havahtuminen

harj

Hei, onko kukaan lukenut Anthony de Mellon kirjaa Havahtuminen? Mello on katolilainen, mutta kirja on hyvin uskontojen rajoja rikkova tai itse asiassa kyse ei ole uskonnosta vaan jostain hyvin oleellisesta. Suosittelen luettavaksi.

18

6974

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Netzo

      Vähän sekava ja outo oli se kirja. Miten niin maailmassa on kaikki hyvin? Miten niin voin rakastaa vain ollessani yksin? Oli siellä jotain hauskoja anekdootteja, mutta ei se kauhean käytännönläheinen kirja ollut. Noita oppeja on vaikea ymmärtää tai toteuttaa käytännössä.

    • manta

      De Mello koettaa mm. saada ihmisiä tajuamaan kuinka sairas voisi ikäänkuin asettua kivun "ulkopuolelle", masennuksen "ulkopuolelle" jne. Luin kirjaa parhaillaan, kun yllättäen tulikin tilanne jossa voisin soveltaa edellämainittuja ideoita.
      Sain nimittäin keskenmenon ja istukka kun oli irtoamatta sain kaavintaa edellisenä päivänä kotiin Sytotecit illalla otettaviksi. Otin ne sinä iltana klo 21.00 ja jo 15 minuutin kuluttua alkoivat elämäni pahimmat kouristusmaiset kivut! Koetin siinä sitten soveltaa de Mellon ideoita - enkä onnistunut.
      En usko että miehen ajatukset käytännössä toimivat.

    • puolihereillä

      Kirja on hienoimpia, jonka olen koskaan lukenut. Näyttää olevan muidenkin suosiossa. On aina lainassa kirjastostakin. Pikku hiljaa voi havahtua ja elämä todella muuttuu. Perustetaanko ryhmä, jossa tutkisimme itseämme kirjan ajatusten pohjalta? Aina on oikea aika muuttaa elämänsä suuntaa!

      • Irti päässyt

        Huh huh, tarkoitatko jotain puoskarointiryhmää? Ihminen on ihmiselle susi.


    • nainen

      Kirja on yksi hienoimpia mitä olen lukenut! Uskoakseni tarkoitus onkin herättää ihminen ajattelemaan itsenäisesti.
      On hyvä jos pystyy tutkistelemaan omaa minää "ulkopuolisena", se jos mikä auttaa ymmärtämään :) niin tekoja kuin seurauksiakin.Usein meillä on ennakkoasenteet, jotka estävät oman minän olemassa olon, niistä pitää vapautua."Oppia rakastamaan pyyteettömästi sekä itseään että kaikkea olevaa".

      Minulle kirja on siksi tärkeä, että tulen aina pitämään sen hyllyssäni ja tarvittaessa voin aina uudelleen palata sen sivuille. Vaikka olen lukenut sen jo kaksi kertaa ajatuksella, niin aina löydän sen sanomasta uutta valaisevaa tietoa :)

      • huuuu

        joo kannattaa lukea. ite oon lukenu jo 3 kertaa ajtuksella ja aion lukea jatkossa vielä monta kertaa:)


      • kyl toimii
        huuuu kirjoitti:

        joo kannattaa lukea. ite oon lukenu jo 3 kertaa ajtuksella ja aion lukea jatkossa vielä monta kertaa:)

        Havahtuminen on todella jeesannut mua elämän ongelmakohdissa ja aikoina, kun on todella ahdistanut.. Olin hukannut kirja ja nyt kävin sen jälleen ostamassa -lukaisin muutaman luvun ja sain taas laitettua asioita oikeisiin mittasuhteisiin.

        Kummallista, mutta mulle toimii paremmin kuin ykskään terapeutti.


    • Toooosi hyvä kirja on

    • jfjfjfj

      Sen kirjan voi viskata järveen. Se on vain kirja. :)

    • Vanza90

      Juu olen tän lukenut nytten 4 kertaa ja koko ajan saan vaan enemmän ja enemmän tästä irti, mutta ei kannata liikaa yrittää, muuten se on sitten sitä "työntämistä" eikä asiat tapahdu itsekseen. Luulisin, että kun tota lukee niin oma "Minä" lopulta oppii tekemään asioita oikeeseen suuntaan ja menee eteenpäin ilman, että itse alkaa muuttamaan itseään, ymmärtämisen ja oivalluksen kauttahan kannattaa mennä eteenpäin, itse ei tarvitse siihen paljoakaan työtä tehdä riittää vaan, että havannoi, on tietoiduusessa ja todellisuudessa sen jokaisessa hetkessään.

    • knvFKM

      joka sekoittaa itämaista mystiikka ja katolilaisuuta toisiinsa. Syntyy kultti jota hänen veljensä johtaa. Tosi syvällistä. Perus resepti.

      • niin tiedät

        niin tiedät paremmin, mistä hän puhuu, eikä tarvitse luullla


    • Kempiläinen

      Olen lukenut sen vain kerran, mutta olen huomannut monien oppien toimivan myös käytännössä. Esimerkiksi kohtalaista kipua ja vihaa pystyn hallitsemaan asettumalla ulkopuoliseksi tarkkailijaksi. Sisimmässäni olen myös vakuuttunut, että maailmassa kaikki on hyvin, vaikka sitä on päältä päin usein vaikea havaita. Monet muutkin ovat kirjoittaneet samasta asiasta, ja käsittääkseni myös buddhalainen mindfulness johtaa samantyyppiseen maailmankuvaan. Suosittelen myös Mellon kirjassaan mainostamaa A.S.Neillin kirjaa Summerhill.

      • Lukija_

        Hauska kuulla että on yhä joku joka suosittelee Summerhill-kirjaa! Luin sen itse ollessani 16-vuotias, ja se vaikutti mieleeni syvästi. Tajusin vapaudenkaipuuni, minä joka kasvoin täysin vanhoilislestadiolaisessa yhteisössä. Se on yksi kirjoja joka on eniten vaikuttanut, ja siitä alkoi etsinnän ja oivallusten polkuni.


    • kannattaa lukea

      Kirja on hyvä. Yksi parhaimmista.

    • kokija

      Luin sen kun sitä on mainostettu. Kolahti. Näyttää olevan sellainen kirja jota voi tutkailla luku kerrallaan aloittaen vaikka viimeisestä luvusta. Kaikki luvut näyttävät käsittelevän samaa eri näkökulmista ja eri vivahteilla. Saa olla oikeasti ja rehellisesti pöljä, se tulee Mellon kokemuksesta. Ottaa henkilönsä silloin vähemmän vakavasti.

      Holistinen persoonallisuustyyppi voi ehkä tajuta tätä kirjaa. Se on kansankielellä: käyttää naisen logiikkaa.

    • 15+9=24

      Mitäs tekemistä tällä De Mellon havahtumisella on buddhalaisten valaistumisen kanssa?

      • kolahti 2

        todellakin kolahti! kirjan luettua ja opittua tarkastelemaan maailmaa erillä tavalla alkoi vain tuntuman tosi yksinäiseltä. Kun suurin osa ihmisistä elää edelleenkin sumussa ymmärtämättä kaikkea pinnallista, jota himoitsevat luullen oikeasti sitä haluavansa. Ja toimivat itseään ymmärtämättä. Aika surullista..


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe