Piipun puhdistaminen

ampuJ4

Ostin haulikon piipun puhdistamiseen tarkoitettua ainetta, pitääkö käyttää supistajien ollessa paikoillaan vai ilman?

7

614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pumppumies

      No kannattaa ne supistajatkin puhdistaa ampumisen jälkeen...
      Itse en kyllä pelkkään aineeseen luottaisi, vaan lykkäisin tupon piipun läpi...

      • Vanha hyvä tapa

        on putsata aina käytön jälkeen.
        Itse juuri putsasin sorsajahdin (la-su) jälkeen sunnuntaina.
        Oli sateinen sunnuntai, joten kastunut ase oli huollettava hetimiten. Muutoin arvo kärsii kun metalli kukkii.
        Vaan eipä toiset tunnu aseistaan tuon taivaallista välittävän.
        Itselläni on kokemusta vasta 40 vuotta aseiden käytöstä ja huollosta, joten ehkä oppimistakin vielä riittää.


    • Hra kapiainen

      Ei haulikkoa kannata putsata liian usein, ellei radalla läykytä meneen. Liiallinen buunaus vaan paskentaa asettasi.
      Ei muuta kuin ennen jahtikautta putsaat rasvat pois ja jahtikauden lopuksi putsaat ja öljyät talviteloille. Välillä turha putsata, ellet todellakin ammu vaikkapa 50 - 100 laukausta. Nyrkkisäntä voisi olla: 50 laukausta ja putsaus tai kun asen kastuu, putsaus, sitten putsaus/ rasvanpoisto kauden alkuun ja lopussda putsaus ja naftaliini.

      Turha putsata ja öljytä, koska öljyä ei saa olla liikaa ja se jatkuva putsailu valuttaa väkisinkin iskurille liinaa rasvaa -ja se on pahasta.

    • Pumppumies

      No ei puhdistamalla varmaan yhtäkään haulikkoa ole pilattu.
      Eikä joka puhdistuksen yhteydessä tarvii sitä piippua öljytä.
      Eikä iskuriin öljyä valu jos ei asetta säilytä piippu ylöspäin.
      Ja sikäli että hyvä se on iskurikoneistokin välillä puhdistaa.

      Ei kai jahtikauden jälkeen talviteloille asetta pistetä? Jahtikausihan loppuu vasta maaliskuun lopulla kun ketun karva muuttuu huonoksi...
      Ja huhtikuussahan onkin jo hyvä aloittaa ratakausi ;)

    • Runkkumies

      Olikin kyse buunauksesta.

    • ampuJ4

      Joo elikkäs tietenkin tuon aineen laittamisen jälkeen työnnän piipun rätillä puhtaaksi. Itse olen nyt putsannut jokaisen ampumakerran jälkeen. Asekaapissa säilytän asettani, mutta ostin Berettan klikkipaukut jotka keräävät valuvan rasvan ettei se pääse nallipiikeille.
      Ei kuitenkaan kehtaa päästää asetta rapistumaan kun on tuliterä Beretta :)

    • Pumppumies

      No ei kannata rapisumaan päästää edes halvempia. Tai varsinkaan niitä halvempia, koska kuitenkin nekin toimivat pitempään hyvin huollettuina.

      Berettassahan on helposti avattavissa tuo laukaisu-systeemi, joten kannattaa sekin puhdistaa ainakin kerran vuodessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      605
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      67
      557
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      535
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe