Moottorin vuoto

puolityhmä

Sisäperädiesel on alkanut kuluttaa makeapuolelta jäähdytysnestettä. Koska pilsissä eikä missään moottorin ulkopuolella onäy mitään, niin eikös ainoa syy tuohon ole se että lämmönvaihdin (merivesi/makeavesi) on alkanut vuotaa ja glykoliseokset menee meriveden kanssa pakoputken kautta pihalle?

15

2080

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehdotus

      Kannentiiviste?

    • Itsellä juuri vaihtimen kautta, tosin lisäksi yli tunnin ajon jälkeen merivesi pääsi järjestelmään ja tulvi paisuntasäiliöstä yli.

    • puolityhmä

      Mulla paisuntasäiliön pinta pysynyt koko ajan samoissa.. ja väri punaisena. Varmaan homma moottorin mallista kiinni, ehkä mulla ei pukkaa painetta merivesipuolelta joten vuoto menee meriveteen päin.

      Miten toi kannentiiviste voi vaikutaa ? Ai että menee pyttyihin makeavesi vai moottoriöljyyn? Öljyn seassa ei ainakaan ole vettä

      • pytyttää..

        Niinhän se autossakin jäähdytysneste vajaantuu jos kannentiiviste valskaa, pyttyihin menee ja sitä kautta pakoputkesta maailmalle.


      • puolityhmä
        pytyttää.. kirjoitti:

        Niinhän se autossakin jäähdytysneste vajaantuu jos kannentiiviste valskaa, pyttyihin menee ja sitä kautta pakoputkesta maailmalle.

        Vielä yksi puolityhmä kysymys : jos vaihtoehdot on lämmönvaihdin ja kansipahvi niin voisiko aluksi koittaa sellaista lähinnä autoihin tarkoitettua nestemäistä jäähdyttäjän paikkausainetta? Sitten aineen toimiessa näkisi, jos vuoto on vaihtimessa.

        Ei huvittaisi ensimmäiseksi alkaa kantta purkamaan rivi-6-dieselistä....


      • pahvikanssa
        puolityhmä kirjoitti:

        Vielä yksi puolityhmä kysymys : jos vaihtoehdot on lämmönvaihdin ja kansipahvi niin voisiko aluksi koittaa sellaista lähinnä autoihin tarkoitettua nestemäistä jäähdyttäjän paikkausainetta? Sitten aineen toimiessa näkisi, jos vuoto on vaihtimessa.

        Ei huvittaisi ensimmäiseksi alkaa kantta purkamaan rivi-6-dieselistä....

        Jäädyttäjän paikkausaine ainakin toimi naapurin letukka-farmarin V8 paikkauksessa. Loppui nesteen hupeneminen siihen. Se ainakin sitten kertoo, oliko vika pahvissa.


      • Koita edes
        puolityhmä kirjoitti:

        Vielä yksi puolityhmä kysymys : jos vaihtoehdot on lämmönvaihdin ja kansipahvi niin voisiko aluksi koittaa sellaista lähinnä autoihin tarkoitettua nestemäistä jäähdyttäjän paikkausainetta? Sitten aineen toimiessa näkisi, jos vuoto on vaihtimessa.

        Ei huvittaisi ensimmäiseksi alkaa kantta purkamaan rivi-6-dieselistä....

        Laske se merivesipuoli kuivaksi, ja jos neste vajuu seisonnan aikana niin lämmönvaihdin vuotaa, jos neste vähenee vain koneen käydessä niin hikee saa pyyhkiä enemmän.


      • puoliviisas?
        Koita edes kirjoitti:

        Laske se merivesipuoli kuivaksi, ja jos neste vajuu seisonnan aikana niin lämmönvaihdin vuotaa, jos neste vähenee vain koneen käydessä niin hikee saa pyyhkiä enemmän.

        Terve, vielä jankkaan samasta asiasta.. nyt on vene jo kuivilla (työkiireitä...).

        Merivedet tyhjennetty koneesta lämmönvaihtimen kuoret jätin auki.

        Silti makeavesi jatkaa vuotamistaan !! Lämmönvaihdin EI vuoda, koska näkisin sen nyt paljain silmin (kts. kuva : ylempi pönttö, molemmat päätykappaleet irti)

        Ehkä olen nyt liian hätäinen, ei se pönttö vielä tyhjä ole. Kun korkin avaa, pinta on pari senttiä laskenut. Mutta se on laskenut seisoessa jonnekin koneen sisuksiin... Pitää kai tutkia räjäytyskuvista, voiko esim.olla sylinterikanteen alamäki, jolloin pikkuhiljaa valuu sinne tms.

        Mutta ehdotuksia kuunnellaan !

        http://www.boattest.com/images-gallery/photos/4.2mi.jpg


    • Volvosta ainakin saa vaihtimen helposti irti ja eikun kainaloon ja ämäriin. Painetta sisään, jos ei ole muuta, niin vaikka polkupyörän pumpulla. Vähän joutuu rakentaa adapteria mutta helpompaa kuin kannen repiminen.

      • puoli...

        Mulla sattuu olemaan MC, jossa veden- ja öljynlauhduttimet ovat "samaa rautaa" ja irroitustyötä on aika paljon... mutta toi edellinen meriveden-tyhjennys-vinkki on hyvä! Sillä tavalla näkee suoraan, tihkuukopilleistä glykolia kun on lauhduttimien kannet lisäksi avannut. Katellaan....


      • puolityhmä...
        puoli... kirjoitti:

        Mulla sattuu olemaan MC, jossa veden- ja öljynlauhduttimet ovat "samaa rautaa" ja irroitustyötä on aika paljon... mutta toi edellinen meriveden-tyhjennys-vinkki on hyvä! Sillä tavalla näkee suoraan, tihkuukopilleistä glykolia kun on lauhduttimien kannet lisäksi avannut. Katellaan....

        ...edelleen koko tämän kauden hupeni ajaessa glykoliseosta moottorin sisuksiin. Mutta viime aikoina olen huomannut, että käynnistettäessä tulee savua vetolaitteen pakoaukoista uimatasolta haistellessa selvä glykolin käry. Koska talvella lämmönvaihtimen pilleistä ei tullut glykolia, kait ainoa vaihtoehto on rikki mennyt kansipahvi / tai vielä pahempaa : haljennut sylinteriryhmä?


      • Yanmarilla
        puolityhmä... kirjoitti:

        ...edelleen koko tämän kauden hupeni ajaessa glykoliseosta moottorin sisuksiin. Mutta viime aikoina olen huomannut, että käynnistettäessä tulee savua vetolaitteen pakoaukoista uimatasolta haistellessa selvä glykolin käry. Koska talvella lämmönvaihtimen pilleistä ei tullut glykolia, kait ainoa vaihtoehto on rikki mennyt kansipahvi / tai vielä pahempaa : haljennut sylinteriryhmä?

        Ensi talvena voi riisua pillistön pois ja koeponnistaa sen. Upota koko pillistö pystyyn esim saaviin siten, että vesi on juuri ja juuri pillistön yli, sitten paineilmaa pilli kerrallaan pihistäjällä putkeen ja sormi alapäähän tukkeeksi. Paineen voimakkuuden oppii kokeilemalla, jo 1 bar paineella reikä löytyy. Jos on pieni reikä se ei välttämättä paljastu ilman paineilmaa, veden pintajännitys estää sitä tulemasta ilman painetta pienestä reiästä, esim talvella valumalla. Jos pillistössä ja O-renkaissa ei ole vikaa, pitänee vikaa hakea sieltä kansitiivisteen puolelta, jonka vaihto ei nyt niin ihme homma ole, ihmiset korjaamoissa niitäkin tekee. Alumiinikansi pitää plaanata ja venttiilit kannattaa samalla tarkastaa ja hioa


      • Yanmarilla
        Yanmarilla kirjoitti:

        Ensi talvena voi riisua pillistön pois ja koeponnistaa sen. Upota koko pillistö pystyyn esim saaviin siten, että vesi on juuri ja juuri pillistön yli, sitten paineilmaa pilli kerrallaan pihistäjällä putkeen ja sormi alapäähän tukkeeksi. Paineen voimakkuuden oppii kokeilemalla, jo 1 bar paineella reikä löytyy. Jos on pieni reikä se ei välttämättä paljastu ilman paineilmaa, veden pintajännitys estää sitä tulemasta ilman painetta pienestä reiästä, esim talvella valumalla. Jos pillistössä ja O-renkaissa ei ole vikaa, pitänee vikaa hakea sieltä kansitiivisteen puolelta, jonka vaihto ei nyt niin ihme homma ole, ihmiset korjaamoissa niitäkin tekee. Alumiinikansi pitää plaanata ja venttiilit kannattaa samalla tarkastaa ja hioa

        Jatkoa ed. yleensä sylinteriryhmä ei halkea, kuin erittäin laihan nesteen takia pakkasessa, silloinkin neste valuu pilssiin.


      • puolityhmä
        Yanmarilla kirjoitti:

        Ensi talvena voi riisua pillistön pois ja koeponnistaa sen. Upota koko pillistö pystyyn esim saaviin siten, että vesi on juuri ja juuri pillistön yli, sitten paineilmaa pilli kerrallaan pihistäjällä putkeen ja sormi alapäähän tukkeeksi. Paineen voimakkuuden oppii kokeilemalla, jo 1 bar paineella reikä löytyy. Jos on pieni reikä se ei välttämättä paljastu ilman paineilmaa, veden pintajännitys estää sitä tulemasta ilman painetta pienestä reiästä, esim talvella valumalla. Jos pillistössä ja O-renkaissa ei ole vikaa, pitänee vikaa hakea sieltä kansitiivisteen puolelta, jonka vaihto ei nyt niin ihme homma ole, ihmiset korjaamoissa niitäkin tekee. Alumiinikansi pitää plaanata ja venttiilit kannattaa samalla tarkastaa ja hioa

        ...mutta kun viime talvena tyhjensin merivedet koko koneesta ja lauhduttimista oli kannnet auki. Elikkäs pillit olivat esillä, jos niissä olisi reikiä, olisin selvästi nähnyt kun glykolia vuotaa jostain pillistä pilssiin...


    • Helpointa

      on varmaan lainata laite, jolla koeponnistaa jäähdytysjärjestelmä. Ja noissa taitaa olla yleensä mukana mömmöä jolla näkee tuleeko pakokaasut vesitilaan? Glykoli ei tee laakereille hyvää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe