Bluen talous on aivan perseellään

Taloustieteen lis.

Blue Onen talouspuoli on SAS-konsernin musta lammas. Miten voi mällätä niin paljon rahaa mitä Blue1 mällää vuodesta toiseen? Eikö kukaan laita korkkia kiinni? Yli 200 milj kruunua persnettoa kuudelta kuukaudelta. Taivas varjele mitä touhua!

37

856

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • so what?

      Ilmeisti ole firman työntekijä kun tiedät sen taloudellisen tilanteen ja rahan käytön noin hyvin.Miksi jotain ulkopuolista voisi kiinnostaa "milloin korkki laitetaan kiinni".

    • Selittäjä

      SAS konsernin virallinen raportti selittää:

      "The EBIT of MSEK -128 for the second
      quarter was MSEK 85 less than the
      year-earlier period, largely due to higher
      fuel costs and lower revenues as a result of tough
      competition with lower yield levels on all route sectors. EBIT
      includes MSEK 9 in establishment costs connected to the
      ongoing change in the aircraft fleet.
      The scheduled capacity (ASK) rose 21.5% during the second
      quarter, primarily due to the ash cloud in Iceland last year.
      Due to weak profitability, significant production cuts and an
      improvement plan for cost reductions and revenue
      generation were initiated in June. Trade union negotiations
      connected to personnel reductions commenced at the end of
      June. Most of the European routes plan to close during the
      third and fourth quarters this year."

      http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/15/EB/65/wkr0005.pdf

      Vapaata suomennosta:

      Huonosti menee, ei osata selittää muulla kuin polttoaineen hinnannousulla (ikään kuin se ei koskisi kaikkia yhtiöitä) ja kilpailulla, joka on laskenut hintoja kaikkialla. (Ja kilpailu tuskin vähenee, pikemminkin päin vastoin.)

      Konekannan vaihto on tuonut kustannuksia, mutta ne selittävät vain hyvin pienen osan tappiosta. (Konekantahan vaihtoa perusteltiin sillä, että uusilla koneilla voidaan hoitaa tehokkaasti Euroopan-lennot paljon suuremmilla frekvensseillä.)

      Todellinen tulos on lukuja huonompi, koska vertailu kohtana on tuhkapilven aikainen tilanne.

      Ratkaisua haetaan henkilöstön vähentämisestä (viime aikoina henkilöstömäärä on noussut...), kustannusten vähentämisestä (kustannuksia on ainakin sanottu vähennettävän jo pari vuotta, joten jos voi vielä merkittävästi puristaa, niin onpa oltu lepsuja aiemmissa vähennyksissä) ja firman roolin palauttamisessa aiemmaksi: Blue 1 palaa siihen tehtävään, jota varten SAS aikoinaan osti pienen suomalaisen lentoyhtiön, nimittäin hoitamaan SASin syöttöliikennettä. Eli kuskaamaan suomalaisia Tukholmaan ja Kööpenhaminaan (ja Osloon), jotta SAS:n kannattaville reiteille saadaan lisää matkustajia. - Ehkä SAS keksii, että olis jo aika sulauttaa Blue 1 SAS Finlandiksi, ettei pääse enää sooloilemaan.

      On varmaan tullut Blue 1:n Euroopanseikkailulle hintaa. Mutta voi lohduttautua sillä, että viime kädessa hinnan maksavat osakkeenomistajat, ja Blue 1hän on SASin kokonaan omistama, ja SASin taas omistavat Ruotsin Norjan ja Tanskan valtiot eli veronmaksajat. Ollaan siis suomalaisina tyytyväisiä siitä että monen vuoden ajan skandinaavi veljemme kustansivat lystin, jolla mm. pakotettiin Finnair laskemaan hintojaan. Nyt on sitten tullut vakavampaa kilpailua mm. Norvegian joten ei enää niin mekritse miten Blue 1'n käy.

    • Jyväskylän rallimies

      On vain ajan kysymys koska koko putiikki laittaa lapun luukulle.

    • Alas mennään

      Porukkaa on potkittu Bluesta koko ajan ulos ja potkitaan vielä lisää joten alasajo on raju.

      Juuri päätty yt:t ja porukkaa lähti. Uusi kenkää saavien satsi on valmistusmassa.

    • blöööone

      Läpimätä lafka....hyvä jos siivet kantaa vuoden loppuun asti.

    • Monoatullookaikille

      Kenkää ko. firmasta saaneet kertovat että yhtiöllä ei ole pitkä elinkaari enää edessä.

      • monoo

        Onneksi Finnairin emojen ei tarvitse osallistua firman säästöihin. Eikä ulkoistettujen kassiukkojen. Eikä Finavian lennonjohtajien, jotka vetävät 3% vuosittaiset korotukset tässä maailmantalouden tilanteessa.

        Ehkä joku ilmailualan duunari herää, kun Blue1 katoaa.


      • stereoo
        monoo kirjoitti:

        Onneksi Finnairin emojen ei tarvitse osallistua firman säästöihin. Eikä ulkoistettujen kassiukkojen. Eikä Finavian lennonjohtajien, jotka vetävät 3% vuosittaiset korotukset tässä maailmantalouden tilanteessa.

        Ehkä joku ilmailualan duunari herää, kun Blue1 katoaa.

        Aika ihmeellistä olisikin, jos Finnairin emot osallistuisivat BLUE1:n säästöihin, Heillä ei siis ole asiassa muuta tekemistä kuin että tästä sai hyvän aasin sillan siihen, millainen on oikea lento-emo:
        http://www.hs.fi/fingerpori/1135268796954

        Finavian lennonjohtajien palkatkaan eivät taida kuulua asiaan. Niistä tulee ehkä yhden centin korotuspaine lentokenttämaksuihin, mutta ne maksuthan koskevat kaikkia yhtiöitä samalla tavalla, ja lentoyhtiöt siirtävät nousun hintoihin.

        "Kassiukkoja" asia voi koskea epäsuorasti: vaikeuksissa oleva firma varmaan muun ohessa yrittää neuvotella halvemman sopimuksen matkatavaroiden käsittelystä, ja jos käsittelyä rationalisoidaan, niin joku ehkä joutuu lähtemään. Oikeesti kuitenkin ulkoistus on enimmäkseen suojannut hommat säästöiltä, koska hommia tekevä yritys toimii oloissa joissa kilpailu on lähinnä teoreettista. Tämä on tietysti yksi osa sitä todellisuutta, että ulkoistuksilla ei oikeasti säästetä vaan niillä vain luodaan illuusiota keskittymisestä ydinliiketoimintaan (ja ulkoistetaan osa asiakkaiden tyytymättömyydestä).


    • Sysimusta firma

      Perseellään ollut koko firma jo monta vuotta. Moni lähtee itse kun ei jaksa sitä paskaa mitä on tarjolla eikä tulevaisuuskaan ole kuin synkkää paskaa.

      maksakaa luottokortilla!

    • Verokortti hakuun

      Ja raha loppuu taas entistäkin nopeammin kun Flybe alkaa myllyttämään. Verokortit on kohta jaossa Bluu Onella.

    • Nikloaa

      Ihan käsittämätöntä BLue1:n mollaamista täällä. Ketä hyödyttäisi, jos SAS päättäisi lakkauttaa Blue1:n? Ei se ainakaan lentoyhtiöiden väistä kilpailua edistäisi ja seurauksena olisi lentolippujen kallistuminen.

      Blue1 on hiljattain tehnyt merkittäviä muutoksia liiketoimintaansa ja niiden tehtävänä on kannattavuuden parantaminen. Se on yhä enemmän siirtymässä syöttölentoyhtiöksi SAS:lle. Suoria reittejä Helsingistä Eurooppaan on vähennetty. Blue1 siirtyy yhden konetyypin yhtiöksi ja luopuu vanhoista, paljon polttoainetta kuluttavista koneistaan. Uusi konetyyppi on käyttökustannuksiltaan edullinen Boeing 717. Lisäksi osa Blue1:n reiteistä on ulkoistettu. Esim. Turusta, Tampereelta ja Vaasasta Tukholmaan liikennöi Blue1:n lennonnumerolla ruotsalainen Golden air samoin kuin Tampereelta Kööpenhaminaan.

      On kuitenkin hyvä huomioda myös, että Blue1:n emoyhtiö SAS teki voitollisen tuloksen. Sen kannattavuus on parantunut reippaasti ja on tällä hetkellä Finnairia kannattavampi yhtiö. Finnairhan on tehnyt jo useanna vuonna peräkkäin tappiota. Pitäisikö Finnair siis lakkauttaa tai myydä jollekin halpalentoyhtiölle?

    • ota haltuun

      mitä mollaamista on jos kerrotaan FAKTAT että Blue1 elää SAS:n rahoilla eikä ole koskaan maksanut itseään millään muotoa takaisin? tuottamatonta leikkiä johon toistaiseksi on riittänyt ymmärrystä SAS:n puolelta.

      Tosiasiat ei ole mollaamista!

      • Vakavasti

        Ei SAS leikin vuoksi ostanut Air Bosniaa ja muuttanut sitä Blue 1:ksi hoitamaan SASsin syöttöliikennettä Suomesta. Kun joku suomalainen ostaa SASsin pitkän lennon Tukholmasta, se tuottaa SASille sen verran, että liittymälennon vaikka Turusta Tukholmaan voisi antaa samaan hintaan.

        Siksi SAS konsernin kannalta on epäolennaista, mitä Blue 1 erillisenä yhtiönä kirjanpidollisesti tuottaa tai maksaa. Olennaista on onko siitä hyötyä konsernille, ja tämä taas varmaankin voidaan arvioida kunnolla vain konsernihallinnossa. Rautalankaa: ei väliä vaikka tulisi miljoonia takkiin, jos tulee enemmän miljoonia SASsin lentojen sellaisena myyntinä, jota muuten ei olisi.

        Blue 1 sitten innostui harrastamaan vähän kotimaan liikennettä ja vieläpä lentämään Helsingistä eri puolille Eurooppaa. Yleensä Eurooppaan meno meni pieleen mutta sitä yritettiin myöhemmin taas uudestaan. Nyt eletään vaihetta, jossa sellainen ilmeisesti on kokonaan lopetettu, paria vielä tuottaviksi arvioitua reittiä lukuunottamatta.

        Blue 1 kuuluu edelleen Core SASsiin. Ei toki minkään "ymmärtämyksen" takia vaan siksi, että Suomi on SASsille osa Scandinaviaa. Helsinki-Tukholma reittiä lennetään kuten lennetään Uumaja-Tukholma reittiä, vaikkakin konsernin erillisen yhtiön nimissä.

        SAS luultavasti sulauttaa Blue 1:n itseensä heti kun se saa suuremmat keskityshankkeensa (kuten Ruotsin, Tanskan ja Norjan SASsien yhdistämisen) hoidettua, siis ehkä jo kymmenen vuoden päästä. :-) :-)


    • Terminaali 0

      Olisikohan aika vaihtaa johtohenkilöitä, jotta tulisi firmaan uutta katsantokantaa.Nykyiset eivät tunnu olevan ihan ajan tasalla. Luulisi että muutakin voitaisiin tehdä "firman hyväksi" kuin irtisanoa henkilöstöä. Tuntuu olevan ajan henki, että irtisanomiset ovat apu kaikkiin ongelmiin yhtiössä kuin yhtiössä.Työntekijät tuskin ovat syyllisiä huonoon tulokseen. Mikä on johtajien vastuu huonoista päätöksistä? He harvemmin joutuvat jättämään paikkansa.

    • NJkaaaaa

      En usko, että Blue1 koskaan sulautettaisiin emoyhtiöönsä. Se ei olisi missään tapauksessa taloudellisesti järkevää, koska SAS:ssa henkilöstökustannukset ovat Finnairin luokkaa eli haittaavat kilpailua. Toinen vaihtoehto on, että Blue1 jäisi vain markkinointinimeksi ja operaattori olisi jokin muu yhtiö tai useat yhtiöt, jotka lentävät halvemmalla kulurakenteella. Tätä suuntausta on jo, koska joitakin Blue1:n vuoroja lentää Goldean air. Tämä on aivan vastaavaa kuin se, että joitakin Finnairin vuoroja lentää FlyBe.

      Pikemminkin uskon, että Blue1 myydään jollekin halpalentokonseptille eli tehdään vähän vastaavanlainen siirto, joka tehtiin kun FinnComm siirtyy FlyBe:n omistukseen.

      Muissa asioissa olen "vakavasti" kanssa samaa mieltä. Ei Blue1:n tehtävä ole voiton maksimointi. Voiko syöttölentoyhtiö koskaan tuottaa voittoa? Blue1:n tehtävä on ruokkia SAS:n ja Star Alliancen reittejä Tukholmasta, Kööpenhaminasta ja myös Helsingistä.

    • Vakavasti

      NJkaaaaa, hyviä pointteja, mutta SAS on leikannut kuluja aika onnistuneesti, joten erot pienenevät. Uskoisin että kokonaiskustannukset laskisivat sulauttamisessa (ja veikkaan, että tätä laskeskellaan nyt kovasti SASsissa) koska esim Blue 1'n oma hallinto, markkinointi, myynti jne. maksavat suhteettoman paljon vaikka sieltä kai ollaan karsimassa pois Euroopan-myyntiä.

      Veikkaan että aika pian Blue 1 sulautetaan SASsiin. Ehkä Blue 1 säilytetään markkinointinimenä. Blue 1'n 717-koneilla hoidetaan Suomen ja Skandinavian väliset isoimmat reitit ja ehkä Helsinki - Oulu (kilpailu alkaa kyllä olla sitä luokkaa ja hintataso painettu niin alas, että siitä kannattaisi vetäytyä), ja pienemmän liikenteen reiteille SAS kehittää jonkin muun ratkaisun, Golden Airin tai jonkin muun kanssa jossain muodossa.

      Flybe on erilainen tapaus, koska siinä on mukana iso brittiläinen kumppani. SASsille ei vastaavaa kumppania taida olla tarjolla.

    • Miinuslafka

      Tilanne heikkenee koko ajan. Miinukset pitenee ja tuotot vähenee. Veitsi kurkulla ja nurkkaan ajettuna.

    • Raha loppuu

      Ja on taas entistä enemmän talouspuoli perseellään. Ihan jytkyn mentävä musta syvä aukko tämä Bluu one.

      • Rahaa tulee

        Mistä tiedät? SAS pumppaa rahaa firmaan, joten Blue voi rauhassa lennellä Pohjoismaiden taivailla.


    • aeroplane

      SAS ei pumppaa enää rahaa.
      Yksi viimeisistä niiteistä oli se Golden Air, ko. yhtiö on SAS kilpailija Ruotsissa ja siitä syntyi äläkkä kun Blue1 käytti Golden Air yhtiötä Suomen ulkopuolella,juuri Ruotsissa.

      SAS joutuu muutenkin nyt säästämään kun joutuu maksamaan Spanairin aiheuttamia velkoja joissa se oli takaajana.

      Ja SAS on nyt myynnissä,kuka haluaisi sen mukana rahaa imevän loisen nimeltä Blue1?

      Suomessa on jo kaksi ns.lentoyhtiötä joilla asemapaikka täällä ja lentävat reittilentoja kunnon lentokoneilla,Finnair ja Norwegian. Se riittää.

      FlyBe ei mielestäni ole lentoyhtiö,koska ATR ei ole ns.kunnon lentokone jolla vosi lentää myös pidemmälle.

      • Kommentaattori

        Miten niin "käytti" Golden Airia? Edelleenkin Tukholma - Kalmar - reitillä on Blue1:n nimissä lennettäviä ja KF-numerolla myytäviä lentoja, jotka operoi Golden Air. Moisen liikenteen järkevyys on varmaan jotain korkeampaa bisneslogiikkaa.


      • NAS.no

        Blue1 maksaa kaikki verot ja maksut rehellisesti Suomeen ja henkilökunta on suomalaista. Henkilökunnalla on vakuutukset ja mahdollisuus olla mukana työttömyyskassassa ja ammattiliitossa. Norwegian pitää kyllä mielellään Helsinkiä asemapaikkanaan mutta ei maksa mitään veroja ja työnantajamaksuja Suomeen. Henkilökunta on virolaista. He eivät ole ammattiliitossa, heillä ei ole vakuutuksia ja palkka alle Suomessa maksettavan minimipalkan. Tässä viedään myös suomalaisten työpaikkoja. Haluaisitko, että vastaavaa tapahtuisi myös sinun alallasi mikä se sitten onkaan?


      • Aviaattori
        NAS.no kirjoitti:

        Blue1 maksaa kaikki verot ja maksut rehellisesti Suomeen ja henkilökunta on suomalaista. Henkilökunnalla on vakuutukset ja mahdollisuus olla mukana työttömyyskassassa ja ammattiliitossa. Norwegian pitää kyllä mielellään Helsinkiä asemapaikkanaan mutta ei maksa mitään veroja ja työnantajamaksuja Suomeen. Henkilökunta on virolaista. He eivät ole ammattiliitossa, heillä ei ole vakuutuksia ja palkka alle Suomessa maksettavan minimipalkan. Tässä viedään myös suomalaisten työpaikkoja. Haluaisitko, että vastaavaa tapahtuisi myös sinun alallasi mikä se sitten onkaan?

        Valitettavasti tällä alalla on suuri rakenteellinen muutos edessä. Tapahtuu jo!
        Lentoemot ja lentäjät joutuvat hyväksymään tosiasian että jos haluavat työskennellä tällä alalla, niin on hyväksyttävä huonommat työehdot mihin ollaan totuttu. Valitettava asia mutta näin on. Entinen finncomm , nykyinen flybe haluaakin juuri tämän takia palkata pääasiassa nuoria henkilöitä joilla ei aikaisempaa kokemusta alalta lentoemänniksi, koska työolosuhteet ovat huonot ja palkka surkea jos vertaa esim. Finnair/blue1 työolosuhteisiin ja palkkoihin.
        Toivottavasti suomesta löytyy paljon työlleen omistautuneita duunareita jotka haluaa jatkaa alalla huonommin ehdoin!
        Ainakin blue1;ta suuri osa syksyllä potkituista emoista ovat taas homissa samassa firmassa, tosin työnantajalle edukkaammilla soppareilla.......määräaikasilla!


    • kaarinatyttönen

      Miksiköhän nämä ennen lentäneet ovat siellä nyt taas töissä? Ja vielä jos heitä on kohdeltu huonosti. Taitaa silti olla kovin haluttu työpaikka...

      • Ei niin tyhmä

        Tosi ihmeellistä että joku haluaa tehdä oman alansa töitä, jos saa, eikö totta? Mihin muualle kuvittelisit Blue 1'stä pois potkittujen pääsevän kuin samaan firmaan heikommilla ehdoilla?

        Kilpailu on kovaa ja ratsuväki raakaa. Jos olisit Blue 1'n kilpailijalla rekrytoijana ja sattuisi olemaan tarvetta rekrytointiin (alalla ei kyllä yleisesti mene hirveän hyvin eli työvoimasta ei ole huutavaa puutetta), niin olisiko toisesta firmasta pois potkittu ensimmäisenä listallasi?

        Papereissa lukee kyllä että irtisanottu tuotannollis taloudellisista syistä, mutta jokainen kai ymmärtää, että sellaisessa tilanteessa firma panee ulos työntekijöitä huonoimmasta päästä. Anteeksi vain, mutta yritysmaailmassa ihmiset luokitellaan hyviin ja huonoihin, laajalla skaalalla. Hyviä ovat ne, jotka tuottavat yritykselle voittoa eivätkä aiheuta ongelmia.

        Blue 1'kin saattaa ottaa pois potkimiaan takaisin lähinnä siksi, että sillä on siihen lakisääteinen velvoite.


      • Take-off
        Ei niin tyhmä kirjoitti:

        Tosi ihmeellistä että joku haluaa tehdä oman alansa töitä, jos saa, eikö totta? Mihin muualle kuvittelisit Blue 1'stä pois potkittujen pääsevän kuin samaan firmaan heikommilla ehdoilla?

        Kilpailu on kovaa ja ratsuväki raakaa. Jos olisit Blue 1'n kilpailijalla rekrytoijana ja sattuisi olemaan tarvetta rekrytointiin (alalla ei kyllä yleisesti mene hirveän hyvin eli työvoimasta ei ole huutavaa puutetta), niin olisiko toisesta firmasta pois potkittu ensimmäisenä listallasi?

        Papereissa lukee kyllä että irtisanottu tuotannollis taloudellisista syistä, mutta jokainen kai ymmärtää, että sellaisessa tilanteessa firma panee ulos työntekijöitä huonoimmasta päästä. Anteeksi vain, mutta yritysmaailmassa ihmiset luokitellaan hyviin ja huonoihin, laajalla skaalalla. Hyviä ovat ne, jotka tuottavat yritykselle voittoa eivätkä aiheuta ongelmia.

        Blue 1'kin saattaa ottaa pois potkimiaan takaisin lähinnä siksi, että sillä on siihen lakisääteinen velvoite.

        "Firma panee ulos työntekijöitä huonoimmasta päästä/hyviä ovat ne jotka tuottavat yritykselle voittoa". Lentoyhtiöissä irtisanomiset aloitetaan virka-iältään nuorimmista silloin kun sanotaan irti vakituisessa työsuhteessa olevia. Ei siinä oteta huomioon kenenkään paremmuutta. Lentohenkilökunta ei voi vaikuttaa yhtiön tuottavuuteen henkilökohtaisesti eikä yksi miehistön jäsen voi tuoda tuottoa tai miinusta yhtiölle.


    • Taksilla Helsinkiin

      Blue1 Tku-Tukholma tällä viikolla halvin hinta 336 € !! Onko maailman kalleimmat lentomailit? Yli Euro/km ..

    • Oikeneenko?
      • Pikkulintu

        Kylläpäs sitä nyt uutisoidaan kielteisesti: matkustajamäärä pudonnut 18%. Sehän johtuu uudesta Strategiasta ja on täysin ennkoitua!

        Näin uutisoidaan positiivisesti:
        "lentojen täsmällisyys edelleen nousussa",
        "92,3% lennoista lähti aikataulun mukaisesti. 98,8% suunnitelluista lennoista lennettiin"
        (siis 7,7% lähti myöhässä ja 1,2% peruutettiin)
        http://www.blue1.com/fi/fi/Blue1/Lehdisto/suoritteet/Blue1n-liikennekehitys-huhtikuussa-2012---lentojen-tasmallisyys-edelleen-nousussa/

        Olisi ilkeämielistä kommentoida, että sekin johtuu Strategiasta: kun kohteiden määrää on rajusti vähennetty, mukana ei enää ole monia sellaisia kenttiä, joilla sattuu sählinkiä, eikä sellaisia reittejä, joilla on usein niin vähän matkustajia, että lentoja peruutetaan taloudellisista syistä.


    • kanttu vei

      talous ei tule koskaan olemaan kunnossa tässä firmassa.

      lautta palaa jo ja rotat ovat lähteneet.

    • mitä sikailua!

      Vaikuttaa siltä että ihan kaikki asiat olevan perseellään tuossa konsernissa.

      Joko Blue1 on haettu konkkaan?

      • Αikuinen

        Mitä lapsellisuutta. Kuka sen hakisi konkurssiin? Omistajako? Siis se SAS, joka on nyt lukenut viimeisen kuulutuksensa. Ei siinä vaiheessa haeta tytäryhtiöitä konkurssiin. Velkojatko? Ei taida olla perusteita. Vai onko sinulla sellaisia saatavia Blue1:lta, joita se ei ole maksanut perinnän jälkeenkään?


      • cph
        Αikuinen kirjoitti:

        Mitä lapsellisuutta. Kuka sen hakisi konkurssiin? Omistajako? Siis se SAS, joka on nyt lukenut viimeisen kuulutuksensa. Ei siinä vaiheessa haeta tytäryhtiöitä konkurssiin. Velkojatko? Ei taida olla perusteita. Vai onko sinulla sellaisia saatavia Blue1:lta, joita se ei ole maksanut perinnän jälkeenkään?

        Blue1 ei ole enää SAS:n tytäryhtiö vaan sen tuotantoyhtiö.


      • Valistaja
        cph kirjoitti:

        Blue1 ei ole enää SAS:n tytäryhtiö vaan sen tuotantoyhtiö.

        Miten ne muka sulkisivat toisensa pois? ”Tytäryhtiö” tarkoittaa, että yhtiön osakkeista enemmistö (tässä tapauksessa kaikki) on toisella yhtiöllä, emoyhtiöllä. ”Tuotantoyhtiö” kuvaa yhtiön toiminnallista roolia konsernin sisällä.

        Blue1 on siis molempia. Ja konkurssin osalta on olennaista tytäryhtiöasema. Blue1:n voisi hakea konkurssiin joko sen omistaja SAS tai sen velkojat.

        Siis vähän niin kuin joku voi olla sekä fiksu että nainen. Tai punatukkainen ja vasenkätinen yhtä aikaa.


    • ihan turhaa touhua

      Joo, ei kauaa mene enää kun ne kalusteet on tosiaan myynnissä pääkonttorilla.

      Kuoleman korinaa jatkunut jo useita vuosia.

      • Ihan odotettavaa

        Uusin, edessä oleva supistus (väki puoleen, koneiden määrä 9:sästä 5:teen) on ihan odotuksenmukaista. Yllättävää on, että sitä ei tehty aiemmin. Blue1 on eri aikoina yritellyt kaikenlaista, mm. lenteli Eurooppaan senkin jälkeen kun oli sanottu sen hoitavan vain Pohjoismaita, mutta nyt SAS palauttaa sen ruotuun.

        Viidellä koneella hoituu kyllä syöttöliikenne Suomesta Tukholmaan ja Kööpenhaminaan (ja ehkä Osloon).

        Voisi veikata, että ongelmana on ollut liising-sopimuksista irti pääseminen, nehän tehtiin toisenlaisessa ja tilanteessa ja varmaan huonoilla irtisanomisehdoilla. Ja itse asiassa konetyyppi on väärä, sehän hankittiin sillä perustella, että sillä hoidetaan myös Keski-Euroopan liikennettä. Puhtaaseen syöttöliikenteeseen tarvittaisiin ainakin kaksi erikokoista konetyyppiä, mutta nyt vaan pitää pärjätä sillä, mihin on kädet aikoinaan isketty.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1441
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      940
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe