Karhuja Nuuksiossa?

dsssee

Onko karhuista ollut havaintoja Nuuksiossa? Näkö- tai jälkihavaintoja?

Ystäväni kertoi nähneensä karhun peetä ja raavittuja puita. Uskoa vai ei?

31

6676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karumies2

      Älä turhaa usko, niin ei huoleta, Nuuksion karhut on aina osoittautuneet ilveksiksi tai koiriksi, paskaa tulee koirankin takapuolesta, saati sitten ihmisen.
      Jokuhan oli siellä pelotellu sillälailla että, kyykkykakat murjaistuaan oli piilotellu pyyhkimäpaperit sammaleen alla, ihmiset luuli elukkapaskoiks niitä kun ei näkyny pyyhepapereita siinä.
      Jos siellä on karhu, niin sitä et juurikaan huomaa, niin hissun kissun se osaa olla.

    • Rehell Lapinmiäs

      Etelän vetelillä on tapana kerätä kerran pyyhityt paprut mukaan jolloin voi käyttää toisen puolen seuraavalla reissulla.
      Ja mikä luonnon puisto se on jossa ei karhuja ole.

      • thfhgfjg

        Suurimpia lapimiessankareita ovat nämä Roin ja kirkonkylien rivtaloissa asuvat television töllöttäjät.


      • Rehell Lapinmiäs
        thfhgfjg kirjoitti:

        Suurimpia lapimiessankareita ovat nämä Roin ja kirkonkylien rivtaloissa asuvat television töllöttäjät.

        Etelän pellet kuulema Fiilistelevät siellä Nuuksiossa muutaman hullun puun torrakon seassa. Mistä lie kysymys varmaan paskahuussia helikopterilla roikotetaan kun alkaa paskattaa.


      • GEGE==
        Rehell Lapinmiäs kirjoitti:

        Etelän pellet kuulema Fiilistelevät siellä Nuuksiossa muutaman hullun puun torrakon seassa. Mistä lie kysymys varmaan paskahuussia helikopterilla roikotetaan kun alkaa paskattaa.

        ...""Fiilistelevät siellä Nuuksiossa muutaman hullun puun torrakon seassa."

        Noo, ihan mukava "puisto" meillä täällä on; yli 5000 hehtaaria ja lampia ja järviäkin löytyy Nuuksion alueelta yli 90. Puhumattakaan monimuotoisesta luonnosta yhkeine kallioineen, niittyineen, rotkoineen, soineen ja purolaaksoineen. Karhuja, ilveksiä, hirviä, peuroja yms. ja kaikki vain 30 min. päästä Helsingin keskustasta. Marjastusta, sienestystä ja kalastustakin harrastetaan puistossamme. Ajatella. Tule sinäkin ihailemaan jääkauden muokkaamaa suomalaista luontoa!G


    • atlatl

      Nuuksiossa olen liikkunut vuodesta 1986, enkä ole vielä nähnyt karhua tai edes jälkiä.
      Lähinnä karhu oli vuosia sitten Kauniaisten Kasavuorella käydessään.

      En ikinä ole pelännyt karhuja metsään mennessäni. Miksi pelkäisin?
      Suurempaan vaaraan asetun lähtiessäni kaupungille,sillä joku voi ajaa päälleni tai huumehörhö/humalikko voi hyökätä päälleni.

      Siksi rentoudun aina päästyäni metsään,sillä siellä koen olevani turvassa.
      Älä koskaan pelkää luontoa,sillä se on sinun henkinen pääomasi,siellä Suomalainen on aina turvassa. Ja niin ovat muualta muuttaneetkin.

    • etelän rehellinen

      Heh heh, ei sellasta oikeesti olekaan kuin, rehellinen Lapinmies.

    • Eräsankari

      Näin 5 kodiakinkarhua nuuksiossa nuotiokatoksella! meinas tulla jännät housuun. Heitin niitä kepeillä ja kiipesin puuhun niin kuin on opetettu.

    • P. Artiopoika

      Olisit tempassu housut kinttuun ja pyllistänyt, näin mielestäni on koulussa opetettu.

    • Eräsankari

      Olen kuullut että ne innostuisivat moisesta. turvauduin tuohon varmempaan taktiikkaan.

      • 344444444

        Nuuksiossa on karhuja, harva vaan niitä näkee. Jälkiä kyllä löytyy kun osaa katsoa.


    • hatullinen peetä

      Ne isot paskat jossa ei pyyhkimäpapereita vieressä, ne on karhun paskoja, niistä asian tietää.

    • 3434333333333333

      http://www.suurpedot.fi/www/fi/lajit/karhu/tuntomerkit/muut_jaljet.php

      http://www.riista.fi/data/yhteiset/attachments/Karhuesite.pdf

      Vuonna 2005 arvioitiin karhujen määräksi Uudellamaalla 15, kanta-arvion ollessa 980. Nyt kanta-arvio on lähes tuplaantunut. Joten eiköhän Uudellamaallakin noita karhuja ole entistä enemmän.

      Karhun tassun jälkiä on vaikea, lähes mahdoton havaita metsäisessä maastossa. Karhu kulkee saaliin perässä monenlaisessa maastossa, mutta valitsee muuten helppokulkuisia reittejä. Tassuen jälkiä voi löytää kosteapohaisten purojen uomista -myös Nuuksion alueella. Ulosteet, korkealta raavitut puut, tuusannuuskaksi hajoitetut kannot, kaatuneet puut, muurahaiskeot (huom. voi olla myös palokärki tai mäyrä) kertovat karhun vierailusta. Karhun peestä sen verran, että yleensä marja-aikaan siitä löytyy puoliksi sulaneita maroja, mutta uloste voi olla myös tummaa, lähes mustaa ilman marjanroippeita jos karhulla on ollut liha-ateria. Ulostetta voi myös löytyä lähistöltä useita, silloin on mahdollista, että karhulla on haaska tai muuta ravintoa, mikä pitää sitä alueella. Jos uloste on tuoretta, niin karhukaan ei ole kaukana. Usein
      emot pentuineen eivät liiku kovin laajalla alueella verrattuna uroskarhuihin.

      Karhuun törmääminen luonnossa on harvinaista -ja tuskin monikaan haluaa olla metsässä karhun kanssa nenät vastaikkain. Juttelu, karhukello tms. pieni ääni pitää takuuvarmasti karhut loitolla ja rauhoittaa pelokkaan luonnossakulkijan mieltä. Tosin jää sitten paljon muutakin kuulematta ja näkemättä. Jos tietää/arvelee alueella olevan karhuja niin koirat on syytä pitää kiinni (jo lainkin mukaan), sillä koiran karkuunjuoksu voi laukaista karhussa saalistusvietin ja johtaa karhun suoraan omistajan luokse.

      Mutta todellakin, karhun kohtaaminen Uudenmaan metsissä on mitä epätodennäköisintä. Kyllä sinne Nuuksioon mahtuu kaikki -sekä ulkoilijat että karhut.

      Karhun, ilveksen ja villisikojen jälkien etsiminen tuo ulkoiluun uutta viritystä. Myös mäyrien ja supikoirien jäljet ja kohtaaminen ovat hienoja kokemuksia -puhumattakaan alueen hirvieläimet ja runsaslukuinen lintukanta ovat kiinnostuksen arvoisia.

    • murremur
    • atlatl

      Kyllä ihmiset on pellejä!
      Pelätä nyt elukkaa joka tod näk pelkää sinua paljon enemmän.
      Karhu ei halua kohdata ihmistä suurin surminkaan.

      Muutenhan lehdet ja mediat olisivat täynnä kuvia aiheesta.
      Itse olen siinä onnellisessa asemassa että olen nähnyt karhun 70-luvulla livenä ja vaikka Espoossa asunkin ja käyn Nuuksiossa usein,en oleta näkeväni karhua ihan pian...
      Toiveissa on kyllä.
      En nimittäin millään usko että karhu on ihmisverta janoava peto....

    • cgtkhl

      itse olen nähnyt kun kuorma-autolla toivat karhuja nuuksioon joskus 80-luvulla. ja pannat kaikilla.

    • nötkötti
      • heko-evakuointi

        Ovat varmaan vaihtaneet hiihtohommat keramiikkakurssiin, zumba-fitnekseen tai johonkin muuhun kehittävään.


    • 343434334

      Kaikenlaista sitä täällä...liikun säännöllisesti Nuuksion alueen eri kolkissa, enkä ole koskaan karhua nähnyt...MUTTA lukuisiin jälkiin ja jätöksiin kylläkin. En tosin Haukkalammen suunnalla, missä suurin osa kävijöistä kulkee. Hirveä pelkäisin enemmän kuin karhua, jos nenäkkäin pitäisi olla.

    • hirvitys

      Hirviuros oli kyllä aika pelottava, kun joskus näin sellaisen naaraitten ja poikasten seurassa syksyisellä hakkuuaukealla (ei Nuuksiossa, vaan kantahämäläisen kaupungin kupeessa). Siellä sarvet heiluivat. Onneksi oli välimatkaa, eikä otus lähtenyt syöksymään perään.

    • FRGFRGFRRGG

      Lapin pellet ne ei tajua, että jos ja kun Nuuksiossa on karhu sen kohtaaminen on moi moninkertaisesti todennäköisempää mitä lapissa.

    • ui9hoh

      Etelä'isessä suomessa on karhuja paljon enemmän kuin lapissa, varsinkin idässä.

      • nuskio

        Siksi en juurikaan liiku luonnossa Lappia lukuunottamatta. Susia ja karhuja alkaa olla jo niin paljon, ettei kannata ottaa turhaa riskiä Etelä-Suomessa.


      • Kohtatuleekonkurssi
        nuskio kirjoitti:

        Siksi en juurikaan liiku luonnossa Lappia lukuunottamatta. Susia ja karhuja alkaa olla jo niin paljon, ettei kannata ottaa turhaa riskiä Etelä-Suomessa.

        ei muuta kuin linnoittaudut kotiisi......pikaisesti töihin ja kaupan kautta takaisin kodin turvaan :) noinhan se suurimmalla osalla ihmisillä taitaa nykyään mennä ?

        Nuuksiossa en ole Karhua nähnyt,mutta jäljet/ulosteet olen nähnyt...ja aikaa siitä kokemuksesta on ainakin jo 20vuotta.....

        Mutta Ilveksen olen nuuksiossa nähnyt ja luonnollisesti hirvieläimiä muita.....

        ja täällä Siuntiossa kun asustelen, niin täällä on meidän pihan poikka tallustellut uros karhu, pellolla olen nähnyt Ilveksen istuvan, ja kaiken huippuna on se, että täällä on nykyään myös susi lauma.....


        Ylä-lapissa kun teen kaikkina vuoden aikoina reissuja Erämaa-alueella.....olen nähnyt Ahman livenä, ja karhun jälkiä joskus silloin tällöin.


    • Vapsahainen

      Mä oon kuvannut karhun tassun jäljet viimeks elokuussa 2010 Karjakaivon laiturilla, piti mennä likkakavetin kaa uimaan.Vaan ei sit uskallettukaan, kun karhu oli käynyt juomassa, eikä tiedetty miten lähellä erämaamökkiä oli.Tehtiin emalimukeista karhunkilkuttimet, joiden turvin uskallettiin palata metsästä autolle ja kotiin klo 23 aikoihin, kun kavetin piti mennä aamuks töihin.

    • Anonyymi

      Itse pidin taannoin maastossa liikkuessani aseen mukanani varmuuden vuoksi. Seuduilla missä yleisesti liikkuu susia tai karhuja on hiukan tyhmää liikkua yksin ilman asetta.

    • Anonyymi

      Kaakkois-Suomessa varmaan useimmat kantavat metsälle mennessään asetta. Ei tarvita muuta kuin yksi sairas eläin, niin ilman asetta voi olla vaikea päästä metsästä pois.

      • Anonyymi

        Minäkin kannan aina METSÄLLE mennessä asetta mukana...


      • Anonyymi

        Tämänkin uutisen kuultua olin ihmeissäni voiko olla noin röyhkeä karhu, mutta tajusin kohta että Savukoskihan on merkittävää porontuotantoaluetta eikä oikeaa villiä luontoa joten voisiko olla poronomistajat tarkoituksella laittaneet koiratapon karhun syyksi jotta lisää kaatolupia saatasi ensi syksynä. Olen ikäni asunut etelä kainuussa ja pohjois-karjalassa missä karhuja moninverroin enemmän mitä pohjoisen porontuotantoalueilla enkä muista tämmöstä sattuneen ihan äskettäin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa

      Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemas
      Sinkut
      277
      2316
    2. Kunpa voisin halata sinua

      ja sanoa sinulle miten onnellinen olen siitä, että olet elämässäni. Mutta et ole halausetäisyydellä... etkä elämässäni.
      Ikävä
      44
      1113
    3. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      76
      1051
    4. Muut yrittää seata meidän välejä

      Nainen, oot varmaan sen myös huomannut. Ihan irl oon sen huomannut jo hyvän aikaa. Eihän anneta sen häiritä.
      Ikävä
      100
      1033
    5. Miksi Suomi ärsyttää Venäjää?

      Jatkuvasti? Hyvin suomen herrat tietää, että tuo DCA-sopimus on paha ärsyke Venäjälle. eihän Venäjä ole hyökännyt Suomen
      Maailman menoa
      274
      872
    6. Kun unohdat tämän

      Sivuston, unohdat myös meidät nopeammin. Kokeile. Naiselle.
      Ikävä
      79
      815
    7. Jotenkin tätä asiaa pitää nyt käsitellä

      Vaikka sitten anomuumisti. Olen lähestulkoon rakastunut vanhempaan mieheen mutta tämä ei nyt oikein suju niin kuin pitäi
      Ikävä
      72
      799
    8. Älä turhaan nainen ikävöi minua

      Olen sellainen jäntevä pantteri ja sinä jo melkein rollaattorikamaa. Ei onnistu mikään.
      Ikävä
      64
      690
    9. Meillä olisi kaunis kesä

      Yhden viestin päässä. Haluaisin tutustua. Vaikka oltaisiin vaan ystäviä. Eikä mitään vaan vähättelyä. Ajattelen et olet
      Ikävä
      17
      680
    10. Kuinka paljon voi olla rakastunut..

      ....ja välittää ihmisestä jota ei edes tunnen kunnolla? Eikö silloin ole kysymys jostain suuremmasta? Mitä on yhteenkuul
      Ikävä
      64
      679
    Aihe