Analyysi liian kuvailevaa

Haastatteluanalyysi

Heippa! Olen tekemässä graduni analyysiosuutta; analysoin tekemiäni kymmentä haastattelua sisällönanalyysin avulla. Tuntuu vaan, etten saa analyysiini terävyyttä. Tuntuu, että vaan referoin, mitä haastateltavat ovat sanoneet. Toki vedän yleisiä linjoja haastateltavien sanomisista, mikä niissä on monille yhteistä jne., mutta tuntuu, että siihen tämä minun "analyysini" jääkin. Teoriaakaan en saa analyysiini kovin paljon upotettua (teoriaosuus minulla on tosin erikseen). Muilla samankaltaisia ongelmia aineiston analysoinnissa?

2

464

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nasu+28

Ihan kuin itse kirjoittamaani tekstiä, erityisesti kun analyysimetodi ja haastattelujen lukumääräkin täsmäävät! Olen kamppaillut nyt saman ongelman kanssa reilun vuoden (teen gradua työn ja aikaa vievän harrastuksen ohella) ja valoa ei ole näkynyt tunnelin päässä juurikaan. Palautetta aiheesta olen saanut ohjaajaltani monta kertaa ja muuttanut tekstiä ja pyrkinyt saamaan siitä analyyttisempaa, tavoitetta kuitenkaan kunnolla saavuttamatta.

Olen jättämässä graduni arvosteluun ensi viikolla nyt käyn sitä läpi tehden korjauksia ja koettaen muuttaa tekstiä luettavammaksi. Koko graduprosessi on kohdallani ollut todella hankala ja kestänyt reilu kaksi vuotta. Tästä täyspäiväistä gradun tekemistä on ollut n. 7 kuukautta, joten olen laittanut panoksia mielestäni aika paljon, mutta siitä huolimatta työ ei ole alkanut elää.

Nyt olen analysoinut sitä, mikä on kaiken taustalla ja ainakin analyysivaiheen hankaluuksia selittäväksi tekijäksi olen löytänyt teoreettisen viitekehyksen ongelmat. Toisin sanoen, on vaikea tehdä kunnollista analyysiä, kun ei tiedä mitä etsii. En ole teoriaosuuteni perusteella saanut muokattua selkeää viitekehystä, johon pystyisin datan perusteella vastaamaan. Gradussa kun kaikki vaikuttaa kaikkeen, niin jos joku osa ei toimi, niin todennäköisesti muutkaan osat eivät toimi. Tällä hetkellä vain harmittaa, kun tietää kuinka paljon aikaa työhön on mennyt, mutta lopputulos ei ole kaksinen. Toivoisin vielä oppivani prosessista sen miten asian olisi voinut tehdä paremmin tai dataani analysoida siten, että se olisi muodostanut selkeän vastauksen. Voimani ovat työn suhteen vain niin lopussa ja itsetuntoni alhaalla, että näen parhaaksi ratkaisuksi palauttaa työ. Vähän kyllä tekisi mieli harjoitella tutkimuksen tekoa lisää, jotta oppisi siinä paremmaksi. :)

• :::Aloittaja:::

Huh, graduprojektisi kuulostaa kyllä ihan omaltani, lukuun ottamatta sitä, että itse olen tehnyt gradua vähemmän aikaa mutta täyspäiväisesti. Minullakin teoreettinen viitekehys on vähän kehno. Ohjaajan mukaan ongelma piilee siinä, ettei se ole tarpeeksi TEOREETTINEN. :D

Itsekin aion vain palauttaa työn arvioitavaksi - juurikin voima- ja itsetunto-ongelmien vuoksi - vaikka tiedän, ettei siitä kaksista arvosanaa tulekaan. Mutta toisaalta itse en tähdännytkään mihinkään huippuhyvään arvosanaan, joten siinä mielessä pettymys ei ole niin kova.

Jos muistat, niin kerrohan täällä sitten, minkä arvosanan työstäsi sait. Ja hei, koetetaan ajatella, että pääasia että saadaan gradut tehdyksi! Niin monella jää kokonaan roikkumaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      117
      5935
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3863
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3285
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      468
      2719
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      268
      1730
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1403
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1396
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1346
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      156
      1272
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    Aihe