttua pärisemiseen ja oppia ennakoimaan tilanteista missä ne syntyvät. Tämä on ehkä paras ja tehokkain tapa. Aika hoitaa loput.....Se tapa menee nopeammin silloin ohi kuin huomaatkaan..
- DaNjA88
Olen puuttunutki tappeluihin mutta ne eivät vain lopu, millä tavalla minun pitää mennä siihen väliin kun tilanne on laukeamassa? Kummastakin niskasta kiinni ja sanoa ei?? Miten olen kuullut jos toisen nartuista leikkauttais sekin voisi auttaa tilannetta, onko tässä perää??
- canis.familiaris
Tiedän kyllä että tilanteet on ERITTÄIN nopeita ja rajuja ja ennakointi on hankalaa. Haarukoidaan...mikä on yleisin tilanne missä näin käy. Minkälainen oli ensimmäinen "iso" tilanne?...Onko muita ongelmia: Lenkillä, kohtaamisissa jne?
- DaNjA88
Ensimmäinen tappelu johon piti mennä väliin oli; Donna joka on vanhempi istui isäni sylissä ja Milli joka on nuorempi hyökkäs vain kimppuun. Siittä tappelut ovat sitten yltyneet. Ja Milli on se joka hyökkää. Joskus ihan syyttä, tuijottaa vain ja sitten hyökkää. Joskus kun Donna on vain sängyssä, minun vieressä Milli on hyökännyt. Nyt viimeinen iso tappelu oli kun koirat oli kaverillani hoidossa ja ystäväni poikaystävä ei ollut päästänyt koiria sänkyyn nukkumaan, yöllä saavat tulla jos ovat tuloillaan. Aamu koitti ja Milli kävi pihalla ja tultua sisälle näki että Donna makoilee sängyssä ja hyökkäs kimppuun. Nyt vanhempi koira on vanhemmillani ja nuorempi kotona. Pari kertaa kokeiltu nyt jälkeen miten käyttäytyvät. Donna tärisee nähdessään Millin ja murisee jolloin Millillä on tarve hyökätä kimppuun. Aikaisemminki oli sellainen tilanne, että Donna murisi toiselle koiralle. Tässä taustalla ei mitään riidanpoikasta, murisee vain liian uteliaalle urokselle, johon uros ei reakoi mutta Milli reagoi hyökkäämällä Donnan kimppun. Lenkillä ei mitään erikoista. Donna saattaa hiukan murista, mutta ei sen erikoisempaa. Milli on luonteeltaan hyvin alistuvainen ja arka, en tiedä mistä johtuu, todennäköisesti entisestä kodistaan. Tietää tavallaan tekevänsä väärin vaikka tekeekin väärin. Esimerkiksi: Saat kiinni kun se on pöydällä, tulee alistuen jo sun jalkoihin ja alistuu lopullisesti siinä. Tai mitä tahansa, mitä se tietää tekevänsä väärin tulee se heti alistuen jalkoihin. Olen kyllä paikattanut väärien asioiden jälkeen, mutta hiukan omistuista käytöstä. Alistuu hyvin usein ihmisillekkin ja hyvin arka, mutta ei agressiivinen kuitenkaan.
- canis.familiaris
DaNjA88 kirjoitti:
Ensimmäinen tappelu johon piti mennä väliin oli; Donna joka on vanhempi istui isäni sylissä ja Milli joka on nuorempi hyökkäs vain kimppuun. Siittä tappelut ovat sitten yltyneet. Ja Milli on se joka hyökkää. Joskus ihan syyttä, tuijottaa vain ja sitten hyökkää. Joskus kun Donna on vain sängyssä, minun vieressä Milli on hyökännyt. Nyt viimeinen iso tappelu oli kun koirat oli kaverillani hoidossa ja ystäväni poikaystävä ei ollut päästänyt koiria sänkyyn nukkumaan, yöllä saavat tulla jos ovat tuloillaan. Aamu koitti ja Milli kävi pihalla ja tultua sisälle näki että Donna makoilee sängyssä ja hyökkäs kimppuun. Nyt vanhempi koira on vanhemmillani ja nuorempi kotona. Pari kertaa kokeiltu nyt jälkeen miten käyttäytyvät. Donna tärisee nähdessään Millin ja murisee jolloin Millillä on tarve hyökätä kimppuun. Aikaisemminki oli sellainen tilanne, että Donna murisi toiselle koiralle. Tässä taustalla ei mitään riidanpoikasta, murisee vain liian uteliaalle urokselle, johon uros ei reakoi mutta Milli reagoi hyökkäämällä Donnan kimppun. Lenkillä ei mitään erikoista. Donna saattaa hiukan murista, mutta ei sen erikoisempaa. Milli on luonteeltaan hyvin alistuvainen ja arka, en tiedä mistä johtuu, todennäköisesti entisestä kodistaan. Tietää tavallaan tekevänsä väärin vaikka tekeekin väärin. Esimerkiksi: Saat kiinni kun se on pöydällä, tulee alistuen jo sun jalkoihin ja alistuu lopullisesti siinä. Tai mitä tahansa, mitä se tietää tekevänsä väärin tulee se heti alistuen jalkoihin. Olen kyllä paikattanut väärien asioiden jälkeen, mutta hiukan omistuista käytöstä. Alistuu hyvin usein ihmisillekkin ja hyvin arka, mutta ei agressiivinen kuitenkaan.
Kuulostaa siltä, että on puututtu vasta kuin on tapahtuma kynnissä.(tappelu) Kun se keskeytetään tässä vaiheessa, niin itse tapahtumasta koira ei opi mitään, vaikka sitä siitä ojentaisikin. Se pitää keskeyttää heti, kun koirassa näkyy ennakko merkit, silloin päästään itseasiaan eli tapahtumaketjun alku poistamaan. (toivottavasti ymmärrät on hieman vaikea aihe selittää näin)
Ennakko merkit voi olla keskeytymätön tuijotus ja jähmettyminen tällä koira yrittää viestiä, toiselle, että poistuu paikastaan. Se on varmaa, että koira jollain viestii ennen hyökkäystä. Ennakoi sillä pystyt puuttumaan tilanteeseen.
Jos et muuten ymmärrä mikä laukaisee tilanteen tai miten se rakentuu, voit pitää riittävää välimatkaa esteenä jonka sinä määräät. Koira ei saa sitä alittaa. Koira tekee hyökkäyksen vain tietyn välimatkan matkan päästä. Se on n.1/2-1mitta koiran loikkauksesta..Näin se saa myös massastaan etua.
Tämä katkaisee varsinaisen tapahtumaketjun. Seuraa ja ennakoi - älä odota vaan toimi ennen koiraa....siitä se lähtee. - DaNjA88
canis.familiaris kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että on puututtu vasta kuin on tapahtuma kynnissä.(tappelu) Kun se keskeytetään tässä vaiheessa, niin itse tapahtumasta koira ei opi mitään, vaikka sitä siitä ojentaisikin. Se pitää keskeyttää heti, kun koirassa näkyy ennakko merkit, silloin päästään itseasiaan eli tapahtumaketjun alku poistamaan. (toivottavasti ymmärrät on hieman vaikea aihe selittää näin)
Ennakko merkit voi olla keskeytymätön tuijotus ja jähmettyminen tällä koira yrittää viestiä, toiselle, että poistuu paikastaan. Se on varmaa, että koira jollain viestii ennen hyökkäystä. Ennakoi sillä pystyt puuttumaan tilanteeseen.
Jos et muuten ymmärrä mikä laukaisee tilanteen tai miten se rakentuu, voit pitää riittävää välimatkaa esteenä jonka sinä määräät. Koira ei saa sitä alittaa. Koira tekee hyökkäyksen vain tietyn välimatkan matkan päästä. Se on n.1/2-1mitta koiran loikkauksesta..Näin se saa myös massastaan etua.
Tämä katkaisee varsinaisen tapahtumaketjun. Seuraa ja ennakoi - älä odota vaan toimi ennen koiraa....siitä se lähtee.Joo elikkä nykyään puutun vasta tilanteessa koska tuijotusta ei Millillä ole enään. Alussa keskeytin aina tuijotuksen kun huomasin sen, mutta nykyään ja se vain hyökkää toisen kimppuun ilman mitään merkkiä. Ja etenki jos nyt Donna murisee, hyökkäys on välitön. Jotenki tuntuu että tämä murina dominoi nuorempaa hyökkäämään välittömästi. Nyt ainakin on tullut hyviä neuvoa joita alan kokeilemaan josko onnistuisin.
Sellainen vielä, kun minulla on tämä pikku pirulainen terrieriseropi, kun hän nyt tulee heti alistuen pyytelemään anteeksi, niin olisko jotain tehokasta "kuristus" menetelmää jolla saisin koiran tajuamaan että hän tekee väärin. Olen nykyään läppässyt hiukan pyllylle ja sanonut tiukan Ei ja paikattanut. Mutta oisko ehkä sanomalehdellä enemmän tehoa?? - canis.familiaris
DaNjA88 kirjoitti:
Joo elikkä nykyään puutun vasta tilanteessa koska tuijotusta ei Millillä ole enään. Alussa keskeytin aina tuijotuksen kun huomasin sen, mutta nykyään ja se vain hyökkää toisen kimppuun ilman mitään merkkiä. Ja etenki jos nyt Donna murisee, hyökkäys on välitön. Jotenki tuntuu että tämä murina dominoi nuorempaa hyökkäämään välittömästi. Nyt ainakin on tullut hyviä neuvoa joita alan kokeilemaan josko onnistuisin.
Sellainen vielä, kun minulla on tämä pikku pirulainen terrieriseropi, kun hän nyt tulee heti alistuen pyytelemään anteeksi, niin olisko jotain tehokasta "kuristus" menetelmää jolla saisin koiran tajuamaan että hän tekee väärin. Olen nykyään läppässyt hiukan pyllylle ja sanonut tiukan Ei ja paikattanut. Mutta oisko ehkä sanomalehdellä enemmän tehoa??Hui että ihan sanomalehdellä...heh....kyllä ne hirveät terrierritädin on myös hieman niskastakin puistellut..joku ties sanoa joskus.mutta älä anna sen toisenkaan päristä. Parempi voi olla että kun on tapahtunut (ojenna miten parhaiten näet) ja jätä asia siihen. Huomioi vain hyvä käytös ja jatka ennakointia puutu prosessin alkupäähän...Keskity poikkaisemaan nuoren koiran katse/kontakti , kun alkaa tuijottamaan. Ei se silmät kiinni hyökkää.
Eli lähietäisyydellä älä anna sen edes tuijottaa/katsoa vaan kiinnita sen huomio muuhun/itseesi jne. - Asian vierestä...
canis.familiaris kirjoitti:
Hui että ihan sanomalehdellä...heh....kyllä ne hirveät terrierritädin on myös hieman niskastakin puistellut..joku ties sanoa joskus.mutta älä anna sen toisenkaan päristä. Parempi voi olla että kun on tapahtunut (ojenna miten parhaiten näet) ja jätä asia siihen. Huomioi vain hyvä käytös ja jatka ennakointia puutu prosessin alkupäähän...Keskity poikkaisemaan nuoren koiran katse/kontakti , kun alkaa tuijottamaan. Ei se silmät kiinni hyökkää.
Eli lähietäisyydellä älä anna sen edes tuijottaa/katsoa vaan kiinnita sen huomio muuhun/itseesi jne.Mitäs olet mieltä, voisiko tuo nuoremman koiran käytös johtua siitä, että vanhempi koira osoittaa heikkoutta? Sehän kai murisee nuoremmalle nykyisin, koska pelkää sitä... Eläinten maailmahan on siinä mielessä julma, että heikot saatetaan jopa tappaa... Mitenhän kävisi, jos vanhemman koiran itsetuntoa nostettaisiin jollain tavalla, ja mitenhän koko homma onnistuisi edes? Tarkoitan siis, että vanhempi koira pitäisi saada jollain tavalla tuntemaan taas olonsa turvalliseksi sen nuoremman läsnäollessa, ja silloin se ei murisisi nuoremmalle, eikä näin ollen provosoisi nuorempaa käymään kimppuunsa. En kyllä tiedä onko ollenkaan tällaisesta kuviosta edes kyse, mutta jotenkin aloittajan selostusta lukiessani tuli tuommoinen mieleen.
- canis.familiaris
Asian vierestä... kirjoitti:
Mitäs olet mieltä, voisiko tuo nuoremman koiran käytös johtua siitä, että vanhempi koira osoittaa heikkoutta? Sehän kai murisee nuoremmalle nykyisin, koska pelkää sitä... Eläinten maailmahan on siinä mielessä julma, että heikot saatetaan jopa tappaa... Mitenhän kävisi, jos vanhemman koiran itsetuntoa nostettaisiin jollain tavalla, ja mitenhän koko homma onnistuisi edes? Tarkoitan siis, että vanhempi koira pitäisi saada jollain tavalla tuntemaan taas olonsa turvalliseksi sen nuoremman läsnäollessa, ja silloin se ei murisisi nuoremmalle, eikä näin ollen provosoisi nuorempaa käymään kimppuunsa. En kyllä tiedä onko ollenkaan tällaisesta kuviosta edes kyse, mutta jotenkin aloittajan selostusta lukiessani tuli tuommoinen mieleen.
Pitää paikkansa mitä esitit. Koira ei tee mitää huvinvuoksi tai ajankuluksi. Se haluaa osoittaa ilmaisulla jotain. Mistä voisi koiran kohdalla olla kyse? Etuisuuksista ja niiden antajasta. Olla etuisiiden antajan suosiossa oma tila on turvattu. 1 1=2 hyvä tilanne 1 0=1 vielä parempi. Ensimmäiseen tyydytään ja toiseen pyritään, ellei pyrkimystä ihmisen toimesta poisteta.
Jos nuorempi olisi saanut selkää vanhemmalta, niin se olisi tyytynyt osaansa. Nyt ollaan tilanteessa, mikä on pitkittynyt. Pitkittynyt koska se ei ole mennyt päätökseen. Sen voi päättää joko ihminen näyttämällä että käytös ei käy tai keskinäisellä välienselvittelyllä, jossa lopputulos ratkaiseen asian. - DaNjA88
Asian vierestä... kirjoitti:
Mitäs olet mieltä, voisiko tuo nuoremman koiran käytös johtua siitä, että vanhempi koira osoittaa heikkoutta? Sehän kai murisee nuoremmalle nykyisin, koska pelkää sitä... Eläinten maailmahan on siinä mielessä julma, että heikot saatetaan jopa tappaa... Mitenhän kävisi, jos vanhemman koiran itsetuntoa nostettaisiin jollain tavalla, ja mitenhän koko homma onnistuisi edes? Tarkoitan siis, että vanhempi koira pitäisi saada jollain tavalla tuntemaan taas olonsa turvalliseksi sen nuoremman läsnäollessa, ja silloin se ei murisisi nuoremmalle, eikä näin ollen provosoisi nuorempaa käymään kimppuunsa. En kyllä tiedä onko ollenkaan tällaisesta kuviosta edes kyse, mutta jotenkin aloittajan selostusta lukiessani tuli tuommoinen mieleen.
Itseasiassa osuit kyllä kirjaimellisesti asian ytimeen. Elikkä olisko jotain keinoa jolla voisin vanhemmalle koiralle näyttää että sen olo olisi turvattu, koska luulen että tämä murina on alkanut nyt siksi, koska vanhempi koira on kokenut kaikkien hyökkäysten jälkeen että en olisi enään alfa koska päästän nuoremman hänen kimppuun ja nyt hänen pitää itseään suojella murisemalla/puolustamalla. Olen joskus lukenut jostain, että omaa koiraa pitäisi pyrkiä suojaamaan hyökkäyksiltä, jolloin koiran mieleen ei pääsisi kehkeytymään väheksyminen alfan suojelus kokenevyyttä, jolloin koira ottaa omat ohjat suojautumisesta. Saattoi olla aika sekavaa tekstiä kun päässä pyörii niin monta asiaa ja silleen...
- canis.familiaris
Huhuu Molossi. Avaudu hieman tuosta nartun leikkauksesta.
Tämän parsonin äiti oli leikattu. Ei auttanut yhtään, jos agressiota ajatellaan. Nämä kaksi olivat hippasilla 8v. vaihtelevalla menestyksellä. Ex-omistaja sanoi, että välillä meno oli yhta helvettiä.
Minä olen saanut asian aisoihin niin isoja koiria kohtaan kuin pieniä kohtaan, niin ihan kurilla. Siinä on muuten hyvin tärkeää, että itse palautuu normaaliin mielentilaan kun "ojennus" on tehty. Minä tein tilanteesta niin epämiellyttävän, että tepsi tässä tapauksessa. Likka on nytkin vasemmallapuolella ja poitsu oikealla ja ihan ilma pärinöitä -se on oikeasti ihme.
Voi olla että tilanne tasautuu kun juoksut on ohi (todennäköisesti tasaantuukin.)Eli hormoonitoiminnasta.Narttujen leikkuun hyöty noissa yhteenottotapauksissa on omanlaisensa.Osuu ja uppoo,enemmänkin sitten tuuria tai sittenvähemmän....
Mutta otetaas näin.Eli rotuominaisuudet vaikuttaa paljon,Millaisia koiria on siis alunperin haettu (pitkä perimä),mitä on haluttu ja mitä ei.Rodut,jotka on vähemmän sosiaalisia,niin niille on aikoinaan haettu perimään myös sitä,jos/kun se on ollut eduksi.
Noh kun puhutaan yleisesti tämäntyypin koirista,niin jos koira on /pohjaa täpäkkyydestään tuohon,niin kun nartun leikkaa,niin silloin estrogeenipuoli "hiljenee" ja testesteroni " kasvaa".Eli toisin sanoen,voidaan mennä ojasta allikkoon.
Se taas on vähän eri,jos on kyse lähinnä ihan puhtaasti kasvatusvirheistä ja siis kyse jostain sosiaalisesta rodusta(miksei joskus jostain "helpommasta" vähemmän sosiaalisestakin).Niin silloin siinä mielessä voi rauhoittaa tilannetta (viimekädessä niin tai näin,koska ihan kasvatuksen muuttaminen on se avainseikka vaan itsessään),että kun nartuilla on hormoonipiikit (juoksut ym.),niin silloin ne voi olla enemmän täpinöissään ja/tai toinen narttu myös,jos se on sen tyylinen,että reagoi toisessa noihin.
Eli selkeä aggressio tuskin häviää leikkuulla,tai edes auttaa,JOS kyseessä on tietyt piirteet omaava rotu.Jos kyseessä pelkkä virheellinen käsittely,niin helpommilla roduilla,no jaa mielestäni,riippuu vähän mistä kähinät lähtee,ehkä jonkinverran,välillisesti.
Jos kyseessä on isot vähemmän sosiaaliset rodut,niin vitsit voi olla vähissä.
Pienemmissä siinä mielessä "helpompaa",että fyysinen kontakti niihin on helpompaa,jos tilanne pääsee kärjistymään äksiööniksi.
Aloittajan biisoni ei ole noissa asioissa rotuna vaikea,seropista ei rotuja mainittu.
Jos kummatkin on siis pieniä,niin ihan hyvää voisi saada aikaiseksi(varsinkaan jos se seropikaan ei ole ihan täpäköimmistä pikkuroduista),ottamalla yhteyttä johonkin pätevään ongelmakoirakouluttajaan,joka tsekkaisi tilanteen ja antaisi hyvät neuvot.
- canis.familiaris
Hyvä pläjäys kiitos. Tämän vanhanpian äiti olisiis leikattu. Sen syynä oli ne muut jutkat (toistuva valeraskaus jne.) Agressiivisuus ei hävinnyt mihinkään. Se voimistui (itse agressio) Ehkä tämä selittäisi asian.
"silloin estrogeenipuoli "hiljenee" ja testesteroni " kasvaa". en muuten ole tätä aijemmin ajatellut siinä yhteydessä, kun leikattuja narttuja olen ollut ihmettelemässä. Eli varmemmin leikkaus toimii siis uroksella. (vastakohta)
Se mikä on varmin asia tuon selvittämiseen on astettainen hallintatason nosto ja mielummin aloitetaan se muissa tilanteissa. (yleinen arkihallinta) - kukkis-70
Muutaman dominoivan nartun kanssa olen elämäni aikana ollut, ja hyvin tyypillinen tapaus tuntuu sinullakin olevan.
Nuorempi koirasi on vahvasti dominoiva, ja kiipijä laumassa.. Eli sen "alistumiset" tilanteessa kun tekee väärin on suurta näytöstä jolla kiipeää arvoasteikossa ylöspäin.
Koira joka osaa alistua, pääsee yleensä pälkähästä, ja fiksu koira oppii kyllä käyttämään sitä nopeasti hyväkseen.. älä mene lankaan.
Olen ehdottomasti koirien sängyssä nukkkumista vastaan, ihan ok, jos koiria on vain yksi.. Mutta kun on useampi, ja varsinkin vielä samaa sukupuolta.. Miksi nostattaa turhaan paineita arvojärjestyksessä?!
Kahden nartun taloudessa, en myöskään ole leikkauksen kannalla, ellei sitten molempia leikata.. Dominointi ei ole hormooniriippuvainen käytös.
Selkeä kuri koirille, ja jos tuntuu että vanhempi on ihan alakynnessä, miettisin kyllä sitä tarviiko kahta koiraa olla? Terrieri kun on niin paljon "kovempi" kuin bishon..- kukkis-70
jatkan vielä sen verran että oma kantani on se että, ehdottomasti vanha koira kotiin ja nuori pois..
Nyt nuori kohottaa itsetuntoaan kun sen reviiri vahvistuu heikomman poissaolessa. Toisaalta,jos jatketaan pohtimista,niin ei tuolla tarvi olla mitään tekemistä dominanssin kanssa.Voipi olla ihan toiminta,joka vaan on alkanut itseään palkkaamaan,kun sitä ei ole(saatu)heti katkaistua.Se on voinut alkaa ihan vahingosta esim.joillain terrierityyppisillä roduilla (ihan kokemuksesta) on omanlaisensa tapa hyökkiä vauhdilla päin toista.Aika aggressiivisen näköistä,mutta aggrea siinä ei ole.Ongelma vaan on siinä,että kaikki koirat ei vaan sitä välttämättä ymmärrä.Ne saattaa ottaa sen uhaksi,ja toimivat sitten sen mukaan,miten toimivatkin...
Se miten törkkijä siitä jatkaa,riippuu niin vastapuolesta,kuin omistajastakin.Ja noh,kun jos on kyseessä taistelutahtoinen,sitkeä koissu,niin jos sitä ei heti kunnolla katkaista,niin siitä muodostuu tapa toimia.Jos vastapuoli ei ole kyennyt heti myöskään tavalla tai toisella kunnolla tekemään selväksi,mitä mieltä asiasta on,niin ko.tyyppisellä sen jälkeen pieni vastus on vaan plussaa tai välttämättä se ei edes tajua,mitä toinen sille haluaa kertoa.Noh,siitä se soppa sitten on valmis ja saattaakin muuttaa muotoaankin...
Näissä ongelmajutuissa olisikin hyvä aina kertoa rodut,ihan siksikin,että siitä voisi saada osviittaa omalla tavallaan.Terrejäkin/terrierityyppisiäkin rotuja on hyvinkin erilaisia.Ja jos sekiksistä kyse,niin yhtä määräävä on se muukin rotu/rodut.
Osa ei ylipäätään tule pohjimmiltaan toimeen saman sukupuolen kanssa,toiset taas ihan hyvin.Oleellista tuokin...Dominanssilla ei tarvi tuossakaan olla mitään tekemistä,pelkkä jalostuksen saamaa tiettyä piirrettä.
Dominointi ei ole hormooniriippuvainen käytös,ei,mutta kaikki osatekijät,missä sillä on suotuisa kehittyä ja ns.palkkautua,tukee sitä.Eli jos esim.hormoonipiikeissä nuppi menee sekaisin,ja se "pääsee" palkkautumaan,niin se kannattaisi katkaista.
Tosin,kuten nartun leikkuuttamisesta oli puhetta,niin kannattaa miettiä sitten minkätyyppisestä oikeasti on kyse,eli ettei mennäkkin ojasta allikkoon...
Jos kyse ei ole "narttuaggressiivisesta",vaan yksinkertaisesti nuppi sekoavasta nartusta,niin leikkaus ei ole huono vaihtoehto mielestäni.Jää sen vuoksi koohotukset pois,eikä tietty käytös pääse vahvistamaan itseään,varsinkin jos sitä ei ole heti myös katkaistu(saatu katkaistua) tai siihen puututtu.Tosin mitä pitemmälle mennään,niin tulee taas kuvioihin se opittu ja siitä palkkautuminen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen kannatusromahdus ilahduttaa
Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.1994740Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?
Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o2043410Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän
elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi1212952Pitkän päivän ilta
Tarina elämättömästä miehestä, jonka elämän täytti velvollisuudentunto. Pikkutarkka, huolellinen, hyvällä katsottu, miel1562932Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?
Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis442860Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?
Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat132297Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin
Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos522288Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien732186Totuus sattui demareihin, vaativat asiallisen jutun poistoon
ja oli vielä suosittu, mutta kun demarit tarpeeksi valittivat, niin poistettiin. Raukkamaista toimintaa. Eli siis juttu552025En selvinnyt ilman naarmuja
Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa131995