Olisiko jollain hyviä vinkkejä helpottamaan puintikelan variaattorin remmin vaihtoa? Oletteko väsänneet jonkinlaisen ulosvetäjän vai miten olette saaneet remmin vaihdettua? Lautaset pitäis vissiin saada erilleen, mutta on niin perhanan tiukassa.
MF 307 puimuri
9
2617
Vastaukset
- Apuapa hyvinkin...
Varsin helppo toimenpide, käytät ensin puintikoneistoa ja säädät kelan nopeutta niin, että se variaatori on leveimmillään ja sammutat koneen. Tämän jälkeen laitait kovasta puusta tehdyn kiilan sinne variaattorin väliin (siten, että et riko suojakumia siellä variaattorin keskellä) ja kierrät kammesta hihnan löysälle. Hihnan saa näin helpoti vaihdettua, kiila vaan pois vaihdon jälkeen.
Tuo puintikelan variaattori on todellinen murheen kryyn näissä massikoissa, itselläni on MF 487, kun ne boorit ja kikkeet kuluu sieltä sisältä, se hihna kuluu todella nopeasti. En nyt muista paljonko se lautasten mittaheitto voi olla, mutta paljon se ei ole, kun alkaa hihnoja kulumaan. Variaattori on kallis korjata ja käytettynä toivoton löytää enään kunnollista. Jäykistämällä se kiinteäksi, sorvaamalla sopivasta putkesta keskelle tuki ja pultaten kasaan, niin toimii ja ei hihnoja kulu.- ampi50
Moi!
Joo variaattori on ogelma. Mutta ei tartte sorvata puslia. Siinä on neljä pultin reikää ja kierteet niihin vaan sopivan pituiset pultit ettei lautaset mene liian kiini ja sitten porata lisää kolme reikää joihin lukitus ettei pääse leviämään. Kun laitta pitemmät pultit ja lukko mutterit voi vielä nopeuttakin säätää, tosin vie jonkin aikaa ,eroa lautasen välissä ei saa olla neljää milliä enempää muuten ei hihnat kestä. - Apuapa hyvinkin...
ampi50 kirjoitti:
Moi!
Joo variaattori on ogelma. Mutta ei tartte sorvata puslia. Siinä on neljä pultin reikää ja kierteet niihin vaan sopivan pituiset pultit ettei lautaset mene liian kiini ja sitten porata lisää kolme reikää joihin lukitus ettei pääse leviämään. Kun laitta pitemmät pultit ja lukko mutterit voi vielä nopeuttakin säätää, tosin vie jonkin aikaa ,eroa lautasen välissä ei saa olla neljää milliä enempää muuten ei hihnat kestä.Käyhän se tietty ehkä noinkin, mutta useamman puimurin ( MF 187, 307 ja 487) kokemuksella tuo edellä kertomani konsti toimii ja mitään heittoa ei tule tuohon hihnapyörään, kun putkesta sorvataan sopiva rengas sinne lautasten väliin (keskiössä olevan olakkeiden väliin käypänen putki rengas. Hihnapyörän lautasissa on sopivasti reikiä, että läpi pulttauksella (12mm 8.8 pulteilla) voi kiristäää koko paketin tukevasti kasaan.
Jotkut ovat puolittaneet tuon sovitusrenkaan, joten pultteja löysäämällä saa nämä renkaan puolikkaat pois sielt välistä ja voi vaihtaa leveämmät/kapeammat puolikkaat sinne väliin kierroslukua muutettaessa. Tosin kokemus on kyllä osoittanut, että kierroslukua harvemmin tarvitsee muuttaa.
- albertiina
Kiitokset erittäin hyvästä vinkistä. Enpä tuota ole hokannut. Täytyy huomioida jatkossa. Muotoilin kysymyksen varmaan hieman väärin. Remmi kun ehti katkeamaan ja limput on toisissaan kiinni, en enää saa koneistoa pyöritettyä.
- satunnainen korjaaja
Yritä vaan kiertää se kampi mahdollisimman lyhyelle, kyllä remmin pitäisi sitten mennä paikoilleen.
- Vari
Ne boori osaset maksaa ainakin tonnin ja ne haitari kumit on 150 kipale tai ainakin tod kalliit! Oon laittanut kyseisen paikan! 4mm on ihan maks haritus.. Hihnaa kuluu !
Pari mm on uutena, ja poijjaat sanonpa vaan että hyvin se on tehty vaan öljyä sinne pitäs saada laitettua tai vaihdettua! Jos 40v pyörii samoilla niin on kuivapaikka! Että ei se rakenteesta johdu et olis huono, ohjekirja ei vaan tunne sen huoltoa.. Jos sen kunnolla korjaa ja öljyt laittaa pelaa PITKÄÄN.- Onhan noinkin
mutta kun korjaus maksaa enemmän kuin puimurin arvo..
- Anonyymi
Vaihdoin tänään MF 440 puimurin variaattorin molemmat hihnat . Alempi hihna oli kulunut niin kapeaksi, että se luisti helposti jos kiihdytti vauhtia. Vaihdossa ei tarvitse mitään variaattorin lautasia irrottaa. Kannatin variaattoria pienellä vinssillä ja vedin aksila pultin pois. Vinssillä voi nostaa ja laskea variaattoria tarpeen mukaan. Kokoaminen on vähän hankalaa kun variaattorin taakse ei näe . Tukihaarukan aksila reijän pitää saada oikealle kohdalle, että aksila menee siitä läpi. Käytin siinä peiliä apuna.
Markku Hakala - Anonyymi
Vanha tarina ketju jo, mutta oma kokemus MF307 koneesta. Ajoin sillä -82 - 97 vuosien ajan ilman mitään ongelmia puintikelan variaattorin kanssa. Kuten tuossa joku mainitsikin, niin hyvä voitelu booreissa oli tärkeää. Omassa koneessani sinne oli rasvanippa, kerta vuodessa voitelu riitti, yhtään hihnaa ei siihen vaihdettu. Ostin koneen n. 1000h ajettuna, itsellä tuli 2000h lisää. Eteen vaihdoin leveät vyörenkaat, ne 20-20 pallorenkaat oli aikas onnettomat märällä savella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606294- 1003252
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252566- 212198
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3551788- 271696
- 251480
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261413- 491392
- 321368