virhe lukema?

muumimammma

voiko verenpainemittarit näyttää virhe lukemia? esimerkiksi 140/84 ja sen perään 115/48 mittari on melko vanha omron mittari.

6

272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muumimammmam

      niin ja mittari on olkavarresta mittaava mittari.

      • vilperi77

        Jännityskin vaikuttaa eli mittausjännitys eli eka mittaus jännittää, ja hetken päästä alempi tulos


      • muumimammeli
        vilperi77 kirjoitti:

        Jännityskin vaikuttaa eli mittausjännitys eli eka mittaus jännittää, ja hetken päästä alempi tulos

        mutta tämän jälkeen tuli taas korkeampi lukema mittariin. ei tässä ihmetytä muutakun tuo yksittäisen mittauksen alapaineen lasku, tälläistä lukemaa ei kuitenkaan ennen minulle ole tullut, enkä tuntenut mitään erikoisia tuntemuksia tämän mittauksen aikana ja paikkakin oli sama mikä yleensä.


    • paljon mittaileva

      Oliko mittaukset tehty saman mansetinlaiton yhteydessä vai niin pitkällä välillä, että mansetti oli pois välillä? Yksi selkeä virhemahdollisuus tulee yleensä siitä, että mansetti on huonosti laitettu, tätä ainakin mulla tapahtuu jopa vastaanotolla.

      Jos mittaukset olivat perättäin tehdyt muutaman minuutin välein, niin silloin kyllä tuntuu oudolta. Toki liian nopeaankaan ei uusintaa saa tehdä, eli mansetin pitää olla kunnolla tyhjentynyt siinä välissä.

      Ai niin, vielä voisi kysyä, että oliko mittaushetkissä jotain eroa elöi oliko tilanne kaikissa yhtä rauhallinen, sinä istunut rauhassa ensin sen vähintään kymmenen mminuuttia, jotta pulssi ehtii tasaantua. Miten muuten pulssi, pysyikö se samoissa vai oliko siinäkin isoja eroja?

      • muumimammmmaa

        tilanne oli rauhallinen ja en nyt ihan 10min istunut, mutta niikuin yleensä ja pulssikin oli muutamaa lyöntiä vaille sama näinä mittauskertoina. noita mittauksia oli kolme josta tuo outo 115/48 oli keskimmäinen. mansettia pidin näiden kolmen mittauksen aikana koko aika olkavarressa ilman pois ottamisia, mittasin myös myöhemmin seisaaltaan, missä tulokset laski noin 5pykälää, mutta vain tuo yläpaine enimmäkseen, eikä tuo alapaine mikä tossa noin kummasti laski. mittari on tosin 5vuotta vanha ja melko tiiviissä käytössä ollut minulla, mutta tähän asti ollut ihan uskottavia tuloksia, pitäisiköhän tämä sitten kalibroida en tiedä. monet väittävät vaan turhaksi koko kalibrointia.


    • paljon mittaileva

      No minulla on jo vuosikausia ollut sama Omronin olkavarsimittari käytössä. Mitään selittämättömiä heitoja en sillä ole saanut ja mittaan todella paljon, kertamittaus on aina kolme mittausta ja niitä toistan mittauspäivinä kolmesti (aamu, päivä, ilta). Mittauspäiviä taasen on vähintään viikottain, yleensä pari per viikko.

      Mä tarkastan verenpaienmittarini aina välillä viemällä sen töyterveyshoitajan vastanotolla ja siellä sitten mitataan kahdella eri mittarilla kumpikin ja katsotaan tulokset. Ei täysin yhtenevät, mutta aika lähellä ovat olleet. Siis mitään ns. kalibrointia ei tehdä, verrataan vain tuloksia kahden eri mittarin kesken ja kahden eri mittaajan kesken myös. Sitä minulle on suositeltu aina välillä tehtäväksi.

      Jos et työelämässä ole, niinsillon varmaan voisi tuon testaamisen tehdä vaikka terveysasemalla hoitajan luona.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4562
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe