Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

pitkittyneet aurat ilman särkyjä

lellukka1976

eli, onko täällä kohtalotoverita, joilla "hirttää" aurat kiinni, ja elämä on yhtä puutuilua, tuntohäiriöitä, voimattomuutta, osittaisia halvauksia, väsymystä ja maitohapolle menoa? tätä siis kestää 1-8vkoa putkeen, ja toipuessa menee useampi viikko? näihin ei kuulu päänsärkyä, ekä sahanlaitoja, erillaisa näköhäiriöitä kyllä ja muisti on ihan olematonta...
estona nyt triptyl50mg...
kiva ois kuulla muista kohtalotovereitsa?

19

1625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bc

      Ihan samanlaista täälläkin.Viikkoja ja jopa kuukausia voi olla juuri näitä samoja oireita.
      Itselläni kylläkin voi olla myös näitä päänsärkyjaksojakin samalla tavalla.
      Sitten on näitä vuorokausirytmisiä(oma nimitykseni) oireita. Elikä vaikka kahdenviikon aikana tulee suurinpiirtein samoihin aikoihin vuorokaudesta tiettyjä samoja oireita. Esim. alkaa särkeä oikean silmän takaa ja tulee kuvottava ja sekava olo ja sitten sama toistuu seuraavina päivinä suurinpiirtein samaan aikaan.
      Muistamattomuusjaksoja samalla tavalla. Muutamia päiviä,että kaikki tavarat jää millon mihinkin tai sitten yhtäkkiä ei muista yhtään mitä kokopäivänä on tehnyt. Tai sitten sellainen jakso,että kaikki puhe on vähäväliä tavut sekaisin,eikä löydä oikeita sanoja. Elikä itselläni ei pidä paikkansa mitkään ns.72h:n jaksot.

    • lellukka1976

      ok, meit' on siis muitakin :/ onko sulla mitään lääkitystä? musta kun tuntu jo välillä, että olen yksin koko maailmassa ihme vaivojeni kanssa, normi päänsärkyjä yms .tuntuu ihmisiltä löytyän kyllä, mutta näitä muita, jotka myös invalidisoi koko elämää, kun ei koskaan voi tieää, milloin on migreeni päällä jotta arvaako tässä lähteä ratsastamaan tai uimaan kun yks kaks voi halvat ajonkin raajan.... ihan suolesta?

      • tt

        Kauan sulla voi toi halvaus kestää? Mä oon monta kertaa saanu kans noita. Inhottavia just, jos tulee hevosen selässä. Kun tosiaan ei aina satu päähän.
        Jalka menee vähän voimattomaksi.
        Oon kaksi kertaa pudonnu hevosen selästäkin sen takia.


    • bc

      On ollut monenlaista. Kaikki mahdolliset on kokeiltu. Beetasalpaajat,verenpainelääkkeet,särkylääkkeet ja aikamonia epilepsialääkkeitä. Natriumvalproaatti oli jossain vaiheessa parhain,mutta en pystynyt sitä kovin kauaa käyttämään sivuoireiden takia. Joistain beetasalpaajista on on ollut jonkunverran apua.
      Niissä on vain itselläni se harmi,että aiheuttavat unettomuutta ja painajaisunia ja tästä syystä oireet sitten taas pahenevat.
      Epilepsiana myös hoidettiin ja eikä sekään ollut hyvä asia. Tällähetkellä diagnoosi basillaarimigreeni. Olen niin monia lääkkeitä joutunut kokeilemaan,että olen tullut jotensakin immuuniksi koko lääkkeille. Maha ja suolisto ei tunnu kestävän enää ja olen yrittänyt sinnitellä vaan. Lääkkeiden sivuoireet ovat yhtä kamalia kuin migreenin oireet,joten eipä mitään hyötyä.

    • yv

      Kannattaisi varmaan kokeilla ruokapohjaisia ravintolisiä. Meidän perheessä migreenistä päästiin niillä.
      Itselleni hain alunperin ravintolisistä apua nivelvaivoihini, mutta jonkin aikaa niitä käytettyäni huomasin migreeninkin hävinneen. Sitten tyttärelläni alkoi migreeni ja hänkin pääsi siitä näiden ruokapohjaisten ravintolisien avulla.
      Käytämme mm monivitamiinivalmistetta, omegaa, kalsium-magneesium-D-vitamiini valmistetta sekä maitohappobakteereita. Ja nämä siis eivät ole kemiallisesti valmistettuja ja ruokapohjaisia. Jos haluat näistä lisätietoja voit laittaa minulle sähköpostia osoitteeseen [email protected] niin voin kertoa lisää.

    • lellukka 1976

      bc; oletko käynyt missään tutkimuksissa että kyseessä varmasti on migreeni? itselläni takana kahden vuoen mittaiset tutkimukset neuron puolella, koska ensin epäiltiin ms tautia... no kun sitä ei löytynyt, tyydyttiin dg migreeni...
      Oletteko huomanneet mielialanvaihteluja tms. ennen migreenin tuloa tai sen aikana? itselläni hankalaa, kun en tiedä milloin o migreeni päällä ja milloin ei, kun tuota päänsärkyä tms. normaalia ei ole.. saattaa vaan puutuilla paikat tai tulla kummia tuntohäiriöitä.. mielialan vaihteluita on, ja välillä olen aivan HIRVEÄ!!!! kiihdyn nollasta sataan alta aikayksilön, pinna siis menee ja kun suutun en pysty normaaliin tapaan hillitsemään itseäni, vaan suusta tulee ihan kamalaa tekstiä jopa lapsilleni :( tähän myös kuuluu puheen epäselvyys, siis ei mitään tolkkua lauseissa ja kirjoittaminenkin on hyvin hankalaa, hirveä uupumus päällä ja tuntuu etten kuule kunnolla ja omakin puhe on epäselvää mokellusta... ja sekös vasta suututtaakin, kun yritätä karjua pääpunaisena jostakin asiasta ja et saa ilmaistua itseäsi niinkuin haluaisi :(

      • väsynytväsymykseen

        Kuulostaa kuin lukisi omasta elämästä. Nyt pitäisi ottaa Topimaxia estolääkkeeksi. Mietin mitähän ideaa siinä on kun sivuvaikutukset on ihan hirveitä. Mitenköhän sitä jaksaa siten tuon uupumuksen kanssa ja morkkiksen kun tulee mukavia kilareita turhasta. Nytkin tuntuu että kyyneleet silmissä, kun ei vaan jaksa. Takana siis kohta viiden päivän on off migreeni.


      • tt
        väsynytväsymykseen kirjoitti:

        Kuulostaa kuin lukisi omasta elämästä. Nyt pitäisi ottaa Topimaxia estolääkkeeksi. Mietin mitähän ideaa siinä on kun sivuvaikutukset on ihan hirveitä. Mitenköhän sitä jaksaa siten tuon uupumuksen kanssa ja morkkiksen kun tulee mukavia kilareita turhasta. Nytkin tuntuu että kyyneleet silmissä, kun ei vaan jaksa. Takana siis kohta viiden päivän on off migreeni.

        Mä kokeilin kanssa Topimaxia. En osannut sanoa, että toimiko se, kun söin kahta muutakin estolääkettä. Ei tiennyt, että mikä oli migreeniä ja mikä lääkkeen sivuvaikutusta. Välillä tuntu, että toinen lääke poistaa toisen oiretta.

        Sen kyllä huomasin, että jos migreenissä on huono muisti. Niin vielä huonommaksi se meni Topimaxista.
        Tällä hetkellä syön Gabrionia vain. Siinä on ollut kaikista vähiten sivuvaikutuksia.
        Ja b-vitamiinia lisäksi.
        Sitten en tiedä enää, että mitä kokeilla. Loppuu lääkkeet.


    • bc

      Kaikki mahdolliset tutkimukset on tehty. Ehkä minua on tutkittu enemmän kuin tavallisia migreenipotilaita,koska diagnoosina oli yli 10-vuotta ohimolohkoepilepsia.Ja tästä syystä kaikki mahdolliset epilepsialääkkeet on kokeiltu.
      Aivosähkökäyrä on aina ollut poikkeava ja tästä syystä ja oireet huomioiden ottaen pidetty epilepsiana.
      Epilepsiassa ja migreenissä voi kai sitten olla niin samoja oireita. Mangneettikuvatkin on otettu,joten ms-tautikin on pois suljettu.
      Kyllähän tässä migreenissä voi just olla ns.psyykkisiä auroja ja jos ne just jää päälle,kuten muutkin aurat,niin voihan olla juuri tuota mainitsemaasi kiihtymistä. Itselläni tietysti stressikin tekee kaikenlaista ja pahentaa migreeniä.
      Joskus on tavallaan aurana voimakas hetkellinen pelon tunne,jolle ei löydy mitään syytä tai tietty hajutuntemus,jotka kestävät ehkä sekunnin kaks.
      Kurjinta on joskus kaupassa loisteputkivaloissa kun alottaa jonkun tutun kanssa puhee ja sitten tulee ihan poissaoleva olo ja sanat menee sekaisin ja ihan epämääräinen olo.
      Ikää on kuitenkin jo niin paljon,että on oppinut hyväksymään itsensä ja kun tietää mistä nää oireet johtuu. Olen ajatellut,että ne ovat tavallaan mun "luonnetta" ja kun tietää,että niitten kanssa saa elää loppu elämänsä.Ellei sitten tuo ihana vaihdevuosiaika toisi jotain helpotusta.

    • tt

      Mulla kanssa aurat pitkittyy. Sahalaidat on silmissä joka päivä. Lievää päänsärkyä saattaa tulla. Tai sitten saattaa tulla näitä halvauksia ja puutumisia.
      Voimat lähtee toiselta puolen. Puhehäiriöitä,lukihäiriöitä.
      Joskus tulee kumma olotila, kun ei ymmärrä mitä ihmiset puhuu.


      Sitä olen kanssa miettinyt, kun tulee kohtaus niin mulla saattaa nousta lievä kuume.
      Se tulee yleensä silloin, kun aurat on ollut monta päivää putkeen.
      Niin sitten tulee isompi/rajumpi kohtaus. Kivut kestää monta päivää tai viikkoa joka paikassa.
      Noi rajoittaa elämää niin paljon. Ei voi tehdä mitään täysillä. Jos innostut tulee kohtaus.Jos naurat liikaa niin sitten tulee jätti kohtaus.
      Olenkin kieltänyt kavereita naurattamasta liikaa.
      Ehkä ne loppuu joskus, toivottavasti.


      Estolääkkeitä on tullut kokeiltua vaikka kuinka paljon.
      On tullu kokeiltua fysioterapiaa, hierontaa, hermoratahierontaa.

    • ikimigu

      lohduttavaa kuulla, että muitakin, jotka elää tätä migreenielämää. mul on kolminkertainen esto (lamictal 150, atacand 8 ja triptyl mite x 2), joo, apuakin ollut lääkityksestä, kun en enää kävele pitkin seiniä ja muistikin palaillut, lähes työkykyäkin välillä ollut. kohtauslääkkeiden käyttö hankalaa, kun ei tiedä minä päivänä auraoireet oikeestaan alkoivat..... yhteen aikaan söin triptaaneja kuin leipää, nyt oon hyllyttänyt kohtauslääkkeet minimiin, sinnittelen mielummin ja sit ensiapuun kun menee sietämättömäks. avh-riskin vuoksi aurallinen migreeni ikävä, ei kannata jäädä järistyksen kanssa kotiin. puhe- ja muistihäiriöt ovat sosiaalisesti ikävimmät.

    • tt

      Mullakin meni alkuun välillä kolmea eri estolääkettä päällekkäin. Nyt vain yhtä. Ja kohta alkaisi uusi kokeilu. Saa nähdä, että miten toimii.
      Mä en saa syödä ollenkaan triptaaneja. Ehdottomasti kielletty.
      Joistain särkylääkkeistäkin saattaa migreeni pahentua.
      Mulla kans toi muisti on välillä ihan olematon. Saatan miettiä vaikka, miten joku sana kirjoitettiinkaan tai sanottiin...tulee ihan hölmöläisen olo.

      Mä menen aika harvoin ensiapuun, kun ei sieltä saa semmoisia lääkkeitä, että nämä loppuisi. Silloin, jos tulee paha halvaus, niin sitten täytyy mennä.
      Mulla yleensä tulee yöllä noita pahempia kohtauksia. Monesti menee taju, niin ei siitä pääse mihinkään lähtee. Se pääkipu on silloin todella kovaa. Tuntuu että takaraivo räjähtää.

      Töissä olen kärvistellyt vain. Sanon kyllä jos olo sen mukainen, että nyt täytyy kovaa lähteä kotiin. Ennen ku kohtaus iskee.
      Yritän vain välttää laukaisevia ärsykkeitä. Mikä ei aina ole helppoa.

      Mulla yleensä talvella migreeni pahentuu. Aurat vaikeentuu. Toivottavasti ei tule yhtä kylmää talvea kuin viime talvi.
      Oli se kyllä nyt kesälläkin kauhea, kun oli niin kuuma.

    • lellukka 1976

      hitto... äärettömän nolo ja kummallinen juttu sattui tässä sunnuntaina.. toimimme mieheni kanssa tukiperheenä ja tuki-lapsi oli meillä viikonloppuna. sunnuntaina vein lapsen kotiinsa ja pihassa äitinsä kanssa juttelin,istuin autossa. Yritin selittää,että poimin terassin lattialta lapsen avimen, kun sanat meni aivan sotkuun, änkytin ja tilttasi päässä, havahduin kohta hulluun ajatukseeen, että mun pitää puhua eikä tollottaa!!!! eli joku oikonen kävi, ja näkö jäi päälle ja olin hetken ihan pysäkillä. no sit ajatuksena jatkaa tätä änkytystä ja sanojen sekamelskaa selittämällä ,että taitaa olla taas kova migreeni päällä, niin sanoinkin että mulla on kamala krapula siksi tästä puhumisesta ei tule mitään!!!!! ja kun olo oli aivan pöllähtänyt ja suti ihan tyhjää, yritin kyllä paikata tuota sanomaani, mutta ei tainnut kyllä mennä yhtään sen paremmin.... voi vittu!!!! mitähän mahtoi äiti ajatella... onks tommoset tiltitki migreeniä?? mulla ei siis mitään muuta oireitta kun sekavuus päässä tai sanavarastossa siis, ja muutenkin hieman outo olo

      • ...

        Kovin tutulta kuulostaa nuo. "Pitkät" jää päälle, eikä tajua mitä joku puhuu. Tai saattaa kesken lauseen tulla off-nappi päälle.
        Olin kerran kans neurologilla, kun tuli "oikosulku" päähän. Piti paperiin kirjoittaa jotain.Kysyin varmaan kolme kertaa, että mitä piti tehdä. Hän kysyi, että menenkö aina noin sekaisin migreenissä.
        Ainakin tähän mun migreeniin kuuluu sekavuuskin...ja sanat katoaa..Ai että on tyhmä olo sen jälkeen.
        Niin ja vielä, että aina ei välttämättä tule päänsärkyäkään.


    • lellukka1976

      joo, mulla ei sitä päänsärkyä ole ollut oikeestaan koskaan. auroja vain ja tosiaan niitä mega pitkiä sellaisia...

    • näköauroja

      täällä kanssa yksi auraoireista kärsivä, mulla puutumisia, pelkokohtauksia, ajatusten kangertelua. kerran jäi näköaura päälle niin että väreilyä oli pitkään. nyt ollut helpompi kausi, mennyt kuukausikin ilman migreeniä mikä johtuu vain rennommasta elämäntilanteesta

      • tt

        Mulla on kans noi sahalaidat silmissä kokoajan. Ei häviä millään. Enkä viitsi aina ottaa mitään särkylääkettäkään. Kun välttämättä ei tule mitään kovaa päänsärkyä, jos ollenkaan.
        Ja sitten saattaa kans noi puutumiset tulla. Tai voimattomuus/lievä halvaus.

        Sitten jos rupeaa tietyllä tavalla sattuu päähän, niin sitten häviää tunto.
        Ja käsi ei tottele.. kerran jäi sormet oven väliin, eikä tuntunu missään.
        Ootteko huomannu yhtään, kun on kunnon aura vaihe päällä, että on enempi tapaturma altis?
        Mulla tulee joskus semmoinen kömpelö olo.. ja kaikkea sattuu.
        Varsinkin kun on enempi näköhäiriöitä.


    • boller

      miten nuo sahalaidat silmissä näkyvät? onko aina katsee mukainen vai tuleeko josatkin tietystä asiast?

    • OptikusNeuriitti

      Onko teillä ollu kellään näköhemon tulehdusta joka liittyis migreeniin? Että tutkimuksissa ei löytynyt mitään ms-tautiin liittyvää? Mulla on välillä kivuton migreeni, välillä tulee sahalaitoja silmään ilman kipua, ja erilaisia puutumisia ja lihasjäykkyyttä (kilpirauhasen vajaatoimintaan liittynee, koska ollut jo yli 10 vuotta, olen nyt 26v ja sairastan melko pahaa vajista). Nyt jouduin tutkimuksiin kun näkökentästä sumeni osa yli viikoksi ja värinäkö heikkeni, NH:n tulehdusta epäillään ja sitä kautta siis ms-tautia.

      Enkä tietenkään satu olemaan nainen ja Etelä-Pohjanmaalta, enpä... Koitan silti vielä toivoa että tää olis jotain migreenityyppistä, verenkiertohäiriö, tai vaikka aivokasvain, kunhan ei ms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2228
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      49
      1926
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      74
      1625
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1588
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1492
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1393
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1352
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1311
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe