Pitääkö CDTI 1.9:n automaattivaihteisen Zafiran vetonivelten kulua loppuun 137 tuhatta ajettuna? Ostin sellaisen ja huomasin vian noin tuhat kilsaa ajettuani.
Pirunmoinen kolkutus pienellä nopeudella rullatessa kun ei ole vetoa eikä jarrutusta. Kerroin myyjäliikkeeseen ja korjausselvitys on menossa. Taitaa tulla kallis remppa, kuluttajasuojalain mukaan auton myyjä maksaa.
Eli onko dieselzafiran nivelet tavallista lujemmalla = onko kenelläkään samaa kokemusta että ne eivät kestä jos ajo on pääasiassa kaupunkiajoa = risteyksistä vedätystä? Ehyistä, alkuperäisen näköisistä suojakumeista päätellen niveliin ei ole päässyt hiekkaa tai ne eivät ole olleet ilman rasvaa.
Zafira CDTI 06 vetonivelet
6
578
Vastaukset
- diyman
Kolkutuksen syitä voi olla muitakin kuin vetonivel. Syiksi on näillä palstoilla arvailtu ja myös omakohtaisia kokemuksia mm. pyöränpulttien jälkikiristys unohtunut/jäänyt tekemättä ja sopivasti ajaessa & pyöriä käännettäessä kuuluu lonksumista, koiranluun kiinnityspultti/mutteri löysällä vakaajatangossa (lonksuu, jos pultinreikä päässyt kalvautumaan isoksi ja mutteri löysällä), iskarit tms pyöränripustuksen osia remontin jäljiltä jäänyt pikkuisen löysälle jne.
Itselläni kolkuttaa ja naksuu parhaillaankin ja vika on em. koiranluun löysä mutterinkiristys vakaajatankoon. En ole viitsinyt auton alle näillä keleillä ryömiä, vaan naksutelkoot ja lonksukoot aikansa.
Itelläni on Astra-G 1.6 440kkm takana ja alkuperäisillä vetoakseleilla/-nivelillä mennään edelleen. Apukuskin pyöränpuoleisen vetonivelen suojakumin klemmari on puuttunut nyt muutaman vuoden ja hyvin on nivel pyörinyt l. kyllä nämä normaalikäytössä kestää. Eri juttu sitten, jos valoista pitää päästä jonon keulille, vedättää pyörät linkussa kaasu pohjassa ja mustaa vanaa asfalttiin jne.
Itse kiristäisin ensihätään pyöränpultit, ja jos tämä ei auta, niin sitten kävisin lävitse pyöränripustuksen pultit ja mutterit. Jos vain aikaa ja intoa riittää.- Nivel tai sitten ei
Lainaus tekstistäsi: "Pirunmoinen kolkutus pienellä nopeudella rullatessa kun ei ole vetoa eikä jarrutusta", eli yleensä jos vetonivel on väljä, niin sen voi todeta näin: pyörät täysin linkkuun ja sitten veto päälle, aja ympyrää, jos rutisee, niin nivelessä vikaa, testaa kumpaankin suuntaan, sinulla oire viittaa johonkin muuhun, kun ns. vapaalla rullatessa kolkuttaa.
- diyman
Lisää omakohtaisia tee-itte-remonttein syitä ja seurauksia:
1. Ohjaus ravistaa suoraan ajaessa esim 110...120km/h , ja kolkuttaa: iskarin vaihdon jälkeen iskunvaimentimen yläpää huonosti kiinni/löysällä,
2. Ohjaus ravistaa muuten vaan; teeiteremontin jäljiltä aurauskulmat päin p:tä
3. Etupyörä lonksuu, ja arvattu laakerivikaa - > napa/laakeripaketti huonosti kiinni olka-asetelmassa. Tai sitten pyöränpultit unohtuneet sormimomenttiin...
4. Kuoppaan ajaessa kuuluu kilahdus ja vain toiseen suuntaan käännettäessä kuului napsutusta, em. koiranluun löysät mutterit ja ylikokoon kalvautuneet vakaimen pultinreiät
5. Vieläkin ravistaa: pirun väljät alapallonivelet so. alapallo ja rt:n molemmat päät, Astrojen ja ilmeisesti Zafiroidenkin ohjausnivelet kypsyy ainakin tarvikeosista n. 40...80kkm välein vaihtokuntoon l. vikaa voi hakea myös niistä.
6. Apurungon ja tukivarsien kumipuslat, ei pitäs vielä mennä vaihtokuntoon noilla kilometreillä, itelläni vieläkin alkuperäiset ja ihan ok. - diyman
Ja lisää matkanvarrella tulleita ja menneitä kolkutuksia ja tärinöitä:
7. Renkaiden tasapainotus: jos ei auta tärinöihin, niin pallonivelet ns. valmiit ja samalla voi epäillä raidetankojen päiden (mol.päät) kuntoa yllämainitut
8. Edelleenḱin täristää vaan ei kolkuta, aluvanteiden muoviset keskitysrinkulat hävinneet edellisessä renkaanvaihdossa ja nyt pyörä epäkeskeisesti navassa kiinni. Aluvanteet tuntuu keskittyvän pelkillä pulteilla navalle huonommin kuin peltivanteet.
l. kyllä näitä kolotusten ja kolkutusten syitä riittää. Kannattanee aloittaa vianetsintä halvimmasta päästä l. kaivaa ristikkoavaimen esiin ja kiristää pyöränpultit. - Missä vikaa
Joko kolkutuksen syy selvisi?
- Eka diiseli.
Joo, vika ei selvinnyt. Ensinnäkin se kolina johtui vetoakselistosta, ei irtoamispisteessä olevasta pyörästä tai pallonivelistä, naksahdusten taajuus sopi esim.noin nelinkertaiseksi pyörän yhteen kierrokseen. Minulla on ollut 11 Opelia ja niistä yhteen Kadettiin ja yhteen Asconaan olen vaihtanut/vaihdattanut vetonivelen,
Raidetangon nuppeja ja paukkuvia kallistuksenvakaajan holkkeja olen myös vaihtanut mm yhteen Vectraan.
Kaksi Astraani on hylätty ekassa katsastuksessa (3 vuotta vanha auto!) raidetangon nivelten vuoksi!
Vein siis semn Zafiran lähimpään Opel-huoltoon jossa sitä tutkittiin pukille nostettuna. Huoltomies ajeli sen jälkeen vaihtelevaa ajoa, ajoi nivelet "kuumiksi" moottoritiellä, korjaamopäällikkö ajeli pikkukatuja ja kaahasi kuoppaisella soratiellä. Aikaa meni kokonainen aamupäivä.
Mitään kolinoita ei ollut kuulunut missään vaiheessa. Sain auton takaisin ja kolinaa ei todellakaan esiintynyt. Minua katseltiin vinosti. Minua vitutti.
Vein autoni eri (halvemmalle) korjaamolle jossa siihen vaihdettiin etujarrulevyt ja jarrupalat. Kerroin asentajalle koko pitkän kolinahistorian.
Asentajan mukaan toisessa ulommista nivelistä oli hieman päittäisvälystä??
Hän kuunteli juttuani vian ilmenemisajankohtaa edeltävistä tapahtumista:
Ajelin sieniretkellä huonolla, pehmeällä metsäautotiellä ja jäin kiinni jyrkässä penkassa jolloin jouduin pakittamaan ja ottamaan vauhtia ja koukkasin ajouran reunan puolelta jolloin toinen pyörä kulki heinikossa olevan kuopan kautta.
Kolinan huomasin seuraavana päivänä kestopäällystetillä mutta en heti muistanut ajeluani metsässä.
Asentaja arveli "vian" korjaantuneen siinä vaiheessa kun auto nostettiin pukille ja etupyörät pääsivät roikkumaan vapaana jolloin akseliston välykset asettuivat myös pisimpään asentoonsa. Muuta selitystä ei ole.
Olen ajanut sen jälkeen 25 tuhatta km erilaisilla teillä ilman kolinoita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!
Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja18822432Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"
Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant839641Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.467612Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa
Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va886408SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"
Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei1896103Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot485102HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!
Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.1174755Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm1074484Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"
Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo962204Marin vetäs lopullisesti maton alta hallitusyhteistyöltä Kepun kanssa
Kurvinen on jo ennättänyt kommentoimaan, ettei Kepu ole koskaan enää kiinnostunut vasemmiston kanssa hallituspaikasta, k861489