Alotin pari kuukautta sitten Thyroxinin 50mikrogrammaa ja paino on noussut sen jälkeen jopa 10kg, vaikka syömiset on ollut ihan hiiren annoksia. mistäköhän tämä johtuu?? onko vastaavanlaisia kokemuksia Thyroxinin vaikutuksesta painoon?
Lihominen thyroxinilla?
14
14396
Vastaukset
- kilpirauhannaleena
Tyroksiinia määrätään mm. hypotyreoosiin, eli kilpirauhasen alitoimintaan.Thyroxin niminen lääke on samaa tyroksiini-hormoonia, mitä kilpirauhanenkin tuottaa.Tyroksiinia voidaan määrätä myös kilpirauhasen liikakasvuun eli struumaan, kuten minulla.
Hypertyreoosi eli liikatoiminta on päinvastainen.Siinä tyroksiinia erittyy liikaa.Tähän on eri lääkkeet.
Mitä enemmän tyroksiinia, sitä kovemmilla "kierroksilla" keho käy.Liika tyroksiini panee sydämmen läpättämään, hien virtaamaan ja painon putoamaan.Tila on elimistölle haitallinen ja vaarallinenkin.
Tyroksiinin puute aiheuttaa lihomista, apaattisuutta, palelemista, masennusta,yms.Keho käy liian hitaalla.
Mihin sinulla määrättiin tyroksiinia?Ehkä annos on liian matala.Oletko käynyt verikoe kontrollissa?
Arvelen että otat aamuisin 2x25 mikrogrammaa?Niin minäkin.Annos on hyvin pieni, itseasiassa 25mikrog. on lasten tabletti.
Oma kilpirauhaseni tuottaa kyllä tarpeeksi hormoonia, ainakin toistaiseksi, mutta sitä varten se joutuu ns. "bodaamaan", eli kasvattamaan kokoaan.
Syömällä pientä annosta vähennän sen taakkaa, eikä sen tarvitse kasvattaa kokoaan.- huolestunutolen
Kysymys muuten vielä: millä arvoilla sait lääkityksen? onko oireet kadonnu lääkityksen myötä kokonaan? minkälaisia on vielä jäljellä? miten paino on käyttäytynyt? turvotus?
- kilpirauhannaleena
huolestunutolen kirjoitti:
Kysymys muuten vielä: millä arvoilla sait lääkityksen? onko oireet kadonnu lääkityksen myötä kokonaan? minkälaisia on vielä jäljellä? miten paino on käyttäytynyt? turvotus?
arvot olivat normaalin alapäästä, mutta en kärsikään vajaatoiminnasta pelkästään vaan nimenomaan liikakasvusta, ja sen aiheuttamasta kivusta.
Kun otan hormoonin suun kautta, annan rauhaselle aikaa levähtää.
Minulla on hyvin voimakas sukurasite kilpirauhasongelmista, varsinkin struumasta.
Paino on normaali/hoikka.Vähän pistää välillä kaulaan, mutta ei niin kivuliaasti kuin ennen.Olen myös pirteämpi ja oma-aloitteisempi.Ennen nukuin hillittömiä määriä. - huolestunutolen
kilpirauhannaleena kirjoitti:
arvot olivat normaalin alapäästä, mutta en kärsikään vajaatoiminnasta pelkästään vaan nimenomaan liikakasvusta, ja sen aiheuttamasta kivusta.
Kun otan hormoonin suun kautta, annan rauhaselle aikaa levähtää.
Minulla on hyvin voimakas sukurasite kilpirauhasongelmista, varsinkin struumasta.
Paino on normaali/hoikka.Vähän pistää välillä kaulaan, mutta ei niin kivuliaasti kuin ennen.Olen myös pirteämpi ja oma-aloitteisempi.Ennen nukuin hillittömiä määriä.Miten sulla huomattiin tuo liikakasvu? otettiinko ultra?
itselläni kaula aina välillä "pullottaa" toisina päivinä näyttää taas pienemmältä... koko ikäänkuin vaihtelee..
kuinka nopeasti nostit annoksen 3x25mikrogrammaa 4:ään tablettiin?
- huolestunutolen
mulla on just toi 2x25mikrogrammaa koelääkityksenä ....arvot siinä rajoilla, että onko kilpirauhasen vajaatoimintaa.
ja paino on alkanut nousta.. kasvot turpoaa edelleen (niinkuin ennen lääkitystä..) ja tosiaan painon nousua ei pidättele mikään.
varmaan olisi annoksen noston paikka?
tsh on kyllä laskenut, mutta t4v on ihan alarajalla. - kilpirauhannaleena
onko sinulla muita oireita kuin lihominen?
Luulisin että tarvitset korkeamman annoksen, jos paino vaan nousee.Oletko muuten terve?
Itselläni kilpirauhanen oli kipeä liikakasvusta, eikä 2x25 mikr.g. tuntunut auttavan.Nostin annoksen 3x25, ja sitten 4x25 omin päin ja kipu kaulasta katosi, sekä voin muutenkin paremmin.
Jos et uskalla omin päin kokeilla, kysy lääkäriltäsi, mitä mieltä hän on.Pienillä annoksilla pelataan kuitenkin. - huolestunutolen
Muita oireita on : hiusten voimakas lähtö, iho kauttaaltaan kuiva, lihominen, pöhöttyminen, sellainen kummallinen passiivisuus. onko sulla ollut kanssa tälläisiä oireita?
ennen tätä sairautta olin ihan eri ihminen..... hyvin hoikka, liikunnallinen, hyvä hiuksinen&ihoinen.... nyt ihan vastakohta!! huh.
huomenna ajattelin ottaa sen 4x25mikrogrammaa... nostaa annosta.
minkäalaiset lähtö TSH ja t4v sulla oli ennen lääkitystä?
hetkonen...liikakasvusta? oliko sulla vajaatoiminnan myötä tullut jotain sellasta vai siis...?- kilpirauhannaleena
siis kilpirauhaseni tuottaa juuri ja juuri tarpeeksi tyroksiinia, mutta että pystyisi sitä tarpeeksi tuottamaan, sen oli pikkuhiljaa kasvettava isommaksi ja sitten minua alkoi sattua kaulaan, koska rauhaselle ei oikein olisi lisää tilaa.
Kun otan osan hormoonista tablettina, otan samalla taakkaa pois rauhaselta.Kun sen ei tarvitse käydä ylikierroksilla, se ei enää kasva.Mummollani oli kaulassaan ison greipin kokoinen pallo...Se oli sitä aikaa.
Kyllä nuo oireesi kuullostavat todellakin vajaatoiminnalta.Sinuna kyllä kokeilisin hetken aikaa isompaa annosta.Tuskin siinä mitään menetät, kunhan lopetat heti, jos menet huonompaan suuntaan, mitä kyllä rohkenen epäillä suuresti. - kilpirauhannaleena
kilpirauhannaleena kirjoitti:
siis kilpirauhaseni tuottaa juuri ja juuri tarpeeksi tyroksiinia, mutta että pystyisi sitä tarpeeksi tuottamaan, sen oli pikkuhiljaa kasvettava isommaksi ja sitten minua alkoi sattua kaulaan, koska rauhaselle ei oikein olisi lisää tilaa.
Kun otan osan hormoonista tablettina, otan samalla taakkaa pois rauhaselta.Kun sen ei tarvitse käydä ylikierroksilla, se ei enää kasva.Mummollani oli kaulassaan ison greipin kokoinen pallo...Se oli sitä aikaa.
Kyllä nuo oireesi kuullostavat todellakin vajaatoiminnalta.Sinuna kyllä kokeilisin hetken aikaa isompaa annosta.Tuskin siinä mitään menetät, kunhan lopetat heti, jos menet huonompaan suuntaan, mitä kyllä rohkenen epäillä suuresti.Joo ultrassa todettiin ja koepalat otettiin, että voitiin poissulkea esim.syöpä.
Nostin annoksen korkeammaksi melko nopeasti, koska se ei tuntunut auttavan yhtään.Otin yhtenä päivänä 3x25 ja sitten 4x25.Kerroin tästä sitten reseptiä uusittaessa lääkärilleni, ja hän sanoi, että jokaiselle pitääkin kokeilun kauttaa löytää oikea annostus.
Oireesi kuullostavat aika pahoilta, joten jos olisin sinä ottaisin heti jo huomenaamulla 4x25.MUTTA en ole lääkäri, joten päätät tietysti itse :)
- huolestunutolen
Kiitos kiitos kannustuksesta!!
Juu, täytyy huomenna ottaa sitä 0,1 annosta ja katsella, että mihinkä päin se olo siitä menee. :) toivottavasti vaan parempaan!
saa nähdä vain kauanko siinä menee kun suurempi annos alkaa vaikuttamaan....- kilpirauhannaleena
tsemppiä sulle!Toivottavasti saat avun! :)
- huolestunutolen
Kiitos kovasti ja kaikkea hyvää myös sulle ja toiv. olo pysyy hyvänä!! :)
- hippihuijaa
Joskus myös vajaatoiminnan oireena saattaa olla lihominen tai liikatoiminnan oireena laihtuminen. Vajaatoimintaista voi ruoka kuvottaa niin paljon, että laihtuminen on voimakkaampaa kuin lihominen.
Tällaisissa tapauksissa Thyroxin voi nostaa painoa eli normalisoida kehon toiminnan. On muitakin, jotka ovat aluksi lihoneet ja sitten ehkä hoikistuneet. Voi myös olla, että annos on liian matala. Varsinkin, jos t4-v on alarjalla. - huolestunutolen
t4v on tällä hetkellä 12
eli aika alarajoilla mennään sen suhteen.... t3v on myös 3.6.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892638Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031668- 1161600
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641222Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 45867
- 64864
- 61835