En vain tiedä mikä rotu minulle kokemattomalle?!

ymmälläänkoirista

Vaikka olen kuinka perehtynyt eri rotuihin niin, en osaa päättää minkä rotuisen haluaisin/ minulle sopisi. Ja netistä lukemani tiedot saattavat olla virheellisiä, mutta nyt kun suoraan kysyn niin osaisiko joku suositella minulle jotakin rotua?

Koira saisi olla suhteellisen pienikokoinen, sillä pelkään etten saisi pidettyä isoa koiraa hallinnassani. Olen valmis tekemään normaalit aamu pissatukset ja päivällä n.30 lenkki ja sama illalla, eli en ole mikään liikuntahirmu. Pitäisin turkin harjaamisesta mutta lyhytkarvainenkin käy. Mielellään ei trimmattavaa koiraa. (tärkein kriteeri)Haukkuherkkää koiraa en halua, sillä en halua suututtaa naapureita, eli hiljainen ja rauhallinen mieluiten.

Olen miettinyt englanninbuldoggia/mopsia/bostonin terrieritä mutta en pystyisi hankkimaan koiraa joka kärsii hengitysvaikeuksista eikä pysty normaalisti synnyttämään, sydäntä särkevää =(
Cavalier king ja muut spanielit taas jostain syystä taas ärsyttää minua.. kun ne vaikuttaa jotenkin liian kiltiltä minulle. Ihan ensimmäiseksi rakaistuin Chow chowiin mutta pelkään että koira saattaisi olla agressiivinen. Osaisiko joku sanoa ovatko chowit vaarallisia tai esim vetävätkö?
Tai muuta rotuehdotuksia =)

19

326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eussi !

      Chow chow on kiinalaisille koiraroduille tyypillisesti erityisen pitkälle sairaaksi jalostettu. Pystykorvaroduista pisimmälle ulkomuotosuuntaan jalostettu. Ei terve rotu ainakaan

      Tiedätkö mikä on eurasier ? Sopivan vaikutteinen minusta sinulle. Narttu mieluusti, sillä kumminkin saksalaisille roduille tyypillissti melko haastava perusluonteeltaan. Terveempi kuin chow chow sekä luonteeltaankin hiukan vilkkaampi. Samoin suomenlapinkoira, ruotsinlapinkoira ja keeshond.

      Koiran vetotaipumus aikuisena riippuu siitä, kuinka koira ollaan koulutettu.

      Eurasier: http://www.eurasierkerho.fi/

      • Riiseninen

        Eurasier kyllä kaipaisi enemmän liikuntaa kuin tuon pari pissalenkkiä...


      • aivan, mutta
        Riiseninen kirjoitti:

        Eurasier kyllä kaipaisi enemmän liikuntaa kuin tuon pari pissalenkkiä...

        Niin tarvitsevat kaikki terveinä säilyneet rodut.


    • ymmälläänkoirista

      ai sitä en tiennytkään että Chowit ovat niin sairaita, luin että jotain lonkkavikaa voi olla mutta eikö melkein jokarodulla jotain ole? Minä kun ajattelin että vanha rotu niin ei olisi niin jalostettu...

      Mutta eikö nuo mitä edotit niin ollut kaikki aika isokokoisia koiria? Kun itse olen hyvin pienikokoinen, vai onko asialla edes merkitystä jos koiran kouluttaa niin ettei vedä? Pelkään vain tilanteita jos koira yhtäkkiä alkaakin säntäillä jonnekkin eikä minulla olekaan voimaa..

      Mutta juu tuo eurasier kuulostaa kyllä ihan hyvältä, ainoastaan tuo koko.. Ja keeshond myös mutta senkun sanotaan olevan niin haukkuherkkä :o. luempas vielä noista lapinkoirista..

      kiitos muuten asiallisesta vastauksesta =) mukavaa

      • no tanskis ?

        Chow chowit ovat kyllä keskimääräisesti painavampia kuin lapinkoirat sekä suunnilleen yhtä painavia kuin eurasierit ja keeshondit. Chow chow painaa noin20-30kg tienoilla. Lapinkoirat (suomen- ja ruotsinlapinkoira) painavat noin 20 kg. Ajattelin siis chow chown kokoisia, terveempiä pystykorvarotuja.

        Westiellä ja skotlanninterrierillä ovat synnytysvaikeudet normaaleita niiden laajan kallon vuoksi. Muuten olisivat olleet hyviä suosituksia. Paitsi että myös trimmattavia.

        Tanskalais-ruotsalainen pihakoira tulee mieleen hiukan pienemmistä roduista: http://www.pihakoirat.net/


      • ei kait kääpiötä

        No kunhan et mitään jättikokoista koiraa hanki! Kyllä se koira hanskassa pysyy, kunhan pennusta asti opetat. :)
        Mulla (155cm/47kg) on 26kg painava erittäin riistaviettinen koira. Tottelee kuin unelma, mutta joskus se riistavietti iskee päälle ja silloin on korvat tukossa! :) Törmättiin taannoin neljään poroon!!! Haasteellinen kohtaaminen! Koira "unohti" mun olemassaolon totaalisesti, joten ihan sama, mitä sanoin. Siitä tuli siis voimien mittely. Mä voitin, mutta olipa käsissä painaumat hihnasta. Onneksi oli nahkahihna eikä fleksi!!!

        Eli, ei se koiran koko, vaan luonne/vietit. Älä tyrmää koiria (täysin) koon perusteella, vaan ota huomioon myös luonne ja tietyt taipumukset.

        "Minä kun ajattelin että vanha rotu niin ei olisi niin jalostettu... " -niin...mitä vanhempi ja suositumpi rotu, sitä jalostetumpi. :/

        Jatka rauhassa oikean koiran etsimistä, varmasti löydät omasi. :) Onnea etsintään!


    • Kun pienempää

      kerran haluat, niin käännä katseesi toiseen hollantilaiseen, laivakoiraan eli shipperkeen. Tai perhoskoira papilloniin. Sitten jotkut enemmän seurakoiratyypin terrierit kuten westie, cairn tmv.
      Kaikki noi ovat sellaisia että heikompikin ihminen pitää fyysisesti aloillaan ja suhteellisen helppoja opettaa olemaan haukkumatta joka asiaa. Haukkumatonta koiraahan ei taida edes olla.

    • täällä taaaaaaaaaas

      Tuosta pihakoirasta en olekkaan kuullut! Kuulostaa aika sopivalta, mutta jos niin harvinainen niin saanti saattaa olla sitten hankalaa.. :o
      Ja tuota suomenlapinkoiraa olen kanssa katsellut, näyttää niin söpöltä karvaturrilta! ainoastaan mietitytti mitä wikipediassa luki että haukkuu mielellään :D
      Kiinnostaisi tietää että miksi se chow chow on niin sairas? Sillä tosiaan en halua mitään sairaaksi jalostettua koiraa. En ymmärrä miksi niin tehdään =(

      • tämmöistä

        Lapinkoiran saa koulutettua hiljaisemmaksi, mutta tarvitsee runsaasti liikuntaa.

        Chow chowilla on ihoa paljon ja niiden poimuihin voi tulla tulehduksia, perinnöllisiä silmäsairauksia lonkkavikaa, allergiat yleisiä jne. Muista että sairaudet usein johtuu huonosta jalostuksesta, eli kaikille näitä ei tule tutustu kasvattajaan ennen ostopäätöstä ja mene käymään, jos ei siellä tunnukkaan sopivalta rodulta niin kysy häneltäkin ehdotuksia:)


    • hertta45

      ota chowchow..käyt kasvattajalla kyselemässä ja otat sellaisen pennun johon saat kasvattajan tuen koiran eliniän ajaksi ja varsinkin aluksi kun pentu kasvaa aikuiseksi eli kolmivuotiaaksi.

      kerrot ettei kokemusta ja sopiiko minulle ja miten arkirutiinit pitää hoitaa ja koulutukset..

      minusta ei ole merkitystä oletko kokenut vai et tämän rodun kohdalla..vaan sillä haluatko perehtyä rotuun ja koiran pitoon vai et..chow on rauhallinen ja minusta se sopii olosuhteisiisi..chow ei tarvitse koulutusta vaan peruskasvatuksen eli tyytyy selkeisiin rajoihin ja sen jälkeen on sinulle seurana. Rotu tyytyy vähään ja pieniin lenkkeihin. Ja on uskollinen.

      omaa toki dominanssia mutta kuten tipsukin ei pyri silti itsenäisen luonteensa vuoksi hallitsemaan sinua. eli kasvattajalle keskustelemaan lisää :)
      luulen että rotu on omiaan sinulle..eri asia jos olisit halunnut toiminnallisen dominoivan rodun vaikkapa dogo argentinon tai muun vastaavan.

      • hertta45

        lisään vielä

        täältä saat lisää tietoa mielirodustasi.

        http://www.chowchow.fi/?id=E21E48AB-EED04CC5B054-D2C63B3F144E

        terveyskysymys on nykyään sama rodulla kuin rodulla eli katso aina yhdistyksen sivuilta mihin kannattaa kiinnittä huomiota että saat terveen yksilön.

        pentueissa lukee aina kattaako kriteerit ja millaiset lonkat etc..hyvällä perehtymisellä saat terveen pennun..

        eli katso kuitenkin ensin mieleinen rotu..naapurissani oli chowja samoin lenkkipolullani ja ne olleet terveitä ja mukavia koiria..eli luulenpa ettei terveyden takia kannata kuitenkaan hylätä rotua ainakaan ennen kuin olet kunnolla tutustunut rotuun. :)

        paras ottaa se rotu joka miellyttää paitsi mopsi joka hengittää huonosti vaikka on muka silti "terve"..jos ymmärrät mitä ajan takaa.


    • pihiskasvattajat
    • 36

      PIhakoira on sitten aikasta vilkas ja energinen! Jatkuvasti leikkimässä, juoksemassa ja hösimässä. Että sitten lenkkejä että saa juosta vapaana tai useamman kilometrin talutusta päivässä. Agilityyn oiva rotu. Tarvitsee myös "äly"puuhaa, kongia ja purtavaa. Mutta kiltti ja helppo, kiva rotu sillain. Kannattaa ehkä guuglettaa myös pihakoirablogit niin saa tuntumaa elosta moisen kanssa =)

      • liikunta: terveyttä

        Niinpä.

        Mutta valitettavasti liikunnalla on niin tärkeä merkitys terveenä pysymiselle, että mikäli mahdollisimman terveen rodun haluaa, niin ehdottomasti sen kanssa on alettava harrastamaan paljon liikuntaa ja tarjottava runsaasti aktivointia.

        Chow chownkin huonon terveystilan selittää jalostuksessa liian vähäksi jäänyt liikunta yhdistettynä liialliseen ulkomuotojalostukseen sekä huolimaton keskittyminen perinnöllisiin sairauksiin.


    • Maltankoira

      Maltankoira. Vaikka maltankoiraa aikaisemmin sanottiin maltanterrieriksi, se ei ole mitään sukua terriereille. Maltankoira on luonteeltaan hiljainen ja rauhallinen, ja se sopii hyvin ensimmäiseksi koiraksi. Maltankoiran kanssa voi harrastaa esim. agilityä ja näyttelyitä.

      Turkki kammataan päivittäin, ja pestään kerran viikossa. Jos ei halua käydä näyttelyissä, voi turkin leikata lyhyemmäksi, jolloin se on helppohoitoisempi. Turkista ei lähde karvaa.

      Koska maltankoiralla ei ole pohjavillaa, se sopii joillekin allergisille. Maltankoira ei tarvitse paljoa liikuntaa, lyhyet lenkit riittävät sille hyvin. Kylmällä säällä maltankoira tarvitsee takin päälle. Maltankoira on terve ja pitkäikäinen rotu. Sillä ei ole perinnöllisiä sairauksia.

    • käppänän emäntä

      Chihuahua ? Ei paljon liiku, voi valita lyhyt-tai pitkäkarvaisena, tosin voi elää n. 20 vuotiaaksi.

      ps. äänikään ei takuulla naapuriin kuulu, eikä ne paljoa haukuskele, kun eivät ole vahtiviettisiä

      • provoa

        Voi, kyllä ne ilmoittavat tulijoista ja äänikin kuuluu naapuriin.


    • Anonyymi

      Tiibetinspanieli. Vain nimi on spanielia! Niillä ei ole muiden spanieleiden tapaan riista tai saalisviettiä esim lintuja kohtaan. Ne tykkäävät rapsutuksista, mutta eivät ole kiinni koko ajan. Ovat suht helppo koulutettavia, mutta vain kun tykkäävät opetettavasta asiasta!;) Että ovat välillä vähän omapäisiä.;) Eli käy tuohon ...kun ne vaikuttaa jotenkin liian kiltiltä... Ei ne tipsut mitään lihansyöjä ole, mutta eivät kyllä tee sitä mistä eivät välitä, kokemusta on!<3

      • Anonyymi

        Vieteillä ei oo väliä Koirapuistoissa. Muualla EI saa irti pitää, ilman maanomistajan lupaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5146
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1887
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1578
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1206
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe