talomme rakentuu metsään, jossa hieman loivaa rinnettä, mistä aloittaa jne.auttakee
miten teen metsään puutarhan
4
1346
Vastaukset
- amk
Metsän keskelle mekin muutama vuosi sitten rakensimme. Tontilta kaadettiin melkoinen määrä kuusia, mäntyjä ja jokunen koivukin. Suosittelen ainakin kaatamaan riittävästi puita, jotta saat valoa pihaasi (ja taloon). Kovasti riippuu omista toiveistasi pihan rakentaminen. Tahdotko siis nurmikkoa vai luonnonmukaisen pihan? Suuria istutuksia? Maasta rakennuksen tieltä kaivetut valtavat kivet siirrätimme "kasalle" talon lähelle. Siihen olen rakennellut suuren kivikkopuutarhan. Nurmikkoa ja muita istutuksia varten olemme tuottaneet suuret määrät hyvää multaa. Laskujeni mukaan sitä on nyt tuotu 5-6 rekkakuormallista. Tämä metsämaa kun ei sovellu sellaisenaan juuri minkään kasvualustaksi. Jos rinteesi on kallioista, siitä tulisi varmasti upea kalliopuutarha. Sopiviin kohtiin vain multaa ja kivikon kasveja.
- Jope
pitkälti luonnontilaisena. Yleensä happamassa metsämaassa toimivin, edullisin ja helppohoitoisin ratkaisu. Yleensä metsän keskelle perustetut nurmikot myös sammaloituvat helposti.
Tietysti jonkin verran voi puustoa ja mahdollisia pensaita karsia taikka istuttaa maaperään sopivia pensaita esim. pensasmustikkaa, josta saa marjojakin ja puiksi kotimaisia pihlajia jne. Muutama sammaleinen kivikkokukkapenkki sopisi kuvioihin. - nina
reissua mustialaan. Siellä hyvin paljon erilaisia puita, alppiruusuja jne.
- niin alppiruusuja
Alppiruusuja ja atsaleoja suosittelen mäntymetsään - siitä saa tosi upean nurkkauksen ainakin, jos haluat muutakin.
Mieti haluatko jatkuvasti pelata nurmikon kanssa. Me emme ole halunneet eli meillä on suurelta osin luonnontilainen tontti. Toki siellä on yhdessä nurkkauksessa noita alppiruusuja, mutta sitten myös paljasta kalliota, paikalla olleita tosi isoja kiviä ja kallionkoloissa sitten sopivia istutuksia ja vielä yksi perennapenkki lähellä taloa. Kukkapenkin olen reunustanut kalliota räjäytettäessä jääneillä pienillä lohkareilla (paino ehkä kilo- kaksi), samoin olen tehnyt pengerryksiä kallionlohkareilla. Kun kasvit ovat kasvaneet, niin pengerrykset ovat hävinneet näkyvistä - keväällä vain näkyvät, mutteivät häiritse silloinkaan, kun ovat samaa kalliota kuin on tontilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406663
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242422- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197