ONKO KESKIARVO 139/92 hyva vai paha???? ahistaa.

tyttoliiiniii222

Eli mulla oli toi 24-h verenpaine mittari. Stressasin sen ajan melkein koko paivan, ja olen muutenki tosi stressaavaan tyyppia ja ahistu/paniikkihairio vaivannu monta vuotta. Laakarilla ollessa aikasemmin verenpaine heitelly huimasti, siks toi koe tehtiinkin. Mut useamman kuin yhen mittauksen jalkeen aina laskenu sinne normaalillemalle puolelle eli alle 135... Yon keskiarvo oli kuulema 135 jotain.. mut ma herasin joka tunti ku se kone mittas mun paineen ja saikahdin sita kans millon pulssi nousi, tunsin sen, ja mua ahisti kauheesti se paivisinkin ku tarkkailin vaan lukemia. Eli en siis nukkunu kunnolla yolla ollenkaan. Mua nyt ahistaa et onko toi sit korkee vai ei, ku paperissa luki et lievasti kohonnut mutta merkitty etta nauhan laatu huono... se tais yhessa vaiheessa lipsua liian alaskin kasivarteen... En tiia mita ajatella, pelottaa vaan, ma taijan reagoida kovasti paineen nousulla kaikkeen :/ miten saisin itteni rennommaks???Ja olen vasta 25. nainen :(
Auttaisko beetasalpaajat, mulla on aikasemminki ollu ne kaytossa mut lopetin ku alko ahistaa kurkkua. Mut annettiin nopeeseen pulssiin ja hermostuneisuuteen siis. Alentaako ne tota painetta? Entas liikunta? Liikun aika paljon, mut en mitaan hirveen raskasta liikuntaa harrasta missa hiki valuis, kantsiskohan alottaa jos auttais. Kavelen paljon, tai no kohtuupaljon ehka n. 4 kertaa viikossa semmosia 1-3km lenkkeja. Liian vahan???

8

365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paljon mittaileva

      Keskiarvosi on vähän pahan puolella, mutta ei paljoa. Alapaineen ideaali arvo olisi alle 80 eli se on vähän koholla. Yläpaine vielä menettelisi, mutta saisi kyllä sekin olla mieluumin tuolla 130 paikkeilla, vaikka allekin, jos ihan ideaaleja arvoja haluaisit.. ihanteelliset arvot olisiva alle 120/80.

      Oletko nähnyt ne vuorokausikäyrät eli oliko nyt niitä heittoja paljonkin, siis vuorokauden aikana, siis keskiarvothan eivät kaikkea kerro.

      Mutta "no hätä", eivät paineesi siis mitään hurjia ole. Ja en siis ole lääkäri, vain omia mielipiteitäni kirjoittelen...

    • 8jjjjj

      Mutta vaikuttaakos siis tuo kokopaivainen jannittaminen ja ahistus tuloksiin??

      Ja se etta en saanu yolla nukutuksi eli tuli valvottuakin... sen mittarin takia.

    • 8jjj88

      Eli koko homma tassa:

      alkumittaukset 'vanhanajankoneella' aloitettaessa 140/99 jolloin sydan loi yli sadan ku jannitin niin... ja tolla monitorilla 146/100

      Hereilla Unessa
      Keskiarvo systolinen 141 135
      keskiarvo diastolinen 99 71
      keskiarvo pulssi 95(jannitin siis tosiaan) 76

      viitearvot hereilla 140/90 ja unessa 125/80
      josta hereilla systolinen oli 55% yli tuon viitearvon ja unessa 56%
      diastolinen hereilla 90% ja ja unessa 22% yli... en kylla ole varma pitaako noin tuota lukea.. vai miten.

      Ja sitten lukee et abnormaali, verenpaine laskee pulssi yolla unen aikana jonkinverran, pieni kohoaminen paineessa heraamisen jalkeen, ja kohonnutta ja vaihtelevaa painetta aamutuntien aikana. ????

      Kommentti: Lieva pysyva verenpaine jossa laajoja vaihteluita ????

      Mutta eikos verenpaine vaihtele paivan mittaan? Mina myoskaan en pakosti aina oikein kirjottanut etta miten olen tekemassa kun niin tyhma olin... jos vaikka kavelin ekaks ylamakee pitkan matkan niin sit ku se pumppasi se mittari niin seisoin silloin bussipysakilla ja taisin kirjottaa etta ''seison''... upsista teinkohan vaarin sitten???

      Ja yolla tosiaan herailin ja panikoin sen laitteen kanssa ku puristi mun kasivartta ja paivalla stressasin enempi ku pelotti et se puristaa kovasti taas :/

    • tytto3999

      Eli koko homma tassa:

      alkumittaukset 'vanhanajankoneella' aloitettaessa 140/99 jolloin sydan loi yli sadan ku jannitin niin... ja tolla monitorilla 146/100

      Hereilla Unessa
      Keskiarvo systolinen 141 135
      keskiarvo diastolinen 99 71
      keskiarvo pulssi 95(jannitin siis tosiaan) 76

      viitearvot hereilla 140/90 ja unessa 125/80
      josta hereilla systolinen oli 55% yli tuon viitearvon ja unessa 56%
      diastolinen hereilla 90% ja ja unessa 22% yli... en kylla ole varma pitaako noin tuota lukea.. vai miten.

      Ja sitten lukee et abnormaali, verenpaine laskee pulssi yolla unen aikana jonkinverran, pieni kohoaminen paineessa heraamisen jalkeen, ja kohonnutta ja vaihtelevaa painetta aamutuntien aikana. ????

      Kommentti: Lieva pysyva verenpaine jossa laajoja vaihteluita ????

      Mutta eikos verenpaine vaihtele paivan mittaan? Mina myoskaan en pakosti aina oikein kirjottanut etta miten olen tekemassa kun niin tyhma olin... jos vaikka kavelin ekaks ylamakee pitkan matkan niin sit ku se pumppasi se mittari niin seisoin silloin bussipysakilla ja taisin kirjottaa etta ''seison''... upsista teinkohan vaarin sitten???

      Ja yolla tosiaan herailin ja panikoin sen laitteen kanssa ku puristi mun kasivartta ja paivalla stressasin enempi ku pelotti et se puristaa kovasti taas :/

    • 8jjjj

      Ja tanaan menin laakarille mittaa verenpaineen niin oli 150-160 ja pulssi oli yli sadan ku niin jannitti. Miten ihmeessa voin rauhoittua ja saada edes oikean luvun???? :( En enaa uskalla menna.

      Laakari sanoi et katos nain kavi ku et syo laakkeita ja sanoi et tuossa raportissa oli viela kohtalainen mut enpas syony sillon laakkeita vaan stressin vaan. Ahistus painaa, ja mulla on takykardiaa... voiko siitaki pelkastaan nousta paineet jos vuosia on jannittanyt turhia?

      • paljon mittaileva

        No hommaa nyt edes kotiin verenpainemittari ja mittaile sillä... Voit sitten näyttää lääkärille omatkin tuloksesi. Kyllä lääkäri ymmärtää silloin, että olet kova jännittäjä.

        Ja jännitys todellakin nostaa verenpaineita eli yksittäisissä mittauksissa voi olla suuriakin eroja pelkästään jännittämisen vuoksi. samoin liikunta vaikuttaa (rasitus) kovstikin paineisiin ja niin pitääkin olla. Paineiden muutokset rasituksen aikana ovat ikääänkuin elimistön oma keino hoidella kehon hyvinvointia.

        Mikset syö lääkkeitä, jos niitä sulle on määrätty. Ei ne auta syömättöminä. Eipä tosiaan voinut lääkäri muuta sanoakkaan, kuin "näin kävi, kun et syönyt...". Vai tykkäätkö sittenkin kiusata itseäsi tuolla ylenmaallisella jännittämisellä ja sen myötä kehosi ylämääräisellä kuorl´mittamisella?

        Siis ihmetteln vaan... ehkä sulla on hyvät perusteen.

        Muuten miksi täällä on eri nimimerkeillä suunnilleen samat kirjoitukset? Onko ne eri henkilöitäkin ja kenellekköhän minä esim. nyt vastailen?


    • n883333d

      No upsista tuli viestit tuplana... sori.

      No siis laakari sanoi siita eilisesta mittauksesta... mika oli siina 150 paikkeilla etta ''nain kavi ku et syo laakkeita'' etta katos kuinka paljon matalempi oli kun soit niita..(raportti joka oli 139/92) MUTTA EN SYONYT niita laakkeita tuon 24 h mittauksen aikana! Siita laakari hiljeni sitten... ja sanoi etta ehka saan beetasalpaajat. Mulla on aikasemmin ollu ne kaytossa ja auttoi sydamentykytyksiin mut piti lopettaa ku alkoi ahistaa kurkkua.

      Siis taa kamala ahistus & jannitys pitais saada jotenkin kuriin, ja turha pelko mittauksesta, ei siita vaan tuu enaa yhtaan mitaan... :/

      Aattelin et jos mulla kotona ois mittari niin mittailisinko sit aina sita painetta... ehka mittailisin liikaa, mut miten muuten saan selville oikean luvun... ?


      Ja verenpaine laakkeita en syo koska mulle maarattiin niita aikaisemmin jopa niin vahvoja kuin 40mg, ja jalat meinas menna alta, huippasi tosi kovasti ja meinasin yolla pyortya. Niin etta SEN TAKIA. Ja 3 laaketta koitin mutta mitkaan niista ei laskenut laakarin mittaamaa painetta alemmas, se oli aina korkeampi. Valilla palasi normaaliksi kun oikein rauhoitun, niin eiks tuo kerro jotain et jannitys takana jos ei laakkeet tehoo? Kaikki muukin testattu on kokeilla. Entas uniapnea??

    • paljon mittileva

      Minulla on verenpainelääkitys käytössä. Silti aina vastaanotolla paineet ovat taivaassa, etenkin yläpaine. Ja siksi minulla on nimenomaan kotimittari käytössä, jotta lääkärikin näkee sen todellisen tason. Just viimeski keskusteltin siitä, että vastaanotolla mitattujen arvojen persuteella ei minulle voi mitään verenpaienlääkkeitä määrätä, koska ero normaaliin on niin valtava. Esimerkkinä vaikak vastaanotolla yläpaine 190 ja tunnin päästä kotona 125.

      Mutta minulla ei olekkaan mitään ahdistusta tai paniikkireaktioita, joten siten tilanne on kohdallani ihan toinen. Tuo valkotakkihypertensio on kyllä sitäkin selvemmin.

      Eikä minulla ole mitään sydämentykytyksiäkään, että noihin en osaa mitään sanoa edes.

      Mistä päin maailmaa muuten kirjoittelet, kun sulta näytää nää skandit puuttuvan? Iahn senkin takia kyselen, että sikäläisiin hoitokäytäntöihin en ota mitään kantaa, sanoisin vaan, että ei sun kait muu auta kuin noudattaa saamiasi lääkärin ohjeita, lääkärin, jolla on sinusta kaikki tiedot.

      Täältä netistä voit saada vaikka millaisia vastauksia eivätkä ne välttämättä auta sinua, tuovat vaan lisää hermoilua ja stressaantumista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6063
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2556
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2063
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe