Suippumyrkkyseitikin maitiaisneste?

epäilys

Kangasrouskuja, pikkurouskuja, yms keräillessä tuli mieleen, että periaatteessa suippumyrkkyseitikki voisi ulkonäkönsä puolesta sekoittua ruskeisiin rouskuihin, etenkin nuoret yksilöt.

En löytänyt mistään tietoa, minkä väristä on suippumyrkkyseitikin maitiaisneste? Kauhuissani aloin pohtia, että mitäs jos on valkoista (tämän aina ruskeita rouskuja suolasieniksi poimiessani tarkistan). Löytyisikö jolta kulta vastausta tähän?

3

2566

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sienimies-1

Ei siinä mitään maitiaisnestettä ole. Se on vain rouskuilla. Rousku on latinaksi Lactarius ja tarkoittaa maitoista sientä.

• Sieni harrastaja

Olen keränyt sieniä yli 20 vuoden aikana ja kaikenlaisia ruoka sieniä.
      Myöskin näitä kangas rouskuja ja muitakin rouskuja.
      Ruokasieneksi kelpaavan rouskun maitiaisneste on valkoista.
      Suippumyrkkyseitikin "maitiaisneste" on kirkasta.
      Muutamia Suippumyrkkyseitikkejä ja muitakin seitikkejä olen sienimetsässä halkonut ja tutkinut juuri tuota maitiaisnesteen väriä ja kirkasta se on ollut tai sitä ei ole juuri ollenkaan.
      Kangasrouskusta valkoinen maitiaisneste tulee selvästi näkyviin, vaikka sieni olisi vähän kuivahkokin.
      Tuon Suippumyrkkyseitikin tunnistaa helposti, kun silmä harjaantuu ja ei ole niitä sienikoriin koskaan eksynyt.
      Olen keränyt vain niitä rouskuja, joiden maitiaisneste on valkoista ja se on hyvä nyrkkisääntö rouskujen osalta.

Koskaan ei saa kerätä sieniä, joita ei tunnista
      Kannattaa hankkia kunnon sienikirja, niin voi tunnistaa oudommankin sienen jo sienimetsässä.

• Satoja lajeja on

Pelkkä kirjasta tunnistaminen ei riitä "oudommankin" sienen tunnistamiseksi. Olen ikäni poiminut ja tunnistellut sieniä, mutta aina onakirjan mukaan herkullisella sienellä saman näköisiä lajeja, jotka ovat hyvinkin myrkyllisiä ja kun ei ole kädestä pitäen opastajaa, jätän suosiolla metsään. Jopa sieniasianruntijakin antoi kerran neuvon, että joo, hyvä sieni, voi kerätä. Kuitenkin niin samanlaisia löytyi myrkkysienipuolelta, että iloitsen, etten poiminut ja perheelle syöttänyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      151
      6543
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      3908
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      45
      3066
    4. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      132
      3034
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      2806
    6. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2176
    7. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      271
      1968
    8. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      51
      1908
    9. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      36
      1803
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      1746
    Aihe