2-tahtinen perämoottori mökille

perästä kuuluu

Saakohan mistään enää uusia kaksitahtisia perämoottoreita ?
Kyllä, yritin googlata, mutta kun ei vaan löydy Yamahalta, Hondalta....
Vai olenko vain lukutaidoton ?

32

1695

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei onnistu enää

Ei saa, kaksitahtisten myynti on kielletty EU alueella, säännös tuli muutama vuosi sitten.

• Evinrude e-tec

Höpöjä kirjoitit. Evinruden e-tec on 2t kone ja sitä myydään edelleen.

• S-Kone Joensuu

Varaston saa myydä loppuun, löytyy muutamia koneita vielä, ja jos loppuu voi Venäjältä tuoda muutamia koneita kerralla "varaosiksi" vaikka uusia ovatkin. Joo, löytyy Mercury ja Yamaha merkkisiä 5-20hv koneita muutamia kappaleita, normaalit takuut.

• väärä osasto...

Vaikka se kesämökille on menossakin niin olisiko oikeampi osasto kuitenkin kysellä Harrastukset/Veneily -osastolla. Vastaus ei ole riippuvainen siitä onko moottori menossa kesämökille vai ei, joten Kesämökki -palsta on täysin väärä osasto kysyä saako mistään uusia 2-tahti -perämoottoreita.

• perästä kuuluu

En kaivanut mielipidettäsi siitä mitä täällä saa kysyä, vaan mistä saisi 2-tahtisen perämoottorin. Puolet tämän palstan keskusteluita kuuluisi kai johonkin rakentamisosioon, jos joku tuolle linjalle haluaa lähteä.
        Eli jos et osaa olla avuksi, ole hiljaa...

• huh huh

mitä järkeä on ostaa 2 tahti akun 4 tahtinen paljon parempi. Ei tarvitse öljyn kanssa läträillä ja ääni paljon pienempi. Mistä ihmiset saa päähänsä näitä tyhmiä kysymyksiä? Riittää kun moottorisaha on 2 tahtinen...yksi riittää.

• perästä kuuluu

Tyhmä kysymys ? Jos haluan ostaa jotain mitä sinä et halua ostaa niin se on tyhmää ? Myin juuri veneeni eräälle henkilölle. Oliko hän siis tyhmä koska minun mielestäni vene kannatti myydä, mutta hänen mielestään se kannatti ostaa.
        Mielipiteesi moottoreiden paremmuudesta ei minua kiinnosta, vaikka oletkin väärässä.

• Juuso L.

Tarve ratkaisee. Pieni 4T pitää paljon kovempaa ääntä kuin vastaava 2T. Jos harrastat uistelua niin 2T käy tyhjäkäyntiä vaikka koko päivän, 4T sammuilee ja pitää uudelleen käynnistää silloin tällöin.
        Nykyaikainen 2T on ihan ok.

• öljyn vaihto?

"Ei tarvitse öljyn kanssa läträillä ja ääni paljon pienempi."

Tokkopa noihin moottoriöljyjäkään tarvitsee vaihdella sitten, jos ei kerran öljyn kanssa tarvitse 4-tahtisen tapauksessa läträillä?

• atomiaikaa

Öljytön 4-tahtimoottori?????
        Tahtoo kanssa tuommoisen, vieläkun olisi bensaton, niin a vot sie..

• vissi ero
        atomiaikaa kirjoitti:

Öljytön 4-tahtimoottori?????
        Tahtoo kanssa tuommoisen, vieläkun olisi bensaton, niin a vot sie..

eikö 2 tahtisessa pidä olla sekoitus bensaa? Ja 4 tahtisessa on vain voiteluöly ja käy 98 oktaavin bensalla...eikö sinusta ole mitään eroa?

• kyllä...
        vissi ero kirjoitti:

eikö 2 tahtisessa pidä olla sekoitus bensaa? Ja 4 tahtisessa on vain voiteluöly ja käy 98 oktaavin bensalla...eikö sinusta ole mitään eroa?

On. Se ero että helpompi lorauttaa se 1-2% 2-tahtiöjyä tankkiin tankkauksen yhteydessä kuin vahdella voiteluöljyjä kerran vuodessa. Vai eikö sitä tosiaan tarvitse vaihtaa?

• kyläkauppias
        vissi ero kirjoitti:

Saahan tuota pienkonebensaa valmiina annoksina.
        Saattaa jopa tarmokauppias jopa kaataa sen tankkiinkin...
        Helppoa heinäntekoa....

• 2T:llä uistellut

4T:
      - vie huoltoon määrävälein, kun itse et huoltoa pysty tekemään, maksaa paljon
      - nokkaremmi, täystuho jos unohtuu vaihtaa ajoissa, kallis vaihto
      - painava
      - vikaantuessa itse et pysty tekemään juuri mitään

2T:
      - huolto = peräöljyt tulpat, vaihdat itse, PALJON edullisempaa kuin nelarilla
      - kevyempi kuin nelari
      - polttoainetalous, tutki netistä evinrude e-tec vs. 4T yamaha
      - voima nimellisteholtaan samankoiset, ks. yllä

Siis miten 4T on parempi ? Anna väitteesi tueksi faktaa

• heko heko

ja silti isot moottorit on aina 4T ja nämä 2 hp siiten näitä helppohoitoisia uusavuttoman malleja....kyllä naurattaa...ei minun 4T ole mitään nokkahihnaa...ihan hammasrattaat kuten autossakin.

• 2T-uistelija
        heko heko kirjoitti:

ja silti isot moottorit on aina 4T ja nämä 2 hp siiten näitä helppohoitoisia uusavuttoman malleja....kyllä naurattaa...ei minun 4T ole mitään nokkahihnaa...ihan hammasrattaat kuten autossakin.

Autoissa on joko hihna- tai ketjukäyttöinen nokka-akseli. Sinulla tuskin on 4T-perämoottoria , kommenttisi sen paljastaa.

"ja silti isot moottorit on aina 4T" ...just. Höhö

• mk

Jos on mekaanikon vikaa niin kaikki moottoritt ovat korjattavissa ja ainoa asia on tämä nykyajan elekroniikka koska täytyy olla mittäri että vivä löytyy. Itsella vanha 4 heppanen jonssoni enkä viitti sit' pärinää kuunella niin ostan akkukäyttöosen perämootorin kun järvi on noin kilometri kanttiinsa ja ei meteliä tule kun on jo valmiiksi 75a akku jota käyttää. Itse kanssa ostan jossain vaiheessa nelitahtisen perämootorin ja 5v valein uusi niin ei tartte korjata.

• ohyiuugj<sz

Ottamatta sen enempää kantaa paremmuuksista niin aika käsi pitää olla jos ei pientä nelaria osaa itse huoltaa... Moottoriöljyn vaihtoon menee se 5 minuuttia, ja sekin aika kuluu odotellessa kun vanhat öljyt valuu ulos

• se siittä,,

Joo-o asettele se nelari sitten oikeinpäin kuppeelleen sinne varastoon/auton
      perään, mielellään pystyssä ettei ne olemattomat öljyt lorahtele minnesattuu.
      Käyntiinhän tuo ei sitten lähde kuin huollonkautta.
      Kakstahtia saat pyöritellä mitenpäin vaan ja aina toimii....

• gvafgv

Piilisellä Turun lähellä näyttää olevan kanssa vanhaa 2-t varastoa vielä jäljellä.

Varsinkin pienet moottorit ovat minunkin mielestä 2-tahtisina nelitahtisia parempia juuri yksinkertaisuutensa takia. Isot nelitahtiset kuitenkin yleensä polttoainetaloudellisuutensa takia OK vaihtoehto.f

• jamppulla

minulla 4hp Yamaha ja en ikinä vaihtaisi mihinkään öljyiseen 2t malliin,,,miksi ihmeessä...pelkästään jo uistelu on parempi tehdä 4t kuin savuttavalla 2 tahdilla joka menee tukkoon muutamassa tunnissa. Miksi yritätte vääntää väkisin 2T mootorin paremmuutta...sitä se ei ole.

• Hulettomia koneita

Kokeileppas pienkonebensaa 2 t koneessa kerro savuuttaako on nykyiset 2 t öljytkin varsin hyviä.Myöskään tukkoon menemisestä ei ole 2t kohdalla kokemusta vaikka 2 t moottoreita olen 20 v käyttänyt.Sinulla ei tietysti 2 t konetta ole ei savuta yhtään pienkonebensalla 2 t koneet eikä juuri kunnon 2 t öljyllä.

• 2T-uistelija

Jaha, minulla on 4hv 2t Yamaha vm.1991, jota olen käyttänyt ustelussa lukemattomia kertoja. Kertaakaan se ei ole mennyt "tukkoon", mitä sillä nyt tarkoititkaan. Jos sinun 4T-koneesi on kokonaisuutena parempi, niin sitten se olisi jo superhyvä. En ala käymään tästä väittelyä, mutta en ikimaailmassa vaihtaisi 2Tkonettani 4T-koneeseen. Jos koneesi on hyvä, niin sittenhän molemmat olemme tyytyiväisiä. Miksi tästä pitäisi kinastella ?

• 4tahtimies

Terhi 4,5 hp, ilmajäähdytteinen mahtipeli olis vapaana. Miten saan sen sulle myytyä ? Hieno peli, meinasin just heittää roskiin.

• LGVG :

Turhaa neuvotte tai esitätte vaitoehtoja peräsmiehelle. Häntä ei mielipiteet tai asiasta keskustelu tunnu kiinnostavan, ainoastaa riidan haastaminen. Mökkiläisenä en neuvo kenellekään 2-tahtimoottorin ostopaikkaa ellei sillä veneellä ajeta pelkästään jossain kaukana ulkosaaristossa. Kerron tämä kiinnosti tai ei!

• E-Tec mies/90 hv

No, Voi voi, kyllä nuo E-Tec miehet ovat vaan todella oikeassa! Pienet 4:larit painavat aivan turhan paljon (lue :ei tarvii sitä vanhaa terhin perää valaa sementistä vaikka vääntöä on enemmän kuin nelarissa) jos niitä joutuu liikutella ja kuka se ajelee koko ajan tyhjäkäynnillä ? Uudet 2-t koneet ovet todella hyviä ja helppohoitoisia ja pärjäävät taloudellisuudessa ihan mille vaan. Jamitä siihen öljyyn tulee kunhan muistat välillä tankkiin lisätä , ei valu ylt ympräriinsä!

• Naisnäkökulmaa

Ihanaa että joku mieskin yrittää välttää karmeaa moottorin ääntä. Varsinaisia mökki-idyllin pilaajia noi moottoriveneet. Soutamalla saa muuten kunnon muskelit.

Put, put, put...

• Sähköllä äänettömäst

Miten olis sähkömoottori? Nykymökeillä on melkein järjestään sähköt, joten akkujen latauskaan ei ole mikään ongelma.

Tällaisesta sähkösimpusta olen haaveillut, vaikka hinta vielä niin tyyris, että ostamatta on vielä toistaiseksi jäänyt.

http://www.simppu.fi/suomi/simppu_620_e.html

Ehkä ensi kesänä hankin nykyisen veneeni perään tällaisen:

http://www.torqeedo.fi/

Ei ole sellainen lelu, mitä muut markkinoilla olevat tuppaavat olemaan.

• tietämätön4689

Hei!
      Joku sanoi että 2tahtisella ajo suomessa on nyt kieletty. saako siis sakkoa? onko pasque puhetta? vai liityykö se vain uusien koneiden tuontiin.

kts

• Tietämätön11

Molemmissa on puolensa. Hyvät ja huonot. Ne jotka ajaa vanhoilla (ei tuorevoitelu) 2-tahtisilla, paras vaihtoehto on ostaa 4-tahti pienkonebensaa ja sotkea siihen laadukasta 2-t öljyä. Valmis 2-t pienkonebensa ei ole optimia perämoottoreille, koska siinä käytetyn öljyn syttymislämpötiöa on muistaakseni n.100c-astetta. Perämoottoriöljyissä se taas on jotain vähän yli kuudenkymmenen, koska perämoottorit käyvät huomattavasti kylmempinä kuin esim. moottorisahat. Öljy ei sitten pala kunnolla, nokeaa palotilaa ja pakokanavia turhaan. Itellä -82 15hp 2-t Yammu ja ajan suositellulla 1:100 seoksella 4-t pienkonebensa laadukas 2-t öljy. E-tecit on sitten ihan eri laitteita...sehän on 2-t suorasuihkutuskone, jossa ilma huuhtelee kampikammion ja öljy viedään kohdistetusti sinne, missä sitä tarvitaan. Poikkeaa mun Yammusta ku Mersu Ladasta. Mut ei sekään ihan ongelmaton ole.

• apporre

Eipä oo kiellettyä.

• Tietämätön11

Saivarrellaan lisää kun se on niin kivaa... On kyllä olemassa 4-t moottori, jossa ei ole voiteluöljyjä. Stihlin lehtipuhaltimista löytyy 4-mix malli, joka on 4-tahtinen, mutta käyttää 2-t bensaa voiteluun. Yksinkertaistettuna Polttoaine tulee venakopasta imukanavan ja jakopään kautta alakertaan, josta kiertää palotilaan (kuten 2-tahtisessa) ja pakokaasut poistuu pakovenan kautta pakokanavaan. Imu-, puristus-, työ- ja poistotahti, eli 4-tahtikone. Ei moottoriöljyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      124
      5221
    2. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      187
      4957
    3. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      85
      3434
    4. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      107
      2976
    5. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      24
      2312
    6. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      240
      1744
    7. Muistatko vielä minä vuonna tavattiin ekan kerran?

Sun katse sulatti mut...
      Ikävä
      99
      1299
    8. Toivottavasti odotat minua

Koitan järjestellä asiani niin, että voin olla kanssasi. On valtava ikävä sinua.
      Ikävä
      78
      1290
    9. Huomenta naiselle

Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.
      Ikävä
      74
      1000
    10. Hurraa! Oon vihdoin vapaa J:stä

Poistin numerosi, poistin chattimme. En halua sua enää enkä odota sulta mitään.
      Ikävä
      96
      937
    Aihe