En ymmärrä sitä, kun olen nähnyt koirapuistoissa ja kaduilla ihmisiä, jotka ovat hyvin kovia koirilleen. Heti kun koira haluaa leikkiä toisen koiran kanssa, mennään ja nostetaan koira niskavilloista takaisin "omalle paikalleen".. Eilen eräs nainen veti hihnasta niin kovaa, että koiransa kaatui ja vinkaisi.
En voi olla muistelematta myös erästä kaukaasian paimenkoiran omistajaa, joka sanoi minulle, että "näiden koirien kanssa pitää olla jämäkkä", ne eivät sovi hänen mukaansa koirapuistoon. Nainen huusi koiralle kurkku suorana, veti niskavilloista ja eristi muista koirista kokonaan..
Itselläni on sekarotuinen koira, jossa on ns. kovia rotuja. En ole koskaan ottanut koiraa niskavilloista, en ole pomotellut sille. Kun avaan etuoven, koira kulkee jopa ekana ovesta.. Sille on opetettu ihan perussetti, se istuu aina, se seuraa minua aina, se menee maahan, kun pyydän ja se pysähtyy, kun pyydän. HIeman valikoiva kuulo sillä on koirapuistossa muiden koirien kanssa leikkiessa ja silloin se ei minua huomaakaan, mutta eikös kirien pidä joskus olla koiriakin!??
Koirani tuli sellaisista oloista, että se vain murisi kaikille tullessaan meille.. Ei kuitenkaan mennyt kuin viikko, niin kaveri alkoi pehmentyä ja nyt on naapuruston kiltein koira, en ole kiltimpää tapausta nähnytkään. Kannatan kasvatuksessa pehmeämpiä keinoja! Ihmisen johtajuus on itsestäänselvä koiralle, ei sille tarvitse erikseen pomotella. Riittää, kun ruoka ja ohjaus tulee ihmiseltä!
Onko kovuus koulutuksessa valttia?
36
230
Vastaukset
- canis.familiaris
Itse ole tiukka niistä asioista mistä pitää ja vain silloin kun on tarpeen ja se saattaa myös näkyä ulkopuoliselle epämieluisana. Harvemmin kuitenkaan. Itse tilanne on tärkeämpi kuin kuva minkä siitä antaa. (en tosin käy koirapuistoissa)
Ovista. Itse ihmettelen niiden koiria, jotka ymmärtävät ovien päälle. Minun koirat ei ole koskaan ymmärtänyt, että tässä on ovi ja siinä kulkujärjestys. Ei koira ovia kumarra, kun ei niistä tiedä mitään. Koirille on vain kulkuväyliä ja toisinaan niissä esto tai este. Itse ovi ja siitä kulkujärjestys on ihmisen päässä -ei koiran.
"Koirani tuli sellaisista oloista, että se vain murisi kaikille tullessaan meille"..Koira on koira eikä tee mitään tarkoituksettomasti. Miksi se murisisi, kun aihetta ei enää ole? Nyt on kaikki hyvin ja se riittää. Tässäkään ei tarviktse hokkuspokkus temppuja, vaan aika ja aikaa asettua riittää usein koiralle sopeutumiseen uuteen elinympäristöön.- ammattikoiralainen
"Ovista. Itse ihmettelen niiden koiria, jotka ymmärtävät ovien päälle. Minun koirat ei ole koskaan ymmärtänyt, että tässä on ovi ja siinä kulkujärjestys. Ei koira ovia kumarra, kun ei niistä tiedä mitään. Koirille on vain kulkuväyliä ja toisinaan niissä esto tai este. Itse ovi ja siitä kulkujärjestys on ihmisen päässä -ei koiran."
Ei kyse olekaan ovista vaan maailmasta oven toisella puolen. Ihminen voi järjellään päätellä miten oven takaa vastaantuleviin tuntemattoman maailman asioihin on viisasta reagoida, koira taas reagoi kuten se totutusti reagoi. Ei tätä toimintaa tietenkään lopun elämään tarvitse jatkaa jos koiran reaktiot on hallinnassa. Onhan asiassa myös yksi henkinen haaste koirille (sääntö ja rajoite) jotka eivät ihmisten kanssa pelkällä fyysisellä liikunnalla saa kaikkea energiaansa laskettua ulos.
- bgrtgbftr
" Itse ovi ja siitä kulkujärjestys on ihmisen päässä -ei koiran."
Juuri näin :) Ihmiset ovat idiootteja, kun eivät vaivaudu opiskelemaan koirastaan ja sitten uskovat kaikenmaailmaan sontaa.- Mikä siinä
on muka sontaa? Jos kulkujärjestys toimii, niin se toimii ja niillä joilla se ei toimi niin se ei toimi. Ei sen kummempaa. Meillä toimii paremmin kun istuttaa ja odotuttaa hetken että rauhoittuu. Mieluummin kuljen rauhallisen koiran kanssa kuin sekopäänä koheltavan...
Mutta en yhtään moiti näitä jotka tekevät toisin, itsekin välillä teen kaiken toisin. Mutta aina vaan palaan samoihin kuvioihin koska ne toimii.
Sitä ihmettelen miksi SINÄ ja niin moni muu moittii...???
- canis.familiaris
Koska koira ei tiedä mikä on ovi? Miten se voi sen tietää? opetatko sen sille vai miten. Ei koira silloin voi edes tietää mikä on kulkujärjestys ovesta.
(sen tarkoitus)- Pen_tu
Ehkäpä niillä, jotka noudattavat tätä ovesta kulkemisjärjestystä, on koirat jotka haluavat rynnätä ensimmäisenä joka paikkaan. Tällöin on vain järkevää, että koira tietää, että ihminen kulkee aina ensimmäisenä ovista sisälle ja ulos. Tietenkään koira ei tajua mikä ovi on, mutta se tajuaa että siitä ei saa rynnätä ennen ihmistä. Ei koiran tarvitse tietää oven syvintä merkitystä tajutakseen, että sen läpi ei saa rynnätä.
Itse en noudata tätä ovijuttua, koska oma koirani kulkee niistä rauhallisesti. Ymmärrän kuitenkin niitä, jotka kulkevat ovesta aina itse ensin. Sitä taas en ymmärrä, jos joku kuvittelee, että kaikki arvojärjestysongelmat ratkeavat sillä, että ihminen kulkee ovista ensin. - canis.familiaris
Pen_tu kirjoitti:
Ehkäpä niillä, jotka noudattavat tätä ovesta kulkemisjärjestystä, on koirat jotka haluavat rynnätä ensimmäisenä joka paikkaan. Tällöin on vain järkevää, että koira tietää, että ihminen kulkee aina ensimmäisenä ovista sisälle ja ulos. Tietenkään koira ei tajua mikä ovi on, mutta se tajuaa että siitä ei saa rynnätä ennen ihmistä. Ei koiran tarvitse tietää oven syvintä merkitystä tajutakseen, että sen läpi ei saa rynnätä.
Itse en noudata tätä ovijuttua, koska oma koirani kulkee niistä rauhallisesti. Ymmärrän kuitenkin niitä, jotka kulkevat ovesta aina itse ensin. Sitä taas en ymmärrä, jos joku kuvittelee, että kaikki arvojärjestysongelmat ratkeavat sillä, että ihminen kulkee ovista ensin.Koira käyttäytyy miten sen annetaan käyttäytyä ja toimii miten se on koulutettu toimimaan,...Ryntäävä koira on kouluttamaton koira ja tekee varmasti paljon muutakin...Tavat koiran mukaan, mutta edelleen pointti oli, että tuo ovi homma yhdistetään edelleen "johtajuusjuttuun" TÄMÄ asia on ihmisen päässä ei koiran.
- On se koirankin
canis.familiaris kirjoitti:
Koira käyttäytyy miten sen annetaan käyttäytyä ja toimii miten se on koulutettu toimimaan,...Ryntäävä koira on kouluttamaton koira ja tekee varmasti paljon muutakin...Tavat koiran mukaan, mutta edelleen pointti oli, että tuo ovi homma yhdistetään edelleen "johtajuusjuttuun" TÄMÄ asia on ihmisen päässä ei koiran.
päässä, erityisesti niillä yksilöillä jotka ovat päässeet johtajuuden makuun. Kaikilla sitä tahtoa olla maailmannapa, ei ole, onneksi. Joillakin taas on, ja jotkut ovat päässeet sen makuun ja se on sitä myöten siinä perheessä oikeata hulabaloota. Siksi tarvitaan myös ongelmakoirakouluttajia, kuten CM ja PV
- canis.familiaris
On se koirankin kirjoitti:
päässä, erityisesti niillä yksilöillä jotka ovat päässeet johtajuuden makuun. Kaikilla sitä tahtoa olla maailmannapa, ei ole, onneksi. Joillakin taas on, ja jotkut ovat päässeet sen makuun ja se on sitä myöten siinä perheessä oikeata hulabaloota. Siksi tarvitaan myös ongelmakoirakouluttajia, kuten CM ja PV
Meilläpäin tuontapaista koiraa sanotaan kurittomaksi. Ei muuta. Tuo tilannekkaan ei ole koirasta lähtöisin.
- Joillakin on
Meilläpäin tuontapaista koiraa sanotaan kurittomaksi. Ei muuta. Tuo tilannekkaan ei ole koirasta lähtöisin.
ja joillakin ei. Yksilökohtaista. Toiset koirat ottavat "vastuun" kantaakseen jos ihminen ei siihen kykene. Toiset eivät ota siltikään. Koulutuksesta kiinni, toki, mutta myös yksilöstä. Koira on hyvä renki mutta huono isäntä.
Riippuu mitä kovuudella tarkoitetaan.Kun on aika käsitteellistä...
Minäkin olen kova täti.Kova,pehmoinen kukkistäti :D,joka ei pidä koirapuistoista ja on sitä mieltä myöskin,ettei kaikki rodut sinne ylipäätään sovi(yksilökysymys toki myös) .
Valikoivaa kuuloa taas en kovin helposti hyväksy,paitsi pappa ja mummokoirilta.Niiden kanssa tulee se kukkispuoli esiin :D
Ovet on ihan sellainen juttu,miksi kukin sen tekee.Voi olla merkitystä,tai sitten ei.
Viimekädessä ihan puhtaasti tilanteeseen opetettu malli,joka on myös paikkasidonnainen eli toimii,jos on tiettyihin ohjeistettu.
Meillä on ulko-ovesta marssijärjestys.Ja luvalla mennään.Meillä siinä pointtina on pelkästään koirien suuret kokoerot.Kun en halua mitään elävää keilapalloa.
Ei siis mitään "johtajuuteen" liittyvää tai muuta.- canis.familiaris
Juu mutta hallitusti mennään, mutta ei se koira silti tiedä, että mikä on ovi? missä karmi? ja tämän mukaan "johtajuus" huttu.
Hallitusti pitää aina mennä siitä ei ole epä selvää. Muuten käy kuin sille koiralle joka meni hissiin ja omistaja ei. Omistaja ihmetteli rapussa flexikädessa, että olenko löytänyt flexin vai kadottanut koiran..HS.-liite - ...
Juu mutta hallitusti mennään, mutta ei se koira silti tiedä, että mikä on ovi? missä karmi? ja tämän mukaan "johtajuus" huttu.
Hallitusti pitää aina mennä siitä ei ole epä selvää. Muuten käy kuin sille koiralle joka meni hissiin ja omistaja ei. Omistaja ihmetteli rapussa flexikädessa, että olenko löytänyt flexin vai kadottanut koiran..HS.-liiteLogiikkasi mukaan koiran täytyisi siis esim. tietää, mikä sohva tarkalleen ottaen on, ennenkuin se voi sisäistää, että sille ei saa mennä istumaan..? Ei sen tarvitse tietää eri esineiden merkitystä, kunhan se tietää miten niiden suhteen käyttäydytään. Ovesta ei rynnätä holtittomana sisälle tai ulos, sohvalla ei istuta, ruokapöydästä ei varasteta jne. Näistä kaikista palasista koiralle muodostuu käsitys ihmisen johtajuudesta.
- canis.familiaris
... kirjoitti:
Logiikkasi mukaan koiran täytyisi siis esim. tietää, mikä sohva tarkalleen ottaen on, ennenkuin se voi sisäistää, että sille ei saa mennä istumaan..? Ei sen tarvitse tietää eri esineiden merkitystä, kunhan se tietää miten niiden suhteen käyttäydytään. Ovesta ei rynnätä holtittomana sisälle tai ulos, sohvalla ei istuta, ruokapöydästä ei varasteta jne. Näistä kaikista palasista koiralle muodostuu käsitys ihmisen johtajuudesta.
"Logiikkasi"..Elä sotke käytöstapoja/koulutusta tähän. Sanoi että koira EI tunnista OVEA. EI tunnista EDELLEENKÄÄN.Nyt sanon että sinulla on välillä vakava ongelma luetun ymmärtämisessä. Samaa sanoi viime kesänä joku muukin tai aika moni. Mikä tuossa on niin vaikea ymmärtää?
Entäs teillä, kun koira menee eteisestä olohuoneeseen? aiheuttaako pakokauhua kun se menee ovesta ilman pomonohjausta? Mahtaa teilla olla stressaavaa elämä. Tarkoituksellako ärsytät? - ...
"Logiikkasi"..Elä sotke käytöstapoja/koulutusta tähän. Sanoi että koira EI tunnista OVEA. EI tunnista EDELLEENKÄÄN.Nyt sanon että sinulla on välillä vakava ongelma luetun ymmärtämisessä. Samaa sanoi viime kesänä joku muukin tai aika moni. Mikä tuossa on niin vaikea ymmärtää?
Entäs teillä, kun koira menee eteisestä olohuoneeseen? aiheuttaako pakokauhua kun se menee ovesta ilman pomonohjausta? Mahtaa teilla olla stressaavaa elämä. Tarkoituksellako ärsytät?Kyllä minä sen käsitän, että koira ei tunnista ovea. Sille se on vain aukko seinässä, ei se sen kummemmin sen merkitystä tajua. Mutta sen sijaan se ymmärtää, että tultaessa tämän aukon kohdalle, pitää mennä ihmisen taakse (jos sille on näin opetettu).
Meillä koira saa ilman hihnaa (eli siis sisällä) kulkea ovista miten haluaa. Kun koira on hihnassa ja mennään vaikka eläinlääkärin ovesta sisään, koira kulkee ovesta viimeisenä. Koirallani on tapana rynniä, joten olen opettanut, että se kulkee ovista minun jälkeeni. - canis.familiaris
... kirjoitti:
Kyllä minä sen käsitän, että koira ei tunnista ovea. Sille se on vain aukko seinässä, ei se sen kummemmin sen merkitystä tajua. Mutta sen sijaan se ymmärtää, että tultaessa tämän aukon kohdalle, pitää mennä ihmisen taakse (jos sille on näin opetettu).
Meillä koira saa ilman hihnaa (eli siis sisällä) kulkea ovista miten haluaa. Kun koira on hihnassa ja mennään vaikka eläinlääkärin ovesta sisään, koira kulkee ovesta viimeisenä. Koirallani on tapana rynniä, joten olen opettanut, että se kulkee ovista minun jälkeeni.Mahtaa teillä olla hankalaa liikkua kotona, eikö. Löytyykö monta ovea? Kuulostaa hankalalta kaikenkaikkiaan. Saako koirat liikkua itsenäisesti vai pysähtyykö ne joka karmin kohdalle....kuulostaa perin hankalalta.
- ...
Mahtaa teillä olla hankalaa liikkua kotona, eikö. Löytyykö monta ovea? Kuulostaa hankalalta kaikenkaikkiaan. Saako koirat liikkua itsenäisesti vai pysähtyykö ne joka karmin kohdalle....kuulostaa perin hankalalta.
Juurihan sanoin, että vapaana ovista saa kulkea miten haluaa ja hihnassa minun takanani. Ainakaan minulla ei ole tapana kuljettaa koiraa kotona hihnassa.
Samantapainen juttu kuin se, että vapaana muita koiria saa tervehtiä ja hihnassa ollessa taas ei. Samalla lailla hihnassa ovista kuljetaan kiltisti takana ja vapaana ollessa sillä ei ole väliä, kuka kulkee ensin. - kukkis-70
Mahtaa teillä olla hankalaa liikkua kotona, eikö. Löytyykö monta ovea? Kuulostaa hankalalta kaikenkaikkiaan. Saako koirat liikkua itsenäisesti vai pysähtyykö ne joka karmin kohdalle....kuulostaa perin hankalalta.
Täytyisi varmaan muistaa että tapoja kouluttaa on yhtä paljon kuin on kouluttajia, ja koulutettavia koiria :)
Näillä sivuilla on ihan hyviä juttuja ja jopa mielipiteiden vaihtoa, mutta ivallisia kommentteja on suorastaan epämiellyttävää lukea.. Ketä ne muuten hyödyttävät?
Asioista on hyvä olla eri mieltä, kuten nyt tämä OVI juttu..
Ei kenellekään varmaan jäänyt epäselväksi että alunperin puhuttiin ulko-ovesta..
Ja sinullahan johtajuus on ok! Koirat menevät hallitusti ulos..
Minä olen ehdottoman vakuuttunut myös tuon ulko-ovesta kulkemisjärjestyksen auttavan koirien laumajärjestyksessä, joka siis taas viittaa johtajuusjuttuun.
Kun minä menen koirien kanssa lenkille, koirat kulkevat rauhassa..Minä olen meidän perheen kovis, koirien mielestä varmaan, eli se jonka sana on laki.. Isännän ja lasten on jo paljon hankalampi niiden kanssa mennä, kolmikko painaa häntäputkella kohti porttia, jos ei ensin istuteta eteisessä ja selkeästi näytetä kuka tänään käskee.. Ja toistan vielä että minun ei tarvitse tuota erikseen vaatia.
Koiramme ovat myöskin koulutettuja, ja ihan virallisestikin tottelevaisiksi todettuja, silti käytös muuttuu kun pomo ei ole paikalla.
valikoivasta kuulosta sama linja, vanhuksilla on se sallittua :) muuten ei..
Tilanteen mukaan meilläkin joutuu ottamaan välillä tiukempaa, tietyt käskyt on jo ihan turvallisuussyistä mentävä kunnolla jakeluun. - ...
kukkis-70 kirjoitti:
Täytyisi varmaan muistaa että tapoja kouluttaa on yhtä paljon kuin on kouluttajia, ja koulutettavia koiria :)
Näillä sivuilla on ihan hyviä juttuja ja jopa mielipiteiden vaihtoa, mutta ivallisia kommentteja on suorastaan epämiellyttävää lukea.. Ketä ne muuten hyödyttävät?
Asioista on hyvä olla eri mieltä, kuten nyt tämä OVI juttu..
Ei kenellekään varmaan jäänyt epäselväksi että alunperin puhuttiin ulko-ovesta..
Ja sinullahan johtajuus on ok! Koirat menevät hallitusti ulos..
Minä olen ehdottoman vakuuttunut myös tuon ulko-ovesta kulkemisjärjestyksen auttavan koirien laumajärjestyksessä, joka siis taas viittaa johtajuusjuttuun.
Kun minä menen koirien kanssa lenkille, koirat kulkevat rauhassa..Minä olen meidän perheen kovis, koirien mielestä varmaan, eli se jonka sana on laki.. Isännän ja lasten on jo paljon hankalampi niiden kanssa mennä, kolmikko painaa häntäputkella kohti porttia, jos ei ensin istuteta eteisessä ja selkeästi näytetä kuka tänään käskee.. Ja toistan vielä että minun ei tarvitse tuota erikseen vaatia.
Koiramme ovat myöskin koulutettuja, ja ihan virallisestikin tottelevaisiksi todettuja, silti käytös muuttuu kun pomo ei ole paikalla.
valikoivasta kuulosta sama linja, vanhuksilla on se sallittua :) muuten ei..
Tilanteen mukaan meilläkin joutuu ottamaan välillä tiukempaa, tietyt käskyt on jo ihan turvallisuussyistä mentävä kunnolla jakeluun.Olen samaa mieltä. Vaikka ei itse kulkisikaan ovista ensin, voisi silti ottaa huomioon, että muilla tämä voi toimia. Oma mielipide ei aina ole välttämättä se ainut ja ehdoton oikea.
Nimimerkki canis.familiaris totesi aiemmin tässä keskustelussa, että: "Ryntäävä koira on kouluttamaton koira." Juuri siihenhän minä pyrinkin, että koulutan koirani olemaan ryntäämättä. Jos tämä onnistuu niin, että koira kulkee aina minun perässäni tosiaan ihan ULKO-ovesta, niin sitten teen aina niin. - Ovi ongelmana?
Mikähän ongelmallinen suhde tällä Caniksella mahtaa olla oveen? Fetissi kenties? Onko sulla nyt sitten joku erityinen määritelmä ovelle? Miksi sinun mielestäsi koiran pitäisi tietää oven määritelmä, voidakseen kulkea siitä?
Olet kai ensimmäinen joka tekee ovesta itselleen tämän luokan ongelman ;D - _Hämmentynyt_
... kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Vaikka ei itse kulkisikaan ovista ensin, voisi silti ottaa huomioon, että muilla tämä voi toimia. Oma mielipide ei aina ole välttämättä se ainut ja ehdoton oikea.
Nimimerkki canis.familiaris totesi aiemmin tässä keskustelussa, että: "Ryntäävä koira on kouluttamaton koira." Juuri siihenhän minä pyrinkin, että koulutan koirani olemaan ryntäämättä. Jos tämä onnistuu niin, että koira kulkee aina minun perässäni tosiaan ihan ULKO-ovesta, niin sitten teen aina niin.Millan pitää tuota ovesta kulkemisjärjestystä tärkeänä ja koko ajan painottaa sitä, että ihminen ensin. Stilwell taas antaa koirien mennä edellä, mitä ohjelmaansa olen katsonut. Kumpi on sitten oikein?
- canis.familiaris
_Hämmentynyt_ kirjoitti:
Millan pitää tuota ovesta kulkemisjärjestystä tärkeänä ja koko ajan painottaa sitä, että ihminen ensin. Stilwell taas antaa koirien mennä edellä, mitä ohjelmaansa olen katsonut. Kumpi on sitten oikein?
Niin lopulta kyseessä on koulutettu/hallittu tapa kulkea. Kriittisyyteni juontaa aijempii kestokeskusteluihin, jossa ovesta kulkujärjestyksellä olisi jokin merkitys. Liittyy "johtajuuteen". Sillä ei ole mitään merkitystä tai liity "johtajuuteen, vaan kyse on siitä miten mistäkin mennään jne. Eli hallitusta käytöksestä. Edelleenkään en ymmärrä miksi se itse ovi jotenkin liittyisi johtajuuteen?
- ....................
Niin lopulta kyseessä on koulutettu/hallittu tapa kulkea. Kriittisyyteni juontaa aijempii kestokeskusteluihin, jossa ovesta kulkujärjestyksellä olisi jokin merkitys. Liittyy "johtajuuteen". Sillä ei ole mitään merkitystä tai liity "johtajuuteen, vaan kyse on siitä miten mistäkin mennään jne. Eli hallitusta käytöksestä. Edelleenkään en ymmärrä miksi se itse ovi jotenkin liittyisi johtajuuteen?
Itse olen ymmärtänyt, että se ovesta kulkemisen liittyminen siihen johtajuuteen Millanilla tarkoittaisi sitä, että jos koira menee esim. kerrostalon rappuun ennen omistajaansa, kun lähdetään asunnosta, niin jos siellä rapussa on naapureita, niin koira tekee tavallaan päätöksen miten suhtautuu naapureihin, kun ekana on heidät kohtaamassa. Silloin jos ihminen menee ekana, niin ihminen on se joka päättää mitä tehdään.
Asia liittyy myös Millanilla siihen, että koira myös oppii itsehillintää ja kuuntelemaan ja tottelemaan omistajaansa tällä tavalla, kun ei saa paukaista ovesta holtittomasti ulos.
Tietysti jos on jo koulutettu ja rauhallinen koira, jonka käytöksestä omistaja on varma, niin ei kai silloin ole ainakaan mun oman käsityksen mukaan mitään merkitystä siitä kumpi ensin menee... Paitsi naapurin kannalta voi olla merkitystä, jos naapurilla on esim. koiranpentu tai muuten vain ei niin hyvin käyttäytyvä koira, ja sehän tietysti innostuu tai saa kilarit, jos rappuun tupsahtaa toinen koira ovesta kenties suoraan kuonon eteen.
Oman koiran pentu-aikana huomasin hyvin inhottaviksi kohtaamiset toisten koirien kanssa, niin rapussa kuin lenkillä, jos se toinen koira sai olla vapaana tai flexin nokassa ja aika holtittomasti ja oman pään mukaan kulkea ja tulla koirani luokse. Itse tahdon ettei koirani ole menossa muiden luokse ilman lupaani missään, niin aina kun joku muu päästi oman koiransa minun pentuni eteen, meillä otettiin vähän takapakkia siinä koulutuksessa, kun koiralle tuli kokemus siitä, että lenkillä voi toinen koira tulla leikkimään kesken matkan, joten vastaan tulevista koirista tuli taas mielenkiintoisempia sille... - _Hämmentynyt_
En vain käsitä tuota kulku järjestystä. Omat koirani on aina saaneet mennä ensin ovesta. Siksi tuolta joka kulkemis järjestyksestä puhuu kysyin, että jos hän selittäisi tarkemmin asian.
- canis.familiaris
.................... kirjoitti:
Itse olen ymmärtänyt, että se ovesta kulkemisen liittyminen siihen johtajuuteen Millanilla tarkoittaisi sitä, että jos koira menee esim. kerrostalon rappuun ennen omistajaansa, kun lähdetään asunnosta, niin jos siellä rapussa on naapureita, niin koira tekee tavallaan päätöksen miten suhtautuu naapureihin, kun ekana on heidät kohtaamassa. Silloin jos ihminen menee ekana, niin ihminen on se joka päättää mitä tehdään.
Asia liittyy myös Millanilla siihen, että koira myös oppii itsehillintää ja kuuntelemaan ja tottelemaan omistajaansa tällä tavalla, kun ei saa paukaista ovesta holtittomasti ulos.
Tietysti jos on jo koulutettu ja rauhallinen koira, jonka käytöksestä omistaja on varma, niin ei kai silloin ole ainakaan mun oman käsityksen mukaan mitään merkitystä siitä kumpi ensin menee... Paitsi naapurin kannalta voi olla merkitystä, jos naapurilla on esim. koiranpentu tai muuten vain ei niin hyvin käyttäytyvä koira, ja sehän tietysti innostuu tai saa kilarit, jos rappuun tupsahtaa toinen koira ovesta kenties suoraan kuonon eteen.
Oman koiran pentu-aikana huomasin hyvin inhottaviksi kohtaamiset toisten koirien kanssa, niin rapussa kuin lenkillä, jos se toinen koira sai olla vapaana tai flexin nokassa ja aika holtittomasti ja oman pään mukaan kulkea ja tulla koirani luokse. Itse tahdon ettei koirani ole menossa muiden luokse ilman lupaani missään, niin aina kun joku muu päästi oman koiransa minun pentuni eteen, meillä otettiin vähän takapakkia siinä koulutuksessa, kun koiralle tuli kokemus siitä, että lenkillä voi toinen koira tulla leikkimään kesken matkan, joten vastaan tulevista koirista tuli taas mielenkiintoisempia sille...Millan puhuu ihan asiaa. Kyse on kontroloidusta kulkemisesta eli koiran hallittavuudesta. Eli millan kyseenalaistaa hallitsemattoman kulkemisen. Mikä on ihan oikea pointti. Ihan sama asia ulkonakin ja missä vain tilanteessa. Hallitsemattomuus vai hallinnassa oleva käytös...
- canis.familiaris
_Hämmentynyt_ kirjoitti:
En vain käsitä tuota kulku järjestystä. Omat koirani on aina saaneet mennä ensin ovesta. Siksi tuolta joka kulkemis järjestyksestä puhuu kysyin, että jos hän selittäisi tarkemmin asian.
Hönkäilevän tai ylivilkkaan koiran on hyvä rauhoittua, kun ulko-ovesta lähdetään. Hyvä rauhoittua jo senkin vuoksi, että virittynyt mieliala vaikuttaa sitten itse ulkoilutapahtumiinkin. Muuten kulkujärjestys ei ole perusteltavissa.
Sinulla on asia hallinnassa, niin mikäs siinä. Minulla kulkee koirat ensin jo käytännöllisyyden vuoksi. - ....................
Millan puhuu ihan asiaa. Kyse on kontroloidusta kulkemisesta eli koiran hallittavuudesta. Eli millan kyseenalaistaa hallitsemattoman kulkemisen. Mikä on ihan oikea pointti. Ihan sama asia ulkonakin ja missä vain tilanteessa. Hallitsemattomuus vai hallinnassa oleva käytös...
Millanilla on myös asiassa sellainen pointti vielä, että koiralle täytyy myös olla selvää, että se jos ovi on auki ei tarkoita sitä, että se saa siitä kulkea, vaan lupa tulee ihmiseltä, jos tulee -eli aina ei välttämättä saa mennä ollenkaan...
Juurikin kyse on tuosta hallinnassa olemisesta. Omasta mielestä ei ole hirveästi väliä mennäänkö ulos ovesta rinnakkain vai ihminen edellä ja koira perässä, tai jopa koira edellä -KUNHAN se ei mene niin, että ihminen avaa oven, koira tupsahtaa ulos vapaana tai pitkässä hihnassa ja ihminen tulee vasta pitkän ajan perästä koiran jälkeen, kun vielä vilkaisee peiliin, että onko nyt tukka varmasti hyvin ja vaatteet ojennuksessa jne... Eli lähinnä vain pitää huolen siitä, ettei koira pääse säätämään ja säheltämään yksikseen ilman valvontaa rapussa tai muualla...
Aina pitää myös ottaa sekin huomioon, että vaikka oma koira onkin hallinnassa, siellä voi olla toinen koira, joka ei ole hallinnassa ja sille ja sen omistajalle voi tulla inhottava tilanne eteen. Tai pahimmillaan voi johtaa siihenkin, että se ei hallinnassa oleva vieras koira on aggressiivinen, ja käy toisen kimppuun, kun se ovesta ensimmäisenä eteen tulee...
Ei kai tämä ovi -kysymys kuitenkaan ole mikään sellainen musta - valkoinen asia, että täytyy tehdä juuri tietyllä tavalla -pääasia, että koira ei hallitse näitä tilanteita, vaan se on ihminen joka määrää ja päättää milloin ja miten ovesta mennään. Sitten taas, jos on opettanut oman koiransa siihen, että itse menee ovesta ensin, täytyy se tapa pitää myös, eikä alkaa lipsumaan ja muuttamaan käytöstä myöhemmin, sillä koirallahan on hyvä olla jotkut tietyt säännöt, ja se sitten pidetään ja niin myös toimitaan aina. - canis.familiaris
.................... kirjoitti:
Millanilla on myös asiassa sellainen pointti vielä, että koiralle täytyy myös olla selvää, että se jos ovi on auki ei tarkoita sitä, että se saa siitä kulkea, vaan lupa tulee ihmiseltä, jos tulee -eli aina ei välttämättä saa mennä ollenkaan...
Juurikin kyse on tuosta hallinnassa olemisesta. Omasta mielestä ei ole hirveästi väliä mennäänkö ulos ovesta rinnakkain vai ihminen edellä ja koira perässä, tai jopa koira edellä -KUNHAN se ei mene niin, että ihminen avaa oven, koira tupsahtaa ulos vapaana tai pitkässä hihnassa ja ihminen tulee vasta pitkän ajan perästä koiran jälkeen, kun vielä vilkaisee peiliin, että onko nyt tukka varmasti hyvin ja vaatteet ojennuksessa jne... Eli lähinnä vain pitää huolen siitä, ettei koira pääse säätämään ja säheltämään yksikseen ilman valvontaa rapussa tai muualla...
Aina pitää myös ottaa sekin huomioon, että vaikka oma koira onkin hallinnassa, siellä voi olla toinen koira, joka ei ole hallinnassa ja sille ja sen omistajalle voi tulla inhottava tilanne eteen. Tai pahimmillaan voi johtaa siihenkin, että se ei hallinnassa oleva vieras koira on aggressiivinen, ja käy toisen kimppuun, kun se ovesta ensimmäisenä eteen tulee...
Ei kai tämä ovi -kysymys kuitenkaan ole mikään sellainen musta - valkoinen asia, että täytyy tehdä juuri tietyllä tavalla -pääasia, että koira ei hallitse näitä tilanteita, vaan se on ihminen joka määrää ja päättää milloin ja miten ovesta mennään. Sitten taas, jos on opettanut oman koiransa siihen, että itse menee ovesta ensin, täytyy se tapa pitää myös, eikä alkaa lipsumaan ja muuttamaan käytöstä myöhemmin, sillä koirallahan on hyvä olla jotkut tietyt säännöt, ja se sitten pidetään ja niin myös toimitaan aina.Niin ei se ovi asia ole sen kummempi asia, kuin mikään muukaan opeteltu juttu. Kyse kaikenkaikkiaan on kontroloidusta käytöksestä -tapakoulutuksesta. Kokonaisvaltainen asia.
- canis.familiaris
"Valikoivaa kuuloa taas en kovin helposti hyväksy,paitsi pappa ja mummokoirilta.Niiden kanssa tulee se kukkispuoli esiin :D"....voi ei sitäkö tuo löpertely on. Minut on saatu kiinni samasta asiasta itse teossa ja nauraa kikattaa, että mussunmussun missä se "tiukkis" karju nyt on...Voiko tässä iässä olla pappatauti??...
T: kukkahattusetä. -ei hatuton. - koiria koiria
Meillä ainakin on selkeä sääntö ovista menossa, eikä kyse ole johtajuudesta vaan koirien turvallisuudesta. Ja siis ulko-ovia tarkoitan.
Olen nähnyt useita tilanteita, että kuljetaan remmi pitkällä koira edellä rappuun, hissiin ym. ja nämä koirat ei ole aina olleet omistajansa hallinnassa.
Kun menen itse edellä, on pienempi todennäköisyys että sieltä joku hyökkää koiraani kohti tappelunhaluisena. Pystyn ainakin ennakoimaan ja mahdollisesti estämään tilanteen. - kukkis-70
Olenkohan minä ymmärtänyt "johtajuuteni" väärin, tai koko johtajuuden yllensäkin, kun mielestäni juuri se että kontrolloin lauman/yksilön käytöstä on sitä vahvaa johtajuutta?!
Parhaimmillaan pelkkä johtajan läsnäolo riittää pitämään lauman kontrollissa, sanoja ei pahemmin tarvita.
Koulutettukaan koira ei toimi ihmisellä jota ei pidä johtajanaan.
ja kun nyt otettiin Millan keskusteluun mukaan, hänen mukaansa juuri tila josta poistutaan "toiseen maailmaan" on olennainen johtajuuden vahvistamisessa..
Koiran hallinta on johtajuutta..
Jos kykenet kouluttamaan koiraasi, sinun täytyy olla sen johtaja, jotta pysyvää tulosta syntyisi.
Ja johtajuudella en tarkoita kovaa, vaan vahvaa ja varmaa johtajaa.
Minulla ei ole kokemusta paljoa seurakoiraroduista, joten omat kokemuseni koulutuksesta ja johtajuuksista tulevat paimen, metsästys, noutajapuolelta sekä erilaisista sekarotuisista. - canis.familiaris
Et varmasti ole mitään väärin ymmärtänyt. Miten muuten asiat voisivat mennä kun että ihminen johtaa....Ihmisen elinympäristö, ihmisen muovaamat säännöt.
Kyse kai emmemminkin on susilauma diipadaapasta, mitä niin moni suosii. elää koiran ehdoilla laumasäännöin jne..
Meillä mennään/mentiin perheen ehdoin ja säännöin koirasta hevoseen...Joskus minäkin pääsin pomoksi. (joskus).
"Koiran hallinta on johtajuutta.."..nimenomaan.- ...
"Niin lopulta kyseessä on koulutettu/hallittu tapa kulkea. Kriittisyyteni juontaa aijempii kestokeskusteluihin, jossa ovesta kulkujärjestyksellä olisi jokin merkitys. Liittyy "johtajuuteen". Sillä ei ole mitään merkitystä tai liity "johtajuuteen, vaan kyse on siitä miten mistäkin mennään jne. Eli hallitusta käytöksestä. Edelleenkään en ymmärrä miksi se itse ovi jotenkin liittyisi johtajuuteen?"
"Et varmasti ole mitään väärin ymmärtänyt. Miten muuten asiat voisivat mennä kun että ihminen johtaa....Ihmisen elinympäristö, ihmisen muovaamat säännöt.
"Koiran hallinta on johtajuutta.."..nimenomaan."
Ööh, eli kyllä ovesta kulkeminenkin siis liittyy johtajuuteen... Ainakin omasta mielestäni johtajuus muodostuu monesta asiasta, kuten siitä että ovesta ei ryntäillä tai sohvilla istuta saatikka pöydästä varasteta ruokaa tai kerjätä. Koira yrittää rynnätä ovesta -> käsken sen kulkemaan takana eli hallitsen koiraa -> olen koiran johtaja. - canis.familiaris
... kirjoitti:
"Niin lopulta kyseessä on koulutettu/hallittu tapa kulkea. Kriittisyyteni juontaa aijempii kestokeskusteluihin, jossa ovesta kulkujärjestyksellä olisi jokin merkitys. Liittyy "johtajuuteen". Sillä ei ole mitään merkitystä tai liity "johtajuuteen, vaan kyse on siitä miten mistäkin mennään jne. Eli hallitusta käytöksestä. Edelleenkään en ymmärrä miksi se itse ovi jotenkin liittyisi johtajuuteen?"
"Et varmasti ole mitään väärin ymmärtänyt. Miten muuten asiat voisivat mennä kun että ihminen johtaa....Ihmisen elinympäristö, ihmisen muovaamat säännöt.
"Koiran hallinta on johtajuutta.."..nimenomaan."
Ööh, eli kyllä ovesta kulkeminenkin siis liittyy johtajuuteen... Ainakin omasta mielestäni johtajuus muodostuu monesta asiasta, kuten siitä että ovesta ei ryntäillä tai sohvilla istuta saatikka pöydästä varasteta ruokaa tai kerjätä. Koira yrittää rynnätä ovesta -> käsken sen kulkemaan takana eli hallitsen koiraa -> olen koiran johtaja.öh. Ei ole helppoa pipolla saunaan vetta kantaa. -Eihän?
- kukkis-70
Jep.. moni muukin varmaan huomasi noita ristiriitoja joidenkin kirjoituksissa.. Mutta eihän sillä ole oikeastaan väliä.
Kouluttaminen, ja koirien kanssa oleminen on siitä mukavaa puhaa että jokainen päivä voi parhaillaan tuoda uusia asioita opittavaksi, ja koko ajan voi kehittyä ihmisenä ja lauman JOHTAJANA :D
Ja koskaan kukaan ei voi väittää tietävänsä kaikkea, tai osaavasa kaikkea, koska silloin myöntää (ehkä tietämättään) ettei enää kykene kehittymään.. - koiria koiria
No ainakin itse tarkoitin tuolla lauseellani "Meillä ainakin on selkeä sääntö ovista menossa, eikä kyse ole johtajuudesta vaan koirien turvallisuudesta", etten koe onko sillä suurtakaan merkitystä, muutoin kun koiran turvallisuuden takia.
En käske koiriani istumaan ennen oven avausta, en ole opettanut millään käskyllä erikseen tätä kulkujärjestystä.
Asetun itse niin, että koirien on mahdoton mennä ohitseni ja tietysti esim. pentukoira yrittää jalkojen välistä/sivultani, välillä onnistuen.
Mutta en koe, että se olisi joku johtajuuden mittari.
Joskus koirani kulkivat edellä ovissa tai menimme vierekkäin, sattui kerran sitten naapurin koira (pitkällä flexillä), hyökkäämään silloisen koirani kimppuun. Koirani ei ollut pieni, eikä tämä toinenkaan, mutta koirallani oli "kauluri" kaulassa kirsuhaavan takia. Mahdoton siinä olisi ollut koiran puolustautua, toisen koiran omistaja jähmettyi ja itse jouduin nappaamaan tätä koiraa kaulapannasta kiinni.
Tapaus ei jäänyt ainoaksi, viikon päästä sama juttu, ja taas tämä rouva huokaili, että voi kun meidän koira on kiukkuinen pentujen jälkeen.
Oli syy mikä tahansa, en tämän jälkeen ole päästänyt koiriani edelläni ovista.
Se on totta että koirien kanssa ei ole koskaan valmis, tokkopa ihmisenäkään aina löytyy parannettavaa ja uutta opittavaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen kannatusromahdus ilahduttaa
Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.1514513Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?
Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o1923147Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän
elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi992773Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?
Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis212753Pitkän päivän ilta
Tarina elämättömästä miehestä, jonka elämän täytti velvollisuudentunto. Pikkutarkka, huolellinen, hyvällä katsottu, miel1392631Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin
Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos352047Totuus sattui demareihin, vaativat asiallisen jutun poistoon
ja oli vielä suosittu, mutta kun demarit tarpeeksi valittivat, niin poistettiin. Raukkamaista toimintaa. Eli siis juttu531986Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?
Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat121859En selvinnyt ilman naarmuja
Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa131845Olet ainutlaatuinen
Sinussa on jotain, jota en osaa oikein edes pukea sanoiksi. Jotain paljon syvempää, kuin ulkoinen ihanuutesi. Jotain ain381119