Elikkäsanoja vasta sanoo ja lauseita ei yhtään, aloitti nyt päiväkodin ja tuntuu etttä siellä kaikki pojan ikäiset lapset osaa jo puhua, tuntuu pahalta jättää aina poika sinne vaikka hyvillä mielin yleensä jää. Sanavarasto on toki laaja, mutta lauseiksi ei osaa muodostaa. Puheterapiassa käymme 2 viikon välein ja joudume ihan laajempiin tutkimuksiin, joudumme oleen sairaalassa 5vrk, jossa poikaa "tarkkaillaan" enemmin.. siell on erikoislääkäri joka suuntautunut lasten puheentuottamisongelmiin ja sitten on psykiatri. Onko ketän muita perheitä jolla samanikäisiä lapsia ja ovat samassa tilanteessa?
Lapseni on tulee joulukuussa 4v eikä lauseita viellä!!
1
297
Vastaukset
- puhumaan oppimista
Puhetta aikanaan..
Meillä poika aloitti puhumaan 4-vuotiaana. Hänellä oli erittäin hyvä elekieli käytössä, kun puhetta ei ollut. Sanavarasto oli laaja, ymmärsi paljon (kaiken). Ennen puhetta oli käytössä joitakin yksittäisiä sanoja. N. 3,5 vuotiaana saimme puheterapialta joitakin apuviittomia käyttöön puheen opettelemiseksi. Sitä kautta saimme myös puhetta tulemaan. Käynyt puheterapilla ja päivähoidossa puheenkehityksen takia. Kävi 3 vuotiaana päiväkerhossakin vaikkei puhunut. Puhe edelleen hieman puutteellista, mutta pärjää hyvin arkielämässä. Ennen kouluikää yritetään saavuttaa normaali puheen ja lauseenrakenteen taso. Puheen puuttumisesta ei ole pojalle itselleen ollut koskaan haittaa. Hän on toimittanut asioita niin tutuille kuin tuntemattomillekin hyvällä elekielellä.
Mielestäni on hyvä että lapsen puheen muodostamiseen puututaan ajoissa ja saat mahdollisimman paljon apua ja neuvoa.
Joitakin vuosia sitten törmäsin kouluikäiseen lapseen, jolla oli ongelmia puheentuottamisessa. En ymmärtänyt mitä hän sanoi, vaan kaverit joutui "suomentamaan" minulle hänen puheensa. Silloin ajattelin, että jos omilla lapsillani tulee olemaan ongelmia puhumisen kanssa, niin puutun siihen ja käytän lasta puheterapilla ym missä sitten pitääkin, jotta asiaa hoidetaan ajoissa tarvittavilla toimenpiteillä.
Minusta 2000-luvun Suomessa ei ole häppee ottaa vastaa ammattiapua, silloin kun sitä saa. Parempi puuttua ja tutkia asiat ajoissa kuin että lapsi kärsisi myöhemmin huonosta puheesta.
Luotan siihen, että poikasi vielä toimittaa asioita "normaalisti", kunhan aika on otollinen ja hän on saanut sen opettelmiseen tarvittavat avut. Tsemppiä ja voimia puheenopettelemiseen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391