Hätäkutsun edelleen lähetys?

että näin,

Sattuipa tuossa jokunen viikko sitten yksi Tallinan lautta hukkaamaan välillä yhden matkustajansa. VHF-liikenne oli varsin 'hupaisaa' kuultavaa, eipä juurikaan tunnistanut VHF-tutkinnossa vaadittavaa viestikäytäntöä.

Ensin huudeltiin viro-suomeksi, että joku on ylilaidan, muttei hätiä mitiä. Viestinhän pitäisi muistaakseni alkaa PAN, PAN, PAN, kun ei ole iso hätä

Sitten kieli vaihtui hyväksi aikaa viroksi ja noin vartin päästä paatti lähetti DSC-Distress kutsun useammankin kerran.

VHF tarjosi viestin edelleenlähetystä (releointia), mutten sitä tehnyt.

Milloin tuo kutsu tulee lähettää edelleen?

22

398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Stroh70

      Esimerkiksi silloin kun et ole kuullut kenenkään n.15s kuluessa kuittaavan sitä vastaanotetuksi ja että tilanteeseen reagoidaan.

      Jos on yli laidan tilanne, jossa ei itse selkesti hommaa saada heti hoidettua on kyse hätäliikenteestä.

      Itse kunkin kannattaisi kerrata tuolta vuosittain:

      http://www.viestintavirasto.fi/attachments/1156442766198/Rannikkol__radiol.opas_2010_web150210.pdf

      Kun on p flektissä on myöhäistä kaivaa manuskoja esille. DSC sanoman laatiminenkin luultavasti on useimmille tenkkapoo, jossa menee kallista aikaa hukkaan.

      Lieneekö jenkkien kokemuspohjaista viisautta esim. Raymarine 215:ssä flippisuojan alla panic-button jota painamalla lähtee määrittelemätön hätäviesti sijainteineen.

    • radisti 2

      No eikös sitä Distress alerttia sitten Viron tahi Suomen meripelastuskeskus
      kuitannut?
      Distr relay on tarpeen jos em asemat eivät sitä tehneet.Tällöin DISTr alert relay osoitetaan pääsääntöissti em toimielimille.
      Muuten puheella tapahtuva MOB voidaan myös hoitaa pikaliikenteenä el
      3 x PAN PAN jne.

    • Haloo kuuluuko khhff

      Eiköhän ole ihan fiksua Suomena aluevesillä soittaa meripelastukseen GSM- puhelimella suoraan. Tuo VHF on ihan reliikki.

      • minor700

        Ei VHF ole reliikki, olet käsittänyt asian ihan väärin. VHF on ainoa laite jolla venekunnat pystyy keskustelemaan keskenään merellä jos sattuu jotain tämäntapaista.


      • että näin
        minor700 kirjoitti:

        Ei VHF ole reliikki, olet käsittänyt asian ihan väärin. VHF on ainoa laite jolla venekunnat pystyy keskustelemaan keskenään merellä jos sattuu jotain tämäntapaista.

        VHF-hätäkutsuun on kaikkien kynnelle kykenevien tarjottava apuaan. Mikä soittaa puhelimella meripelastukseen voi avun kestää pitkäänkin, vaikka lähistöllä olisi auttamaan pystyvä muu alus


      • 19
        että näin kirjoitti:

        VHF-hätäkutsuun on kaikkien kynnelle kykenevien tarjottava apuaan. Mikä soittaa puhelimella meripelastukseen voi avun kestää pitkäänkin, vaikka lähistöllä olisi auttamaan pystyvä muu alus

        Vaan siihen kun ei ole luottamista, että niissä aluksissa hätäkutsua huomataan tai ollaan huomaavinaan.


      • entä sitten?
        19 kirjoitti:

        Vaan siihen kun ei ole luottamista, että niissä aluksissa hätäkutsua huomataan tai ollaan huomaavinaan.

        Ainoastaan itseensä on luottaminen. Tuhannen kertaa parempi silti todennäköisesti läheltä saatava apu kuin keskelle Suomenlahtea rannasta varmasti lähtevä. Se apu kun lähtee rannaltakin varmemmin vhf:llä kuin kännykällä.

        Lakiteksti taas on melkoisen kova hätätapausten huomiotta jättämisen osalta ja VTS on tietoinen pakollisella kuuntelulla olevien alusten sijainneista.


      • fgegbfvsd
        entä sitten? kirjoitti:

        Ainoastaan itseensä on luottaminen. Tuhannen kertaa parempi silti todennäköisesti läheltä saatava apu kuin keskelle Suomenlahtea rannasta varmasti lähtevä. Se apu kun lähtee rannaltakin varmemmin vhf:llä kuin kännykällä.

        Lakiteksti taas on melkoisen kova hätätapausten huomiotta jättämisen osalta ja VTS on tietoinen pakollisella kuuntelulla olevien alusten sijainneista.

        Reality check: milloin viimeksi joku huviveneilijä on Suomen aluevesillä tai niiden läheisyydessäkään saanut apua kauppalaivalta VHF-kutsun perusteella? Taitaa mennä jonnekin vuoteen miekka ja kivi. Kännykällä tehtyihin avunpyyntöihin taas viranomaiset ja heidän välityksellään meripelastusyhdistykset vastaavat satoja kertoja vuodessa.

        Olisi rohkeaa sanoa, että vhf olisi täysin hyödytön. Mutta toisaalta, eipä sen hyödyistäkään ole enää pitkään aikaan ollut realistista näyttöä.


      • vhf
        fgegbfvsd kirjoitti:

        Reality check: milloin viimeksi joku huviveneilijä on Suomen aluevesillä tai niiden läheisyydessäkään saanut apua kauppalaivalta VHF-kutsun perusteella? Taitaa mennä jonnekin vuoteen miekka ja kivi. Kännykällä tehtyihin avunpyyntöihin taas viranomaiset ja heidän välityksellään meripelastusyhdistykset vastaavat satoja kertoja vuodessa.

        Olisi rohkeaa sanoa, että vhf olisi täysin hyödytön. Mutta toisaalta, eipä sen hyödyistäkään ole enää pitkään aikaan ollut realistista näyttöä.

        kuluneena kesänä kolme kertaa olen vhf:llä kuullut keskustelun avunpyytäjän ja meripelastuksen välillä. hommahan menee niin että meripelstuskeskus on ensisijainen kuittaaja näille ja muiden ei kuulu väliin mennä paitsi ellei MP vastaa tai MP pistää edelleen avunpyynnön muille aluksille kuitattuaan/arvioituaan tilantteen.


      • fgegbfvsd
        vhf kirjoitti:

        kuluneena kesänä kolme kertaa olen vhf:llä kuullut keskustelun avunpyytäjän ja meripelastuksen välillä. hommahan menee niin että meripelstuskeskus on ensisijainen kuittaaja näille ja muiden ei kuulu väliin mennä paitsi ellei MP vastaa tai MP pistää edelleen avunpyynnön muille aluksille kuitattuaan/arvioituaan tilantteen.

        Niin ja mitä sitten? Kysymyshän oli, milloin viimeksi joku on näillä vesillä saanut apua kauppalaivalta VHF-kutsun perusteella? Haettiin siis todellista esimerkkiä tueksi sille väitteelle, että yhteyden saaminen suoraan lähettyvillä oleviin aluksiin olisi jotenkin merkittävästi turvallisuutta lisäävä ominaisuus.

        Jos ne kolme kuulemaasi keskustelua muuten olivat avunpyyntöjä, niin olet tilastokummajainen. Ovat nimittäin sellaisia harvinaisuuksia, että sinun täytyy kuunnella vhf:aa melkeinpä 24/7 noin monta kuullaksesi.


      • niin juuri
        fgegbfvsd kirjoitti:

        Niin ja mitä sitten? Kysymyshän oli, milloin viimeksi joku on näillä vesillä saanut apua kauppalaivalta VHF-kutsun perusteella? Haettiin siis todellista esimerkkiä tueksi sille väitteelle, että yhteyden saaminen suoraan lähettyvillä oleviin aluksiin olisi jotenkin merkittävästi turvallisuutta lisäävä ominaisuus.

        Jos ne kolme kuulemaasi keskustelua muuten olivat avunpyyntöjä, niin olet tilastokummajainen. Ovat nimittäin sellaisia harvinaisuuksia, että sinun täytyy kuunnella vhf:aa melkeinpä 24/7 noin monta kuullaksesi.

        Näyttää siltä, ettei turvallisuusajattelun perusteet ole oikein keskustelijoilla hallussa. Kovin moni lähtee siitä, että riittää, jos hätäkutsun saa melkein joka paikassa perille ja useimpiin tapauksiin nähden apua riittävän nopeasti paikalle. Jos ei lähdettäisi siitä mistä Mr. Murphy aikoinaan, ei lentoturvallisuudesta voitaisi puhua. Mr. Murphy oli todellinen henkilö ja lentokoneinsinööri. Hänen alkuperäinen aksioomansa oli muotoa: "Jos jokin voi mennä vikaan, se voi tapahtua pahimmassa mahdollisessa paikassa". Tätä periaatetta pitää noudattaa myös merellä. Tilastot ovat täysin yhdentekeviä asiassa. Jos hätätapauksia yleisesti ottaen syntyy vähän ja suurimman osan niistä pystyy hoitamaan soittamalla kännykällä viranomaiselle, se ei täytä läheskään herra Murphyn vaatimusta. Isot otsikot syntyvät nimenomaan tilanteista, joissa epätodennäköinen on tapahtunut, enkä minä ainakaan niihin otsikoihin halua päästä huononakaan päivänä.

        Merkillisesti muuten vhf-keskustelu junnaa aina samassa hätäradiokysymyksessä. Eihän vhf:ää ainoastaan sitä varten hankita, minulla ainakin se on ollut käytössä useaan otteeseen muutenkin, usein pakollisena välineenä kilpailuissa. Jopa 6 mR veneiltä vaadittiin kannettavan vhf:n käyttöä MM-kilpailuissa. Kovin monelle on tainnut kyllä tulla kynnys tangentin painamiselle ja vhf:n käytölle. Jos tuntuu siltä, että laite puraisee, on helpompaa kaivella tuttua kännykkää taskusta kuin pyydellä apua sinällään käyttökelpoisemmalla tavalla. Puhumattakaan siitä, ettei halua tunnustaa kaikille horisontissa oleville löpön loppuneen.


      • vhf
        fgegbfvsd kirjoitti:

        Niin ja mitä sitten? Kysymyshän oli, milloin viimeksi joku on näillä vesillä saanut apua kauppalaivalta VHF-kutsun perusteella? Haettiin siis todellista esimerkkiä tueksi sille väitteelle, että yhteyden saaminen suoraan lähettyvillä oleviin aluksiin olisi jotenkin merkittävästi turvallisuutta lisäävä ominaisuus.

        Jos ne kolme kuulemaasi keskustelua muuten olivat avunpyyntöjä, niin olet tilastokummajainen. Ovat nimittäin sellaisia harvinaisuuksia, että sinun täytyy kuunnella vhf:aa melkeinpä 24/7 noin monta kuullaksesi.

        Kuten totesin niin MP on ensisijainen kuittaaja ja pelastuksen edelleen organisoija. Sitä varten kauppalaivat eivät vastaa kutsuun noin vain. varmasti osallistuvat jos MP:n pyyntö tulee ja saavat vhf:llä suoraan yhteyden sen jälkeen pelastettavaan. Pelastuksen aikana varmasti monipuolisempi yhteyden pitoon kuin matkapuhelin.

        VHF päällä kulussa ollessa, joten niin niitä kuulee.
        En mitenkään väheksy matkapuhelimen käyttöä, mutta vhf:lläkin kuitenkin edelleen joku kommunikoi.


      • 23
        niin juuri kirjoitti:

        Näyttää siltä, ettei turvallisuusajattelun perusteet ole oikein keskustelijoilla hallussa. Kovin moni lähtee siitä, että riittää, jos hätäkutsun saa melkein joka paikassa perille ja useimpiin tapauksiin nähden apua riittävän nopeasti paikalle. Jos ei lähdettäisi siitä mistä Mr. Murphy aikoinaan, ei lentoturvallisuudesta voitaisi puhua. Mr. Murphy oli todellinen henkilö ja lentokoneinsinööri. Hänen alkuperäinen aksioomansa oli muotoa: "Jos jokin voi mennä vikaan, se voi tapahtua pahimmassa mahdollisessa paikassa". Tätä periaatetta pitää noudattaa myös merellä. Tilastot ovat täysin yhdentekeviä asiassa. Jos hätätapauksia yleisesti ottaen syntyy vähän ja suurimman osan niistä pystyy hoitamaan soittamalla kännykällä viranomaiselle, se ei täytä läheskään herra Murphyn vaatimusta. Isot otsikot syntyvät nimenomaan tilanteista, joissa epätodennäköinen on tapahtunut, enkä minä ainakaan niihin otsikoihin halua päästä huononakaan päivänä.

        Merkillisesti muuten vhf-keskustelu junnaa aina samassa hätäradiokysymyksessä. Eihän vhf:ää ainoastaan sitä varten hankita, minulla ainakin se on ollut käytössä useaan otteeseen muutenkin, usein pakollisena välineenä kilpailuissa. Jopa 6 mR veneiltä vaadittiin kannettavan vhf:n käyttöä MM-kilpailuissa. Kovin monelle on tainnut kyllä tulla kynnys tangentin painamiselle ja vhf:n käytölle. Jos tuntuu siltä, että laite puraisee, on helpompaa kaivella tuttua kännykkää taskusta kuin pyydellä apua sinällään käyttökelpoisemmalla tavalla. Puhumattakaan siitä, ettei halua tunnustaa kaikille horisontissa oleville löpön loppuneen.

        Et ole tainnut ikinä opiskella riskianalyysia? Kaikkiin riskeihin ei kannata varautua. Joskus on sanottu, että merenkulussa tarvitaan 10-kertainen varmuus maaliikenteeseen nähden ja ilmailussa 100-kertainen. Oltiinpa mitä mieltä hyvänsä kertoimista, faktana pysyy, että ilmailussa on otettava paljon enemmän varman päälle. Siksi tuo vertauksesi on toivottomasti metsässä. Ei turvallisuusajattelussakaan ole järkevää yrittää varautua kaikkiin riskeihin, ainoastaan niihin, joiden voi olettaa toteutuvan joskus omalla veneilyurallaan.

        Mutta juuri hätäradiokysymys on normaaliveneilijöiden kannalta olennaisin. Suurin osahan meistä (moottoriveneilijöistäliki 100% ja purjeveneilijöistäkin ehkä 80-90%) ei osallistu mihinkään kilpailuihin, joten meillä ei ole mitään muuta tarvetta vhf-laitteelle kuin sen mahdollinen arvo turvallisuusvälineenä.


      • 28
        vhf kirjoitti:

        Kuten totesin niin MP on ensisijainen kuittaaja ja pelastuksen edelleen organisoija. Sitä varten kauppalaivat eivät vastaa kutsuun noin vain. varmasti osallistuvat jos MP:n pyyntö tulee ja saavat vhf:llä suoraan yhteyden sen jälkeen pelastettavaan. Pelastuksen aikana varmasti monipuolisempi yhteyden pitoon kuin matkapuhelin.

        VHF päällä kulussa ollessa, joten niin niitä kuulee.
        En mitenkään väheksy matkapuhelimen käyttöä, mutta vhf:lläkin kuitenkin edelleen joku kommunikoi.

        On se edelleen aika hämmästyttävää, jos olet kauden kuluessa kuullut 3 vhf-hätäkutsua. Niitä tapahtuu kaudessa jotain 15-20 yhteensä kaikilla Suomen merialueilla, joten aika pirun tarkkaan jatkuvasti sinun radiosi täytyy olla auki, jos noin monta onnistut kuulemaan. Melkein uskaltaisin sanoa, että kolme veneen radioon kuuluvaa hätäkutsua on 100% niistä, joita on teoreettisesti mahdollista osua kuulemaan, jos radio on toukokuun alusta syyskuun loppuun taukoamatta auki ja veneilijä istuu koko sen ajan päivystämässä.


      • J.J.Peltsi
        28 kirjoitti:

        On se edelleen aika hämmästyttävää, jos olet kauden kuluessa kuullut 3 vhf-hätäkutsua. Niitä tapahtuu kaudessa jotain 15-20 yhteensä kaikilla Suomen merialueilla, joten aika pirun tarkkaan jatkuvasti sinun radiosi täytyy olla auki, jos noin monta onnistut kuulemaan. Melkein uskaltaisin sanoa, että kolme veneen radioon kuuluvaa hätäkutsua on 100% niistä, joita on teoreettisesti mahdollista osua kuulemaan, jos radio on toukokuun alusta syyskuun loppuun taukoamatta auki ja veneilijä istuu koko sen ajan päivystämässä.

        Höpö, höpö. Kesäkaudella meripelastuskeskukset vastaanottavat lähes päivittäin avunpyynnön VHF-kanavilla. Aika harvassa tapauksessa tosin joudutaan käynnistämään hätäliikenne.

        Mhin numeroon muuten teet merellä hätäilmoituksen jos olet Viron tai Ruotsin SAR-vyöhykkeellä ? Aika monta sunnuntai veneilijääkin taitaa Suomenlahden joka päivä ylittää.


      • 21
        J.J.Peltsi kirjoitti:

        Höpö, höpö. Kesäkaudella meripelastuskeskukset vastaanottavat lähes päivittäin avunpyynnön VHF-kanavilla. Aika harvassa tapauksessa tosin joudutaan käynnistämään hätäliikenne.

        Mhin numeroon muuten teet merellä hätäilmoituksen jos olet Viron tai Ruotsin SAR-vyöhykkeellä ? Aika monta sunnuntai veneilijääkin taitaa Suomenlahden joka päivä ylittää.

        Ei varmasti pidä paikkaansa tuo väitteesi. Meripelastuksen tilastojen mukaan VHF-pohjaisia keikkoja on alla 50 per kausi.

        Ja jos olet Ruotsin tai Viron SAR-vyöhykkeellä, niin Suomen meripelastuksen puhelinnumeroihin tai paikalliseen 112-numeroon tehty hätäilmoitus toimii kyllä.


      • niin juuri
        23 kirjoitti:

        Et ole tainnut ikinä opiskella riskianalyysia? Kaikkiin riskeihin ei kannata varautua. Joskus on sanottu, että merenkulussa tarvitaan 10-kertainen varmuus maaliikenteeseen nähden ja ilmailussa 100-kertainen. Oltiinpa mitä mieltä hyvänsä kertoimista, faktana pysyy, että ilmailussa on otettava paljon enemmän varman päälle. Siksi tuo vertauksesi on toivottomasti metsässä. Ei turvallisuusajattelussakaan ole järkevää yrittää varautua kaikkiin riskeihin, ainoastaan niihin, joiden voi olettaa toteutuvan joskus omalla veneilyurallaan.

        Mutta juuri hätäradiokysymys on normaaliveneilijöiden kannalta olennaisin. Suurin osahan meistä (moottoriveneilijöistäliki 100% ja purjeveneilijöistäkin ehkä 80-90%) ei osallistu mihinkään kilpailuihin, joten meillä ei ole mitään muuta tarvetta vhf-laitteelle kuin sen mahdollinen arvo turvallisuusvälineenä.

        Kaikkiin riskeihin ei tietenkään kannata varautua. Mutta riskien arvioinnissa olet kyllä pahemman kerran hakoteillä. Ilmailussa tulee lähteä siitä, ettei joudu pulaan sellaisessa paikassa, josta ei apua voi kutsua. Siksi lentokoneilta vaaditaan toimintakyky yhden tai jopa kahden moottorin sammuessa kriittisellä hetkellä. Merellä kaksoismoottoriasennus olisi liiottelua, eli palataan siihen 10-kertaiseen. Mutta sen ainoan voimanlähteen menettäessä pitää edes voida olla varma siitä, että apua pystyy pyytämään. Riskien todennäköisyyksiä arvioimalla ei tarvittaisi käytännöllisesti katsoen mitään turvavälineitä, ei sammuttimia, ei kartioituja puutappeja, ei liivejäkään. Minä en ainakaan ole ikänäni joutunut tahtomattani veneestä veden varaan, enkä aio jatkossakaan joutua. Eikä ole kukaan muukaan minun veneistäni pudonnut.

        Kymmenet kerrat näissä keskusteluissa on viitattu vhf:n käyttöön esim. VTS-keskuksen liikenteeseen ja kommunikointiin laivojen kanssa. Ilman sitäkin kommunikointia tulet toimeen aivan kuten tulet toimeen ilman montaa muutakin asiaa. Paremmin vain tulet toimeen monen pienen lisukkeen kanssa.


      • mikä todennäköistä
        niin juuri kirjoitti:

        Kaikkiin riskeihin ei tietenkään kannata varautua. Mutta riskien arvioinnissa olet kyllä pahemman kerran hakoteillä. Ilmailussa tulee lähteä siitä, ettei joudu pulaan sellaisessa paikassa, josta ei apua voi kutsua. Siksi lentokoneilta vaaditaan toimintakyky yhden tai jopa kahden moottorin sammuessa kriittisellä hetkellä. Merellä kaksoismoottoriasennus olisi liiottelua, eli palataan siihen 10-kertaiseen. Mutta sen ainoan voimanlähteen menettäessä pitää edes voida olla varma siitä, että apua pystyy pyytämään. Riskien todennäköisyyksiä arvioimalla ei tarvittaisi käytännöllisesti katsoen mitään turvavälineitä, ei sammuttimia, ei kartioituja puutappeja, ei liivejäkään. Minä en ainakaan ole ikänäni joutunut tahtomattani veneestä veden varaan, enkä aio jatkossakaan joutua. Eikä ole kukaan muukaan minun veneistäni pudonnut.

        Kymmenet kerrat näissä keskusteluissa on viitattu vhf:n käyttöön esim. VTS-keskuksen liikenteeseen ja kommunikointiin laivojen kanssa. Ilman sitäkin kommunikointia tulet toimeen aivan kuten tulet toimeen ilman montaa muutakin asiaa. Paremmin vain tulet toimeen monen pienen lisukkeen kanssa.

        Tuli noista todennäköisyyksistä mieleen, en ole minäkään koskaan pudonnut veteen, eikä muutkaan miehistön jäsenet, mutta kaksi kertaa olen menettänyt käytössä olleen voimanlähteen. Kerran halkesi sylinterikansi ja kerran lakkasi termostaatti aukeamasta, jolloin kone tietenkin keitti. Kerran on ropelikin karannut. Niissä tilanteissa aiheutui vain pieniä ongelmia, kun varavoimanlähde oli helposti käyttöön otettavissa, eli purjeet. Minua onkin aina hiukan hermostuttanut matka telakalle syksyisin maston laskun jälkeen. Tilanne noissa vikatilanteissa olisi yhtä hyvin voinut sattua pahemmassakin paikassa. Kuulemma ammattimaisesti ylläpidetyt laivatkin saavat silloin tällöin konevikoja.


    • titari on ritari

      Se on hätäkutsun paikka, jos matkustaja putoaa / hyppää autolautalta mereen keskellä mitä vain merta. Siinä on ihmishenki välittömässä vaarassa.
      Ei tosin ole ensimäinen kerta kun ko. maan komentosilta töpeksii hätäkutsuissa.

      • 29

        Lunttaamatta radio-oppaasta en ole ihan varma, mutta muistelen, että mayday:n saa periaatteessa lähettää vain, jos ALUS on vaarassa.


      • J.J.Peltsi
        29 kirjoitti:

        Lunttaamatta radio-oppaasta en ole ihan varma, mutta muistelen, että mayday:n saa periaatteessa lähettää vain, jos ALUS on vaarassa.

        Olisi ehkä pitänyt kuitenkin luntata ennen kuin menit tuon kommentin laukomaan.


      • fgsdfgsdsfgfg
        J.J.Peltsi kirjoitti:

        Olisi ehkä pitänyt kuitenkin luntata ennen kuin menit tuon kommentin laukomaan.

        Lunttasinpa sitten itse "29" puolesta. Ja sen perusteella sanon, että jos Tallinnan-laivalta putoaa henkilö mereen, niin mayday-kutsulle ei ole oikeutusta. Hätäliikenteen saa kyllä aloittaa myös mob-tilanteessa, jos alus ei itse saa henkilöä ylös. Mutta laivoillahan on mob-veneet eli laivalta pudonnut henkilö ei voi olla aihe hätäkutsuun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3195
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1152
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1075
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1022
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      867
    8. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    9. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    10. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      831
    Aihe