Hamsteri totuttaminen

Hätääntynyt omistaja

Hankin juuri eläinkaupasta puolivuotiaan talvikon ja se on todella rohkea ja utelias. Se on ollut meillä 3 päivää ja yritin ottaa sitä tänään ensimmäistä kertaa käteeni, mutta se joutui paniikkiin ja alkoi hyppiä pois. Pelästyin itsekin ja yritin saada sitä kiinni lattialla (ei ollut vaikeaa, koska se oli jalkojeni välisessä kolmiossa). Mutta nyt pelkään että se sai ikuiset traumat minusta eikä enään uskalla olla lähelläkään minua TT__TT Mitä minun kannattaa tehdä?

8

2262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ota rauhallisesti

      hmm kannatttaisi antaa sen taas olla pari päivää yksin sitten jos se ei pelkää kättä silitä sitä hellästi välillä ja anna sille ruokaa kädestäsi niin ei se menneitä muista se tulee käsi kesyksi itsestään jos puhailet usein sen kanssa mutta annat sille paljon omaakin rauhaa kyllä se siitä toipuu

    • itkevä

      minulla kävi ihan sama ja pudotin sen vieläpä maahan mutta nyt se on ihan ok. Nyt se kyllä nukkuu kolossaan....Ja pelkää kättäni=((((((((((((((((((

    • F

      Kaikki hamsterit ovat nuorena "saippuapaloja". Ne hyppivät käsistä täysin järjettömästi, koska niillä ei ole mitään syvyystajua. Ne eivät siis tiedä olevansa korkealla. Tuskimpa se sinua säikähti, se oli vain innoissaan päästessään pois häkistä ja halusi juuri tuohon suuntaan. Joten se loikkasi sinne. Nuorten hamsterien kanssa pitää olla matalalla kun niitä käsittelee. Esim. istua lattialla rajatulla alueella tai sängyllä (tosin tällöin pitää huolehtia ettei hamsteri tipu sängyltä). SIlloin ei haittaa vaikka hamsteri loikkaa. Tai siis kun se loikkaa :D . Anna hamsterin juoksennella ja nosta se välillä varovasti liuttamalla molemmat kädet sen mahan alle eri puolilta ja sulje se "kuppiin" käsiesi väliin. Laske se välittömästi alas ja anna taas juosta. Tee tätä paljon. Se on hyvä tapa totuttaa hamsu käsiin. Se oppii etteivät kädet tarkoita mitään pahaa, eikä niissä edes tarvitse olla kauan. Ja sen jälkeen pääsee juoksemaan!

      Älkääkä huoliko. Suurin osa hamsterin omistajista on pudottanut hamsterinsa joskus. Virheitä sattuu. Itsekin olen niin tehnyt muutamalle. Onneksi harvoin mitään sattuu, eikä yksikään omistani putoajista ole koskaan saanut mitään kammoa siitä ihmistä kohtaan. Ihminen kyllä voi saada kammon, ruveta epävarmaksi, ja hermostuttaa sitten eläimen epävarmoilla otteillaan! Eli muistakaa aina käsitellä hamsua varman rauhallisesti!

      • hamsufani98

        Anna hamsterin itse päättää millon se on valmis tulemaan vapaehtoiseti käteesi voit hieroa käsiin hamsterin kuivikkeita että hamsu tuntisi olonsa turvaliseksi ja koittaa antaa kädestä sille vaikkapa ruokaa .. Ei kannata tehdä äkkinopeita liikkeita,jotta hamsteri ei pelästyisi .jos hamsu on tullut pesäkopistaan ulos voit silittää sitä jos siihen suostuu,mutta väkisin ei kannata.


    • Kauhuissaan oleva

      Mulla on pienoinen ongelma.... Hamsuni loikkasi ja tipahti lattialle onneksi mitään ei käynäyt. Nyt se pelkää kättäni aina kun laitan sen terraan se nuuhkaisee ja säikähtää ja ryntää ympäri häkkiä... Se on noin 1,5 kuukautta vanha ja tuli viikko sitten.Mitä teen nyt se puraisikin ja muuta???

    • Anonyymi

      Sama minullakin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe