Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Huoli ystävän kasvatusmenetelmistä.

huolestunut ystävä.

Olin hyvän ystäväni luona käymässä, ja joimme kahvia ja juorusimme kaikenmaailman asioista. Hänellä on mies, ja lapsia tyttöja 9 ja 7 vuotias ja iltatähti n.3 v poika. Aivan viehättävä perhe. He ovat sivistyneitä työssäkäyviä ihmisiä.

Minulla ei ole lapsia, joten tulinkin tänne kysymään mitä minun pitäisi nyt tehdä. Kuten jo mainitsin, kyse on erittäin hyvästä ystävästäni.

Kuten jo mainitsin, joimme siinä kahvia ja kauempaa kuului kun kaksi tytöistä alkoivat tappelemaan tai riitelemään keskenään jostain. Äiti, eli ystäväni sanoi että aina tytöt riitelevät jostain.
En kiinnittänyt paljon huomiota koko asiaan, kunnes taustalta alkoi kuulumaan Itkua ja piiskan iskujen ääniä. Ilmeisesti ensin toiselle, ja sitten toiselle. Itkua ja parkua. Ystävni mies siis antoi piiskaa heille! nykypäivänä!
Ei se kauan kestänyt, mutta varmasti tuntui takalistossa.

Ystäväni silmäkään ei värähtänyt, joten taitaa olla ihan normaalia heillä. no minä olin silmät suurina ja suu auki mutten sanonut mitään. En ikinä ole nähnyt heillä tälläistä, joskus aiheesta olemme puhuneet että lapsuuden kodissa on kummatkin kasvatettu vanhanaikaisesti.
Mutta mitä nyt pitäisi tehdä? se on laitonta, en hyväksy itse tuollaista.
Jos alan jotain ilmoituksia tekemään menee kyllä välit..en haluaisi itse sekaantua sen kummemmin..mitä ihmettä tässä pitäisi tehdä.

14

673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ap

      Laitoin tämän väärälle palstalle, laitoin tämän myös tuonne "kasvatus" palstalle.
      Mietin vain että tuo on laitonta, mutta kuinka yleistä tuollainen on nykypäivänä..kamala tilanne itselläni kun ei tiedä mitä pitäisi tehdä.
      tämä päivänä lapsella ei ole edes normaalia "kaikki saavat selkäänsä" , tuollaista ei voi edes jakaa kenenkään kaverin kanssa.

    • Väkivallaton kasvattaja

      Sinun kannattaa asiasta puhua ystävälle. Olethan yksi esimerkki monista, siitä että kasvatus ilman piiskaa toimii. Meitä on monia, jotka pystymme kasvattamaan ilman väkivaltaa. Jos kokee, ettei pysty, niin kasvatukseen saa tukea, kun sitä hakee.

    • tosi on

      Miten niin aloittaja on esimerkkis iitä, miten väkivallaton kasvatus toimii? Eihän hänellä ole itsellään lapsia lainkaan, ja hän on saanut ystävättärensä tavoin "vanhanaikaisen" kasvatuksen?

      Jos tämä perheen äiti on ns. normaali, tuskin on kyseessä mikään mieletön väkivaltainen kuritus, vaan pienet ripautukset koivuniemen herralla.

      Kun aloittaja ei tiedä, mistä riita sai alkunsa, eikä muutenkaan, mitä tytöt tekivät toisilleen, on turhaa ihmetellä isän toimintaa.

      En millään muotoa kannata väkivaltaa, enkä tänäpäivänä koivuniemen herraakaan, mutta lasten on hyvä tietää, että huonosta käyttäytymisestä seuraa rangaistus, eikä rangaistus ole koskaan miellyttävä.

      Nykyisin lapset kasvavat melkein kuritta, kun vanhemmat eivät uskalla kieltää heITä mistään, ettei idylinen ilmapiiri ala rakoilla itkuotkuraivareiden muodossa.

      Ainahan "parhaita kasvattajia" ovat olleet lapsettomat...

      • bea00

        Kyllä rangaista voi muutenkin, kuin väkivallalla.
        Paljon tehokkaaminkin.


    • ap

      niin kyllä se aikoinaan oli tapana antaa piiskaa jos teki jotain väärää, sanoi vanhempani. eikä sitä usein tullut, mutta kivuliasta ja noloa se ainakin oli.

      Onneksi minulla on monia hyviä muistoja lapsuudesta paljon enemmän kun näitä negatiivisia..kai minusta ihan normaali ihminen on tullut, en tiedä sitten olisiko vaikuttanut mitään jos minulle vain oltaisiin oltu vihaisia esimerkiksi.

      Nykyään se vain on laitonta, ja ymmärrän kyllä miksi. Laithan tehdään kaikkia sekopäitä varten, ja ystäväni perhe ei sellainen kyllä ole.
      Olenkin tässä miettinyt alkujärkytyksen jälkeen, että antaapa olla. Tehkööt minun puolestani mitä parhaaksi katsovat.
      Unohdan koko jutun mieluummin.

      • voi hyvä luoja

        Niin mitäpä niistä lapsista verinarmut perseelä.
        Ei se oppi ojaan kaada....


    • kun sanat ei riitä

      kyllä siinä monelta keinot loppuu kun yrittää saada kuriin. on selvää että muksut on erilaisia ja ympäristö vaikuuttaa asiaan ja kasvatukseen. nämä asiat tietää ja ymärtää lapsellinen ei lapseton. sivusta seuraajilla on kummia mielipiteitä.

    • (.)

      Mietippä itse, olevasi lapseton ja näet että perheen isä takoo kahta lasta remmillä perseelle :D hirveä parkuminen kuuluu kun olet kahvilla käymässä kaveris luona.

      Ei ole minullakaan lapsia mutta minä varmaan kävisin paukomassa sitä isää perseelle jos sattuisin paikelle.

    • ap

      Niin olihan se tilanne :) en olettanut ollenkaan että riita päättyy tuolla tavalla, ja että ystäväni oli ninkun mitään ei olisi tapahtunutkaan.
      Mutta kasvattakoot lapsensa miten haluavat, hyvin ne on ne muuten hoitaneetkin.

    • Tee ilmoitus heti

      Minä tekisin ilmoituksen välittömästi.

      Olen itse pienestä lähtien kärsinyt selkäsaunoista jonka isä ja äiti antoivat yhdessä!
      Piti laskea housut itse alas, ja jos ei laskenut isä piti käsistä kiinni ja äiti laski housut polviin. Vaikka kuinka itkin ja anelin että lopettakaa olen kiltisti, en tee enää ikinä, nosti isä minut polvilleen ja laittoi vielä jalan niin että jalkani eivät heiluneet minnekkään. Äiti saattoi sanoa vieressä että anna ihan kunnolla, että oppii.
      Piiska /remmi sattui ihan hirveästi ja sitä tuli aina kovaa, myös ääni mikä remmistä lähti kun se osui ihoon oli kova! :(
      Vaikka olin vasta kuusi vuotta, ukko antoi remmiä niin että pylly punoitti vielä seuraavana päivänä ja oli arka. Piiskauksen jälkeen, he jättivät minut itkemään sänkyyn yksin.
      Sain piiskaa koko elämäni ajan, muutin kotoani jo 16 vuotiaana.
      olen käynyt terapiassa että pääsisin yli tuollaisesta kasvatuksesta.

      uskonnollinen perhe jossa he kuvittelivat tekevänsä oikein.

      • ap

        Ei minun ystävälläni tuollaista ole, otan osaa kuitenkin sinun kokemuksillesi.


    • mietinpähän vain..

      No, mitä kevyet selkäsaunat lasta haittaavatkaan. Luulen että niin se pitäisi suomessa ollakkin, että voi tarvittaessa laskea housut alas, ja takapuolelle.
      Että lapsi edes tietää että niin voi käydä, koska nyt lapset ovat vain laista yms tietoisia, ja luulen että se laki lisää vain välivaltaisuutta lapsia kohtaan kun ei voi selkään antaa ja jos menee hermot. vanhemmallekkin olisi helppoa jos olisi joku viimeinen keino..vain mietin tässä.

      Turha siellä on sanoa että ei se kasvatus mene noin..meillä ei käytetä mitään väkivaltaa ketään kohtaan, ja kyllä juuri oikein kannustamme, otamme tavarat pois ja ne voi hankkia takaisin jne.
      Mutta olisi hyvä jos voisi antaa piiskaa edes kerran, ja he joilla siihen on oikeus pitäisi olla jokin mielenterveystodistus ettei tule tuollaista kun uskonnon uhrilla.

    • MagiCD

      Ehdottomasti tehtävä ilmoitus. On sairasta käyttää 'pientäkin' väkivaltaa lasta kohtaan. Lapset pois tuollaisilta, vaikka olisivat kuinka sivistyneitä. Jonkinlainen kemiallinen hoito päälle kaikille tukistajille, piiskaajille, lyöjille ym. - tuossa sadismi verhoutuu 'kasvatukseksi'; lyöjät ja rankaisijat eivät tajua että aiheuttavat valtavia henkisiä tuskia lapsille koko heidän loppuelämäkseen! Ja jotkut rankaisijat nauttivat noista puuhistaan, eli kyseessä on jonkinlainen vaarallinen seksuaalinen deviaatio. Kaikkeen kotiväkivaltaan pitäisi puuttua erittäin voimakkaasti (kuten myös muuhunkin väkivaltaan). Ei vankilaa, mutta kemiallinen hoito pakollinen psykodynaaminen terapia lapset pois johonkin lämpimään perheeseen.

      On tyyppejä, jotka piiskaavat, ja ovat itse saaneet piiskaa pienenä.... jatkavat tekojaan kuten myös monet muut hyväksikäytetyt. Koska tuollainen väkivalta - oli se kuinka 'pientä' tahansa - on hyväksikäyttöä. Piiskatut jotka piiskaavat yleensä puolustevat omia vanhempiaan, heidät on niin nöyryytetty... sanovat että _ansaitsivat kyllä sen_, eli heidät on niin syvästi murrettu. Koska siihen rankaiseva vanhempi pyrkii; toisen - näissä tapauksissa lapsen - psyyken murtamiseen niin että hän on hallittavissa. Monet hyväksikäytetyt puolustelevat rankaisijaansa, ja onkin mielenkiintoista kuinka monilla väkivaltaisilla vanhemmilla lasta kohti osoitettu väkivalta kohtauksen jälkeen 'pehmennetään' siten että lapsi otetaan syliin, sanotaan että nyt saat anteeksi, lapsi saa aikuisen turvan ja läheisyyden - juuri siltä ihmiseltä joka juuri häntä satutti! Tämä tällainen on totaalisen sairasta. Ja aiheuttaa lapsen mieleen valtavan trauman ja ristiriidan, koska hän tuntee vihaa sitä olentoa kohtaan joka häntä vahingoitti - ja nyt sitten hän joutuu tilanteeseen jossa pyritään taas tähän vanhempi-lapsi -symbioosiin, lämpimään yhdessäoloon, turvaan..... Tässä on aistittavissa selkeästi aikuisten maailman sadomasokismi. Vahingoittaja hoitaa haavat. Vahingoittaja parantaa ja huolehtii. Näin nöyryytetty lapsi ja tämän murrettu psyyke saadaan totaalisen alistetuksi ja sidotuksi vanhemman sairaaseen dominoivaan, neuroottisen egon julmaan kontrolliin.

      Minusta monillakaan ihmisillä ei pitäisi olla ylipäätään oikeutta saada/hankkia lapsia. Lapset pitäisikin nimenomaan _hankkia_, ei vain niin että 'niitä nyt vaan tulee' - kuten suurimmalla osalla näistä eläinihmisistä jotka eivät ole Heränneet sen vertaa, että ymmärtäisivät että voi ja pitää päättää hankkiiko lapsia vaiko ei. Jos hankkii, niitä pitää rakastaa ja niistä huolehtia. Ei vahingoittaa millään tavalla. Suurin osa ihmisistä ei ole siinä mielessä 'aikuinen', ts. kypsä olemaan lapselle vanhempi. On kammottavaa nähdä sivusta kaupungilla vaikka syömässä riiteleviä perheitä joista aistii sairaat valtasuhteet ja päällepäin NÄKEE vanhempien mielenterveysongelmat. Sitä vain voi sääliä niitä kuolemattomia henkiolentoja jotka tuollaisiin perheisiin ovat syntyneet. On niin kauheita olosuhteita tässä maailmassa, mihin lapsi voi syntyä. Yksi pahimmista on tietenkin perheissä tapahtuva lasten hyväksikäyttö/vahingoittaminen/rankaiseminen, sen kaikissa muodoissa, 'kevyimmästä' rankimpaan; kaikki tuo on väärin.

      Joka tapauksessa suurin osa ei ole kypsä vanhemmiksi. Silti heillä saa olla lapsia. Miksi on näin? Ei pitäisi olla näin. Ehdottomasti lasten saanti olisi rajoitettava kypsille henkilöille. Enkä puhu nyt genetiikan tai eugeniikan näkökulmasta, vaan ihan siitä että kulttuuris-henkisesti-kasvatuksellisesti jotkut kodit/vanhemmat eivät ole kypsiä, vaan henkisesti sairastuneiden eläinten pesiä joihin lasten ei pitäisi syntyä. Tähän asiaan pitäisi tässäkin maassa syvemmin puuttua, eikä vain näin että on vain mahdollisuus ilmoittaa lastensuojeluun/poliisille kun näkee/voi todistaa sen että vanhemmat vahingoittavat lapsiaan? (Vaikka kuinka 'kevyesti'/'pienesti')

      Rohkaisisinkin monia lapsia ilmoittamaan omat vanhempansa lastensuojeluun, jos vanhemmat vahingoittavat mitenkään. Vaikka olisivat muuten kuinka rakastavia. Samoin kaikkien ihmisten jotka näkevät/todistavat jotain tulisi välittömästi tehdä ilmoitus. Vaikeinta on se, että perheissä juuri 'piilossa' tapahtuu kaikenlaista aitoa pahaa, vanhemmat purkavat omia ahdistuksiaan joita eivät kykene käsittelemään väkivaltana lapseen - tällaista väkivaltaa esimerkiksi tässä ketjussa erittäin moni ihminen puolustaa. Kun luette noiden sairaiden tyyppien kommentteja, oikein rivien välistä huokuu paha. Ja tietysti myös se, että myös heitä on satutettu - ja he vielä sanallisesti puolustelevat... "ansaitsin sen"

      Kukaan ei KOSKAAN ansaitse tulla väkivallan kohteeksi!
      Etenkään lapset perheissä.

      On surullista, minkälaisia dominoivia neuroottisia ympäristöjä kasvaa on tässäkin maassa, kaikki hullut ääriuskovaiset kaikissa muodoissaan, seksuaalikielteiset rajoittavat ahdistuneet vanhemmat, kaikki muut hullut....

      Näiden asioiden olisi muututtava. Aluksi jonkinlainen laki, joka säätää sen että kaikki eivät voi hankkia lapsia.

      M C D

    • vittuuntun.

      omia lapsia en lyö,en tukista tms. lapsena minua peloteltiin helvetillä ym ja yhen remmin saannin muistan ja pikkubroidi saa risua ja hyppynarua usein. kumpikin paniikkihäiriöisiä olemme. että mitä lie,hyvä kasvatus helluntaivanhemmilta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2005
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1420
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1327
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      13
      1285
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe